Sõita pole palju:
meie järgmine sihtkoht Vainupea on ainult umbes kümne kilomeetri
kaugusel, aga juba Lahemaa rahvuspargi piiridest väljas.
Esimesena hakkab
silma Vainupea kabel.
Veidi veebist
leitud teavet. Esimene kirjalik teade puust rannakabeli kohta pärineb 1741.
aastast. Praeguse kabeli ehitamise korraldas Aaspere ja Sauste mõisnik Eduard
von Dellingshausen ning see õnnistati sisse 1893. aasta suvel.
Pärast II
maailmasõda kaua tühjalt seisnud kabeli taastamist alustas 1988. aastal
Lääne-Viru teedevalitsus. Taastatud Vainupea kabel taaspühitseti 1989. Nüüd on
kabel populaarne kontsertide ja laulatuste toimumise koht.
Vainupea
puhkekompleksi ümber on
aastaid kembeldud ja sellest lehelugusid kirjutatud. Meie käigu päeval on ta
igatahes kindlasti veel maanteeameti valduses, sest kaks päeva hiljem kirjutab
ärileht.ee sellest pealkirja all Maanteeametnike kurikuulus puhkebaas
Vainupeal jälle enampakkumisel.
Ehitanud on
hooned 1989. aastal maanteeameti idaregiooni õiguseellane Rakvere TREV, Vainupea rahvas ihaldab aga kompleksi
külakeskuseks.
20 meetri kõrgune
Vainupea tulepaak valmis 1958. aastal.
RMK on siiagi
rajanud laudtee ja muu, mis rannasoleku mõnusamaks muudab.
Praegu on rand
küll inimtühi, sest pole just rannailm.
Vainupeal
kasvavat rannamännikut olevat oma loomingus jäädvustanud näiteks Roman Nyman ja
Günther Reindorff.
Veidi õiterõõmu.
See peaks olema
looduskaitsealune rand-seahernes.
Andrus ajab lainetega juttu. Ilm on üpris
tuuline ja jahe, ...
... aga niipalju
varju siiski leiame, et võtta üks korralik eine.
Menüüs annavad
meie reisidel ikka tooni tublide perenaiste maitsvad küpsetised.
Lõpetuseks paar
liiga hilja, alles pärast reisi loetud fakti. Esiteks peaks siin lähedal olema
üks pirakas rändrahn, looduskaitsealune Kaarna- ehk Pruudikivi. Kuna see jääb
nägemata-pildistamata, panen siia foto hoopis väheldasemast märgatud mürakast.
Ja teiseks:
kalmistule on maetud maalikunstnik Richard Sagrits. See on vägagi tähtis
asjaolu, sest meie järgmine sihtkoht on just Sagritsa sünnikodu Karepal.
Lahkume
Vainupealt 17.35; sõidame piki rannaäärset maanteed, kust aegajalt näeb
ka merd, sagedamini jääb see aga puude taha. Kohati, eriti Eisma kandis, on
torm metsa kõvasti maha tuuseldanud.
Sõita on jälle
üsna vähe, 17.50 paiku jäävad autod Karepal aiatagusesse
parklasse ja me astume sisse väravast, mille kohal kiri Kalame talu, Richard
Sagritsa ateljee. Jätan oma koti autosse ja õige pea pean seda kahetsema,
sest fotoaparaadi aku saab tühjaks ja tagavaraaku on seal kotis. Nii on osa
Kalamel tehtud fotosid Erika aparaadist, mõned minu, teised tema klõpsatud.
Richard
Sagritsa (1910–1968)
ateljeesse tulek oligi just Erika soov; mina pole küll sugugi kunstivihkaja,
aga kunstivõhik kindlasti, nii et Sagrits on minu jaoks olnud lihtsalt üks
kunstniku nimi paljude seast: ükski teos mulle seda nime kuuldes silma ette ei
tule, nagu näiteks Mäe, Triigi, Viiralti, Reindorffi või veel mõne puhul.
Veebist (http://www.turismiweb.ee/):
Andres ja
Leen(a) Sagritsa kolm poega sõitsid merd, vanim, kaptenipaberitega Jakob (sünd.
1902) tegeles ka maalimisega. 1910. aastal sündinud poeg Richard lõpetas 1936.
aastal Tartus „Pallase“ ja temast sai kutseline kunstnik, üks Eesti tuntumaid
meremaalijaid. Sünnikodus Kalamel elas kunstnik igal aastal varakevadest
hilissügiseni, seal lõi ta oma parimad teosed.
Vana maja seisab
Selja jõe kaldal ja tema nimi Kalame olevat lihtsalt lühivorm nimest Kalamehe:
siin oli sajandeid Selja mõisa kalamehe elupaik. 19. sajandi viimasel
kümnendil sai rentnikuks seni Rutjal Tõnu-Hansul vanematekodus elanud Andres
Sagrits (Sakrits), kunstniku isa.
Vana maja poole
kõndides oleme natuke murelikud: äkki on kellaaeg juba liiga hiline. Aga ei, korstnast
tõuseb suitsu ja õuel sehkendavad inimesed kutsuvad meid kui kaua oodatud
külalisi majja.
Selgub, et oleme
kogemata sattunud vaata et peole: just on avatud Katrin Karu maalide näitus
ja sel puhul on kohal mõnigi tuntud tegelane.
Kunstnik on
paraku ainult ühel minu udusel fotol, aga panen selle siiski siia tõenduseks
juurde. Koos Katrin Karuga on pildil ka Maret ja Eha, keda
vahepeal tuleb üks meiega umbes samas eas tuntud Tartu kunstnik ja luuletaja –
loomulikult keskmiselt „ülendatud meeleolus“ – kaisutama, kuna arvab, et
tegemist on kunstniku emaga ...
Vaatame värvikad
maalid üle, ...
... siis hakkab
meile juttu vestma mees, kes ennast ei tutvusta, aga kelle nägu on väga tuttav.
Alles kodus jõuan selgusele, et see on Teet Veispak. Kõneosavust see
mees kelleltki juurde ei pea laenama – ja küllap on ka Sagrits ning tema
lähikond ja tuttavad olnud tõesti rohket lustilist jutuainet pakkuv rahvas.
Näiteid siin käinud kuulsustest pakub ikka turismiweb.ee:
Alates 19.
sajandi viimasest aastakümnest kujunes Karepa külast suvituspaik. Üheks meie
kunstirahva meelissuvekoduks sai Kalame, kus veetsid oma puhkuse paljud nimekad
kunstnikud, nende seas R. Sagritsa maaliõpetaja „Pallases“ Nikolai Triik ja
nimekas skulptor Voldemar Mellik. Veel puhkasid Kalamel graafik Hando Mugasto,
maalikunstnikud Andrus Johani, Eerik Haamer jt. Teadlastest oli seal tuntumaks
suvitajaks keeleteadlane akadeemik Paul Ariste.
Vaatame üle nii ateljee
kui ka elutoa ...
... ning kõnnime
Veispaki saatel õueski toreda tiiru.
Vana maja üks
ots on suurte akendega.
Selle üsna avara ruumi ehitas Andres Sagrits rehealuse külge 1895. aastal, et
hoida seal võrke ja pakkida kala. Pärast II maailmasõda sai ruumist kunstnik
Richard Sagritsa ateljee.
Taas osundus
veebist: Kunstnik Sagritsa soovi järgides pärandas ta lesk Alice Sagrits
Kalame talu 1997. aastal Rakvere muuseumile. Nüüdseks tegutseb seal sihtasutuse
Virumaa Muuseumid üks filiaalidest.
Taluõue
edelanurgas seisab unikaalne paekivist silmuköök, kus leidub suur
kalaröstimisahi. Silmupüük käis (ja käib siiani) Selja jões otse Kalame külje
all. Silmuköök on remonditud ja restaureeritud 2001.–2002. aastal.
Õuest leiab mitu
sorti vaatamis-
väärsusi, väiksemaid ...
... ja üpris
suuri.
Viimast - Rene Reinumäe "Haigutavat kunstnikku" - tasub
vaadata teisestki küljest.
Mõni kunstiteos
on koha leidnud teisel pool Selja jõge.
Jõe kaldal on
koguni väike viinamägi.
Ühele
kunstiteosele seame end Üloga
mõõduks kõrvale.
Kuju autorid
ja nimetus on kirjas
tagaküljel: ilmne vihje kunstniku naissuhetele.
Väga omapärane
koht ning lõbus ja hariv käik. Taas teele asume 18.40 paiku.
Üks põige on täna
veel plaanis, sellenigi on vaid mõni kilomeeter sõita. Toolse ordulinnuse
varemete juures olen kunagi ka varem käinud, aga nii ammu, et kui vahepeal
poleks fotosid (näiteks ka Eesti postmargil) näinud, oleks mälupilt ajust ammu
kustunud. Nüüd tuleb siluett juba eemalt tuttav ette.
Pisut teave Vikipeediast:
Toolse
ordulinnus (Tolsburg, algul Vredeborch) on Eesti põhjapoolseim ja noorim
keskaegne ordulinnus, mille ehitusajaks loetakse 1471. aastat ja selle rajajaks
ordumeister Johann Wolthus von Herset. Kants pidi kaitsma sealset Toolse
sadamat mereröövlite rüüsteretkede eest. Toolse ordulinnus oli ka Toolse
foogtkonna keskus ja Toolse foogti residents.
Algselt rajati
kolmekorruseline majalinnus ja torn, mis hiljem moodustasid kantsi
läänepoolsema otsa. Juba sama sajandi lõpuaastail linnust laiendati, nii et
kujunes välja sise- ja eeshooviga kompleks, mille müüride kõrguseks oli 14 m ja
paksus 2 m.
Linnuse
edasisteks lisanditeks said püstitatud väravatorn, mille funktsiooniks oli
turvata mõni aeg hiljem rajatud laagrihoovi ja kantsi loodenurka. Vana
majalinnuse põhjaseina taha ehitati ümar suurtükitorn. Suurtükitorni
ehitamisega üheaegselt kõrgendati Toolse müüre ja ehitati põhjapoolsesse seina
kaks danskerit.
Linnuse ülesandeks
oli kaitsta sadamat, mis tol ajal oli Rakvere mereväravaks.
Linnuse
ehitustööd kestsid paarsada aastat. Liivi sõja ajal linnus purustati. /../
Hiljem taastati osaliselt 17. sajandi alul ja oli kasutamiskõlblik vaid
osaliselt. /../ Põhjasõja käigus muutus linnus lõplikult varemeiks ja hüljati.
Varemetes on ta tõesti ja varemed on ilmselt üsna
nirus seisus: miks muidu on seinu tõmmitsatega kokku tõmmatud.
Ootab järgmist
jaanituld?
Siis on
päevakorras veel ainult sõit öömajale. Teekond kujuneb veidi ekslevaks;
väidetavasti on juhtauto GPS mõneti valetanud. 19.30 jõuame lõpuks
sinna, kuhu vaja: Lammasmäe puhkekeskusesse (http://www.lammasmae.ee/).
Puhkekeskus on Kunda
jõe ääres; perenaine juhatab autodele kätte teeotsa, kust saab üle jõe
meile eraldatud majakeste juurde, ...
... jala on
kasutada otsetee üle silla.
Mulje peahoonest,
üle 35 aasta tagasi ehitatud jahilossist, on soodne, aga sellesse majja
meil eriti asja pole.
Territoorium tundub olema tohutult suur, nii et
ruumi on siin ilmselt mitmele väiksemale või siis väga suurele seltskonnale.
Puhkekeskuse veebileht kirjutabki, et
Meie
jõeäärsetesse saunadesse ja puhkemajadesse mahub erineva suurusega seltskondi.
Siin on ühtviisi mõnus korraldada perepidusid ning suuri kokkutulekuid.
Ja võimalusi on mitut
liiki vabaajategevusteks, ka Kunda jõel.
Meile on
eraldatud kaks sellist majakest, kahe-
korruselised narid sees. Ütleme
nii, et hinna ja kvaliteedi suhe on kaldu pigem esimese poole.
Pesema lubatakse
meid siiski ka jahilossi ja see on üsna uhkeldava sisustusega, ...
... seal hulgas
näidetega jahisaagist.
Vaade
õhtutaevast. Väljas olla
eriti ei kannata: verehimulisi sääseemandaid on liiga palju. Nii nosime oma
õhtusöögigi majakeses ning juba enne kell 23 jääme vaikseks.
Öö vastu 15.
augustit on üsna unevaene: olen võõras voodis ikka üsna kehv magaja, saati siis sellistes
spartalikes, vähese kubatuuriga oludes. Igatahes juba 6.15 ronin asemelt
üles ja majakesest välja.
Hommik on ilus. Mingi tünni juures leian võimaluse silmi
pesta. Parema tegevuse puudumisel toslerdan mööda pirakat puhkekeskust ringi,
siin on
tõesti suuri katusealuseid poolvabaõhusöömaajaks, ...
...
müügikohtadeks sobivaid kioskeid, igasugu atraktsioone lastele jne.
„Kudli-kadli-midli-madli“
juhatab jahilossi katusel kätte rahvuslinnu.
Ühes platsi serva
näib käsil olevat kunstsaagijate võistlus või niisama üritus. Saagijaid
endid sellel varasel tunnil muidugi veel pole, aga rohkem või vähem pooleli
puuslikke on rohkesti.
Mõni neist üsna
lustiline.
Vahepeal käin ka
näljasena külmkapi kallal; „ametliku“ hommikusöögini jõuame alles pärast kella
8. Ja 8.55 oleme taas teel.
Panen siis päeva
sissejuhatuseks jälle kaardi portaalist http://entsyklopeedia.ee/,
millel ligikaudu tähistatud tänased peatuskohad. Sõidame läbi Viru-Nigula (ega
muud varianti olegi, sest mais sõideti Sämi sild uppi ja Tallinn-Narva maantee
on seal kinni) ning Pada oru Kiviõli poole.
Samast portaalist entsyklopeedia.ee saab teada, et järve suurus on umbes 60 ha, suurim sügavus 5,6 m. Väljavooluta umbjärv, toitub sademeist ja sooveest. Uljaste järv on tugevasti eutrofeerunud poolhuumustoiteline veekogu, kus senini kasvavad haruldased vesilobeelia ja järv-lahnarohi. Enne 1993. aasta augustit, kui kalad seni selgitamata põhjusel hukkusid, olid põhilised kalad ahven, latikas, särg ja peled; kalastik on taastumas. Kagukallas on tuntud peamiselt Sonda ja Kiviõli elanike väljasõidu- ja puhkekohana, seal asuvad supelrand, paadisadam ja lauluväljak. Järv kuulub Uljaste kaitseala koosseisu.
Järve piirab idakaarest poolkaarjalt lavajas oos ehk vallseljak, mida mööda kulgeb suurus osa kokku 3,8 km pikkune Uljaste matkarada.
Ujuma ja matkama
praegu meist keegi ei kipu; poleks ka aega.
Ka kalade kohta
jäävad isiklikud tähelepanekud tegemata; küll ujub kaldavees rohkesti kulleseid,
...
... keda tuleb
mõistagi lähemalt uurida. Esiplaanil Ann, Meeli, Maret, Eha ja Erika,
taga Helgi ja Merike.
Järgmised peatuspaigad on kõik sellised, mida kindlasti sõiduplaani tahtsin. Oleme jõudnud Ida-Viru tööstusmaastikele ja vallutame sissejuhatuseks ühe siinse kunstmäe. Sõit Uljaste järve juurest võtab umbes veerand tundi, aga peame teed küsima, et jõuda mäe õigesse külge. Tegemist on siis pinnavormiga, mille nime ja kõrgusega on natuke segased lood: enamasti tavatsetakse teda nimetada Kiviõli vanaks tuhamäeks, aga lisatakse samas ikka, et ega see ju tuhk pole, on hoopis poolkoks ehk põlevkiviõli tootmisest järele jäänud mitte just teab mis tervislik möks, mille maharahustamise ja ohutuks muutmisega on olnud kõvasti vaeva. Ja mäe kõrgus oli enne suurem, ümberkujunduste käigust võeti osa maha. Vikipeedia pakub kõrguseks jalamilt 96 meetrit ehk tosina võrra rohkem kui Eesti looduslikest pinnavormidest võimsaimal, Haanja Vällamäel.
Aga esmalt
pöörame jah juba enne mäge vasakule ja satume ühe siinse spordirajatise,
motokeskuse juurde, kus peetud ka suuri rahvusvahelisi võitlusi. Motoraja
pikkus on 1950, kõrguste vahe 26 meetrit; igal aastal toimub siin kahepäevane
Kiviõli motofestival.
Motomaja juures
saamegi teada, et kui tahame tippu vallutama minna, tuleks sõita ümber mäe.
Sellel fotol oleme juba Kiviõli seikluskeskuse parklas. Keskuse põhjalikul kodulehel http://tuhamagi.ee/ on siinsed võimalikud atraktsioonid – neid on ka suviseks ajaks, aga küllap rohkem siiski talveks – ning vaadata 33-minutist filmi sellest, kuidas aastatuhande alguses paari ulja noormehe peas tekkinud mõte muuta vaadet risustav mägi populaarseks vabaajakeskuseks tosina aastaga teoks tehti. Seikluskeskuse pindala on 80 hektarit ja mäe kaalu hinnatakse 6,2 miljonile tonnile.
Skeemilt saab üle vaadata, mis on kus ja kus on
mis.
Aga mis seal
pikalt uurida – tõusutee on ju niigi näha. Suhteliselt varasel tunnil
(kell on veidi üle kümne) erilist inimeste liikumist mäe juures ei ole.
Tõusunurk suusa-
tõstukite alusel rajal pole just tappev, aga võtab viimase kuuga saavutatud mõnekilosele kaalulangusele vaatamata ikka veel paksu vanainimese ometi ähkima.
Vaade tagasi:
vasakpoolne maja on seikluspargi keskus, parempoolne hostel, kus 12
tuba.
Mäe lael tuleb muidugi pilte plõksida.
Sel fotol on tagaplaanil ilmselt Kohtla-Järve tehismäed. Vikipeedia kinnitusel asub Kiviõli, Kohtla-Järve ja Püssi lähedal kokku seitse tehismäge.
Jätan igaks
juhuks täpsustamata tehase nime, aga eks see üks põlevkiviõli-
keedukoht ole.
keedukoht ole.
Siin näha
pinnavorm peaks olema nn Kiviõli uus tuhamägi; selle kõrvalt viib
vasakult mööda maanteed, mida mööda tulime. Ja otse all on motokeskus.
...
seikluskeskuse kõrval asuv veesilm, küllap kunstlik ...
... ja keskuse-
või teenindus-
hoone.
hoone.
Rada, mida mööda laskume, on enne nähtud skeemil märgitud kui mägiautorada. Motokeskusega samal küljel on veel tervisespordirada ja veebis on peale nende ülestähendatud muidugi pikad suusanõlvad, põnev lumelauapark ning tuubirada, aga ka suveks mõeldud downhill’irada ja 700 m zip-laskumine, tähendagu viimased kaks mida iganes.
Veebilehelt leian
kinnituse, et 2013. aasta talvel käis mäel üle 14 000 inimese, kellest umbes
4000 olid lähikonnast ja 10 000 mujalt Eestist. Välismaalaste hulgas oli enim
Peterburi rahvast. Lahkume mäelt 10.45.
Järgmisse punkti jõuame jälle väikeses ekslemisega. Mäletasin mõne aasta tagusest, 2010. aasta suve käigust, et see pole väga lihtne – ning vahepeal on pealegi valminud Kukruse palju kritiseeritud liiklussõlm, mis on muutnud asja veel keerukamaks. Meie juhtautos ollakse küll kindlad, et tee on teada, aga lõpuks sõidame õigest teeotsast esimese hooga siiski mööda. Jõuame Kukruse mõisa juurde 11.20.
Muidugi on sellegi mõisa kohta veebis rohkesti infot; siia võtan lõigukesi tuntud mõisaportaalist (http://www.mois.ee/viru/kukruse.shtml):
Kukruse mõisat
(saksa k Kuckers) on esmamainitud 1453. aastal. 19. sajandil kuulus mõis von
Tollide aadliperekonnale, kelle kätte ta jäi kuni 1919. aasta võõrandamiseni.
Mõisa viimane omanik oli Hermann von Toll.
Mõisa peahoone
on ehitatud mitmes osas. Ühekorruseline barokne kiviehitis püstitati
arvatavasti 18. sajandi teisel poolel. 19. sajandi algul pikendati seda
eenduvate tiibade lisamisega, andes hoonele klassitsistliku ilme. Sama sajandi
lõpul ehitati vasak tiib kahekorruseliseks. /../
Mõisahoone
restaureeriti 2009–10, mille järel ta avati Kukruse Polaarmõisa nime all
muuseumina. Täiendav teave: http://www.kukrusemois.ee/, info@kukrusemois.ee,336
9812 ja 5305 9902.
Kukruse mõisast on pärit maailmakuulus polaaruurija Eduard von Toll (1858–1902), kellelt pärinevad Põhja-Siberi esimesed põhjalikud geoloogilised ja klimaatilised uurimused. Samuti oli tal oluline roll põhja-meretee võimalikkuse uurimisel. Eduard von Toll hukkus järjekordse Põhja-Jäämere ekspeditsiooni ajal 1902. aastal, mil ta otsis müütilist Sannikovi maad. Talle on püstitatud laevakujuline graniidist mälestussammas perekonnakalmistule mõisast lõunas. Sinna suundub peahoone keskteljelt ühe kilomeetri pikkune lehiseallee. Allee lõigati maantee õgvendamisega paraku pooleks ja kalmistu on mõisast sellega lahutatud.
Tollide
suguvõsa vapp.
Kukruse mõisa lähikond on esimesi paiku, kus hakati kaevandama põlevkivi, mis ulatus seal osaliselt maapinnale. Esimese väikese põlevkivikaevanduse rajas Kukruse mõis 1870tel aastatel; tööstuslikult hakati seda kaevandama esimese maailmasõja ajal 1916. aastal, mil valitses kütusekriis. Kukruse mõisast on oma nime saanud nii kukersiit kui ka kukermiit. Kukersiit on põlevkivi teine nimi, kukermiit – põlevkivituhast tehtud sideaine.
Enne mainitud 2010. aasta käik, osa Tartumaa muuseumi Virumaa mõisate retkest suurepärase asjatundja Märt Uustalu juhatusel, juhtus olema just sel ajal, kui mõis oli enamvähem valmis, aga ekspositsioonist polnud veel jälgegi. Nii et muuseumiosa on ka minu jaoks uus. Muuseum – ja kogu mõis – kuulub muide Kohtla vallale; üks maapõue uuristamisega jõukas saanud vald võib endale sellist luksust lubada.
Esmalt laskume keldrikorrusele, mis on pühendatud kuulsaima Tolli, 1902. aasta paiku Sannikovi maa otsinguil teadmata kadunuks jäänud geoloogi ja polaaruurija Eduard von Tolli rändudele.
Järgneva
infolõigu võtan muuseumi mõnes mõttes mahukalt, aga samas osalt mõnegi vajaliku
teabekilluta kodulehelt http://www.kukrusemois.ee/,
ent panen Venemaa kohanimed mulle harjumuspärasemasse kirjaviisi.
Aastatel
1892–1894 viis Eduard von Toll läbi geoloogilised uurimised Jana, Indigirka ja
Kolõma jõgedes, läbides igal aastal ligi 25 tuhat kilomeetrit. Tema auks on
nimetatud mitmeid objekte nii taime- kui ka loomariigis, paleontoloogias,
geograafias. Nii on Eduard von Tolli auks nimetatud Taimõri poolsaare
loodekaldal asuv laht, Tollievaja jõgi, Stolbovoi saare põhjaneem, Kotelnõi saare
väin ning Bennetti saarel asuv Jääneem jpt.
Eduard von Tolli
kajuti rekonstruktsioon.
Laevameeskonna
eluruum.
Sahvris on olemas ...
... kõik
vajalik ja toiduhoidlale omane, ...
... rott kaasa
arvatud.
Lastele on keldris igasuguseid mänge ja atraktsioone,
...
... mida ka lapsemeelsed
meelsasti kasutavad.
1770. a sai
mõisa omanikuks lipnik Carl Gustav von Toll, kes tänu faktile, et tema abielu
oli lastetu, asutas 1780. a Tollide suguvõsa fideikomissi (mittemüüdav
pärandmõis). Esimeseks fideikomissi omanikuks aastatel 1781–1841 oli Friedrich
Ludwig von Toll. Pärast tema surma sai uueks omanikuks Robert von Toll, kes
seejärel lahkus sõjaväest ja pühendas kogu energia Kukruse mõisa ürikute kogu
täiendamisele ja väljaandmisele. 1877. a. päris mõisa Hermann von Toll, kes
rentis selle oma pojale Benno von Tollile. Hermann von Toll pani aluse
põlevkivitööstusele, lastes rajada 1916. a katsekaevanduse. Kuna mõis oli
rendilepingu alusel 1923. aastani rendile antud, siis ei mõjutanud 1919. aasta
maaseadus Kukruse mõisa ja inventar ei kuulunud võõrandamisele. Rendilepingu
lõppedes aga mõisa inventar siiski võõrandati, põllumajandusministeerium maksis
välja kompensatsiooni ning mõisamaa läks asunikutaludele ja härrastemaja põlevkivitööstuse
käsutusse.
Mõisas elas ka
teisi kuulsaid von Tolle. Neist tuntuim oli näiteks sõjaväelane krahv Carl
Friedrich von Toll, kes ülendati Vene armees koguni jalaväekindraliks ja
koostas Napoleoni vastu mitu sõjaplaani.
Muuseumi
põhikorrus tutvustabki
esmajoones Robert von Toll elutööd. Aga siin saab proovida ka gooti
kirjas kirjutada, ...
... uurida peeni
rõivaid ja aksessuaare ...
... ning veelkord muuseumi veebilehte tsiteerides proovida 18.-19. sajandi rõivaid ja tunda ennast tõelise aadlikuna. Fotole jäid aadlikud Eha, Ülo, Maret, Helgi ja Meeli.
Lahkume Kukruselt
12.30.
Paarkümmend minutit hiljem oleme juba Kohtla-Nõmmel, kaevandusmuuseumi juures. Muuseumikülastus meil seekord kavas pole (kaaslaste kohta ei mäleta, mina olen seal vähemalt korra käinud, aga tükk aega tagasi); küll on meil siin ette nähtud kohtumine Adrenaator Grupi (http://www.adrenaator.ee/) safarimehega.
See oli minu
selle reisi suurim soov: käia Aidu karjääris safaril. Kunagi kutsus mind
Sirgala karjääri ringsõidule hea tuttav, Ida-Viru turismiettevõtja Priit Orav,
aga see jäigi tegemata. Reisi eel võtsin Priiduga ühendust ja tema meile
adrenaatoreid soovitaski. Mul pole täpselt meeles, miks jäime lõpuks just
seitsmekohalise auto juurde, aga nii on. Seepärast jääb kolmel inimesel selles
atraktsioonis osalemata; Annel ja Andrusel oligi vaja varem lahkuda, Ülo
saadetakse oma autoga üksi karjääri seiklema.
Enne safarit on
aega viimane ühissöömaaeg ette võtta ja muuseumi välialadel ringi vaadata.
Näha on nii vana tehnikat
kui ka hooneid.
Aga veidi pärast kella 14 on auto ja autojuht-giid kohal; kahjuks on väga hea reisijuhi nimi jäänud üles kirjutamata. Väikese sissejuhatuse järel ronime kõrgesse sõidukisse; daamid loovutavad esiistme lahkelt mulle.
Esialgu kihutab
auto mööda kitsaid metsateid, ...
... peatustes
võtab meie giid pagasiruumist astealuseks plastkasti, sest auto on
tõesti kõrge.
Veidi maad teest kõrval näeme kohti, mis näitavad selgelt kätte, kui ohtlik oleks siia metsa tulla raske tehnikaga puid maha võtma: pragusid ja auke on rohkesti, maapind vajub vanade kaevanduskäikude kohal läbi.
25-kilomeetrist linti veavad 16-kilomeetrise tunnikiirusega mõlemas otsas paiknevad elektrimootorid. Niiviisi on VKG põlevkivi transportinud poolteist aastat.
Ja siis oleme Aidu karjääri vanas osas. No ausõna, ma ei osanud küll sugugi ette kujutada, et see on selline kuumaastik: mäest üles, ...
... mäest alla.
Märkmeid on õige raske teha, sest raputab hullult.
Ka pilte on
keeruline napsata: nii selle sama raputamise tõttu, kui ka sellepärast, et
aegajalt pritsib pori aknad mustaks.
Eestis on praegu
kaks kaevandust: Kiviõli, mis kuulub VKG-le, ning Estonia, kust Eesti Energia
varustab Narva elektrijaamu. Aidu karjääri suurus on 25 ruutkilomeetrit. Selles
kohas, kus parajasti oleme, kaevati kuni 17 meetri sügavuselt. Mäed on vanas
osas tekkinud seetõttu, et alul oli kopameestel lubatud ülearust pinnast
puistata nii, nagu nad ise õigeks pidasid. Alles alates 1980. aastast oli
hakatud kaevandeid tasandama. Siin vanas osas kõik nii jääbki, sest siluda
oleks liiga keeruline. Nii et nüüd on siin ainult suusa-, enduro- ja
seiklusrajad. Kus aga maa taas siledam, sinna istutatakse metsa: mänd ja kask
kasvavad hästi. Kolm aastat pärast kaevandamise lõppu peavad puud juba kasvama.
93% Eesti
elektritoodangust tuleb põlevkivist. Kui 10 aastat tagasi kulus 1 kWh-le 1,5
kilo põlevkivi, siis nüüd tänu tõhusamale põletusele 1,3. Viiendik elektrit
müüakse välja.
Muidugi on sellel
kõigel üsna traagiline mõju: raisatakse ja rikutakse tohutu hulk põhjavett,
rohkelt tekib saastet, esmajoones meeletu hulk tuhka, inimese kohta oleme
rekordilised CO2 tootjad, kadunud on siinsed hajakülad; Aidu
karjääri alal on kunagi olnud 130 talu.
Kaevanduste serva
jäeti 15–20 meetrit lai riba kaevamata, et vesi karjääri ei tuleks. Aga siin
laskis see kiht vett läbi, nii et tunnis tuli kuni 20 tonni vett välja pumbata.
Kaevandus tuleb näiteks Kurtna järvedele aina lähemale; kauaks neid järvi veel
jätkub, ei oska keegi öelda.
Kunagi sõitsid orgude põhjas põlevkivi vedanud autod, nüüd on neis 8 meetrit vett. Kokku on veega täitunud tranšeesid 38 kilomeetrit.
Aidu karjääris
oli olnud kuni 400 töölist, kellest vaid neli olid olnud kohalikud. Raha tõi
karjäär sisse palju, kannatajateni see raha aga pole jõudnud.
Nii palju mitte
just rõõmustavaid fakte jõuan sõidu jooksul üles tähendada.
Ühel tranšee kõrvale kokku klopsitud vaateplatvormil laseme giidil endast ka rühmapildi teha (vasakult Meeli, Eha, Helgi, Erika, Maret ja Merike; ees mina ise).
Sõidu lõpuks lõbustab giid meid veel ühe äkilise tiiruga mööda aherainemäe kallakuid, nii et naised teevad kõva kisa. Erikal õnnestub ülevalt sõidu pealt üks vaadegi klõpsata.
16.15 oleme kaevandusmuuseumi juures tagasi ja
kiidame kooris giidi: oli tõesti põnev ja elamuslik retk ning sisukas jutustus.
Kuna meid reisile
toonud Andruse-Anne auto on juba koduteel, laseme meie Erikaga Meelil ennast
Torma kaudu Jõgevale jaama sõidutada, sealt saame juba rongiga Tartusse.
No comments:
Post a Comment