Thursday, February 5, 2015

Islandile tahan ma ikka, I: Saabume suplusele



Reisiaasta 2014 plaanid kujunesid tasapisi ja isemoodi ning tegelikkus kukkus välja plaanidest hoopis erinev. Kevadeks kavandatud Ungari-reis jäi ära huviliste vähesuse tõttu, suveks mõeldud Krimmi-sõit teadagi miks. Nii et esialgsetest mõtetest sai teoks vaid üsna lüheldane Prantsusmaa-suts juuni-juuli vahetusel. Aga päris ennustamatult lisandus vaimustav Islandi-tuur.
Vahel ikka on küsitud mu lemmikreisisihte. Tunnistan siis, et võrrelda oskan vaid Euroopa maid, kuna mujal olen liiga vähe käinud. Ja siin on mu esikolmik üsna selge: Fääri saared, Island ja Norra. Fääridele, tõsi, olen saanud ainult korra, aga loodan vähemalt korra veel. Norra-reise ei hakka kokku lugema, üle kümne on neid küll. Ja Islandil olin eelmise aasta seisuga käinud kolm korda.
Veidi enne jõule potsatas e-postkasti ootamatu kiri tuttavalt giidilt Ivi Lippmaalt Tartu Perereiside büroost küsimusega, et äkki tahaksin ma sinna korra veel minna: tema olla otsustanud sel aastal Islandi põhjalikumalt ette võtta ja esimene rühm saanud nii kähku täis, et vaja veel teinegi kokku panna ja seal on veel kohti. Ütlesin enamvähem kohe „jah“, lubades üritada ka kaasa Erika nõusse rääkida: tema pole Islandile veel saanud. Pakutud marsruut tundus huvitav, mõni seni käimata koht sees. Ja mõni koht selline, mis küll nähtud, aga vajas ülevaatamist.

Marsruut oli planeeritud valdavalt mööda sel kaardil (alus portaalist http://focus2move.com/) tugeva punase joonega tähistatud maanteed nr.1 ehk Ringteed, peatuskohad püüdsin esile tõsta roosade nooltega.

Ettevalmistuste hulka kuulus vajadus hankida veidi lisavarustust ning vahetada raha. Minu kõige esimese Islandi-reisi ajal 2000. aastal sealset raha Eestist veel ei saanud. Nüüd küll – ja rahavahetusel tuli ka esimene uudis: pärast mu viimast, 2008. aasta reisi on lisandunud uus rahatäht, 10000-kroonine. Täpsemalt öeldes tuli see käibele alles 2013. aastal. Rahatähel on noore mehena veremürgitusse surnud Islandi rahvuspoeet ja looduseuurija Jónas Hallgrímsson (1807–45), ...


... tagaküljel kena kurvitsaline – rüüt.








Sõiduks läheb 12. augustil ja seekord veidi ebatavalisel moel. Nimelt alustame merereisiga Tallinnast Stockholmi laeval „Romantika“.

Kunagi sai seda teed kulgetud päris palju kordi; nüüd on laevasõit jäänud haruldasemaks. Siiski – ka mullu käisime laevaga Rootsis; paraku on selle reisi päevik veel kirjutamata. Eks mrereis ju tüütuvõitu ole, head ajaviidet pakub fotokaga tolgendamine laevalael – ja pildistamiseks sobib kasvõi kuu ...












... ja muidugi küll lõpmatuseni üles võetud skääride vaated. Sellel fotol on kompleks nimega Furusunds Värdshus: hotell ja konverentsi-
keskus.







Pikale reisile asudes tuleb korralikult hommikust süüa – ja nagu foto selgesti tunnistab, saab see söömaaeg ehk liigagi korralik.








Olen seekord põhiliselt laeva ahtris päikesetekil ja vist esimest korda märkan, et see kitsas koht on vägevate kindlustega.










Parempoolset olen varasematelgi reisidel märganud, …










… vasakpoolset aga mitte. Veebiotsinguga leian, et parempoolne kannab nime Fredriksborg ja selle ehitasid rootslased Stockholmi kaitseks venelaste rünnakute eest 18. sajandi esimesel poole. Nüüd on sealgi hotell, konverentsikeskus ja restoran.

Nagu ikka, on liiklus skäärides tihe ja korstnaist tõusvat tossu vaadates tuleb meelde, et peagi peavad laevnikud Euroopa Liidus hakkama paremat kütust kasutama.









Lõpuks ilmub vaatevälja Kaknäsi teletorn; esimene etapp kohalesõidust saab otsa. Edasi juba bussiga Arlandasse, kus paar tundi ootamist.

Saan pildile ka meid edasi lennutava õhulaeva Boeing 757-200 nimega Snæfell. Sellenimelisi vulkaane on Islandil lausa kolm; tuntuim neist muidugi saare läänerannikult pikalt merre ulatuval poolsaarel nimega Snæfellsness. Kohanimesid ju pole kombeks tõlkida, aga Islandi kohanimed – nagu ka inimeste nimed – ON sageli tõlgitavad ja seda on lõbus ja ehk sisukaski teha. Snæfell peaks tähendama lumemäge.
Check-in on juba ette ära tehtud ja paraku on meie kohtad B ja C, pealegi üsna tiiva kohal. Ja et väljavaatamislootused lõplikult kaoks, tõmbab kohal A istuv proua peagi ka aknakatte alla. Need, kes istuvad paremal küljel akende all, saavad saarele jõudes kelkida nähtud liustikega.
Mul tuleb leppida muude lõbustustega. Näiteks äralennu eel saab lugeda eht-islandliku kiiksuga fakte teabetabloolt: et kõige popim Islandi restoran on üks hot-dogi müügikoht, et igal aastavahetusel lastakse saarel vastu taevast 600 tonni tulevärki, et üle poole islandlastest usub haldjaid, et 30% islandlasi on kõrgharitud jne.
Või kui kohvi pakutakse, märkan tassiga kaasa antud salvrätikul sellist teksti:
„Munnþurrka“ is the proper Icelandic word for napkin but it takes a napkin to say it – so the most common term is „servietta“. Sõnaraamatu abil saan teada, et munnþurrka tuleb kahest sõnast: suu + kuivatama. Kohviga, mis seal salata, läheb küll väheke pahasti: ajan tubli kolmandiku sellest endale sülle. Nii et ongi vaja kuivatada.
Lend – 2144 km – kestab umbes kolm tundi; täpsed kellaajad olen seekord unustanud üles kirjutada. Rootsis keerasime kella ühe, nüüd veel kaks tundi tagasi. Nii et Eesti aja järgi võttes polegi me lennule aega kulutanud...
Keflavíki (hääldada umbes keblavik või keplavik; tõlkes ajupuidulaht) rahvusvaheline lennujaam on pealinnast veidi alla 50 km eemal ja kannab Leifur Eiríkssoni, väidetavasti esimese eurooplasena Põhja-Ameerikasse jõudnud mehe nime.

Esimest korda maandusin siin 2000. aastal; siis oli tsiviillennuväli vaid väike osa suurest militaaraerodroomist. Mäletan, et istusin tookord lennumasinas akna all ja nägin mitmel pool lösutavaid USA õhujõudude veidra välimusega lennukeid. Tänu toona ostetud postkaardile saan näidata, milline oli lennujaama hoone sel ajal.

Vahepeal on rajatist tublisti laiendatud, et see vastaks Schengeni lepingu nõuetele (foto: http://m.ztopics.com/). Nüüd olevat plaanis ehitada juurde kolmas tõusu- ja maandumisrada. Senine kolm kilomeetrit pikk ja 61 meetrit lai rada on piisav kuitahes suurte lennukite vastuvõtuks kuni NASA Space Shuttle’i ja venelaste õhuhiiglase An-225-ni välja.


Meie kõigi pagas on koos meiega sekeldusteta üle ookeani jõudnud ja peagi saame oma kohvrid eelmisel fotol näha punase katusega hoone tagumisest küljest parkla poole veeretada. Foto paneb praegu tagant järele veidi muigama: ilm on küll ilus, aga lühikeste varrukatega pluusid jäävad siiski väheseks.
Foto paremas servas paistab natuke tore skulptuur, mille järgmiseks fotoks veidi lähemale suumin: ...

... skulptor Magnús Tómassoni „Reaktiivlennuki pesa“ (Þotuhreiðrið).

Siis poeme bussi. Meie sõidutaja nüüd ja kogu reisi vältel Snæland Grímsson on üle 50 aasta tegutsenud ja meie giidi Ivi sõnul väga usaldusväärne Islandi turismifirma.

Küllap mõjuvad esimesed Islandi teedel sõidetud kilomeetrid esimest korda saarele sattunud inimesele enamasti umbes samuti kui mulle 2000. aastal: midagi nii troostitut saab harva näha – vaid napi samblikukattega lõputuna näivad laavaväljad. Konkreetselt see foto on läbi bussi esiakna klõpsatud küll siis, kui oleme Keflavíki–Reykjavíki maanteelt juba paremale keeranud: põhitee on ikka tõsine eraldatud niitidega autotee.

Tee on käänuline; korraks saab näha Svartsengi geotermaaljaama (fotol on paraku ka bussijuhi peegeldus esiklaasil), mille toitel töötab paik, kuhu see kõrvalepõige meid peab viima: ...


... küllap enim külastatav Islandi turismiobjekt Bláa Lónið ehk Sinine laguun.








See väga kuulus spaa on maastikku nii hästi ära peidetud, et ka veel parkla juurest pole teda sugugi näha, ...







... on vaid süvendisse sukeldatud kõnnitee, mida piiravad veidi sünged mustast urbsest laavast seinad.










Sedagi laavat elustavad põhiliselt vaid napid samblikud, ...











... siiski on ka mõni soontaim püsima jäänud; ei oskagi öelda, kas kuidagi ise siia tee leidnud või inimkäega toodud.

Enne, kui sellest uksest sisse astume, püüan kokku võtta laguuni iseäraliku vee päritolu. Eri allikad seletavad seda mõneti erinevalt ja ma kaldun arvama, et mõned ka väheke valesti. Mina saan asjast aru nii, et esiteks koosneb Reykjanesi poolsaar, kus Bláa Lónið asub, üsna noorest poorsest laavast ja seetõttu pääseb läbi pinnase ka merevesi. Looduslikud maa-alused reservuaarid, millesse Svartsengi geotermaaljaama ligi kahe kilomeetri sügavused puuraugud ulatuvad, on seepärast täidetud geotermilise, mereveega segunenud põhjaveega, mille kuum maapõu on kütnud 240 kraadini. Kuna siinsed kivimid sisaldavad ränivetikatest tekkinud ühendeid, mis kuumas vees lahustuvad, on see vesi väga suure ränisisaldusega; ka leidub vees rohkesti väävliühendeid.
Tosina-atmosfäärine rõhk surub kuuma vett ja auru puuraukudest üles ning see paneb käima Svartsengi jaama elektriturbiinid. Pärast sedagi on vesi veel väga kuum ning kütab soojusvahetajas elumajade keskkütte- ja dušivett. Mineraalide rohke sisalduse tõttu pole jahtunud vesi taaskasutatav ja tuleb juhtida inimese loodud põhiliselt kuni meetri sügavusse laguuni, mille üks osa ongi Bláa Lónið; viimases vahetub vesi täielikult välja kahe päevaga.
Jahtuvas vees mineraalide lahustuvus väheneb, vesi aga valgub läbi poorse pinnase taas maapõue. Sadestuvad mineraalid hakkavad paraku poore peagi ummistama ja tiigipõhi muutub teatud aja jooksul vettpidavaks. Seepärast tuleb aegajalt laguunile uus süvend kaevata. Geotermaaljaama juurde on ehitatud katseseade, kus mineraalide tekke kiirust uuritakse, et otsida võimalusi, kuidas jaam oleks kestlikum ja loodushoidlikum.

Just ränimineraalid annavad veele sinakaspiimja värvuse, millele koht oma kuulsuse esmajoones võlgu ongi. Pooljuhuslikult avastati, et sellisest veest on abi nahahädade, näiteks psoriaasi all kannatavatele inimestele: 1976. aastal geotermaaljaama juurde tekkinud tiik meelitas töötajaid selles suplema ja nii imetoime ilmsiks tuligi. See andis mõjuva põhjuse avada siin 1987. aastal kümblusasutus. Teise allika kinnitusel avati supelmaja 1992. ja ehk pakutakse veel mõnda kolmandatki aastat: kompleksi on aina laiendatud ja uhkemaks muudetud. Keskusel on oma uurimis- ja arendusasutus, kus üritatakse naharavi tõhusamaks muuta ja töötatakse välja ravivahendeid, mida võib spaa poest osta. Lisavahendiks on suplusala servades anumates valge ränimuda, millega mõnigi kümbleja ennast kokku määrib (mina pole seda küll ühelgi neljast supluskorrast proovinud...).

Arhitekt Sigríður Sigborsdóttiri töö on geniaalne. Üks asi, et keskus on suudetud nii kenasti laavaväljade vahele ära peita, teine – et oma suurusele ja läbilaskevõimele vaatamata jätab ta väga kompaktse ja koduse mulje.

Laguuni keskel on baar. Ometi pole vaja muretseda, et kuidas küll rahakotiga vette minna või mis võib juhtuda basseiniservale jäetud kaukaga. Sissepääsu juures antakse teile kiibiga randmepael, mis talitleb riidehoius võtmena, aga baaris ka omamoodi krediitkaardina, millelt pärast väljumisel teie kulud kokku arvatakse.


Suplusaugu teises servas on saunad ja soolase veega survedušš, ...









... majas ruumikas (ja paraku muidugi mitte just odav) restoran. Kusagil siin pakutavat ka majutusvõimalusi ja mitmesuguseid raviprotseduure.
Muidugi on selline kompleks võitnud suure populaarsuse ja tähelepanu kogu maailmas, nii et selles vees on ligunenud hulk Islandil käinud kuulsusi. Siin peetakse kontserte ja korraldatakse fotosessioone, sürrealistlikuvõitu koht on olnud mõne reality show ja tõsielufilmi võttepaik.
Ja veel üks huvitav fakt: lähikonnas asub maailma esimene nn taastuvmetanooli tehas: taastuv selles mõttes, et seda väga mürgist, aga kenasti kütuseks sobivat vedelikku ei pruulita põllul kasvatavatest kultuuridest või taastumatutest maavaradest, vaid sünteesitakse katalüsaatori toimel õhust pärit süsihappegaasist ja veest elektrolüüsitavast vesinikust. Kuna elekter on Islandil peaaegu et priilt käes, on see saareriigi panus süsihappegaasi liia sidumisse. Tuleb meelde, et mõni aasta tagasi reklaamis Island ennast kui peagi täielikult taastuvenergiale üle minevat riiki: mootorikütusena peeti tookord silmas küll esmajoones vesinikku. Uuemal ajal pole neid jutte enam juhtunud kuulma.

Pean häbiga tunnistama, et olen keskusest lahkudes pääslas natuke raskustes: ei märka kohe, et tagastatav randmepeal tuleb lükata ühte pessa ja siis avaneb ka väljapääs. Õnneks aitab mind sõbralik aasialane õigele teele. Aasialasi, muide, on suplemas – ja üldse Islandil – seekord lausa hulgi.
Kui lõpuks uksest välja saan, ...


... teen veel väikese tiiru laavakaose vahel, mustade vallidega piiratud laguuni mustadel teedel, ...








... et saada fotole „kõige kurja juur“, Svartsengi geotermaal-
jaam.










Ja teema lõpetuseks üks veebist leitud üldvaade (www.framtidarlandid.is). Kaarja tammi ja hoonetega piiratud ala foto paremas alumises veerandis ongi Bláa Lónið.

Kell 18 saame jälle sõitu; teel jagab Ivi üldist teavet Islandi kohta: et 103 000-ruutkilomeetrise saare pinnast sobib põllupidamiseks vähem kui protsent, viiendik kõlbab karjamaadeks ja oma tosin protsenti on liustike all. Saare tähtsaim tee, maantee nr. 1 ehk Ringteed (Hringvegur) on pikk 1332 kilomeetrit. Saare umbes 317 000 elanikust elab laias laastus 2/3 pealinnas ja selle lähiümbruses; sisemaal eluks sobivaid paiku sama hästi kui pole. Maapiirkonnis on inimeste arv järsult vähenenud: kui mõne aasta eest oli see 25 000 ringis, siis nüüd jääb juba alla 20 000.
Ilm on jätkuvalt ilus, termomeeter näitab 11 kraadi – päris korralik õhusoe Islandi suveks.

Paar läbi bussi esiklaasi tehtud vildakat udupilti veel: oleme jõudmas linnade vahele, ees paistev puna-valge hiiglane on osa alumiiniumitehasest. Alumiiniumitootmine ja muu metallurgia on kalanduse ja turismi kõrval üks Islandi majanduse tugisambaid. Mingeid metallimaake saarel küll pole, peale maasooja on ainus arvestatav maavara diatomiit. Metallimaake tuuakse laevadega ja väga kaugelt, näiteks Austraaliast. Elekter on saarel nii odav, et ilmselgelt hiiglaslikele transpordikuludele vaatamata on selline tegevus ikka tululik.

Siin on taamal pealinn Reykjavík ja selle taga 914 meetrini küündiv Esja mägi, pealinlaste populaarne mägimatkakoht. Linnast on eristatavad Hallgrimi kiriku torn ja foto paremas servas Öskjuhlíði mäel ilutsev Perlan, isemoodi vabaajakeskus suurtel kuumavee tsisternidel. Kell on sel momendil 20 minutit üle kuue.

No comments:

Post a Comment