Nüüd pean hakkama
saama üsna keerulise ülesandega: kirjutama saarest, kus käisin 14 aastat tagasi
ja millest on väike peotäis põhiliselt üsna keskpäraseid fotosid. Teisalt ei
taha ma seda siiski ka tegemata jätta, sest vähemalt reisimärkmik on mul
olemas, kust saab ühtteist ju otse maha kirjutada; need kohad on allpool jälle
kursiivis. Aga eks ma sirvi tavapäraselt ikka oma muid allikaid ka ja
Vikipeedia aitab tublisti kenamaks muuta postituse pildivaliku. Koos Sandoyga
on kindlasti mõistlik puudutada ka ülejäänud lõunasaari, ehkki ma neil käinud
ei ole.
Fääri saarte lõunaosa (lõigend kaardist https://en.wikipedia.org/wiki/Faroe_Islands#/media/File:Map_of_the_Faroe_Islands_en.svg)
James Proctor kirjutab oma reisijuhis, et viis lõunasaart
elavad üsna omaette maailmas. Nad on peasaarest Streymoyst ja teda
ümbritsevatest saartest eraldatud vaata et ühtede kõige rahutumate vetega, mida
Põhja-Atlandil leida, ja nii on viimaste kümnendite suured muutused neid
maalappe suhteliselt vähe puudutanud – eluviis on jätkuvalt kadestamisväärselt
rahulik.
On pühapäev, 27. juuli
2003, rahvuspüha Ólavsøka eelne päev. Eelmistel öödel on mind
äratanud mitmel pool mürtsunud ilutulestikud. Arvan esiotsa, et küllap
saluteeritakse juba Ólavsøka auks, ent giid Sámal Bláhamar ütleb, et
pigem ikka kellegi pulmade tõttu. 2003. aastal on eestlase jaoks üsna
ettekujutamatu, et pulmade puhul võiks keegi endale selliseid kulutusi lubada;
meie väike maailm on nende mõneteistkümne aasta jooksul palju muutunud ...
Oleme ostnud selleks
päevaks Tora Tourist Trafficu reisi Sandoy saarele. Plaanime oma linnaserva
Undir Fjalli külalismajast kesklinna tuuriautot ootama sõita linnaliinibussiga;
eelmisel päeval just nii talitasime. Toona maksis pilet 10 DKK, alates 2007.
aastast on linnaliinibussiga sõit tasuta. Kõnnime nüüdki kell 7.10
külalistemajale lähimasse peatusesse, seal taipan vaadata pühapäevast
sõiduplaani ja saan teada, et esimene buss alustab alles 9.50, nii tuleb
paarkümmend minutit vantsida; õnneks on ilm ilus.
Kesklinnas valitseb
jälle tõeline hullumaja: purujoobes noored möllavad; üks näiteks sõidab uuesti
ja uuesti ostukärul mäest alla – risti üle suure liiklusega peatänava!!
Lendavad pudelid – ka künkalt üle meie peade peatänavale –, nii et asi tikub
ohtlikuks. Tõmbume puu taha peitu...
Ei maksa siiski
järeldada, et selline varahommikune olukord ongi Tórshavnile iseloomulik: asi
on ikka kohe algavas rahvuspühas. Samasugune mööbeldamine käis sama kohas ka
eelmisel hommikul, kui samal ajal samuti oma giidi ootasime: tänavad on enne
seda, kui kell 8 tulevad koristusmasinad, nagu prügimägi; purjus noored käivad
meilegi pudelist rüübet pakkumas ja on üllatunud, kui me ei taha. Arvan ise, et
mööbeldajad on põhiliselt saartele tulnud taanlased – ja pärast Sámal kinnitab
seda: „Saavad papa-mamma silma alt minema ja muutuvad veel ülbemaks kui muidu!“
(nagu ühes varasemas osas kinnitasin, on Sámal taanlaste suhtes rõhutatult
kriitiline...).
Aga selle eelmise hommiku
kohta tuleb kindlasti veel üks koloriitne lugu ära rääkida. Nimelt juhtub nii,
et ilmselt on turismi-infopunkti ja giid Sámali vahel olnud mingi infotõrge või
ajab Sámal ise midagi sassi, igatahes oodatud reisibussi (tegelikult sel päeval
küll reisiautot, vt 7. ja 9. postitusest) ei ole ei kell 8 ega 8.15 ega 8.30gi.
8.30 olen juba surmkindel, et see üritus läheb p...sse /../ Jumal teab,
millega asi lõppeks, kui meie juurde ei tuleks üks lahke linnaliini bussijuht
küsima, mida me ootame: et tema juba kaks korda peatuses peatunud ja samad
kujud aina seisavad ja seisavad. Jutu ära kuulanud ja meie vautšeri üle
vaadanud, helistab ta alul turismi-infopunkti, kus muidugi sel varasel tunnil
keegi ei vasta, siis ilmselt mingile infotelefonile ja lõpuks Tora Tourist
Trafficu bossile, kes olevat tema hea tuttav /../, õnneks see mobiilinumber
vastab ja bussijuht ütleb, et oodaku me veidi veel, kohe tullakse. KAS
SAMASUGUNE SITUATSIOON OLEKS VÕIMALIK EESTIS?!
Nimetatud Tora Tourist
Trafficu boss ongi muidugi Sámal ise. Peale meie teeb selgi päeval reisi peale
meie ainsana kaasa soome juurtega ameeriklanna Nancy Aalto, ehkki sõidame enne
linnast lahkumist läbi veel mitme hotelli, ka üleval mäel asuva Føroyar
juurest, kust näen esimest korda sealt avanevat (vt 13. postitust) suurepärast
vaadet linnale.
Teed Gamlarætti
kirjeldasin 22. osas; vahe 2003. ja 2016.–2017. aasta vahel on see, et 2003 on
veel käsil väidetavasti juba mitu aastat kestnud remont ja sõit seetõttu üsna
vaevaline. Peagi hakkavad paistma naabersaared Hestur ja Koltur.
(Kasutan fotode juures samu
tingmärke, mis 21. osas: P skänn tähendab minu fotode
Photopointis tehtud skaneeringut, J skänn Jaanuse skaneeringuid tema
albumist, kus on nii tema (J) kui ka minu (T) fotosid; Jaanuse fotodel on oranž
kuupäev nurgas, minu omadel mitte).
Sadamas oodates tuleb
veidi juttu hobustest – sõidame ju esmalt Hobusesaarele: ainus suksukasutus
saartel on ratsutamine, tööd nendega keegi enam ei tee.
Vaade laevalt: allasõidutee
Gamlaræti sadamasse.
Teekond Hesturile on
alanud.
Olen sõidu alguses üsna
hämmingus, sest Sámal kas ei selgita meile, mis juhtuma hakkab, või läheb see
jutt mul kõrvust mööda. Nimelt ei too ta bussi laevale, aga mul jäi sinna maha
seljakott. Päeva jooksul küll selgub, et ega mul kotis olevat suurt vaja
lähegi, aga mure siiski on. Peagi selgub, et asjatult: laev sõidab Hesturilt
jälle uuesti Gamlarætti tagasi ja siis juba otse Sandoyle.
Vaade Hesturi poole (J skänn / J).
Tagasivaade Kirkjubøuri
poole (P skänn).
Ees on Hestur (P
skänn).
Paneme Jaanusega mõlemad Hesturil
ikka ka jala maha: et oleks seegi saar „käidud“... Kuna laeva
isemoodi marsruut pole meile veel teada, oleme üsna üllatunud, et paistame
olema lausa ainsad, kes laevale jäävad. Hesturil olevat S. kinnitusel ca 40
elanikku, vähemalt sama palju läheb nüüd laevalt maha. Sel saarel käiakse
teadagi matkamas, aga mahaminejate hulgas tundub olema ka kalamehi. Kui
Jaanusega uuesti laevale astume, tahetakse meile peaaegu uusi pileteid müüa ...
Ka kirik on
mõlemal reisil just sama nägu, ainult aedu on vanemal fotol vist vähem,
aga see-eest hein põhjalikumalt niidetud (J skänn / T).
9.30 oleme uuesti Gamlaræti sadamas ja Sámal läheb
minu rõõmuks bussi laevale tooma. Veel tuleb laevale viis-kuus sõiduautot.
Teekonnal viiest Fääride lõunasaarest põhjapoolseima Sandoy poole ostan kohvi –
12DKK. Sámal räägib innukalt oma talvisest tööst: müüvad Austrias väljamõeldud
puhastuslappe ENJO, millega puhastuseks on vaja ainult vett. Tundub olema
püramiidskeem ja mehe jutust paistab läbi ilmselge soov teha Jaanusest ja
minust Eesti agendid: räägib ahvatlevaid jutte koolitustest küll Austraalias,
küll LAVis. Paraku ei suuda ta tuime eestlasi huvituma panna...
Aga sõit üle
Skopunafjørðuri läheb sel moel kiiresti ja 10.15 oleme Skopuni
sadamas Sandoy saarel (J skänn / T).
Kummalisel kombel on
saare pindala kohta jälle erisuguseid andmeid, väikseim 110,8, suurim enamvähem
125 (ilmselt on siin juurde liidetud saarega ühte omavalitsusse kuuluvate
Skúvoy ja Stóra Dímuni suurused), enamasti siiski 112,1 km². Fääride saartest
on Sandoy suuruselt Streymoy, Eysturoy, Vágari ja Suðuroy järel viies, elanike
arvult jääb aga alla ka suuruselt kuuendale Borðoyle, millel asub saarestiku
suuruselt teine linn Klaksvík. Elanike hulgaks pakuvad eri allikad arve 1283st
1393ni (Sámal pakub 2003. aastal arvu 1600).
Minu Skopuni fotol
reedavad ainult veesõidukite kajutid ja mastid, et oleme sadamas; ligikaudu
samast kohast 2004. aastal tehtud Vikipeedia-foto näitab ka vett (foto: Erik
Christensen, Porkeri / Wikimedia). Tagaplaanil on mõlemal fotol kirik.
Kuna olen neid enamasti ikka iga küla silmapaistvamaid ehitisi eelmistes
postitustes üsna rohkesti välja toonud, siis ei taha seda ka Skopuni puhul
tegemata jätta.
Proctori reisijuht
soovitab Skopunis mitte liiga kaua ringi vahtida, vaid matkata parem vaatama
Sandoy saare põhjapoolseima tipu kõrval asuvat väikest Trøllhøvdi laidu. 22.
osas kirjutasin, et laid olevat omal ajal antud Kirkjubøuri elanikele tasuks
selle eest, et nad aerutasid inimesi paadiga Sandoy saarele. Proctor täpsustab,
et Kirkjubøuri rahvas karjatanud saarekesel lambaid, ja imestab, kuidas küll
suudeti poolsada villakandjat köite abil 106 meetri kõrguse kalju otsa
sikutada...
Aga legendi järgi olevat
Trøllhøvdi ühe äpardunud trolli pea: tahtnud teine Sandoyd Nólsoyga kokku
vedada, kinnitanud köie ühe otsa saare külge ja sidunud teise ümber oma kaela,
aga tõmmanud liiga äkiliselt ja jäänudki ilma peata.
Päris kogemata komistan
ka infole, et kusagil Skopunis (tegelikult on isegi aadress täitsa olemas:
Tormansvegur 58) asub maailma väidetavalt suurim postkast! Olevat
välismaalastest turiste-postihuvilisi, kes võtvat ainuüksi selle rajatise
pärast ette teekonna Tórshavnist Sandoyle. Leian ka kasti mõõtmed – kõrgus 7,42
ja laius 4,45 meetrit –, mitte aga seda, kes, millal ja miks sellise asja,
fääri keeles on „postkast“ postkassin, on ehitanud. Ja hädas olen ka
fotoga: olen püüdnud, kui on vaja ennast „võõraste sulgedega ehtida“, ikka
enamasti leida Vikipeediast vabakasutuses pilte või siis häda pärast ka
sellistest spetsialiseerunud portaalidest nagu turismiveebid või äsja jälle
viidatud Taani kirikuportaal; postkassini-pilte leian valdavalt ainult
blogidest. Arvan, et patt on kõige väiksem, kui „laenan“ foto ametiasutuse
veebist, antud juhul Fääride ringhäälingu leheküljelt (ikka jälle ainult
fäärikeelselt ...) http://www.uf.fo.
Ilmselt pole fäärlased
oma rekordkasti Guinnessi rekordite raamatusse pakkunud, sest seal on kirjas
hoopis väiksemana tunduv, ehkki kõrgel alusel paiknev kast Caseys Illinoisi
osariigis, mille ehitanud keegi Jim Bolin (vt http://www.guinnessworldrecords.com/world-records/largest-mailbox).
Kasti mahuks on küll märgitud 162,63 m3; Skopuni oma mahuks hindan
(sügavus pole ju paraku kirjas) kõige rohkem 125–130 m3 ... Võib ju
küll ka öelda, et tegemist on erinevate kastidega: Skopuni oma on sellise kasti
suurendus, kuhu kirju postitatakse (muide, fotol on näha, et originaal on
mudeli kõrval siin täitsa olemas), ameerika kast aga pigem selline, kuhu
postiljon kirju ja ajalehti toob. Sandoy saare turismiveeb http://www.visitsandoy.fo/
kinnitabki palju pretensioonitumalt: „üks Euroopa suurimaid postkaste“. Samalt
lehelt loen, et linnas on ka Fääridel nii traditsiooniline merel hukkunud
meeste mälestussammas.
Veidi veel Sandoyst üldisemalt.
Nimi (taanipäraselt Sandø) tähendab muidugi Liivasaart. Tõlkes
samanimelisi saari leidub mitmel pool, näiteks Orkney ja Sise-Hebriidide
Sandayd või Norra Sandøy. Põhjust, miks saarel on selline nimi, näeme natuke ka
meie – lihtsalt siin on märksa rohkem liiva kui Fääridel üldiselt ja ühelgi
teisel Fääride saarel ei ole düüne. Väga uhke kinnitava foto leian Mário
Gonçalvese blogist http://ultima0thule.blogspot.com/;
peale liivadüünide näeb fotol tagaplaanil võimsat pankrannikut, mille sarnast
meie nägema ei juhtunud.
Selline kihilist kooki
meenutav rannikukalju ei ole Sandoyle iseloomulik, põhiliselt näeb seda saare läänerannikul.
Tüüpiline selle saare maastik on kontrastina põhjapoolsetele laineline
karjamaa, millest kerkivad ümarad mäed. Kokku on mägesid saarel 19, kõige
kõrgemale küünib „ainult“ 479-meetrine Tindur. Niiviisi on Sandoy Fääri
suurematest saartest kõige madalam ja siledam. Siin pole ei tunneleid ega väga
järske tõuse ja nii sobib Sandoy hästi jalgrattamatkadeks.
Siinne liivane muld
olevat ka hoopis viljakam kui teiste saarte pinnas, seepärast asub just Sandoyl
Fääride suurim kartulitalu ja aiandusest huvitatud inimestele on see parim paik
Fääridel. 2015. aasta suvel asutatigi just Sandoyl aednikke ja loomakasvatajaid
ühendav liit Veltan. Saare rohumaad toidavad ligi 7000 utte.
Teest paremal on tore
väike järv, selle ääres kunstnik Paturssoni maja. /../ Sõidame mööda laia orgu;
sel saarel olevatki kõige rohkem võimalusi ka põllumajandusega tegeleda. Oru nimi on Traðadalur ja see olevat vaata et kogu
saarestiku viljakaim ala.
Enne Sandurit algab
paremal üsna suur Sandsvatn (foto:
Eileen Sandá / Wikimedia, 2011), mis vaid veidi kõrgemal kui ookean ja
nii võib tormise ilmaga järve tulla ka soolast vett ja merekalu. Järve ääres on
saare suur koolikompleks, kuhu lapsed tulevad 12-aastaselt: veetakse üle saare
bussidega kohale.
Väike lisa veebist.
Sandoy suurim järv Sandsvatn on kogu Fääride suuruselt kolmas: 0,8 km2;
kuni viis meetrit sügav järv olevat rikas mitut liiki lõheliste poolest. Peale
mainitud koolikompleksi on järve põhjaotsa juures ka puudeistandus, aga seegi
oli saanud 1988. aasta tormis kõvasti kannatada.
Siinsetel soistel aladel,
kus peale Sandsvatni veel mitu järve (Gróthúsvatn, Lítlavatn,
Stóravatn), asub ka üks BirdLife Internationali tähtis linnuala,
mille tähtsaim kaitstav liik on 100–150 paariga väikekoovitaja (kaart:
Faroestamps.fo (cut-out) / Wikimedia).
Sel kaardilõikel on
kenasti peal ka saare kõrgeim mägi Tindur.
1988. aastal põletati
jumalakoda osaliselt maha, aga taastati täpselt esialgsel kujul aasta hiljem,
punktuaalselt kiriku 150. aastapäevaks. Hävitavas tules oli kogu kirikuhõbe
kokku sulanud.
Vaade Sandurile kiriku juurde viivalt iidselt teerajalt (foto:
Jogvanhorn/Wikimedia, 2010).
Sanduri põhja-
poolseima, järvede vahelise osa kohal ...
... näeb kõrgumas ka
Sandoyle mitte nii väga iseloomulikke kihilisi kaljusid (2 x foto:
http://www.faroeislands.dk/pages/SandurIndex.htm).
Üks Sanduri tänavaid
(foto: Erik Christensen, Porkeri / Wikimedia, 2005).
Selles traditsioonilises
mätaskatusega, 1812. aastal ehitatud puumajas, kunagises kaluri- ja taluniku
kodus, tegutseb 1988. aastal asutatud Sanduri külamuuseum (Sands
Bygdasavn), kust saab ettekujutuse, milline oli Fääride tavaline 19.
sajandi elumaja ja kuidas inimesed toona elasid. Muuseum töötab 1. juunist 1.
septembrini (foto: Erik Christensen, Porkeri / Wikimedia, 2005).
Suuremaid Sandoy külasid
ühendavad bussiliinid: Skopun-Sandoy-Húsavík-Dalur ja Skopun-Sandur-Skálavík;
busse käib nii tihedalt, et hea planeerimisega on võimalik ühe päeva jooksul
kõik need külad üle vaadata.
Populaarsed
(jalgratta)matka sihtkohad on läänekaldal Søltuvík ja idakaldal Húsavík,
lõunakaares asuva Skarvanesi juurde viiv tee olevat kõige raskem. Sandoys –
nagu ka Húsavíkis ja Daluris – on ka oma kämping, á Munkinum. Sandsvatn
ja Gróthúsvatn on populaarsed kalapüügijärved.
Samas on ka üks hoone,
pigem suvemajake kui elamu, aga mine tea: fäärlaste elumajad on ju ka
sageli tillukesed (P skänn).
Teed on Søltuvíkini kokku
4–5 km ja pigem soovitatakse seda kui jalgsimatka-, mitte kui
autosõidumarsruuti. Kitsas pinnasetee on rajatud millalgi eelmisel sajandil;
1900. aasta paiku oli siia eraldatud maatükk just ülesharimiseks; peale
lammaste meie küll mingeid agraartegevuse jälgi ei märka.
Praegu on jälje kõrval ka
silt ja sildi jalg on siin kaetud Sanduri entusiastlike naiste näppude vahelt
pärit kudumitega ...
Elanud kunagi siin
koopas, Gívrinarholis, üks
pime nõid (ehk siis hoopis troll??). Ratsutanud siit ühel päeval mööda ratsanik
ja näinud, kuidas nõid peenestab veskiga kulda, tema laps aga mängib
kuldkõristiga. Rabanud ratsanik nõialt kulla ja lapselt kõristi ning kapanud
küla poole minema; laps pistnud röökima ja nõid hõiganud naabrit / oma naist
(või troll oma naist) varast jälitama, naine karanudki üle Gróthúsvatni ja
jätnud jälje kivile. Piirkonnas olevat ka hiidnaise kämblajälgi. Saanud naine
hobuse peaaegu kätte ja kahmanud ta sabast, aga see rebenenud. Siis jõudnud
vaatevälja kirik ja mees oligi pääsenud. Aga praegugi kuulduvat koopast
aegajalt ikka veski lõginat.
Kivi on tõesti paras
mürakas, kas just tõesti 18-meetrise ümbermõõduga, nagu mainitud matkakirjeldus
väidab, aga kindlasti on Sanduri naistel kulunud vardatööle hulk tunde.
Gívrinarholi juurest
paistvat kagus kätte iidne Skarvanesi küla, üks parimaid paiku Fääridel, kus
kasvatada vilja.
Rahulik ja leebe
Gróthúsvatn on selges kontrastis teest vasakule jääva ookeaniga, mis
taob suvelgi laineid vastu kaljusid vahtu ja paiskab õhku värsket soolakat
hõngu. Maarott ei oska ette kujutadagi, milline olukord võib siin avatud kaldal
olla talviste tormide aegu (minu digifoto).
Vahepeal kulgeb tee päris kitsal karniisil, kust vasakule langeb järsk nõlv. Matkajuhend soovitab siin peale passida, et lapsed liiga ülemeelikuks ei muutuks, ja väiksemad kindlasti käe kõrvale võtta ...
Sámal rõhutab, kui hästi
on siin jälgitav Fääride vulkaaniline päritolu.
Just sel karniisil teeme väikese peatuse, et vaadata iseäralikku betoneeritud renni. Kui Sámal ei ütleks, siis ei oskaks iialgi ära arvata: see tehti omal ajal selleks, et oleks lihtsam prügi ookeani visata! Nii oli talitatud ka veel 20. sajandi viimasel veerandil ehk paarkümmend aastat enne meie reisi. Vähemalt üht samasugust kohta näeme sel päeval veel (2 x J skänn / T).
Reisikaaslane Nancy imestab, kui erinev on Sandoy teistest Fääri saartest ja ütleb, et talle meenub siin pidevalt Uus-Meremaa. „Ah seal oled sa ka käinud!“ saan mina endamisi kadedalt mõelda (minu digifoto).
Ühes kohas seisab keset
teed traktor; Sámali kinnitusel olnud see siin ka nädala tagasi; kuidagi
ukerdame tast ikka mööda. Liiklus on siin peaaegu olematu: näeme oma
Søltuvíki-sõidu jooksul ainult üht autot.
Nii siledat kohta on Fääridel mujal raske leida. Sandoy oligi II maailmasõja ajal olnud üks kohti, mida kaaluti, kui inglased asutasid oma armeelennuvälja ehitama. Nagu 3. postituses kirjutasin, otsustas asja Vágari kasuks see, et seal kaob maanduv lennuk kahe poolsaare vahele peitu.
Kui mul ilmakaared päris
sassis ei ole, siis võiks tagaplaanil näha saar olla Vágar.
Lahes olevat palju karisid, nii et vett mööda pääsevat siin randa ainult väikese paadiga ja sedagi vaid väga hea ilmaga. Rannaosa katavad siin suured veerkivid (3 x P skänn).
Ma ei oska öelda, kas see koht on samasugune ka meie reisi ajal – ja ega ma ei tea sedagi, millal on see foto tehtud (foto: Erik Christensen / flickr). Aga selle taust on teada. 1895. aasta novembris jäi 3000-tonnine inglise aurik Principia siin tormi kätte ja sattus karidele. Laev uppus ja 28 inimest hukkus. Ainult ühel õnnestus pääseda: Rostockist pärit meremehe Heinrich Andersigi pühkis torm ookeani, aga tal õnnestus klammerduda laeva küljest lahti murdunud trümmiluugi külge ja selle loksutas torm 14 tundi hiljem Kirkjubøuris kaldale. Kes Kirkjubøuri muuseumis käinud, on seda „päästeluuki“ näinud: see on nüüd roykstova lauaplaat. Sellest räägiti meile ka Kirkjubøuris, aga seal jäi see jutt kuidagi poolikuks ja seetõttu pole mul seda huvitavat fakti vist ka varem kusagil kirjas.
2001. aastal tõid
sukeldujad merest välja kaks Principia ankrut, mis moodustavad ...
... koos mälestuskiviga meenutuspaiga sellest traagilisest sündmusest (Erik Christenseni foto kuvatõmmis).
Matkakirjeldus küsib
lõpetuseks, miks on õige tulla Sandurist Søltuvíkisse jala, mitte autoga, ja
vastab ise: sest siis ei lähe teil kaotsi lainete mürin, soolase vee, heina ja
nõmmede lõhnad ja linnulaul ning ... teile ei hinga kuklasse nõid
(trollinaine). Matk on pealegi kerge: suurim ületatav kõrgus on 121 m.
Teadlased saavad
kinnitada, et inimesed elasid Søltuvíkis juba hiljemalt 900. aastatel. Seda
kinnitab siit leitud paari poolpõlenud odratera radioaktiivse süsiniku ehk 14C-analüüs.
Søltuvík on hilisemas ajaloos olnud asustatud ainult lühikest aega 1830datel ja
1900. aastate keskel. Viikingiaegne asula oli asunud Søltuvíkarást mõneti lõuna
pool rannal.
Siit on hea vaade naabersaarele Skúvoyle, kus elas kunagi ses osas korra juba mainitud Fääride pealik Sigmundur Brestisson (vt .19. postitust), kes saaga kinnitusel tõi saartele ristiusu ja kes on Skúvoyle ka maetud. Tagaplaanil on näha lõunapoolseim Fääride saar Suðuroy.
Palume seltskonna
ainsal naisliikmel Nancyl mehed üles võtta: paremalt Jaanus, Sámal
ja Toomas.
Rannal on rohkesti linde,
Sámal kinnitab, et sageli võib siin näha ka hülgeid. Nõlvadel on üksikuid maju,
siin-seal uitavad ringi lambad ja veised – idüll missugune! Sámal räägib, et
eelmisel pühapäeval oli samal reisil olnud 20 inimest, nii et tal tuli ka abikaasa
appi võta: sõideti kahe bussikesega(3 x J skänn / T).
2006. aasta septembris andis Fääride post välja sellise toreda väikepoogna „Sandoy“, milles kaheksa 7,5-kroonilist marki, igal mõni Sandoy kohtadest (kujundaja Eli Smith, trükitud Prantsusmaal) (allikas: http://www.stamps.fo/ShopItem/2006/0/PPS000906/ARK).
Sandoyd esindaval
margil on murdlainetuse taustal
paremal taga näha üks tore vaatamisväärsus, mida meile giid ei näidanud: 1939.
aasta tohutu mäesööstu ajal püsti jäänud nõelakujuline kaljusammas.
Pildistuspeatuse ajal
laulab Sámal meile laulu Sigmundur Brestissonist ja tema põlisest
surmavaenlasest Tróndur í Gøtust.
Ilmselt on paras koht
teha mõtteline põige ka Sigmunduri kodusaarele Skúvoyle, mis on püsivalt meie
silme ees olnud.
Kui ma võrdlen oma fotot Skúvoyst
Vikipeedias leiduvaga (foto: Sietse Snel /Wikimedia, 2005), siis võib
esmapilgul tunduda, et tegemist pole sama saarega, ehkki see teinegi foto on
tehtud Sandoylt. Aga eks see olene täpsest pildistuskohast, kuidas saare
siluett parajasti paistab, ja kui hakata võrdlema detaile, siis leiab ikka
samasusi küll.
10-ruutkilomeetrine saar
on oma nime Skúvoy (vahel ka Skúgvoy, kõnekeeles Skúgvi; taani keeles
Skuø) saanud ühelt halbade kommetega kajakaliselt, teisi linde tapva ja neilt
saaki rööviva suuränni järgi, kelle fäärikeelne nimi on skúgvur ning kes
olevat kunagi olnud saarel vaata et massiline pesitseja. Änne pesitseb
Ännisaarel ka praegu, aga mitte üle veerandsaja paari. Väidetavasti on suuränn
ainus linnuliik, kelle teaduslik, ladinakeelne nimi Stercorarius skua on
pärit just fääri keelest, samuti ka näiteks inglikeelne skua; igati
tähelepanuväärne fakt.
Saarel (kaart: Anker Eli Petersen, Postverk Føroya, 2005 / Faroestamps.fo / Wikimedia) on neli mäetippu, millest kaks kõrgemat Knúkur ehk (Knútur, 392 m) ja Heyggjurin Mikli (391 m), ...
... ning üks, saarega sama nime kandev küla Skúvoy idarannikul (foto: Erik Christensen, Porkeri / Wikimedia, 2004).
Ingliskeelne Vikipeedia
ütleb Skúvoy elanike arvuks 52 (1.01.2006), saksakeelne 34 (1.01.2014)
ja James Proctori 2016 ilmunud reisijuht „paarikümne ringis“; karta võib, et
need suurt langust kinnitavad arvud vastavad tõele. Sama omavalitsuse alla
kuulub ka 8 elanikuga (2016) Dímuni küla Stóra Dímunil.
Skúvoy ja Stóra Dimun on
arvatud nn välissaarte (Útoyggjar) hulka.
Nagu Sanduri juures kirjutatud, teeb laevuke nimega Sildberin sealsest sadamast Skúvoyle mitu reisi päevas. Kolm korda nädalas lendab saarele Tórshavnist Atlantic Airwaysi helikopter. Autosid Skúvoyl pole, ainult põllumajandusmasinad.
Olemas on kool, väike pood fotol näha majakese alumisel korrusel ...
Nagu Sanduri juures kirjutatud, teeb laevuke nimega Sildberin sealsest sadamast Skúvoyle mitu reisi päevas. Kolm korda nädalas lendab saarele Tórshavnist Atlantic Airwaysi helikopter. Autosid Skúvoyl pole, ainult põllumajandusmasinad.
Olemas on kool, väike pood fotol näha majakese alumisel korrusel ...
... ja isegi postkontor
(2 x foto: Torbenbrinker/Wikimedia, 2006), mitte aga võõrastemaja; turismibüroode
kaudu võib siiski otsida eramajutuse võimalusi.
Esmajoones on Skúvoy tuntud kui viikingipealiku Sigmundur Brestissoni (sünd 961 Skúvoyl, tapetud 1005 Sandvíkis) kodusaar; olen teda selleski osas juba paar korda maininud. Selle seeria 19. osas püüdsin sellest, mis on üles tähendatud islandlaste kirjutatud „Fääride saagas“ (Færeyinga saga), teha väikese kokkuvõte. Saaga väitel oli just Sigmundur see, kes tõi 999. aastal Fääridele ristiusu. Sündmustik on keeruline ja ka väga vägivaldne, ei hakka seda siin kordama. Kirjas oli ka see, et sugugi mitte kõik ei ole nö ametliku ajalookäsitlusega nõus, kuni selleni välja, et ristiusu toojaks on nimetatud hoopis Sigmunduri verivaenlane Tróndur í Gøtu.
Aga Skúvoyl on Sigmundur
Brestissoni mälestus silmatorkavalt jäädvustatud. 2006. aastal valminud
mälestusmärgist leian kaks fotot; Vikipeedias leiduval pole juures kuju
looja nime, küll saan selle teada korduvalt kasutatud Taani kirikute portaalist
ja sealt võtan ka foto kui hoopis täpsema. Ei keegi muu, kui ikka meile juba
hästi teada skulptor Hans Pauli Olsen on kujutanud Sigmunduri lapsena,
lisaks veel purjepaati (foto: http://www.danske-kirker.dk/index.php/19-faeroerne/1975-skuvoy-kirkja).
Skúvoy surnuaial, Ólansgarðuris, on ristiga kivi, Sigmundar-
steinur, mida on ikka peetud Sigmundur Brestissoni hauaks (pildil vasakul) (foto: Sigga Óskarsdóttir / Wikimedia, 2004). Aga on ka teadlasi, kes arvavad, et tegemist on hoopis keltide kultuskiviga, mis seisnud siin kohal enne Skúvoy ja Fääride ristiusustamist.
Siin on paras koht
täpsustada üht 19. postitusse kirja pandud lauset: „1005. aastal ründas Tróndur
omakorda Sigmunduri ja see päästis ennast, ujudes üle Suðuroyarfjørðuri
Sandvíkisse Suðuroy saarele. Ta üritas leida varju hiljem Sigmundargjógvi nime
saanud paigas, aga kohalik talumees Torgrímur Illi tappis kurnatud pealiku ja
röövis tema kuldkäevõru“. Kui vaadata Fääride kaarti, võib tunduda arusaamatu,
miks pidi Skúvoy põhjapoolseimalt neemelt Høvdinilt merre hüpanud Sigmundur
ujuma Suðuroyle, mitte hoopis lähemal asuvale Sandoyle. Päris kindlasti polnud
see tahtlik marsruudi valik, pealiku veetee suuna määrasid küllap salakavalad
Fääri hoovused. Pigem on ime, et Sigmundur üldse kindlale maale jõudis.
Üsna sellesama Høvðini/Høvdini (eri allikates on kirjapilt erinev) lähedalt leiab kaljurünka, mis on tuntud kui Tróndar-
steinur: väidetavasti leidis selles kohas oma otsa Sigmundur Brestissoni verivaenlane Tróndur í Gøtu. Ausalt öeldes ei taha ma seda hästi uskuda, sest vähemalt Vikipeedias on Trónduri eluaastateks märgitud „ca. 945 – 1035“ – ja ma tõesti ei kujuta ette, miks pidanuks 90-aastane taat sattuma surema kodust kaugel eemal, oma elu suurima, aga ammu tapetud vaenlase kodusaarel?!
Saare loodetipust veidi lõuna pool, orus nimega Fagradalur või Norður í Dal, Skúvoy külast umbes 3 km loodes, on ühe maja rohtu kasvanud varemed: Rannvátoftir (2 x foto: Torbenbrinker/Wikimedia, 2006). Siin asunud majas olevat 14. sajandil elanud Rannvá-nimeline naine, kes olnud kogu saarel ainus katkust pääsenud inimene, kuna ta elas üksinda, külast eemal. 18. sajandil tegid külas samasugust tapatööd rõuged.
Skúvoy oli siis esimene ristiusustatud Fääride saar ja just siia rajas Sigmundur Brestisson (arvatavasti) ka saarestiku esimese pühakoja. Sellest mingit jälge saarel paraku pole. Praegune kirik on ehitatud Tórshavni arhitekti Hans Christoffer Wenningsted Tórgarði (1885 – 1957) projekti järgi aastal 1937 (foto: Eileen Sandá / Wikimedia, 2013). Kiriku omapära on tema ilmselgelt maastikust tingitud asend: koor on suunatud lõunasse.
Eelmine pühakoda, mätaskatusega kiviehitis, oli valminud 1852;
selle tuulelippu hoitakse alles nüüdses kirikus.
Üks vaade ka ikka värvi-
rõõmsast kirikusaalist. Tavapärase altarimaali asemel on suur kuldne rist. Kiriku 170-kilone kell on valatud 1958. aastal Kopenhaagenis, orel on aastast 1984. Pühakotta mahub 150 inimest.
Kirik asub külast väheke eemal lõunas. Pildil on näha kiriku idakülje lähedal seisev, enne kirjeldatud Sigmundur Brestissoni mälestussammas.
Küla ja kiriku vahel on sügav org, kus voolab Botnsá oja (4 x foto: http://www.danske-kirker.dk/index.php/19-faeroerne/1975-skuvoy-kirkja). Ojal asub veel üks Skúvoy vaatamisväärsus. Väikese vesiveski varemed annavad tunnistust, et kunagi on saarel kasvatatud teravilja. Praegu on ainsad saarel kultiveeritavad taimed kartul ja aedades näha rabarber.
Umbes samasugust
vesiveskit, mis pärit küll Sandoylt, saavat vaadata Taani rahvusmuuseumi
vabaõhumuuseumis Kopenhaagenis.
Küla ja sadam vaadatuna merelt.
Skúvoy paadisadam.
Trepp Skúvoy sadama juurest külla (4 x foto:
Eileen Sandá / Wikimedia, 2013).
Saarele ja külale nime andnud suuränn, pildistatud St. Kilda saare juures Lääne-Šotimaal (foto: Psychofox at English Wikipedia /Wikimedia). Suuränni tiibade siruulatus võib küündida 140 cm-ni ja lind kaalub 1,3 – 1,4 kilo. Ingliskeelse Vikipeedia kinnitusel pesitseb Skúvoyl umbes 25 suurännipaari.
Parimad
linnuvaatluspaigad on saare enne juba mainitud loodetipu, 134 meetrise
püstloodse Høvdini juures. Sandurist kirjutades mainisin suvel Skúvoy
läänerannikule linnuvaatlusretki tegevat paati nimega Hvíthamar.
Kahjuks pole Vikipeedias ühtegi pilti Skúvoy rannakaljudest. Et neid siiski ühegi pildiga näidata, teen valiku põhimõttel „kui juba varastada, siis miljon“ ja võtan kõige uhkema foto, mille leian (foto: Felix van de Gein Follow / flickr.com, 2008). Pildil on saare põhjaots, mille kõige kõrgem punkt Høvdin kerkib „ainult“ 134 meetrini; meenutame, et saare läänekülje keskel on ka 392-meetrine Knúkur. Tagaplaanil on muidugi (vasakult) Stóra Dímun, Lítla Dímun ja Suðuroy.
Saare läänekaljud on BirdLife
Internationali IBA ehk tähtis
linnuala. Peale suuränni pesitseb siin ingliskeelse Vikipeedia andmetel
50 000 paari jää-tormilindu (Fulmarus glacialis), 10 000 paari
põhja-tormilindu (Puffinus puffinus), 20 000 paari atlandi
tormipääsut (Hydrobates pelagicus), 40 000 paari lunni (Fratercula
arctica), 135 000 paari lõunatirku (Uria aalge) ja 150 paari
krüüslit (Cepphus grylle).
Väga suure tõenäosusega
on praegu need arvud väiksemad; nii väidab taanikeelne Vikipeedia, et kui 1954.
aastal loendati kaljudel ligi 2 miljonit paari linde, siis nüüd on alles vaid
mõni tuhat.
Pole imestada, et veel
lähedases minevikus olid läänekaljud populaarne linnupüügi- ja munakorjepaik –
ja olevat veidi ka praegu. Siiski on see tegevus olulisel määral vähenenud,
seda nii muutunud suhtumise kui ka lindude arvu allakäigu tõttu. On küll üsna
kindel, et linde pole vähem mitte niivõrd ülemäärase püügi ja munade korjamise
pärast, kuivõrd esmajoones on tublisti vähemaks jäänud näiteks tirkude ja
lunnide põhitoitu, väikesi kalakesi, ja seda eelkõige ilmselt mere aina
suureneva saaste tõttu.
No comments:
Post a Comment