Paaril
eelmisel aastal suutsin PiparkoogiMaaniast oma blogiülevaate teha veel näituse
ajal; seekord olen lootusetult hilja peale jäänud, aga siiski ei loobu. Sest
taas on mu vaimustus suur.
Kui ma näppudel
loendamisega just viga pole teinud, siis oli see PiparkoogiMaania juba
kaheksas ning leidis traditsiooniliselt aset Tallinnas Pärnu maantee
disaini-ja arhitektuurigaleriis, nii et küllap sai mingi hulk inimesi asjast
teatava ettekujutuse ka lihtsalt galerii suurtest akendest mööda jalutades.
Rohkesti oli
muidugi ka neid, kes ei pidanud paljuks uksest sisse astuda. Näituse
Näoraamatu-lehelt https://et-ee.facebook.com/pages/Piparkoogimaania
leian kinnituse, et 19. detsembrist 8. jaanuarini tegi seda
kokku 16 500 inimest. Eelmiste aastate andmeid mul käepärast pole,
aga kaldun arvama, et ehk oli see ka senine külastusrekord. Küllap aitas kaasa
meedia eelmistest aastatest hoopis suurem tähelepanu. Alalise peakorraldaja
Mari-Liis Laanemaa ja teiste asjaliste antud intervjuusid sattusin päris mitu
korda nägema-kuulma-lugema.
Ehk aitas huvile
kaasa ka põnev teema ”Kunstiajalugu”. Traditsioonilisele
puna-must-valgele taustale oli seatud fantaasiarikas valik piparkoogivariatsioone
nii ülikuulsaist kui ka vahest vähem tuntud teostest ja ühest-teisest muust
kunstilähedasest.
Nagu ikka, olid
eksponaatide juures sildid ...
... taignataiese nimetuse ja autoritega,aga seekord
lisaks ka viide inspiratsiooni-
allikale sõnas ja enamasti ka pildis. See
ajendas mind juba näitusel mõtlema, et peaksin vähemalt osa originaale kodus
veebist üles otsima. See hull mõte on üks põhjuseid, miks blogipostituse tegu
on nii hiliseks jäänud.
Ikka
traditsiooniline oli müügilett, ...
... kus leiduv
vääris omaette tähelepanu.
Käisin näitusel
seekord ainult ühe korra, aga püüdsin ikka kõik eksponaadid jälle fotokas koju
kaasa tuua. Käigu kuupäeva oli mul 30. jaanuar ja nii olid mõned tööd
paraku juba rohkem või vähem kannatada saanud. Näiteks see Carolina-Sofia ja
Tauro Pungase muna, ...
... mille eeskuju
baltisaksa juurtega vene juveliiri Peter Carl Fabergé ”Tsareevitši muna” (foto:
diaper/Wikimedia).
Jätkan ülevaadet
kahe detailirohke näputööga. All on Anu Soojärve ”Eesti uksed”, üleval Juta
Kübarsepa ”Samba samba”, ...
... mille eeskuju
16. sajandi Itaalia arhitekti Giacomo Barozzi da Vignola joonistus (allikas:
Wikimedia).
Rita Rahu
”Egiptuse sarkofaag”.
Aksella
Pilliste ”Mesopotaamia reljeef”.
Kristo Rohtla
ja Minnamari Murel ”Vulkaanimaa maskid”.
Mall Kees ja
Malle Pärtel ”Lutheri tool”.
Kristel
Tomband ”Giza püramiidid”.
Anneli Säre
”Rõngasrist”, ...
... ideeallikaks
17. sajandist pärit rõngasrist Keila kirikuaias (foto: Vamps/Wikimedia).
Ilme Rätsep ja
Feliks Sarv ”Arheoloogilised leiud Kreekast”, eeskujufotol on kuldne mask Mükeenest, mis pärit
aastast 1600 eKr.
Reeli Haamer
”Alhambra vaas”;
originaal on 13.–14. sajandist.
Sirje Kadalipp
ja Piret Paat ”Nofretete”. Thutimosise Nofretete büst pärineb 1345. aastast eKr.
Eestist oli
ideesid saadud suhteliselt vähe; peale seni juba näidatute (Marko Mäetamme
pildid, uksed, Lutheri tool ja rõngasrist) veel Aet Ollisaare ”Ussikuningas”,
...
... ERMis hoitava
vaiba kookkoopia. Vaiba (foto: http://maavald.ee/)
kavandi on 1915. aastal teinud maalikunstnik Oskar Kallis (1892 – 1918);
...
... purgistatud
taiesed ...
... – küllap Jaan
Toomiku meistritööst innustatud – sellise selgitusega ning ...
... ”Arraku Suur
Tõll ja Vanapagan” (autorite
kollektiivina on sildil kirjas Anu Rajamäe ja Kerly Kaljuste koos
abitöölistega: Aleksander, Konrad, Krõõt ja Mihkel), ...
... mille üks
võimalikke eeskujusid on selline.
Samasse
alajaotusesse tuleb arvata ka uhke sõjamasin, ...
... millel olnud
oma osa meie ajaloos.
Juurde ka veel kaks ehitist, mis kunstnikele väga südameläheda-
sed ja mida pärast näituselt
tulekut kohe pildistamas käisin. Esmalt Lembe Rubeni ja Kaupo Kanguri
”Tallinna Kunstihoone”, ...
... mis avati
1934. aastal ja mille on projekteerinud Edgar Kuusik ja Anton Soans; ...
... teiseks nüüd
juba vaid mälestustes eksisteeriv kunstiinstituut, mille piparkoogikuju
oli teinud kollektiiv Piprapilv: Kairi Kirt-Ende, Lea Järve-Eronen, Piret
Müüripeal, Katre Rajur ja Andres Mikker ...
... ja mis innustas
Kaarin Briedise kurba tulevikunägemust ””EKA” uus maja”.
Plats ise oli 30. detsembril selline.
Et mitte
unustada, lisan siia, et näitusel käinud valisid Kaarin Briedise töö 191
häälega seitsmendaks, Rene Haljasmäe ”Eesti rasketank Mark V” kogus 160 häält
ja oli kaheksas ning Mall Keesi ja Malle Pärteli ”Lutheri tool” 115 häälega
kümnes.
Jäängi arhitektuuri
juurde. Peale seni esitatute tuli piparkoogiideedena esile veel neli väga
kuulsat ja silmapaistvat ehitist. Esmalt vägev Flaviuse amfiteater ehk Colosseum,
mis suudeti püstitada kümnekonna aastaga (aastail 70–80 AD) (foto: Jerzy
Strzelecki / Wikimedia).
Liisalotte
Elme, Tanel Karja ja Henry Griin olid oma ”Stadoneumile” peale Rooma hiigelehitise eeskujuks võtnud
veel kaks rajatist, üks ilmselt kusagilt Briti saartelt, teine peaks aga olema
Pekingi olümpiastaadion ”Linnupesa”, ...
… Liina Ernits
oli aga teinud tõesti uhke koopia, töö nimeks “Tutte le strade portano al
Colosseo (kõik teed viivad Colosseumi)”.
Ka kuulsa
Kataloonia modernisti Antoni Gaudí (1852 – 1926) küllap kuulsaim töö,
nüüd juba üle 130 aasta ehitatud katedraal Sagrada Família (foto:
Bernard Gagnon / Wikimedia) oli innustanud kahe piparkoogimeisterduse
autoreid.
Piret Veigeli
ja Pia Inger Sepmani
tööga on kõik selge, ...
... Tiia Metsa
”Sagrada familia. Full Moon” ...
... lausa nõuab,
et lisaksin siia ka tööd esitlevad fotod.
Piret
Veigel ja Pia Inger Sepman said oma katedraali-
versiooniga külastajatelt 449
häält ning jõudsid edetabelis kõrgele 3. kohale.
Tähelepanuta ei
jäänud ka kuulsaim arhitektuurne äpardus, kohe ehitamise algjärgus kehva
vundamendi ja viletsa aluspinnase tõttu viltu vajuma hakanud ning seetõttu 199
aastat (1173–1372) ehitatud 56 meetrit kõrge Pisa kiriku kellatorn Toscanas
(foto: W. Lloyd MacKenzie / Wikimedia).
Küllap nägid ka Liisa
Kallam ja Kadi Pärlin oma ”Pisa torniga” kõvasti vaeva ja publik
hindas seda vääriliselt: 363 häält ja 4. koht. Omaette
veebihääletused olid näitust toetanud Electroluxi ja KAFO Facebooki-sõpradel –
ning mõlemad valisid parimaks just selle meisterduse. Ehk nagu KAFO FB-s kirjas
ka veidi viltu läinud asjad võivad olla vaataja silmis need kõige ilusamad.
Minu
näitusekülastuse päeval oli torn tasapisi pudenema hakanud, aga vaimustav
endiselt.
Neljas kuulus
arhitektuurne innustaja oli seekord Moskvas Punasel väljakul asuv kirik,
mille nime kopeerin pigem originaalkeeles; vanasti sai teda nimetatud ikka
lihtsalt sellest originaalkeelest võetuna Vassili Blažennõi kirikuks.
Ehk siis Собор Покрова пресвятой Богородицы, что на Рву või Собор Василия
Блаженного. Ehitada laskis selle aastail 1555–61 Ivan Groznõi Kaasani ja
Astrahani vallutamise auks (foto: Alvesgaspar / Wikimedia).
Uhke
kompositsioon ”Moskva Kremli Õnnistatud Basileiose kirik” kogus 464
häält ja saavutas 2. koha, autoreiks Marianne Reinsoo, Annika
Kvelstein ja Ave Kris Lend
Kirikuteema
jätkuks sobivad hästi kolm näitusel olnud ikooni. Katarina Naarits – ”Jumalaema
ikoon”, ...
Võsu kooli piparkoogiikoon ”Madonna lapsega”
Läheme edasi
skulptuuri või üldse ruumiliste kunstiteoste juurde. Esimene eeskuju on väga
vana: 1908. aastal Alam-Austriast Kremsi linna piirkonnast Willendorfi küla
lähedalt leitud kümmekond sentimeetrit kõrge liivakivist vormika naise kuju,
mis arvatakse olevat meisterdatud vahemikus 28 000. kuni 25 000. a.
eKr. Leiukoha järgi pandi kujule nimi Willendorfi Veenus.
Lauri ja Eva
Laanemaa ”Willendorfi
Veenus” oli minu käigu ajal kahes tükis, ...
... Kristi Meriväli samanimeline kuju aga täies ilus. See eksponaat kogus 118 häält. mis andis 9. koha.
Kuulsa
hispaanlase Pablo Picasso (1881 – 1973) 1912. aastal kartongist ja
traadist meisterdatud vist üsna ”elusuurune” ”Kitarri mudel” oli idee
andnud samuti kaheks küpsetiseks: ...
... selle
instrumendi võtsid ahjust Erika Sall, Ester Sall ja Gyuri Jakabfi, ...
... selle aga Tiiu
Kirsipuu.
Originaali otsimisega pidin päris kõvasti vaeva nägema. Katalaani kunstniku Joan Miró (1893 – 1983) loomingus on nimelt vähemalt kaks sellenimelist (originaalis Dona i Ocell) kuju ja otsing annab tohutul hulgal just seda teist, Joan Miró pargis Barcelonas paiknevat 22-meetrist kolossi, mis meenutab üsna ühemõtteliselt phallost (millel pealegi veel vagina küljel...). Ainult venekeelselt veebiküljelt www.liveinternet.ru/users/nataiv/post129088377/ avastasin ka selle teise, 1967. aastal valminu.
Seevastu Auguste Rodini (1840 – 1917) kuulus “Mõtleja” andis end otsemaid kätte (foto: Andrew Horne / Wikimedia). Kokku olevat täismõõdulisi, 186-sentimeetriseid ”Mõtlejaid” valatud 28, aga tehtud on ka kõikvõimalikke koopiaid. Esimese ”Mõtleja” oli Rodin teinud suurema kompositsiooni osana 1880. aastal, omaette pronksivalu tehti 1904.
Sama moel võimatu
oli näitusel mitte märgata Tuuli Silberi kuju ”Ikka veel mõtleb”.
Väljapanekust ”Kollane puri” leidsin esimesel vaatamisringil vaid sildi. Alles teise ringi alguses jäi kuju ise silma: ei taibanud enne lakke vaadata. Autorid Kätlin Ölluk, Rauno Mätas, Katy Seppel, Aet Kiivet, Marita Mätas, Tiina Kesküla, Kaspar Tõnisson ja Allan Kompus.
1950. aastal värvitud metallist ja traadist valminud originaali autor, Ameerika skulptor Alexander Calder (1898 – 1976) on tuntud just kineetiliste, õhus liikuvate kompositsioonidega (allikas: weatherspoon.uncg.edu/).
Ühe päris isemoodi kunstiteose tõid esile Triinu Visnapuu, Hiie Nõlvak ja Mart Kallaste. Nende ”The Horse in Motion”, mis koosnes piparkook-
projektorist ...
... ning
galopeeriva hobusega ekraanist, ...
... esitles inglise fotograafi Eadweard James Muybridge’i (1830 – 1904, sünninimega Edward James Muggeridge) samanimelist tööd (1878), mis näitas, kuidas liiguvad galopeeriva hobuse jalad.
Nüüd püüan välja valida piparkoogitööd, mille algtõuketeosed võiks lahterdada graafika alla. Oma täieliku võhiklikkuse juures võin millegagi ka kindlasti mööda panna. Siit nad paariti tulevad:
Ege Paju töö ”Vesi” kohta ütles näitusel
silma peal hoidev proua, et see oli enne rippunud ja näinud siis väga uhke
välja: kala on ju poolläbipaistvast karamellist. Paraku hakanud taies sulama ja
seetõttu tuli ta lauale tuua.
Kui ma õigesti aru saan, siis on belglase Gisbert Combaz’ (1869 – 1941) ”Vesi” (1898) on postkaart (allikas: http://junkyardarts.com/).
Ameerika popartist Roy Lichtenstein (1923 – 1997) – ”Maybe he became” (1965) (allikas: http://arts-wallpapers.com/).
Soomest Turust
pärit Petrus Hermanni Kurppa tutvustas oma puuvormidega tehtud
piparkooke ka eelmisel näitusel. Nüüd siis ”Kalevala seeria”.
Erki ja Katrin
Tukmann – ”La
Corbusier modulor”
Šveitsis sündinud prantsuse arhitekti Le Corbusier’ (kodanikunimega Charles-Édouard Jeanneret-Gris, 1887 – 1965) ”Modulor” (1943) on antropomeetriline proportsiooniskaala. (allikas: www.pinterest.com)
Helen
Tago-Mullaste – ”Growing
1”.
Sotsiaalaktivistist
ameerika kunstnik Keith Allen Haring (1958 – 1990) – ”Growing 1”
(1988) (allikas: www.haring.com/).
Itaalia
multitalendika geeniuse Leonardo da Vinci (1452 –1519) kuulus joonis on
tehtud 1490. aasta paiku (allikas: Wikimedia).
Anu Lüsi ja
Jelena Tšekulajeva – ”Duchamp’i
Mona Lisa”.
Prantsuse-ameerika kunstnik, skulptor, maletaja ja kirjanik Marcel Duchamp (1887 – 1968) joonistas da Vinci Mona Lisaga postkaardile pliiatsiga juurde vuntsid, lõuahabeme ja pildi mitmeti tõlgendatava nime ”LHOOQ” (1919) (allikas: Wikimedia).
Mall Nukke – ”Piparkoogi Vasarely”.
Ungaris sündinud
prantsuse kunstniku Victor Vasarely (sünninimega Vásárhelyi Győző 1906 –
1997) varase op-kunsti näide “Gestalt 1” (allikas: www.icollector.com/). Mall Nukke
eksponaat kogus 5. koha väärilise häältesumma – 279.
Hollandi graafiku Maurits
Cornelis Escheri (1898 – 1972), enamasti tuntud kui M. C. Escher,
op-gravüür (1954) (allikas: www.mcescher.com/gallery/).
Sama kunstniku
teine puugravüür ...
... ning belglase
René Magritte tööd ja hispaanlase Pablo Picasso kuulus “Rahutuvi” ...
... olid leida Eva
Roos Neruti piparkookides.
Keret Altpere
ja Ardo Rohtla (”See
pole piip”) ...
... tegid
piparkoogikoopia teisest Belgia sürrealisti René Magritte (1898 – 1967)
tööst, millel just sama nimi, ainult prantsuse keeles.
Edasi kaks
kuulsat teost, mida minusugune kuigivõrd hinnata pole osanud. Esiteks vene
abstraktsionist Kazimir Malevitš (1879 – 1935) ja tema “Must ruut”
(1915) …
… ning selle
piparkoogi-
versioon väga sobiva perekonna-
nimega autorite-
paarilt Riin ja Ruth Ruut.
versioon väga sobiva perekonna-
nimega autorite-
paarilt Riin ja Ruth Ruut.
Teiseks slovaki päritoluga vanemate kuulus poeg, Ameerika popkunstnik Andy Warhol (1928 – 1987) ja purgisilt “Campbell’s Soup I: Tomato” ...
Esitamata on veel
üksteist maali, millest mõne puhul on piparkoogimeistrid välja toonud mõne
kõneka detaili. Sellised on Norra ekspressionisti Edvard Munchi (1863 –
1944) “Karje”, norra keeles Skrik (1893), millest kunstnikul
valmis mitu versiooni küll õlimaali, küll pastelljoonistusena, …
… ja näitusel
näha mitu piparkoogivarianti “Karje”, autorid Sirje Kadalipp ja Piret
Paat; …
Prantsuse
postimpressionisti Henri Rousseau (1844 – 1910) “Laps hampelmanniga”
(1903) …
… ja Triin
Paumeri “Hampelmann”; ...
... Hispaania
sürrealisti Salvador Dalí (1904 – 1989) “Persistance de la memoire”
(1931) …
... ja Hannes Kiiveti, Irina Ivahnenko, Anu Veidenbergi, Heiko Vainsalu, Kristiina Karula ja Anna Mõtliku “Pehmed kellad” ...
... ning
vene-prantsuse modernisti Marc Chagalli (1887 – 1985) “Tsirkusehobune”
(1964), …
… millelt Marilyn
Piirsalu ja Kadi Pajupuu olid kookideks küpsetanud terve hulga
üksikobjekte.
Neljast maalist
oli meisterdatud peaaegu täpne piparkoogikoopia. Kõige vähem kehtib see ehk
paari Leonardo da Vinci ”Mona Lisa” (1503–05) (kõigi viimaste maalide
pildid on võetud Wikimediast)...
... ja Olivia
Parmasto ”Mona Lisa” kohta.
Huvitava viisi edasi anda I maailmasõjas hukkunud saksa ekspressionisti Franz Marci (1880 –1916) maali “Tiiger” (1912) (www.ibiblio.org/wm/paint/auth/marc/) ...
Kahe vene kunstniku maalidest olid valminud aga lausa uskumatult täpsed koopiad (mõlema pildid on pärit taas Wikimediast). Ilja Repini (1844 – 1930) ikka ehmatav ”Иван Грозный и сын его Иван 16 ноября 1581 года” (1885) ...
Ivan Šiškini (1832 –1898) maalile ”Утро в сосновом лесу” (1885, karud lisas neli aastat hiljem Konstantin Savitski) ...
Kolm maali olid inspireerinud valmistama piparkoogiskulptuure. Veel üks Mark Chagalli maal, ”Minu noorusemälestus” (1924) (allikas: www.friendsofart.net/) ...
Prantsuse
impressionisti Édouard Manet’ (1832 – 1883) “Einet murul” (Le
déjeuner sur l'herbe) …
Päris kindlasti suurima imetluse ja hämmingu, pildistajate ja meedia tähelepanu pälvis aga see, millisena kujutas hollandi postimpressionisti Vincent van Goghi (1853 – 1890) maali ”Vaikelu: vaas kaheteistkümne päevalillega” (1888) ...
...küpsetisena Kristi Jalakas. See imepärane kunstitöö kogus 1603 häält ja pälvis ülekaaluka esikoha. Piparkoogimaania blogi kinnitusel andsid näituse vaatajad kokku 5714 häält ja ilma hääleta polevat jäänud ükski töö.
Mis muud,
kui jään ootama järgmist Piparkoogimaaniat ja küpsetuskunstnike kõrget
fantaasialendu.
No comments:
Post a Comment