Saturday, February 21, 2015

Islandile tahan ma ikka, XV: Hobustest ja inimestest – teekond Saarefjordist üle Soenõlva Jäärafjordini



19. juuli ööl Akureyri külaliskorteris magan väheke paremini kui eelmisel, aga siiski mitte eriti hästi. Veidi pärast 6.30 tõusen.
Hommikuprotseduurid tehtud, hommikusöök söödud (menüüs on täna ka eile ostetud Islandi jogurtitaoline skyr, mida saarel valmistatakse väidetavasti juba tuhat aastat; maitseb hää!) ja põrand pühitud, läheme 8.20 Erikaga jalutama.

Bussiaeg on täna 9.15, nii et pikemat ringi teha ei jõua. Suundume seepärast piki sadakond meetrit öömajast eemal kulgevat Strandgatat kuni kruiisi-
sadamani ja tagasi.






Esmalt jäävad küll silma Akuyeri taksod ja nende juures hinnakiri. Näiteks Goðafossi-tuur kuni neli inimest mahutavas autos maksab 170, kuni kaheksa inimesega sõidukis 210 eurot, Mývatni-Goðafossi-ring vastavalt 360 ja 450 ning Mývatni-Dettifossi-reis 515 ja 640 eurot; teeninduseks on lubatud saksa- või ingliskeelne CD-giid. Võta või jäta!


Majad on ikka tillukesed, nii Strandgatal ...










... kui ka ristuvatel tänavatel – Lundargatal ...










... ja Norðurgatal ning kohati üsna erksalt värvitud.








Näha on teistsugustki seinakattefaktuuri, ...


toredaid kardinaid











... ja üks isemoodi vahimees.

















Teisel pool tänavat, fjordi ääres, jääb silma kuju või skulptuur, mis meenutab mulle esmapilgul sukelduva vaala sabauime, ...


... ja sillake üle kitsukese kanali.










Pilk tuldud teed tegasi


Aga siis on Strandgata otsas: oleme jõudnud sadama, Oddeyrarhöfni juurde.



Avara väljaku tänavaga paralleelses kaugemas serva on maja, mis eemalt vaadates jätab natuke kuuri mulje ja mille juures on paar mulle tõsist nuputamist ja otsimist valmistanud objekti.

Tegelikult on asi kuurist kaugel: see on kruiisi- ehk ristlusreisijate teeninduskeskus.
 
 
Kodus on hulk otsimisvaeva maja ette püstitatud kiviga, millel kiri Vitinn. Sõnaraamatust leian, et see sõna tähendab majakat, ja guugeldades saan teada, et sellist nime kannab mitu Islandi eri paikades mere ääres asuvat restorani, mõni neist üsna nimekas. Aga siin on see lihtsalt teeninduskeskuse nimi – ja kuupäev selle all näitab, millal hoone pidulikult avati.
Veebist leitud tutvustus kinnitab, et Akureyri ristlussadam olevat valitud 46 Euroopa kruiisisadama seast headuselt kolmandaks. Nojah, eks nende edetabelitega ole alati teatud küsimusi: et kes koostas ja kuidas. Aga küllap on õiged samas kirjas arvud: et esimene Akureyrisse jõudnud ristluslaev – ja see juhtus juba 14. juulil 1906 – oli 142,75 meetrit pikk Oceana, millel ruumi 410 reisijale; et nüüd käib sadamas aastas üle 60 laeva kokku üle 60 000 reisijaga ning et ristluslaevade kaisid on praegu kolm: 100-meetrise Torfunefsbryggja juurde saavad tulla kuni 100 meetri pikkused, 170-meetrise Tangabryggja ja 200 meetri pikkuse Oddeyrarbryggja juurde aga vastavalt 300- ja 350-meetrised laevad. Meie nägime üht ristluslaeva lahkumas üleeile õhtul, hiljem pole neid neil päevil sadamas olnud. Aga sadama kodulehel on fotosid, kus fjordil korraga ka neli-viis suurt laeva.


Külastuskeskuse üldpildil on paremas serva ka üks skulptuur,...











... seegi vajab lähemalt uurimist. Siin teeb mõistatamise lihtsamaks ingliskeelne silt: kunstnik Jóhann Ingímarssoni loodud kuju nimega Samstaða ehk Solidaarsus avati 2006. aasta veebruaris meenutamaks 6. veebruari 1906, mil samal tänaval Oddeyri hotellis asutati Akureyri tööliste ametiühing.


Sadama juures on ka skeem: kus ja kui kaugel asuvad linna muuseumid, raamatukogu ja botaanikaaed.










Tagasi kesklinna läheme mööda Strandgataga enamvähem rööbiti kulgevat kergliiklusteed, ...


... mida eraldab tänavast väike fjordiga ühenduses olev veesilm (just neid ühendaval kanalil on sillake, mida enne pildistasin) ...









... ning mis rajatud soliidselt tugevale muulile. Ees paistab hall ümmargune hoone, mida juba üleeile ja eile olen piielnud ja mida minu mäletamist mööda 2007. aastal polnud. Kodus saan sellel oletusele kinnitust.
Selle foto juures on üksiti viimane aeg öelda, et Akureyrit ümbritsevatest mägedest kõrgeim on 1213 meetri kõrgune Súlur, mis peaks olema selle pildi vasakus servas. Otse linnast läänes kõrgub Hlíðarfjall kõrgeima tipuga 1116 meetrit. Selle nõlval asub üks kahest Islandi tähtsaimast mäesuusakeskusest.

Suumin lähemale ka vaate kesklinnale.

Seal, kus kummaltki poolt ümber veesilma kulgevad teed üheks saavad, on veel üks kompositsioon, mille sisu ma kõigile otsingutele vaatamata ei oskagi päriselt lahti hammustada. Tundub, et nimi on tal Skari.
Kodused veebiotsinguid kuhugi välja ei vii; seepärast püüan lihtsalt ümber panna teksti Skari juures olevalt teabetahvlilt, millel peale islandi- ja ingliskeelse kirja hulk mitmesuguste institutsioonide logosid:
Skari sündis Põhja-Atlandi kuristikus 1013. aastal. Hirmuäratava Skari on loonud tuli ja vesi ning ta ujus välja lõhest Rootsi ja Islandi vahel. Ta nägu on armiline, seepärast on tema nimi Skari. Iga 500 aasta tagant tuleb tuldhingav Skari maa seest välja, tuletades inimestele meelde, et sügavustes on palju ohtlikke olendeid. Tema riik on ookean.
Ja tahvli teise lõigus antakse teada, et 2006. aastal asutasid vaimselt haiged ja vaimsete häiretega inimesed ühenduse Geðlist, mille siht on toetada oma liikmeid ja üksiti teavitada üldsust vaimsetest haigustest. Soovitatakse vaadata ka ühingu veebilehte www.gedlist.is, aga minu arvuti annab tuttava teate This webpage is not available.

Sellegi tee ääres on kenasid väikesi lillekompositsioone.

Siis jõuame ka enne silmatud „vaalasaba“ juurde. Silt on küll vaid islandi keeles, aga kodus leian allika, mis kinnitab, et see kompositsioon meenutab hoopis esimest kommertslendu Islandil aastal 1937.

Vaated kesklinnale ja mägedel on nii toredad, et lausa pean siia veel ühe pistma...

Aga siis oleme jõudnud mulle üleeile õhtust peale huvi pakkunud ümmarguse ehitiseni, mille seinaviimistlus on üpris sarnane krusiisituristide teeninduskeskuse omaga.
Kodus leian, et mõlemad on valminud 2010. aasta suvel; see siin, kultuuri- ja konverentsikeskus Hof, avati augustis 2010. Veebilehe kinnitusel on maja kujundatud sobivaks muusika- ja muudeks etenduskunsti üritusteks, siin on igas suhtes tipptasemel sisustatud ruumid konverentsideks, kohtumisteks, vastuvõttudeks, pidudeks ja näitusteks. Hoones on kaks suurt konverentssaali ja restoran.
Majas töötab ka Akureyri turismiinfopunkt; paraku praegusel varasel tunnil on see veel kinni. Pealegi poleks meil aegagi teda üle vaadata.


Kohe Hofi ees fjordisopis on väike jahisadam ...









... ja selle kõrval tore väike skulptuur, mille kohta ma taas mingit infot ei suuda leida. Aga ju ta kalamees on, kes muu!















Kelle 9ks läheme oma öömaja-
majja tagasi; ...









... aega jääb elamisest ka mõned pildid klõpsida. Siia pistan kaks vaadet ...











... elutoast ...













... ja ühe kööginurgast.














Ettenähtust mõne minuti varem, 9.10, oleme kokkulepitud kohas – ja buss on juba seal. Kõik kaaslasedki on õigel ajal õigetes kohtades, nii et viimane bussikeerutus kitsastel tänavatel ja diagonaaltõus piki mäenõlva võtab vaid paarkümmend minutit ning veidi pärast 9.30 oleme juba üsna äärelinnas.

Paar udust läbiakna pilti ka siinsest uuemast linnaosast. 9.40: see kirik peaks olema hoomatav ühelt eilselt teiselt poolt fjordi tehtud fotolt linna loodeosas. Suure töö tulemusena leian ka Glerárkirkja veebi ingliskeelse lehe, aga ega sealt kuigi palju mind huvitavat lugeda ole. Midagi siiski: kiriku kantor on Valmar Väljaots, minu teada üks kõige kauem Islandil elanud eestlasi.


Sama kirik on märgata ka sellelt kohaliku „Lasnamäe“ pildilt.












9.43: kaardi järgi peaks siin kusagil pakutama ratsutamis-
teenust. Võib-olla just selles maja-
pidamises?











Sellelt väikeselt kaardilt (ikka http://www.nat.is) on näha meie pika päevatee algus: kümmekond kilomeetrit enamvähem rööbiti Eyjafjörðuriga loodesse, siis pöörame edelasse, 30 kilomeetri pikkusesse orgu, mida olen siiani pidanud tervenisti Öxnadaluriks, aga ilmselt on õige öelda, et tema esimene, mõnekilomeetrine lõik on tegelikult Hörgárdaluris ja siis juba edasi Öxnadaluris.


Eyjafjörðuri org on muutunud tublisti laiemaks kui linnas, nii et mere ja mägede vahele mahub ka heinamaid ...







... ja puistuid.









Sellel fotol on juba ka Hörgá, 50 km pikk fjordi suubuv jõgi.









Jõe alamjooksul on mitu majapidamist.
 

Pöörame kaarega vasakule ...











... ja 9.54 on viimane võimalus veel Eyjafjörðurit silmata.
Fotodelt on näha, et ilm on endiselt väga ilus; bussitabloo kinnitusel olevat lausa 16 kraadi sooja.
 
Pistan siia veel ühe kaardi (seekord näpatud portaalist http://www.icelandreview.com/), kust näha meie tee kuni umbes kell 13ni, mil oleme Hrútafjörðuri ehk Jäärafjordi ääres. Kokku on täna sõita ligikaudu 430 kilomeetrit kuni Keflavíkini pluss veel põige kahele kosele ja Reykholti. Kaardil on kirjas mitu huvitavat fakti, millega seotud kohad jäävad enamasti küll meie teelt kõrvale.
Panen siia kirja ka mõned nopped jutust, millest Ivi jõuab meile esimese sõidutunni jooksul rääkida:
Bárðarbunga vulkaani aktiivsus Vatnajökulli all tekitab Euroopas ärevust. Eilses Postimehes oli olukorrast ja võimalikest stsenaariumidest olnud kena ülevaade, autor muidugi Heidi Soosalu.
Islandi naisel on keskmiselt 2,2 last. 64% lapsi sünnib väljapool abielu. Meeste oodatav keskmine eluiga on 77, naistel 81,5 aastat.
Põhikoolis on 6–16-aastastel kohustuslik õppida. Kool algab 1. septembrile lähimal esmaspäeval; koolinädal on viiepäevane. Erakoole – nagu ka erameditsiini – on, aga vähe. Erakoolid saavad riigilt teatavat toetust. Esimene võõrkeel on koolis enamasti inglise, vahel ka taani keel; teisena võib lisanduda mõni skandinaavia keel. Lasteaia kuludest maksavad vanemad umbes kolmandiku. Õpetajate palk on 3500 euro kandis.
Töötus oli enne masu 1–2, masu ajal 6–8%, nüüd jälle langeb. Maksud on kõrged, iseenesestmõistetavalt maksatakse ka ametiühingumaksu, aga see on suhteliselt väike, <2%.
Haigekassasüsteem on sarnane Eesti omaga. Kindlustuse saamiseks peab olema olnud pool aastat riigi resident. rasedus- ja sünnituskulud kaetakse täielikult, hambaravi 18–66-aastastel peaaegu üldse mitte. Emapalk on 80% palgast, aga mitte üle 3650 euro.
Elamisloaga töötu saab kuus abiraha ca 1000 eurot. Täismahus pensioni saavad need, kes on vähemalt 40 aastat Islandil elanud. Toitjakaotuspension on 1800 eurot.
Kesklinnakorteri üür Reykjavíkis on umbes 1000 eurot.
Mis muud, kui et raha mastaabid on meist ootuspäraselt väga erinevad!
Panganduse suhe enne masu oli SKP-ga olnud 900%; selline mull pidigi lõhkema.
Ainsad härrad/prouad on saarel president ja peapiiskop; teiste inimestega suheldes sellist vormi ei kasutata. Praegune president Ólafur Ragnar Grímsson on 71-aastane ja sel postil juba viiendat valimiskorda, alates 1996.

Tröllaskagi poolsaare mägedest, enam kui kilomeetri kõrguselt algav Hörgá on alamjooksul ...

... sellisel aastaajal muidugi üsna madalake ja rahulik, aga jõesängi laius ja uhutud kaldad lubavad oletada, et lume sulamise ajal möllavad siin hoopis suuremad veemassid.








Ei oska paraku täpselt arvata, kas see koht on mul ka mõnel fotol, kus org hargneb, nii et Hörgá org ehk Hörgárdalur kaob mägede vahele ...







... ja tee kulgeb juba Öxnadaluris kõrvuti Hörgá lisajõega, mille nimi Öxnadalsá. Kui ma tõlkega ei eksi, siis võiks see olla Veiseorujõgi. Veise ja lambakasvatusega tegelevaid suuri talusid olevat orus viis ja ühes kasvatatakse hobuseid.
 
Aga nimi nimeks, org on mul kuidagi eriti ilusa ja mõjusana selgelt meeles juba 2007. aasta reisist. Seepärast tikun ka liiga rohkelt pilte klõpsima ja neid pilte siiagi riputama.


Tee kerib merepinnast aina kõrgemale, oru kõrgeimas punktis juba 540 meetrini ümp. Kohati on org kitsam ja õige kõrgete nõlvadega. Puudesalu pildil on üks siinsetest istutusaladest.





Veel üks veidi laiem koht ...











... ja taas kõrge järsk nõlv üksildase majapidamise kohal.











Taas näide nõlva metsastamisest. Paarkümmend aastat tagasi sattusin Soomes intervjueerima Islandi toonast eakat looduskaitsekorüfeed Árni Waag Hjálmarssoni, kes kinnitas, et saareriigi suurim keskkonnaprobleem on erosioon ja põhivõimalus sellega võidelda just nimelt metsaistutus. Väga suuri edusamme, tundub, pole selles vallas siiski tehtud.
Nõlva jalamil on kirju loomakari; liiga pisike, et kinnitada, kas need on hobused või hoopis veised: nii ühed kui teised on Islandil ka ühes karjas ikka erinevat karva.

Ometi üks koht, millele oskan ka nime anda. Võib-olla on väikeselt fotolt raske näha, aga keskmise valge maja katust ehib rist: see on 1843. aastal ehitatud Bakki kirik, mille juures väike kalmistu.
Vasakut kätt peaks peagi olema ka restoraniga külalistemaja (http://www.engimyri.is), mis ilmselt külaliste vähesust hooajal ei tohiks kurta, sest piirkond on hinnatud suurepärase matka- ja kalastuskohana.

Siis ilmub vaatevälja kaitsealuse oru kuulsaim vaatamisväärsus, rohkesti pildistatud Hraundrangi. Ja kas sellel ...

... või sellell fotol näha talukoht peaks olema Hraun, Islandi ühe armastatuima luuletaja, noorelt surnud Jónas Hallgrímsson (1807–1845) sünnikoht. Jónasest kirjutasin väheke pikemalt selle postitusteseeria kolmandas järjes, kui käisime Parlamendiväljal tema haual Þingvallakirkja väikesel kalmistul. Siis sai kirjeldatud, millised segadused olid poeedi matustega. Nüüd loen võrgupaigast https://guidetoiceland.is/connect-with-locals/regina/mt-hraundrangi-in-oxnadalur-valley, et kusagil siin Öxnadaluris on ka Jónase mälestushiis (Jónasarlundur) ja selle varjus mälestuskivi.

Õnneks on sobival kohal org jälle mõneti laiem ja tee kõrval väike parkla – küllap rajatud just pildistajate jaoks, kes muidu seaksid end ehk ohtlikult maanteele. Jõuame siia 10.10 paiku.

Parkla juures on suur plakat, mis annab teada, et oru inimesed sõdivad riigi energiaametiga, mis tahab orgu rajada 30-meetriste tornmastidega kõrgepingeliini. Teen tekstiosast vaba tõlke:
Island toodab maailmas inimese kohta kõige rohkem elektrienergiat, seejuures lausa kaks korda rohkem kui selles edetabelis teist kohta hoidev Norra. Ent 80% sellest energiast müüakse käputäiele rahvusvahelistele kompaniidele, näiteks alumiiniumitootjatele.
Me kinnitame, et see on roheline energia, toodetud enamasti hüdrojõujaamades. Aga energia on vaja üle kanda. Öxnadaluri rahva jaoks on seda tulevikus mõeldav teha vaid maa-aluste kaablite kaudu. Islandi võrguameti plaan püstitada 30 meetri kõrgused püloonid ja tõmmata neile läbi oru kaablid ei ole meile vastuvõetav.
Internetis on ka veebileht http://www.oxnadalur.is/, mille põhisiht näib olevat just korjata allkirju selle kõrgepingeõhuliini vastu: kohe avalehel on suur kiri NO PYLONS – ENGAR LOFTLÍNUR!
Aga samast võrgupaigast leiab lugemist nii oru, Hraundrangi ja Jónas Hallgrímssoni kui ka Öxnadalurist inspireeritud muusika ja muude kunstiteoste kohta.


Muidugi oleme usinad pildistama, nii ühele ...










... kui ka teisele poole; ...












... esmajoones aga ikka kuulsat tippu Hraundrangit.
Hraundrangi tähendab tõlkes laavasammas; paremini sobiks ehk nimi laavaoda, sest muust ahelikust 80 meetrit kõrgemale tõusva teraviku tipupind on vaid pool ruutmeetrit. Tekkinud on ta ilmselt mäeharja erosiooni tulemusena. 1075 meetri kõrgust tippu peeti vallutamatuks ja ammune legend pajatas sinna peidetud kullast, mille esmavallutaja kätte võiks saada. 1956. aasta 5. augustil tõusid esimestena tippu Finnur Eyjólfsson ja Sigurður Waage Islandi päästemeekonnast ning USA õhujõudude leitnant Nicholas Clinch, aga kullaaaret paraku ei leidnud ...
On muide arvatud, et Hraundrangi oli Reykjaviki Hallgrímskirkja projekteerija Guðjón Samúelssoni põhiline inspiratsiooniallikas, mis innustas teda just sellist kirikut looma.
Jónas Hallgrímssoni poeemis Ferðalok, Rännu lõpp, kõneldakse saagakangelasest Grettir Tugevast, kes oli tippu roninud ja jätnud sinna tõestuseks maha oma noa ja vöörihma. Ühtlasi oletatakse, et varem nimetasidki Öxnadaluri elanikud mäetippu nimega Grettisnúpa, Grettiri kalju.
Islandi-sarja esimest postitust alustasin pildiga Islandi 10000-kroonisest rahatähest, millel Jónas Hallgrímssoni portree. Nüüd loen veebist, et portree taustal olevat ka Hraundrangi. Vaatan, kuidas ma vaatan, aga ei leia: ju peab selle mõistmiseks olema hoopis parem fantaasia kui minul ...

Mis mul seekord pildistamata jääb, on vaade piki orgu, piki Ringteed. Ent just selline foto annab parema ettekujutuse koha mastaapsest suursugususest. Sestap panen siia 2007. aastal samas kohas tehtud pildi, ...

... tegelikult isegi kaks, erinevate aparaatidega tehtud fotot: ei oska kumbagi eelistada... Mõlema pildi vasakus serva on sinine viit; see näitab Hrauni, Jónas Hallgrímssoni sünnitalu poole.

Aga siis ikka edasi. Jälle on raske öelda, kus kohas me ühel või teisel hetkel oleme ning millal ühe nimega org või jõgi lõpeb ja teine algab. Mäed on mõlemal pool teed veel tubli kolmveerand tundi, kuni jõuame väga suure jõe oruni. See vaade siin on läbi bussiakna tehtud 10.17.


10.19: tundub, et jõekäärus on järjekordsed laululuiged. Neid linde kohtame sel reisil korduvalt.








Kui kõrval mingit mõõdupuud pole, ei saa kõrgustest ju aru. Mäed on tegelikult soliidsed: tipud ulatuvad 1100–1200 meetrini. Kui hoolega vaadata, näeb ühes uhteorus juga (10.20).



10.27: kiire peatus – katse pildistada lambaid. Aga ega lammas pole mingi palgatud modell, kes kannatlikult poseerib, kuni fotosessioon edukalt läbi; tema tikub otsemaid rettu.






Vaat siin on mõõdupuud olemas: heledad tikukesed nõlva all on kõrgepingeliini mastid.









 
Teede ääres on kollased pikad vaia: kui külmemal aastaajal äkitselt lumetorm tuleb, juhatavad need sahajuhtidele teetammi kätte.


10.28: mäed on jäänud madalamaks ja ka tee on mõneti laskunud.










Veidike tehnoloogiat teeperves.










10.34: järjekordne liiklus-
eeskirju eirav lambapaar.











10.36: see nõlvast üles roniv elektriliin on hoopis tagasi-
hoidlikumatel kandjatel kui Öxnadalurisse kavandatud ja energilise vastuseisu leidnud püloonid.








10.40: maanteekaar piki orgu vägevate mägede vahel on lõppenud, oleme jõudnud orgu, kus voolab suur jõgi nimega Héraðsvötn. Hérað peaks olema piirkond või provints, vötn mitmus sõnast vatn – vesi või veekogu, nii et kokku saab päris veidra nime: Piirkonnaveed! Jõgi on suur: pikkus 130 km ja valgla lausa 3650 km². Keskmine vooluhulk on 111 m³/s, aga veevoolu piirid seejuures miinimumina 40 ja maksimumina 800 m³/s; praegu oleme, arvan, pigem selle esimese arvu lähedal (heledad laigud sellel ja järgmisel ja küllap veel mõnelgi fotol ei ole UFOd, vaid istmekatete peegeldused bussiaknal).

Jõgi algab kahe vägeva liustikujõe, Austari-Jökulsá ja Vestari-Jökulsá ehk Ida-Liustikujõe ja Lääne-Liustikujõe ühinemisel; neid jõgesid omakorda toidab liustik nimega Hofsjökull (mitte segi ajada: sama nime kannab ka üks Vatnajökulli keel!).
Laias orus jaguneb Héraðsvötn kaheks haruks nimedega Austurkvísl und Vesturkvísl, merre, Skagafjörðurisse suubudes Austurós und Vesturós. Nii et üks päris keeruline veestik.
Kunagi ulatus fjord siin hoopis pikemalt maasse, aga liustikujõed kannavad teatavasti endaga kaasa tohutul hulgal setteid ja niimoodi sai see fjord tasapisi nii täis, et muutus osaliselt tasandikuks.
Paistab, et sel viisil kokku kantud pinnas on viljakas: kuidas muidu saab kallastel olla nii palju heinapalle.

Fotole on jäänud lambad, aga eelkõige tuntakse seda orgu kui hobusekasvatuspiirkonda.


Nõlvad vajavad tõepoolest taimestikuga kinnistamist, ...









... see on rohketest uhteorgudest hästi märgatav.











Heina annab maa ilmselt tõesti vägevalt ...












... ja näha on ka mingit põldu; paadunud linlane ei oska paraku eemalt aru saada, mida talumees kasvatab.
Jões olevat ka lõhet ja forelli ning hämmastaval kombel siin püüdmise eest raha ei küsitavat; mõnel pool Islandil on see lõbu väga kallis.

Surmkindel ma muidugi pole, aga veebist leitud fotode põhjal julgen oletada, et torniga ehitis sel fotol on Flugumýri kirik. Flugumýri on vana hobusekasvatustalu, mis saanud oma nimegi ühe eriti välejalgse mära Fluga järgi: ta olnud asustusaja kiireim ratsu.
See on üks neist kohtadest, mille juures on selles postituses leiduval kaardil seletusmull. Nimelt pandi siin vägeva pealiku, hiljem Islandi jarl’i tiitli saanud Gissur Þorvaldssoni majapidamine 22. oktoobril 1253 mehe vanade pattude või lihtsalt suguvõsadevahelise vaenu ja veritasu tõttu põlema. Lugu on nii kuulus, et jõudis isegi Njálli saagasse. Hukkus 25 inimest, teiste seas Gissuri naine Gróa ja pojad. Gissur olevat aga pääsenud sel moel, et puges Islandi jogurti skyr’iga täidetud tünni.

11.02 sõidame silda mööda üle jõe.
Sellised laiad jääkülma vee ja tugeva vooluga jõed olid omal ajal muidugi suured liiklustakistused. Mingeid koolmekohti ju oli, aga ükski polnud neist kindel, nii et kohalikele talumeestele pakkus rändurite üle jõe vedu teatavat teenistust. 19. sajandil tekkisid jõele esimesed hädised mehaanilised köisteed. Alles 20. sajandil hakati tasapisi sildu ehitama. Praegune Ringtee sild valmis 1981. aastal ja on 188 meetrit pikk.

Esimene vaade Varmahlíðile.

Varmahlíð on üks neid kohti, mis mul hästi meeles 2007. aasta reisilt: tegime ka siis siin väikese kohvi- ja kempsupeatuse. Nii et eemalt hotellimaja näha on jälle väike rõõmus taaskohtumine. 11.03 olema asula parklas.
Kohanimi on ikka jälle tõlgitav: varmur on soe ja hlíð nõlv, nii et kokku tuleb Soenõlv, tore nimi! Nimeseletusi on kaks. Esiteks olevat see tõesti siinse kandi üks kõige soojemaid paiku; ju on küla orus suhteliselt hästi külmade tuulte eest kaitstud. Aga nimi pärinevat siiski sellest, et siin on üks järjekordne geotermaalala, kus maasooja toel majandatakse nüüd ka kasvuhooneid, kus kasvatatavat isegi subtroopilisi ja troopilisi vilju.

Väike, alla 150 elanikuga küla asub teeristil: Ringteega kohtub siin tee nr. 75, mis viib 24 km põhja pool asuvasse rannikulinna Sauðárkrókurisse.

Varmahlíð asub kesk edukat põllumajanduspiirkonda ja tuntud on see kant esmajoones enne juba mainitud hobusekasvatuse ja -aretuse poolest; turistide rõõmuks saab siin üürida matkahobuseid. Siingi leiab igal sammul kinnitusi heast heinasaagist.

Meie üks sihtmärke külakeses on muidugi avara poe ja kohvikuga maja. Minu meelest oli see 2007. aastal tublisti väiksem ja jäi mulle esmajoones meelde üsna laiskade ja kõrgivõitu teenindajannade poolest; ilmselgelt oli tegemist verinoorte kooliplikadega, kes suvel veidi raha tahtsid teenida.
Seekord on teenindus lausa vastupidine: kiire, viisakas ja naeratusterohke. Mul on väga hästi meeles, et ostsin siit 2007. aastal kohvi; esimese toonasel reisil. 250 krooni oli ootuspärane, aga siiski veidi masendust tekitanud hind. Üllataval kombel pole hind seitsme aastaga muutunud – ja tundub nüüd Islandi olude kohta pigem odav.

Kaaslased ründavad agaralt ka naabermaja, väikest galeriid ja suveniiripoodi; Ivi näiteks näitab pärast bussis pisikest toredat maali, mille ta poest ostis ja mis olevat siinse kokatädi looming.
 

Kaup pannakse poes säästvalt vanadest ajakirjadest valmistatud kotti; üht sellist demonstreerib sõber Indrek.















Ilm on ilus ja nagu näiteks Hedvigi riietusest võib näha, ka kohanimele sobivalt soe: bussitabloo andmeil 19 kraadi!
Vikipeediast leian veel, et Varmahliðis on kontserdisaal nimega Miðgarður, kus tegutseb riigi üks kuulsamaid meeskoore Karlakórinn Heimir.
Ja üksiti on sobiv koht lisada, et kiire linnastumise aegadel läheb Islandil paremini neil küladel, mis asuvad Hringveguril – Ringtee ehk maantee nr. 1 ääres; teised tikuvad üsna tempokalt hääbuma.

11.28 läheme taas edasi ja siin on paras moment jälle teha üks põige aastasse 2007, mil käisime kohe naabruses, paar-kolm kilomeetrit eemal oleva Víðimýri kiriku juures.
Kirik oli siin olnud juba 12. sajandil; praegu säilinu, ehkki keskaegses stiilis, on ehitatud siiski „alles“ 1834. Värava katuse all on peidus kaks kirikukella.

Kirik on puidust otsaseintega, aga seinad turbaplokkidest ja katus kaetud mätastega. See on üldse esimene ajalooline hoone, mille Islandi rahvusmuuseum oma hoole alla võttis. Juhtus see aastal 1936, mil pühakoda muuseumi abiga ennistati. Lugesin toona teabetahvlilt, et selles stiilis kirikukesi ja kabeleid olevat Islandil kokku kuus ja kolm neist, Víðimýrarkirkja kaasa arvatud, teenivad praegugi kogudust.


Meelde on jäänud kalmistu kaunid hauakivid, ...










... aga ka see, et meie käigu ajal oli kirikus parajasti rühm laulvaid saksa turiste, keda üks härra harmooniumil saatis.


Ja olgu kirjas seegi, et kümmekond või paarteist kilomeetrit Varmahliðist maanteed nr. 75 põhja poole on vaatamisväärne kirikuküla Glaumbær. Seal on näiteks turvasmajadega muuseum ja mälestussammas esimesele Põhja-Ameerikas, „Vinlandis“, praegusel Newfoundlandil sündinud Euroopa juurtega lapsele Snorri Þórfinnssonile (sündis millalgi vahemikus 1005–1013, suri 1090. paiku) ja tema emale Guðríður Þorbjarnardóttirile. Paraku pole ma ise Glaumbærisse sattunud ja ei hakka seepärast siia Vikipeediast pilte lisama.

Tee kulgeb ikka mööda orgu; osa sellest peaks kandma nime Langidalur (Islandil pole üllatav, et sama nime võib leida mujalgi), siis tuleb Blöndudalur. Igatahes umbes 30 km pärast Varmahliði on tee servas just Blanda jõgi, millelt Blöndudalur ongi oma nime saanud. Kandi kuulsus hobusekasvatuspiirkonnana saab korduvalt kinnitust (11.48).

 
11.53: küllap on seegi hobusekas-
vatustalu.










Keskpäeva paiku sõidame läbi Blönduósi. Saan udusevõitu läbi-bussiakna-pildile linna uuema, moodsa joonega kiriku (valminud 1982–1993, arhitekt Maggi Jónsson). Kirik olevat väga hea akustikaga ja seetõttu korraldatakse seal sageli kontserte.
Veidi üle 800 elanikuga linnake on nime saanud Blanda jõelt, nime teine osa ós tähendab jõesuuet, sest asub just seal, kus Blanda suubub Húnaflói lahe soppi, Húnafjörðurisse. Húni on islandi keeles noor jääkaru, flói aga laht, nii et need veekogud on siis vastavalt Jääkarupojalaht ja Jääkarupojafjord. Eks nimede põhjus ole see, et siia kanti saabub põhjast aegajalt toiduotsingul näljaseid jääkarunoorukeid.
Ehkki Blönduós on mere lähedal, pole see üllatuslikult ometi kaluriasula; põhjuseks see, et sadamaolud on kehvad ja merelepääs raskendatud. Pigem on linlased saanud oma sissetuleku põllumajandussaadusi töödeldes: siin on olnud nii tapamaja, meierei kui ka villavabrik. Tänapäeval annab järjest rohkem tulu teenindus, seal hulgas turism: piirkonnas on mitu head lõhejõge.

Ja teine foto Blönduósist: sõidame üle Blanda jõe. Esimene terassild ehitati jõele 1897, suur betoonsild 1963. Fotole on jäänud üle Húnaflói paistvad kauged mäed. Need on Läänefjordid, Islandi üks raskemini ligipääsetavaid, aga väga põnevaid ja kauneid piirkondi. Kui mõni turismifirma peaks sinna mulle jõukohase reisi korraldama, siis üritaksin kindlasti osaleda.

Blönduósi servas tuleb 12.05–12.15 ka ammu soovitud hobusepildistuspeatus: sobiv koppel on otse tee servas ja uudishimulikud suksud kappavad bussist väljuvaid inimesi nähes otsemaid poseerima. Klõpsin minagi hulga pilte sest mitut karva salgast, aga arvatavasti mõneti väiksema entusiasmiga kui enamik kaaslasi: näen, et siin pole selliseid iludusi, nagu sain 2007. aastal fotole Landmannalaugari „hobusteparklas“, kus kogusid jõudu matkahobused. Järgnevad neli fotot on kõik siiski tänavused.

Igatahes on see paras koht natuke islandi hobusest kirjutada, sest kenad suksud on kindlasti üks saareriigi tunnusjooni. Omal ajal tikuti rääkima islandlaste auväärsest põlisest päritolust ja vaata et „tõupuhtusest. Selle legendi lükkas armutult ümber Islandil väga põhjalikult ette võetud geneetiline uuring: meilgi tuntud geenipanga täiuslikum versioon tõestas selgelt, et islandlased on vägagi segaverelised.
Aga islandi hobused on tõesti puhast tõugu. Tegelikult ka lambad, aga nende puhul tuleb teha siiski teatud mööndusi. Seevastu uute hobuste riiki toomise keelas Alþingi juba 982. aastal. Niiviisi on saanud tõugu juba üle tuhande aasta täielikus eraldatuses aretada. Hobuseid ei tohi ka tänapäeval riiki tuua, ka mitte korra siit välja viidud loomi tagasi tuua; isegi ratsavarustuse sisseveol on väga suured ja ranged piirangud: see peab olema kas tuttuus või siis ülihoolikalt desinfitseeritud.
Peale tõuaretuse on islandi hobust karmides oludes kujundanud muidugi ka looduslik valik. Kõige karmim oli neilegi kurikuulus Laki purse 1783. aastal: toona oli hukkunud ligi kolmveerand saare hobustest.

Islandi hobune on väheldane: turja kõrgus alla poolteise meetri, nii et vahel on neid tikutud ekslikult ka ponideks pidama või nimetama. Tähelepanuväärne on nende värvuse varieeruvus, kusjuures väidetavasti olevat islandi keeles olemas sõnad enamvähem iga võimaliku värvi või värvikombinatsiooni kohta. Karvkate on soe ja paks, nii et lubab aasta ringi väljas elada. Lakk ja saba on jämedajõhvised, enamasti väga uhked ja pikad. Minule, mis seal salata, meeldivad ka suksude seas kõige rohkem ikka „blondiinid“ ...

Väga põnev on islandi hobuse käikude või peenemalt öeldes allüüride hulk: peale sammu, traavi ja galopi valdavad nad ka tölti (vähemalt üks jalg alati maas) ja paremad hobused küliskäiku.
Muidugi on hobune olnud läbi ajaloo islandlastele ülioluline abiline: pikka aega ainuke liiklusvahend raskes maastikus ja tähtsaim tööloom. Ikka on kasvatatud ka lihaloomi. Tänapäeval on hobusele jäänud pigem roll inimese vabaajategevustes ja turismis, küllap ka lihtsalt lemmikloomana. 2000. aasta reisi aegu olime öömajal külalistemajas päris pealinna servas, kus naabruses laius tohutu hobusetallilinnak linlaste suksudega.
19. sajandi keskelt on ratsusid välja veetud, praegu hinnatavat islandi hobuste arvu Islandil ca 80 000, mujal maailmas, esmajoones Saksamaal ja Skandinaavias üle 100 000 isendile.

Üks oluline töö, mille juures inimestel on hobuste abi vaja, on midagi eht-islandipärast: sügisel lambaid kokku ajades. Ja tahes-tahtmata tuleb mulle seda kirjutades meelde suurepärane, väga naljakas ja samas väga hariv Islandi film „Hobustest ja inimestest“ (2013, režissöör Benedikt Erlingsson), mida on näidatud ka Eestis.
Vikipeediast leian veel, et Islandi hobusega hakatakse ratsutama tavaliselt alates looma neljandast eluaastast. Nende kõige viljakamad eluaastad on 8 kuni 18, kuigi oma jõu ja vastupidavuse säilitavad nad 20ndate eluaastateni. Loomulik eluiga on 25–30 aastat, kuid on hobuseid, kes on elanud ka kauem. Islandi mära, kes elas Taanis, suri 56-aastasena, üks teine Suurbritannias elanud hobune suri 42-aastasena. Islandi hobused on üldiselt sõbralikud, sõnakuulelikud, kergesti käsitletavad, samas entusiastlikud ja eneseteadlikud. Tänu eraldatusele teistest liigikaaslastest on haigused islandi hobuste seas praktiliselt tundmatud.


„Kõrval-
saadusena“ saan mingi foto ka lammastest (aga ikka pigem tagumikest) ...








... ja maitsta maitsetuid kukemarju.
















Pärast Blönduósi kulgeb tee paarkümmend kilomeetrit enamvähem otse lõunasse ja pöörab siis Vatnsdaluri oru põhjaotsa juures edelasse, Víðidalurisse. Sellest teelõigust mul seekord ühtegi vähegi mõistlikku foto ei ole, aga 2007. aastal käisime Víðidaluris Ringteelt veidi kõrval Kolugili talu maadel vaatamas 40–50 meetri sügavust Kolugljúfuri kuristikku, kus Víðidalsá jõgi sööstab alla Kolufossari nimelisest kosest. Kõik need kolu’d on nimetatud kurja naistrolli Kola järgi, ...

... kes olevat koos varandusega maetud Kolugili talu heinmaa taha mäele, kus aaret kaitseb Kola loits.

Sõidame üle Vatsnesi poolsaare lõunaotsa ja mitmel pool hakkavad silma sildid kirjaga Hülgemaa: Vatsnesi poolsaart peetakse väga heaks hülgevaatluspiirkonnaks ja Hvammstangi külas ...
 
... Miðfjörðuri ääres on Islandi hülgekeskus.
 
Veel mõniteist kilomeetrit ja oleme järgmise fjordi, Hrútafjörðuri ehk Jäärafjordi ääres. Sellega oleme jõudnud päeva sissejuhatuseks pandud kaardi servani.
6–7 kilomeetrit lai fjord on üks Islandi pikimaid: 36-kilomeetrine. Jäärafjordi läänekaldal kulgeb üks kahest Läänefjordidesse viivast teest: maantee nr. 61 hakkab peagi käänlema mööda Läänefjordide neeme- ja poolsaarerohket idaranda ning pöörab lõpuks Hólmavíki juures suure poolsaare sisemusse.


No comments:

Post a Comment