Sunday, September 18, 2016

Tagasipilk: kaheksas Tallinna lillefestival



Olen igal aastal püüdnud mingil määral silma peal hoida Tallinna lillefestivalil, ehkki elan ju Tartus. Tavaliselt olen Tornide väljaku aedade vahel käinud suve jooksul kolm korda, sel aastal jäi kolmas kord (ajutise?) liikumispuude tõttu käimata…









… ning pealegi olid kaks käigukorda mõlemad Tornide väljaku asendile mõeldes üsna ebasobival ajal: hommikupoolel ja päikesepaistelise ilmaga, kui varjude piirid on liiga teravad. Minust veidigi osavam fotograaf suudaks ka neis oludes teha ilmselt paremad pildid. Kaasas oli mul 25. mail kompakt-, 22. juunil peegelkaamera.


Veel paar 25. mai meeleolu.








Aga on nagu on, teen siiski oma väikese tagant järele ülevaate aedadest, et teinekord oleks lihtne meenutada, kes mida aastal 2016 näitas; olen ju lillefestivalidest paar korda varemgi blogipostituse kokku pannud.




Kaheksas Tallinna lillefestival avati 20. mail, joon tõmmati pidulikult alla 26. augustil. Võib olla olen natuke ebaõiglane, aga mulle tundub, et korraldus on aastate jooksul jäänud kuidagi – ma ei tea, kas see on õige sõna… – ükskõiksemaks. Kuna ma asjast midagi ei tea, siis võib asi olla hoopis milleski muus, aga üks asi, mis mulle seda ükskõiksust näitab, on see, et n.ö võistlusaedu jääb aasta aastalt vähemaks. Tänavu oli kaks platsi „püsiaedade all“, lõpuprotokollis kirjas kui puhkeaiad (nr 2 ja nr 8), üks platsinumber (nr 20) vahele jäänud, kaks aeda täideti kutsemeistrivõistlusega „Maastikuehitaja 2016“ ning seekord juba kolm aeda ulatusid üle kahe platsi. Niisiis võistles 31 aiast parima tiitlile tegelikult ainult 24 aeda. Aedade teemad olid seekord „Kired aias“ ja „Terrassiaed“, Eesti aednike kõrval lõid kaasa nende kolleegid Ungarist, Lätist, Soomest ja Saksamaalt.

Teine asi, mis mind ikka rohkem häirib, on raskused infohankel. Polnud üllatus, et kummagi tänavuse käigu ajal polnud avatud infopaviljon: ka mullu, kui käisin seal sobivamatel aegadel, oli aknal ikka luuk ees. Ilmselt avatakse kiosk päris juhuslikel aegadel: muidu võiks ju minusugustele friikidele mõeldes sildikesel teada anda, millal saab infojagajaga suhelda.
Kiosk 25. mail


… ja 22. juunil.








Teisel korral on luugil üks silt küll, aga avamisajast see teada ei anna…







Kolmandaks on ikka üsna keeruline leida pärast lõpuüritust konkursi tulemusi. Tänavu tekkisid nad mingil hetkel Kadrioru pargi kodulehele, millest üks alajaotus ongi lillefestivali päralt, – aga minu kui sõnumitoimetaja jaoks (olen festivalist ikka põgusalt Eesti Looduses kirjutada püüdnud) väga ebameeldival kujul: pildifailina! Sobivamas vormis tulemuste hankeks kirjutasin Kadrioru pargi infoaadressil ja siin saan öelda küll ainult kiidusõnu: otsemaid sain lausa kaks ammendavat vastust. Tänu ühele neist on mul teada ka žürii antud lühihinnangud ja kuna mul nende kasutust ei keelatud, trükin need siia ümber.
Hindamiskomisjonis oli kokku kümme inimest, enamasti maastikuarhitektid, kellest paar töötavad linnaasutustes, oma esindajad olid ka muudel ametnikel, ei puudunud maastikuarhitektuuri õppejõud ja ajakirja „Kodu ja aed“ aiatoimetaja. Selges enamuses oli naissugu; ei oska muidugi hinnata, kas seetõttu domineerib ka arvamustes just naiselik maitse…

Panen siia igast aiast – ühe kogemata juhtunud erandiga … – vähemalt ühe kevad-suvise foto, olgu nad siis parajasti nii kehvakesed kui nad on. Alustan auhinnasaajate ja rahva arvamustes esile tõstetutega ning teised reastan platside numeratsiooni järjekorras. Lisan kohati mõne stendidelt loetud mõtte või fakti ning kursiivkirjas hindamiskomisjoni arvamuse.

Terrassiaedadest eelistas hindamiskomisjon osaühingu Protective Coatings Contractor aiakunstnike Nataliya ja Marina Ludakova ning Jegor ja Anton Mikini „Kuninganna fantaasiaaeda“ (nr 19).
Võiduaed mais

… ja juunis.
Stendilt: „Leidsite endale üksildase ja vaikse koha, kus aeg ja ruum kuuluvad Teile. Seadsite end mugavalt sisse ja võite täielikult lõõgastuda…“
Ilus materjali kasutus ja puhas teostus. Suurtes mahtudes lopsakas taimmaterjal. Taimed pottides terrassi sees ja pott-kottides loovad huvitava lahenduse ja on hästi seotud kogu ümbritsevaga. (Siin ja edaspidi on kursiivis, nagu öeldud, žürii lühihinnang).

Kategoorias „Kired aias“ pälvis võidu riialaste Sanita Jane-Dārzina, Andris Ozolsi, Ritvars Varkalise ja Ilze Pirāga-Gremze „ Kirglik tants: rütm, sammud, pöörded...“ (nr 28).
Seda põnevat kompositsiooni on väga raske pildistada. Võib-olla saaks drooniga parema tulemuse, aga seda mul pole.


Sestap saan siia panna fotosid üksikosadest, …






… kust näha, et aias saab ka löökpilli-
muusikat harrastada, …

… ning aia infostendi, kus kogu aed + vahvad lisandused kenasti välja joonistatud.
Imeline muusikaline teekond. Kirgi kütavad punane värvus ja materjali faktuur. Ruumiline, lihtne, kuid efektne.

Rahvas valis oma lemmikuteks kaks terrassiaeda. Üks neist oli maastikuarhitekt Maali Roometi „Linna-maa-aed“ (nr 4).
Maikuine vaade aiale.

Alles juunis avastan, et aed on elektrifitseeritud.
Imelised faktuurirütmid. Kõik, mida lubati, teostati.

Teisena tõstsid näitusel käinud inimesed esile Kopli ametikooli aianduse eriala I lennu (Anne Olonen, Tamara Baciu, Mari Relo-Šaulys) aia „Paus“ (nr 24).
Selline oli aed mais.

Minu juunikuu käigu ajal on terrassist saanud ühe perekonna fotosessiooni dekoratsioon.

Teisest küljest lähenedes leian imehästi kompositsiooni sobiva põõsa, mille liiki ma kahjuks ei tea. Stendil on taimede loend olemas, aga asukohti näitamata.
Rütmi loodud aed, lõpuni läbimõeldud, julge lahendus, head valitud värvid, mitu eri näoga ruumi, on kordust, põnevaid vorme ja struktuuri.

Parima kooli eripreemia ja ajakirja „Kodu ja Aed“ eripreemia anti Räpina aianduskooli terrassiaiale, mille oli rajanud Diana Vällo (nr 21).
Mõnus lebola mais.

Juunikuise käigu ajal…

… andsid terrassile toreda lisanduse muru valgeks värvinud kirikakrad.
Kontseptsioon ja terrassi mõte on põnev. Külmades toonides taimestikuga terrassi ja selle lainelisuse matkimine on hea.

Ja ülejäänud aiad

nr 1osaühingu Palkmööbel (autorid: Sternoberg OÜ, Räni Huul; Palkmööbel OÜ, Viljar Nõmmik) terrassiaed „Koosolemised“

Võrumaa mehed soovitavad oma kätetööd: Lõuna-Eesti kuusest ja männist mööblit.
TÄNUKIRI. Kõik selles aias sosistab: „Istu, ole, räägi!“

nr 2 puhkeaed
Juba mitu aastat tuttav paest lambakari pankrannikul.

nr 3 osaühingu Eesti Puit terrassiaed „Kõuk“
Otsin ÕSist: „kõuk“ tähendavat kauget esivanemat. Ju siis iseloomustatakse selle sõnaga „Ürgse Eesti väega terrassi“, nagu autorid on teabestendile kirjutanud.

TÄNUKIRI. Saime teada, mis on Ürgne Eesti Vägi ja tema sümboolika. Must leib maitseb siin laua taga rammusamana kui iial varem.

nr 5 Killu Mägi – kategooria „Kired aias“ „Kõike ja kohe!“
Kesklinna on rajatud võimalikult palju kasvukohti – ka metsa, raba ja vett – kätkev aed.
Selline oli aed mais, …

… selline aga juunis.
AUKIRI „Parim lugu“. Väga hea lugu. Aed kompositsioonina on imeline oma mahtude, rütmi ja materjali faktuuri osas.

Piltmõistatus: leia pildilt jaanipäeva aegu pildistatud hallrästapoeg!

nr 6 Kiel, Saksamaa kategooria „Kired aias“
Kieli kõige tuntum linnapea Asmus Bremer (1653–1720) kuulab tähelepanelikult noorte sõpruse lugusid.

Vaade maikuul aia teisest otsast.

Juunis värvivad aeda lilled.
TÄNUKIRI. Vürtsikas töö oma värvigamma ja lopsaka teostusega. Puhas lahendus nagu aia mõtted.

nr 7 Luua metsanduskool (Anu Vare); terrassiaed „Luiteterrass“
25. mail

… ja 22. juunil
TÄNUKIRI + eripreemia ajakirjalt „Kodu & Aed“ – aastatellimus. Puit on põnev – materjal kui pind. Ilus kuldlõige ja hea kompositsioon.

nr 8 puhkeaed, jäi kogemata pildistamata…
Otsin siia siis eelmisel aastal samast aiast tehtud foto; tänavu oli vist alles selle puitosa.

nr 9 osaühing Korol Maastikuehitus (Eevi Haav- Reemets ) – terrassiaed „Minu kodu maa“
Mai

… ja juuni erinevus pole suur, aga siiski märgatav
TÄNUKIRI. Töö on oskuslikult üles ehitatud materjalidele. Harmooniline, taimed haakuvad materjaliga.

nr 10 osaühing Gran Premium Niina Kokoškinakategooria „Kired aias“ „Värvid aias“
Aed 25. mail.

Rohkeid detaile ei pruugi pealiskaudselt vaadates märgata.

22. juuni.
TÄNUKIRI. Ilus sirge ja hea kujundusjoon. Kirglik värvide mäng.

nr 11 Fiskars Eesti (Kristiina Kirsel)terrassiaed „Aiakontor“
TÄNUKIRI. Mõnus, moodne ja õhuline lahendus. Puhtalt rajatud töö.

nr 12 Jürgen Kivimäe (Nõmme sotsiaalmaja pansionaat) – terrassiaed „Unistused“
Loodud on unistuste terrass, mida Nõmme sotsiaalmajal (veel) pole.
Terrass mais.

Oluline detail – vihje võimalusele aias tööd teha.

Juunis on värve rohkem.
TÄNUKIRI. Nõmme keskkonda igati sobiv terrassiaed, ka vanuseline lähenemine kasutaja osas on hästi välja tulnud.

nr 13 Saima Tisler ja Liis Ellert, Pärnumaa KHK vilistlased – terrassiaed „Voltveti vaim“
Aed mais

… ja juunis.
Autorid on aia tänutäheks pühendanud Voltveti mõisas tegutsenud Tihemetsa koolile. Saatuse iroonia: äsja tuli teade, et õpilaste puudusel pani Pärnumaa kutsehariduskeskus Tihemetsa osa 1. septembrist kinni ning haridus- ja teadusministeerium annab eurorahaga renoveeritud Voltveti mõisa üle riigi kinnisvara aktsiaseltsile.
TÄNUKIRI. Imetlusväärne pühendumus koolile. Tähelepanuväärne on pargi- ja aiaruumi sidumine okaspuu oksagraafikaga, kaks väravat tekitavad huvitava suhtluskanali.

nr 14–15 Tallinna Kesklinna valitsus (Mart Mets ja Kadri Järv) – terrassiaed „Sipelgas Xer`i terrassiaed
Stendilt: „P.S: suured kivirahnu liiguvad järgmisel kevadel koos jää minekuga Pika Hermani alla.“ Just Toompeast olevat need rahnud pudenenud.

AUKIRI – Parim maastikuarhitektuurne aed“. Lihtne kontseptsioon, mis paneb ka kasutaja enda meeli tundma. Head materjalid, loov lahendus.

Seni vaadatud platsid 1–15 on pargi Nunne tänava poolsel küljel. Nüüd läheme üle pargi keskväljaku, kus toimub festivali ava- ja lõputseremoonia ning muud suve jooksul ridamisi aset leidnud üritused, …

ülejäänud aeda juurde.

Juunikuu hommikul oli vaja terrasse kasta.

Pargis toimub muudki. Kellel on käsil hommikune jalutuskäik,

… kellel toiduotsingud: pesas on näljased pojad.

Plats nr 16Helsingi, Soome (Katriina Arrakoski, Päivi Islander ja Kristi Oksanen)kategooria „Kired aias“
Rohke valik pelargoone, Helsingi parkidesse 20. sajandi alul toodud väärikaid lilli. Aednike endi sõnul on nad siia paigutanud pelargoonisordid, „mida ei leia suurpoodide riiulitelt, kommertsaianditest või tänapäeva linnahaljastusest.“

AUKIRI – „Parim taimevalik“. Teostuse täpsus ja töö puhtus on austust ja lugupidamist vääriv. Tore ja mõnus linnasuvila aiamöll. Liigirohke, värviline ja lopsakas.

nr 17 osaühing Horticom (Siiri Part, Mall Kaldas, Kristiina Maser, Lagle Pärn ja Meeli Sermat)kategooria „Kired aias – Horticomi logoaed“
Aed on lähtunud aianduskaupade hulgimüügifirma Horticom logost ja firmavärvidest: „valgest ja lillast on saanud inspireeriv aianurk sümboliseerimaks kirge ja armastust“.
Mais ei tõusnud need värvid veel esile, …

… küll aga juunis.

Aiast leidus ka väike vallatus.
AUKIRI „Parim reklaam“. Firma ruumiline logo pakub imelist silmarõõmu. Taimede efektne valik ja kooslus.

nr 18 Eesti maastikuarhitektuuri üliõpilaste selts (Gloria Niin, Tuuli Sarapu, Kaja Veddel, Laura Kadaja ja Mari-Liis Hindre) – kategooria „Kired aias“ „Kuidas tarvitad?“
Mais ei saanud loojate kavatsustest veel suurt aru, …

… küll aga juunis. See on ohtlik ahvatluste aed: kartulist ja nisust saab ajada viina; mooni, humala (seda peaks kasvama tugedel, aga minu käikude ajal polnud ta jõudnud veel ronima hakata), tubaka ja kanepiga on asi seletusteta selge…
TÄNUKIRI. Ühiskonnakriitiline aed. Hea mõte, ilusad visuaalid.

See vist on plats nr 21. Maikuu pilti mul sest aiast pole, ei mais ega juunis olnud selgitavat stendi

nr 22–23 EKA keraamika osakond (tudengid Julianna Zwierciadlowska-Rhymer (Kanada), Olga Sliwa (Poola), Rosa-Violetta Grötsch (Saksamaa), Epp Kristel Uibo, Helena Tuudelepp, Kersti Rabi, Maarit Helistvee, Okasana Teder ja Urmas Puhkan (kõik Eestist)) – kategooria „Kired aias“„ SIMIME – Sinu Minu Meie“.

Üks lillefestivali kindlaid tavasid: nendes kahes aias näeb igal suvel noorte keraamikute töid, …


… mida ükshaaval vaadates võibki ennast paigale unustada.









Juunis on taimed väheke lopsakamad, ..








… aga enam köidab vaadet siiski keraamika mitmekesisus.
AUKIRI „Parim kunsti installatsioon avalikus ruumis“, eripreemia „Skulptuuriaed, kunstikired“. Seda aeda peaks külastama õhtuti, kui piparmündi lõhnad esile tulevad ja terrassi peale lebotama saab minna.













nr 25 Asutus Kadrioru park (Elle Pent) – töö pealkirjaga „Ajatelg“, millega Tallinna linn osales sõpruslinna Genti lillefestivalil „Floralien 2016“.

Lugusid 300-aastasest Kadrioru pargist.

TÄNUKIRI Mõte, lugu ja materjalid head, köitev ja tunnetuslik.

nr 26–27kutsemeistrivõistluse „Maastikuehitaja 2016“ aiad.

Sihtasutus Innove koostöös Luua metsanduskooliga korraldas võistluse 18.–20.mail. Võistluse eesmärk oli populariseerida maastikuehituse valdkonna õpet ning anda võimalus noortele oma oskusi võrrelda. /../ Kutsevõistlused on ka koht, kus tööandjad saavad tutvuda tulevaste noorte meistritega. Maastikuehitaja töö on väga loominguline, nad on rohenäppudest meistrid, kes rajavad haljasalasid, aedu, veesilmasid, paigaldavad sillutist, ehitavad terrasse ja tugimüüre.

Kaasa lõid Luua metsanduskool (Mihkel Kajanus, Riho Kööp, Lauri Parts ja Sander Saalits), Räpina aianduskool (Meriliis Kull, Argo Ainjärv, Evelin Mets ja Kris Käos) ning Soome Omnia (Oscar Lepistö ja Jani Kinnunen).

Aiad on võistlejate poolt 13 tunni jooksul rajatud dekoratiivsed aiad, kasutades selleks kive, puitu ja taimi.
Neidki mais loodud aedu hoiti korras läbi suve.

nr 29 Tallinna Kopli ametikool (Gerda Terestal)kategooria „Kired aias“

Stendilt: „Kaks tulipunast tooli kujutavad kirglikke flamenkotantsijaid. Mummuline muster, satsilised seelikud ja lehvikud on flamenkotantsu sümbolid.“

TÄNUKIRI + eripreemia ajakirja „Kodu & Aed“ aastatellimus. Ilus suhtlus: värvikas, tuline ja leegitsev – ON flamenko.

nr 30 osaühing Linnahaljastus (Kirke Mae Pähn, Emmi Kruusing ja Sander Amur)kategooria „Kired aias“„Cupidi aed“.

TÄNUKIRI Isiklik tunnetus oma mina leidmisel. Samastamisvõimalusi jagub, ruume ja vaateid on piisavalt. Puhtalt rajatud töö.

nr 31 Budapest, Ungari (Veronika Papai,Eniko Kapas, Zsolt Pek, Zoltan Molnar ja Ilona Csik)kategooria „Kired aias“„Kaks armuküllast liblikat”.
Maikuu liblikad on veidi kahvatumad…

… kui juunikuised.
AUKIRI „Parim vastamata armastuse lugu“. Ilus lugu ja teostus mitmes dimensioonis, hea värvi valik.


Tuleva aasta festivali teemad on „Pereaed“ ja „Monokroomne aed“.

No comments:

Post a Comment