Thursday, January 9, 2014

Kaliningradi oblastis: põgus põige „39. kuningriiki“, III



Teisel ööl hotellis Kaliningrad on uni mõneti hõredam, aga väga kurta pole siiski põhjust. Tõusen 6.45 ja 7.15 läheme sööma.
Pärast 8.30 seame end toast lahkuma: kaheksandalt korruselt pakkidega mööda treppe alla koperdada oleks liig, aga mine seda liftimajandust tea; ikka on mõtet jätta varuaega „trammiooteks“.


Nii olemegi juba 8.40 fuajees ...











... ja varsti kõnnime bussi poole. Tagaplaanil on näha kurikuulus Nõukogude maja, millest sai eelmises postituses pikemalt kirjutatud.








Siit tuleb giid Margit „välismälu“ sületäiega.
Ärasõit millegipärast venib, teele läheme alles 9.08. Sõidame loodesse, alguses mööda Nõukogude prospekti.









 
Esimene tänane peatus tuleb veel linna piires, Fort nr. 5 juures. Viimane aeg on põgusalt ette võtta teema, millest seni olen üsna mööda läinud: Königsberg kui kindluslinn.
Suure otsimise järel leian selle kohta ka mõned skeemid, see siin on pärit võrgupaigast sovietmedals.ucoz.com/_si/0/88211832.jpg.
 
Eks linn asutatudki ju kindlusena ja kindluslinnaks jäi ta II maailmasõja lõpuni. Meie päevini on ühtteist alles teisest kindlustuste vallist, mis rajati 1850. aastatel, ning 19. sajandi lõpul valminud fortide rõngast.
Tegelikult ei läinud neid võimsaid kindlusi 13. sajandi lõpust kuni II maailmasõjani kordagi vaja. Sellele vaatamata reageeris Königsberg igale uuendusele sõjaväeinseneride mõtetes operatiivselt ja ehitas taas uue kindlustuse või tugevdas olemasolevaid.
/../
Esimene linnamüür ehitati aastail 1355–1370, igal väikesel linnal – Altstadtil, Kneiphofil ja Löbenichtil – oli seejuures oma müür. Ühtse valli sai Königsberg ümber 1626–1634, selles oli 32 rotundi ja raveliini ning kaks väravat lõunasse ja seitse Pregelile. 1657. aastal lisati mere poole Friedrichsburgi kindlus. Peeter I (erinevalt üleeelmises postituses öeldust pean Vikipeedia põhjal kinnitama, et noor Peeter käis siin ka 1697. aastal...) olevat just sellest kindlusest saanud mõtte ehitada oma uue pealinna kaitseks Kroonlinn.

Teine linnavall (kaart: content.foto.mail.ru/mail/neringa_iris/2995/s-3370.jpg) ehitati kindral Ernst Ludwig von Asteri plaanide järgi aastail 1843–1859. Esimene rajatis ses ringis oli kaitsekasarmu Kronprinz. Uue kaitsevööndi perimeeter langes osaliselt kokku eelmise ringi perimeetriga.
Kindlustused kaotasid paarikümne aastaga oma sõjalise tähtsuse, sõjavägi müüs need 20. sajandi alguses linnale ja osa lammutati linna arengu huvides. Näiteks kohale, kus olid asunud Steindammi ja Tragheimi väravad, rajati hoopis Hansaväljak, praegune Võiduväljak. Aga näiteks Kroonprintsi kaitsekasarm, Wrangeli ja Dohna tornid, Tähetorni bastion ning seitse väravat on tänini alles. Mainitud tornidest, samuti Friedrichsburgi väravast on pildid kahes eelmises postituses, ...

... siia lisan veel Kuningavärava (Königstor) pildi. Sõitsime sellest väravast esimesel õhtul mööda ja läbi bussiakna tegin paar hädist pilti. Siia panen siiski sellise, kus värav täies ilus peal (foto: Irina Yakubovskaya / Wikimedia).
Siit on kenasti näha, et kavandajad ja ehitajad ei mõelnud sugugi ainult funktsionaalsusele, vaid ka uhkele väljanägemisele. Ehitusmaterjaliks oli peale telliste ka liivakivi.
Kavandi tegi Friedrich August Stüler, läänefassaadil olid kolm Wilhelm Stürmeri loodud üheksa meetri kõrgust liivakiviskulptuuri: kuningad Ottokar II ja Friedrich I ning hertsog Albrecht von Brandenburg-Ansbach, samuti Samlandi, Natangeni, Böömimaa, Preisimaa ja Brandenburgi vapid.

II maailmasõjas sai värav kõvasti kannatada, näiteks lõid punaarmeelased kujudel pead maha. Fotol (Vitaly Volkov / Wikimedia) on näha, kui kurb oli värava välimus veel 2002. aasta suvel. Linna 750. aastapäevaks tehti arhitektuurimälestis korda ja oli valitud juubeli ametlikuks sümboliks. Praegu tegutseb hoones maailmamere muuseumi filiaal, mis tutvustab Peeter I sidemeid Königsbergiga.
Ülejäänud kuuest säilinud väravast täidab esialgset ehk linnast välja ja linna sisse suunavat rolli Brandenburgi värav, Friedlandi väravas on muuseum ja Rossgärteri värav on kasutusel kui restoran. Veel kaks, Raudteevärav (Eisenbahnhof Tor) ja Väljatungivärav (Ausfalstor), on antud ajaloomuuseumi filiaalideks, aga on esialgu korda tegemata. Restaureerimistööd on käsil ka Sackheimi värava juures.

Linna kindlustuste ehitus viidi lõpule 19. sajandi lõpul vägeva fortide ringiga (skeemi allikas www.tiwy.com), mis rajati umbes viie kilomeetri kaugusele linnamüürist ja koosnes 12 suurest ja 5 väikesest kindlustusest. Rõnga läbimõõt on umbes 13 km, ümbermõõt üle 40 km. Fortide vahekaugus oli 2–4 km, et kindlustada silmside ja laskealade kaetus. Kohtadesse, kus maastik ei lubanud seda reeglit jälgida, ehitati lisaks väiksemad kindlustused. Fordi garnisonis oli reeglina 200–300 meest ning 30–40 kahurit.
Tellisest võlvseinte paksus oli vähemalt meeter, peale kuhjati kolm meetrit mulda. Fordid nimetati kuulsate väejuhtide ja kuningate järgi.
Vaevalt oli see kaitsevöönd valminud, kui leiti, et relvade areng ja mürskude võimsuse kasv jätab fordid liiga nõrgaks ning kohe alustati täiendava kaitsekihi ehitusega. Siiski leiti 20. sajandi alguses, et fort kui kahurväe tulepunkt on jäänud ajalukku ning neid saab veel kasutada ainult kui jalaväe tugipunkte ning ladusid.
I maailmasõda Königsbergini ei jõudnudki. II maailmasõjas ei tähendanud aga äsja kirjeldatud fortide aegumine sugugi seda, et neid oleks olnud lihtne vallutada. Königsberg on ikkagi ainuke linn, mis polnud mõne riigi pealinn, aga mille vallutamise eest anti NSV Liidus välja medal.

Alles on kõik fordid, huvilistele on neist avatud kolm: nr.1 ehk Stein, nr.3 Friedrich Wilhelm I ning nr. 5 Kuningas Friedrich Wilhelm III. Just viimase juurde jõuame 9.25.









Fort, väljavenitatud kuusnurk, on 215 meetrit pikk ja 105 meetrit lai.












Forti ümbritseb kivisein ja muldvall ning vallikraav, mille laius 21 ja sügavus 5 meetrit.











Üle vallikraavi käinud ülestõstetavat silda kaitses betoon-
tulepunkt, millest alles vaid rusud.









Vallidel on Punaarmee relvi, mille juures osa (meessoost) reisikaaslasi läheb üsna leili. Ei häbene tunnistada, et mind ei huvita sellised riistad vähimalgi määral.









Punaarmee vallutas viienda fordi 1945. aasta aprilli alguses, tervelt 15 meest said selle eest Nõukogude Liidu kangelase aunimetuse. Fordi juurde on rajatud piiramist ja vallutust meenutav memoriaal.









Fordis on ka väike muuseum ja mõni rühmakaaslane on nii huviline, et jõuab seda isegi vaatamas käia.
Vikipeediast on veel lugeda, et fordi juures korraldatakse vahetevahel, näiteks militaarpühade aegu, tormijooksu instseneeringuid ja muid asjakohaseid etendusi.

Et Kaliningradi kaitserajatiste teema lõpetada, tuleks vist öelda mõni sõna ka (kuri)kuulsa maa-aluse linna kohta. Giid Margit räägib meile sellest kui igati tuntud asjast, mida ta, tundub, on lausa ise uurimas käinud: laius, kõrgus ja muud detailid. Artikkel ru.wikipedia.org/wiki/Подземный_Кёнигсберг kinnitab, et see on
hüpoteetiline saksa-aegsete maa-aluste rajatiste süsteem. Käesoleval ajal puuduvad selle olemasolu kohta materiaalsed kinnitused ja selle võib kanda linnalegendide hulka.

Kaliningradi kollektor (foto: padonak39/Wikimedia) on osundatavas artiklis arvatud üheks võimalikuks legendi tekkimise põhjuseks.

Edasi tuuakse artiklis ära see legend – et Punaarmee tormijooksu ajal barrikadeerisid sakslased sissekäigud ja uputasid osaliselt maa-aluse linna, kuhu on peidetud hulk aardeid, sh Merevaigutuba – ning esitatakse poolt- ja vastuväited. Et mina pole käikudest käinud ega neid näinud, ei pea ma ka vajalikuks seda teemat pikemalt käsitleda.
9.50 asume jälle teele.

Selle tee servas on asustus hoopis tihedam, kui üleeilsel sõidul Sovetskist Kaliningradi. Üks esimesi asulaid kannab nime Tškalovsk; kuulus vene lendur Valeri Tškalov olevat 1936. aastal teinud oma Pariisi-lennul Königsbergis vahemaandumise.
Näha on hulk sõjamemoriaale. Margiti kinnitusel olevat siin kusagil ka Martin Bormanni suvila. 10.07 sõidame läbi Pereslavskoje, mille järel pöörab paremale tee Svetlogorski peale. Meie jätkame Jantarnõi suunas, kuhu on jäänud 25 km. Kumatšovos hakkavad silma 14. sajandi kiriku, siinses pruugis kirha varemed, mille müüridel toonekurepesa. Varemete kõrval on kohvik nimega Аист ehk Toonekurg. Liigume toredal lainjas-künklikul maastikul. 10.20 pöörame paremale kitsamale ja kehvema kattega teele, mille servas mõnigi vägev viljapõllulahmakas.

10.27 tuleb teha vasakkurv ja peagi on teeservas selline asula alguse mosaiikmärk.
Umbes selle tähise juures, mille lähedal ka sõjaväeosa, peaksimegi merevaigukarjääri poole ära pöörama, aga viita seal vist pole, igatahes sõidame hooga linna keskmesse välja ja peame lõpuks teed küsima.

Bussi aknast hakkab muu hulgas silma üks veider koht, mida seletada ei oska. Venekeelsest Vikipeediast leian, et see on „märk, mille juures kõik pildistavad”?! (foto: Студия Артемия Лебедева / Wikimedia).

Veidi andmeid kohati teineteisele vastu rääkivatest artiklitest de.wikipedia.org/wiki/Jantarny ja ru.wikipedia.org/wiki/Янтарный:
Jantarnõi, kuni 1946 Palmnicken, on linna tüüpi asula, kus 5590 elanikku (2013). Siin asub oblasti üks enim külastatud turismiobjekt – maailma ainus merevaigukombinaat.
Asula esmamainimine kui Palweniken on pärit aastast 1398, kui Palmenicken – 1491. Juba 17. sajandil oli põhiline majandustegevus seotud merevaiguga, mida toona korjati käsitsi. Selle kõrval tegeldi ka põllupidamise, kalapüügi ja kauplemisega. Hiljem kasvas Palmnickeniga kokku põhjapoolne naaberküla Kraxtepellen.

Merevaik (foto: Lämpel/Wikimedia)

Tugeva impulsi Palmnicken-Kraxtepelleni arengusse andis firma Stantien & Becker tööndusliku merevaigutootmise algus aastal 1870. Asulasse jõudis siis Fischhauseni raudtee. 20. sajandi alguseks oli Palmnicken tuntud ka suvituskohana.
Merevaiku toodi esimestel kümnenditel pinnasest välja kaevanduskäikudes, šahtid kandsid nimesid Anna ja Henriette; 1913. aastal lisandus karjääriviisiline kaevandamine. Esialgselt 50-tonniselt aastatoodangult jõuti 1937. aastaks 650 tonnini; ametis oli 700 töötajat.


Jantarnõiga on seotud üks masendavsünge episood II maailmasõja lõpust, mille meenutuseks on püstitatud mälestusmärk (foto: Hans-Christian Kords /Wikimedia). 1945. aasta talvel saadeti punaarmee sissetungi ohu tõttu likvideeritud Stutthofi koonduslaagrist siia poole teele mõne allika järgi 6000, teise järgi koguni üle 7000 naisvangi, valdavalt Poolast ja Ungarist pärit juudid. Suur osa suri või tapeti juba pika ränga marsi jooksul, Palmnickeni jõudnud 2000–3000 lasti siin maha ja ilmselt vähemalt osa laipu peideti šahti Anna. Ühe versiooni kohaselt on just samasse käiku peidetud ka kuulus merevaigutuba. Ellu oli neist tuhandetest väidetavalt jäänud vaid mõniteist juuditari.

Aga tuleme nüüd jälle rahulikku tänapäeva tagasi. Kui pärast asjatut põiget linna õige tee kätte leiame, paistavad selle servast ka merevaigukombinaadi hooned, mis küll vähemalt osaliselt varemetes. Siis peatab meid tõkkepuu, mille juures ilmselt kontrollitakse, kas oleme ikka usaldusväärsed ja need, kelle ennast kinnitame olevat. Karjääri poolt tuleb parajasti vastu poolakate buss.










Põgusa sõidu järel peatume väikeses parklas, mille juures lehvib selline lipp. Kui ma õigesti aru saan, on sellel arv 65. Ju see näitab aega, kui kaua on merevaigu-
maardla olnud praeguse riigi majandada. Kuni 1970. aastani oli kasutatud vana, 1913. aastal käiku läinud karjääri, 1976. aastast kaevandatakse merevaiku siinsest karjäärist nimega Primorskoje.


Karjääri serval piirdeaia juures ootab meid säravalt naeratav giid Natalja ja teeb asja kiirelt selgeks.












See, mida siit näha saab, on vähemalt mulle üllatav, ehkki just samalaadset pilti näitas ka eile merevaigumuuseumis eksponeeritud makett. Ega ma vist eriti juurelnud olegi, kust ja kuidas merevaiku kätte saadakse, aga pigem on alateadvuses olnud pilt mererannast, kus jalutaja võib mõne toreda särava vaigupisara leida või varbaga liivast välja uuristada ...
Loomulikult on selline kujutluspilt mitte lihtsalt naiivne, vaid suisa tobe, kui mõelda sadadesse tonnidesse ulatuvale aastatoodangule.

Tegelikkus on selline, et vägev Valgevenes toodetud tehnika peab esmalt pealt ära koorima 50-meetrise liivakihi. Esimesed 30 meetrit uhatakse hüdromonitoriga kilomeetri-paari taha merre (tänu sellisele pidevale liivalisale ei suuda tormid ära viia siinset kõrgelt hinnatud supelranda!), ...




... edasi tõstab sammuv ekskavaator ülejäänud liiva kuhja, et sellega kaevandatud ala jälle täita. Siis paljastub 5–7 meetrit paks sinisavikiht ja just sellest merevaik välja pestaksegi. Üks kuupmeeter savi sisaldab keskmiselt üks-kaks kilo merevaiku, kohati mitu korda rohkem. Ka savi tõstab algul ekskavaator, järgnevalt uhatakse see hüdromonitoriga torude kaudu vabrikusse. Soolases vees tõuseb merevaik pinnale ja on fraktsioonidesse jagatav.
Töötajad seisavad, kummikud jalas, jalgupidi vees ja võtavad käsitsi välja üle 100 grammi kaaluvad tükid. Rohkem kui kilogrammised saadetakse Moskvasse, eriti väärtuslikud lähevad muuseumisse. Peenemad fraktsioonid sõelutakse. Päeva jooksul saab niiviisi kätte paar-kolm tonni väärtuslikku mineraali. Töö käib vaid aprillist-maist kuni oktoobrini, sest seitsme kraadi juures muutub merevaik hapraks. Tehakse öötööd: õhtul kella 17-st hommiku kella 8-ni, et ratsionaalsemalt kasutada elektrienergiat. Aastatoodang olevat praegu 300–400 tonni, töötajaid on umbes 400.
Karjääris on korraga tööl 20–30 inimest, töö käib kolmes vahetuses. Natalja ei tee saladust, et väga eriline töötajate kategooria on valvurid. 1990. aastatel oli kant olnud väga kriminaalne, varastati mis hirmus. Nüüd on kord majas: valvemeeskond pole kohalikest meestest, vaid piiterlastest, kes tuuakse siis kaheks kuuks, mille jooksul nad kinniselt territooriumilt lahkuda ei tohi.
Omal ajal oli töötajaid olnud 2500 ja aastatoodang oma 800 tonni. Siis veeti savi vagonettidega rikastustehasesse, mille varemeid me enne nägimegi. Praegu kohapeal merevaigust midagi ei tehta: toodetakse vaid toormerevaiku ja müüakse see maha; kuhu ja kui palju, on saladus. Varem oli valmistatud ka merevaikhapet, -õli, lakke jmt., aga 2002. aastal läinud firma pankrotti (saksakeelne Vikipeedia räägib eufemistlikult midagi keskkonnakaitsest...); praegune tootja on föderaalettevõte.
Merevaigulakk olevat eriti nõutud kraam muusikariistatootjatel. Mineraali vajavat ka kosmeetikatööstus ja omal ajal pandud merevaikhapet isegi põldudele, nüüd kulub see rohkem ära farmaatsiatööstuses. Natalja ütleb kavala naeratusega, et sellest saavat näiteks suurepärast pohmellirohtu.
Geoloogide arvates sisaldavat merevaiku Primorskoje karjääris umbes kolme kilomeetri pikkune ala; 37 aastaga on 1200 meetrit läbi sõelutud. Tööd arvatakse jätkuvat veel 50–60 aastaks.

Selliseid merevaigutarkusi täis tuubitud, saame aega ka ringi kaeda. Publikule mõeldud alal on tore liivakast, kuhu on liiva sisse puistatud natuke merevaiguraasukesi ...


... ning suurem osa meist ja vahepeal saabunud veel ühest bussitäiest rahvast käib seal entusiastlikult kühvlikesega sonkimas. Ja kõik sonkijad ka leiavad midagi.







Esoteerika-
austajaile on püstitatud 3,3 meetri kõrgune kuldlõike-
mõõtudes püramiid, mille valmistamiseks olevat kulunud 800 kilo merevaiku.







Mis imelised omadused merevaigul on, võib püramiidi kõrvalt lugeda...












... ja siis püramiidis sees energia-
voogusid oodata.











Ja muidugi on vaba voli müügipunktis rublasid kulutada.











Käin korra piidlemas platsi kõrval asuvat hoonet, ilmselt siis kohta, kus seda varandust savist välja uhutakse. Eriti maaliline see maja pole, ...







 
... hoopis kenamad on seina ääres kasvavad siniõielised taimed, mida söandan pidada siguriks.


















Jantarnõist ja merevaigust veel niipalju, et kusagil on siin ka üks tore sukeldujate seas kõrges hinnas järv, mis pole mitte looduslikku päritolu, vaid veega täitunud vana merevaigukarjäär (foto: Al99999/Wikimedia).
Veel on Vikipeediast lugeda, et Jantarnõi liivarand on oblastis kõige laiem (ja nagu enne juba mainitud, ei suuda rannahoovused nii palju liiva ära uhtuda, kui karjäärist juurde tuleb). Rannas on rannavõrkpalli ja -jalgpalli platsid, kus korraldatavat ka rahvusvahelisi võistlusi. Samuti võisteldavat Jantarnõis rahvusvahelisel tasemel merevaigupüügis – mida see ka iganes ei tähenda. Veel mainitakse Beckeri parki – nimetatud merevaigutehase asutaja järgi –, kus rohkesti põnevaid puid, ning muuseumikompleksi ”Merevaiguloss”, kus kõige muu kõrval vene ebausu muuseum.

11.30 läheme jälle teele; oli põnev paik!
Margit räägib, et teda püütud enne veenda, et giidi tuleb siia Kaliningradist kaasa võtta ja pärast jälle sinna tagasi viia. Täna tuli välja, et nataljad on ka kohapeal olemas.
Siis jagab giid Svetlogorski kaarte ja loeb ette Thomas Manni jutu, mis olevat just seal kirjutatud.
Tee on Jantarnõist Krasnotorovkani jube mis jube, ent teeservapildi teeb rõõmsaks õitsev põdrakanep. On külakesi, on põlde, aga on paraku ka karuputkevälju.
Keskpäeval jõuame Gratšovkasse ja bussile hääletab üks proua, kunstnik, nagu selgub. Tema ei kasuta meie järgmise sihtkoha kohta mitte nime Svetlogorsk, vaid aina Rauschen. Ja kinnitab, et nii ütleb enamik linlasi. Võib-olla saan millestki valesti aru, aga ilmselt just selle kunstnikuproua kaudu saame endale pärast linna kohaliku giidi!

Asula esmamainimine nimega Rusemoter pärineb aastast 1258; nimi tulenevat preisikeelstest sõnadest ja olevat tõlgendatav kui ’vee uhutud aukudega kallas’.

Asula paiknes praeguse Tihhoje (Vaikse) järve ääres (foto: Сергей Наганов / Wikimedia), mida eraldab merest kõrge liivadüün. Ühe allika järgi 14., teise järgi 15. sajandil tekkis praegune nimi Rauschen, mille olevat pannud teutooni rüütlid. Nemad rajanud järve voolavale Katzenbachile (Kassiojale) paisu ja selle juurde vesiveski; nii tekkis ka veskitiik. Veski olnud siinsele rahvale oluline tööandja.
19. sajandi alguses läks Euroopas moodi puhkus ja suplus mere ääres ning üles leiti ka Rauschen, esiotsa rohkem järve äär, sest pääsu mere äärde takistas düün. Veski kõrvale hakkasid kerkima villad ja pansionaadid ning 24. juunil 1820 avati siin ametlikult kuurort. Eriti populaarseks sai viimane pärast seda, kui 1840. aastal käis pärast kroonimispidu Rauschenis Preisimaa kuningas Friedrich Wilhelm IV. Nüüd hakati tema korraldusel rajama ka mugavaid pääse mere äärde ning kindlustama randa.

Siiski jäid need tööd eraisikute õlule ning kuni 20. sajandi alguseni oli Rauschen idülliliselt vaikne, väheste puhkajatega suvituskoht (pildil on vana postkaart 20. sajandi algusest; allikas: Photoglob AG, Zürich, Switzerland / Wikimedia).
Olukord muutus, kui 1900. aastal jõudis siiani raudtee, Samlandbahn, ning ehitati Rauscheni jaam, praegune Svetlogorsk-1. Kuus aastat hiljem pikendati raudteed mereni, praeguse Svetlogorsk-2-ni. Peagi avati linnas ka hipodroom.
Linn jagunes sellega kahte ossa: alumisse järve ääres ja ülemisse mereäärsel düünil. Viimane paikneb merepinnast umbes 60 meetri kõrgusel ja 1912. aastal avati 90 meetri pikkune funikulööriliin mere äärde. Funikulöör töötas umbes 60 aastat, siis asendati ta köisraudteega. 1908. aastal kerkis mere äärde puust promenaad ja selle juurde viivad serpentiinteed. Suvitajate seas oli hulk kuulsusi: 19. sajandil helilooja ja dirigent Carl Otto Nicolai ning filosoof Wilhelm von Humboldt, kuulsa loodusteadlase Alexander von Humboldti vend, 20. sajandil – kirjanik Thomas Mann ja kunstnik Käthe Kollwitz. 20. sajandi alguses lisandus ülalinna hulk uhkeid villasid.
Rauscheni kuulsus suvituskohana püsis 1945. aastani, esmajoones oli ta oluline königsberglaste jaoks. Sõjas sai linn võrreldes ülejäänud oblastiga suhteliselt vähe kannatada ja seetõttu on siin küllaltki palju 19. sajandi ja 20. sajandi alguse ehitisi. Kuna NL muutis terve oblasti militaarpiirkonnaks, kadus Svetlogorskiks ümber nimetatud Rauschen turismisihtpaikade nimistust.


1990. aastatest on see kuulsus taas tagasi ja Venemaal tuntavat linna lausa ’Põhjamaa Sotšina’. Linna vapp ...
















... ja lipp Wikimediast.









Asjakorraldus võtab aega, aga 12.25 tuleme ülalinna peatänaval, mis kannab ikka veel Lenini nime, Svetlogorsk-2 raudteejaama juures bussist maha ja meile tuleb giidiks kohalik matemaatika-
õpetaja Sveta. Teab palju, aga päris giid ei ole: on sageli seljaga meie poole ja räägib väga vaikselt, nii et kuulevad enamasti vaid lähedal olijad. Aga tore ikkagi!
Ütleb, et linnas on umbes 15 000 elaniku, Vikipeedia pakub küll vähem: 11 219 (2013). Koole olevat üks: seesama, kus Sveta õpetab.
 
Esimene vaatamisväärsus on enamvähem üle tänava: skulptor Oleg Melehhovi 2006. aastal avatud „Konn-printsess“, teadagi tuntud muinasjututegelane. Tahvlike kuju kõrval õpetab: „Pane sõrm esmalt oma huultele, siis tema huultele – ja su palavaim soov täitub! “ Veebilehelt www.svetlogorsk-tourism.ru/ leian veel teisegi tarkuse: kui printsessi puudutate, tulete Svetlogorskisse kindlasti veel tagasi.

Mööda düüni lõunanõlva laskuvad tänavad on üsna suure kaldega. Tänavakeste ääres on rohkesti kenasid maju. Tähelepanu-
väärselt palju kasvab majade vahel suuri puid.










Linna ehitavat eramuid põhiliselt mujalt Venemaalt pärit inimesed, ka näiteks rikkad moskvalased.













Jõuame Hoffmanni põiktänavale, kus on ainult paar maja. Üks neist on hotell „Дом сказочника“, „Muinasjutuvestja maja“.
Esimeses Kaliningradi-postituses ma mainisin Ernst Theodor Amadeus Hoffmanni, Königsbergis sündinud saksa kirjanikku ja heliloojat, aga ka kriitikut, juristi, karikaturisti (ja teab mis kõik veel...). Oli ilmselt üks omamoodi mees, kes näiteks muutis kolmanda oma ristitud eesnimedest (Ernst Theodor Wilhelm Hoffmann) Mozarti auks Amadeuseks ja kasutas samas oma teostel autorinime E. T. A. Hoffmann. Eluaastad olid tal 1776–1822.





Tema lood on aluseks Jacques Offenbachi ooperile „Hoffmanni lood“, tema romaanil „Pähklipureja ja Hiirekuningas“ põhineb Pjotr Tšaikovski ballett „Pähklipureja“. Samuti olevat Léo Delibes just Hoffmanni kirjatöödele tuginedes loonud balleti „Coppélia“ ning Robert Schumanni „Kreisleriana“ programmi alus on Hoffmanni loodud tegelaskuju Johannes Kreisler.
Seda kõike pole raske internetist üles leida, küll pole ma suutnud avastada, kas ja milline oli Hoffmannil seos Rauscheniga. Ilmselt siiski oli, kui siin on temanimeline tänav, kus seisab ta mälestussammas ...


.. ja skulptor Sergei Usatšovi „E. T. A. Hoffmann. Inimolemuse kahesus“ ...
















... ning veel hulk kujukesi, mis ilmselt kujutavad kõik Hoffmanni lugude tegelasi; ...










... see siin võiks olla kõuts Murr, keda ka esimeses postituses mainisin.













Minu jaoks on kõige põnevam objekt sel tänavakesel siiski Königsbergi makett: pooltuhat hoonet, mis olid suures rüütlipealinnas aastail 1510–1544, rüütliajastu loojangul. Makett on valmistatud mõõtkavas 1:120 ja selle mõõdud on 9х12 meetrit.

Küllap tunnete ära: esiplaanil on Kneiphof. Selle tagant paistab Altstadt linnamüüri ja kõrge lossikiriku torniga. Ja paremale jääb Löbenicht; olemas on oma harudega ka Pregel.

Märkan, et katedraal on tornideta, ja mõtlen, et küllap siis on peetud silmas 1544. aasta tulekahju järgset aega. Samas kutsun ennast korrale: nii tähenärija ilmselt ei maksaks olla...

Selle teabetahvli põhjalikus tekstis on kirjas, et все работы по созданию экспозиции выполнены калининградским мастером Усачевым С. Н. и его учениками, samas leian võrgupaigast akuaku.ru/dostoprimechatelnosti/maket-srednevekovogo-kionigsberga lause Создатель миниатюрного государства — поэт Борис Бартфельд, пожелавший показать калининградцам, каким их город был в старину. Nii et võta sa kinni, kes tegelikult on maketi autor.

 
Samas kõrval on ka väga asjalik 16. sajandi Königsbergi kaart; mujalt pole ma sellist leidnud.
















Veel üks vaade Hoffmanni põiktänavale.











Kui düünist on alla tuldud, siis tuleb ka taas mäkke vantsida. See tänav kannab Karl Marxi nime ...










... ning sellel asub ka turismi infopunkt, ...













... kust võimalik hankida linna skeem: mitte just teab mis briljantne, aga abiks seegi.


Silma hakkab mõni skulptuur, mille nime või autorit ma leida pole osanud.
















Tore reklaam pannkoogi-
restorani seinal: pannkook pole kiil, kõhtu lõhki ei aja!










Peatänavale ehk Lenini tänavale jõudes pöörame paremale ja järgmisel suuremal tänavaristil jälle paremale, et jõuda Oktjabrskaja ja Kurortnaja tänava nurgal ühe Rauscheni sümboli, 1900.–1908. aastal rahvusromantismi stiilis ehitatud veetorniga vesiravilani (arhitekt Otto Walter Kuckuck).














 
Minu meelest on madalam, kupliga ehitis naerul näoga. Torn on 25 meetrit kõrge ja 1978. aastal paigaldati sinna skulptor Nikolai Frolovi tehtud päikesekell.


1967. aastal trükiti vesiravila NSV Liidu postmargile.
















Aga siis on aeg minna mere äärde. Kokku viivat 60 meetri kõrgusest rohelisest nõlvast alla kuus käiku: kolm kitsamat terastreppi, üks päikesekella juurde suunduv lai pinkide ja lilleklumpidega trepp ning kaks vahepealset. Üht neist kahest kasutamegi.





Vikipeedias on kirjas, et veel Brežnevi võimu ajal ehitatud köisraudtee ja lift ei ole käigus, nii et paksudel, elatanud või puudega inimestel on mere äärde saamisega probleeme. Kaks esimest määratlust käivad ka minu kohta, aga pole hullu: saan hakkama.








Nii head pilti düünist ja rannapromenaadist mina muidugi teha ei saa (foto: Andrey Fimushkin / Wikimedia).

Merepinnast hea mitu meetrit kõrgemal kulgev promenaadi all on näha päevitajaid, kellest mõned söandavad ka supelda, ...










... promenaadil endal on hulk mõnusaid istekohti, mis valdavalt hõivatud, ning kõikvõimalikke võimalusi raha kulutada.









Ent ruumi on leitud ka mõnelegi kunstiteosele. Selle kohta siin leian ainult nime: „Sireen“.

















 
Hoopis rohkem saan juba tuttavast portaalist www.prussia39.ru/ ja Vikipeediast teada „Nümfi“ kohta. Selle on loonud Hermann Brachert (1890–1972) 1938. aastal Georgenswaldes, praeguses Otradnojes. 17-aastase modelli nime leian ainult venekeelsest allikast, seepärast ei riski hakata seda transkribeerima: Кете Циган, abielus Порст.
1945. aasta lahingutes sai kuju kannatada, aga taastati. 1980. aastatel paigutati skulptuuri ümber mosaiik-merekarp.


Kõnnime välja allakäiguteedest suurimani. Treppe kasutatavat suviste festivalide ajal ka tribüünina.

















Trepi jalamil on 10-meetrise läbimõõduga päikesekell „Sodiaak“, skulptor Nikolai Frolovi juhitud autorite kollektiivi töö, mis valminud septembris 1974.










www.prussia39.ru väitel on kell kompositsiooni originaalsuse ja kellaaja täpsuse tõttu kantud Guinnessi reordite raamatusse.


Kohe kella kõrvalt viib trepp liivarannale.












Ikka samast prussia39-portaalist leian toreda pildi sõjaeelsest plaažist. Mulle tundub, et sellel on liivariba hoopis laiem.






Siis kõnnime tagasi promenaadi keskosa poole, kus vanade saksa lainemurdjate kohale on ehitatud külgharu.









Selle pealt on vaade mõneti teistsugune.











Jube betoonjurakas on mittetöötava lifti šaht.













Sama vaade natuke teise nurga alt: parema kvaliteediga foto ja uhkema lainetusega meri (foto: Benutzer:Brunswyk / Wikimedia).


Vaade külgharult ka ida poole üldisemalt ...











... ja lähemale suumitult.












Jõuame promenaadil rüübata kes kohvi, kes õlut, aga siis hakkab aeg otsa saama. Tuleme üles ilmselt juba sõja eel ehitatud serpentiini mööda, mis kohati tikub lagunema, ...








... aga on täiesti kasutatav.












Jõuame Oktjabrskaja tänava toredate majakestega osale ...











... ja sealt pöörame jälle Leninile, kus rohkesti kaubandust ...










... ning söögi-joogikohti.

Kui lühidalt kokku võtta, siis leian, et Rauschen/Svetlogorsk on vaimustav ja eks seetõttu ole mu jutt temast saanud üks paras roosamanna. Et kõik hiilgav siiski kuld ei ole, kinnitavad mõned ilmselt üpriski kriitilise fotograafi Sergei Naganovi tehtud ja kommentaaridega Wikimediasse riputatud fotod:

See salu mõõtudega umbes 100x100 meetrit Straussi tänaval on veel alles. Aga ehitajate seatud tara kinnitab, et kõik need puud raiutakse maha ja asemele ehitatakse kas kortermaja koos ümbritseva parklaga või 5–6 eramut. 10–20% puid jääb ehk alles, aga aia taha.

Need hooldamata, aga sümpaatsed ja veel tugevad saksaaegsed majad Fruktovaja tänaval lammutatakse aastal 2014 ning neid ümbritsevad puud raiutakse kõik maha. Nende asemel ehitatakse 2015. aastal kolme trepikojaga 9-korruseline maja ja suur parkla.

Selle foto allkirjaks on Naganov kirjutanud Stonehenge ja lisanud: kirjaoskamatult ehitatud kaldakindlustuste tõttu pühivad keskmise tugevusega tormi lained esmalt minema liivaranna, tugev torm lammutab seejärel ka kindlustused.

Isegi keskmise tugevusega torm (aga neid on siin sageli) uhub mõne tunniga minema kõik liivarannad. Siis kulub jälle kuid, enne kui meri kannab randa uue liiva – kuni järgmise tormini. Plaaž punase keelusildiga tõestab, et Svetlogorsk on maailma unikaalseim kuurort, kus pole kusagil päevitada ega supelda.

Ja veel üks Naganovi foto, mida enne juba kasutasin. Fotograaf nimelt kinnitab: loodustundlikumad inimesed pole sugugi õnnelikud, et Tihhoje järve kaldad on tervenisti betooni aheldatud – nii kaovad lindude ja kalade elupaigad.

Panen siia lõppu foto veel ühest vaatamisväärsusest, mida meile Svetlogorskis (vist) ei mainitud, aga mille leidsin taas Vikipeediast (foto: Felix O / Wikimedia). Aleksei Arhipenko juhitud arhitektirühma kavandatud ja 1994. aastal ehitatud Jumalaema Ikooni kabel (часовня в честь иконы Божьей Матери "Всех Скорбящих Радость") on esimene pärast II maailmasõda ehitatud õigeusu pühakoda oblastis. Tegemist on mälestuskabeliga 16. mai 1972. aastal aset leidnud katastroofi ohvritele.
Hrabrovo lennuväljalt õhku tõusnud sõjaväetranspordilennuk An-24, milles mõnedel andmetel kuus, mõnedel kaheksa katselendurit, kukkus mõniteist minutit pärast lennu algust mere kohal lasunud paksust udust väljudes ja männilatvu raiudes sellel kohal asunud lasteaiale, kus 23 last ja 3 täiskasvanut istusid parajasti lõunalauas. Katastroofi põhjuseks peetakse kõrgusmõõtja vale näitu: enne lendu oli An-24-le paigaldatud Il-14 kõrgusmõõdik, kontrollimata, kas see ka õigesti töötab.
Kabelis on väike ikonostaas ja hukkunute fotod.

14.30 oleme kokkulepitud ajal bussi juures, teele saame 14.45: keegi hilineb. Piirini on sõita 85 kilomeetrit.
Linna servas takerdume tükiks ajaks bensiinijaama; jään tukkuma ja kui ärkan, siis jälle sõidame. Tee on väga hea. Järgmine asula, mida giid mainib, on Pionerski, vana nimega Neukuhren. Siingi olevat kuurort, aga ka suur sõjaväe radarijaam.
15.22 näeme vasakul üsna suurt tuuleparki; mina loen kokku 21 tuugenit.
Pilt on hoopis teine kui üleeile: asustus on palju tihedam, külades näeb rohkesti uuemaid maju.

15.30 pöörame vasakule Zelenogradski peale ja 15.35 linna servast läbi.
Klõpsan bussiaknast paar pilti ja ühele jääb kogemata peale ka üks linna olulisi vaatamisväärsusi: kahe vasakpoolse maja vahelt paistab taamal 1904. aastal ehitatud veetorn.
Enne sõda kandis linn nime Cranz ja vähemalt mingil ajal oli ta olulisemgi kuurort kui Rausch: ingliskeelse Vikpeedia andmeil olnud ta aastail 1816–1895 tuntud kui das königliche Bad, kuninga kuurort. Margit teab rääkida, et siin sellist kõrget düüni kalda servas pole ja kaks kilomeetrit pikk plaaž on üks Läänemere kaunimaid. Vikipeedia kinnitusel leiduvat linnas palju saja aasta vanust juugendit.
15.40 näitab viit, et Morskoje asulani on 40 kilomeetrit; see peaks olema viimane Venemaa asula enne piiri.
Teeservas on tohutult autosid: metsariba taga on meri, mida teelt küll eriti ei näe.

Päris märkamatult oleme jõudnud Kura maasäärele. Olgu kohe öeldud, et mulle on sõit vähemalt maakitsuse Venemaa-poolsel osal paras pettumus: millegipärast arvasin, et natuke võiks teelt ka merd näha, aga mets ja võsa on nii tihe, et ega ikka ei näe küll. Seepärast panen siia illustratsiooniks selle 2010. aastal Venemaal välja antud margipaari. Iseenesest on ju mõistetav, et ega siin eriti raiuda tohi: ajaloos on juhtunud, et metsade ülemäärase raie ja ülekarjatamise tulemusena võtsid luited võimust. Aga ikkagi oleksin tahtnud ka merd näha...

Jääme säärele nüüd umbes neljaks ja pooleks tunniks, seepärast panen siia kaardi (sedapuhku saksakeelsest Vikipeediast, de.wikipedia.org/wiki/Kurische_Nehrung) ning natuke ka mitmelt poolt kokku korjatud andmeid.
Vene keeles on sääre nimi Куршская коса, leedu keeles Kuršių nerija ja saksa keeles Kurische Nehrung ning see lõikab Läänemere küljest ära veevälja, mis eesti keeles on Kura laht. Kõigile keeltele enamvähem ühine osa nimest tuleneb kuralastest, kes siinmail kunagi elanud.
Säär on pikk 98 km, millest 46 kuulub Venemaale ja 52 Leedule. Tegemist on tegelikult poolsaarega: põhjaotsas eraldab teda Leedu mandriosast kitsas väin, mille taga asub Klaipėda – sadamalinn, kuhu jõuame täna õhtuks. Maasääre laius varieerub 400 meetrist Vene Lesnoi asula lähedal 3800 meetrini Nida külje all Leedus. 2000. aastast on Kura säär unikaalse kultuurimälestisena arvatud UNESCO maailmapärandi loendisse kultuurikriteeriumi V alusel, mida ma parem ei hakka tõlkima: an outstanding example of a traditional human settlement, land-use, or sea-use which is representative of a culture [...], or human interaction with the environment especially when it has become vulnerable under the impact of irreversible change.
Maakitsus on tekkinud umbes 3. aastatuhandel eKr. Tema aluspõhi on liustikumoreen, millele tuul ja merehoovused on liiva peale kuhjanud. Mõistagi sõltub leetseljaku püsimine dünaamilisest tasakaalust liiva juurde- ja ärakande vahel. Kui juurdekanne kirdest katkeks – näiteks kui kuhugi ehitatakse sadama kaitseks suur muul –, siis tariks erosioon sääre minema. Pigem arenevad asjad küll hoopis selles suunas, et Kura lahe täidavad lõpuks setted.
Legendides on sääre tekke kohta muidugi teised seletused: selle kandnud põlles kokku hiiglasekasvu tüdruk või neiu nimega Neringa, omamoodi nais-Herakles.
Inimesed on elanud säärel vähemalt 9. sajandist; kuni 11. sajandini oli siin paganlike inimeste kaubanduskeskus nimega Kaup. 13. sajandil tulid Teutooni rüütlid. Just Kura säär olnud viimane paik, kus kõneldi viimati preisi keelt.
16.–17. sajandil läks inimmõju käest ära: liiga palju raiuti metsa küll karjamaade tarvis ja tarbepuiduks, küll selleks, et ehitada laevu. Tulemus oli liivadüünide pealetung asulatele. Preisimaa valitsus alustas 1825. aastal taasmetsastamisega ja praegu on suurem osa säärest puistute all.
Kuskil Euroopas pole mujal nii uhkeid liikuvaid luiteid. Nende keskmine kõrgus on 35 m, kõrgeimad ulatuvad 68 meetrini. Säär asub lindude Ida-Atlandi rändeteel, nii et siit lendab kevadel ja sügisel üle 10–20 miljoni linnu.

Venemaa-poole asulatest on vähemalt mulle tuntuim Rõbatši, saksa nimega Rossitten, kus juba 1901. aastal hakkas tööle kuulus linnujaam ja rõngastuskeskus Vogelwarte Rossitten. (1939. aastast pärit foto: Frankl, A./Wikimedia).
 



Selle järglane jätkab sama tööd (foto aastast 2011: Brunswyk/Wikimedia).
Mõlemal poole piiri on asutatud rahvuspargid: Venemaal 1987., Leedus 1991. aastal. Põhilise ohuna säärele nähakse paarikümne kilomeetri kaugusel asuvat Vene naftavälja D-6; probleeme võib tekitada ka turism.

Päris sääre alguses peatab meid rahvuspargi piiri juures inspektor Boris. Mida ta Margitile räägib, jääb saladuseks. Enne piiri me Venemaal rohkem ei peatu.
15.58 sõidame mööda Lesnoi (end. Sarkau) asulast; Margit ütleb, et oblastis olevat lausa viis Lesnoid. 16.15 on paremal Tšaika järv ja kohe selle järel viit Rõbatšisse; 16.27 jääb paremale Morskoje (Pillkoppen).
16.33 oleme piiril; Venemaa poolel kulub formaalsustele 30, Leedus veel 9 minutit, nii et teekord jätkub 17.12. Nidani on 4, Klaipedani 50 km.

Sellist teed nagu Nida juures Venemaa poolel ei näinud.


17.20 teeme pooletunnise peatuse Nida külje all “Leedu Saharas”, kuulsa 52 meetri kõrguse Parnidise düüni (Parnidžio kopa) juures. Düüni tippu on püstitatud hiiglaslik päikesekell.















Liivade kaitseks on rajatud teid ja treppe, ...












... aga väidetavasti teevad aina kasvavad turistide hordid paigale kõvasti kahju. Eks liivad liigu nendetagi, nii et viimase 30 aasta jooksul olevat düün oma kõrgusest kaotanud lausa 10 meetrit!









Vaated on siit küll toredad.

Nida (saksa Nidden) kohta nii palju, et seal elab 1650 inimest ning et see on Leedu ja ka Baltimaade läänepoolseim asula. Esmamainitud 1429. aastal, paiknes ta praegusest asukohast viis kilomeetrit lõuna pool, jäi aga düüni alla. Praegusel kohal on 1730. aastatest.
Leedu omaks sai Nidden koos ülejäänud Kura sääre põhjaosaga 1919. aastal pärast I maailmasõda ja nimetati ametlikult ümber Nidaks. Põhiliselt jäi ta siiski asustatuks sakslastega; 20. sajandi alguses sai tuntuks kui Künstlerkolonie Nidden, Saksa ekspressionistide tegevuspaik.


Suvedel 1930–32 elas Nidas Nobeli preemia laureaat kirjanik Thomas Mann.










Tema suvemajas tegutseb nüüd muuseum.













Vaade Thomas Manni maja juurest luitenõlvalt Kura lahele.
1945. aastal läks asula Leedu NSV koosseisu ja oli üsna unustatud paik. 1970. aastatest tõusis suvituskohaks, aga pigem valitud seltskonnale: range režiimiga piiritsooni igaüks ei pääsenud. Ent suuresti tänu sellele säilis ka ala suhteline rikkumatus ja rahu. Arendusi püütakse praegugi hoida mõõdukana ja massiturismil ei lasta sisse tungida. Oleme Nidaski umbes pool tundi (18–18.30).

Meie järgmine sihtkoht on Juodkrantė (saksa: Schwarzort – ’must koht’, Leedu nimi tähendavat tõlkes ’must rannik’), Nida järel suuruselt teine asula maasääre Leedu poolel, kus alaliselt elab umbes 720 inimest. Vana-Preisi Schwarzort oli vaikne kaluriküla, mis tegi üleeelmisel sajandivahetusel läbi turismibuumi. Pärast I maailmasõda läks seegi küla Leedule.

Esimene peatus on asula nime kinnitavalt tõesti üpris mustas kohas: väga suure kormoranide ja hallhaigrute koloonia juures. Haigrud on siin pesitsenud arvatavasti juba 17. sajandist, kormoranid aga 19. sajandi algusest. Toonased Preisi seadused lubasid kormorane tappa ning sajandi lõpuks saadudki neist lahti. 1970. aastatel tulid nad tagasi. Nagu ka Eesti kalurid, pole nende siinsedki kolleegid selliste naabrite üle sugugi õnnelikud, aga praeguste seaduste järgi ei tohi neid tappa.
Metsa alla on rajatud ligipääsuteed ja vaateplatvorm ning metsa servas annab infotahvel teada, et 2011. aastal pesitsenud koloonias 3807 paari kormorane ja 327 paari haigruid. Ingliskeelses Vikipeedias on arvud vastavalt 2000 ja 500, nii et ilmselt tõrjub kormoranide liig haigruidki metsast eemale. Teabetahvel ütleb, et 2007. aastast on kormorane ohjama hakatud: jahutatakse nende pesi! Oleks huvitav teada, kuidas seda paarikümne meetri kõrgusel asuvate haohunnikutega tehakse.

Minul pole kormorani vastu üldiselt midagi – jumalaloom ju temagi! –, aga siinseid kõrgeid surnud puid on siiski üsna sünge vaadata. Vikipeedia andmeil on isukate kalasööjate vägevad väljaheited viimase 15 aastaga tapnud 10 hektarit metsa. Päris morn lugu...

19.15 peatume juba Juodkrantė asulas. Siin on toredasti hoolitsetud laguuniäärne promenaad, ...


... aga meid suunatakse üle tee mäkke ronima.

















Nõidade mäele (leedu keeles Raganų kalnas) hakati puuskulptuure püstitama 1979. aastal ja nüüd olevat neid üle 70.










Enamasti on nad kuidagi seotud Leedu muinasjuttude ja legendidega; see neiu siin näiteks on Neringa, kel suure tõenäosusega käsil just Kura sääre rajamine.
















Üks trooni moodi kuju annab võimaluse saada fotole meie bussijuht Raivo.
Aga mis seal salata: peagi hakkab mul neist kujudest villand saama. Ja päris raske kõndimine on see pealegi ka: ikka künkast üles ja teisest alla.













Nii et päris hea on jälle külas tagasi olla, kauplusest kosutuseks üks jäätis osta ning siis taas promenaadile minna. Siin on üks teine kunstikogu: 2002. aastal lõpetatud skulptuuriaed „Maa ja vesi“, kus kokku 31 kivi- ja metallkuju, teiste seas üks lustiline lambakari.
 
Kujude vahel on ka UNESCO maailmapärandi embleemiga prisma: oleme ju maailmapärandi alal.
Kella 20 paiku läheme jälle sõitu ...


... ja umbes veerand tunni pärast oleme sadamas.
Koha nimi on Smiltynė (saksa Sandkrug) ja see allub Klaipėda omavalitsusele. Klaipėda on üle mere poole kilomeetri kaugusel; sealsete elanike jaoks olevat Smiltynė üksiti avalik rand, sest Klaipėda mereäär on kõik sadamate all kinni.
Küla ongi tekkinud kui peatuspunkt reisil Memelist, praegusest Klaipėdast, Königsbergi: siin sai puhata või oodata ilma paranemist. Esimest korda on Smiltynėt mainitud 1429, kõrts oli olemas hiljemalt 1525. 20. sajandi alguseni oli see vaikne koht, siis muutus aga rikkamate linlaste suvituspaigaks. Küla sai linna osaks ja varsti pärast seda võis hakata siia ka maad ostma. 1901 kerkis esimene luksushotell restorani ja kasiinoga, nimeks Kurhaus. Luksuslikule elustiilile tegi siingi lõpu II maailmasõda ja nüüd on külas ehk poolsada paikset elanikku. Küll on siia ehitatud üsna populaarne jahisadam, külas on ka loodusmuuseum.


Peagi oleme merel ...












... ja kell 21 hotellis.












Tuba 508 on üsna spartalik, aga mida siis üheks ööks ikka vaja on.











Käime korra ka väljas, aga tundub, et Park Inn Radissoni lähiümbruses midagi eriti vaadata ei ole.
23.15 kuulutame päeva lõppenuks.








Reisi viimasest päevast, 30. juunist, libisen vaid pindmiselt üle, sest see ei kuulu enam päriselt selle postitusterea teemasse.
Öö möödub rahuldavalt, tõusen 6.45; 7.15 läheme sööma – trepist, sest lifte on kõrges hotellis ainult üks ja see on kogu aeg lootusetult hõivatud. Hotell on üldse üsna absurdne; projekteerijad pole ilmselt üldse mõelnud, mida ja milleks nad kavandavad. On ju ilmselge, et selline kusagil linna servas asuv võõrastemaja on esmajoones vajalik ööbijatele, kes hommikul kiirelt süüa tahavad, et siis jälle teele söösta. Aga söögisaal on absurdselt pisike; suvel on õnneks õues lisakohti.

Hommikul oli paksult pilves, enne teeleminekut hakkab lausa sadama. Ette rutates saab siiski öelda, et õnneks päeva jooksul me rohkem vihma ei saa; vastupidi: tuleb lausa ilus ilm. Seltskond on hajameelne: keegi hilineb, keegi unustab midagi maha, nii et sõitu läheme plaanist hiljem, kell 8.40.
Margit laseb meestel lobiseda mikrofoni oma sõjaväemälestusi. Räägin minagi, aga rohkem imestan selle vaimustuse üle, millega mitmed kaaslased neid aegu meenutavad.
Esimene jalasirutus- ja põgusa ostluse peatus on Šiauliais, esimesest sõidupäevast juba tuttava hiidkaubanduskeskuse juures 10.55–11.10.

Šiauliaist tosin kilomeetrit edasi teeme päeva esimese programmilise peatuse: muidugi kuulsal Ristimäel (leedu keeles Kryžių kalnas).

Käisin siin ka 2006. aastal ja vahepeal on väga palju muutunud. Tundub, et tublisti on juurde tulnud ka riste (eri allikad ütlevad erinevaid arve, aga ilmselt on neid üle 200 000), aga esmajoones on muutunud kogu taristu: teed on korda tehtud, rajatud suur parkla, tookord kipakatele müügilettidele seatud suveniirimüügiks on nüüd korralikud paviljonid, avatud on i-punkt jne.
Päris viimasel hetkel leian pärast mitut küsimist ka koha, kus postmarke müüakse – just sellest turismiinfopunktist. Olen oma hingelt lootusetu kollektsionäär, ehkki näiteks markide kogumisest olen enamvähem loobunud. Aga näiteks „kogun“ ma külastatud Euroopa riike – ja olen jõudnud üsna maksimumi lähedale – ning (vist) kogun ka eri riikidest koju saadetud postkaarte. Kui uusi riike sel sõidul mõistagi ei lisandu, siis postkaardimaid saan juurde lausa kolm.
Postkaartide saatmist Kaliningradist kirjeldasin eelmises postituses; kolm varasemat katset seda Venemaal teha on lihtsalt läbi kukkunud: Moskvast ei leidnud napi ajaga marke, Peterburist isegi mitte postkaarte, Novgorodist saadetud kaardid ei jõudnud kellelegi kohale. Leedus ja Lätis polegi ma varem seda kordagi üritanud, aga sel reisil otsustan püüda lüngad täita – ja Ristimäel saan Leeduga mõningaste sekelduste järel hakkama. 30. juunil postitatud kaart saab Šiauliai templi 2. juulil ja Tartus on kaart 4. juulil. Oleme Ristimäel 11.25–12.20.
12.55 jõuame Lätti – ja tee muutub otsemaid kehvaks.

13.20–15.30 on teine plaaniline peatus: Rundāle loss – tore ja uhke nii väljast ...

... kui ka seest, ...

... kaunis ja väga suur barokkpark juures. Seegi koht on varem käidud, aga üsna ammu, nii et giidiga ringkäik (pilet maksab 5 latti, pildistamisluba 1 latt juurde) kulub kenasti ära.
Väga rahule jääb minusugune postkaardifriik siinse kaardiautomaadiga: kilekotikesse on pakitud kena kaart ja vajalikud margid, kusjuures valida saab nii sisemaise kui ka välismaa tariifiga komplekti. Minul tuleb ühe komplekti eest pilusse lasta 1,5 latti. Teise komplekti juures näppab masin mult veel ühe lati lisaks, aga olgu peale, jään väga rahule. Eriti veel seetõttu, et lisatud margil on lossi peremees, Kuramaa hertsog Ernst Johann von Biron isiklikult. Templi saab kaart 3. juulil Riias ja on kaks päeva hiljem Tartus.

Ja kolmas peatus on täna 16.25–17.30 samuti tuttavas kohas, Riia Lidos. Ikka selleks, et kõht täis süüa.
19.12 jõuame Eestisse, 20.20 Pärnusse, 22.10 Tallinna, 00.20 Tartus ja 00.35 kodus. Aitäh Tensi, aitäh giid Margit – oli huvitav ja hariv reis!

No comments:

Post a Comment