Thursday, August 29, 2019

Suviseid pildikesi Setomaalt IV. Värskast Podmotsa külla ja läbi Saatse saapa Saatse kirikuni

Eelmises postituses jäime öömajale Koidu Kodusse Värskast mõni kilomeeter eemal teisel pool Õrsava järve Lobotka külas.
Öö vastu 11. juulit ei kuulge mul just päris loodetud ladususega une rüpes: kaaslanna(d) teeb/teevad nina/kurguhääli ja eks ase ole ka võõras. Aga kui veidi enne seitset põhjustavad lõpliku ja põhjaliku ärkamise köögist kostuvad endiste õpetajannad valjud kõlavad hääled, tunnen ennast siiski üsnagi puhanuna.

Hommikused kemmerguretked teen majast välja, kämpingu väga korralikku välikempsu. Maja ees hakkab silma puuslik, mida eile ei märganud.
Hommikusöök on meie retkedele omaselt rohke ja rikkalik, menüüs muu hulgas lausa kolme sorti moos: alõtša, pirni ja aedmaasika.
Vanainimeste jõugus on ikka ka hädade käes vaevlejaid, täna kurdab üks kaasreisija näiteks istmikunärvi üle. Nojah, ja mõnel on tavapärane pakitsus ristluudes.

Aga või sa saad sellest küsida, veidi enne poolt üheksat tassime koli autodesse ja läheme sõitu; sajab kerget uduvihma, mis õnneks peagi lakkab.
Sõidame jälle Värskasse. Üks viit teatab, et Tartusse on siit 85 km, teine, et üle silla sõites oleme taas Tsätski nulgas, ja kolmas, et Värska sanatooriumini on 3 km.

Just Värska sanatooriumi, mis ei asu küll üldse mitte Värskas, vaid Väike-Rõsna külas, nüüd vaatama lähemegi; seame autod parklasse, kust raviasutus paistab läbi puuderivi.

Parkla servas kõrguva künka kohta teab keegi öelda, et see on mudahoidla. On ju mudaravi üks selle sanatooriumi trumpe.
Koht on mulle tuttav: korra olen sattunud siia seose mingi seltskonna ühise käiguga 300 meetrit eemal paiknevasse toredasse veekeskusesse, 2008. aasta jaanuaris olin aga terve nädala tervist juurde nõudlemas, saades mitut laadi raviprotseduure, ent paraku mitte mudaravi: väidetavasti oli muda parajasti otsa saanud…


Parklas on bussike toredate kohalikus keeles kirjadega.






Hakkame tasapisi ümber kompleksi kõndima; selles tiivas, mäletan, on pikk koridor, millest viivad mõlemalt poolt uksed raviprotseduure pakkuvatesse kabinettidesse.




Sama tiib teisest küljest ja väike katlamaja.





Sanatooriumi keskosa: galerii viib hotellist protseduuride tiiba.







 
Hotell. Tube olevat selles sada.







Peipsi järve edelanurgas pikalt maasse lõikuv Värska laht on kohe sanatooriumi kõrval.
Enne mainitud 2008. aasta jaanuaris sadas minu siin viibimise ajal korra ka veidi lund, aga üldiselt olid lumeta nii maa kui ka lahejää, nii et seal võinuks uisutada. Kuna uiske polnud, siis lasksin niisama liugu.

Järve ja sanatooriumi vahele jääval alal on üht-teist, mis aitab väljaski keha kosutada; näiteks terviserada. Kui pikkade jalgadega inimese jaoks sammude arv kehtib, pole paraku öeldud.
Aga teabetahvlil leiduvast on hea jälle siiagi andmestikku korjata, ilma et peaks dr Google’it tülitama. Natuke siiski ka Vikipeedia andmeid: Eeldused sanatooriumi rajamiseks loodi 1971, kui /../ piirkond sai kohaliku tähtsusega kuurordi staatuse. 1972 toimus sanatooriumi asutamiskoosolek. Sanatoorium ehitati arhitektide Vilen Künnapu ja Ülevi Eljandi ning insener Henn Karitsa projekti järgi. Sanatooriumi ehitus algas 6. oktoobril 1976. Patsientide ravimine algas 3. mail 1980.
Aga nüüd siis fakte teabetahvlilt:
praeguses asukohas tegutseb sanatoorium 14. jaanuarist 1985;
1987 ehitati endine katlamajahoone ümber spordi-ja kinosaaliks; praegu asub seal veekeskus;
1989 valmis ravikorpus ja alustati hotellikorpuse järgmise osas ehitust, 1992 jäi see töö pooleli;
1996–1997 ehitati edasi pooleli jäänud hotellikorpust, nii et juurde tuli 39 voodikohta;
2000 tehti kapitaalremont 1985 käiku antud hotellikorpuse kolmekorruselises osas;
2004–2005 ehitati hotellikorpus lõpuni;
2006–2007 rajati Värska veekeskus;
2015–2016 muudeti ravikorpus balneoteraapiakeskuseks;
2016 ehitati kontoriruumid ümber hotellitubadeks.
Üks sõnaseletus siia juurde: balneoteraapia on kümblusravi, milles kasutatakse mineraalvett.


Tüüpiline Eestimaa muru: nagu pardliga silendatud.








Natuke loodust siiski ka!




Selles hotelli viiekorruselises osas on vist ravikabinette ka: mäletan, et käisin viiendal korrusel mingis erilises posimisvõimlemises.




Sanatooriumi järvest kaugem külg.








Kusagil selles keerulisema arhitektuuriga osas peaks minu mäletamist mööda olema ka näiteks söögisaal; süüa anti korralikult.
Sanatooriumile sel moel tiir peale tehtud, jätkame päevaprogrammi. Paarilt viimaselt pildilt on näha, et on päris korralikult  sadanud. Aga meie jaoks on see päeva viimane vihm.

9.20 jõuame kohta, mis kannab minu kõrva jaoks natuke naljakat nime: Podmotsa, kaldun küll arvama, et pole sellest enne midagi kuulnud.
Üks meie auto vuhiseb parklast mööda, kaks jäävad pidama.


Teest vasakul on üsna avar plats, millel külakiik ja kollane aken.



Kollased aknad said paika 2012. aastal Tartumaa arendusseltsi veetud projektiga „Elu kahe maailma piiril“, milles lõid kaasa Lõuna-Eesti Leader-grupid. Idee oli pärit Hollandist, Ida-Groningeni Leader-grupilt. Kollane raam sümboliseerib ajakirja National Geographic kollast kaaneraami, nii et näiteks läbi akna pildistades võib tekitada oma isikliku National Geographicu kaane. Tagamõte on muidugi meelitada turiste mööda akendega kohti rändama.
Mulle tundus idee jabur ja loodust visuaalselt saastav, võtsin toona sel teemal ka avalikult sõna (näiteks mu tööandja Loodusajakirja 2013. aasta 18. jaanuari veebikirjas Uudistaja: www.loodusajakiri.ee/uudistaja-18-01-2013; hiljem ka ajakirja Loodusesõber 2013. aasta neljandas numbris: http://www.loodusesober.ee/arhiiv/Loodusesober04_2013.pdf, lk 10). Nüüd, kui leian veebist mitu vaimustunud kirjatööd reisidest just kollaste akende marsruudil, olen ehk mõneti leebem: järelikult on arenduskeskuse soov turismi edendada vähemalt mingil määral tõesti täitunud. Aga samas olen endiselt arvamusel, et looduskaunitesse kohtadesse ei maksaks selliseid kobakaid üles seada.

Nagu teistegi kollaste akende juures, nii on ka Podmotsas selgitav teabetahvel, millel kolmes keeles tekst eesti/setokeelse pealkirjaga Podmotsa – katõ ilma veere pääl. Osalt on see tekst vormistatud nii, et jääb mulje, nagu oleks autor pannud kirja mõned märksõnad, et need hiljem lahti kirjutada, aga unustanud selle tegemata… Nii et siingi võtan oma tekstide aluseks ikka Külävüü stendi, mis oli esimesel Podmotsa fotol juba näha.



Lõikan kollase akna teabetahvli fotost välja kaardi, kus näha, kuhu esialgsed 21 akent on paigutatud. Pole kuulnud, et mõni oleks ka maha võetud, küll on lugeda, et vähemalt kaks on veel juurde pandud: Kuremaa veski juurde ja Mandri-Eesti keskpunkti (vt http://tiuxxiasjad.blogspot.com/2016/08/eesti-kollased-aknad_3.html).

Kui vaadata teelt idakaarde, siis kohtadest, kus puud-põõsad ei takista, paistab päris lähedalt, üle lahesopi, Venemaa.

Aga vaatame jah parem Külävüü stendi. Tekst on siin põhjalik ja mahukas, nii teen oma postitusse ainult välja- ja kokkuvõtteid:
Sõjaeelses Eestis oli Podmotsa üks tollase Järvesuu valla suurimaid külasid. Siin elas üle 200 inimese umbes 40 talus. Sellest, et küla on iidne, annavad tunnistust tekstiilkeraamika leiud I aastatuhande esimesest poolest.

Enne nähtud parklapildil paistab üsna pildi paremas servas üks ehitis: see on Podmotsa bussipeatuse paviljon. Oleks kõik bussipaviljonid nii kenasti kaunistatud!





Aga suurte puude taga ja vahel bussipeatuse taga ja kõrval on vana kalmistu, mille hauatähiste mitmekesisus on omamoodi tunnistus kalmistu kirevast ajaloost.
Külakalmistule on maetud peale Podmotsa veel mitmest ümbruskonna seto külast (Velnäst, Saarõpäält jm).

 Just Podmotsas on Setomaal kõige kindlamalt püsinud külakalmistuga seotud kultuuritraditsioonid: nii kombed kui ka suuline pärimus.





Mida ütleb tark-mees-taskus Merikesele? Miks Ülo juba ei pildista?




Ristide, puude ja põõsaste vahelt paistab roheline väikeehitis.



Kalmistu keskel seisab väike suvistõpühi (nelipühi) tsässon. Ukse kohale on kirjutatud aastaarvud: 1760 tähistab hoone ehitusaega, teised selle remontimist. Nagu paljud teisedki Setomaa tsässonad, jäi seegi pärast II maailmasõda kasutusest kõrvale; uuesti äratati kabel ellu 1995. 2013. aastal pühitses restaureeritud tsässona sisse EAÕK metropoliit Stefanos.

Suvistõpühi on Podmotsa külapüha. Sel päeval peetakse tsässona juures jumalateenistus, nüüdsel ajal peab selle Värska preester. /../ Palvuse ajal viiakse kabelisse kollaseks värvitud mune, mida hiljem haudadel süüakse. Palvusele järgneb ristikäik ümber tsässona. /../
Setode jaoks kinnitab haudadel söömine pere ja suguvõsa, sh surnud esivanemate ja sugulaste ühtekuuluvust. Osa toitu jäetakse pärast kalmistule.

Tsässona lähedal seisab suur keskaegne kivirist, mille põikharude all on kaks väiksemat risti – „suure risti pojad“. Legendid pajatavad, et sõjameeste hauatähiseks peetav rist olevat oma asukohta ise tulnud või pärast Kuuljasse viimist sealt üle lahe ise tagasi ujunud. Kivil on usutud olevat imettegev ravijõud. Tõenäoliselt on rist püstitatud kalmistu tähistamiseks ja sobitamiseks õigeusuga.

See kalmistul kasvav pihlakas paneb reisikaaslannad halama: „Oi-oi-oi, juba punased, ongi sügis käes!“.



Aga siis istub ka kalmistu juurde jäänud osa seltskonnast autodesse ja sõidab „maailma lõppu“, täpsemalt küll selle maanteeharu lõppu, kus kolmas autokond juba ees.


Regio kaardil näeb see kant välja niiviisi. Podmotsa on lausa kolmest küljest Venemaaga piiratud.




Vaade lahesuudme poole, vasakule ehk põhjakaarde.






Vaade üle Kuulja (Kulje) lahe.



Sama suumitult. Vaid paarisaja meetri kaugusel paeluvad pilku Kuulja (Kulje) kiriku kuplid. Podmotsa on olnud Kuuljaga aastasadu tihedalt seotud: Podmotsa kuulus Kuulja kogudusse, 1869 asutatud Kuulja semstvokoolis on õppinud ka Podmotsa poisse. Kuulja kirikupüha – iljapäiv – on olnud püha ka Podmotsa rahvale, kes püüdis sel päeval ikka kodukirikus käia.
II maailmasõja eel oli Podmotsa oluline koht Värska-Kuulja maanteel; Kuulja oli toona suur vene küla ja vallakeskus. Ühendust peeti paatide ja trossiga tõmmatava parve abil, viimane liikunud ka veel nõukogude ajal. 1970. aastate keskel rajati Podmotsa lähedalt üle Kuulja lahe tugev tamm, millele ehitati sild. Sild oli käigus kuni 1990. aastate alguseni, mil Eesti iseseisvus. Tamm on lahel siiani hästi näha. Mina paraku seda tammi märgata ei oska.
Veelgi olulisem siinse rahva jaoks oli paiknemine Tartu–Pihkva veetee ääres. Rannakülade elanikud olid ju peaaegu eranditult kalurid. 1945. aastal läks Podmotsa Vene NFSV kuuluvusse, aga 1957. aastal määrati küla ühe maadevahetuse käigus taas Eestile.


Vesikupud.




Siin lahe ääres on natuke näha ka Podmotsa maju, osa üsna vanakesed,



… mõned hoopis uuemad. Vikipeedia kinnitab, et Podmotsas elas selle aasta 1. jaanuaril 13 inimest.




Muidugi teeme tagasiteel bussipeatuse juures uue peatuse, et ka meie kolmas autotäis kõik huviväärse üle vaataks. Ma ei saa kuidagi vastu panna soovile pildistada kaunilt poseerivaid kaaslannasid (vasakult Meeli, Helgi ja Eha), samuti vaatan üle peatuse teadetetahvlile kinnitatu. Aukiri teatab, et Podmotsa valiti 2014. aasta külaks, küla ajaloo tekstist leian aga täienduseks varem loetule, et traditsioonilise tänavkülana ehitatud Podmotsa on tunnistatud Värska valla miljööväärtuslikuks alaks, et kevadel räästa all kuivatatud kalad on seto keeles keldokala ning et Podmotsa ja Kulje piirkonna luhtadel võib kohata pesitsemas kõikjal haruldaseks jäänud rohuneppi, kelle käekäiku ohustab luhtade võsastumine.

Kümmekond minutit enne kümmet asume teele, järgmine sihtkoht on Saatse. Jälle Google Maps’ist võetud kaardilt on kenasti näha, et sinna jõudmiseks peame esiteks uuesti Värskast läbi põikama ja teiseks jääb meie teele ka kuulus Saatse saabas, killuke Eestisse tunginud Venemaad.


Nii palju räägitud kohast läbisõit tuleb ju kuidagi fikseerida, ikka seaduse piires: peatumata, läbi esiakna. Ei kontrollinud, kui õige ma ixus’e kell on, aga selle foto klõpsamise ajaks näitab ta 10.02.





Lutepää bussipeatus, 10.04.





10.05 tulevad keelumärgid – …






… sõida, ära kõnni! – …





… ja 10.06 märkan piiriposte.







Venemaad ei pildista, 10.11 on kindlasti jälle Eesti: viit osutab Matsuri küla, Poogandi järve ja Mustoja maastikukaitse-
ala.




Sama minuti sees on veel sündmusi: teeremont



… pealesunnitud vajadus sõita valel teepoolel




… ja sõit üle Piusa jõe.





10.20 paiku oleme Saatse kiriku juures platsil. Meie tublidel naistel on jälle tehtud tõhus eeltöö ja nii jääme ootama kalmistuvahti. Foto kiriku poole on tehtud kalmistu värava juurest.



Olen nüüd kirjutamisega natuke hädas, sest märkmed on lünklikud ja vähemalt üks oluline foto tegemata: et milline see plats kirikuaia kõrval üldvaates välja näeb. Üksikuid maju selle platsi servas pildistan küll, näiteks kalmistu servas seisvat pigem suurt


… ning selle ja kalmistu värava vahel paiknevat pigem väikest maja.




Kalmistult pildistatuna on suurem maja selline.




Paraku jääb pildistamata platsi vastasservas paiknev hoone, mille kohta hiljem leian, et see olevat vana koolimaja. Küll püüan pildile maja ees postil trooniva valge-toonekure pesa koos asukaga.



Teine toonekurg, arvatavasti tolle esimese paariline, püsib teisel kõrgel vaatekohal: kalmistul kiriku vastas asuva poolelijäänud kiriku



korstnal. Väidetavasti oli see hoone plaanitud venelaste pühakojaks, aga ehitus jäi seoses II maailmasõja puhkemise, küllap ka riigikorra muutusega pooleli.


Asun jälle uurima kalmistu ette paigutatud Külävüü stendi.



Nimekuju Saatse on tänapäevane, vanasti kutsuti seda kohta Saatserinna (ka Satserinna, vn Zatšerenje. /../ Saatse Püha Paraskeva kogudus on algusest peale olnud segakogudus, kuhu on kuulunud nii setod kui ka venelased. Esimene kirjalik märge koguduse ja kiriku on teada aastast 1763; esimene puukirik püha Paraskeva auks asus veidi eemal, sellest on pärit 1679. aastal valatud kirikukell.
Huvitav, kas just see sama kell on ka praegu tornis? Ei tahaks hästi uskuda!

Praegune kirik valmis 1801. aastal. 1839. a ehitati kiriku külge puust kellatorn, /../ 1884. aastal pikendati kirikuhoonet ja ehitati terava tipuga kellatorn.
1880. aastal oli Saatse koguduses 2209 inimest, aga Saatse kirikukülas oli 1870. aastal vaid 4 maja, külas elas 18 meest ja 24 naist.






Mees, kelle nimi ja telefoninumber sildilgi kirjas, on küll parajasti kalmistul, aga kiriku võtit pole tal kaasas. Nii käib ta Eha autol võtit kodust ära toomas.






Meil tuleb seetõttu veel oma paarkümmend minutit oodata.





Vaatan selle aja jooksul hauaplatse, millest mõned on üsna rohkesse rohtu kasvanud.





Hoolitsetud kalmude juures leian tähelepanuväärseid erinevusi eestlaste (setode)




… ja venelaste hauakujunduse vahel. Olgu viimased siis sellised lihtsamakoelised …





… või hoopis uhkemad, pigem katoliiklaste kalmistuid meenutavad, …





… on neile enamasti ikka omased rohked kunstlilled.



Aga siis on kalmistuvaht Taali Linnumets kohal ja me saame pühakotta sisse. Nagu õigeusukiriku puhul enamasti ikka, on vaade kirev, uhke ja detailirohke.

Püüan härra Linnumetsa ka korduvalt pildistada, aga suhteliselt väikest kasvu mees kaob ikka mu kaaslaste vahele nii ära, et jääb vaid ühele fotole, pealgi seljaga (vasakult esimene).



Pühakoja silmatorkavaim osa on muidugi altarit koguduseruumist eraldav kolmekorruseli-
ne ikonostaas. Külävüü stendi andmetel on see kirikusse paigutatud 1870. aasta paiku.






Õigeusukiriku pildiseina keskel on teadagi nn kuninglikud uksed.





Kirevaks on võõbatud ka pühakoja lagi.





Mõni tegelane maalitutest on mulle rohkete käikude tõttu vanausuliste pühakodadesse selgeks saanud. Mäletan, kuidas tükk aega ei leidnud eestikeelset vastet vanausuliste terminile selle kuue tiivaga tegelase Serafim Šestikrõlõi jaoks. Lõpuks selgus, et see on seerav, taevases hierarhias ühel kõrgeimal kohal paiknev ingel.


Nelja illustratsiooniga pole probleemi, sest evangelistidele Luukale, Johannesele, …




Matteusele ja Markusele on nimed kenasti juurde maalitud.




Sellel pühapildil arvan ära tundvat Püha Jüri.





Aga edasi jälle osundusi Külävüü stendilt.
Kirikus on mitu Paraskevat kujutavat ikooni ehk pühast, nende seas kuulus puust pühane „Paraskeva Pjatnitsa lugu“, mida peetakse imettegevaks.
Surmkindel ma pole, et fotol on just see pühane.
Saatse külas on olnud kaks kirmasepäeva: teine pühapäev pärast lihavõtteid (ollõtuspühi) ja päätnitsapäiv, kiriku nimepüha. Paraskeva tähendab kreeka keeles reedet, setokeelse nimekuju on see saanud vene keele vahendusel (vn пятница– reede). Üks kiriku  nimepäev on ka 10. novembril peetav rämmänipäiv – püha Paraskeva mälestuspäev.
/../
Päätnitsapäiv’a tähistatakse 2. augustil peetavale iljapäiv’ale eelneval reedel ja selle päeva tähistamine Saatses on ainulaadne. Püha Paraskeva on põldude ja karjade kaitsja. Tema mälestuspäeval tuuakse kirikusse õnnistamiseks põlluvilja ja piimasaadusi. Püha Paraskevat peetakse hingeliste ja ihulike haiguste ravijaks, pere heaolu ja õnne hoidjaks. Ikoonidel kujutatakse teda pikakasvulise ja karmina, peas valgust kiirgav pärg.


Põnev ajalooline detail on vanast puukirikust pärineva ikonostaasi järgi restaureeritud „kuninglikud väravad“, barokse ehituskunsti näidis.





Kirikus on metallraami sees ka 15. sajandi kivirist, mida peetakse samuti imettegevaks. Legendi järgi olevat rist kolm korda ära viidud, kuid iga kord ilmunud see uuesti tagasi.
Päätnitsapäiv on Saatse nulga ja siit pärit inimeste jaoks aasta tippsündmus. Päev algab jumalateenistusega kirikus. Sel päeval on kirikusse õnnistamiseks toodud /../ eriti palju kohupiima. Pärimuse järgi kutsutigi Saatserinna nulka Kohopiimänulgaks. Pärast teenistust toimub ristikäik, mille käigus kantakse nii kivirist kui ka Paraskeva Päätnista pühane kirikust välja. Seejärel peetakse seto kommete kohaselt omaste kalmudel söömaaega, sellele järgneb traditsiooniline külapidu ehk kirmas.



Mõned pildid kirikust veel. Selle ja …







… selle suhtes on selge, millega on tegemist.





Küllap on see ristimisnõu.





Huvitav, kas see mudel võiks kujutada pooleli jäänud vene kirikust? Pigem siiski mitte.






Hõbekate ikoonil on riisa, selle ma olen sel reisil selgeks saanud. Kuna mehi pühapildil on tosin, siis küllap on need Kristuse jüngrid.



Kiriku kõrval on vana kalmistu, mille keskaegset päritolust annavad tunnistust kaks 14.–16. sajandist pärit paekivist risti.
Kalmistule on maetud ka pikka aega Saatses teeninud preester Vassili Solovski (1870–1919). /../ Just tema eestvedamisel rajati Saatsesse kool, remonditi kirik ja ümbritseti surnuaed kivimüüriga. Kaheksa lapse isa preester Vassili hukkas 1919. aastal punavõim.  Ta kuulutati 2004. a koos kaaskannataja kirikuvanem Stefaniga pühakuks.

Merike loeb oma targast Setomaa  raamatust, et kiriku juures on laudsimänd. Võib-olla see ongi?
Ainsa viite laudsimännile leian Mart Variku „Setomaa arheoloogiateatmikust“ (https://issuu.com/martvarik/docs/setomaa): Mitmeid teede ääres kasvavaid mände /../ on Setomaal kasutatud lautsipuudeks. Nende ääres peatus surnuaiale minev matuserongkäik ning põletas siin lautsi – puust /../ aluse, millel surnut kodus hoiti. Igal külal oli oma laudsipuu.



11.15 paiku asutame lahkuma.


Pildistan veel paari kirikuesise platsi




… ääres seisvat elamut.
Siis jälle autodesse. Sõita pole kuigi kaugele: jääme samasse külla.

No comments:

Post a Comment