Kui kaks
postitust kahe MTÜ, Peipsimaa Turismi ja Kultuurikoolituse – ehk Kaja
Allilenderi ja Inga Loimeti – ühiskorraldatud Peipsimaa giidide täiendkoolituse
23.–24. märtsil toimunud esimese poole kohta sai blogisse üles riputatud, siis
pole pääsu: midagi tuleb kirja panna ka koolituse teise osa kohta, mis oli
13.–14. aprillil.
Mustvee
vanausuliste kiriku ikonostaas, pildistatud aastal 2006.
Küllap peegeldub
avalõigust väike vastumeelsus seekordse kirjatöö suhtes. Ja eks ta natuke nii
ka on. Üks põhjuseid on see, et lihtsalt hirmus kiire on. Aga teiseks ka see,
et selle teise tsükli põhiteema – vanausulised – olen kümneid kordi
giidi ja lektorina üle rääkinud. Nii et kui kursuse esimene kakspäevak oli minu
jaoks täis rohkeid avastusi või vähemalt taasavastusi, siis seekord neid
peaaegu polegi; pigem kulgen küll toredatel, aga siiski üpris tuttavatel ja
meelde sööbinud radadel.
Olen
vanausulistest ka kirjutanud, näiteks kaks lugu ajakirjale Elukiri:
2006. aasta novembris ”Karjapoisi kerjakott ja Norra miljonid” ning detsembris
”Kaheksaotsristide, tihekülade ja kõrgpeenarde maa”. Paneksin meelsasti siia
lingi neile kirjutistele; paraku avastan guugeldades, et mu mitmekümnest
Elukirjas ilmunud reisijutust on arhiivi sattunud vaid mingi suhteliselt
juhuslik valik, need kaks kirjutist igatahes mitte. Võib-olla tuleks siis
millalgi teha samal teemal ka üks korralik, rohkete piltidega blogipostitus –
sest fotosid on aastatega kogunenud tõesti kenake valik –, aga hetkel pole mul
selleks aega. Sestap püüan piirduda suhteliselt lühikese ülevaatega kursusel
kogetust.
On 13. aprill,
talve viimaste võimulpüsimise katsete nädalavahetus. Tartus sajab hommikul
peenikest vihma, nii et pole üldse meeldiv ilm. Kui esimeseks koolitustsükliks
kogunes rahvas vähehaaval, osa liitus alles poole teel või lausa esimeses
koolituskohas, siis seekord oleme kohe vist lausa täiskoosseisus, isegi
Alatskivi-kandi rahvas on tulnud Tartusse.
9.15 hakkame Tartust liikuma ja sõiduaeg kuni
Varnjani on minu sisustada: mu kodutöö teema on Sissejuhatus vanausuliste
kultuuri ja seda nüüd esitama asungi. On ette teada, et umbes poole
tunniga jõuan mahukast materjalist rääkida ainult väikese osa; seepärast tuleb
teha mingi valik. Tean üsna täpselt, mida räägib meile Kolkjas Anna ja püüan
ära arvata, mida võiks Varnjas rääkida Zoja – ja lähen siiski alt. Keskendun
suuresti ristiusu tulekule Venemaale ja kirikulõhe sisule – ning üsna pikalt
räägib samadel teemadel pärast ka Zoja. Aga keegi ka meenutab, et kordamine on
tarkuse ema – ja eks see jutt tegelikult tõesti tahagi mitmekordset
ülekordamist, et mingi taustapilt tekkima hakkaks.
Sookalduse
nartsissiväli
2005. aasta 10. mail.
Püüan märksõnade
tasemel juhtida tähelepanu ka olulisematele kohtadele, millest Tartu-Jõhvi ning
Aovere-Kallaste maanteel mööda sõidame: Kõrveküla ja Miina Härma sünnikoht,
86-meetrine Inglimägi ja sealt terenduvad Vooremaa kehakumerused, Väägvere ning
Wirkhauside kodu- ja Ludvig Juhti koolipaik, Vara ja Brigitta kirik, Sookalduse
nartsissid ja Aleksander Sibul, Koosa ning Juhan Liiv, Karl Ader, Arvo Mägi ja
Eduard Päll.
Koosalt pöörame
otse Varnja peale ja jõuame peagi Eesti mandriosa väikseima valla, vaid napilt
31-ruutkilomeetrise veidi rohkem kui 800 elanikuga Peipsiääre valla
maadele, kuhu jääme terveks ennelõunaks.
Peipsiääre
valla vapp
Sinine
tähistab Peipsi järve ning sümboliseerib lootust, rahu ja armastust. Kuldne
värvus tähistab liivast järveranda ja päikest, sümboliseerib õnne, üllust ja
taevast tõde. Hõbe tähistab puhtust ja ausust. Kaheksaharuline rist märgib oma
usku ja kombeid läbi kõigi raskuste säilitada suutnud peipsiäärset vanausuliste
kogukonda. http://www.rk.ee/symb/peipsiaa.html
Piraaditseda pole
muidugi ilus, aga ma ei saa kuidagi vastu kihule pista siia ”Taevapiltniku”
lummav foto Varnjast, meie tänasest esimesest õpikohast (www.taevapiltnik.ee/blog/2012/09/07/vanausuliste-varnja-peipsi-aares-ning-homme-asetleidev-johvika-ja-sibulalaat/).
Ega teisel moel kui taevast aru saagi, milline see tänavküla õigupoolest välja
näeb!
1903. aastal
ehitatud Varnja kirikut saab pildile just ainult raagus puude ajal:
muidu jääb suur osa tornist nende varju.
Kirikusse me nüüd
paariks tunniks lähemegi ja kuulame koguduse eesvedaja, enne pensionile
siirdumist terve elu arstina töötanud Zoja Kutkina põhjalikku, aga ikka
südamlikku juttu vanausulistest. Kuna kirikus pildistada ei tohi, panen siia
Zojast ühe varasema, 2007. aastal kiriku ees tehtud foto.
Tundub, et
keelust on päris korralikult kinni peetud ning guugeldades Filipp Mõznikovi
maalitud ja paari aasta eest restaureeritud ikonostaasist tõesti uuemaid pilte
välja ei tule – välja arvatud ühed, Eriti Tähtsa Isiku visiidi aegu tehtud.
Neid saab vaadata võrgupaigast www.president.ee/et/meediakajastus/pildigalerii/collection_id-2481-amp-start-63.html.
Aga üks restaureerimiseelne
pilt on olemas; mina pildistan seda samal päeval Kolkjas, Peipsimaa
külastuskeskuses. Sellelt on näha, kui palju ikoone olid röövlid kahe korraga
seinast ära viinud.
Varnjast sõidame Kolkjasse;
teel räägib Peipsiääre vallast Kristina. Esimene peatus Kolkjas on vanausuliste
muuseumi juures.
Ei maksa arvata,
et muuseumi ees seisvad autod on toonud muuseumisse teisigi huvilisi. Ei,
igasse vähegi vabasse kohta Peipsiääre külades on pargitud kalameeste sõidukid.
Meie astume
mõistagi sisse ja istume kes pigile, kes lesole. Esiplaanil on kursuse
korraldaja Inga.
Anna Portnova
pajatab mõnusalt vanausuliste elust enne ja nüüd ...
... ning näitab,
kuidas tuleb rätikut kanda ja palveraamatut lugeda.
Klõpsan paar
pilti ka muuseumi eksponaatidest. See pilt vist ei vaja kommentaare, ...
... sellel aga on
voodi taga rippuvaist riietest vasakpoolsed mõeldud kadunukesele. Õige
vanausuline naine teeb need endale ja oma mehele varakult valmis, rõivad peavad
olema looduslikust materjalist: ”Mullast oled sa võetud ja mullaks pead sa
saama!”. Naise matuserõivad on heledad; terve elu tuleb abielunaisel kanda
tumedat. Vasakul varrukal ripub lestovka – vanausuliste
palvehelmed.
Vanad kanoniseeritud
dogmad, mida patriarh Nikoni kirikureformi aegu 17. sajandil muutis.
Tagajärjeks oli ohvrite- ja usupõgenikke rohke kirikulõhe.
Ka ühel muuseumi
stendil on põhilised muudatused kirjas. Palun paaril kolleegil lahti mõtestada
punkti 5; ei nad oska. Tean varasemast, et üldjuhul ei oska ka vanausulised. Ja
pole vajagi, sest Eesti preestritutel vanausulistel pole armulaua sakramenti.
Päeva jooksul
kerkib taas üles küsimus, palju Eestis vanausulisi on. Olen ise siiani öelnud,
et kõik jutud kaheteist kuni viieteist tuhandest vanausulisest on ilmselgelt
üle pakutud ning et paremal juhul võiks neid olla ehk 5000. Keegi meenutab, et
rahvaloenduse aegu küsiti ka religioosset kuuluvust. Kodus asungi otsima, aga
selgub, et neid kokkuvõtteid veel pole. Küll tulevad need kaks nädalat hiljem,
29. aprillil. Ja need kinnitavad: rahvaloenduse aegu määratles on vanausulisena
kokku 2605 inimest.
Aga siis jälle
bussi ja sõitu. Järgmine sihtkoht pole kaugel, siinsamas Kolkjas. Sööma minna
on veidi vara, seepärast põikame programmiväliselt Peipsimaa
külastuskeskusesse, mis üksiti on ka Peipsiääre valla i-punkt.
valvsus. Nii võtan infopunkti juures üles küll ühe
vinge karakatitsa, ...
... keskuse enda
aga unustan. Sestap pean siia panema mullusuvise pildi.
Olen
külastuskeskuses mind palganud reisikorraldaja soovil paar korda käinud, aga
eelistaksin pigem rohkem mitte tulla. Kusjuures asjaolu, et priske bussitäie
mahutamisega kitsukestesse ruumidesse on väheke probleeme, pole siin peamine
põhjus. Lihtsalt siinne tegevus on minu huviväljast natuke erinev.
Aga kolleegide
rõõmsatest nägudest taipan, ...
... et innuka
võõrustaja Kairi Güssoni jutt on neile igati meelt mööda.
Keskuses on
soodne võimalus rahakotti kergendada. Needki vidinad ei kuulu minu huvivälja.
Ning siis ”ainus
töö mis toidab”. Lõunat võtame kuulsas Kolkja sibula- ja kalarestoranis.
Seegi on koht, kuhu veenan reisikorraldajaid rühmi mitte saatma. Aga vahel
siiski olen siia sattunud ja küllap võib seda edaspidigi juhtuda. Mõtlen
kirjutades, et ehk tugineb mu üsna negatiivne arvamus mingil erilisel
pirtsakusel, ja võtan jälle ette väikese guugelduse. Leian paar paremal juhul
leigelt neutraalset hinnangut ning paraja portsu minu tagasihoidlikust
arvamusest hoopis kurjemaid seisukohti.
Lõunasöögiks on
kalaseljanka- , ...
... plaadikook ja
samovaritee; ...
...
kõhusoojenduseks ja tujutõsteks võib juurde tellida ”kalgaani nastoikat”. Üks
kolleeg tikub minuga vaidlema, kui ütlen et kalgan on eesti keeles
tedremaran. Kodus kontrollin üle: on ikka küll.
Siis jätame selle
eurokarpi pistetud etnokitši tänulikumaid kundesid tervitama. Aga oh sa tont,
ju ma olen täna vist liiga negatiivne: järgminegi koht on selline, kuhu ma
üldjuhul eriti ei tiku.
Ühtlasi lahkume
Peipsiääre vallast ja Triinu jutt juhatab meid Alatskivi valda.
Alatskivi
valla vapp
on
kilbikujuline alt kumera servaga. /../. Vasemal on punasel taustal hõbedase
värviga kujutatud Alatskivi lossi fassaadi profiilis. Paremal ülal on kolm
rohelist kuuske hõbedasel pinnal sümboliseerimaks valla metsarikkust. Alumisel
osal on sinisel põhjal kolm hõbedast lainet – kolm Alatskivi ümbritsevat järve (www.alatskivi.ee/?nodeid=93&lang=et).
Muidugi pole mul
midagi ei Juhan Liivi ega ka Alatskivi külje alla Oja külas Rupsi talus
asuva Liivide muuseumi vastu. Lihtsalt on siin kunagi paaril korral
juhtunud, et liiga entusiastlik vastuvõtja on täpselt planeeritud reisi
päevakava üsna põhja lasknud. Loodetavasti ongi see siiski vaid mineviku
probleem, igatahes täna püsime kenasti graafikus.
Vaatame Liivide
elumaja üle ...
... nii väljast
...
... kui ka seest.
Siis põikame
muuseumimajja, ...
.. kus
väljapaneku kujundanud ühel 2011. aasta tormisel augustiööl traagiliselt
hukkunud noor teatrikunstnik Mihkel Ehala.
Muuseumi
giid-pedagoog Margit Kilter juhib tähelepanu, kui vahvalt on kunstnik
kujundusse kaasanud Liivi jutustuse ”Vari”.
Ma pole kuidagi
suutnud võrgust leida nende praeguste tuntud tegelaste nimesid, kes on läbi
aegade olnud edukad siinsel etlejate võistlusel, kus loetakse Juhan
Liivi luuletusi. Nüüd teen mitu fotot ja saan siin näha Tiit Ojasoole ja Toomas
Luhatsile lisada ka LeeTrei, Ott Aardami, Erki Lauri, Andres Puustusmaa, Taavi
Tõnisoni, Velvo Väli.
Pähe tuleb
naljakas mõte: arvatavasti pole ma üheski teises Eesti turismiobjektis nii
palju kordi käinud kui Alatskivi lossis. Esimeses korrad juba siis, kui
kurvas seisus loss oli äsja Soome ärimehe Reio Tossavaineni käest vallale
saadud ning põhiline mure oli maja kütta ja kütta, et sealt aastatega imendunud
niiskus välja saada. Ja hiljem aina jälginud, kuidas asjad muutuvad. Püüan
mitte maha salata ka seda, mida kõva häälega ilmselt millalgi 2001. aasta paiku
ütlesin: No minu silmad küll seda ei näe, et see loss korda saab! Mõni
aasta hiljem oli põhjust hakata neis sõnades kahtlema. Ma polnud sugugi ainuke:
guugeldan välja kunagise fotoallkirja Kümneid miljoneid nõudva laguneva
Alatskivi lossi kordategemine käib vallale üle jõu (www.ohtuleht.ee/16602). Me lihtsalt ei
osanud hinnata tolleaegse vallavanema, nüüd paraku juba manalateile siirdunud Maie
Nisu tulevikujulgust ning Külli Musta ja tema mõttekaaslaste
võimekust.
Meid võtabki täna
vastu lossi perenaine Külli Must ise, ...
... meie seame
end mõnusasti galerii toolidele kuulama.
Mullu käinud
lossis ligi 40 000 uudistajat, tipppäevadel tuhatkond! Sattusin minagi
suvel paaril korral vist just tipppäevale tõesti. Siis oleks väga tähtis, et
meie, giidid ja reisijuhid, kokkulepitud aegadest täpselt kinni peaksime; muidu
võib minna trügimiseks. 2012 olnud ka esimene aasta, mil loss vallalt enam
toestust ei saanud.
Külli rõhutab, et
tal pole kunagi olnud mõisaproua tunnet ja seda tunnet ka ei tule. Loss on
pigem nagu teine elusorganism, kellega talle meeldib suhelda.
Aga uudistajate
kohta ütleb Külli, et ideaalis võiks neil tekkida tunne, et nad on perekond von
Nolckeni külalised, ainult et pererahvas on hetkeks ära läinud. Kajale ja
Triinule on see tunne ilmselt juba kohale jõudnud.
Väike ringkäik:
ei tohi ju unustada, et meie seas on ka neid, kes ei ole lossis juba kümneid
kordi käinud nagu mõned teised. Külli: Valgustid tulid Veneetsiast ...
... Murano
klaasimeistritelt lahtivõetuna. Kokkupanekuga saime ise hakkama.
Pererahvakorruse
heledaim ruum: salong mõisaproua portreega peegli kohal.
Minu jaoks on üks
geniaalsemaid ideid lossi ennistajate ideede seas on esimese korruse koridori
restaureerimis-
näitus: kõrvuti 1910. aasta paiku tehtud fotod kunagisest
originaalist ja praegusest seisust, samuti ennistustöö üksiketappidest.
Ja üks ajalooline
pilt ka minu varudest. Külli meenutab, kuidas noorgiidid koos temaga 2004.
aastal alustasid. See pilt on tehtud 2006. aasta suvel, mil üks neist
tüdrukutest, Mari-Liis Kruup oli veel 14 ja ma ei jõudnud ära imestada,
kuidas on nii noor neiu giiditöö väiksed nipid ja reeglid sellise
iseenesestmõistetavuseni selgeks on saanud. Olen aastate jooksul saanud
imetleda ka Külli tütarde Miina, Madli ja Liisi ning nende just sama noorte
kolleegide laitmatut teejuhitööd. Olgu lisatud, et Küllil endal täitub 1. juulil
kümme lossitööaastat.
Külli viimane
müstiliselt kiirelt tegelikkuseks saanud idee on mõisateenijate näitus
lossi keldris. Esimest korda saan vahakujudega ruumi nautida peaaegu tühjana!
Von Nolkenitel
olnud 20 teenijat. Praegu on lossis tööl kuus inimest pluss kuus restoranis.
Suvel tuleb aga juurde võtta mituteist lepingulist töötajat.
Trepp viib
teisele korrusele, kus mõisa ajal olid külaliste toad, nüüd Eduard Tubina
muuseum.
Pistan siia seda
muuseumi markeerima juba paar aastat tagasi tehtud pildi, millel Väägverest
pärit kontrabassivirtuoosi Ludvig Juhti pill. Just Juhtile kirjutas
Tubin üsna ebatavalise instrumentaalkontserdi: kontrabassile ja orkestrile.
Lossiprogrammi
lõpetab midagi, mis on päris uus ka mulle: õhtusöök lossi restoranis.
Olen neist ruumidest küll kümneid kordi läbi käinud, aga mitte siin söönud.
Kirjutan menüü programmist lausa tähttähelt ringi: kergelt suitsutatud
ahjusealiha, kuumad juurviljad, ahjukartul kuuma kastmega, leivavaht marjadega,
kannuvesi, kohv/tee. Kõik see maitseb väga hea. Ja meie ”majandusminister”
Inga annab teada, et maksab just sama palju kui supist ja plaadikoogist
koosnenud lõunasöök Kolkjal. Veel üks plusspunkt Alatskivile ja miinus
Kolkjale!
Õhtuks maandume
Päris Peipsi kaldale Nina külla, ...
... vanast
piirivalvekordonist ümber ehitatud külalistemajja, kus olen korra käinud, mitte
aga ööbinud.
Meid naabrimees
Toivoga pistetakse kitsukesse keldrituppa.
Õhtu on veel pikk
ja enamikule möödub see suures osas keldisaalis, ...
... kus Annereet
Paatsi peab rohkelt illustreeritud loengu Peipsimaa loodusest.
Ülejäänud aeg on
juba igaühe enda sisustada, näiteks ka saunas käia.
Öö vastu 14.
aprilli ei möödu just kõige kosutavamalt: kitsuke tuba läheb üpris umbseks.
7.20 ronin üles ja lähen peagi välja, et oma loppis olekut veidi
praavitada.
Käes on suur
sula, ...
... aga järv on
kalamehetäpikesi täis.
Kalda ääres saab
näha eksootilisi sõiduriistu, millega järvel käiakse.
Suumin väheke
lähemale kõrvalneeme; see vist ongi külale nime (venelaste Nos derevnja)
andnud. Seal kõrguva majaka (1936) kõrval puude vahel on ka õigeusu Nina
Jumalaema Kaitsmise (Pokrovski) kirik. See ehitati 1827. aastal sihiga mingigi
hulk vanausulisi õigeusklikeks pöörata.
Hommikusöögi ajal
tuleb meid vaatama külalistemaja perenaine Aigne Taska ja kutsub meid
läbi astuma ka oma teisest valdusest, Kivi kõrtsist Alatskivil. Mulle
jälle väga tuttav paik, mida kunagi kiitmast ei väsi: olen siin oma
reisirühmadega palju kordi lõunatanud.
Kõrts on üksiti antiigipood.
Vanade fotoaparaatide kohta ütleb Aigne küll, et need pole müügiks, vaid tema
kollektsioon.
Mullu avati
Alatskivil veel Sepikoja külalistemaja, ühtaegu kuue kaheinimesetoaga
külalistemaja, trahter, juuksuri- ja ilusalong.
Edasi on aeg
sõita Kallastele; linnast räägib teel Merike. Kuna tegemist ikkagi
linnaga, siis võtan siia Wikimediast nii vapi ...
... kui ka lipu.
Vapiga, mis seal
salata, on asi tegelikult läinud natuke viltu: hoopis loogilisem olnuks
vapilinnuks valida kaldapääsuke, kelle Eesti suurim koloonia pesitseb just
Kallastel, mitte aga rahvuslind suitsupääsuke.
Aga see pole
muidugi paraku kaugeltki ainus ega suurim häda Kallastega. Hoopis kurvem, et
linnake enam kuidagi jalgu alla ei saa: juhtkond aina vaheldub, tööd ei ole,
noored sõidavad minema jne. Nüüd on linnas juba ammu alla tuhande elaniku;
selle sama Wikimedia andmeil 2011. aasta 1. jaanuari seisuga 935. Rahvaloendus
ütleb arvuks 852, 2000. aastal aga veel 1211. Valdavalt on linnarahvas
venekeelne, eestlasi on 15% ringis.
Käime esmalt
järve ääres; muidugi on siingi rohkesti kalamehi viimast võtmas.
Seda kuulsat devoni
liivakivi paljandi vaadet olen palju pildistanud, aga nii kehv pole varem
veel ükski pilt välja tulnud. Ju on peale minu süüdi väga hall ilm.
Kell 10ks on meil
kavas käik linnavalitsusse. Kaja ja Inga kurdavad, et kohtumist on olnud
väga raske korraldada: ei leia kedagi, kes tahaks/saaks rääkima tulla. Pole
ime: alles käis ajakirjandusest läbi teade, et linnapeal on pahandusi.
Keskväljakul,
ammugi suletud kunagise kutsekooli vastas asunud linnavalitsuse maja põles mõni
aasta tagasi ja toonane linnapea laskis allesjäänud müüridki maapinnalt
pühkida. Nüüd on linnavalitsus ja raamatukogu ühe katuse alla lasteaiaga
“Vikerkaar”.
Üks naisterahvas
meid raamatukogus tõesti vastu võtab; mulle jääb paraku arusaamatuks, kes ta
õieti on, kindlasti mitte LV töötaja. Hääl on tal vaikne, eesti keel väga
konarlik, vene keelt ei mõista omakorda osa kolleegidest. Nii ei saa
jutuajamisest suurt asja. Proua püüab meile rääkida kahest tuntud siit pärit
mehest: Eduard Tubinast ja Aleksis Rannitist (kodanikunimega Aleksei Dolgušev);
meid huvitaksid rohkem linnaasjad. Nii palju olen üles kirjutanud, et lasteaias
käivat 22 last ja koolis õppivat 102 (2002–2003 õppeaastal veel 187).
Kui Kallastelt
edasi sõidame, võtab jutujärje üle Marja: räägib oma tulekust Eestisse 2000.
aastal ja sellest, kuidas temast sai populaarse majutuskoha Marjan maja omanik.
Selle alati eemalt silma hakkava punase katusega maja juures jätab ta meid
ajutiselt maha ja rääkima hakkab Eva.
Juttu tuleb nn.
tuhandeaastasest tammest ehk Rannamõisa tammest, mis dendroloogide hinnangul
siiski “ainult” 400-aastane ning millest on hulk igasuguseid legende ja
lugusid. Nii tamm kui ka Marjan maja asuvad Jõgevamaa Pala vallas. Omedu juures
jõuame juba järgmisse valda, kus meil on rohkem tegemist: Kasepää valda.
Miks on valla
vapil (allikas: Wikimedia) kolm kirikukella, pole vist vaja hakata üle
seletama. Seda Kasepääd ei maksa segi ajada Peipsiääre valla Kasepääga, kust
eile hommikul Varnja ja Kolkja vahel läbi sõitsime ja mida vahel kutsutakse ka
vene Kasepääks. Vald on tilluke, napilt 41 km2, ja siinnegi
elanikkond aina vananeb ja kahaneb; Vikipeedia ütleb nende arvuks juba alla
1300.
Valla
lõunapoolseima asula Omedu küla nimi tulenevat vene sõnast, mis tähendab
jõehauda (Vikipeedia). Veel samast: Omedu on traditsiooniline
parvekoht, kus parv viis üle Omedu jõe kuni 1957. aastani, mil selle asemele
rajati Tartu-Mustvee maanteele sild. Esimene sillaehitusplaan 1935.–36. aastal
jäi katki, kuna selle käigus taheti vana jõesuue sulgeda ning rajada uus.
Omedust kuni
Mustvee servani sõidame piki kuulsat 7-kilomeetrist tänavküla, mis minu
arvates on küll märksa vähem algupärast ilmet säilitada suutnud kui Peipsiääre
valla analoog. Suuresti on selles süüdi muidugi kunagised kurgikasvatuse
hiilgeajad, mil esmajoones Leningradi turult toodud raha laskis rajada hulga
vanausuliste stiilist täiesti erinevaid maju. Praegustel liberaalsetel aegadel
kerkib nii ühte kui ka teise tänavkülla üha rohkem miljööga lausa karjuvas vastuolus
ehitisi.
Kasepää külas on
vähemalt kaks kohta, kus tasuks sees käia: Veronika Kookmaa samovarimuuseum ja
Peipsi järve elu tuba. Meie programmis seekord kumbagi pole; teises olen käinud
(ka tema kahes eelmises asupaigas: põlenud Kallaste linnavalituse majas ja
Emajõe Suursoo keskuses, kust RMK ta välja ajas), esimesse tahaksin millalgi
kindlasti minna.
Bussiaknast
paistab, et maja taga, kus peale Peipsi järve elu toa ka valla i-punkt, on
laululava ehitus endiselt pooleli; käisin seal mulle kevadel.
Eva räägib, et
samovarimuuseum on kogunud raha Kükita vanausuliste palvela heaks, et
saaks korda teha palvela teise korruse ning kellatorni, – ja kohe sellest
palvelast mööda sõidamegi (foto on tehtud mais 2011). Eva ütleb, et see
on ainus nõukogude ajal ehitatud vanausuliste palvela Eestis: valmis aastail
1948/49 teises maailmasõjas hävinud pühakoja asemel. Ehitis on tegelikult
puidust, aga 1990. aastail laoti talle silikaattellistest ümbris.
Sõidame mööda
veel kahest mainimisväärsest kohast; neist panen siia eelmise aasta kevadel
tehtud fotod. Tiheda külas seisab kuulsa ikoonikunstniku Pimen Sofronovi
(1898, Tiheda, –1973, Melville, USA) kodumaja. Enne 1947. aastal USA-sse
siirdumist töötas Sofronov mitmel pool Euroopas, seal hulgas Vatikanis.
Raja vanausuliste
kalmistul (see on järve pool teed, õigeusukalmistu teisel pool maanteed) puhkab
Sofronovi õpetaja, Raja ikoonikoolkonna rajaja Gavriil Frolov
(1854–1930). Pärast surma sängitati paikkonna elus tohutu tähtsat rolli
etendanud pühamees ta enda rajatud Raja vanausukiriku taha, 1950ndatel tuli
Frolovi põrm toonaste võimude käsul ümber matta. Kalmule püstitati mõne aasta
eest Läti Rēzekne vanausuliste koguduse kingitud must marmorrist: Frolov
oli Rēzeknest pärit.
Külas endas
viitab Kaja ka veel üht majutuskohta: 20. sajandi alguse punases tellismajas
asuvat hostelit Jussin Maja (www.jussinmaja.com/).
Siis jõuame Raja
palvela juurde. Gavriil Frolovi 20. sajandi kahel esimesel kümnendil
rajatud uhkest pühakojast jäi pärast 1944. aasta tulekahju alles vaid
kellatorn, mis 1990 taastati. Kummalisel kombel on nüüdisaegne copy-paste-meetod
trükisest trükisesse paljundanud valeteavet, et torn olevat 50 meetrit kõrge;
tegelikult on ehk kümmekond…
Hävingust saadik
on palvelana kasutusel töö- ja elutubadega majas asuv endine talvekirik.
Seegi maja sai paarkümmend aastat tagasi oma esialgse, 20. sajandi algusest
pärit välimuse.
Vastu võtab meid
nagu ikka sõbralik ja heatahtlik Ossip Jotkin (foto aastast 2007);
täna on talle seltsiks hoopis noorem mees Aleksandr. Otse seda välja ei öelda,
aga küllap on Aleksandr Ossipi järeltulija nastavniku või batjuška rollis.
See väikese Raja
palvela sisevaade on pildistatud mullu suvel. Suur jagu ikoone suudeti
sõjaaegsest tulekahjust päästa, sestap on Raja palvelas hulk Frolovi kirjutatud
ikoone, aga ka mitu palju vanemat, ülihinnalist pühapilti.
Vanausureiside esimestel
aastatel jäin sageli kimpu reisiliste tavapärimisega, mis linnulaadsed olendid
on maalitud ikonostaasi kohale lakke. Oli tükk uurimist, et üles leida: Serafim
Šestikrõlõj on eesti keeles seerav, kõrgeima sfääri ingel. Ühe paari
tiibadega seerav lendab, teisega varjab jalgu ning kolmandaga katab silmi.
Käime ka Gavriil
Frolovi toas, kus olevat kõik nii, nagu pärast ikoonikirjutaja surma jäi.
Aga kunstlilli on minu arvates rohkem kui iialgi varem.
Kaugeltki kõiki
pühakoja uudistajaid ei lase Ossip küllap kõige hinnalisemate aarete juurde.
Kitsukeses raamatukogus on samuti õnnelikult tulekahjust pääsenud väga
vanu köiteid.
Jätkame sõitu Mustvee
poole Margiti jutu saatel. Ta laseb bussis ringi käia omamaalitud ikoonil
ja selgitab, kuidas pühapilte maalitakse; seejärel annab ülevaate Mustveest.
Wikimediast sean
siia jälle nii linna vapi …
… kui ka lipu.
Kummagi sümboolika on taas selline, et seletusi ilmselt ei vaja. Mustvee nime
kohta olen kuulnud paari selgitust. Tõepärasem tundub kinnitus, et nimi on
pärit Mustvee jõelt: selles voolav rabavesi on tõmmu tõesti.
Mustveegi
elanikkond aina kahaneb, erinevus 19. sajandi ja 20. sajandi algusega võrreldes
on lausa üle kahe korra; rahvaloenduse andmeil elab linnas 1358 inimest. Ka
siin on probleeme töökohtadega. Ent naaberlinna Kallastega võrreldes on Mustvee
mulle alati jätnud hoopis elusama mulje: siin on rohkem kenasid maju ja
hoolitsetud aedu ning tundub, et midagi aina toimub. Linn on teadagi tuntud ka
kui „Eesti kirikute pealinn“: napile elanikkonnale vaatamata koguni viie
tegutseva pühakojaga.
Meie uudistame
täna neist üht: Mustvee Halastuse ja Püha Kolmainsuse ainuusu kirikut
(foto eelmise aasta maist). Olen selle kiriku juures paljudele rühmadele
juttu puhunud, aga varem vaid korra õnneliku juhuse toel sinna sisse saanud.
Seepärast ootan tänast käiku üle keskmise suure huviga: kogu selle koguduse
lugu on mulle olnud paras küsimärk.
Veidi peame küll
ootama, aga siis on vajalik mees kohal ja laseb meid pühakotta sisse. Ikonostaas
üllatab mind: mälus on pilt hoopis tagasihoidlikumast pühapildiseinast.
Kodus saan
kontrollida: tänu ühele toonasele reisilisele, kelle nime ma kahjuks ei tea, on
mul paar võrdluspilti. Muutused on tõesti suured, aga meie teejuht kinnitab, et
töö ikonostaasi juures jätkub. Uued ikoonid on maalinud kohalik kunstnik
Svetlana Suvorova; ka ikonostaasi kaunistavad puitornamendid on valminud
mustveelaste käte all.
1877. aastal
ehitatud pühakoda on keerulise saatusega. Ainuusu kogudus tegutses seal 1957.
aastani, pärast seda sai hoonest jahu- ja mööbliladu ning pühapildid ja muu
sisutus viidi Mustvee Apostel Nikolai õigeusukirikusse, kus need on tänaseni.
1980. aastal anti kirik baptistide Mustvee Betaania koguduse käsutusse, 2004.
aastal tagastati ainuusulistele.
Ainuusu kirik tekkis 1800. aastal; tegemist on lühidalt
öeldes Nikoni reformi eelsete tavade kohaselt, aga Moskva patriarhaadi
õnnitusel tegutseva õigeusukirikuga. Sel moel sai õigeusukirik mingigi osa
preestriga vanausulistest ehk popoovetsitest oma kontrolli alla.
Mustvee kogudus
on midagi hoopis iselaadset: ta pole ei Eesti apostelliku õigeusukiriku (EAÕK)
ega ka Moskva patriarhaadi õigeusukiriku (MPÕK) kanoonilises alluvuses. Meile
lahkesti seletusi jagav härra selgitab: kogudus pole kiriku omanik, vaid rendib
seda EAÕK-lt. Kohalik õigeusukirik kinnitavat, et annaks varad ainuusulistele
tagasi, kui need tuleksid MPÕK alluvusse, EAÕK ähvardavat aga sel juhul
pühakoda enam mitte rendile anda. Ainus vanast ajast kirikusse alles jäänud asi
olevat see lühter.
Üks natuke jahmuma
panev hetk veel. Osutan kolleegidele ikonostaasis paiknevat väravat,
„kuninglikku ust“ ehk „ust paradiisi“, mida preestritute vanausuliste
pühakodades ei ole. Selle peale läheb meie teejuht, lööb ukse valla ning seerib
pärast edasi-tagasi altariruumi ja kirikusaali vahel...
Preester käivat
kirikus teenistusi pidamas Valgast!
Kolleegide
tähelepanu köidab parempoolse seina ääres seisev suur rist, eriti
Lunastaja all olev pealuu, mis minu teada peaks sümboliseerima inimest või
õigemini inimkonda, seda, kelle eest Lunastaja on kannatanud. Oh, kui kehval
järjel on mu religioosne haritus!
Sama motiiv on ka
sissepääsust vasakul seinal rippuval krutsifiksil, ...
... mis toob
järjekordselt meelde, et pole leidnud kedagi, kes seletaks mulle pealuu kõrvale
kirjutatud tähtede tähendust.
Küll käime
Mustvees ka ihutoidu kojas. Lõunasöögipaik restoran-baar „Ankur“ on mulle
varasemast tuttav, täiesti söödava toiduga koht.
Veel ainult üks
sihtkoht meil käimata ongi. Sõidame Mustveest Jõhvi-Tartu maanteele, liigume
paarteist kilomeetrit Tartu poole ja pöörame vasakule Kääpale. Oleme jõudnud Saare
valda, mille vapp viitab üsna üheselt siinsetele uhketele metsadele ja
Kääpa jõkke uppunud Kalevipoja mõõgale.
Just Kalevipoeg,
täpsemalt Kääpa külas endises Saare koolimajas 2002. aastal avatud
Kalevipoja muuseum on meiegi tuleku põhjus. Mis siin on ja mis siin toimub,
saab uurida muuseumi põhjalikult veebilehelt www.kalevipojakoda.ee/
Seame ennast
istuma saali, Ilmar Kruusamäe 1988. aastal valminud taiese „Aga
ükskord...“ ette. Maal tekitab igasuguseid seoseid ja mõtteid ...
... ja meile
muuseumit tutvustav juhataja Ulvi Tammgi ei jäta muheledes mainimata, et
pildilt võib leida mõnegi naisinimese kehakurvi.
Aga põhijutt on
siiski sellest, kuidas muuseum loodi, kes siin käivad ja mida näha saab.
Käijaid olevat aina rohkem, umbes 4000 aastas. Ja uuemal ajal on koha üles
leidnud ka idanaabrid, kellel hakkavat välja kujunema turismikolmnurk Äksi
jääaja keskus – Kalevipoja muuseum – teaduskeskus Ahhaa Tartus.
Muuseumi tosinast
toast on otseselt Kalevipoja tube vaid kolm.
Ülejäänud üheksa
hulgas on ka näiteks selline – punane tuba. Peale selle koduloo-,
hariduselu-, EW–EV- ja käsitöötuba ning õppevahendite ja õppetehnika toad,
samuti „Kong“: näide sellest, kuidas nõukogude võim kasutas vägivalda Saare
valla inimeste kallal.
Muuseumihoone ees
on muinasaed eepose 17 tegelase puuskulptuuriga.
Kalevipoja
tubadest paar teaberohket näidet: Kalevipoja-muistenditega seotud kohad
Eestis ...
... ja
Jõgevamaal.
Minu lemmik on aga juba esimesest käigust hoopis see
eksponaat, kokkuvõte füüsikatudengi teadusrehkendustest.
Meie koolituse
lõpetab tõeline maiuspala. Esialgse kava kohaselt pidanuksime looduskoolituse
tarvis lausa metsa minema, aga kuna sula on astumisaluse väga ebakindlaks
muutnud, kuulame metsamehest ja jahindusjäägrist looduskoolitajat Vahur
Seppa siinsamas saalis, Kalevipoja ja tema hobuse pilgu all. Vahur laotab suurest
mustast kilekotist meie ette vägeva valiku loomanahku ja rõõmustab meid terve
tunni lustlike, aga samas ülimalt õpetlike lugudega loodusest ja loomadest.
Kell 17 läheme koduteele ja seltskond hakkab
tasapisi väiksemaks pudenema. Aga enne jagab Kaja kätte kenas kujunduses
tunnistused. Meie omakorda plaksutame Kajale ja Ingale ning kannatlikule
bussijuhile Peetrile.
Pole kahe
päeva jooksul mahti saanud tähele panna, kui palju on sula jõudnud lund
vähemaks närida. Eile hommikul veel üleni valged põllud on muutunud õige
mustalaiguliseks. Ja linnas, kodutänaval, on mul ka võimalus võrdlusfoto
klõpsata (vt. selle postituse teist pilti!).
No comments:
Post a Comment