Jätkan
juttu kahe MTÜ, Peipsimaa Turismi ja Kultuurikoolituse – ehk Kaja Allilenderi
ja Inga Loimeti – ühiskorraldatud Peipsimaa giidide täiendkoolituse esimesest
poolest 23.–24. märtsil.
Illuka valla
vapp
llluka vald on
tuntud Kalevipoja muistendite rohkuse poolest. Legendaarne Eestimaa kuningas
leidis oma lõpu vaenlase käe läbi Kuremäel ja on rahvajutu järgi maetud
Kivinõmme metsa. Vapi punane värv ja mõõk räägivad muistsest kuritööst, kroon
(eeposes on kuningakssaamisel mainitud kuldset kübarat, kuid kuna Kalevipoja
täpset tegutsemisaega on võimatu kindlaks teha, siis on kasutatud Euroopas
tuntud kuningavõimu sümbolit – krooni.) sümboliseerib legendaarset hiidu –
kuningat Kalevipoega. Hiiu jalgadega on seotud ka Konsu järve tekke muistend (et.wikipedia.org/wiki/Illuka_valla_vapp).
Esimese päeva
õhtul oleme jõudnud Illuka valla Vasavere külla Pannjärvele, Alutaguse
puhke- ja spordikeskusesse (www.alutaguse.com).
Püüan küll usinalt guugeldades teada saada, millal keskus on asutatud, aga ei
saa. Ja mis tähtsustki sel teadmisel.
Igatahes loen, et
2008. aasta valminud puhkemaja teisel korrusel on kahe- ja
kolmekohalistes tubades ruumi 36 inimesele.
Ühes neist pööran
enda kohta lausa tavatult vara, kell 22.30 põhku ja muidugi olen siis hommikul
– meenutan, et on 24. märts – juba 6.20 üleval.
Veidi pärast
kella 7 kobin maja suusastaadioni poolsest küljest välja, ...
... tabloo näitab
ligi 13 miinuskraadi.
Aga hommikuilm on
mõnus: tuuletu ja päikseline. Oleme Kurtna maastikukaitsealal. Väike
osundus keskuse veebilehelt:
Kurtna
järvestik – Eesti järvederikkaim ala, kus ligikaudu 30 km2 suurusel
alal leidub 42 järve. Alutaguse puhke- ja spordikeskuse vahetus läheduses asub
Pannjärve ja lähim suplusrannaga järv on 2 km kaugusel asuv Liivjärv.
Järvestiku ümber on matkarada, mida mööda matkates saad näha 11 järve ning
sealne mets on äärmiselt seene- ja marjarohke.
Mõtlen alul natuke
pikemale tiirule, aga kui paarist mõhnast olen jõudnud üle ronida, siis tunnen,
et alla võiksin veel minna, aga üles enam ei viitsiks.
Kunagi
aastakümneid tagasi oleme kursusekaaslastega Kurtna järvede vahel matkanud,
siis oli nende seis veel üsna hea. Ainult lähedaste linnade rahva toodud saasta
oli kõikjale liiga palju vedelema jäänud. Vahepeal on järvede seis esmajoones
kaevanduste läheduse tõttu oluliselt halvenenud.
Kaunid veesilmad
on innustanud inimesi neid igasuguste legendidega esile tõstma; Suurima järve,
Konsu ühele seosele Kalevipojaga sai Illuka valla vapi kirjeldusega juba
vihjatud; tegelikult on lugusid rohkem kui üks.
Tervise- – ja
vist mitte ainult tervise-! – sportlastele on selline maastik muidugi
meeltmööda; eks seetõttu keskus siia Pannjärve liivakarjääri kõrvale rajatudki.
Tähistatud on 1, 2, 3, 5 ja 7,5 kilomeetri pikkused rajad, 10-kilomeetrine
kepikõnnirada ning 2,4-ne rullirada. Pimedal ajal on rajad kella 21-ni
valgustatud. Puhkekeskuses on
suusalaenutus. Laenutada saab ka käimiskeppe ja rulluiske. Suviseks ujumiseks
sobib hästi 2 km kaugusel asuv suplusrannaga Liivjärv.
Tuntuim ja vist
ka suurim siinne spordiüritus on Estolopeti sarja kuuluv Alutaguse maraton
20 ja 40 km pikkusel rajal (www.estoloppet.ee/etapid?competition_id=3).
Vaatan selle aasta võistluse, 9. veebruaril toimunud 15. Alutaguse maratoni
protokolli üle ja leian tütar Tiiu 678., naistest 24. realt. Vägev!
Muidugi kõnnin
mööda seikluspargist, kus viis eri raskusastmega rada ja pikad õhusõidud
üle järve: 400 ja 220 meetrit.
Tuubipargis saab liugu lasta ka suvel.Veebist saab vaadata, kuidas see kõik välja
näeb.
Pole ime, et 36
öömajakohast jääb väheseks; mullu hakati Pannjärvele ehitama uut külalistemaja,
mille juurde rajatav parkla leevendab suvisel ajal parkimiskohtade puudust ja
pakub talvel ajal uisutamisvõimalust. On oodata, et peale seni keskuses
ööbivate põhiliselt Eesti perede leiavad mõnusa paiga üles ka idanaabrid.
7.45ks kooserdan
üle suusastaadioni keskusemajja tagasi, ...
... tablool
seisvad arvud on vahepeal viis pügalat kahanenud. Ajan veidi juttu meid õhtul
vastu võtnud mehega, kes on tegelikult pigem raja- ja määrdemeister kui
administraator, ning tema kinnitab, et see tabloo näitab mõne kraadi tegelikust
soojemat temperatuuri; kusagil kaugemal nurga taga olevat ka täpsem
külmamõõtja. Selle juures jääb käimata, ...
... küll uurin
vastuvõtulaua kõrvale seinale riputatud numbrivestide paraadi.
Ühel neist arvan
ära tundvat Šveitsi imemehe Dario Cologna autogrammi. Rajameister
kinnitab, et mul on õigus, ja lisab, et selle kõrval rippuval pildil (fotol on
servake näha) on Venemaa äss Gleb Retivõhh.
Siis veel
põhjalik ja tõhus hommikusöök, kuhu kuuluvad nii praemunad, vorstikesed kui ka
moosisai, ning kell 9 läheme teele – mööda üsna ligadi-logadi teed. Mullusest
Põhjarannikust leian, et möödunud sajandi viiekümnendatel aastatel oli see
Jõhvi–Vasknarva maanteelt Pannjärve keskusse suunduv teejupp toonase Ahtme
ehitusmaterjalide kombinaadi tehnoloogiline tee. Hilisema teede jagamise ja
erastamise käigus jäi see tee aga kahe silma vahele ning omanikuta. Kaks aastat
tagasi tegi Illuka vald tee oma kulu ja kirjadega korda ning esitas seejärel
maavalitsusele taotluse saada see valla bilanssi.
Kui
Jõhvi–Vasknarva teel tagasi oleme, jääb raputusi vähemaks. Tee äärde jäävad
mõned mõisareisidel käidud kohad – Kurtna, Edivere, Illuka – ning üks lõik
teest on Kurtna maastikukaitseala läänepiir. Kolmveerandtunnise sõidu järel
jääb buss parklasse, ...
... meie vantsime
järgmise vaatamisväärsuse pool: Pühtitsa Jumalaema Uinumise nunnakloostrisse
Kuremäel. Arvatakse, et muistsetel aegadel asus siin eestlaste hiiepaik ja
mäe all ohvriallikas. Üsna tavaline, et pühapaiga koht jääb uute uskude tulles
ikka püsima. Võib-olla selle tõttu, et koht ongi kuidagi eriline.
Kahjuks peame
kloostris läbi ajama nunnast giidi selgitusteta: kirikupüha tõttu pole kellelgi
aega meiega tegelda. Mis püha parajasti on, jääb mulle sel päeval segaseks;
kodus kontrollin üle ja osundan siis otse veebist (www.eoc.ee/static/files/078/igeusu_kiriku_kalender_2013.pdf):
24. P SUURE
PAASTU 1., ÕIGEUSU PÜHAPÄEV.
25. E MEIE
KÕIGE PÜHAMA VALITSEJA JUMALASÜNNITAJA JA IKKANEITSI MARIA RÕÕMUKUULUTAMISE
PÜHA.
Kui nüüd keegi
küsib, et kuidas sai paast alles siis alata, kui 31. märtsil on juba
lihavõtted, siis selle kohta sobib veel üks tsitaat, seekord Vikipeediast, ikka
kirjaviisi toimetamata:
Ülestõusmispühad
on kristluses liikuvad pühad, mis algavad esimese täiskuu pühapäevaga pärast
kevadist pööripäeva.
Nende pühade
päeva rehkendamisel kasutavad katoliku ja õigeusu kirik sama reeglit, kuid
kalendrite erinevusega seoses ikkagi mõnel aastal langevad need samale päevale,
mõnel aastal aga erinevale.
Näiteks 2012.
aastal on need vastavalt 8. ja 15. aprillil, 2011. aastal oli mõlemal 24.
aprillil, 2013. aastal on aga vastavalt 31. märtsil ja 5. mail.
Fotol astume
mööda kloostri väravate ees paiknevast võõrastemajast ...
... ja kuulame
selle ees Inga selgitusi. Inga ja veel mõned kolleegid on kloostri
elukorralduse ja hoonete funktsioonidega õnneks väga hästi kursis.
Kasutan jälle
pikka osundust (www.illuka.ee/vaatamisvaarsused?sightseeing_id=1)
ja pistan sobivatesse kohtadesse mõne pildi vahele:
Pühtitsa
Jumalaema Uinumise Nunnaklooster
Eestis ainuke
tegutsev vene-õigeusu nunnaklooster. Asub piirkonna kõrgeimal künkal,
maalilisel Kuremäel.
Õigeusklike
räägitud legendi järgi näinud kohalikud talupojad XVI sajandil siinsel mäel
imepärast ilmutust ja leidnud hiljem iidse tamme jalamilt ülipüha õigeusu
ikooni.
Sündmust
kujutav maal on näha Kuremäe kloostri värava juures. Sellest ajast hakati mäge
kutsuma ka teise nimega, 'Pühtitsa' ehk pühitsetud koht. Imeväärse sündmuse
mälestuseks rajati mäele väike kabel.
Ka luterlased
tahtsid Kuremäele kiriku ehitada ja sinna kalmuaia jaoks maad saada, sest
lähimad kalmistud asusid 20–30 km kaugusel Jõhvis ja Iisakus. Luba taotles
Illuka mõisnik Dieckhoff, keda toetasid pastorid ja talurahvas. Alguses olevat
kuberner Polivanov andnud suulise loa ja kirjalik pidi järgnema.
Aleksander III trooniletulekuga (1881–1894) algas aga
venestamisaeg. 1885.a. sai Eestimaa kuberneriks vürst Sergei Šahhovskoi, tuline
õigeusu ja venestamise pooldaja.
Aastail 1885–1894
Eestimaa kuberneri ametis olnud vürst Sergei Šahhovskoi (1852–1894) ja
tema kaasa Jelizaveta (1844–1939) haud Kuremäel.
Luterikirik
oli juba peaaegu valmis, kui ehitus seisma pandi ning hoone lammutati. See
olevat olnud solvav, et luterlased julgesid soovida oma kirikut vene õigeusu
kiriku lähedale. Kuberner Šahhovskoi olevat kõndinud ise kepp käes
talutaredesse, et veenda talupoegi astuma õigemasse usku. Kuid elanikud jäid
ükskõikseks ega vahetanud usku.
Kloostrit
asuti Kuremäele rajama 1885. a. ja valmis 1891. aastal. Ehitati peakirik,
kalmistukirik, kuberneri jaoks majakirik ja teisi vajalikke hooneid. Kloostri
kellatornis oli 7 kella, suurim 2,6 tonnine, teine 1,5 tonni, kolm väiksemat
pea ühesuurused. Klooster oli Mekaks vene-õigeusklikele Venemaalt.
Klooster
tegutseb tänaseni ja on isemajandav. Tänapäeval elab Pühtitsa kloostris üle
pooleteistsaja nunna.
Kõrge
kivimüüriga ümbritsetud territooriumil on vaatamist väärivad ...
... Jumalaema
Uinumise peakirik, ...
...
ristimiskirik, muuseum ...
... ning
omapärased heinakuhja kujulised puuriidad, väravatornid ja kõrged müürid.
Kindlasti tasub käia loodenõlva all oleval pühal allikal ja suplusmajas
suplemas.
Vaatame Inga
juhtimisel olulisemad kohad kloostri mitte teab mis suurel territooriumil üle,
mõned fotod veel:
1893. aastal
ehitatud kellatorniga peavärav on tavapäraselt suletud – avatavat teda ainult
väga tähtsate sündmuste puhul –, ...
... küll pääseb
väravaalust uudistama kloostriõue poolt.
Peale juba nähtud
ikoonileiupildi on uhked maalingud ka võlvil – sinises rüüs Jumalaema – ning
...
... postidel: Peterburi
püha õnnis Ksenija... (Venekeelsest Vikipeediast leian, et Ksenija elas
18. sajandi esimesest poolest 19. sajandi alguseni – täpne sünni- ega
surmaaasta pole teada – ja hullus pärast oma mehe ootamatut surma; kandis
ülejäänud elu abikaasa rõivaid ja reageeris ainult mehe nimele, öeldes, et
Ksenija on surnud. Ta kanoniseeriti 1978. aastal.)
... ja Kroonlinna
püha õiglane Joann.
Kroonlinna Püha
Joann elas aastatel 1828–1908 ja oli kogudusepreesterKroonlinnas. Õiglane Joann
aitas piiskopmärter Platonil koguda vahendeid Peterburi eestlastest õigeusklike
Püha Issidori kiriku ehitamiseks www.eoc.ee/static/files/000/uskelu_4_2007.pdf).
Őiglase
Siimeoni ja naisprohvet Anna kirik (1895), selle taga Jumalaema Uinumise peakirik (1910).
Nunnade elumaja.
Eakate nunnade
varjupaik. Inga ütleb, et
kloostrirahvale ei meeldi, kui külastajad selle maja ümber luusivad, seetõttu
vaatame hoonet ainult eemalt, vürst Šahhovskoi haua juurest.
Künka jalamil on
kloostri mesila.
Vaga Sergei
(Radoneži vaga Sergi) kiriku kellatorn. Mõne kiriku nimed on eri allikates eesti keelde
tõlgitud erinevalt, seepärast panen siia kirja ka paralleelvormi.
Ristimiskiriku
ehk Ristija Johannese ja Tartu preestermärter Issidori kiriku (1990)
aken.
Vaade
ristimiskiriku kõrvalt: kaev, Vaga Sergei kirik ja selle kellatorn ning
vanurnunnade kodu.
Ongi kloostri territoorium
läbi kõnnitud.
Tagasiteel astume
läbi kloostri kalmistult, kus Püha piiskop Nikolai ja vaga Arseni
Suure kirik (1896).
Iguumenija
Varvara haud.
8. veebruaril
2011 surnud Kuremäe Jumalaema Uinumise nunnakloostri iguumenja Varvara sündis
17. augustil 1930 aastal Tšudoovas, Novgorodi oblastis usklike perekonnas.
Nunnaelu alustas 1. augustil 1952 Pühtitsas, seejärel aga täitis
kuuletumiskohuseid Vilniuse nunnakloostris, kus viibis 12 aastat. 1968. aastal
määrati nunn Varvara Moskva ja kogu Venemaa pühima patriarhi Aleksius I
őnnistusel kloostriülemaks. Sama aasta 19. jaanuaril ülendas Tallinna ja Eesti
metropoliit Aleksius nunn Varvara iguumenjaks ning andis talle üle
kloostriülema saua.
Tallinna ja
kogu Eesti metropoliidi Korneliuse sõnul on iguumenja Varvara surm suureks
kaotuseks mitte ainult Pühtitsa kloostri, vaid ka kogu õigeusu kiriku jaoks.
„Iguumenja Varvara ei olnud mitte ainult kloostri ülem ja taastaja. Ta mitte
ainult ei korjanud kive hoonete jaoks, vaid pakkus ka vaimutoitu nendele inimestele,
kes seda otsisid ja kloostrisse tulid.“ (http://www.katoliku.ee/index.php/et/suendmused/oikumeenia/240-suri-kuremaee-kloostri-iguumenja-varvara).
Kuulus Kuremäe
tamm kalmistul.
Lühendatult
Illuka valla veebilehelt (http://www.illuka.ee/?id=1663&sightseeing_id=6):
Tamme tüve
ümbermõõt on rinnakõrguselt 4 m 17 cm, puu kõrgus 17 m. Koor on tüvelt suurelt
jaolt hävinud, võra täielikult kuivanud, ladvaoksi toestavad trossid.
Kuremäele
saabuvad palverändurid usuvad, et tamme koorel on ravitoime. Pika aja jooksul
on nad puu kooretükikesi kaasa võtnud. See on üks põhjusi, miks tammel nii vähe
koort alles on jäänud. Õigeusklikud palverändurid sooritavad Kuremäe tamme
juures kindla riituse: käivad päripäeva ümber puu ja löövad risti ette.
Ühe pärimuse
järgi olevat Kuremägi olnud kunagi nõiamägi, teise järgi elanud siin eestlaste
jumalad, kolmanda järgi asunud püha hiis. Ühe muistendi kohaselt olla tamme
alla maetud Kalevipoja jalad, mis vaenlased tal Kuremäel alt ära raiunud. Tamme
lähistel läbi viidud arheoloogiliste kaevamistega tehti kindlaks, et muinasajal
asus siin kalmistu. Leidude järgi otsustades pärinevad hauad 12.–13. sajandist
ja kuuluvad vadjalastele. Arvatavasti on praegune tamm kunagiste hiiepuude
järglane või koguni hiie viimane säilinud puu. Veel hiljuti kandis siiani
säilinud muistne hiietamm viimaseid rohelisi lehti, 1999. a. suveks kuivas aga
lõplikult. Rahvapärimuste järgi hakanud vähemalt tuhande aasta vanune puu
kasvama Kalevipoja maasse pistetud jalutuskepist.
Kunagine Kuremäe
koolimaja ...
... ja
mälestustahvlid selle seinal.
Käime ka ...
... pühal
allikal.
11.35 jätkame teekonda Vasknarva suunas;
sõita on 30 kilomeetrit. Sellegi tee ääres või lähedal on hulk kohti, mis
vaatamist või vähemalt teadmist väärt.
Vaid mõni
kilomeeter Kuremäelt kagu poole on Kivinõmme mets, kuhu väidetavasti on
maetud Kalevipoeg. Õnneotsijad on läbi aegade lootnud sealt varandust leida.
Seda pole muidugi keegi kätte saanud, küll aga luid: ilmselt on tegemist
keskmisest rauaajast pärit vadjalaste kääbastega, mille on kergeusklikud
kullahimulised paraku ära rikkunud. Tänapäeval tähistab seda kohta mälestuskivi
kirjaga „Kalevipoja haud“.
Teest vasakul
laiub Konsu järvest kuni Permiskülani 123-ruutkilomeetrine Puhatu
looduskaitseala, mille moodustamisel 1999. aastal mängis olulist rolli
Eestimaa looduse fond. Alles püütakse hoida viimaseid suuri siirdesooalasid
Eestis, oluline on kaitsta siinset linnustikku: näiteks pesitseb Puhatus
loodetavasti veel ka väga haruldaseks muutunud rabakana, kunagi Fred Jüssi
ülipopulaarse „Linnuaabitsa“ „kaanekukk“.
Kaitseala
idaservas, Poruni või Boroni jõe ääres paiknev ürgmets on
looduskaitse all 1967. aastat. Sellesse üsna tülikalt ligipääsetavasse
laialehelisse metsa on viimaseil aastail paaril korral huvilisi aidanud Looduse
Omnibuss.
Lääne pool
maanteed on 570-ruutkilomeetrise Puhatu soostiku lõunaosas Agusalu
looduskaitseala (110 km2), mille põnev iseärajoon on kriivad:
kunagiste mandrijää sulamisvete kuhjatud liivased vallid.
Struuga jõe ääres
asuvas Jaama külas vilksab korraks vasakuis aknais eemalt MPEÕK Jaama Püha
piiskop Nikolause kirik (1904).
Kaardilt on
pärast Jaamat peagi lugeda kohanimi Keetsemani. Ajan veebist omaaegse Keetsemani
skeedi, põdurate nunnade varjupaiga jälgi, aga paraku neid samahästi kui
polegi. Võrgupaik www.orthodox.ee/epc/index.php/et/convent-est
konstateerib Kuremäe kloostri artiklis napisõnaliselt, et 1894. aastal avati
/../ 25 kilomeetri kaugusel vaeste ja vanade varjupaik – “Keetsemani erakla”.
6. augustil 1896 loodi kloostri juurde halastajaõdede ühing ning organiseeriti
arstiabi kursused. Kloostri haigemajas võtsid arstid pidevalt haigeid vastu.
Teine leitud link on suisa üllatav: koht, paistab, oli oluline Teises
maailmasõjas (www.militaar.net/phpBB2/viewtopic.php?t=868).
Inga teab öelda, et praeguseks on erakla hooned lagunenud.
Aga siis jõuame Vasknarva.
Siia on paras koht pista jälle üks vapp (www.virumaa.ee/omavalitsused/alajoe/), sest juba Keetsemani teeristist alates oleme kulgenud väheldase, ainult 104-ruutkilomeetrise ja 300 elanikuga Alajõe valla territooriumil. Vapp on nii ilmekas, et kindlasti pole vaja selgitada, mida üks või teine detail sümboliseerib.
Väike on ka Vasknarva
(venelaste Sõrenets – nimi tulenevat sõnast „sõrost“, „niiskus“! – ja
sakslate Nyslott): 2011. aasta rahvaloenduse andmetel 40 elanikuga. Ehtne vene
küla (kui piirivalvureid mitte arvestada, siis ainult vene keelt kõnelevad
inimesed siin elavatki) asub...
... vägeva Narva jõe lätteil: seal, kus see
Peipsist lahkub. Rohkem väljavoole Euroopa suuruselt neljandast järvest ei
olegi. 75 kilomeetri pikkune Narva jõgi on Eesti veerohkeim jõgi, paraku aga
Narvas tammiga aheldatud.
Küla tekkis 14.
sajandil Vana-Liivimaa kirdepiirile rajatud ordulinnuse juurde, viimase
ehitusaeg on täpselt teada: 1349; sellel küll pikka iga polnud. 1427–1442
ehitatud uuest linnusest sai Liivi ordu foogtkonna keskus. Küla nime kohta
leian kaks selgitust. Üks ütleb, et see pandud ordulossi vaskkatuse järgi,
teine – ja minu jaoks usutavam – kinnitab, et kuna Narva linnusega võrreldes
oli siinne uus ehk vastne, siis olnudki alul nimi Vastne-Narva, mis hiljem
mugandus Vasknarvaks. Üheselt viitab sellele ka saksakeelne nimi: ega Nyslottki
muud tähenda kui „uut lossi“.
Juba Liivi sõjas
linnus purustati ja praegu on temast alles vaid natuke pakse müüre.
Vasknarva
tulijale hakkab esmajoones silma muidugi kõrge müüri taga paiknev pühakoda, aga
sellest sõidame me esialgu hooga mööda ja peatume hoopis kohas, kus ...
... ühel pool
teed julgelt värvitud maja, siinse kombe kohaselt otsaga tänava poole,
kahtlustava moega karvane neljajalgne värava taga seiramas, ...
... teisel aga
meie esimene sihtkoht Vasknarvas: piirivalve kordon.
Üks piirivalvur
tuleb meile ka uksele vastu, aga ütleb, et meest, kes meid vastu võtab, tuleb
veidi oodata: on kohe patrullretkelt tulemas. Nii on aega jõe äärde astuda, ...
... ning tõdeda,
et ordulinnuse varemed on päris lähedal, ...
... teiselt poolt
jõge paistab aga Venemaa, Vasknarvaga võrreldes Peipsile veelgi lähemale
rajatud Skamja küla. Nime olevat küla saanud 10. sajandil, kui neis
paigus družiina saatel liikunud vürstinna Olga seal kaldal kohalike toodud
puupingil ehk vene keeli skamjal jalgu puhanud.
Seirame kordoni
hoonet nii jõe poolt – hästi on näha maja kolmas korrus ehk vaatlustorn, kuhu
hiljem tõuseme – ...
... kui ka
tänavalt. Ei jää märkamata, et maja on kui kahest eriaegsest tükist kokku
pandud. Pärast kuuleme seletuste jagajalt, et kui tema teenistusse tuli,
olnudki olemas vaid poollagunenud vana telliskivimaja, mis olnud lausa
tõmmitsatega kokku tõmmatud. „Eelmises elus“ jõudnud maja teenida küll kino ja
kultuurimajana, aga ka näiteks laudana Kui 2004. aastal uus hoone rajati, hoiti
vanu müüre võimaluste jagu alles.
Ei jää märkamata
ka mäletustahvel: kinnitus mõne aasta tagusele traagilisele sündmusele.
Jõelt puhub vinge
tuul ning seltskond otsib varikatuse alt ja üksteise lähedusest sooja.
Kaja naeratab
kõigele vaatamata rõõmsalt ja optimistlikult.
Ja ennäe: peagi
läheneb mööda tänavat põrin ja õue pöörab mootorkelk meile vajaliku mehega. Nii
saame lõpuks majja sooja.
Piirivalvur
Tõnu Sepp osutub muhedaks
sõnaosavaks jutumeheks, kelle pajatusi võikski kuulama jääda. Saame teada, et
kordonis on kahe vahetuse peale ametis 23 inimest, kaks kokka kaasa arvatud.
Siia tööle käidavat õige kaugelt: varem olnud üks poiss lausa Vastseliinast;
nüüd on kaugeimad pärit Viljandist. Tõnu Sepp ise on kordoni hingekirjas
aastast 2000. Valvatav piirilõik on 15 kilomeetrit pikk. Kokku on Narva jõel
neli kordonit: peale Vasknarva veel Mustajõe, Punamäe ja Narva.
Juttu on
salakaubavedajatest (kord suudetud 15 minutiga lausa 20 kasti kaupa Venemaalt
üle jõe toimetada), veidratest seikadest (itaalia keelt kõnelnud tolmune ja
habetunud mootorrattur otsinud kordoni ukse taga teed lennujaama; tasapisi
selgunud, et lõuna poolt tulnud mehe sihtkoht olnud Valgas, sõbranna juures),
piirivalvur Vaido Veidi kangelasteost, kes oma eluga riskides kolleegi
uppumissurmast päästis, aga ka traagilisest õnnetusest teise kolleegiga, kelle
mälestustahvlit ukse kõrval enne silmasime.
Sellel pildil
näitab Tõnu Sepp keelatud kalapüügiriista lutsumända. Kalamehed, kelle
seas paraku ka seaduste vastu patustajaid, pakuvad piirivalvureile rohkesti
tööd ja nüüd Tõnu Sepale ka mitmelaadset jutuainet. Püügi alguspäeva nimetab ta
karjalaskepäevaks: poolteistsada kalanäljast sööstavad rüsinal jõele ja
järvele.
Ahingumeeste üks
nipp olevat jätta kaasa kaldale valvesse, näiteks raamatut lugema. Kui siis
piirivalvur kalu raiunud mehele hoopis vee poolt ligi hiilinud, reageerinud
västramees välkkiirelt: visanud keelatud tapariista eemale ja krabanud pihku
suvalise põõsaoksa. Et siis piirivalvuri küsimusele „Mis teed siin?“ süütult
vastata „Ikebanat!“.
Kord olnud vaja
järvelt paadist ära tuua purupurjus mehed. Üks keeldunud tulemast ja ujunud
jääkülmas vees ise kaldale. Kaldal olnud politsei juba vastas, sõidutanud mehe
Jõhvi prefektuuri ning seal, pärast pikka sõitugi mõõdetud bravuurikal
tegelasel veres ikka veel vaata et surmav kogus alkoholi.
Supelda Vasknarvas
piiri läheduse tõttu muide ametlikult ei võigi: ainus ametlik supluspaik Narva
jõel on Narvas.
Ei ole
piirivalvurid sugugi õnnelikud pärast mitme ametkonna ühendamisel osaks saanud
„kompleksameti“ üle, mis paneb tegema kõike, mida eriteenitused tegema peavad.
Muidu tuleks ehk ämmaemandagi töö selgeks saada, aga sünnitusealine rahvas on
külast ammugi kadunud.
Tõnu Sepp
juhatusel teeme ringkäigu ka majas ning vaatame üle elu-, söögi- ja puhkeruumid
(pst! piiril olnud poisid magavad!), jõusaali, sauna ja koguni arestikambri,
kus aegajalt ikka olevat ka asukaid. Lõpuks tõuseme valvetorni, ...
... kust hästi
näha nii Narva jõgi kui ka linnusevaremed, ...
... küla Tõnu
Sepa sõnul „kümme-viisteist suitsuga“, millest parajasti käib üle
lumesaju-
rapsakas.
Suureks tegev
riist toob soovijatele päris lähedale ...
... teisel pool
jõge seisva Venemaa piiritulba.
Ka raagus puud
segavad veidi vaadet uhkele pühakojale; selle juurde meil nüüd aeg minna ongi.
Kui kloostri
müüri taga parklas bussist maha tuleme, seirab meid siingi üle tänava
uudishimulik karvik.
Prohvet Eelija
kirik ning seda ümbritsev Pühtitsa kloostrile alluv Vasknarva abiklooster või
erakla on üks salapärane koht, mille kohta eestikeelses kirjasõnas üsna vähe
leida. Väike puukirik ehitati siia mõne allika andmeil 19. sajandi alguses,
teiste kinnitusel tublisti varem. Väidetavasti toodi siia ärevail aegadel
hoiule Pühtitsa Jumalaema uinumist kujutav ikoon, ikka seesama, mille karjused
olevat Kuremäe vana tamme alt 16. sajandil leidnud.
19. sajandi lõpul
ehitati Vasknarva kaupmeeste annetuste toel hoopis uhkem kirik, mis aga Teise
maailmasõja ajal pihta sai ja seisis pikka aega varemetes. 1970. aastate algul
hakati seda taastama ja nüüd on kompleks õnnistatud kui Pühtitsa kloostri
skeet.
Kogu kompleks
jätab soliidse ja igati hoolitsetud mulje. Värav piirdemüüris on lahti ja nii
astume sealt sisse. Kiriku uks on lukus ja selle põgusa aja jooksul, mis ringi
vaatame, pole kogu territooriumil märgata hingelistki. Ehk on siinnegi
pererahvas siirdunud suurele jumalateenistusele Kuremäele. Väidetavasti elavat
skeedis kümmekond nunna.
Päris kiriku
müüri ääres hakkab silma üksildane haud …
… ja selle
ristile kirjutatud nimi saab mulle kodus võtmesõnaks venekeelsete allikate
juurde. Neist leian kinnitust loole, mida räägib meile Inga, aga ka mõndagi
täiendavat.
Petserimaalt
pärit Isa Vassili ehk ülempreester Vassili Borin (1917–1994, foto:
http://af0n.ru) oli ateistlikul nõukogude
perioodil tuntud sellega, et tegeles ühe ülivähesena õigeusu vaimulikest
eksortsismiga ehk maakeeli: ajas inimestest kurje vaime välja. Inimesi sel
viisil aitama oli teda ergutanud hiljem pühakuks kanoniseeritud Petseri isa
Simeon.
Ühel päeval
saanud Vassili nägemuse, et peab talle tookord tundmatus Sõrenetsi nimelises
külas taastama kiriku. Ta rääkinud sellest toonasele õigeusukiriku Tallinna ja
Eesti metropoliidile Aleksei Ridigerile, tulevasele Moskva patriarhile. Ridiger
öelnud, et teab seda paika küll: see on tema ringkonnas, Peipsi järve ääres, ja
kannab nüüd nime Vasknarva.
Kui Vassili
Vasknarvasse asus, olid kohalikud inimesed teda hoiatanud kohaliku nõia, noore
naisterahva eest. Vassili saanud aga oma usuriitustega nõiast võitu, nii et
lahkus hoopis see. Vassili asuski täiesti lagunenud Prohvet Eelija kirikut
taastama, aga võttis samas vastu ka hinge- ja ihuhädalisi, nii et Vasknarva
muutus kiiresti omamoodi palverännakute sihtkohaks.
Just abivajajate
abiga tahtiski Vassili pühakoda taastada ning leidis nende hulgast nii
ehitajaid, kunstnikke kui ka arhitekte. Siiski tuli mõned meistrid palgata.
Kirikut lubasid võimud Vassilil taastada, mitte aga ehitada uusi maju. Et
palverändureist abilisi majutada, rajas Vassili seetõttu kiriku ümber ajutisi
ehitisi, küll kuuride, küll garaažide nime all. Vahetevahel elanud kiriku
territooriumil oma 150–200 abilist-abivajajat.
Ihu- ja
hingehädalisi voolas Vasknarva kõigile raskustele vaatamata üle terve Nõukogude
Liidu, ehkki takistada püüdis neid nii miilits kui ka KGB. Sugugi polnud
olukorraga rahul kohalik rahvas, pidades kohale voorinuid ohtlikeks
hullumeelseteks. Kes eksortsistlikke rituaale kasvõi filmides näinud, saab
kohalikest kindlasti hästi aru… Raske pole mõista ka seda, miks olid kohati väga
keerulised isa Vassili suhted teiste vaimulikega.
Paljud ei
mõistnud, miks Vassili taastab kirikut: „Kuni sa elad, tuleb siia ka inimesi.
Pärast sinu surma ei huvita selline kolgas ju aga enam keegi!“ „Siin saab olema
klooster,“ vastanud Vassili vaguralt. 1978. aastal õnnistas Tallinna ja Eesti
metropoliit sisse altari ja pidas esimese jumalateenistuse.
Pärast Eesti
iseseisvumist palverändurite voog muidugi katkes. Aga isa Vassili oli selleks
ajaks ka juba liiga haige, et veel kurjade vaimudega võidelda... 2002. aasta
septembris määras Moskva patriarh Aleksius II kompleksi Tallinna ja Eesti
metropoliidi Korneliuse palvel Pühtitsa kloostri eraklaks, metropoliit
Kornelius pühitses Prohvet Eelija erakla pühakoja sisse 2. augustil 2005.
Minusugusel
usukaugel inimesel on kogu selles loos päris raske selgusele jõuda ja
venekeelne tekst kubiseb sõnadest, mida ei leia ka neljaköitelisest vene-eesti
sõnaraamatust. Nii et ma pole sugugi kindel, kas ma kõigest ikka õigesti aru
olen saanud…
Muide, mullu
detsembris käis ajalehest Põhjarannik läbi teada, et kuna Vasknarva ja
Smolnitsa külade elanikud peavad end ajalooliselt Narva jõe äärsete külade
hulka kuuluvaks ning kuna Alajõe vallajuhid neile piisavalt tähelepanu ei
pööra, soovitakse liituda Illuka vallaga.
„Vasknarva
osakaal Alajõe valla eelarvetuludes on 20–25 protsenti, aastatel 2006–2010
investeeriti Vasknarvasse kõigest neli protsenti üldisest investeeringute
mahust,“ seisis 24 vasknarvalase allkirjaga kirjas.
Kümmekond minutit
enne kella kaht istume taas bussi ja sõidame Alajõe poole. Pole siinkandis väga
ammu käinud ja seetõttu on päris üllatav näha, kui palju on Peipsi põhjakaldale
kerkinud igasuguseid puhkeasutusi. Inga räägib isa Vassilist ja tema
kirikuehitaja tööst, siis annab Kaja põhjaliku ülevaate MTÜ Peipsimaa Turism
tekkeloost ja tegevusest.
Alajõelt pöörame
Iisaku poole, kus kavas veel viimane ühine söömaaeg.
Iisakule jõuame juba 14.30, nii on aega teha veel
üks söögiisuretk. On ju aleviku külje all pikal oosil Ida-Virumaa kõrgeim
punkt: 94 m üle merepinna küündiv Tärivere mägi ...
… ja mäel 28
meetri kõrgune vaatetorn. Eks ma ole selle otsa ennegi roninud, aga
kuidas saaks vastu panna võimalusele uhkeid vaateid vaadata!
Kõige raskem on
tornile ligi saada: juurdepääsunõlv ja -trepp on hullult libedad. Ülejäänud 124
astet on katuse all ning seepärast jäävabad ja ohutud.
Laisemad jäävad
alla, …
… usinad ronivad
üles, teevad pilte,
… naudivad
avarust …
… ja arutlevad,
mis siit kõik ikkagi päris selge ilmaga näha võiks olla.
… lõunasöögile. Ja
seejärel hakkab seltskond tasapisi laiali pudenema. Et kolme nädala pärast taas
kokku tulla.
No comments:
Post a Comment