Sunday, December 29, 2013

Kaliningradi oblastis: põgus põige „39. kuningriiki“, I



Ei oska tagant järele enam öeldagi, miks ja kust sellele reisile mineku idee tekib. Natuke ehk seetõttu, et kunagi kauges nooruses on mul tulnud seal ju kaks aastat „suurt kodumaad“ teenida. Kindlasti mängis oma rolli linna ümbritsev salapäraoreool ning mõneti ehk seegi, et loeme jubedat raamatut „Königsbergi naised 1945–1948“, mis räägib punaarmeelaste jõletegudest linnas. Natuke ehk ka sellepärast, et tagasiteeks on märgitud Kura säär, kus on seni käimata. Igatahes on meie otsus abikaasa Erikaga üksmeelne ja 27. juuni varahommikul kell 5 istume Tartus bussi.

Nagu Tensi-Reiside bussiretkel kombeks, algab reis tunne-oma-kodumaad-tiiruga: esmalt Tallinna, kus kell 8 liitub rahvusraamatukogu ees rühma põhiosa (fotol), seejärel juba lõunakaarde peatusega Pärnus, kus tulevad peale viimased reisilised. Sõidutab meid varasemast tuttav bussifirma OleRai, rooli keeravad vaheldumisi firma üks omanikke Raivo ja tema poeg Andre. Raivoga oleme kindlasti käinud Šveitsis, aga tundub, et kusagil veel.

Jala paneme maha ka Iklas, kus käime keha kinnitamas. Silma hakkab Tartu õlletehase hiigelreklaam, ainus millegi eestimaisega seotu tutvustus siin piiril. Ju õlleke siis ongi meile kõige tähtsam...
Suudan Ikla kantiini maha jätta oma reisipäevikuks mõeldud oranži märkmiku; õnneks on üks pooltühi märkmeplokike veel kogemata kotis.




Teele läheme 11.40 paiku. Läbi Läti ja Leedu veeredes saame giid Margitilt esimese teabekuhja Kaliningradist ja Kaliningradi oblastist. Puhkust annab Margitile aegajalt Lembit Ulfsak: kuuleme helisalvestuselt juppe Königsbergist pärit saksa kirjaniku Ernst Theodor Amadeus Hoffmanni romaanist „Õpetlikke ülestähendusi kõuts Murri sulest“ (Lebens-Ansichten des Katers Murr nebst fragmentarischer Biographie des Kapellmeisters Johannes Kreisler in zufälligen Makulaturblättern) (pildi allikas: www.jpc.de/).



14.35 jõuame Leetu, 14.55 pildistan teeservas isemoodi Leedu lehmi ...










... ja veel paar minutit hiljem peatume kusagil Joniškise lähedal koha juures, mille nime Plūgo brolių parkas tõlgin veebisõna-
raamatu abil ka eesti keelde, aga jätan selle targu siia lisamata. Peatume selleks, et süüa, aga selgub, et sellega läheks väga palju aega.







Kasutame siis kohta otse vastupidisel eesmärgil ehk käime kempsus ning uudistame-pildistame siinset rohket ehtleedulikku puitkitši. 15.20 sõidame jälle edasi ...
















... ning leiame lõunasöögikoha 15.45 hoopis Šiauliai servast väljast ilmetust, seest üsna uhkest hiigelkaubanduskeskusest, kus söömisvõimalusi õige mitu. Meie valime restorani Ararat.
16.50 saame taas teele. Tuleb tunnistada, et kui Lätigi teed eriti kiita pole, siis Leedus on asi veel tüki maad hullem.

18.55–19.05 oleme Leedu piiril, seejärel tuleb üle Nemunase/Neemeni viival Kuninganna Luise sillal kümmekond minutit oodata pääsu Venemaa piirikontrolli. Põhja pool suurt jõge on Panemune, lõunakaldal Sovetsk endise nimega Tilsit.
Veepind väreleb kummaliselt. Arvan, et seda värelust põhjustavad mingid vee kohal suruvad putukad, aga ega ma kedagi ei näe küll.

Kuninganna Luise silda (foto: David Lisbona / Wikimedia) me korralikult ei näegi, sest jõeäär on piiritsoonina tarastatud. Aga mälupilt 1970. aastast on mul tast täitsa olemas; ei tea ainult, kuidas silda toona nimetati. Seda pole paraku kirjas ka venekeelse Vikipeedia üsna põhjalikus artiklis (ru.wikipedia.org/wiki/Мост_королевы_Луизы). Sellest on lugeda, et 416 meetri pikkune sild üle selles kohas 220 meetrit laia jõe ehitati aastail 1904–07, et aastail 1914–44 käis üle silla tramm ja et sakslased lasksid silla taganedes õhku 22. oktoobril 1944. Silla lõunavärav jäi alles, aga silla taastamise järel võeti sealt maha kuninganna Luise bareljeef ja asendati 1964. aastal NL vapiga, aastaarvu 1907 asemel pandi üles silla taastamise aasta, 1947. 2000. aastate alguses kinnitati preisiaegsed detailid, sh Luise bareljeef, sillale tagasi. Tänavu leiti, et sild vajab kapitaalremonti, tema väliskuju lubatakse tulevase remondi käigus alles jätta.


Selline oli sild enne II maailmasõda, …









… selline on aga kuninganna Luise bareljeef sillal (foto: Severafim/
Wikimedia).









 
Uue silla avamisega tähistati 1907. aastal üksiti ka saja aasta möödumist linna ajaloo küllap tähelepanuväärseimast sündmusest. Toona Tilsiti nime kandud linnas, Neemenile ankurdatud parvel, sõlmisid juulis 1807 Tilsiti rahulepingud Vene imperaator Aleksander I ja Napoleon I (pilt: Wikimedia). Preisimaal tuli lepingutega loobuda umbes pooltest oma sõjaeelsetest valdustest nii pindala kui ka rahvaarvu poolest. Nendest aladest lõi Napoleon Prantsuse vasallriigid: Vestfaali kuningriigi, Varssavi hertsogiriigi ja Danzigi vabalinna; muud loovutatud alad anti teistele Prantsuse vasallidele ja Venemaale. Venemaa-Prantsuse liidust lepingutele vaatamata teadagi asja ei saanud.


Küll mainitakse lepingutega seoses, et Preisi kuninga Friedrich Wilhelm III kaunis abikaasa, lapseootel Luise Auguste Wilhelmine Amalie (1776–1810) (pilt ikka Wikipediast) oli üritanud enne ametlikke kohtumisi Napoleoni eravestluses veenda lepingu tingimusi Preisimaa huvides leevendama; Napoleon paraku järele ei andnud.
Tasub lisada, et noorelt surnud Luise üheksast lapsest sai vanim poeg Friedrich Wilhelm IV-na Preisimaa kuningaks, järgmine poeg Wilhelm Friedrich Ludwig alul Preisimaa kuningaks ja siis esimeseks Saksa keisriks nimega Wilhelm I ning tütar Frederica Louise Charlotte Wilhelmina Nikolai I abikaasana Venemaa keisrinnaks Aleksandra Fjodorovnaks. Kuidas lõpetas Napoleon, pole mõtet lisada.






Ajaloojutte saab siia ehk liiga palju. Lisan vaid, et Tilsit kasvas Tilse jõe suudmesse 1288. aastal rajatud Teutooni ordu lossi ümber ja sai linnaõigused 1552. aastal. 1946. aastal nimetati linn ümber Sovetskiks; tema vapil on ikka kuulus sild (allikas: Wikimedia).













Üks isiklik tagasivaade siiski veel ka. Lõpetasin 1970. aastal Tartu ülikooli ja sel aastal kupatati valdav enamik meessoost lõpetanuid Vene sõjaväkke rühmakomandörideks. Saatus tahtis, et osa meist kvalifitseeriti paari kuuga jalaväelastest ümber tankistideks ning see ümberõpe toimus just Sovetskis. Ülejäänud osa kahest sõjaväeaastast möödus mul linnas nimega Gussev (saksa-aegne Gumbinnen); sellesse linna meie seekordne reis ei ulatu.





Nüüd reisi juurde tagasi. Väikese ootamise järel saame sillast üle ja sõidame piirivalve õuele. Seal tuleb, pass näpus, minna kontrolli. Olen üks viimaseid kontrollitavad. Naispiirivalvuril on passi sirvides midagi küsida: „Miks te kevadel Gruusias käisite?“ Olen mõneti hämmingus, aga vastan, et samal põhjusel, miks nüüd siin olen: turismireisil. Kohe tuleb järgmine küsimus: „Mis linnades seal käisite?“ Loen üles Tbilissi, Kutaissi ja Batumi – ja tänan pärast jumalat, et viimase asemel kogemata Suhhumi ei öelnud: siis oleks reisi ehk läbi olnud...
Meie pagasi vastu huvi ei tunta, ometi läheb üsna kaua aega, nii et piirivalve väravatest veereme välja alles 20.45.

Ega ma 40 aasta tagusest Sovetskist peale Luise silla suurt muud ei mäletagi kui klompkividest igikestvat sakslaste tehtud sillutist ja punaseid kasarmuid. Aga neid teisi ma bussiaknast ei märka. Üritan pildistada monumente: seda, mis jalgrattale püstitatud, ja teistki, mootorratast ülistavat, aga fotodest ei saa asja. Enam-vähem selge tuleb üks niisamapilt ...




... ja teisena foto kirikutest, mida mu ammuse siinoleku ajal muidugi veel olemas polnud.










Kell 21 oleme linnast väljas ja kilomeetripost teatab, et Kaliningradini on 104 km. Sõidame mööda Sovetskist edelasse kulgevat maanteed (kaart: infrastruct.wordpress.com). Tee on parem kui Lätis ja Leedus, teeserv esialgu aga väga räämas. Päris palju on metsa või pigem võsa. Tasapisi saab siiski näha ka mõnd üsna küla nägu küla ja niidetud heinamaid ning varsti ka põlde ja kariloomi. Asustus tundub siiski üsna hõre ja liiklust samahästi kui polegi. Kui üks pirakas radarijaam välja arvata, siis pole sõjaväe kohalolek eriti märgatav. Kusagil hakkavad silma naftat pumpavad tüüpilised „koogutajad“.

Kui ühel esinemisel selle kaardi (allikas: Wikimedia) seinale projekteerisin, kommenteeris keegi kohalt: „Nagu suurte vuntsidega elukas!“. Põhjapoolne „vunts“ on teadagi Kura säär, mida mööda koduteed alustame, lõunapoolne Wisła maasäär, venelastel nimega Balti/Baltijskij maasäär. Oblasti keskel voolav kõige suurem jõgi on Pregolja ehk Pregel; just sel jõel paikneb ka Kaliningrad.
Kui korra vaadata veel eelmist kaarti, siis hakkab seal ehk silma, et „vuntsid“ lähtuvad maaninalt, millel hoopis teise maailmajakku juhatav kohanimi Sambian Peninsula. Eestikeelsetel kaartidel pole ta siiski mitte Sambia ega ka saksapärane Samland, vaid venepäraselt Zemljandski poolsaar.

Venemaa läänepoolseima ja väiksema oblasti pindala on 15 125 km², elanikke eri allikate andmeil 942–955 tuhat. Tegemist on teadagi ajaloolise Ida-Preisimaa põhjaosaga, mis anti Nõukogude Liidule Potsdami rahulepinguga. Kokku oli Ida-Preisimaa territoorium 37 000 km2 ja seal elas 1939. aastal ligi 2,5 miljonit inimest. Ligi 22 000 km2 sai sõja järel endale Poola.
Panen siia ka oblasti lipu ...

... ja vapi pildid. Selline sümboolika kinnitati 2006. aastal. Võrgupaigas ru.wikipedia.org/wiki/Герб_Калининградской_области on kirjas täpsed seletused, kuidas värve ja sümboleid tõlgendada. Läheks pikaks seda kõike eesti keelde ümber panna; piirdun mõne üksiku tõigaga. Nii sümboliseerib merevaigust kroon oblasti kuulmist Venemaale, vappi ümbritseb oblastile 1966. aastal omistatud Lenini ordeni lint, imperaator Jelizaveta Petrovna monogramm meenutab aga, et 18. sajandil kuulus ala lühikest aega Venemaale.

21.35 paiku jõuame Talpaki asula juures oblasti kõige suuremale, eraldatud sõidusuundadega autoteele, mille kate on mõnda aega mõnevõrra konarlikum kui senisel teel. Kaliningradini on siit veel 57 km.

Tubli tükk veel jäänud teekonnast kulgeb kitsastel ümbersõiduteedel, kuna lõpuks ometi olevat käsile võetud mitme nimega silla ümberehitus. Berliini või Palmburgi või Pribrežnoje sild on pikki aastakümneid olnud oblasti üks omamoodi kurbi sümboleid, mida näidati mõneski sõjafilmis ja mille kohta on levinud veidraid legende (foto: calvertjournal.com). 1935. aastal valminud sild ei olnud lahtikäiv, nagu sageli väidetakse, vaid tema rajamisel kasutati nimme konstruktsiooni, mis teeks ta sõjaoludes võimalikult hõlpsasti õhitavaks. Ja 1945. aastal tuligi sakslastel seda teha. Üks sõidusuund tehti korda 1970. aastatel ja nüüd siis väidetavasti on käsile võetud teine. Miks seda varem ei ole tehtud, ei oska mina öelda. Aga see on mulle tegelikult väike pettumus, et see fotodelt ja filmidest tuntud motiiv „looduses“ nägemata jääb.
Loojuv päike värvib taeva kirjuks. Linna piiri taga on vägev meditsiinilinnak, 22.13 sõidame linna piirist sisse ja ...

... 22.30 oleme päris linna keskel asuva hotelli Kaliningrad juures. Remondi ja parkivate autode tõttu me päris treppi ei saa ning ka tubade jagamine ja lifti ootamine võtab omajagu aega.

Nii et oma tuppa 822 jõuame alles 22.55. Tuba on alul liiga soe, aga väljas on alla 20 kraadi ja avatud aken aitab temperatuuri normi saada. Kõik muu vajalik tundub normaalselt talitlevat, aga vesi kraanis on tugeva kloorilõhnaga. Välja minema õhtul ei hakka, sest päev on olnud niigi väga pikk. Kell 23.45 algab öörahu.




Öö vastu 28. juunit möödub meeldivalt: temperatuur püsib sobiv, kuigivõrd ei sega ka tänavamüra. Nii et kui veidi enne 6.30 ärkan, tunnen ennast kenasti väljapuhanuna.
Esimene asi on teha traditsioonilised vaade-aknast fotod. Oleme õuepoolses toas, kust paistab rida lipplipipeal-lapplapipeal nõukogudeaegseid maju, ...



... aga ka ülikooli peahoone ...











... ning veidi upitades linna peakiriku kuldsed kuplid.












Trepikojast pääseb ka hotelli tänavapoolse külje akende juurde ja siit on vaadata mõneti rohkem. Otse hotelli ees pöörab suurele, üle Kanti saare ehk Kneiphofi viivale sillale üks linna peatänavaid – Lenini prospekt, ...







... veidi vasakule jääb sellel saarel asuv linna kuulsaim ehitis katedraal ...











... ja veel rohkem vasakule linna skandaalseim ehitis, ikka pooleli administratiivhoone, mida on kutsutud ka „maasse kaevatud robotiks“.














Veidi pärast kell 7 läheme hommikusöögile, söögisaal on avar ja viisakas, ehkki pretensioonitu mööbliga, toiduvalik korralik (giid Margit ütleb küll pärast, et mereäärselt linnalt ootaks rohkem kala), teenindajad väga noored. Ühe eriti ujeda olekuga poisi abi läheb mul vaja: ei suuda kuidagi kohviautomaadile oma soove arusaadavaks teha.
Pärast sööki on mahti korraks välja põigata: hangin hotelli kõrval asuvast lehekioskist pooleteiseliitrise vee (21 rbl., õhtul ostsin hotellis suure januga 95 rbl. eest 0,3-liitrise Eviani...) ja märkmiku (40 rbl.; ühe euro eest sai sõidu eel Tavidist väheke üle 42 rubla).

Esimeste linnas astutud sammude juurde sobib kindlasti ka linna 1999. aastal kinnitatud vapp. Selle selgitus on venekeelses Vikipeedias (ru.wikipedia.org/wiki/Флаг_Калининграда) veidi lühem kui oblasti omal, seepärast teen siia vabas vormis tõlke.
Purjekas sümboliseerib enklaavi sidet ülejäänud Venemaa, Püha Andrease lipp Venemaa eestkostet. Purjeka keskel on linna (täpsemalt Altstadti, minu vahemärkus) ajalooline hõbevalge-purpurne vapp, millel linna asutaja, Böömimaa kuninga Ottokar II kroon ja rist, Vapikilp on ümbritsetud medali „Königsbergi vallutamise eest“ rohe-musta lindiga. Kaheteistkümnest helmest merevaigukee purjeka all sümboliseerib piirkonna inimtegevuse tosinat peasuunda.
Linna lipp on vapikilbiga sama värvi (väidetavalt lasuursinine) kangas, mille keskel ka samasugune purjekas.
Linna asutasid Pregeli jõe parema kalda kõrgele künkale, Preisi kindluse Twangste asemele 1255. aasta jaanuaris Teutooni ordu suurmeistri Poppo von Osterna rüütlid ning Böömimaa kuningas ja Austria hertsog Ottokar II, kes oli tulnud rüütleile appi pärast kaotust kohalikele elanikele. Just Preisi paganate allutamiseks oli rüütlid omakorda kohale kutsunud Poola kuningas. Alul ehitati puust loss, aga juba 1257 algas tellislossi ehitus. /../

Königsberg 1651. aastal, Merian-Erbeni kaart 1652 (allikas: Wikimedia)

Kuni 1721. aastani kandis ametlikult Königsbergi („Kuningamäe“) nime ainult loss, ehkki ümbruskonna inimesed ühendasid juba palju varem sama nime alla ka seda ümbritsevad kolm linna: vahetult lossi juures olnud Altstadti („Vanalinna“), ida poole tekkinud Löbenichti ja Pregeli samanimelisel saarel asunud Kneiphofi. /../
Loss, need kolm linna ja väiksemad lähikonna asulad ühendati Königsbergiks 1724. aastal. /../
Pärast 30-aastast sõda 1454–1466 tunnistas Teutoni ordu ennast Poola vasalliks ja viis pealinna Königsbergist Marienburgi (tänasesse Malborki). 1525. aastal muutis ordu suurmeister Albrecht teokraatliku riigi Poolale alluvaks ilmalikuks Preisi hertsogiriigiks ja kuulutas enda hertsogiks. Hertsogiriigi pealinnaks sai Königsberg.
7-aastase sõja ajal vallutasid Königsbergi venelased. linna elanikud vandusid truudust Jelizaveta Petrovnale ja linn kuuluski aastail 1758–62 Venemaale. Just seetõttu on oblasti vapil Jelizaveta Petrovna monogramm.


Königsbergi loss 20. sajandi alguse postkaardil.
















Königsbergi õhuvaade 1925. aastast (mõlemad pildid Wikimediast).






Pärast seda, kui Potsdami lepinguga anti see osa Ida-Preisimaad NSV Liidule, oli linna 370 000 sõjaeelsest elanikust alles jäänud 20 000, kes saadeti peaaegu eranditult 1947. aastal Saksamaale. Vaid mõned spetsialistid jäeti 1948.–50. aastani taastama ettevõtete tööd. Neile keelduti andmast NSVL kodakondsust ja deporteeriti lõpuks Saksamaale. Asemele toodi inimesi NL-st.
4. juulil 1946 anti pärast Mihhail Kalinini surma linnale ja oblastile tema nimi. Kuuldavasti polnud Kalininil selle maaga olnud vähimatki pistmist. Soovist linna nime muuta räägib giid Margit ja sellest saab lugeda ka Vikipeediast.
Venemaal on ju mitu linna oma vana nime tagasi saanud, näiteks Leningrad, Sverdlovsk, ja Kalinin on taas Sankt Peterburg, Jekaterinburg ja Tver. Königsbergi kõrval on pakutud ka lühinime König, mida turismireklaamidest juba kasutatavatki, või siis mingit slaavipärasemat mugandust, näiteks Korolevets.
Huvitav on ka Venemaal mitut moodi väga populaarse lodjapuu venekeelsest nimest kalina tuletatud Kalinograd või siis Kantgrad terve oma pika elu selles linnas elanud suure filosoofi Immanuel Kanti (1724–1804) auks. Mistahes nimi sobiks paremini kui praegune...

Margit räägib korduvalt kaliningradlaste enesemäärangu probleemidest ja sellest, kuidas nad püüavad oma piirkonda promoda. Sageli kasutatakse liitena „balti“ või siis merevaigu venekeelsest nimetusest tuletatud „jantar(nõi)“.















Ühe omapärase variandina mainib Margit ka populaarset „39. kuningriiki“, mis lähtub kunagisest kuningriigi pealinna staatusest ning oblasti indeksist 39 Venemaa indeksite süsteemis. Tõepoolest leiab seda numbrit ka mujalt, kui autode numbrimärgid: ...






... näiteks ajalehekioskilt ...













... ja teabetahvlilt. Isegi oblasti duuma veebilehe aadress on www.duma39.ru. Ja sisukas oblastit esitlev veebikülg on www.prussia39.ru.
Venekeelse Vikipeedia kinnitusel (ru.wikipedia.org/wiki/Калининград) oli Kalingrad 2010. ja 2013. aastal ajakirja Секрет Фирмы reitingu kohaselt Venemaa parim linn ning portaalis rbc.ru valitud Venemaa seitsme ilusaima linna sekka. See teine väide võtab vähemalt esimesel hetkel veidi kukalt sügama, esimesele leiab aga kinnitust ka mujalt: Kaliningrad, nii linn kui ka oblast, ilmselt on Venemaa mastaabis üks kõige edukamalt areneva majandusega paiku. Isegi ajakiri Forbes on Kaliningradi valinud Venemaa parima ärikliimaga linnaks.
Sama Vikipeedia-artikli andmeil on linnas ametlikult 441 376 elanikku, aga neile lisanduvat 120–180 000 inimest nii oblastist kui ka mujalt Venemaalt, kes töötavad ja elavad Kaliningradis „suhteliselt legaalsel moel“. Nii et tegelikult on elanikke 600 000 ringis. Ligi 88% linlastest on venelased, ligi 0,5% on ka sakslasi, aga need pole mitte sõjaeelsete elanike järeltulijad, vaid nn. volga sakslased, enamasti Kasahstanist ümber asunud.
Margit kinnitab, et linn on samas näiteks Tallinnaga võrreldes palju kompaktsem nagu jõeäärsed linnad – ja seda enam jõeäärsed kindluslinnad – enamasti ikka: tunniga jalutad ühest servast teise.

Tuleme varakult hotellist välja; liiklus on sel suurel tänaval vägagi tihe. Ühissõidukeist on käigus nii bussid, trollibussid kui ka trammid. Otse hotelli vastas on kino ladina tähtedega lugedes meile tähendusliku nimega.









Ringi vahtides märkad üldse igasuguseid naljakaid asju.













Kell 9 istume bussi, aga ärasõit millegipärast viibib: alles 9.10 saame liikuma. Algab linnaekskursioon; esimene sõit on pikuke: vaid mõni minut – linna tähtsaima väljaku Võidu väljaku serva Tšernjahhovski tänavale.
Väljaku keskel uhkeldab alles 2005. aastal valminud Triumfisammas, Võidu orden tipus. Just 2005. aastaks väljak korda tehtigi: siis tähistati linna asutamise 750. aastapäeva. Viimasega olnud ka vaidlusi: et ehk oleks õigem tähistada Kaliningradi 60. aastapäeva, sest Königsbergist on alles tõesti väga vähe. Siiski pidavat paljud kohalikud ka linna sõjaeelset ajalugu enda jaoks väga oluliseks.
Königsbergi ajal oli väljaku nimi alates 1918. aastast Hansaväljak, 1934 nimetati ümber Adolf-Hitler-Platziks.

Pärast sõda püstitati siia Stalini ausammas; see asendati 1958. aastal Leniniga (foto: MicHael Galkovsky / Wikimedia). Fotol on näha, et Lenini selja taga käib suur ehitustöö.
Kui see ehitis hakkas valmima, teisaldati ka Lenin. Sest see ehitis on ...

... väljaku nüüdne dominant – 2006. aastal valminud Lunastaja kirik (Храм Христа Спасителя). „Palee“ sellest paremal on muide kaubanduskeskus. Ka viimase ees ilutsev purskkaev valmis samal 2006. aastal.

Kiriku projekteeris arhitekt Oleg Kopõlov. Kirik on 70 meetrit kõrge ehk meetri jagu kõrgem kui Pariisi Notre Dame. Kellatorn on ehitatud kirikust eraldi.

Kiriku sisemus on avar ja valgusküllane.
Siinsed õigeusklikud lootvat, et kirik muutub peagi katedraaliks: kui oblast saab omaette piiskopkonnaks.

Kui suurem osa Königsbergi kesklinnast hävis II maailmasõjas, siis see keskmest veidi põhja pool asuv väljak jäi suuresti puutumata. Seepärast on siin mitu sõjaeelsetki hoonet. Näiteks sellel fotol on tagaplaanil näha endine Königsberg Nordbahnhof, põhjavaksal (1930), ...




... kiriku vastas seisab aga Stadthaus (arhitekt Hanns Hopp, 1923), mis on just samas funktsioonis: Kaliningrad linnaduuma ja -valitsuse tegevuskoht.





Kui läheme üle väljaku ja suundume juba jala Rahu prospekti algusse, hakkab paremat kätt põhja poole kulgeva Garažnaja tänava alguses silma uhke kunagine Polizei-
präsidium, politsei peavalitsuse maja (1912–14). Seegi on oma rolli säilitanud: siin on nüüd FSB kontor.





Järgmise peatuse teeme endise kohtumaja (Land- und Amtsgericht, 1914–16) ees, mis nüüd üks Kaliningradi tehnikaülikooli hooneid. Meie huviobjekt pole aga mitte niivõrd hoone ise, ...

... kuivõrd selle ees seisvad „Võitlevad piisonid“ (August Gaul, 1912). Tavapärane on kinnitada, et kuju sümboliseerib kaitsjate ja süüdistajate heitlust kohtumajas, aga internetist leian kinnituse (ru.wikipedia.org/wiki/Борющиеся_зубры), et skulptor ise sellist allegooriat silmas ei pidanud. Pealegi pidi kuju esmalt pandama hoopis Münsteri peapiiskopi lossi juurde.

Asjaolule, kes ja miks pullikeste elutähtsad kehaosad värviga on esile tõstnud, jätab seletuse võlgu isegi Vikipeedia.


Sama haljasala teises otsas seisab endine posti-
peavalituse hoone (1914–16), kus nüüd asub Balti laevastiku staap.








Selle ette püstitati 2003. aastal, Vene laevastiku 300. aastapäeval Peeter I mälestussammas. See samal aastal surnud nimeka Moskva skulptori Lev Kerbeli viimane töö on tegelikult Moskvasse 1998 paigutatud mälestussamba koopia.
Margit teab öelda, et Peeter on linnas käinud ühe korra: 1703. aastal pärast võitu Rootsi laevastiku üle.













Järgmine esindushoone Rahu prospektil on draamateater. Enne sõda oli samal kohal Luisentheater. Uhke sammasportaaliga hoone projekteeris toreda nimega arhitekt Walter Kuckuck (eesti keeles tähendab Kuckuck kägu) ja see avati pidulikult 1912. aasta septembris. Hiljem ehitati teatrihoone mitu korda ümber.
Sõja järel olid teatrist jäänud vaid varemed ja alles 1960. aastaks suudeti see arhitekt P. Kuhtenkovi projekti järgi taas üles ehitada. Suures saalis on 931 kohta; olemas on ka väike saal. Enne linna 750. aastapäeva tegi maja läbi värskenduskuuri.
Institutsioonina on Kaliningradi draamateater asutatud juba 1947. aastal, aga töötas alguses mujal. Tasub lisada, et teatrigi veebiaadressis on ikka tuttav arv: dramteatr39.ru.


Teatri karniisi ehivad kuulsaimate vene kirjanike bareljeefid.











Teatri juurest põiki üle prospekti asub veel üks oluline rajatis: Baltika staadion. Margiti kinnitusel on staadionil 15 000 kohta, aga kui kohalik Baltika kohtub Moskva Spartaki jalgpalli-
meeskonnaga, pressivat ennast vahel vaatama kuni 21 000 inimest.
19. sajandi alul oli samal kohal Flora park. Sajandi viimasel veerandil laskis pankur Walter Simon sinna rajada spordi- ja mänguväljaku ning kinkis selle linnale. Hitleri ajal oli väljak natsimarsside paik.
2018. aasta jalgpalli maailmameistrivõistlusteks ehitatakse Kaliningradi jalgpallistaadion 45 000 vaatajale.

Veel on meie teel loomaaed. Seegi on alguse saanud ühe ärimehe erakogust: aed avati Hermann Claaßi eestvõttel 1898. aastal. Nii saavad venelased nüüd öelda, et see on Venemaa üks vanemaid ja oma 16,5 hektariga ka suuremaid loomaaedu. Aias oli siis 893 looma 262 liigist. Toetust aed riigilt ei saanud, aga mitmesuguste ürituste toel (kontserdid, õhupallilennud) edeneti hästi, nii et 1910. aastal oli kollektsioonis juba 2161 looma. Paraku lõpetas edukäigu I maailmasõda. 1914. aastal loomaaed suleti, hooneid kasutati militaarotstarbel. Ja ehkki töö taastati 1918, ei tulnud head ajad enam tagasi: 1921. aastal oli loomi ainult 565.
II maailmasõja elas üle vaid neli looma: hirv, eesel, mäger ja jõehobu Hans. Viimane oli saanud punaarmee rünnaku ajal lausa seitse juhuslikku kuulitabamust ja leiti poolsurnuna loomaaia juurest kraavist. Tubli veterinaar Vladimir Polonski suutis hippopotamuse ometi terveks ravida. 27. juunil 1947 oli loomaaia teine sünnipäeva; ainult 50 looma hulgas oli ka Hans, kellest sai loomaaia omalaadne maskott. Kollektsioon hakkas siiski kiiresti kasvama; appi tulid teised loomaaiad, aga ka Kaliningradi meremehed. Vikipeedia andmeil on nüüd seal 2264 looma 315 liigist


Läbi loomaia voolab Pargi oja.











Üks foto ka näitamaks, et Rahu prospektil on ka „tavalisi“, nõukogude-
aegseid maju.









Tänava sillutis, tundub, on küll pärit sõjaeelsest ajast nagu ka Sovetskis.








Lõpuks pöörame paremale Kosmonaut Leonovi tänavale. Tänava alguse vastas väikeses pargis on Rahu prospekti ääres skulptor Boriss Jedunovi 1980. aastal püstitatud mälestusmärk „Kosmonautidele-kaasmaalastele“ (Памятный знак землякам-космонавтам). Mälestusmärgi püstitamise ajaks oli kosmoses käinud kolm oblastiga seotud meest. Kaliningradis keskkooli lõpetanud Aleksei Leonov oli esimene avakosmosesse väljunud inimene (1965) ja osales ka Sojuz-Apollo ühisprogrammis (1975). Väidetavasti on ka Leonov toetanud Königsbergi nime taastamist. Teine Kaliningradis keskhariduse omandanud mees Juri Romanenko oli Saljut-6 pardal 1977–1978 kosmoses 96 ööpäeva ning on osalenud veel kahel lennul. Kosmonaut on muide ka Romanenko poeg Roman. Kaliningradi oblasti Nesterovi linnas elanud ja õppinud Viktor Patsajev hukkus Sojuz-11 pardal 1971. aastal. Hiljem on lisandunud veel neljas kaliningradlane-kosmonaut: Aleksandr Viktorenko, kes on neli korda viibinud orbitaaljaamas Mir, kokku 489 päeva.
Aga Margit lisab, et rahvasuu kutsuvat mälestusmärki hoopis „Tervitus 9. seest“. 9. olevat siinne range režiimiga vangla.

10.25 istume Kosmonaut Leonovi tänaval taas bussi ja sõidame Ülemise tiigi (Ве́рхний пруд) äärde Marssal Vassilevski väljakule. Siin kõrval on merevaigumuuseum – ja sinna me nüüd lähemegi.
 
Merevaigumuuseum asub 1853. aastal ehitatud Dohna tornis. See on püstitatud osana Königsbergi kaitserajatistest ja nimetatud Preisi kindral-feldmarssali Karl Friedrich Emil zu Dohna-Schlobitteni (1784–1859) auks. Torni läbimõõt on 34 meetrit ja kõrgus 12 meetrit ning seal on kolm korrust, neist üks maa all. Kui venelased aprillis 1945 Königsbergi ründasid, oli Dohna torni garnison üks viimaseid alistujaid. Kuni 1969. aastani oli tornis sõjaväe kaubaladu, 1979. aastast tegutseb siin merevaigumuuseum.

Teel siia sõitsime mööda peaaegu identsest, Dohna torni peegelpildina samal ajal ehitatud Wrangeli tornist (foto: prussia39.ru), mis nimetatud teise kindral-feldmarssali Friedrich Heinrich Ernst von Wrangeli auks.


Merevaigumuuseum oli alul ajaloo-kunstimuuseumi filiaal, alates 2004. aastast aga omaette institutsioon. 29 saalis saab merevaigust üpris põhjaliku ülevaate.















Nii suurt merevaigukamakat – kaal 4280 grammi – muidugi kuigi sageli ei leita.
Mõni lõik Vikipeediast (et.wikipedia.org/wiki/Merevaik):
Merevaik on taimse päritolu ja polümeerse ehitusega amorfne mineraloid.
Olenevalt leiukohast kannab merevaik erinevaid nimetusi, näiteks birmiit (Myanmar), retiniit (Hiina), sedariit (Kanada), sfauriit (Gröönimaa), ajkaiit (Ungari) ja rumeniit (Rumeenia). Merevaiku on leitud ka Eesti rannikult, kuid need leiud on väga haruldased.

Merevaik on mitmesuguste Paleogeeni ja Neogeeni okaspuude kõvastunud vaik. Vahel on merevaigu sees taimede ja putukate fossiile, ...

... need merevaigutükid on eriti väärtuslikud.
Merevaik koosneb peamiselt süsinikust (79%), vesinikust (11%) ja hapnikust (10%). Lisandina esineb väävlit ja rauda.
/../ Iseloomulik on elektriseerumine näiteks villase riidega hõõrumisel. Merevaik on andnud nime elektronile ja elektrile.
/../ Inimesed tundsid merevaiku juba paleoliitikumis. Teda kasutati ehtekivina ja isegi rahana. Merevaik oli väga hinnatud Vana-Kreekas. Talle omistati raviomadusi ja kasutati lõhnasegude koostisosana, sest põletamisel eraldab merevaik meeldivat lõhna.
/../ Merevaik on merevaikhappe, merevaiguõli, kampoli jms tooraineks.

Maailma kõige rikkalikumad merevaiguleiukohad asuvad Kaliningradi oblastis. Suhteliselt palju on merevaiku ka Leedu rannikul. Sinna toovad merevaiku tormilained, mis merevaigu tükke meresetetest välja toovad. Enamik maailma merevaigust on Läänemere ja Dnepri jõe vahelises ligikaudu 2000 km pikkuses ja 500 km laiuses vööndis. Läänemere merevaiku nimetatakse ka suktsiniidiks helmesmänni (Pinus succinifera) järgi.
Tuleb häbiga tunnistada, et sellest maketist klõpsan küll foto, aga nähtavasse kuigivõrd ei süvene. Sest muidu poleks ma järgmisel päeval Jantarnõi merevaigukarjääri servas nii üllatunud.


Muidugi on muuseumis rohkesti merevaigust valmistatud hinnalisi esemeid.










Foto kuulsast merevaigutoast.
Tuntud on Peterburi lähedal Tsarskoje Selos asunud merevaigutuba, mis valmistati 1701–1709 Preisimaal, Preisi kuninga Friedrich Wilhelm I jaoks ning kingiti Venemaa keiser Peeter I-le. Peeter I lasi paigutada merevaigutoa alguses 1717. aastal Talvepaleesse, 1755. aastal viidi merevaigutuba üle Tsarskoje Selosse Venemaa keisrikoja suveresidentsi. 1917. aastal langes merevaigutuba enamlaste kätte, kes tapsid viimase keisri Nikolai II. Teise maailmasõja ajal leiti merevaigutuba sakslaste poolt. Sakslased viisid selle pärast Tsarskoje Selo vallutamist Königsbergi ja kui Punaarmee sellele lähenes, evakueerisid selle edasi. Oletatavasti läks merevaigutuba vedanud laev Läänemerel põhja. Tänapäeval saab näha merevaigutoa koopiat, mis on samuti merevaigust.


Selle 1957. aastal vette lastud nõukogude aatomi-
jäälõhkuja Lenin maketi meisterdasid merevaigust 1960. aastal V. Mitjanin ja A. Kvašin, ...








... selle 1628. aastal oma esimesel reisil otsemaid põhja läinud Rootsi sõjalaeva Vasa merevaigumudeli on aga muuseumile kinkinud Lukoili Kaliningradi haru peadirektor J. Kadžojan.










Ehtehuvilistel reisikaaslaste hulgast on kõvasti vedanud, sest parajasti on muuseumis käimas mingi festival ja seetõttu on väljas lisaeksponaate. Mina tüdinen siiski üsna kiiresti ja lähen Dohna torni kenasse siseõue hingama.

Siingi pole silmailust puudust.


















11.40 astun aga muuseumist välja. Meile on antud vaba aeg kella 13ni ja kaaslased kavatsevad selle vist suuremalt jaolt kulutada muuseumist veidi kesklinna pool asuval hiiglaslikul keskturul. Mina olen aga siiasõidul märganud postkontorit ja ruttan sinna, et täita tavapärane postkaartide saatmise rituaal.
Fotol on Dohna torni vaade Ülemise tiigi poolt.



Tee nii turule kui ka minu sihtpunkti läheb mööda Ülemise tiigi kaldapealset.
Ülemine tiik, vene keeles Верхний пруд või Верхнее озеро kandis 1949. aastani nime Обертайх (Oberteich). Selle rajasid kalakasvatuseks 1270. aastal Teutooni ordu rüütlid, ehitades väikesele Pregeli lisajõele muldpaisu.

Nõukogude ajal oli tiik üsna hukas ja saastatud, pärast NL lagunemist on seda puhastatud ja kaldaid heakorrastatud, nii et nüüd olevat tiiki ümbritsev ala Margiti kinnitusel üks Kaliningradi prestiižsemaid piirkondi.






Muru on pügatud, teed siledad ja puhtad, rajatud on sillakesi, ...











... millel vahvad sepised. Näha on jalutajaid ja koguni üht tervisejooksjat.

Otse muuseumi juurest algab pikk letirida, kus põhiline müügiartikkel ikka merevaik.









Juba eelmisel aastal Peterburi-reisil märgatud asjaolu: ka venelased on oma keelde üle võtnud hulga muukeelseid sõnu. Slaavi tähtedega ja häälduse järgi kirjutatult näevad need kohati üsna veidrad välja.





Postkontori leian raskusteta üles ja leti taga on äärmiselt lahke teenindajanna, kes kannatlikult ootab, millal ma lõpuks teen oma kaardi- ja margivaliku. Linna vaadetega kaarte pole raske leida, küll pole paraku võtta Kaliningradi-teemalisi marke. Lepin siis kangelaslinnale kohaselt ordenimarkidega. Postkaardi saatetasu on 25 rubla; niisiis jälle tublisti odavam kui Eestis.
Paraku jääb see postkontorist klõpsatud pilt viimaseks mu teenelise Pentax *istD-ga tehtud fotoks: kohe pärast seda pillan aparaadi maha ja katki. Nii et kõik järgmised fotod on tehtud väikeses ixus-ega.








Tagasiteel Vassilevski väljakule põikan korraks ka turule, aga lasen sealt hästi ruttu jalga.











Jääb veidi aega uurida seda kompleksi, mille ääres meie buss seisab.
Kahekordne Nõukogude Liidu kangelane marssal Aleksandr Vassilevski juhatas 1945. aasta veebruarist 3. Valgevene rinde vägesid, kes vallutasid Köningsbergi.
2000. aastal püstitatud mälestussamba autorid on skulptor S. Dronov ning arhitektid P. Gorbatš, V. Mazurik ja J. Vassilevski, marssali poeg.











Väljaku perimeetrile on paigutatud mälestustahvlid Königsbergi vallutamisel osalenud 216 NL kangelase ja 20 kahekordse kangelase nimedega, mis reastatud auastmete järgi.
Veidi pärast kella 13 läheme jälle sõitu – linna tuntuimasse paika.

No comments:

Post a Comment