Sunday, September 1, 2013

Tallinna lillefestivali 2013 hinnatuimad aiad



Lõpetasin oma 24. juuni postituse „Lillefestival 2013: aiad täis tervist ja kunsti“ (toomasjuriado.blogspot.com/2013/06/lillefestival-2013-aiad-tais-tervist-ja.html)
optimistliku arvamusega: „Loodetavasti õnnestub umbes kuu aja pärast taas üle vaadata, mis aedades on vahepeal toimunud“.  
Eks ma pidanud silmas ka seda, et teen siis aedade edenemisest ka uue postituse. Paraku jäi see siiski vaid plaaniks. Aga festivalil käisin ma põhjalikumalt või põgusalt ikka veel tõesti päris mitu korda ning tegin hulga fotosid. Nii et nüüd, kus selleks korraks on aianäitusel joon all ja võitjad selgunud, saan neid pilte kasutada. Viimast korda käisin Tornide väljakul juba pärast festivali ametlikku lõppu, 26. augustil. Selleks ajaks oli mõnigi aed üsna ära vajunud.

Võib-olla olen ma ebaõiglane, aga mulle tundub päris mitmel põhjusel, et korraldajail oli seekord vähem entusiasmi. Eelkõige jäi teavitus kuidagi lahjemaks kui varasematel aastatel. Ja jälle osutus päris keeruliseks teada saada, kuidas lõppes festivali võistluse pool ehk kellele määrati auhinnad. Igatahes olen mina suutnud leida vaid ühe põgusa ülevaate: Jaan Mettiku kokkuvõtte veebilehel www.aialeht.ee. Nii et just seda kirjutist ja autorilt saadud e-kirja ma siin kasutan.
Meenutan sissejuhatuseks, et loojaile anti sedapuhku ette teemad „Aed kui kunstiteos“ ja „Tervendav aed“. Näha oli 31 aeda, võistles sisuliselt siiski 28.

Aedadest-kunstiteostest eelistas žürii Mart Metsa aeda nimega „Seitse (Jarru aed)“ (aed nr. 21). Žürii tõstis esile kõrge tasemega aiadisaini, orgaaniliselt terviklikku lahendust, jõulist minimalistlikkust. Leiti, et see oli üks parimaid näiteid taimmaterjali kasutusest. Suurem jagu järgnevaid pilte on tehtud 24. juulil; sellest erinevad pildistuskuupäevad on eraldi märgitud.

Tervendavatest aedadest hinnati kõige kõrgemalt Fiskarsi „Aeda abivahendiga liikujale“ (nr. 8). Žürii arvamusi: Hooliv aed, sotsiaalne lähenemine. Parim mõte. Parim idee. Parim teostus. Parim vaade. Parim kasutajaskond. See aed oli ka kindlasti üks minu lemmikuid ja läks suve jooksul aina huvitavamaks.

Parimaks rahvusvaheliseks aiaks valis žürii Helsingi aiakunstnike töö „The art of garden is in you“ (nr.28). Minu jaoks ehk üllatavaim otsus: oleksin eelistanud midagi vähem džungellikku, näiteks Schwerini lakoonilist aeda või Peterburi suvega aina kenamaks läinud lehvikuid. Mõni hinnang žüriiliikmetelt: Kaasaegne, jõuline, samas maitsekalt külluslik. Imeliselt viimistletud, puhas ja konkreetne.

Publiku lemmiku valimisel mina seekord osaleda ei saanud, kuna neist tundidest, mil sattusin festivalil käima, oli infokiosk avatud vaid ühel korral. Valida siiski ilmselt võimalik oli, sest sellegi auhinna saaja kuulutati 24. augustil välja: Räpina aianduskool „Hüva leili!“ (nr.11).
Ei protesti; mina seda aeda lausa parimaks poleks valinud, aga meeldis ta mulle küll. Väga korralik teostus ja püsis ilusana läbi terve festivali. Foto: 22. juuni.

Veel kümme aeda pälvis žürii tunnustuse.
Vladparal õppekeskus „Imelised jõud“ (nr.3) kui parima energiaaed.

Maali Roometi „Rütmimäng“ (nr. 4) kui kõrge esteetikaga aed.

Kuressaare linnavalitsuse „Kutse – Kuressaare 450“ (nr. 5) kui parim kutse. Foto: 22. juuni.

Osaühingu Hüüp „Kompostikunstikast“ (nr. 13), hinnaguga „Hariv projekt – elu keeb“. Minugi jaoks päris tore idee!

Osaühingu Kino „Kiida krantsi ehk Kummardus äärelolijatele“ (nr. 15): „Tugev ühiskonnakriitiline sõnum“. Üks minu lemmikuid.

Luua metsanduskooli „Aeglane hetk“ kui „Emotsioone pakkuv aed“ (nr. 17). Foto: 22. juuni.

Kieli (Saksamaa) aialoojate „Taimede pikk teekond“ (nr.18) epiteediga „Parim lugu“. Jälle mullegi meeldinud aed.

Peterburi Vene Muuseumide aedade „Lehvik“ (nr. 24) kui „Parim ajalooline lähenemine – tõeline kunst“. Arvatavasti oleksin ma valinud just selle aia oma lemmikuks; iga korraga muutus ta aina ilusamaks ja püsis kena kuni lõpuni välja

Budapesti aiakunstnike „Vaimu voog“ (nr. 27) hinnanguga „Kõige pikema teekonnaga kasutatav tervendav aed“. Päris tore aed, aga läks minu meelest ka üsna võpsikuks kätte. Foto. 11. august.

Parimaks firma tutvustuseks nimetatud Schetelig Eesti „Taimehullu linnaaed“ (nr. 19). Seda uurisin igal käigul tõsise huviga: kes on seekord õitsema tulnud.

Teada on 2014. aasta lillefestivali teemad: Suhtlusaed ja Võluaed.

No comments:

Post a Comment