Olen mõnes
varasemaski postituses kirjutanud, et ehkki avastasin reisibüroo Comtour
enda jaoks alles üsna hiljuti, olen saanud ta suureks austajaks. Pärast kolme
välisreisi tegin nüüd, 7.–9. juunil Comtouri ja tema väga erilise juhi Urve
Joostiga ka ühe kodumaise sõidu, mis reisikalendris kirjas kui „Abruka
ja Vilsandi – eriilmelise loodusega saared“. Ütlen kohe ära, et jäin seegi
kord väga rahule.
Saare maakonna
vapp (allikas: Wikimedia)
Kui Hiiumaal olen
kolanud kümneid ja kümneid kordi ning üsna paljudes saare nurkades, siis Saaremaale
või Saare maakonda olen sattunud hoopis vähem. Täpselt tean oma käike
alates aastast 1994: selles reas on seekordne minek tosinas. Kusjuures üheksa
neist kordadest jääb 1990ndatesse. Ja neist üheksast omakorda viis on olnud
seotud filmitööga. 95. aasta mais ja juunis võtsime koos Enn Säde ja Arvo
Viluga üles lõike filmile „Tuulealused“; näiteks osales Vahasel filmitud
episoodis ka Albert Uustulnd. Sama aasta juulis tegin intervjuusid Immar Puuni
amatöörfilmile „Rohelise saare jutud“; teiste seas küsitlesin Abrukal Ülo
Tuulikut. 96. aasta juulis oli jälle kord rõõm teha filmitööd Enn Säde ja Arvo
Viluga, seekord valmis kahe käigu tulemusena üks viimaseid „Eesti kroonika“
sarja ringvaateid. Kui „Tuulealused“ on mul olemas nii DVD-l kui VHS-l ning „Rohelise saare jutud“
VHS-l, siis seda kroonikat üldse mitte. Aga tahaksin, et oleks, sest üks lõik
sai tehtud väga noore Imre Sooäärega, kes joonistas Pädaste lagunenud mõisas
lennukaid õhulossipilte, mida meie, kolm küünilisevõitu vanameest, kuigi
tõsiselt ei suutnud võtta. Ja oma üllatuseks leian toonastest märkmetest, et
olen siis Kuressaare teatrimaja ees küsitlenud Lea Kuldseppa, kes meile
tänavusel reisil lausa kaks korda juttu vestis.
Selle aastatuhande
Saaremaa-reisidest oli üleeelmine 2001. aasta veebruaris (seoses
looduskaitsjate protestidega Saaremaa süvasadama vastu) ning eelmine 2005.
aasta juulis Loodusajakirja Vilsandi- ja Viidumäe-sõidul. Nii et ega mu kehva
pildimälu arvestades eriti midagi vaimusilmas ole – ja seda suurem on huvi
minna.
7.20 väljuvasse bussi astub meid Tallinnas
19, teelt korjame veel kolm lisaks, nii et koos Urve ja bussijuht Maiduga on
meid kaks tosinat. Selle arvu kirjutavad ette meid väiksematele saartele
viivate laevukeste kandevõimed.
Teel tuleb väheke
passida paari remonditava lõigu valgusfooride taga, aga juba 9.20 ehk
ligi tund enne vajalikku aega oleme Virtsus.
Pole Virtsus ammu
olnud ja seetõttu üllatab mind veidi tuugenite rohkus; ühel ja teisel pool teed
ja üle lahesopi on neid kokku üle kahekümne.
Kui lähen kaugema
tuulikuterea jaoks paremat pildistuskohta otsima, pääseb mu kiilakas napilt randtiiru
punase nokanaaskli löögist: olen südi linnu pesale liiga lähedale tükkinud.
Tegelikult on ka
päris „ametlikul“ rajal praegu natuke ohtlik kõndida, sest üks tiir on oma pesa
seadnud ikka väga käidavasse kohta. Küllap kulub tal nüüd rohkem aega
kaitselennu-
sööstudele, kui saab mune haududa.
Aga 10.10
oleme bussiga laeva kõhus ...
... ja mõne
minuti pärast hakkavad tuulikud ja Virtsu tempokalt kaugenema.
Teekond on
teadagi lüheldane. Paremal Kessu- ehk Kesselaid, vasakul Viirelaid ja otse ees
aina lähemale jõudev Kuivastu – ja 25 minutiga oleme taas kuival
maal, esialgu siis umbes 200 ruutkilomeetri suurusel Muhumaale.
Esimene sõit
saarel pole kuigi pikk: buss pöörab Liiva külas Muhu Katariina kiriku
juurde parklasse: et saaksime pühakoda vaadata ja kohvitada. Arvatakse, et
kiriku on ehitanud 13. sajandi Ojamaa meistrid (esmamainimine 1267).
Range, eriliste
kaunistusteta varagooti stiilis hoone on kolmeastmeline: koguduse ruum, siis
palju kitsam ja madalam kooriruum ning lõpuks ainulaadne nelinurkne
koorilõpmik.
17. sajandil sai
kirik katuseharjale väikese puust torni ja kella. Mõlemaid tuli aja jooksul
uuendada, viimane haritorn hävis koos katusega 1941. a. septembris sõjatules.
Lääneseinal olev kirikukella varikatus on lisatud kiriku remondi käigus
1993. aastal.
Kiriku
ühelöövilises pikihoones on kaks kõrget kuppelvõlvi, ...
... kooriosas aga
ristvõlv. Kunagistest uhketest seinamaalingutest on reformatsiooniaegse
krohvikihi eemaldamise ja ebaõnnestunud restaureerimise järel näha vaid üksikud
kahvatud jäljed.
1629. a. valminud
renessanss-stiilis kantsel on vanemaid Saaremaal ning selle autor on
Balthasar Raschky (www.eelk.ee/muhu/).
Kirikuaias köidab
pilku vana pahklik saarepuu, millel uhkeldavad kollased puuseened.
Pärast
paarikümneminutilist peatust on jälle vaid mõni minut sõita, kui jõuame Väikse
väina tammile. Üllatavalt vähe on seekord näha kühmnokk-luikesid. Urve
laseb mul kaaslastele rääkida, miks ei sobi see valget lindu pidada puhta vee
sümboliks.
Teisel pool tammi
on juba Saaremaa pindalaga 2673 ruutkilomeetrit. Sõidul jääb mulje, et
siin on ainult mets ja võsa, vaid õige natuke ka avatumat maad ja üksikud
asulad. Aga kõiketeadev veeb kinnitab, et 1. jaanuaril 2012 elas saare
maakonnas 32 672 inimest.
Keskpäeval
tuhiseme piki Kuressaare peauulitsat Tallinna tänavat ja siis Lossi
tänavat Kitzbergi tänava parklasse, nähtavasti ainsasse, kus bussid
kesklinnas parkida saavad. 12.05 on buss paigas ja meil 45 minutit aega
ringi vaadata Saaremaa pealinnas, kus rahvastikuregistri andmetel elas 1.
jaanuaril 2012 14 588 inimest.
Kuressaarel on
teadagi käsil asutamise juubeli aasta. Seda rehkendatakse 1563. aastast,
mil hertsog Magnus andis Saare-Lääne piiskopina Kuressaarele Riia õiguse, mis
muutis selleks ajaks oma poolteist sajandit eksisteerinud aleviku linnaks.
On siis linn
juubeliks ka kaunimaks vuntsitud? Võtan endale selgelt üle jõu käiva ülesande:
tahan jõuda Siioni kirikuni, mis jäi mulle sõidul bussiaknast oma erilise
arhitektuuriga silma. Klõpsan sinnateel muidugi pilte, millest mõne valin ka
siia.
Kohe parkla
vastas on hotelli Arensburg 300-aastase peakorpuse kõrvale ehitatud
moodne lisa. See sai muide 2007. aasta „Üllataja arhitektuuripreemia“. Mina
muigan väheke hotelli saksiku nime üle: Arensburg Boutique Hotel & Spa.
Samasugust saksikust ja otsesõnust müügisoovi kohtan terve lühiteekonna
jooksul. Aga eks see ole meil Eestis peaaegu kõikjal nii.
Mõni neist
pealetükkivustest on päris vaimukas, värvikusest rääkimata.
See kellatorniga
majake Kauba ja Lasteaia tänava nurgal on ammustest käikudest
millegipärast väga selgelt meeles.
Maavalitsuse
hoones, mäletan, tegime
1996. aasta kroonikale intervjuu igikestval püsiühenduse teemal. Kui ma selle
ehitise kohta esimese hooga täiendteavet ei leia, ...
... siis üle
väljaku asuva Vaekoja kohta küll: Ehituse valmimise aeg – aasta 1663
– on raiutud barokstiilis hoone voluutidega kaunistatud astmestikviilu
harjakivisse. Viilutipul asuv sepistatud tuulelipp on aastaarvuga 1664. (www.kuressaare.ee)
Turukaupade
kaalumiseks vajaliku maja lasknud ehitada Saaremaal aastatel 1648–1654 valitsenud
Rootsi suurnik Magnus Gabriel de la Gardie. Hiljem on majas olnud hobupostijaam
ja eratelefonivõrgu keskjaam; praegu muidugi kõrts.
Sellesama de la Gardie eestvõttel on aastail 1654–1670 ehitatud nn põhjamaade barokki esindav Kuressaare raekoda. Siia kargan põgusalt ka sisse, et hankida turismiinfo-
punktist
linna plaan. Kahjuks loen alles kodus, et Raekoja teise korruse saali lage
kaunistab Eesti seni kõigi aegade suurim laemaal, mis jõudis
restaureerimistööde käigus sinna Narvast, enne seda Peterburist. (Oleks
küll huvitav teada, kuidas ta “jõudis”?!)
Kõrts on ka
kunagises pritsimajas. See valmis 1911. aastal, kivist torn voolikute
kuivatamiseks aga alles 1958. Kui uus moodne depoo bussijaama kõrval valmis
sai, jäi vana rentnike kasutada. /../ Kuressaares asutati üks Eesti esimesi
vabatahtlike tuletõrjeühinguid (1867).
Siioni kirikuni
jõudmiseks mul aega ettearvatult ei jätku. Aga mu teele jääb ikkagi koguni kolm
pühakoda: õigeusu Püha Nikolai, luteri Laurentiuse ja metodistikirik.
Tagasiteel peavad
jalad ennast veidi ületama, et jõuaks ära käia parkla paleetüüpi WC-s. Muidu
poleks fakt ehk mainimist väärt, aga kempsu sisemuses põlevad sinised lambid ja
seinal on üsna eemaletõukavate fotodega narkovastane reklaam; maja ees istusid
juba meie tulles päevasele ajale vaatamata üsna uduse silmavaatega
meesterahvad.
Liiklusskeem on
Kuressaares seoses lossi juures käivate remonditöödega natuke keerukas, nii et
võiks olla veidi rohkem suunaviitasid. Aga selles, et me Roomassaare teed
otsides ühe liigse lisasõlme teeme, on, tunnistan ausalt, oma osa ka minu
ülemäärasel tarkusel, mida ammutan äsja infopunktist saadud kaardilt.
Õnneks jõuame
tänu bussijuht Maidu tublidusele siiski päris õigel ajal Roomassaare
sadamasse...
... ning istume
uhiuuele Abruka laevale Abro.
Laevuke ehitati
Nasval, aktsiaseltsi Baltic Workboats laevatehases ning lasti vette ja ristiti
Nasva sadamas veidi üle kuu aja tagasi, 2.mail. Abro on Abruka
saksakeelne nimi. Kes aga guugeldada viitsib, leiab sellel sõnakesele mitu
muudki vastet.
Natuke arve ja
fakte mereblogist www.mereblog.com.
Alumiiniumist reisiparvlaev on 15 meetrit pikk ja 4,6 meetrit lai; maksimaalne
süvis on 1,5 meetrit ja suurim kiirus 13 sõlme. Meid on koos Urve ja Maiduga 24
– ja just kaks tosinat reisijat laev peale võtta võibki. Või tosin reisijat ja
3,5 tonni kaupa. Riigile kuuluva Abro ehitus kestis 2012. aasta 24. juulist
kuni käesoleva aasta aprilli lõpuni.
Laeva
reisijakajutis on hoiul selle pudeli kael, mille Abruka rahva uue laeva
ristiema Krista Lember Abro nime kinnituseks vastu laeva vööri 2. mail
kildudeks lõi. Poleks reisikaaslane mu tähelepanu juhtinud, jäänuks see
reliikvia minust märkamata.
Sadamas köidavad
pilku tohutud ümarpalgivirnad ...
... ja „Optimistide“
armaada.
Aga peagi hakkab
lähtesadama asemel hoopis huviväärsemaks saama see „kolmikportree“. Vasakult
alates Kasselaid, Abruka ja Vahase. Kangesti tahetakse näha ka toreda nimega
Linnusitamaad, aga see jääb saare varju, lõunasse. Koos nende pisisaartega on
Abruka pindala 10,1, nendeta 8,8 ruutkilomeetrit.
25 minutisse
merereisi järel jõuame Abruka sadamasse, kus meid juba oodatakse.
Raamatukoguhoidjast giid Helle Kesküla võõrustab meid järgmised neli ja
pool tundi: jagab tarkusi ja on emmena hoolitsev.
Esimesed tarkused
saame Hellelt kätte kohe sadamas.
Näiteks et uus
pole mitte ainult Abro: sadamakai on valminud 2009, uus sadamamaja 2010. Ja
sadamasse viiv tee oli avatud mullu 30. novembril. Et 1. detsembril sadas lumi
maha, sai saarerahvas uut teed näha alles kevadel. Kõik kai- ja teeehituseks
vajalikud kivid toodi Saaremaalt.
Vikipeediast
leian seletuse Abruka/Abro nime päritolule:
Roomassaare
/../ oli kunagi saar, mis oli kaetud pillirooga, seega roo maa saar. „Rohr“, ka
„roh“ alamsaksa keeles, tähendab roogu. Eesliide „ab“ aga „ära; eemale“, Abroh
(ka Abrohr) – roost eemal, roo maa saarest kaugemal.
Saare suuruse
kohta räägib Helle, et vesi on praegu madal ja nii võib muidu enamasti
kilomeetrine saare laius ulatuda lausa kolme kilomeetrini. Pikkust on saarel
seitse kilomeetrit.
Rahvast on talvel
saarel 10–15, suvel kaks-kolm korda rohkem. Sisse olevat saarele kirjutatud 33
inimest, lugejaid on raamatukogus aga 76!
Kui väike kohvi-,
tee- ja küpsise-
manustus raamatukogu juures lõppenud, ...
... pannakse
uksele teade ...
... ja ette tuleb
meie kohalik ühistransport.
Kes võtab koha
sisse autokasti, ...
... kes järelkäru
pinkidele. On tükk pressimist – ja peagi selgub, et pressisime liiga palju.
Esimene
sääsemulje saarest on karm. Helle soovitab selle vastu „suvist parfüümi“. Ette
rutates võib öelda, et vähemalt mulle tundus matka lõpus, et sääsekogus oli
siiski üsna tagasihoidlik. Pigem üllatas mind kiilirohkus: olen neid putukaid
millegipärast rohkem seostanud ikka süda- või koguni hilissuvega.
Hakkame liikuma,
aegajalt laseb Helle sohvril peatuse teha ja jagab seletusi. Selle foto keskel
on kauguses näha Abruka majakas. 1932. aastal ehitatud tuletorn olevat
36 meetrit kõrge, aga läbimõõt on vaid 2 meetrit. Huvilisi torni ei lasta.
Selle vaate kohta
ütleb Helle aga vist natuke irooniliselt, et kunagi lokkasid siin viljaväljad.
Tagaplaanil on aga Abruka „kõrgeim tipp“ Kukemägi.
Teeservas on
mitmeid viirpuid, mida peetavat „ukseks haldjate maailma“.
Sel kohal küsinud
linlastest turistid, et kuidas need paadid küll siia said. „Torm tõi,“ vastanud
abrukalane.
Natuke pikem
peatus on kalmistu juures. Esimesed matused olevat siin olnud 1893.
aastal, õnnistuse sai surnuaed 1895. Rahupaik on üllatavalt suur. Aga ei tohi
unustada: enne II maailmasõda elas saarel 150 inimest. Helle näitab ka
mõningaid haudu, kusagil on Estonia ohvrite mäletuskivi.
Siis jõuame metsa,
mis on kõik Abruka looduskaitseala sihtkaitsevöönd. „Mis kukub, see
kõduneb“, on Helle väga lihtne kaitserežiimi selgitus.
Üsna metsa
alguses saab meie sõidulõbu otsa: ilmselgelt kaalusime me järelkärus liiga
palju ja ühendustoru murdub. Ma ei ütleks, et see mind just õnnetuks teeb, sest
ausalt öeldes polnud meie „bussis“ eriti võimalik isegi pead pöörata. Ja ka
pildistada oli keeruline. Mõned rändurid otsustavad metsast autoga läbi sõita,
meie, ülejäänud, läheme edasi jala; võimalik, et mõneti väiksema kaarega, kui
esiti kavandatud.
Abrukast on palju
kirjutatud. Üks selliseid kirjasõnasse jõudnud kohti on see kilpjalgade
kasvukoht. Ja tee, „mis inimeste tehtud ja viib surnuaeda“.
Helle loeb selle
koha Jüri Tuuliku jutustusest Haab ette ja räägib, et kilpjalad ei kasva enam
nii kõrgeks kui varem. Omal ajal, kui nad augusti keskpaigaks täiskõrguse kätte
said, kadunud Helle nende vahele üleni ära.
Samas kõrguvad
kenad kased.
Õitseb karulauk;
pilt – nagu paraku mitmed teisedki seekordsed pildid – on kahjuks kehvake.
Jõuame ristteele.
Kui läheksime vasakule, jõuaksime lõpuks saare lõunatippu, Pitkanina säärele.
Meie pöördume paremale, kunagise Abruka mõisa poole. Kusagil siin lähedal
olevat olnud hirveaed. Mõisnikud tõid hirved saarele 19. sajandil, 1926. aastal
jõudis Saksamaalt kohale hirvepull. Paraku said loomad II maailmasõja ajal
hukka, ilmselt söödi ära. 1960. aastal toodi uued – et Moskva saksad meeleheaks
jahile tuua, kui näiteks oli vaja midagi defitsiitset välja lunida. Kuigipalju
luusib hirvi Abruka salumetsas ka nüüd.
Selle tee ääres
on eriti hästi näha Abruka au ja uhkust: meie oludes haruldast laialehelist
metsa.
Pärnad kasvavad
sageli otsekui kimpudena: vana tüvi on hävinud, kännuvõrsetest on hakanud
sirguma uued puud. Kui aga kimpu lähemalt uurida, ei pruugigi kõik tüved just
pärnad olla: teised liigid on ennast nende vahele kiilunud.
Helle näitab
kätte kaks teineteise vastu naalduvat mändi: „valssi tantsiva paari“.
Külma lõhestatud
tüvi.
See erkroheline
samblik olevat kindel tunnus, et õhk saarel on väga puhas.
Tee on kui suurte
pärnade ja pärnakimpude allee.
Üht neist
pärnadest nimetatakse Lippmaa pärnaks. Abruka salumetsa põhjalikult
uurinud botaaniku Teodor Lippmaa töödest pajatab puu juurde paigaldatud tahvel.
Siis oleme
metsast väljas lagendikul. Siin hargneb meie tuldud teest järsu nurga all
vasakule vaevumärgatav rada. Seda mööda jõuab kõndija Vahase silma äärde, kust
pääseb jala naabersaarele Vahasele.
Lagendikul asuv
hüljatud maja on mulle tuttav: siin käisime Immar Puuniga 1995. aastal uurimas,
kuidas Enn Kaljo arendas Sai Baba keskust; suur pannoo on seinal siiani alles.
1968. aastal ehitatud majas oli olnud suur saal, punanurk, raamatukogu,
velskripunkt, külaliste toad, tuletõrje. 1993. müüdi maja erakätesse ja
kavatseti muuta puhkekeskusest. Järgnes Sai Baba periood ja nüüd on maja jälle
tühi.
Siinsamas oli ka omaaegne
mõisasüda. Veidi Vikipeediast:
Esimesed
teated Abruka kohta pärinevad keskajast, mil toona Saaremaa piiskopkonnale
kuulunud saarel hakati suviti hobuseid kasvatama. Hiljem rajati sinna ka väike
karjamõis, mida majandati Sõrves elavate talupoegade abil, kes toodi kevadel
saarele ja viidi sügisel saarelt koos hobustega. Loomade ja inimeste
transpordiks kasutati suuri paate. Talurahva asustuse levimist saarele ei
peetud soovitavaks, sest selle läbi oleks kannatanud siinse hobusekasvatusega
tegeleva karjamõisa heina- ja marjamaad. Saarel oli karjastele elamiseks
ehitatud paar onni.
Alaline
asustus tekkis saarele 18.sajandil.
Helle räägib
samal teemal natuke täpsemalt. Sõrve-rahva edasi-tagasi vedu läks mõisale
lõpuks liiga tülikaks ja nii anti neile saarel veidi maad, muidugi kõige
kivisemas kohas. Nii sai küla alguse. Kui tulid lapsed, oli vaja ka kooli ja
see oli esiotsa tegutsenud suitsusaunas. Aga kord olnud Vene kiriku peapreester
Kuressaares ja Abruka mehed kirjutanud talle palvekirja: saarel pole kirikut ja
seda pole ka millestki ehitada, kuna mets kuulub mõisnikule. Saadudki luba ja
mõisnikule antud käsk metsast ehituspalgid anda. Ehitati kahe ruumiga maja:
ühes palvela, teises kool.
Kui peale sõda
Vesiaia sadamat uuendati, võeti vana koolimaja-palvemaja palgid seal
kasutusele: neist ehitatud ja kividega täidetud kastid moodustasid sadamakai
aluse. Koolimaja tegutses sel ajal juba vanas mõisamajas.
Neid ja teisi
jutte kuulame külamajas, kuhu jääme pidama tunniks ja kolmveerandiks.
Kivihoone ehitati 1895. aastal tegelikult kilusoolamise majaks. Ju siis pidid
vägevad kilusaagid olema!
Maja juures on
kiik ja muud lastelõbu ...
... ning kooguga
kaev.
Maja taga
kasvavate pärnade kohta ütleb Helle, et parempoolne ja teistest palju suurem on
looduslik, tema kõrval Arnold Rüütli ja tilluke, tükk maad vasakul, Toomas
Hendrik Ilvese istutatud.
Majas ootab meid
suurepärane supp ja kook ...
... ning muidugi
ka Helle pakutav vaimutoit, näiteks ka Jüri Tuuliku tore jutt „Tigu ja jänes“.
Majas on vaadata fotonäitus, muudest eksponaatidest köidab esmajoones
tähelepanu lae alla tõstetud jääpurjekas.
Aga siis jälle
teele: kõnnime saare lääneranda vanasse Vesiaia sadamakohta.
Kui vaadata
põhjakaarde, kerkivad tagaplaanil Kuressaare ja Roomassaare sarved, eespool on
aga Hüljeste rahu (? – võib-olla eksin nimega). Just selle taga seisnud
suured kalapaadid, millele saarelt mindi aerupaatidega. Ja aerupaatidega toodi
siis pärast ka loomus randa. Muidugi oli see tülikas, pealegi ei tulnud selline
väntsutus sugugi kasuks püütud kala kvaliteedile. Sestap hakati 1960. aastatel
uut sadamat ehitama.
Edelast paistab
vana laevavrakk, selle taga on aimatav Sõrve poolsaar, kust omal ajal
toodi paatidega Abrukale hobuste eest hoolitsenud rahvas.
Vesiaia roostikku
on ehitatud linnuvaatlustorn (kuhu meist paraku keegi ronida ei viitsi).
Aga siis hakkame
kaarega sadama poole liikuma. Väli, mille tagant paistab Abruka tuulik,
hoitakse puudeta: see on helikopterite maandumisplats.
Vesiaia sadama
kastide – ja varem kunagise koolimaja palgid.
Endine pritsikuur,
...
... mille räästa
all ripub siiani häirekell.
Ainult natuke
vundamenti on alles kunagisest koolimajast-palvemajast.
Lausa külavahelt
polegi meil enam mahti läbi minna. Mõne tähtsa maja näeme siiski ära. See siin
näiteks on vana elektrijaam, mis andis voolu lüpsi ajal: viis tundi
hommikul ja viis tundi õhtul. Kui Vremja läbi sai, pandi ka generaator seisma.
1986. aastast saab Abruka elektrit Roomassaarest ja Helle kiidab ühenduse
usaldusväärsust: kunagi pole olnud voolukatkestusi.
Ainus alles
jäänud Abruka jaanalind.
Sanglepad. Halli leppa Abrukal polevatki.
See pimedas
autotulede valgusel reflekteeriva ribaga post olevat märguanne sadamakaptenile:
siit tuleb pöörata kodu poole.
Ja nüüd oleme
juba tagasi teel, mida mööda hommikul sõitsime.
Kui kaardilt (www.abrukainfo.eu/abruka-infopunkt/abruka-matkarajad)
järele vaadata, siis oleme saarest näinud üsna väikese – loodetavasti siiski
olulisima! – osa. Hommikul lähtusime sadamast (nr.-d 1,2,3) , sõitsime lääne
poole ja pöörasime kalmistu (26) juurde viivale teele. Varsti pärast seda läks
sõiduk katki. Kõndisime jala edasi, pöörasime natuke enne nr. 24 vasakule ja
jõudsime lõunapaika (nr. 4). Pärast lõunapausi jätkasime marsruudil nr. 7, 8 ja
10 ning sealt jälle sadamateele tagasi.
Raamatukogu
juures on mahti veidi jalgu puhata.
Saan soojalt
seinalt ometi ka ühe kiili fotole. Nende röövloomakeste rohkus on olnud mulle
üks päeva üllatusi.
Põikan ka
kitsukesse raamatukogu ruumi, kus on omaette riiul raamatuile, mille autorid
ühel või teisel moel Abruka või Vahasega seotud: siin sündinud või elanud
või siia suvekodu asutanud. Kohalikke kirjamehi ja -naisi on üllatavalt palju:
tervelt 16. Teiste seast leian ka hea tuttava Tartust: teadusloolase Ken
Kallingu.
Aga siis on Urvel
aeg kõigi meie nimel Hellet põneva ja sisuka päeva eest tänada ...
... ning meil
kõigil sadamakaile siirduda.
Abro on saabudes
kaupa täis, seetõttu tuleb ahtriramp alla lasta ja kraami mahalaadimine võtab
tubli tüki aega.
18.05 paiku asume tagasiteele, enne meid väljub
sadamast lustiliste näitsikutega lastitud purjekas, kellest muidugi üsna kohe
mööda libiseme.
18.35 oleme suurel saarel tagasi ning teeme
„töötava rahva soovil“, nagu NL ajal oli kombeks öelda, paarikümneminutilise
peatuse linna servas juraka kaubanduskeskuse juures.
Siis veel neli
kilomeetrit sõitu ja oleme öömajakohas, Tahula külalistemajas.
Küllap tuleb see
maja kõigile Kuivastust Kuressaarde sõitnutele meelde, kui öelda, et just selle
kõrval seisab üks saare kurioosumeid: tramm.
Väike asjakohane
osundus 1997. aasta 1. augusti Eesti Päevalehest:
Põrnika
autoklubi avab laupäeval Saaremaal Tahula motelli lähedal sealmail esimese
trammiliini, mille iseärasus on paigaldajate sõnul see, et tramm ei hakka
liikuma punktist A punkti B, vaid seisab paigal nagu Tallinna trammid äikese
ajal.
„Seoses liini
avamisega saab esimest ja ilmselt viimast korda Virtsust Kuivastusse sõita
trammiga, istekoht maksab 100 ja seisukoht 50 krooni,“ ütles autoklubi
president Valmar Dreger, jättes targu mainimata, et Suure väina ületab tramm
siiski parvlaeva pardal. „Tramm hakkab Saaremaal sõitma viiendal liinil, sest
Tallinnas on juba neli liini olemas.“
Kui väljast jätab
võõrastemaja ehk veidi väsinud mulje, siis sisemus on kenasti korras ja ...
... oma väikesele
toakesele pole mul ka midagi muud ette heita, kui et akende ees võiks olla
sääsevõrgud: siis saaks öösel akent julgelt irvakil hoida: tuba läheb üsna
umbseks.
Päev pole aga
veel lõppenud. Õuel asuvas katusealuses on meil veel õhtusöök väga hea
grillliha, vorstikeste, salati ja veiniga – ning külalisega, ...
... Abruka
Maaliga, kellelt kuuleme lustilisi pajatusi ja kelle akordioni saatel
laulame nii mõnegi Saaremaa laulu. Õnneks on pole laululehtigi unustatud.
Esimene
reisipäev on läinud väga hästi. Ma ei julge veel Urvelt küsida, kui kalliks
läks leping taevataadiga, kes nii ilusat ilma hoidis.
No comments:
Post a Comment