Läksime eelmise osa lõpus Ringtee
äärest Põhjala maja juurest teele Hoyvíkis asuva Fääride rahvusmuuseumi poole.
Esimene pilt on viimane
vaade Põhjala majale. See on see
tagumine, vägeva müüritisega sein. Esiplaanil on pildile jäänud üks
bussipeatuse-
putka.
Veidi maad edasi: vasakule pöörav tee ei tohiks olla veel
Hvitanesvegur, vaid mõni varasem, võib-olla Sundsvegur.
Kui nii, siis on need ereda-
värvilised majad veel Tórshavn.
Pilt on eriti udune, aga ei saa
tast kuidagi loobuda, sest selle majaga on seotud väike keeleline nali. Pole
võib-olla hästi nähagi, aga fassaadil on kiri Vinnuhúsið. Küllap
mõjutatuna ühelt poolt islandi sõnast Vínbúð
ehk viinapood ning teiselt poolt teadmisest, et kusagil siinkandis peaks olema
Tórshavni ainus alkoholimüügi koht, olen tükk aega arvamusel, et ju see ta ongi.
Tegelikult tähendab fääri sõna vinna
kas „tööd“ või „töötama“ ning Vinnuhúsið
on „Tööstuse maja“; mis siin täpselt tehakse, ei ürita ma enam uurida.
Aga see viinamüügi koht on tõesti siin lähedal,
aadressil Hoyvíksvegur 67: kaubamajas nimega Miðlon. Kui järgmisel
päeva lõuna ajal mööda Yviri við Strondit linnast välja sõidame, jääb ta mul
juhuslikult pildile; pildistamise hetkel pole mul aimugi, mis selle nime taga
peitub.
Nagu Põhjamaades
tavaline, on Fääridelgi alkoholimüük riikliku monopoli asi, siin kannab see
õige pikka nime Rúsdrekkasøla Landsins. Teised kaupmehed – baarid jmt muidugi
välja arvatud – võivad sehkendada vaid jookidega, mille alkoholi
ruumalaprotsent on kuni 2,8. Ja alkoholi, mille protsent üle 60, ei tohi müüa
ka monopol. Vanus, millal napsu võib ostma hakata, on 18. Müügipunkte olevat
kogu saarestiku peale kokku kuus, keskmisel eestlasel oleks siin ilmselt raske
toime tulla! Miðloni viinapood töötab
tööpäevadel kell 10–17.30 ja laupäeval 10–14.
Kaardil (lõigend Vikipeedia kaardist) on Hoyvík päris keerulise
kujuga; eks see kõik ole tingitud selle ala väga liigendatud, künklikust reljeefist.
Hoyvík on Tórshavni ja
Klaksvíki järel Fääride suuruselt kolmas linn; ingliskeelne Vikipeedia pakub
elanike arvuks 3805, muukeelsetes on arvud väiksemad, aga need ka varasemate
aegade andmed. Need arvud kinnitavad väidet, et Hoyvíki elanikkond kasvab väga
kiiresti. Sellest oli vist korra juba juttu, et alates 1978. aastast kuulub
Hoyvík Tórshavniga samasse omavalitsusse ja on sisuliselt muutunud pealinna
põhjapoolseks eeslinnaks.
Koha asustuse ajalugu on
pikk: hiljemalt 16. sajandil olid siin inimesed elanud, ent asula oli visa
kasvama: veel 19. sajandi esimesel poolel oli Hoyvíkis ainult üks talu. Hiljem
jagati talu kaheks ja esimesed majad väljaspool talusid ehitati 1835. Pärast II
maailmasõda lisandus veel mõni maja; tõsisem ehitamine algas alles 1980.
aastatel, kui kunagistele talu kaugematele maadele tekkisid tänavad.
Uuemal ajal ehitatakse
linna rida- ja terrassidega maju, nii et uusasukale müüakse majakarp ja
ülejäänu ehitab ta ise. Nii tekkivat perekonnal oma elamuga väga isiklik side.
Kompaktselt rajatud Hoyvík on ka ainuke kaugküttega piirkond Fääridel.
Kohanimi Hoyvík on jälle
otseselt tõlgitav ja tähendab „heinalahte“. Hoyvíki elanikku nimetatakse hoyvíkingur.
2005. aasta 31. augustil
kirjutati Hoyvíki muuseumis alla Hoyvíki leping: Fääri saarte ja Islandi
vaheline vabakaubandusleping.
Hoyvíkisse kavatsetavat
tuua Fääri saarte peaministri ametlik elukoht.
Klõpsan kirikust läbi bussiakna paar pilti
veel, …
Et uhkest ehitisest jääks
ikka väheke peenem ettekujutus, pean jälle pöörduma taanikeelse kirikuportaali
poole, nüüd siis alajaotuses http://www.danske-kirker.dk/index.php/19-faeroerne/208-hoyvik-hojvig-kirke,
ja võtma sealt paremad fotod (nende juures on taas märge “danske” ja järjenumber portaali leheküljelt). Teksti tõlgib võrgust
leitud tõlkeprogramm ja mõni koht saab päris naljakas, näiteks kirikukelladest
saab „aeg“! Leian kogemata ka ühe ameeriklase tehtud intervjuu (http://traffic.libsyn.com/faroepodcast/Podcast_172.mp3)
kiriku arhitekti Albert Gudmundson
Isfeldiga, mõne faktikese laenan ka sellest.
Valgel kirikul on vasest
katus, Isfeld ütleb intervjuus, et see läheb 20–30 aastaga roheliseks.
Isfeldi sõnul olnud tema
soov ehitada kirik kivist, paraku ei jätkunud selleks raha ja nii on pühakoda
valatud betoonist.
Nagu enne mainitud, paikneb
Hoyvík väga künklikul alal, ka kiriku arhitektuur on sellest tugevasti mõjutatud.
Külgvaates (danske 9) on näha, et pühakoja idaots on sissekäigupoolsest lääneküljest
oma kolm korrust kõrgem. Ja vähe
sellest: idasein tõuseb otse tiigist.
Pühakoja uksest
sisseastuja näeb otsemaid keerdtreppi
(danske 17), mis viib tornikella juurde.
Kirikusaal (danske 18) mahutavat Isfeldi
hinnangul 650 inimest; saal on valgustatud kahe Taani tootja (Tønderi Okholm Lighting ja Odense Theis Illumination) valmistatud armatuuridega.
Intervjuu käigus küsib Isfeld küsitlejalt, kust ta pärit on, ja elavneb, kui
kuuleb, et Oregonist: „Kirikusaali
puitosa on ju Oregoni männist!“ Botaaniliselt sobimatuid ingliskeelseid
alternatiivseid nimesid Oregon pine
ja Douglas fir (Oregoni mänd ja
Douglase nulg) kandev okaspuu, Oregoni osariigi rahvuspuu, on tegelikult harilik ebatsuuga (Pseudotsuga menziesii).
Jeesust ristipuul kujutava altarimaali (danske 24)
on teinud taanlane Sven Havsten Mikkelsen ja see olevat valminud juba 1970. aastatel
„mistahes kiriku“ jaoks. Isfeld kommenteerib, et tema tahtnuks midagi
algupärasemat ja nooremalt autorilt. Üldse tundub intervjuust, et 40 aastat
arhitekti tööd teinud mees pole sisekujundajate maitse üle eriti õnnelik. Klaasimaalide kohta ütleb arhitekt, et
need on teinud Fääride naiskunstnik. Nii et saartel on ka teisi
klaasikunstnikke peale Tróndur Paturssoni …
Kantsel (danske 27).
... paiknev orel (danske 29) on ehitatud Taani Greve orelikojas A. E. Lang’s eftf ja ...
...umbes 25 meetri
kõrgusel rippuv kirikukell (danske 18) on valatud Norras
Olsen-Maueni valukojas.
Üks bussiaknafoto veel: Hoyvíks-
høllin
ehk Hoyvíki spordisaal.
... tema vastas
vaatamis-
väärsuse märgiga aga Fääride
rahvus-
muuseum, ...
Veidi muuseumi ajaloost, kus mängus jälle mitmed varasematest juttudest
läbi käinud nimed. Nii oli muuseumi asutamise nõudega 1890. aastal esimesena
välja tulnud kuulus „kuningatalunik“ Jóannes Patursson. 1898. aasta rahvuspüha Ólavsøka aegu asutati Fääride ajalooline
kogu (Føroya Forngripagoymsla), mille
eestseisusesse kuulus 18 meest ning mille ülesanne oli koguda, konserveerida ja
eksponeerida ajalooväärtusega esemeid. Kahtlemata oli sel sündmusel
patriootilisi põhjuseid: oli see ju aeg, mil üha enam kerkis esiplaanile
rahvuslik enesemääramine. Ent oluline oli kindlasti ka puhtpraktiline külg: maailm
oli avanenud ja üha enam Fääride jaoks väga väärtuslikke esemeid saadeti
saartelt välja. Kõige aktiivsemate eksponaatide kogujate seas märgitakse
Fääride rahvakõrgkooli üht asutajat, kirjanik Rasmus Rasmusseni (1871–1962),
kes suutis saartelt hankida sadu väärtuslikke esemeid. 1916 loodi Fääride
ajalooühing. 1928. aastast juhtisid muuseumi asju raamatukoguhoidja, kirjanik
ja poliitik Mads Andreas Jacobsen (1891–1944) ning luuletaja Hans Andrias
Djurhuus (1883–1951, vt 16. postitusest) koos abikaasa Petraga († 1975). Nemad
seadsid eksponaadid korda ja korraldasid püsinäituse Tórshavnis. 1931. aastal
viidi muuseum vastrenoveeritud raamatukogu ärklikorrusele Tórshavnis
Debesartrøð’l, kuhu ta jäi kuni 1996. aastani, kui muuseum avati oma praeguses
asukohas Hoyvikis Brekkutúnil.
Olulised nimed muuseumi arengus olid veel talumehest poliitik Andreas Weihe
(1867–1946), kes kogus 1930ndatel tohutu hulga eksponaate, ja 1940ndatel
Fääride viikingiaega uurinud ajaloolane Sverri Dahl (1910–1987). Dahli üks
esimesi leide oli Kvívíki ürgfarm, mida meiegi nii 2015 kui ka 2016 vaatamas
käime (vt 4. postitust). 1952. aastal nimetati Fääride ajalooline kogu
parlamendi otsusega ametlikult avalikuks institutsiooniks, rahvuslikuks
ajaloomuuseumiks. Hans Andreas ja Petra Djurhuus rahastasid paadihalli ehitust
Debesartrøð’s; nende idee oli paigutada sinna nii rahvusmuuseumi kui ka
loodusmuuseumi näituse-ja kontoriruumid ning Fääride teadusühingu kontor. Püha
Olavi päeval 1952 avati muuseum ametlikult; samal ajal tähistati ka Fääride
parlamendi 100. aastapäeva. Ruumiprobleem kestis, kuni 1996. aastal koliti praegusesse asukohta.
Muuseum on suures osas ootuspärane: mida muud peaks näitama,
kui saarestiku loodust, alates saarte tekkest kuni elurikkuse mitmekesisuseni,
ajalugu ja kultuuri alates viikingi-aegadest ja keskajast ning fäärlaste kui
taluinimeste ja meresõitjate elu-olu ja tööd.
Paar pilti muuseumi eksponaatidest
olen pannud juba varasematesse osadesse, näiteks 1. postituses topiseid
praeguseks välja surnud kohaliku lambatõu viimastest isenditest, kes elasid 19.
sajandi keskel Litla Dimunil, või samuti väljasurnud hiidalgi mulaažist.
Viimane Fääridel kohatud hiidalk püüti Stóra Dímuni saarel 1. juulil 1808.
Tookord häbenesin lisada
postitusele Fääride endeemse musta-valgekirju
ronga fotot. Selle üsna
mõistatusliku linnu viimast teadaolevat
isendit nähti Nólsoy saarel 1949. aastal. Nüüd leian, et olen kasutanud palju
hullemaid fotosid, nii et olgu see siin ka.
... milliseid kivimeid siin leidub – kuni kivisöeni välja – ...
... ning muidugi ka seda,
kuidas ja miks on tekkinud omapärased 4-,
5- või enamasti 6-kandilised basaltsambad.
Elurikkuse alajaotuses
võib jääda märkamata tavagrinda (Globicephala melas) mulaaž. See väheldane vaalaline tõmbab igal aastal saarestikule
vihaste loomakaitsjate tähelepanu, kui fäärlased peaaegu nagu üks mees jälle
merele ja mere äärde lähevad neid loomi jahtima või jahti jälgima. Kindlasti
tahan ühes postituses sellest juttu teha, sest mul on grindajahi kohta juba
aastaid olnud oma kindel seisukoht, mida vahel olen näiteks oma töökoha
Loodusajakiri veebiuudiskirjas Uudistaja ka avaldanud.
Fääri paadi esiisa on
viikingilaev, algupärane materjal on pärit Norrast, hiljem on paate ehitatud
ajupuidust ja sisseveetud laudadest. Ehitusviis, mis on loonud need sihvakad ja
kerged, aga samas meresõidukindlad laevukesed, on tulenenud mitmest määravast
faktorist. Esiteks on Fääri väinades tugevad hoovused, Põhja-Atlandi avameri
aga alatihti karm, teiseks puhuvad kõrgete järskude mägede vahel väinadel ja
fjordidel tugevad langevad, muutlikud ja ettearvamatud tuuleiilid, ning
kolmandaks on metsatutel saartel olnud alati puidunappus ja puit väga hinnaline
materjal.
Aastasadu oli fääri paat
ainus saartel ehitatud paaditüüp. Alles 1804. aastal ehitas Nólsoyar Páll esimese
merekindla purjeka ja ristis selle kuunari Royndin
Fríða, tõlkes umbes „kena ettevõtmine“ või „ilus katse“. Meresõiduvahendite
kauaaegse nappuse juur seisnes Taani kaubandusmonopolis: ainsad laevad kuulusid
sellelt monopolilt loa saanud kaupmeestele. Ometi suudeti fääri paatidega ära
käia naabersaartel Shetlandil ja Orkneyl ning Šotimaal, et hankida eluks
hädavajalikku. Sellega leidis kinnitust nende paatide merekindlus ka pikkadel
teekondadel.
1986. aastal tõestas Ove
Joensen, et fääri paadiga võib üksinda sõita Kopenhaagenisse; tema paat Diana Victoria on kodusaarel Nólsoyl
vaadata. 1997. aastal lasti vette suurim klassikaline fääri paat Naddoddur kuue aerupaariga ja
14-mehelise meeskonnaga. Sellega on aerude ja purjede toel käidud nii Islandil
kui ka Norras.
Puri neile paatidele
hästi ei sobinud: kipakad laevukesed tikkusid sellega ümber minema. Mootorite
ilmumisega on fääri paatide stiilis ehitatud väikeseid mootori ja väheldase
tuulevarjuga paate, mida kasutatakse rannakalapüügil ja grindajahil, grindadrápil. Tänapäeval Fääridel väga
populaarsed võistluspaadid, samuti fääri paadid, aga spetsiaalselt spordiks
ehitatud, on jagatud kategooriatesse pinkide või aerukohtade arvu järgi (vt selle rea 2. postitust).
Stendidelt saab ülevaate,
kuidas paate on ehitatud ja kasutatud.
... kui ka üleriietest.
Riidenäited nukkudel: poiss läheb sügisel lambaid mägedest koju ajama,
tüdruk aga lehmi lüpsma.
Väljas on ka väga uhkeid rahvariideid.
Näited Fääride kudumite mustritest.
Arvestades jalgpalli tohutut populaarsust on
omamoodi „rahvariided“ ka kohalike meeskondade
vormid.
Kindlasti muuseumi suurim
aare on aga 15. sajandi algusest pärit 18
Kirkjubøuri kiriku pinkide männipuust otsa, millele on meisterlikult
nikerdatud apostlite ja teiste piiblitegelaste kujud. Veel on nikerdustel Püha
Brendan, piiskop Erlendur ja Norra kuningas Olav II Haraldsson ehk Püha Olav.
Ühel otsalaual on Kalmari uniooni 15. sajandi alguse kuninga Pommeri Eriku ja
tema naise Philippa vapid; kuna nad abiellusid 1406. aastal, siis on see
täiendav tõend radioaktiivse süsiniku meetodil saadud hinnangule puidu vanuse
kohta: 1405–1410.
Kaheteistkümnest apostlist
on otstel üksteist, kellest kaks on seni kindlaks tegemata; üks apostliga ots
on ilmselt kaotsi läinud.
Pingiots, millel Jumalaema lapsega.
Tegelikult on see väike ime, et nad üldse alles on. Pärit on nad Kirkjubøuri 1250. aasta paiku ehitatud kirikust, kuhu siirdume järgmises postituses. Võimalik, et nad olid algselt mõeldud hoopis Magnuse katedraali jaoks, mille ehitus jäi aga seoses reformatsiooniga pooleli. Esimest korda kirjutas neist nikerdustest 1817. aastal Taani uurija Christian Lyngbye.
Niiviisi kujutas
keskaegne nikerdaja apostel Andreast.
1874. aastal kirikut
renoveeriti ja ehitati ka uued pingid. Vanad oleksid peaaegu kui väärtusetud
minema visatud. Õnneks mõistsid nende väärtust paaril korral postitustes
mainitud vaimulikust keelemees Venceslaus Ulricus Hammershaimb ja Fääridel
ametnikuna töötanud Islandi jurist Hannes Kristján Steingrímur Finsen
(1828–1892). Nad kirjutasid palvekirja Kopenhaagenisse, kus nimetasid pingiotsi
iidseteks reliktideks. Järgmisel talvel viiski postilaev Diana haruldused Taanimaale, kus nad pandi välja toonases
kuninglikus Põhjamaade antikvaarväärtuste muuseumis, praeguses Taani
rahvusmuuseumis. Muidugi saadi lõpuks ka Fääridel aru, millest on ilma jäädud.
Pärast pikki läbirääkimisi jõudsid pingiotsad 2002. aasta juunis lõpuks koju
tagasi ja Ólavsøka aegu 27. juulil
avati Hoyvíkis rahvusmuuseumis nende püsinäitus.
Jumalaema ja 11 apostliga
pingiotsad on jõudnud ka Fääride
postmarkidele: 1980., 1984. ja 2001. aastal ilmusid neljamargilised
seeriad, mille pildid on Kroghs Buch fotode järgi graveerinud Czesław Słania
(1921–2005). Słania, poola rahvusest
graafik, elas ja töötas pikka aega Rootsis ning tema käe alt on tulnud peale
kolme tosina riigi postiadministratsioonide lugematu hulga postimarkide ka
kümne riigi rahatähtede kavandid; margikavandid on mehele toonud hulga auhindu.
Teiste seas on Czesław Słania graveeritud ka Eesti Posti 1992. aasta mark
mustsaba-viglega Eesti, Läti, Leedu ja Rootsi ühiselt välja antud sarjast „Mare
Balticum“. Słania graveeritud Fääride marke olevat väidetavasti täpselt sada.
Pildil on 2001. aasta
sarjas ilmunud mark pingiotsast, millel
apostel Bartolomeus.
Koos pingiotstega toodi
Fääridele tagasi veel paarsada hinnalist eksponaati, nende seas pihitool ehk nn piiskopitroon,
kaunistatud kooripult, kujusid ja riste.
See keskaegne Jumalaema kuju on samuti pärit Kirkjubøuri Püha Olavi kirikust. Kuju
pinnalt on leitud mitme värvi jälgi, nii et ilmselt oli kuju algselt eredalt
kirevaks värvitud.
Enne ärasõitu jõuan
muuseumi juurest veidi eemale kõndida. Selle pildi pealt jääb esmalt silma, kui
ilmetu maja fäärlased siiski oma
rahvusmuuseumile on ehitanud – meenutuseks: see avati 1996 –, ent sisule pole
küll midagi ette heita. Muuseumil olevat muide ka oma korralik raamatukogu. Ja
teiseks on näha, et lõunakaares on õige
udune. Õnneks sõidame sel päeval põhjakaarde – ja näiteks Saksunis ja
Tjørnuvíkis on meil Fääride kohta lausa suurepärane ilm (käigust neisse küladesse
oli juttu 7. ja 8. postituses).
Üle muuseumi parkla, umbes kirdest suumin pildile naabersaare Eysturoy. Parempoolne küla peaks olema Nes ja vasakpoolne ehk juba osa Toftirist. Toftir on see küla, kus enne
praeguse rahvusstaadioni valmimist oli saarte ainus enamvähem rahvusvahelistele
tingimustele vastanud jalgpalliväljak Svangaskarð.
Viimasel ärasõidueelsel
fotol pööran objektiivi läänesuunast õige
pisut kagu poole. Tagaplaanil teisel pool Nólsoyarfjørðuri väina on muidugi
naabersaare Nólsoy suhteliselt madal
põhjapoolne ots.
Ookeanis ranna lähedal on
väike, 0,8 hektari suurune asustamata kaljulaid Hoyvíkshólmur, millel on 1939. aastal ehitatud väike tuletorn.
Esiplaanil näha majad on
pildistamiskohast tublisti madalamal, aga omajagu kõrgemal kui Hvitanesvegur ja
muidugi veel kõrgemal ookeanist. Teisel pool Hvitanesvegurit on veel maju – see
on just Hoyvíki kõige vanem osa,
see, kus küla tegelikult oma alguse sai ja mis kuulub ka Fääride rahvusmuuseumi
juurde.
Käime seal 2003. aasta reisi ajal – nii uhkesti, et
sõidame lausa taksoga (65 dkk) kohale, kuna see tundub hirmutavalt kaugel, ja
pärast linnaliinibussiga nr 3 linna tagasi. Taksojuht paraku pole
vabaõhumuuseumist midagi kuulnud, nii et peame talle kaardil koha kätte näitama.
Tema osutab siis meile omakorda kaardil ülesmäge asuvat rahvusmuuseumi, kust ka
läbi käime.
Mul on kaks Jaanuse foto skaneeringut: sellel
on vaade Heima á Garði talule põhjaküljest,
…
… siin lõunast ja väheke kõrgemalt. Kenasti on
näha ka Hoyvíkshólmur.
Nagu Hoyvíki lõigu
alguses kirjutasin, koosnes kogu küla pikka aega sisuliselt ühest talust, mis
teatud perioodidel oli jagatud kaheks, siis aga jälle ühendatud.
1920. aastal muudeti talu
põllumajanduslikuks uurimisjaamaks ja sinna ehitati uued hooned. Kui jaam 1982.
aastal põhja poole Kollafjørðurisse koliti (sellest jaamast oli põgusalt juttu
6. postituses), avati talus tänini tegutsev vabaõhumuuseum.
Tórshavni teema
lõpetuseks paar foto, mis on enne jäänud kahe silma vahele. Niimoodi niidab üks mees 2003. aasta udusel juulipäeval oma maja katust.
Siin aga on 2016. aastal
pildile jäänud jalgrattalaenutus
peatänaval Niels Finsens gøtal.
Lõpuks veel kaks viidet. Youtube’ist leiab Fääride kohta hämmastavalt palju toredaid
filme ja filmikesi, seal hulgas muidugi ka pealinna kohta.
Aadressil https://www.youtube.com/watch?v=PaWFAwRL0Zc
(5.23) saame üle vaadata kõik kolm Torshavni valgusfoori ning sõita viie ja
poole minutiga sisuliselt läbi terve linna selle lõunanurgast põhjapoolse
naaberlinna Hoyvíkini, ...
... aadressil https://www.youtube.com/watch?v=rDfUwv5LzyU#t=424.093875
(7.17) on aga kokkuvõte 2014. aastal tehtud arhitektuurifirma projektist,
millega nad võitsid ära Tórshavni planeeringuideede võistluse. Projektis
tegeldakse kümne paiga tulevikuga kesklinnas.
Tórshavni mulle teada teemad olen
sellega ammendanud ja järgmistes osades puudutame pealinna just nii palju, kui
on vaja linnast väljumiseks või siis millegi siin asuva-toimuva osunduseks.
No comments:
Post a Comment