5. veebruaril
potsatab e-postkasti ringkiri Peipsimaa Turismi energiliselt juhilt Kaja
Allilenderilt, mille seisab:
Kutse
Peipsimaa giidide täiendkoolitusele 2013. Kevadel 2013 toimub Peipsimaal
tegutsevatele ja /või Peipsimaal alustavatele giididele täiendkoolitus.
Koolituse kuupäevad on: 23.–24.03.2013 ja 13.–14.04.2013. Koolituse korraldab
ja viib läbi Peipsimaa Turism MTÜ koostöös Kultuurikoolituse MTÜga.
Koolitust
toetab Peipsiveere programm.
Otsemaid saadan
osalussoovi ja saan kiire vastuse: Oled kirjas. Kiirustamine, selgub, on
mõistlik: soovijaid koguneb hoopis rohkem, kui võimalik vastu võtta. Ja ukse
taha jäävad esmajoones Tartus juba tegutsevad giidid, kes ennast hiljem kirja
panid; vastuvõtul eelistatakse Peipsimaal elavaid uustulnukaid.
Märtsi alguses
tuleb osalejail valida kodutöö teema: mõni tükk Peipsimaa elust või
lõiguke võimalikust reisimarsruudist. Sellest tuleb teha väike kirjatöö ja
õppepäevade jooksul ka suuline esitlus – bussis, et saada kogemusi tööks mikrofoniga.
Ja 23. märtsi
külmal hommikul koguneb Tartus bussi mõniteist inimest, osa kursuslasi liitub
teel. Muidu ikka rõõmsameelne Kaja Allilender on natuke pahane: paar
registreerunud härrat on otsustanud kursusest loobuda, aga nii viimasel hetkel,
et kedagi viieteistkümnest ukse taha jäänust ei jõua enam asendajana kaasata.
Koos Kajaga „kantseldab” meid kursusel Inga Loimet.
Sõit läheb mööda
Tartu–Jõhvi maanteed Mustvee poole, saateks Räpina rahva – Merilini, Annela ja
Toivo – pajatused Peipsimaa lõunaosast ning tartlanna Elke kokkuvõte Kodavere
kihelkonnast.
Mulle natuke
halva üllatusena on kursusel praktiliselt külastatavatest paikadest
lõunapoolseim Varnja, teisele poole Emajõge sedapuhku paraku ei minda.
Tegelikult oleks Praaga ja Lüübnitsa vahele jääv tükk Peipsimaad olnud mulle
vähemalt sama huvipakkuv, kui nüüd kahe päeva jooksul väisatav Ida-Virumaa osa.
Noh, pole parata, kõike head korraga ei saa.
Põikame korraks Mustveesse,
kus liitub veel kolm kursuslast; siis liigume edasi esimesse õppepaika Avinurme.
Avinurme vapp
(www.virumaa.ee)
Vapi motiivide valik tuleneb valla nimest ( havi nurmel ), metsast ja selle töötlemisest. Kuusnurkne täht viitab Tartumaa vapile, ühtlasi märgivad kuus nurka valla esmamainimisel 1599 loetletud kuut küla (www.avinurme.ee/?s=14).
Vapi motiivide valik tuleneb valla nimest ( havi nurmel ), metsast ja selle töötlemisest. Kuusnurkne täht viitab Tartumaa vapile, ühtlasi märgivad kuus nurka valla esmamainimisel 1599 loetletud kuut küla (www.avinurme.ee/?s=14).
Suundume
lumehangede taha peitunud Avinurme elulaadi keskusesse, mille korstnast
tõuseb soojust tõotavat suitsu. Soe kulub ära, sest bussis läks olemine
jahedaks.
Ruumis, kus
riiuleil ja laudadel rohkesti Avinurmele iseloomulikke laastpunutisi, ...
... võtab meid
vastu keskuse perenaine Küllike Pärn.
Olen
ülestähendusi laisk tegema ja vehklen rohkem oma IXUSega; seepärast olen
järgnevas kasutanud mugandusi nii keskuse veebist www.elulaadikeskus.ee kui ka majas
asuva muuseumi ekspositsiooni tekstidest.
2008. aastal asutatud sihtasutuse Avinurme Elulaadikeskus kodu on vana pastoraat, Avinurme vanim ühistööna rajatud maja. Maja renoveerimisprojekti autorid Tiit Sild ja Kaido Kepp olevat lähtunud sellest, et ka hoone ise oleks osa elulaadist. Keskus avati 2010. aastal.
Avinurme on
vanadest aegadest tuntud puutöökeskuse, sestap on esimesel korrusel kaks
puutöötuba.
Keskuse teisel
korrusel saab avinurmikute (esimene koolitusel selgeks saanud uus sõna –
pealegi hästi tore!) puutöö ajaloost ja rohketest toodetest hea ülevaate:
katusealuses ruumis on nii näitus „Puust sündinud elu” ...
... kui ka loodusõppenäitus „Jaht kui
elulaad”. Muuseumi kogudele pandi alus Avinurme kooli koduloonurgana
eelmise sajandi kuuekümnendatel aastatel. 30. aprillil 1990 avati muuseumi
väljapanekud rahva ühistööna vanas pastoraadis.
Puutööd sundis
tegema siinne vähene ja vilets põllumaa, mis ei suutnud elanikele elatist
kindlustada. See-eest oli ümbruskond väga metsarikas. Käsitööndusliku
puutöönduse arengut soodustas ka asjaolu, et tegemist oli kroonuvallaga, kus
rahva „kurnamine” oli mõnevõrra nõrgem kui eramõisa alal.
Põlise arusaama
järgi kasvas mets kõigi jaoks, seetõttu hankisid avinurmikud olulise osa puutöö
toormaterjalist metsavarguse teel. Teise mehe metsa minek oli ja on vargus,
kroonumetsa peeti aga kõigi omaks ja sealt oli „riistapuu varumine” igati õige
tegu.
1930. aastatel
toodeti peamiselt vanne ja toobreid, astjaid, kolmjalgu ja jänne.
Toolitööstus sai
Avinurmes alguse juba 19. sajandi lõpul. 1920.–30. aastatel hakkasid Avinurme
mehed allhanke korras toole tegema Lutheri vabrikule.
1935. aastal
kirjutas Uus Elu: „Awinurme mehed on õppinud ära suuskade walmistamise ning on
neid lewitanud üle kogu Eesti.”
Siis on aeg minna
elulaadi-
keskusest üle õue kirikusse.
Ega ma ei oska
põhjust öelda, aga Avinurme kirik on mulle ikka väga meeldinud: ühtaegu
jõuline ja kodune. Kiretu kirjeldus Eesti arhitektuuri III köitest:
Omanäoline
historitsistlik raudkivist ja punasest tellisest ühelööviline kirik ehitati
1906–09 Riia arhitekti W. v. Stryki projekti järgi. Kavatises liitub
pikihoonele idas ristkülikulise põhiplaaniga koor, mille põhja- ja lõunaküljel
on käärkamber, läänes neljatahuline telkkiivriga torn. Hoone dekoratiivsus on
saavutatud paarisakende, portaalide ja nurkade punase tellisega markeerimise
teel. Interjööris domineerib neoklassitsism.
Sisse astun ma
sellesse kirikusse üldse esimest korda ja tema heledus üllatab mind veidi. Hele
on ta vaatamata sellele, et osa aknaid on vineeriga kinni löödud: aastaid
väldanud kiriku remont on jõudnud akendeni.
Orel, mis seal
salata, tundub kiriku mõõtudega võrreldes tilluvõitu.
Veebist (www.avinurme.ee/?s=680) on lausa põnev
osundada, mida kõike on siin viimase kümne aastaga paremaks muudetud:
2006 saabus
Saksamaalt orel ja remonditi kabelihoone
2003–2011
kindlustati muinsuskaitseameti rahastamisel kiriku vundament ja müürid
2010 vahetati
kiriku põhiosa katusekate
2012 algas
käärkambrite, altariruumi ja külgehitiste katuse vahetus, restaureeritakse ka
kiriku aknad ja uksed
2009 saabusid
uued kirikukellad Saksamaalt, kellade nimed on Sola Christus, Sola Gratia ja
Sola Fide
(vana kell, Sola
Scriptura, taandus uute tulles kabelikellaks).
Altarit ehib
Hermann Hoffmanni maali „Kristus Ketsemani aias” koopia, mille on teinud Tartu
kunstnik Keskküla 1920. aastatel. Sama maali koopiaid võib näha veel mitme
Eesti kiriku altareil: Noarootsi, Alatskivi, Martna, Vigala. Koopiaid on
originaalile sageli eelistatud mitte ainult odavama hinna, vaid ka nii-öelda
järeleproovituse tõttu: altar ei olnud koht eksperimenteerimiseks.
Uue vaiba sai
altar 2012. aasta jaanipäeval, selle autor on gobeläänikunstnik Pilvi Blankin-Salmin.
Kirik on väga
külm ja seetõttu on kenad istmepadjad igati asjakohased. Tehtud olevat nad
„Teeme ära!” talgute aegu.
Mälestus süngest
vennatapuepisoodist Avinurme kirikus: 2004. aastal avatud mäletustahvel. Taas
veebiosundus (www.sakuvald.ee/2690):
Raskelt
haavatud olid asetatud kirikupinkidele ja altari äärde. /.../ Vähemalt 15
rasket haavatut, kes ka palusid kaasavõtmist, mis osutus võimatuks, jäid aga
kirikusse.
Voorid
haavatute ja varustusega taandusid Tudulinna poole. Polkovnik Nikolai
Trankmanni korraldusel vallutas major Oskar Snoting kiriku. Pärast lõunat
kostus kirikust granaadiplahvatusi ja lühikesi automaadivalanguid. Korpuslased
tapsid haavatuid teadmises, et likvideerivad peitupugenud hitlerlasi. Haavatud
palusid küll eesti keeles armu, seda kuulis üks kirikuteener. Vastati ka eesti
keeles – surm teile!
Tänaseni
kiriku laudpõrandasse sööbinud tapetute veri, kuuliaugud istepinkide
seljatagustes ja granaadikillud seintes ei lase elavatel unustada seda
roimarlikku veretööd.
Pikemalt võib
Avinurme lahingust lugeda näiteks www.hot.ee/vvliit/avinurme.htm.
Külmast kirikust
lahkunud, suundume üle maantee ...
... hoopis
soojemasse majja. Maantee poolt paistab kolmekorruseline liimpalkhoone suurem
...
... kui
sissepääsuküljelt. Aga seest on Avinumre puiduait (http://puiduait.ee/) veel eriti suur. Ehk siis –
mahutab uskumatult palju põnevat ja toredat.
Põhikorrusel ehk
poes ...
... võtab meid
vastu päikseline perenaine Eveli Tooming, sündinud Strauss, Avinurme
kuulsaima puidutööperekonna liige. Aktsiaseltsi nimel E. Strauss on lihtne
seletus: perekonnas algab viie inimese eesnimi e-ga.
Ent Toomingagi
nimi on Avinurmele iseloomulik. Vist keegi rahvaluulekoguja olevat öelnud, et
Avinurme kalmistul kõnnid kui metsas: väga palju on puude nimelisi
perekonnanimesid. Oleme meiegi täna kohanud juba Pärna ja Toomingat. Aga
selliseid nimesid nagu Korv või Tünn siin polevat.
Esmalt saame küll
omal käel, küll Eveli juhatusel majas ringi vaadata. Selgub, et sugugi kõik kaubad poes pole puust.
Sissepääsu poolt vaadates
keldris, maantee poolt esimesel korrusel on leivatuba, kus küpsetatud
eri sorti leibu saame peagi järele proovida.
Ka on siin saunatuba:
mitte tuba, kus saunas käiakse, vaid kus on pakkumisel Strausside tuntuimad
kaubaartiklid: saunatarbed. Neist mõnegi juures laseb Eveli seltskonnal pead
murda: milleks on see küll ette nähtud.
Ja nende kahe
ruumi vahel on töötuba, kus esialgu on Eveli vanaema üksi: nobedate
näppude vahel valmib järjekordne laastukorv. Vitsakorve polevat Avinurmes olnud
üldiselt kombeks punuda, õige vähe vaid koorimata vitstest kartulikorve.
Sel pildil näitab
Eveli, kuidas salakarpi lahti teha. Aga veel jõuab ta lugusid pajatada. Näiteks
seda, kuidas Sepo Seeman 2010. aastal Eestimaa geograafiaga hädas oli, valesse
kohta sõitis ning puiduaida avamisele hiljaks jäi. Otsemaid võtnud õhtujuhi
kohustused enda õlule presidendiproua Evelin Ilves.
Siis on aeg minna
vanaema juurde töötuppa. Iga kursuslane meisterdab endale kaheksakanna:
õnne sümboli. Kahest laastust lihtsasti lõigatavale ja
kokku liimitavale tähele tuleb veel nimi peale kirjutada ja haaknõel taha
kleepida – ning ongi kõigil samasugused nimesildid rinnas nagu Evelil.
Kõige lõpuks
tõuseme maja kolmandale korrusele; millegipärast – võib-olla võlutuna
toidulõhnast – unustan seal pildid klõpsamata. Seepärast saan vaid sõnadega
kinnitada: seal on just sama tore kui kogu majas. Ning suurepärase seljanka
kõrvale pakutakse iseäranis suurepäraseid alumise korruse leivatoas küpsetatud
leibasid mitut sorti maitsevõiga. Kooki ja kohvi pakutakse ka.
Naudin toitu
siiski natuke lühemalt kui kolleegid: jätan endale veidi aega nostalgiliseks
käiguks – uuesti teisele poole maanteed, kiriku kõrval asuvasse apteegimajja.
Kui minu sündimise ajal oleksid olnud samasugused tavad nagu praegu, poleks mu
passi sünnikohana märgitud mitte Tartu – Toomemäe sünnitusmajas ma tõesti
ilmale olevat tulnud –, vaid Avinurme. Mu isa oli siin enne sõda apteegi
omanik, pärast sõda veel natuke aega juhataja, aga siis tuli aeg, kus kunagine
omanik ei tohtinud samas apteegis lihtproviisorgi olla. Seetõttu piirdus minu
Avinurme titapõlv vaid mõne kuuga. Ja ma ei mäleta, et ma oleks pärast seda oma
kodumajja sattunud. Täna teen selle siis teoks: ...
... astun läbi
nii apteegist ...
... kui ka meie
kunagisest elukorterist maja teises otsas. Seal saan põgusalt jutule ka poes
askeldava praeguse maja omaniku Heliga. Kahjuks on aega napilt, aga ehk
õnnestub kunagi veel kohtuda.
12.30 läheme jälle teele. Suund on idakaarde ehk Tudulinna poole ja juttu asub vestma tudulinlanna Eha.
Tudulinna valla vapp
Vokiratas on
Tudulinna sajandite pikkuse puutöö-traditsiooni ning oma vormi tõttu ka valla
ühtsuse sümbol. /../ Kodarate arv (10) on tüüpiline siitkandi vokkidele.
Toponüümile Tudulinna (esmamain. 1583 Tutinlinna) viitab ehistuttidega padi,
mis on nimest tulenevalt magamise e. tudumise atribuut. Murakas sümboliseerib
taimestiku ja loomastiku kaitseala – Murakaraba. Värvid sümboliseerivad
tarbepuu kollakat süüd ja muraka toonide skaalat punasest mesikollaseni (et.wikipedia.org/wiki/Tudulinna_valla_vapp).
Mõne katke olen jutust endale üles tähendanud:
-
Tudulinna
tuleb hääldada palatalisatsioonita
-
vallas
asuv Peressaare küla tekkis kui asundusküla, sinna asutati ka kool. Nüüd on
elanike arv aina vähenenud ja alles on veel vaid üks inimene
-
mõned
tuntud inimesed, kes Tudulinnast pärit: dirigent Ants Üleoja, lauljad Paula
Padrik ja Tiit Tralla, suusataja Aare Roonet
-
Eestis
teist sellist kirikut pole, mille altar on lääne pool.
Kuna me Tudulinna
sisse ei sõida, siis ei hakka ma ka meenutama seda tüli, mille tulemusel
alevikku kaks kirikut tekkis. Küll leidsin selle kohta päris põhjaliku ülevaate
kristliku televisiooni veebilehelt: www.ektv.ee/est.uudised.php?uudis_id=845.
18. sajandil
ehitatud ja 19. sajandil tublisti täiendatud vana kirik suleti juba 1947.
aastal, teenis teatud aja aida ja majandushoonena ning on nüüd juba üle 20
aasta igasuguse kasutuseta vare.
Uus, Rahu
koguduse kirik, on ehitatud aastail 1938–39 (arhitekt E. Sacharias):
Uus kirik
leidis endale koha vana kiriku kõrvale. Otsekui koguduste vahel valitsevat
vaenu rõhutades ehitati torn talle teise otsa. Nii nad seisidki Linnamäe
nõlval, seljad vastamisi, tumma tunnistajana Tudulinna rahva jonnakusest.
Korra see kirik
neile, kes õigel hetkel vaadata taipavad, vasakpoolseist aknaist vilksab, siis
pöörame paremale, Tudulinna-Rannapungerja teele. See on hullusti käänuline,
vist lausa 46 kurvi kaheksa kilomeetri kohta. Põhjus teadagi see, et kulgeb
teine piki Rannapungerja jõge – mis on veel käänulisem. Rannapungerja jõgi on
üks neid jõgesid, mille pikkuse kohta on eri isikutel erinev arvamus: osa
inimesi ütleb, et kuni Tagajõe suubumiseni on see ülesvoolu hoopis Roostoja.
Tudulinna külje all on jõel hüdroelektrijaam.
Rannapungerja jõe
ääres teeme ka ühe peatuse ja käime vaatamas Eesti jaoks päris ainulaadset
katusega Järuska silda. Autosid ei kandnud vana sild juba 2004. aastast
peale. Jala julgesid Lemmaku küla elanikud mööda varet veel mõne aasta turnida,
siis viis suurvesi sellegi kaasa ning appi tuli võtta parv ja üle jõe tõmmatud
tross.
Kuidas lausa
rahvusvaheline seltskond kapitaalse konstruktsiooniga silla mullu kokku pani,
saab vaadata võrgupaigast www.vanaajamaja.ee/jaruska-sild.
Fotol naeratab
silla otsal meie kursuse peakorraldaja Kaja.
Rannapungerja
jõgi on sillalt vaadates praegu selline.
Iisaku valla vapp
Vapil kajastub
mets ja selle töötlemine. 3 oravat sümboliseerivad hoolsust, töökust ja
kokkuhoidlikkust ning neile omadustele põhinevad vallarahva tulevikulootused (et.wikipedia.org/wiki/Iisaku_valla_vapp).
Veel mõni kilomeeter
sõita, siis jõuame Tartu –Jõhvi maanteele ja sealt pöörame RMK Kauksi
puhkealale (http://loodusegakoos.ee/kuhuminna/puhkealad/peipsi-pohjaranniku-puhkeala/1400).
Lumme mattunud loodusmajast tulevad meid tervitama looduskeskuse juht Aune
Ferschel ja RMK loodushoiuosakonna Kirde-Eesti piirkonna juhataja Heinar
Juuse.
Rõõmsa
sissejuhatuse järel vaatame üle kõrvalhoonesse seatud väljapanekud. Metsaklassis
selgitatakse, ...
... kuidas saab
seemnest puu ja puust puit, ...
... kõrvalkuuris,
igati asjakohase põrandaga ruumis ...
... tehakse
tuttavamaks samblad ja samblikud ...
... ning
puiduseened.
Soovi korral võib
uurida eri linnuliikidele mõeldud tehiskodusid.
Siis kutsutakse
meid keskuse peamajja.
Möödume
toidumajast, mille ümber sagib pidevalt näljaseid tiivulisi: tihaseid,
rohevinte, varblasi. Meid nähes tõmbuvad linnud küll hetkeks eemale, aga
majakese all laiutav muljet avaldav sihvkakoorekuhi annab kinnitust, kui suur
nälg on siin kustutust leidnud.
Majas on osa
ruume soojad ja osa mitte eriti ning ühtteist on pooleli: hooaeg pole veel
alanud. Kõige suuremas ruumis esitlevad uhkete fotodega stendid Ida-Virumaa
loodust, ...
... aga vaadata
tasub ka jalge alla: ...
... muidugi
kuulub põlvekivimaa tutvustusse ka kaevanduse makett.
Maja saab õpilasi
ja teisigi huvilisi mitte ainult koolitada, vaid ka öömajale jätta.
Magamisruumid on üsna spartalikud, aga samas loodusõppele mõeldes kujundatud.
Kui sellelt fotolt ehk veel päris selge pole, miks selle toa öömajalisi tuleks
rebasteks kutsuda, ...
... siis
lendoravate tuba ei jäta midagi lahtiseks.
Hästi on läbi
mõeldud kitsukese kööginurga sisustus, ...
... siitki leiab
lastepäraseid viiteid loomadele.
Kui maja läbi
kõnnitud, saame lõpetuseks vaadata kaht õppefilmi: üks on Virumaa aluspinna
kujunemisest, teine Peipsi järve elustikust. Sisukad linateosed pakuvad
lisaväärtusena õpetusvõimaluse: õhtusel päeva analüüsil saab just neile
toetudes küsida, milline teejuhi esitus on veenvam ja mõjusam – kas see, mis
räägitakse peast, või see, mis maha loetakse.
Muidugi et jäta
me ka Euroopa suuruselt neljandat veekogu üle vaatamata, olgu ta siis praegu
pealegi kindla jääkaane all, ...
... mis
turvaliselt kalamehi kannab.
Väike näide
lainete õõnestustööst ...
... ja lihtsalt
üks iluvaade.
Veidi pärast kell
kolme oleme taas bussis; sõita pole palju: mõniteist kilomeetrit Iisakuni.
Veidi enne alevikku astub bussi kohaliku muuseumi entusiastlik kuraator Anne
Nurgamaa, ütleb Tere tulemast poluvernikute maale! ning hakkab
tarkusi jagama.
Näiteks seda, et
paiga nimi polegi seotud ka juutidele ja muslimitele olulise piiblitegelasega.
Muistend räägib hoopis, et pärast laastavat sõda olnud Iisaku ümbrus
inimtühi. Pääsenud ainult üks mees, kes end kogu sõja aja tühjas kaevus
varjanud. Ta leidnud valge hobuse ja sõitnud sellega endale naist otsima.
Sirtsi soo pealt leidnudki endale ühe vanatüdruku. Mehe nimi olnud Iisak ning
tema järgi hakatud ka kohta Iisakuks nimetama. Ümberkaudne rahvas olevat aga
nende järeltulijad.
See osundus on
pärit Iisaku muuseumi väga mahukalt ja sisukalt kodulehelt www.iisakumuuseum.ee.
Just muuseumisse
me esmalt lähemegi. Muuseum sai 1974. aastal alustuse Tallinnast Iisakusse
elama asunud Daniel Vardja Iisaku keskkooli muuseumitoa ideest. Koduloomuuseum
asutati Iisaku keskkooli direktori Endel Mölderi käskkirjaga 1. oktoobril 1975.
1979. aastal eraldati muuseumile I maailmasõja ajal ehitatud vana koolimaja,
mis oli mõnda aega seisnud kasutuna.
Tubli tükk
muuseumis veedetud ajast kuuleme just enne juba mainitud poluvernikutest. Jälle
osundus veebist:
Peasaali
ekspositsioonist valdav osa tutvustab 17.–18. sajandil Iisaku ümbruskonnas
välja kujunenud vadja, eesti ja vene segakeelset elanikkonda, kes oma
usutunnistuselt olid algselt õigeusklikud, kuid vastavalt Rootsi
kirikuseadusele pidid kuuluma luteri kirikusse. Samas pidasid nad endiselt
õigeusklikke paaste, kandsid kaelaristi, lõid venelaste kombel ristimärki ja
kirikusse minnes kandsid valgeid punasega tikutud kirikuriideid. Luterlikust
kirikust erinevate usukommete tõttu hakati neid kutsuma pooleusulisteks ehk
poluvernikuteks, poluvertsikuteks.
Sel fotol on ka
meie teejuht Anne Nurgamaa.
Poluvernikute kaasavarakast
...
... ja näiteid
riietusest.
Muuseumis on
peale peasaali hulk muidki ruume ja rohkesti eksponaate, näiteks see vägeva
toruga grammofon talutoas või ...
... mitut sorti
tulekustutusvahendid tuletõrjetoas. Veel on esimesel korrusel meistrite tuba,
klassituba ja loodustuba.
Põhjust on minna
trepist üles teiselegi korrusele. Poolel teel on aknalaual selline tore
konnakuju.
Ülevalt leiame
mõnusa õpetaja korteri ...
... igasuguste
ajastutruude asjadega. Veel üks veebiosundus:
Selles on
väike köök, elutuba ja magamistuba. Mõnigi kord õhkavad korterit külastanud
tänased pedagoogid „Ah!” ja ütlevad, et sellises tahaks isegi elada.
Muuseumist
juhatab Anne meid künkaharjale ehitatud Iisaku kiriku juurde.
Uks on lahti ...
... ning me
astume heledasse ja valgus-
küllasesse, aga väga jahedasse kirikusse, ...
... kus meid
võtab vastu elurõõmus ja jutukas Judith Kulvere. Ühe hooga jõuab ta
meile ära rääkida, et on väljaõppinud näitleja, Eino Baskini kursuseõde.
Kirikuõpetaja tütart paraku toona näitlejaks ei tahetud, aga näitemängu on ta
teinud küll. Kes vitaalse vanaproua kirevast elust lugeda tahab, leiab
võimaluse ajalehest Eesti Kirik www.eestikirik.ee/?p=5694.
Pikka aega
Tallinnas elanud Judith on nüüd juba kolm aastakümmet taas lapsepõlvepaigas
tagasi, on siinse koguduse hing ja mängib kirikus orelit.
Puukirik,
pärimuse järgi tornita, oli Iisakus juba Rootsi ajal, kuid selle ehitusloost ei
ole midagi teada. Kivikirik, mis oli rajatud aastatel 1845–1846, põles 6.
veebruaril 1893 maha.
/../ uus kirik kavandati ajastu maitsele
vastavalt pseudogooti stiilis. Projekteeris hoone ehitusinsener, Tallinna
linnanõunik ja muinsuskaitsekomisjoni liige parun Friedrich Axel von Howen.
Iisaku uus jumalakoda pühitseti 24. aprillil 1894.
/../
Altarimaali „Ülestõusmine” autor ei ole teada, nagu ka kõrgel altari kohal
paikneva Kristuse monogrammiga roosaknavitraaži päritolu.
Kuna meie seas on
organist Elke, saame kuulda pilli võimsat kõla.
Need, kantsli
algset ilmet täiendavat kuus sügava läbielamisega maalitud ja ikonograafiliselt
ebatraditsioonilist lõuendit – Jeesus palves (Isa, kui sa tahad, võta see
karikas minult ära! Ometi ärgu sündigu minu tahtmine, vaid sinu oma! – Luuka
22, 42), okaskrooniga pärjatud Jeesus ristipuuga ja neli evangelisti on
maalinud EELK esimese piiskopi Jakob Kuke lesk Melanie Kukk-Rahamägi. Kiriku
nüüdisaegne mahedais rohelistes toonides värvilahendus pärineb aastast 1993.
Siin on 500 istekohta.
… mööda hea
väljavaatega toonekurepesast.
Tagasipilk
kirikule.
Viidalt saab
vaadata, kui kaugele oleme kodust tulnud.
Päike on madalale
jõudnud …
… ja aeg minna
õhtusöögile kohvikusse Dello.
Siis veel põige
toidupoodi – Iisaku Grossi pood on suur ja avar – ning jupike sõitu: mööda
Jõhvi maanteed kuni Jõugani, sealt paremale kuni Raudini Jõhvi–Vasknarva
maanteele, seda mööda põhja suunas läbi Kurtna Pannjärveni ja üpris kehvakest
teed mööda ..
... Alutaguse puhke- ja spordikeskusesse öömajale. 19.15 paiku
oleme kohal, õhtusse mahub ka väike päevakokkuvõte,
No comments:
Post a Comment