Olen saanud kolme eelmise aastaga Tallinna
lillefestivali suureks austajaks ja ootasin seepärast kannatamatult võimalust
tänavusedki, neljanda festivali aiad korralikult üle vaadata. Kohe päris 25.
mail toimunud avamise järel, 27. mail, kargasin sealt põgusalt läbi. Ja nii
veel kolmel-neljal korral. Aga ikka oli aega vaid mõni minut. Nüüd, vahetult
jaanipäeva eel, tulin lausa spetsiaalselt festivali pärast Tallinna. Ja tegin
kõigist aedadest ka fotod (seda postitust kokku pannes avastan, et üks jäi
siiski kogemata vahele).
Ilm oli
päikesepaisteline, seepärast jäi osa aedu paratamatult pooleldi varju ja
pooleldi valguse kätte ning pildid pole seetõttu ehk kuigi head. Kuna ma aga
loodan vähemalt korra kui mitte kaks (festival kestab ametlikult 25. augustini)
veel Tornide väljaku aedade vahele jõuda, siis saan seekordseid pilte ehk
kasutada võrdlusena: kuidas üks või teine kompositsioon on arenenud ja
muutunud. Ja võib-olla sellest siis midagi kokkuvõtvat blogida nagu eelmisel
aastal (http://toomasjuriado.blogspot.com/2011_09_01_archive.html).
Tänavu anti
iluaiameistritele ette teemad „Feng shui aias“ ning „Valgus ja värv“. Feng
shui on minu jaoks üks seni tabamata – ja kardetavasti tabamatuks jäävgi –
osa maailmast ning ehk on see üks põhjusi, miks ma seekord leian vähem mulle
tõesti meeldivaid aedu. Ent siiski söandan ka arvata, et tänavu tõesti vist
ongi väike tagasikäiguaasta. Näiteks on töid eelmistest aastatest paari võrra
vähem, 29, ja neist on üks aed pealegi mullune.
Ka tundub mulle,
et natuke viletsam on infokülg. Kolmel esimesel korral olin platsil liiga vara,
neljandal liiga hilja, nii et infokiosk oli alati kinni ja orienteeruda sai
vaid aedade juurde paigutatud tahvlite abil. Paraku oli osa tahvleid puudu siis
ja oli ka nüüd, 22. juunil. (Fotol esiplaanil näha postike toob mõtte, et ehk
on mõni infoplaat ka lihtsalt „suveniiriks“ võetud). Ja ega olemasolevailt
tahvleiltki sugugi kõigilt näiteks tegijaid teada saa. Aga seekord sain
kioskist ihaldatud voldiku näppude vahele.
Kui veel veidi
infotahvlite kallal norida, siis tasuks korraldajail ilmselt väliskülalistele
rohkem toeks ja abiks olla: guugeltõlgitud eestikeelseid tekste on ju lõbus,
aga samas ka natuke piinlik lugeda.
Nüüd siis aiad platsinumbri kasvu
järjekorras. Kui olen suutnud midagi töö kohta teada saada, siis panen ka selle
siia kirja. Paraku on festivali muidu igati kena veebileht ses suhtes ülimalt
kidakeelne, isegi tööde nimetusi sealt ei leia.
Prantslaste Chromatic
Colours in Motion on kindlasti üks neid aedu, mida tahaksin uuesti ja
uuesti näha: et kuidas need värvid seal nööride vahel uute õitsejate tulles
muutuma hakkavad. Natuke on seda juba ka kohapeal aimata, ...
... rohkem näitab
aia tutvustus-
tahvel. Bukletis on lakooniliselt kirja „Prantsusmaa,
Carcassonne“; ju siis on tegemist sellenimelise Lõuna-Prantsusmaa kindluslinna
aednike tööga. Kui see on see Carcassonne, siis on sealnegi vanalinn nagu
Tallinna UNESCO maailmapärandi loendis.
Aed number 2 on
enne mainitud tuttav mullusest: parima ühiskonnakriitilise töö tiitli saanud
„Rannaküla lambaaed“ osaühingult Artes Terrae. Vabandust, kui olin lihtsalt
tähelepanematu, aga minu meelest polnud tal seekord juures seda olulist
seletustahvlit, milleta töö mõte niisama lihtsalt välja ei tule.
Aed nr. 3 on üks
neist, mille juures tasub lugeda lauset festivali juhendist: „Kujundatavad aiad
võivad olla traditsioonilised või eksperimentaalsed, aialooja fantaasialennule
piire ei seata“. Skulptor Toomas Altnurme on töö nimetanud „Täheväravaks“ ...
... ning seda
tuleb kindlasti vaadata mõlemast otsast ja ka külgedelt.
Aed nr. 4, Luua
metsakooli seekordne töö on ühtpidi lõbus, aga samas ka tarkuseteri jagav,
nimeks „Head naabrid“.
Sedagi
kompositsiooni tasub sõna otseses mõttes igakülgselt uurida: muidu võib mõni
iva üles noppimata jääda.
Nr. 5 on ühe
toetaja, Fiskars Estonia üpris lihtne aiake.
Klassikalise
värviteooria illustratsioon lillede ja kiiri kujutavate värviliste nööridega – Birth
of Colours. Kindlasti on nr. 6 üks neid töid, mida tahaks ajas pidevalt
jälgida: kui hästi õnnestub Budapesti aialoojatel järgmisena puhkevate õitega
värvid „paigal hoida“.
Mullu jäin
hiljaks andmaks häält publiku lemmiku valimisel. Seekord andsin hääle kohe
esimesel korral; vaevalt mulle ükski teine aed suve sujudes rohkem meeldima
hakkab kui see “Värvide sünd”.
Värvidega mängib
ka aia nr. 7 kujundaja Tauno Kivihall (osaühing Artegarten). „Maailma alguse“
teksti kinnitusel on töö aluseks autori unenägu: Tallinna märtsipommitamise
aegu kohtuvad Tornide väljakul kaks maailmanimega hollandlast, maalikunstnik
Piet Mondrian ja aiakunstnik Piet Oudolf; esimesele on 1944 surma-, teisele
sünniaasta.
Martin Alliku,
Karin Bachmanni, Antti Pääsukese, Evelin Reimandi ja Mirko Traksi tööd Ça
va, Calude? (nr. 8) pean järgmisel korral hoopis hoolikamalt uurima: et kas
leian rohelisest rägastikust üles ka tekstid, mida teavitustahvlil lubatakse.
Jälle üks aed
toetajalt: festivalilt „Heartbeat“ (nr.9).
Punane süda on
täitsa olemas. Kui ma õigesti aru saan, siis on see juuli lõpus toimuv festival
sisult kirikute nädal.
Veel üks minu
lemmikuid on Leedu pealinna aiakunstnike feng shui aed Japanese
leitmotif (nr.10). See olevat tulevase Vilniusse rajatava jaapani aia väike
tutvustus.
Eesti maaülikooli
aiandustudengite (juhendaja Ele Vool) „Lydia Koidula – Eesti elu värvid“
(nr.11).
Tutvustus-
teksti
viimase rea „Meeleolu loob Emajõe ööbik Kadri Varik kell 16–19“ tähendus nõuab
edasist uurimist (= tuleb mainitud kellaajal kohal olla).
Tosinas aed on
veel üks selline, kus erksat värvikirevust loob veel miski peale õite. Ja üks
kahest platsist, mille juures sel hommikul hooldustöid tehakse. See on
moskvalaste „Kaleidoskoop“.
Igavere puukooli
„Valgus ja värv“ (nr. 13) teeb esialgu veidi nõutuks: paras sakris heinamaa.
Aga loodetavasti hakkab seal peagi keegi õitsema ja loojate kavatsused saavad
selgemaks.
Soome pealinna
aiavõlurite looming (nr.14) on just see, mille juurest on selgitustahvel
võib-olla lihtsalt minema tassitud. Sestap ei tea ma ei töö nime ega ideed. Pange tähele: Tallinnas õitsesid 22. juunil veel Ungari sirelid; Tartus enam
mitte.
Ka Eesti
maastikuarhitektuuri üliõpilaste seltsi aed (nr.15) on selles mõttes natuke
Igavere aiaga sarnane, et jätab kuidagi hoolitsemata mulje. Aga nimi on tal ka
selline: „Linnadžungel“.
Sellega on
festivaliaedade Nunne tänava poolne osa vaadatud. Läheme edasi üle lavaesise
väljaku üsna linnamüüri külje alla, kus valgusolud eriti kontrastsed.
Osaühingu Green
Team „Liblikas“ (nr. 16) on piklik ja detailirohke, ...
... nii et ühe
pilguga teda ei haara – ammugi mitte ühe pildistusega.
Makedoonia
pealinna Skopje aialoojate feng shui aed „Must ja valge“ (nr.17) tundub
olema päris põnev. Paraku ei jookse valguse ja varju piir sugugi mööda yin
ja yangi eraldusjoont ning pilt tuleb kehv välja.
Avastan, et aed nr.18 (osaühing Ruumi Grupp) on kogemata pildistamata jäänud. 2. juulil saab see viga parandatud. Töös "Väärtusta värvi" löövad "päikese abil /.../ värvilised klaasid elama ning heidavad värvilisi varje maapinnale, taimedele või Sinule endale".
Avastan, et aed nr.18 (osaühing Ruumi Grupp) on kogemata pildistamata jäänud. 2. juulil saab see viga parandatud. Töös "Väärtusta värvi" löövad "päikese abil /.../ värvilised klaasid elama ning heidavad värvilisi varje maapinnale, taimedele või Sinule endale".
Nr.19: Eesti nooraednike liit ja „Kirev päev, valge öö“. Juhatussõnas
öeldakse: „Kerad on kaetud kivikestega, mis päeval koguvad endasse valgust, et
öösel särada“. Tule või kontrollima.
20. aia loojad
Kadi Markna ja Eleriin Tekko on oma platsil ametis. Ütlevad, et mõned välja
läinud taimed vajanud asendamist.
Aia nimi on
„Linade pleegitamine“; autorite saatetekst selgitab kenasti töö tähendust.
Tallinna
Kesklinna valitsuse „Pesakast“ (nr.21) on selle festivali üks kõige raskemini
vaadeldavaid ja pildistatavaid aedu üldse.
„Aia idee on
pakkuda kohta, kuhu peitu pugeda ja seal oma maailmas mõnusalt olla“, ütleb
saatesõna. Võib olla sellepärast on ka aed ise natuke peidus.
Osaühingu Topiary
Art Today ja EKA keraamika osakonna ühistööaiad (nr.22 ja 23) on iga-aastasel
kohal: end linnamüüritornis sisse seadnud keraamikapoe sissekäigutee ääres nagu
poe reklaam.
On üks suur
sigrimigri, nimeks “Tuleviku antiik”. Autorite uue feng shui manifest
tasub teabetahvlilt kindlasti läbi lugeda. Mina nende aedade fänn paraku ei
ole; ootan pigem, et ehk hakkavad seal millalgi ka lilled õitsema.
Eesti
põllumajandusmuuseumi “Värvi ja valguse” aed (nr. 24) kannab nime “Värvikillud”.
Need ju jah eredate klaasikildude kujul valgetel puudel ripuvadki.
Tallinna Saksamaa
sõpruslinna Schwerini “Värvi ja valguse” aiast (nr. 25) saab tõenäoliselt taas
üks paljude vaatajate lemmikuid nagu nende mullune “Ranniku aed”, mis pälviski siis
publiku auhinna. Mulle meeldib ta juba nüüd. Aga kahjuks olen neis valgusoludes
täiesti võimetu temast korralikku pilti tegema.
Aed nr. 26 on
kolmas festivali toetaja aed: osaühingult Husqvarna Eesti.
Ka aktsiaseltsi
Mustamäe Haljastus feng shui “Pinocchio” aed (nr. 27) on minu käigu ajal
pooleldi varjus, pooleldi ereda päikese käes.
Saatetekst teeb
minusugusele feng-shui-kaugele subjektile mõnegi asja veidi selgemaks:
platsi ühes servas paiknevaid tuleelemente eraldavad teise serva
vee-elementidest puuelemendid, teiste seas puunukk Pinocchio.
Et keegi mind
kallutatuses ei süüdistaks, ütlen kohe ära, et Olga Dvortsova ja Julia Kinzevskajaaed nr. 28 ei kuulu päris
kindlasti mu lemmikute hulka.
Põhjus, miks ma feng shui loomest “Draakonite
suudlus” siia rohkem pilte panen kui ühestki teist aiast, on hoopis see, et
kõige pöörasem selle festivali taiestest on ta minu meelest kohe päris
kindlasti.
Ja näputööd on
see nõudnud ilmselgelt väga palju. Kasvõi selleks, et kõik need kompakt- ja
vinüülplaadid siia niimoodi paika seada. Ning põhjalik selgitustekst jagab
rohkesti feng shui põhitõdesid.
SÜ
PinkMonumentali “Valgete ööde aeda” (nr. 29) tulekski ilmselt valgel ööl
vaatama tulla, mitte sellises kontrastses päevavalguses.
Neil kahel
platsil, kus mullu olid aiad 30 ja 31, on (vist) kõrvitsapõld. Selgi tuleb
järgmistel käikudel silm peal hoida.
This comment has been removed by a blog administrator.
ReplyDelete