Eelmisel
aastal sain Unustatud mõisate mängust siia blogisse kirjutada kahel korral: 11.
juunil käisin koos kolleegide-giididega Mooste, Räpina, Rogosi ja Palupera ning
9. juulil Võidula, Laupa, Särevere ja Koigi mõisas.
Tänavusest
kuuest mängupäevast (16. juuni, 30. juuni, 1. juuli, 19. juuli ja 3.–4. august)
sobivad mulle paraku vaid kaks: 30. juuni ja 19. juuli. Kuna teine neist on
tööpäev, siis nähtavasti ei leia ma endale sõidutajat. Küll läks see korda 30.
juunil.
Tubli Kristel
võtab jälle sõitu korraldada ja rooli keerata ning minagi koos Mare ja pisikese
Anniga mahun autosse. Kristeli ettepanekul võtame kavva Puurmani, Sargvere ja
Luua, „jooksva töö käigus“ lisandub teele jääv Koigi.
Sargverre satun ilmselt
üldse esimest korda elus. Puurmanis olen kunagi ammu korra, Luual korduvalt
käinud, aga enne põhjalikke renoveerimisi. Ja Koigi jättis eelmisel aastal nii
hea mulje, et miks mitte seal kord veel läbi käia.
Kokku osaleb
mängus tänavu kakskümmend üheksa mõisat – kunagist või praegust mõisakooli.
Osundan veebilehtelt http://www.unustatudmoisad.ee
(samast on pärit ka lisatud kaart): „Miinimumprogrammina toimub igal täistunnil
mõisates giidiga jalutuskäik, avatud on näitused ja kohvikud. Lisaks
korraldatakse koolide tugevuste ja mõisate eripära rõhutamiseks kontserte,
töötubasid ja muud huvitavat.“ Loen kaardilt kokku: olen neist 29-st „Unustatud
mõisate“ mängu käigus käinud 17-s, mitme muu (mõisa)ekskursiooni aegu veel
neljas. Nii et tervelt kaheksa, enamasti Tartust üsna kaugel paiknevat kohta on
veel käimata.
Loodetavasti
tuleb mäng ka järgmistel aastatel, aga sel korral tekkis väike kahtlus, et huvi
hakkab raugema. Muidugi võis see olla ka juhus, aga kõigis kohtades tundus
mängulisi olema üpris napilt; õhtuhakul Luual olimegi vaid meie neli giidil
juhatada.
Lähtume Tartust
veidi enne poolt kümmet, nii et Puurmanis oleme just parajasti esimese
ringkäigu alguseks, veidi enne kümmet. Jätame auto viisakalt värava taha.
Portaalist „Eesti mõisad“ saan lugeda, et „värav on kujundatud tuudorstiilis
tornikestena.“
Kõnnime vägeva
viiekorruselise kaheksatahulise torniga lossini ja kõrgest trepist üles ning
ajame fuajees korda osalusformaalsused.
Puurmani on üks
neid mõisakoole, mida äsja Euroopa majanduspiirkonna rahastusskeemi kaudu Norra
kuningriigi toel põhjalikult renoveeriti. Saal, kuhu sissejuhatussõnu kuulama
astume, näitab tööde tulemusrikkuse otsekohe kätte.
Ukse juures on
kolm kenades kleitides ootusärevat neidu; kaks pikemat teevad täna giiditööd,
kolmas kuulab ja paneb tarkused kõrva taha, et tulevikus ise külalistele mõisa
tutvustada. Meie saame endale teejuhiks tüdrukutest kõige pikema, sügisel
Puurmanni gümnaasiumi viimasesse klassi mineva Riinu. Paraku jääbki järgmine
aasta Puurmani koolile gümnaasiumina viimaseks ja edasi jätkatakse põhikoolina.
Kool kolis võõrandatud mõisa juba 1923. aastal.
Riinult kuuleme
sissejuhatuseks väikest ajaloo-ülevaadet.
Keskajal on
kusagil siin olnud ordulinnus, mis rajati üpris kindlasti selleks, et kaitsta
maanteel Pedja jõe ületuskohta. Hiljem tekkis samasse mõis, mis sai oma
eestikeelse nime rootsiaegsete valdajate von Buhrmeistrite suguvõsalt, kellele
Rootsi kuninganna Kristiina mõisa 1645. aastal kinkis. Pärast Põhjasõja oli
mõis kuni 1919. aasta võõrandamiseni von Manteuffelite aadlisuguvõsa omanduses.
Riin ütleb, et
Manteuffelid kasutasid Puurmani mõisa vaid jahilossina. Ometi on see 1877–81
kerkinud neorenessanssloss Eesti üks kaunimaid ja suursugusemaid.
Ikka jälle
mõisaportaalist loen juurde, et
„interjöörides lisandub neorenessansile neobarokk.“ „Eesti arhitektuuri“
4. köide (EA IV) aga ütleb, et „sisekujunduses on kasutatud keerukates
kombinatsioonides mitme ajaloolise stiili (rokokoo, varaklassitsism, klassitsism)
elemente.“
Torni alumisel
korrusel, kunagises garderoobis, on nüüd direktori kabinet, ...
... kus igati
lossi vääriline tool.
Torni katusele
viivat keerdtreppi markeerib esimesel korrusel vaid vägev tugipost.
EA IV: „Säilinud
on historitsistlikke kahhelahje ja kaminaid“.
Kuna söögisaali
on kaetud pidulaud, siis sinna piilume ainult üle ukse, ...
... aga uhke lae
näeme ära.
Restaureerijad on
mitmel pool alles jätnud lõigukese originaal-
kaunistusi. Nii saab veenduda, et
ennistus on tehtud tõesti esialgseid mustreid järgides. Ja vähemalt ühe
uksepiida peal saab triibukestena näha ka neid värve, mis eri aastail remonti
teinud maalreile omal ajal näppu on sattunud.
Ühes klassis on
Riinul meile näidata nii kamin kui ka rahakapp.
Giidineiu
kinnitab küll, et viimases on nüüd kooli arhiiv, aga Kristel ja Anni
kontrollivad siiski üle, et ehk on mõisasakstest sinna jäänud ka midagi
väärtuslikumat.
Kui esimene
korrus on anfilaadne, siis ülemise korruse külalistetoad – praegu muidugi
klassid – paiknevad koridorisüsteemis.
1918. aasta
detsembris oli just Puurmani mõis see koht, kus Julius Kuperjanov moodustas oma
lahingusalga. Loss oli mõnda aega nii sõdalaste peatuspaik kui ka Kuperjanovi
perekonna kodu. Sestap on II korruse koridori seinal Kuperjanovi portree ja
mälestustahvel vabadussõjas langenud kohalike meeste nimedega.
Teise korruse
otsaruumist viib keerdtrepp lossi katusele.
Poolel teel saab
vaadata väikest näitust, kus muu hulgas Manteuffelite vapp.
Vaade tornitipust
oli mõisaajal kindlasti avaram kui praegu, sest küllap olid puud siis
madalamad.
Alla tulles
arutab nii mõnigi meist, et vaevalt härra või proua sinna üles üldse kuigi
tihti viitsis tõusta.
Laskume ka
keldrisse, kus täna muuseas valmivad maitsvad kalapirukad ja koogid, mille
pärast ringkäiku ära proovime.
Kui maja läbi
käidud, on aeg minna välja. Mõisaportaalgi kinnitab, et „vaatamist väärt on ka
peahoonet ümbritsev suur park mitme silla ja skulptuuriga ning tellistest
piirdeaiaga.“
Kooli kodulehelt
saab teada, et mõisahoone koos kõrvalhoonete ja pargiga on riikliku kaitse all
ning et pargis on üle 50 puu- ja põõsaliigi.
Pargi lossiesine
osa on korrapärane ja sümmeetriline prantsuse aed.
Kogu pargile
annab tublisti juurde Pedja jõe paisutus. Üle veepeegli paistab punase katusega
aednikumaja.
Jõkke on rajatud
ka saar, kuhu mõisasaksad käisid pargist paadiga.
Inglise stiilis
vaba kujundusega tagapargis on uhkeid pärnaalleesid ja ...
... ja üks
veidravõitu sammas, mis võib olla püstitatud jahikoertele, aga võib-olla hoopis
hobustele.
Üle vee paistev
valge hoone on Puurmani kultuurimaja, mille kohta Riin küll ütleb, et olevat
teine üsna korrast ära ja varsti ehitatavat sinna midagi uut.
Pargi tagaservas
on ümmargune saarega tiik, mille on omal ajal kaevanud Kärkna mõisa mungad.
Tagatrepp on
lossil ehk uhkemgi kui fassaad.
Kui sellest üles
kõnnime, jõuame tänaseks sisse seatud kohvikusse, kus siis saamegi maitsta enne
mainitud kalapirukat ja kooki. Mõlemad on lausa suurepärased – nagu kogu tänane
esimene käik.
Lossist
lahkumisel jääb silma see vähene, mis on alles kunagistest esinduslikest
kõrvalhoonetest.
Sargvere mõisa peaks sama lihtsalt üles leidma kui
Puurmani lossi: sõida ikka mööda Tartu–Tallinn maanteed kuni Mäekülani, seal
pööra paremale ja kohe ta käes ongi. Umbes nii me ka teeme, ainult et jälle
kord mängib viidamajandus vingerpussi: pruun nool juhatab teeotsal küll
Kilplaste teemaparki, mitte aga Sargvere mõisa. Nii me esimese hooga teeotsast
mööda sõidamegi, aga saame otsekohe eksimusest aru.
Mõisa juures
oleme esiotsa hämmingus: kõikjal pargivad autod ning sagivad kümned ja kümned
inimesed. Üsna kohe taipame, et see rahvamass peab siin olema küll hoopis muul
põhjusel kui „Unustatud mõisate“ mäng... Jah, selgub: just on alanud Järvamaa
eakate kokkutulek; esinejad „püüne pääl“ ja kuulajad-vaatajad murul.
Meie suundume
mõisahoonesse ja alul tundub, et ei suuda seal kellegi tähelepanu köita:
fuajees liikuvate vanaprouade silmad vaatavad meist ilmselgelt üle,
kokkutulekumuru poole. Ka ei saa alumise korruse ruumides eriti ringi kolada,
sest need tunduvad olema hõivatud esinejate riiete ja muu taolisega. Aga ühel
hetkel ollakse siiski valmis meilt sissepääsuraha võtma ja soovitatakse minna
teisele korrusele: seal olevat giid ja puha.
Ajaloofaktide
kirjapanekuga jään nüüd hätta: eri allikates on mitmed asjad üsna erinevalt
üles tähendatud. Usun siis infostendi, mille mõisa teisel korrusel pildile
püüan: „Sargvere mõis (saksa keeles Sarkfer) rajati 1722. aastal Esna mõisa
(saksa keeles Orrisaar) maadest, mis kuulusid 17. sajandil Essenite suguvõsale.
/.../ 23. juunil 1750 läbi viidud revisjoni andmetel oli Sargvere suurus 12 3/5
adramaad.“
Orrisaare mõisa
eestikeelne nimi Esna tulenevat muide just Essenite nimest. Tõenäoselt
oli Sarkferi teke seotud Esna mõisa jagamisega pärijate vahel. Mõisa omanike
seas on olnud hulk rohkem ja vähem tuntud aadlisuguvõsasid, aga üht Sargvere
iseära joonivad alla kõik allikad: üldjuhul saadi siin mõisahärraks mitte
pärijana, vaid abielludes. Ehk teisiti öeldes: Sargvere härrasrahval polnud enamasti
poegi, vaid aina kaunitaridest tütred, kes leidsid väärilised rikkad mehed.
Järvamaa portaal
kinnitab, et „Sargvere mõisa suurejooneline baroksete sugemetega
varaklassitsistlik peahoone valmis 1765. aastal.“ Mõisaportaal lisab, et see on
„üks ilusamaid ja väljapeetumaid barokseid mõisahooneid Eestis. Säilinud on ka
hulk interjööre, sh. mitmete esindusruumide rokokoo-stiilis stukklaed.“ Need
esindusruumid on allkorrusel, kus, nagu öeldud, me eriti ringi vaadata ei
saanud. Oleme tõusnud maja teisele, eluruumide korrusele.
Meid ootab tõesti
ees giid, võiks öelda, et lausa mõisaproua. Jutust tuleb välja, et omal ajal on
Evi Treiman ses majas õppinud (kool töötas siin üle 80 aasta,
1920–2002). Hiljem olnud Paides õpetaja, nüüd aga tegev Sargvere maakultuuri
edendamise seltsis, kelle kasutada vald mõisa 2003. aastal andis ja kes on siia
sisse seadnud mitu ajalootuba. Veel on hoones praegu külaraamatukogu ja
internetipunkt.
Esmalt
soovitatakse meil vaadata parempoolsesse tiiba, mõisaproua poolele. Ühe toa põrand
on veidi kõrgem. Seda seetõttu, et selle all on ballisaal.
Siingi räägitakse
mõnes teiseski mõisas kuuldud lugu öömütsist: kui proua selle teenriga härrale
tagasi saatis, polnud abikaasa tulek proua voodikaaslaseks sel õhtul sugugi
oodatud.
Järgmine tuba on
salong, milles Napoleoni sõdade ajal oma meest taga igatsenud ja suhteliselt
noorena surnud mõisaprouat Anna Auguste Luise von Kurselli olevat nüüdki vahel
tuulistel öödel nutmas kuuldud.
Umbes sellise
sulega kirjutanud ta sõjaväljale oma armastusläkitusi.
Just Anna Auguste
oli viinud lõpule oma isa, Heinrich Magnus von Buddenbrocki alustatud
ehitustööd mõisas. Pärast Kursellide surma polevat enam kellelgi olnud suuremat
huvi mõisa arendada ning see muutunud ostu-müügi- ja rendiobjektiks.
Giid juhib
tähelepanu põrandatele: nii laiad lauad saavad olla vaid ehitusaegadest pärit
originaalid.
Aga ühes proua
tubadest meenutatakse hoopis teistsuguseid aegu.
Teise korruse
kõige pidulikumas toas on mõndagi ülerääkimisväärset. Näiteks selle kauni
kapiga juhtunud veidraid lugusid: kord kukkunud sealt välja, koolitunni ajal
otse klassi, üks kooli inspekteerima tulnud tähtis ametnik.
Põrandavaasis
roosikimpu vaadates räägib giid meile viimasest mõisaprouast Emmeline von
Stackelbergist, kes polevat pärast valduse võõrandamist 1919. aastal raatsinud
sugugi lahkuda. Alles siis, kui härra talle aednikuga punase roosikimbu saatis,
võtnud ta selle sülle ja läinud, et mitte kunagi enam naasta.
Edasi kõnnime
härra poolele, kus on veel paar muuseumituba.
Giid laseb meil mõistatada mitme
vanaaegse tarbeeseme otstarvet.
Siiani oli giid
ainult meie nelja päralt; nüüd tuleb seltskonda juurde ja perenaine läheb
nendega uuele ringile. Meie laskume trepist, et ...
... minna välja
ja vaadata ka hoone tagakülge.
Maja ümbritsev
suur park paistab parajasti läbi tegevat noorenduskuuri.
Silma hakkab hulk
vägevaid puid, eriti saari.
Üks saartest,
millel küll haru paraku murdunud, on Eesti ühe jämedaimana looduskaitse alla ja
sellega on seotud järjekordne Sargvere legend.
Loo peategelane
on Punahärra, kes saanud rahvalt sellise hüüdnime oma punaste juuste ja
vuntside tõttu. Punahärra olnud kirglik ratsutaja ja jahimees. Ühel jahiretkel
murdnud tema lemmikratsu, must tuline täkk, oma esijalad ja loom tulnud hukata.
Kurb Punahärra matnud hobuse parki ja istutanud ta hauale saarepuukese. Sellest
nüüd see hiiglane ongi sirgunud. Tuulistel augustiöödel olevat saare juurest
kuulda täku hirnatusi ja näha Punahärrat musta ratsu seljas pargi sügavustesse
kaduvat.
Legendi juurde
käib ka Punahärra enda haud, millel selline kivi. Mina ei suuda esialgu sugugi
leida hobuse kuju, mis kivil peab olema, ...
... aga
terasemate silmadega Kristel leiab selle üsna pisikese figuuri kivi teiselt
küljelt üles.
Lahkume
Sargverest sooviga, et kui vald mõisa maha müüb, satuks omanikuks inimene, kes
ajaloost ja mõisakultuurist lugu peab.
Siiasõidul
vurasime mööda Koigi teeotsast, jälle Tartu poole tagasi sõites otsustame sinna
sisse pöörata.
No comments:
Post a Comment