Friday, December 23, 2016

Minu Fäärid, VI. Oyggjarvegur ja Við Áiri vaalajaam



Jääme ikka Streymoy saarele: lähtume eelmise postituse lõppu kirja saanud teeristilt Leynari juures ja sõidame ida poole.

Panen siia taas neljandast Fääride postitusest tuttava Vikipeediast võetud saare kaardi, et kuuenda ja seitsmenda osa teekond puust ja punaselt – tegelikult küll kaardil ja roheliselt – selgeks teha. Esimese hooga sõidame Leynarist idakaarde kuni esimese teeristini. Siis vaatame üle paremale pöörava, üle mägede Tórshavni viiva tee nr. 10, mis on kindlasti üks minu lemmikpaiku saarestikus. Päris pealinnani me seda mööda veel siiski välja ei sõida, vaid tuleme teeristi tagasi, jätkame sealt sõitu Kollafjørðuri fjordini ja piki fjordi põhjakallast kuni Sundini väinani, selle läänekallast pidi põhjakaarde kuni vasakule pöörava teeni ja seda mööda külla nimega Saksun.
















Alustame fotodega samast, kus eelmine postitus lõpetas: seal oli viimasel fotol läheneva ringliiklusega ristmiku märk, nüüd oleme juba teisel poole ristmikku (foto aastast 2015; edasi piirdun lihtsalt aastaarvuga).

Tee kõrval vasakul on jõgi, selle taga kerkib uhteorge täis nõlv, millest ruttab alla hulk suuremaid ja väiksemaid koski (2015). Giid Per ütleb, et seekord on joad eriti veerohked: talvel oli Fääride kohta palju lund, kohati kuni neli meetrit!


Jõe kohale on tõmmatud siniste lipukestega nöörid: nii peletatavat linde, kes tikuvad noolima merre suunduvaid kalade noorjärke (2015).








Seda tunnelit, Leynartunnilin, 760 m, valminud 1977, mainisin ka kolmandas postituses (2016).









Vasakut kätt voolavale jõele on kui ketile pärleid lükitud mitu järve, ...











... suurim neist on Leynavatn, mis on oma 18 hektariga Vikipeedia kinnitusel kogu Streymoy saare suurim looduslik siseveekogu. Ju on teised turismikaardilt näha suuremadki saare veekogud kõik jõgedele paisutatud veehoidlad, mis käivitavad elektrijaamu (2 x 2015).


Tagumine viit teatab lähenevast Effo bensiinijaamast (2016), ...








... teisel pool seda pöörabki vasakule (pilt on tehtud vastassuunast, 2015) enne mainitud maantee nr 10 ehk Oyggjarvegur. Otsin ka selle nimetuse tõlget või selgitust, aga ei leia; vegur igatahes tähendab ’teed’. Kuni tunneli ja uue tee valmimiseni 1992. aastal käis siit üle mägede kogu liiklus Tórshavnist Kollafjørðurisse ja Vágarile.


Olen saanud sel teel sõita kokku vist viis või isegi kuus korda, aga ainult ühel korral on olnud tõesti ideaalne nähtavus. Kuidas ja kui kiiresti ilm ja nähtavus siin muutuda võib, on hästi näha järgmiselt kuuelt 2015 tehtud fotolt: see...


... ja see foto on tehtud sama minuti sees, ...











... kolmas vähem kui pool minutit hiljem, kõik mõistagi läbi bussiakna.
Kolmandalt fotolt on kõige paremini näha Kollafjørðuri fjord ja tagapool ka Sundini väin ning fjordi suubuv looklev jõgi, kahel eelmisel kaarega mäkke tõusev ja peagi tunnelisse sukelduv praegu põhiline Tórshavni viiv maantee, samuti kolm asulat fjordi kaldal: teest paremal paiknev fjordiga sama nime kandev Kollafjørður, paremal eespool Oyrareingir ja taga Signabøur.


Kui kuus-seitse minutit hiljem peatume tähtsa vaatamisväärsuse juures kohas nimega Mjørkadalur, , ...








... on kõik orus olev peaaegu täielikult pilvega varjatud.











Aga see tähtis vaatamisväärsus on saarestiku ainuke arestimaja või vangla. Ehitatud on ta küll hoopis sõjaväebaasiks ja 2003. aastal oligi ta veel seda; peatusime selle juures korraks küll, aga toonane giid Sámal soovitas autost mitte välja tulla ja mitte pildistada, sest „mine neid taanlastest okupante tea!“. „Okupante“ olnud saartel toona 1500 ringis, siin Mjørkadaluris umbes 200. Ja 2015 räägiti meile, et algul oli tee olnud kahes tükis, vahepeal olnud 100 meetrit vahet, sest lähedal oli ka NATO salajane radar. Nii et lennujaama mindud sel ajal kahe autoga, see 100 meetrit tulnud jala minna!! Oli see nüüd giidide nali või oli tõesti nii, ei tea ma siiani... 2010. aastal viidi militaarvarustus ja -mehed siit ära, üks radar jäi tööle tsiviillennunduse heaks.
Vanglasse, mis hakkas siin tegutsema 2011. aasta talvel, pannakse need, kes karistatud kuni kuue kuuga; suuremate pattudega kurjategijad lähevad giid Oti sõnul „ekspordiks“ ehk viiakse Taani karistust kandma. Varem olnud mõrvade sagedus Fääridel umbes üks kord 20 aasta kohta, viimasel kolmel aastal on aga olnud igal üks tapmine: üks vanataat koksanud teise maha ... üüritüli pärast, eksjugoslaavlasest mees tapnud oma fäärlannast kaasa, kolmas tapja olnud ennast lolliks joonud nooruk. Alkoholiga on Fääridel keeruline: nagu Skandinaavias tavaline, müüakse seda ainult spetspoodides ja kogu saarestiku peale on neid vaid kuus. Ja võib-olla tänu sellele joovat inimesed siin statistika järgi poole vähem kui taanlased.

Mõni foto ka 2016. aasta sõidust mööda Oyggjarvegurit. Oleme seal lausa kaks korda, aga ikka on kehv ilm. Need pildid on tehtud sõidul Tórshavnist välja läbi bussi esiakna, millel kohati jälle mõneti segavaid peegeldusi. Umbes 20 kilomeetri pikkune Oyggjarveguri tee algab Põhjala maja ja hotelli Føroyar lähistelt ning kulgeb alul ülesmäge. Panen siia juurde ka ligikaudsed kellaajad, millal fotod on tehtud: see aitab mõista, kui lühikesele lõigul see kõik on. 9.13: mäel hakkavad esmalt silma antennid...

... ja siis üsna võimas tuulepark; teist samasugust märkan siis, kui sõidame Tórshavnist lõuna poole, Kirkjubøuri. Siinse pargi kompleksi kuuluvad Per Hanseni kinnitusel ka energiasalvestid. Giidid teavad, et tänu uutele parkidele jahvatatakse nüüd tuulega saartel sama palju elektrit kui veega: kumbagi kolmandik kogu elektritoodangust. Ent juba 15 aastat pärast loodetakse naftata hakkama saada; elektritootmisvankrit vedama kavatsetakse panna ka looded – tõus ja mõõn. Talviti saavat vahel praegugi juba ainult hüdro- ja tuuleelektriga hakkama. Tuuleenergeetika käivitamine venis: enne tuli ära oodata, millal Taani tuulegeneraatoriinsenerid suutsid välja töötada aparaadi, mis siinses enamasti väga kõvas tuules mitte ainult vastu peaks, vaid ka toodangut annaks.


Kohati suudab päike udust läbi tungida: siin-seal näeb oru põhjas ja nõvadel aegajalt päikeselaike.







Ja sellel pildil (9.19) märkab hoolikas vaataja üsna pildi keskel, kosest vasakul, jupikest teed, mis läheb tunnelisse. See peab järelikult olema põhilisel Tórshavni viival maanteel asuva Kollfjarðartunnilini (ehitatud 1992, 2816 m pikk) lõunapoolne ava. Ja ühtaegu saab järeldada, et just sel kohal peab nõlva all olema teine, Kollafjørðuriga sarnaselt pikalt saarde lõikuv fjord nimega Kaldbaksfjørður. Siit mäelt ma teda minu arvates silmata pole suutnud, ...

... küll leian Vikipeediast järjekordse Erik Christenseni tehtud foto: talvise Kalbakfjørðuri ja selle suunas Oyggjarveguri poolt laskuva suusatajaga.






Muide, Kollfjarðartunnilini kohta andmeid otsides avastan Vikipeediast Fääride tunnelite leheküljelt, et plaanide kohaselt peaks juba 2018. aastal ehitatama tunnel Eysturoyartunnilin, mille üks ots on selle sama Kalbakfjørðuri kaguservas ja teine Eysturoy lõunaosas Runavíki lähistel ning mille pikkus on 11 km. Siis hakkab näiteks pealinnast Klaksvíkisse saama kindlasti vähemalt kaks korda lühema ajaga kui praegu. Turisti jaoks oleks see sõit küll ehk veidike ebahuvitav. Samalt lehelt saan teada, et pikki tunneleid kavandatakse ka lõunasaartele: 2021. aastal 10,6-kilomeetrine Streymoylt Sandoyle ja kunagi edaspidi 20-kilomeetrine Sandoylt Suðuroyle.





Pool minutit hiljem, Norðadalsskarði kurul, on ees jälle eriti paks udu; viit näitab vasakule Norðradalurisse. Selle kohta loen Oyggjarveguri jalgrattasõidu kirjeldusest, et kui selleski külas otsustate ära käia, siis peate olema väga heas vormis: tagasiteel tuleb teil üles sõita ühest Fääride kõige järsemast mägiteest. See on üldse üks lõbus kirjeldus. Näiteks peatee enda, Oyggjarveguri kohta on kirjas, et siin on küll aina üles- ja allamäge tee, aga allamäge võite sõita täie vaardiga, sest autosid siin peaaegu ei liigu...

Vikipeedia järgi otsustades oleks see Norðradalur aga kindlasti väärt üle vaadata: küla ise on tilluke, ent selle lähedal on uhkete kuuekandiliste basaltsammastega kaljud, kus Fääride kaljuronijad harjutamas käivad (foto: http://www.faroeclimb.com/fo/forari/nordradalur/).

Ja ilusa ilmaga on kena vaade Kolturi saarele.
Kui olen selle lause kirja pannud, tekib teatav aimdus, mis sunnib lahti võtma 2003. aasta märkmed. Tõesti, aimdus osutub asjakohaseks: pöörasime siis tõepoolest sellele kõrvalteele, aga ei sõitnud päris alla, Norðradaluri külla, vaid umbes 300 m ümp asuvale vaatekohale. Sealt siis see foto tehtud ongi.


Samast põikest ka üks negatiivilt skaneeritud foto.









Jätkame taas 2016. aasta teekonda mööda imelist Oyggjarvegurit. 9.20: laskumisel udu jälle kaob ...









... ja paistma hakkab vanglakompleks (9.21).









9.22 saan pildile kohanime, kus vangla asub: Mjørkadalur. See on kõnekas nimi: mjørki on fääri keeles udu ja dalur muidugi org.









Niru pilt ka vangla sellest küljest.











Kurvid, kosekesed, ...










... tõusud-langused – selline Oyggjarvegur ongi.









Lambaidki saab näha (9.23).













Mul jääb seekord märkamata teeots, kust pöörasime 2003. aastal veel korra vasakule ja sõitsime ülesmäge; kaardil on see käänuline tõus kenasti peal: tee tõuseb lõpuks 749 m kõrgusel Sornfelli mäel asuva 1963. aastal püstitatud radari juurde (foto: Erik Christensen, Porkeri / Wikimedia).

Meie toona päris üles sõita ei saanud: teel oli värav, millel pildistamist keelav silt. Praegu ilmselt on tee vaba, sest nagu enne juba kirjutasin, pole sõjaväel selle mäega juba mitu aastat enam mingit pistmist.
Osundan 2003. aasta reisipäevikust: On näha, kuidas võre tagant kaob mäe sügavusse pikk tunnel; mägi olevat seest tühjaks õõnestatud ja seal jaam asubki, tipul on vaid valge kera. Sámal räägib sellest kõigest jälle selge meelepahaga; palub vaid mitte pildistada, kuna taanlastel on üleval ka turvakaamerad. Ja lisab, et Taani grupiga võiks ta ehk tunnelisse sissegi minna...
Siis sõitsime natuke maad allamäge ja tulime autost välja. Sealt klõpsasin ka foto (skaneering negatiivilt), kuppel on natuke näha küll.

Tegime mööda piirdeaia tagust teed väikese jalutuskäigu ja nägime tõeliselt uhkeid vaateid; sellest on ka mõned fotod. Esimesed kolm neist on jälle hädised negatiiviskaneeringud. Paar vaadet ...





... meid ümbritsevale mägismaale; ...











... üks pilt ka meie jutuka giidi Sámaliga; esiplaanil on natuke näha veel üks reisikaaslane, Soome juurtega ameeriklanna Nancy. Just neljakesi me ringi sõitsimegi ja meie sõiduvahend oli sel päeval väga eriline: kuningakojast ostetud auto, millega Sámali kinnitusel oli kunagi veetud Taani kuningannat. Kusjuures kuninganna oli ikka istunud tagumise istme paremal poole, nii et kui minu tagumik oleks piisavlt tundlik, võiks ta aimata tähtsa daamiistmiku kontuure.


Olen siiski taibanud ses kaunis kohas klõpsida ka mõne digifoto. See on vaade naabersaarele Vágarile ja Vetsmannasundile; ...







... veidi edasi liikudes sain pisut fotole ka mäe tagant paistva küla; olen üsna kindel, et see on paar postitust tagasi kirjeldatud Kvívík.











Mäe enda nimi on Skælingsfjall (767 m) või vahel öeldakse ka lihtsalt tema jalamil, saare teises küljes seisva küla nimega Skælingur. Ka nii seda küla kui ka mäge mainisin üle-eelmises postituses.
Sámal rääkis midagi sellist, millele ma ei ole otsingutele vaatamata kusagilt kinnitust leidnud: et fäärlastel olevat komme tõusta sellele mäele aasta kõige lühemal ööl ja seal laulda. Päikeseloojangu ja -tõusu vahe olevat sel öö siit mäelt vaadates ainult napp pool tundi. Küll olen midagi taolist lugenud saare kõrgeima mäe Slættaratinduri kohta; sellele mäele läheme paari postituse pärast.

Ja veel üks 2003. aasta vaade, mida hädisemal kujul olen näinud ka hilisematel reisidel: Vágari kagunurgakalju Trøllkonufingur või eesti keeles Trollinaise sõrm ehk Nõiasõrm. 313-meetrise monoliidi kohta räägitakse, et inimene, kes sinna otsa ronib, saab hukka. Legendi kohaselt olevat seda teinud üldse üks inimene: 1844. aastal Fääridel käinud ja 1848 Taani kuningaks tõusnud kroonprints Frederiku kaaskonnast roninud keegi üles, aga avastanud alla tulles, et kinnas jäi üles, roninud uuesti üles – ja kukkunud surnuks. Printsi külaskäigust tuleneb kalju taanikeelne nimi Kongespiret. Legendi teine variant räägib kaljule piibu unustanud kohalikust linnupüüdjast.
See on siiski vaid legend. Kinnituseks võib vaadata videot (http://www.infaroe.com/climbing-the-witchs-finger/), kus neli noort fäärlast Pætur, John, Jóhannus ja Bergur tõusuga hakkama saavad.

Üks sama sõitu meenutava pildi skaneering veel: mäkke viiv tee on küll kitsas, aga väga kvaliteetne. Tee servas on pistetud pikad ridvad; Sámali sõnul selleks, et aitaks talvel, kui lumi maha tuleb, õigest paigast teed lahti ajada. Giid lisab aga kohe juurde, et ega püsivat lumikatet siin üldjuhul ei teki: alla-nulli-päevi olevat tavapäraselt kuni 40.



Nüüd jälle 2016. aastasse tagasi. 9.24 on veidi pikem laskumine...










... ja juba paistab orus läbi saare kulgev maantee. Ringristmikult pöörab lõunasse läbi tunneli pealinna viiv tee.







Laskumisel (9.25) näeme karjääri, ...










... kus kaljust murtu killustikuks jahvatatakse; võib-olla tehakse siin ka asfalti.






Meist eespool sõitnud buss (9.27) jääb seisma ...













... ja lähemale jõudes näeme (9.28), et bussist väljunud rahvas rühib ülemäge; küllap Skælingsfjallile (767 m), millest oli veidi aega tagasi juttu. Või siis vähemalt selle lähistele.

See foto (9.29) on küll piinlikult tugeva aknapeegeldusega, aga panen ta siiski siia, sest saan näidata kaht ristteed. Tagumise, ringiga ristmiku juurest, läheb paremale tee Tórshavni. Eelmise juurest viib kaarjas tee aga rühma majadeni, kus tegutseb põllumajandusamet, Búnaðarstovan.
Ameti fäärikeelse kodulehe juures on ka pisuke ingliskeelne kokkuvõte ja sellest võib aru saada nii, et amet tegeleb ka uuringute ja üldse kõigega, mis saartel põllumajandust puudutab. Seda on rõhutanud mõlema viimase aasta giidid, et kui karjakasvatus kõrvale jätta, siis on kõigele põllumajandusega seotule otse välja öeldes lihtsalt käega löödud: pole mõtet ennast sellega vaevata, parem on kasvatada lõhet ja selle müügist saadud rahaga endale toitu osta (CIA The World Factbook kinnitab küll, et põllumajandusega tegeleb lausa kümnendik elanikkonnast).
2003. aasta giidi Sámali sõnul uuritavat keskuses esmajoones eri söötade mõju lehmade kasvule ja piimaannile; kokku olevat veiseid 2000, neist 1500 piimalehmad ja kogu piim töödeldavat Tórshavnis. Praeguseid arve ei ole ma osanud kusagilt leida, küll julgen kinnitada, et piimakombinaat on pigem Hoyvíkis, rahvusmuuseumi vastas. Ja väga tõenäoselt on lehmade arv selle mõneteist aastaga tublisti kokku kuivanud: näha neid peaaegu ei ole.
2015. aasta giid Per väidab, et ega Fääridel poest saartel kasvatatud liha osta saagi: nii veise- kui ka lambaliha on toodud Uus-Meremaalt või Argentinast. Küll vinnutatakse rohkesti liha oma tarbeks ja kohalikku liha saab osta turult.
Veel Perilt kuuldut. Hobuseliha pole Fääridel erinevalt Islandist kunagi söödud. Sigu saartel enam polevat, vanasti nuumati neid vaalajäätmetega. Ühel mehel olevat sada kana, aga munad tuuakse Taanist. Peetakse hanesid, aga mitte üheski talus põhitegevusena.
Juustu Fääridel ei toodeta, Lambaid, muide, polevat saartel kunagi lüpstud. Kui küsime „Miks?“, jääb Per vastuse võlgu. Kokkuvõttes ikka seesama tõde: kogu põllumajandus on saarte jaoks täiesti n-järguline.

Juba (9.30) paistab Effo bensiinijaam, kus Oyggjarvegur ristub peateega.
Hoolikas vaataja märkab foto servas vasakul all Fääride rahvuslindu meriskit.

Oyggjarveguri teema lõpetuseks üks talvine foto, mis kinnitab, et siin võib ikka lund olla küll (foto: Vincent van Zeijst / Wikimedia). Vasakpoolne mägi fotol on Stiðjafjall (547 m), horisondil keskel on pigem aimatav kui näha ka radari kuppel Sornfellil. Kui Vikipeedia kirjeldus seda ette ei ütleks, poleks ma ise osanud otsidagi.

9.33 klõpsatud fotol jõuame kohe ringristmikule, kust paremale pöörav haru suubub peagi tõusul tunnelisse ja viib lõpuks Tórshavni. Meie keerame vasakule ja hakkame liikuma piki Kollafjørðuri fjordi põhja- ja siis Sundini väina läänekallast põhja poole.



Algab küla, mis kannab fjordiga sama nime – Kollafjørður (2016), ja see öeldakse oma kaheksa kilomeetriga olema Fääride pikim küla.










Majad on pressitud üsna kitsale ribale mere ja järsu nõlva vahel ning paiknevad mõlemal pool maanteed (foto: Erik Christensen, Porkeri / Wikimedia).

Vikipeedia andmeil elas 2012 siin 793 inimest, 2008 aga 900 ja 2009 807 inimest, nii et rahvaarv väheneb; ju vast mõjutab lähedus pealinnale (2015).
Kollafjørður on omamoodi kurikuulus sellega, et 1985. aasta jaanuaris leidis just siin aset Fääride esimene teadaolev pangarööv. Tükk aega paigal tammunud juurdlus sai ootamatu lahenduse, kui üks röövleist tasus 3000-kroonist videokaamerat ostes paksu paki 10-kroonistega.


Muidugi on külas sadam ja kala- (nii lõhe- kui ka makrelli-) töötlemisettevõtted, ...








... akna- ja peeglivabrik, pood ja kohvik (mõlemad 2016, olime sel teelõigul kahel päeva, ühel sadas, teisel mitte). 2003. aastal ütleb giid, et siinses kalatööstuses töödeldakse päevas 22 000 lõhet ja forelli. Sellesama 2003. aasta reisi ajal satume sadamas juttu ajama Venemaalt tulnud hullusti roostes laeva Ефим Кривошеев meremeestega: tassivad teised parajasti lattu Hollandist toodud kalajahu.
Kollafjørður tõusis 2014. aasta suvel ajalehtede päistesse teatega, et á Lygnnesi talus puuritud kahest puuraugust sügavusega 165 ja 200 m purskas 26,2-kraadist vett, rekordina lausa 33 tonni tunnis. Kas sellele loodusimele on ka mingi seletus leitud, pole ma teada saanud. Seismilist aktiivsust Fääridel ju pole.

Fääridel hästi tüüpiline Kollafjørðuri kirik (foto: Erik Christensen, Porkeri / Wikimedia) on ehitatud 1837: mustad tõrvatud seinad, mätaskatus, valgeks võõbatud aknad ja väike torn, mis sel kirikul on seinte suhtes 90 kraadi pööratud – küllap siin valitsevate tuulte tõttu, et need torni minema ei puhuks.
Pole sellesse pühakotta sisse saanud, aga Vikipeedia väidab, et interjöör on väga lihtne, põhiliselt värvimata puit, ainult kantslit olevat veidi sinise värviga ehitud. Tavapärane laevuke lae all olevat Islandi rannikul uppunud 25-aastase noormehe vanemate annetus.

Selle Kollafjørðurist veidi eemal asuva ehitise otstarve on mulle teadmata, aga mingi tööstusettevõte paistab ta olema (2016). Maja seinal on igatahes Landsverki embleem.  Landsverk ehitab, hooldab ja majandab veebilehe kinnitusel avaliku sektori hooneid ja transpordivõrgustikke.




Üks foto ka Kollafjorðuri vastas fjordi lõunakaldal asuvast Signabøurist. Külas, kus elab umbes 130 inimest, tegutses aastail 1903–1912 vaalapüügijaam (2015).






Kollafjorðurist kolm-neli kilomeetrit edasi põhja poole on järgmine küla, Hósvík, esmalt on teeservas küla sadam ...







... ja siis küla ise (2 x 2016).
Praegu vähem kui 300 elanikuga küla nimi oli varem Thórsvík, arvatavasti tulenevalt mitte paganliku jumala, vaid küla asutaja Tórhallur nimest. Küla taanipärane nimi on siiani Thorsvig. Hósvíki suurim tööandja on reederifirma Thor. Külas töötab ka fääripäraseid lihatooteid valmistav firma Krás, mis varustab kogu saarestikku (minu nooruses öeldi sellise asutuse kohta enamasti lihtsalt tapamaja...). Kuni 1973. aastani, kui üle Sundini polnud veel ehitatud silda, väljus Sterymoylt praam Eysturoyle Selatrað’sse just Hósvíkist.
Täpselt kohakuti liiklusmärgiga on näha Hósvíki kirik; betoonist pühakoda on ehitatud 1929. Suvel arvasin, et kiriku tornile tehakse väikest remonti, ...

... kui aga leian Vikipeediast selle foto (foto: Erik Christensen, Porkeri), saan aru, et käsil on hoopis tõsisem ümberehitus, nii et pikihoone saab pikem ja vist osalt ka laiem ning torn kõrgem.







Siis jälle mõni kilomeeter edasi ...









... ja paistma hakkab järgmine kogum maju – Við Áir (2 x 2016). Väldin nimme sõna küla, sest pigem on see mida muuseumilaadset, millel on siiski ka teisi funktsioone. Tee ääres nõlvakul on suur must maja, enamik ülejäänud maju on punased, aga sekka ka mõni kollane ja vähemalt üks, mis on tegelikult poolpõlenud vare.
Esmalt nimest: Við Áir tähendab ’jõgede ääres’, sest á on ’jõgi’ või ’vool’ ja áir on selle mitmusevorm. Tegemist on endise Norra vaalapüügijaamaga.

2015. aastal käime seda lähemalt vaatamas; sel fotol on maantee Sundini ääres ja sissesõit Við Áiri. Vastaskaldal selles lõigus suurt autoteed ei ole.

Vikipeedias on jaamast küllaltki põhjalik ülevaade: kes, millal ja kui edukalt siin tegutses; piirdun üsna põgusa kokkuvõttega. Jaama ehitas 1905. aastal ja majandas 1930. aastani Norra firma Chr. Salvesen & Co. Hilisemal ajal jõudis siin askeldada mitu firmat, töö käis suurte tõusude ja langustega ning mida aeg edasi, seda vaevalisemalt – vaalavarud olid sedavõrd kahanenud. Vaalaõli tootmine lõpetati Við Áiris 1958, hiljem toodeti vahelduva eduga periooditi veel vaalaliha; viimase vaala, täpsemalt heeringavaala, lasksid selle baasi mehed 1986. aastal. Just samal aastal jõustus rahvusvahelise vaalanduskomisjoni IWC kommerts-vaalajahi keeld.

„Autoportree“: pildistan ühe kuuri katuselt rühmakaaslasi, kes kuulavad Per Hanseni (punase jopega) selgitusi – ja minu enda vari on foto alumises servas. Inimestest vasakul on kaldtee, mida mööda vaalu veest välja sikutati.
Kunagi oli norralaste ehitatud vaalajaamu maailmas kokku 214, nüüd on alles veel ainult kolm: põhjapoolkeral ainsana Við Áir, lõunapoolkeral üks Austraalias Albanys ja teine Grytvikenis Lõuna-Georgia saartel.
Vikipeediast on ka lugeda, et vahemikus 1906–1984 jahtisid Við Áiri meeskonnad kokku 4454 vaala, neist 3155 heeringavaala, 524 kašelotti, 509 põhja-, 124 kääbus-, 62 sini- ja 30 küür- ning 410 määramata liiki vaala.
Üsna veider juhtum oli jaamas 26. novembril 2013, kui kuivale uhutud ja hukkunud kašelotti asus lahkama kogemusteta bioloog ja vaal plahvatas. Sellest juhtumist tehtud videost (https://www.youtube.com/watch?v=7X0hq0ug9q4) sai tõeline youtube’i hitt: nende ridade kirjutamise ajaks on lõik kogunud 15 ja pool miljonit klikki.

Tükk aega seisis Við Áiri vaalajaam hüljatuna ja oli selline nagu fotol näha (foto: Vincent van Zeijst / Wikimedia). 1989. aastal leidsid Fääride rahvusmuuseumi töötajad, et kohal on suur ajalooline väärtus ja teda ei tohi päris laguneda lasta. Tundub siiski, et ega peale selle tunnistuse ja ühe põhjaliku kirjaliku ülevaate pole jaamas suurt midagi tehtud. Igatahes on ta 2011. aasta sügisest huvilistele avatud; meie, tõsi, käisime seal Sámaliga juba ka 2003. aastal. Ja 2015 saan sinna Per Hanseniga uuesti.

On siiski näha, et midagi ehitatakse juurde.
Við Áiri lõigu alguses mainisin, et kompleksis on tee servas suur must maja; kuna see on muudest ehitistest veidi eemal, pole ma teda pildistamas käinud. Kui ma Peri jutust õigesti aru saan, siis elasid selles jaama hiilgeaegadel vaalajaama töötajad. Nüüd on selles aga puuetega inimeste kool, milles ka ühiselamu. Kooli lõpetanute haridustase võimaldab neile minna edasi kutsekooli või teenindusse tööle.

Aga Við Áiris on ka üks päris kole põlenud ahervare. See pole siiski mingi lohakuse tagajärg, vaid õppevahend: siin valmistatakse ette ka tuletõrjujaid ja selle vareme peal saavad nad harjutada.




Veidi aega pärast Við Áiri hakkab ees paistma sild üle Sundini väina (2016).












Enne silda laieneb väin lääne poole väheldaseks lahesopiks ...

... ja selle sopi kaldal on kõrvuti kaks küla: Hvalvík ja Streymnes (mõlemad fotod on tehtud 2015, aga põhja poolt lõunakaarde sõites).







Sisuliselt on tegemist ühe külaga, mille jaotab pooleks jõgi nimega Stórá ehk ’Suur’ (sama nimega ojast kirjutasin Vestmannas!), Hvalvík on lõuna-, Streymnes põhjapoolne osa külast.
„Õigest“ küljest, lõuna poolt lähenedes hakkab esmalt silma just kaugem, teisel pool jõge paiknev Streymnes, kuna see asetseb veidi kõrgemal; esiplaanil olevad majad kuuluvad Hvalvíki alla ...



... ja hetk hiljem kinnitab seda ka silt teeservas.

No comments:

Post a Comment