Nagu eelmise osa
viimases lõigus kinnitasin, suundume nüüd üle Idasaare ehk Eysturoy Põhjasaartele.
Esimesel, seda ja
järgmist osa sisustaval retkel toetun oma ülestähendustele ja fotodele 1. juulist
2015; teisel, millega alustan ülejärgmises jutuosas, – 22. juulist 2016.
Esmalt meeldetuletuseks
saarestiku kaart, kus kuus Fääride regiooni (sýslur) eri
värvidega esile tõstetud; Põhjasaared on siin värvitud kollaseks.
Täpsem oleks ehk öelda, et need on Fääride kirdesaared, aga just Põhjasaarteks
(Norðoyar ehk vahel ka Norðoyggjar, taani keeles Norderøerne)
neid kutsutakse. Kokku on Põhjasaari kuus, lääne poolt alates Kalsoy, Kunoy,
Borðoy, Viðoy, Svínoy ja Fugloy; jala olen maha saanud Borðoyle ja Viðoyle, aga
näinud kõiki kuut. Regiooni suurim linn on Klaksvík Borðoyl.
Selle küla lähistele
jõuame 2015. aasta 1. juuli kella 16 paiku – pikal ja uskumatult
palju hõlmanud, Tallinnast lennuretkega alanud päeval. Päeva varasemate tundide
sõidud on valdavalt eelmistes postitustes juba kirjas, viimasena 12. osas.
Skálafjørðuri lähedal on
küngas, mida peetakse kääpaks ja nimetatakse Kurlendingaheyggur. Legend
pajatab, et Kuramaalt tulnud laevalt olevat Glyvraris fjordi idakaldal parajasti
puid lossitud, kui torm aluse kaldale paiskas. Kolm meeskonnaliiget olevat
põgenenud, aga saadi kätte, hukati Skálafjørðuris ja maeti Kurlendingaheyggurisse.
1987. aastal alustas
külas tegevust karismaatiline usuliikumine, 2004. avati 800 istekohaga hoone
ning 2010 hakkas tööle kristlik kool.
Küla taanipärane nimi on
Skåle; elanike arvuks märgib ingliskeelne Vikipeedia 609 (2006), saksakeelne
657 (2007).
Skálas tegutseb kõrgelt hinnatud
sadam ja Fääride suurim laevatehas Skála Skipasmiðja (vt ka
14. postitust), kus on ehitatud suur osa Fääride kalalaevu. Fotolgi (2015)
on sadamas parajasti üks päris kobe, uuemat tüüpi traaler. Viimasel ajal on
laevaehitus jäänud Skálas tagaplaanile, rohkem tegeldakse laevade remondiga;
peale Fääride aluste tehakse siin noorenduskuuri ka venelaste laevadele.
Just venelaste Murmanskist
pärit laevaga Vasily Adonkin on seotud ka üks halenaljakas lugu. 1994.
aastal tuli seegi siia remonti, aga paraku läks laeva omanikfirma nii vägevasti
pankrotti, et laevale jäänud kaheksale meremehele ei suudetud maksta isegi toiduraha,
kojulennuks vajalikust rääkimata. Tervelt kaks aastat tuli meestel elatuda
külaelanike armuandidest, siis lõpuks said nad minema; laev müüdi 1998
vanarauana Hispaaniasse.
Mitmes praegune, 1940.
aasta oktoobris pühitsetud kirik Skálas on, ei ole ma teada saanud; igatahes on
kõikjal kirjas fakt, et ühe pühakoja – koos kõigi kirikulistega! – oli 16.
sajandil merre uhtnud vägev paduvihm. Ellu oli jäänud vaid üks mees, kes oli
veidi varem kirikust välja läinud. Osa rususid toonud meri hiljem fjordi
lõunaotsas asuvas Strenduris kaldale.
Praeguse kiriku on projekteerinud H. C. W. Tórgarð (just nii
Tórshavni arhitekti Hans Christoffer Wenningsted Tórgarði (1885 – 1957) nimi
tavaliselt kirjutatakse; põnev mees: olnud nii Tórshavni linnapea kui ka teatri
direktor ning projekteerinud veel mitu kirikut (Árnafjørður, Hvannasund,
Elduvík, Tjørnuvík ja Skúvoy) ja Tórshavni teatrimaja. Kuna selle osa
kirjutamise ajal näitab ETV
parajasti Islandi põnevat seriaali „Lõksus“, ei saa ma kuidagi mainimata jätta,
et H. C. W. Tórgarði täpselt samu eesnimesid kandev pojapoeg mängib seal filmi
ilmselt ainsat fäärlast, pahelist „laevainseneri“ Dvalinn Knudssonit!).
Juurdeehitus tehti kirikule 2015. aastal.
Ehkki kiriku siseseinad
on kaetud tumedate paneelidega, annab hele kumer lagi interjöörile heleda
ilme. Altaripilt on Tórshavni kunstniku Jacob Olseni 1959. aastal tehtud
koopia Taani kunstniku Nicolai Wilhelm Marstrandi maalist „Jeesus ja Uskumatu
Toomas“. Altarist paremal jääb seinal silma suur krutsifiks.
Laes ripub laeva Guiding
Star mudel. Orel on ehitatud Taanis Lemvigis, aga toodud siia
Fuglafjøðurist. Kirikus on kaks tornikella, üks valatud 1939 Kopenhaagenis B.
Løw & Søn valukojas, teine 1990 Aalborgis (3 x foto: http://www.danske-kirker.dk/index.php/19-faeroerne/236-skali-skale-kirke).
Skálas on olemas
kämpinguplats ja spordihoone; viimase kohvikusse pääseb iga soovija, mitte
ainult sportlased.
Alates 1970. aastate
keskpaigast peetakse maikuu viimasel nädalavahetusel küla festivali, kus tähtsal
kohal saarestikule nii omased fääri paatide võistlused. Üsna hämmastav on aga
teada, et kohaliku jalgpallimeeskonna Skála Ítróttarfelag ehk Skála ÍF kodustaadionile
(foto: Erik Christensen, Porkeri / Wikimedia) mahub 2000 vaatajat ehk
kolm korda rohkem inimesi kui külas elanikke! Sobiv koht meenutada, et fjordi
vastaskaldal, selle lõunaotsas on Toftiri spordiareen Svangaskarð, mis
oli kuni Tórshavni rahvusstaadioni valmimiseni Fääride jalgpalli
rahvusmeeskonna kodustaadion ja mahutab 6000 vaatajat. Suuri staadione Fääridel
jätkub!
Foto on aga huvitavam
pigem selle poolest, mis näha fjordi vastaskaldal: otse Skálaga kohakuti
on Skipanes ja selle juurest pöörab mäekurule tee, mida mööda
meiegi peagi liigume. Lõunakaares algab Søldarfjørður, elanike arvult
sama suur kui Skála. Kunagi oli küla nimi Sólmundarfjørður, viitena
kriminaalsele loole ajaloost. Nimelt oli küla rajaja, viikingipealiku Tróndur
Tóralvssoni noorem poeg Sólmundur isa pärandit ihates oma vanema venna Skeggi
nüüd Skeggjanøvi nime kandvalt kaljult surnuks kukutanud. Pärandit Sólmundur
siiski ei saanud, kuulutati hoopis lindpriiks ja saadeti Fääridelt välja.
Ja muidugi tasub mainida
sedagi, et paari aasta pärast peaks valmima merealune 11-kilomeetrine tunnel
Eysturoyartunnilin.
Et üks tunneliharu jõuaks
Skálafjørðuri läänekaldale ehk Strendurisse ja teine idakaldale ehk
Rókinisse, ehitatakse tunnelisse selline liiklusring (2 x http://www.estunlar.fo/fo/um-tunlarnar/eysturoyartunnilin/).
Skipanes (taanipäraselt Skibenæs) tähendab tõlkes „laevade
neem“: viikingite laevad olevat siin randunud juba 8. sajandil; pole aga teada,
et siin oleks olnud ka asula. 1000. aasta kandis hoidnud siin oma laevu ka Tróndur
i Gøtu ehk Tróndur Gøtuskegg, keda olen korduvalt jõudnud varemgi mainida; nüüd
oleme jõudmas tema nimeski peegelduvasse kodukohta Gøtasse. Praegune Skipanes
loeb oma asutamisajaks 1841. aastat.
Gøtueiði (hääldus umbes götuaiji), taanipäraselt
Gøteejde, on asutatud 1850. Tõlkes tähendab küla nimi „Gøta maakitsust“ ja ta
moodustab omamoodi terviku teisel pool kuru, Gøtuvíki fjordi või lahe ääres
asuvate külade Syðrugøta ehk Lõuna-Gøta, Gøtugjógvi ehk Gøta-kuristiku ja Norðragøta
ehk Põhja-Gøtaga. Enamasti, tundub, öeldakse kolme viimase kohta kokku lihtsalt
Gøta.
Kui mäkke sõidame, räägib
giid Per Hansen, et sakslased olid II maailmasõja ajal üritanud korduvalt
Skálafjørðuri ümbrust pommitada. Nagu fjordidel ikka, on sellelgi vägeval
fjordil Strenduri ja Saltnesi vahel küllalt madal künnis ja seetõttu oli laht
inglaste laevadele üsna turvaline paik: Saksa allveelaevad ei saanud veepinnast
vaid umbes veerandsada meetrit allpool paiknevast „lävepakust“ üle.
Esimene küla Gøtuvíki
ääres, Syðrugøta, jääb mul sõidu aegu üldse tähele panemata. Küllap
sellepärast, et üsna kohe köidab pilku Gøtugjógvi uhke kirik, aga eks ka Syðrugøta
asukoha tõttu, mida märkan eriti hästi alles kodus sellelt fotolt (foto: http://www.faroeislands.dk/):
maantee läheb päris fjordi ääres paiknevast külast lihtsalt ülevalt kaarega
mööda ja kui õigel hetkel „Paremale vaat!“ ei tee, ongi umbes 400 elanikuga
kompaktne asula maha magatud.
Vikipeedia seletab
kohanime Gøta etümoloogiat nii, et küllap tähendas see läbi mingi piirkonna
kulgenud teed, millele pärast majad äärde ehitati, nii et sellest sai tänav: gøta
tähendabki fääri keeles ju tänavat; teistes käänetes on sõna gøtu. Nii
et formaalselt võttes võiks külade nimed Gøtueiði, Syðrugøta, Gøtugjógv ja
Norðragøta tõlkida kui Tänavamaakitsus (kõlagu see pealegi väheke tobedalt...),
Lõunatänav, Tänavakuristik ja Põhjatänav.
Mitmed väljakaevamised
lubavad Syðrugøtat pidada üheks Fääride vanimaks asulaks. Osa uurijaid arvab,
et just siin oli suure viikingipealiku Tróndur í Gøtu elupaik ja „peakorter“: Syðrugøtast
on hea vaade silmapiirile, pealegi oli väga lähedal Trónduri laevastiku sadam Undir
Gøtueiðis. Ollakse kindlad, et siinne pinnas peidab mõnegi sajanditetaguse talu
varemeid. Legendi kinnitusel oli just siin olnud ka Gøta kirik, mis aga hiljem
viidi mingi kriminaalse loo tõttu Norðragøtasse. Algselt oli küla koosnenud
kahest osast (býlingar), mille nimed Niðri við Hús ja úti í
Grógv ning mis kasvasid hiljem ühte.
Ent Syðrugøta (2
x foto: Vincent van Zeijst / Wikimedia, oktoober 2010) on tänapäevalgi
oluline asula. Siin tegutseb üks saarestiku mõjukamaid ja rikkamaid firmasid,
1985 asutatud Varðin í Gøtu, millel on mitu suurt kalalaeva, traalerid,
mis püüavad makrelli, heeringat, moivat ja putassuud, ning mitu tütarfirmat.
Viimastelgi on hulk traalereid, 2012 ehitatud ujuv-kalatöötlustehas Varðin
Pelagic ja sadam Tvøroyris Suðuroy saarel. Kompanii annab tööd umbes 350
inimesele.
Eivøri ema on õpetaja,
isa ametnik; tal on kaks nooremat õde. Eivør on muudetud kirjavorm fääri
eesnimest Eyðvør, mis tähendab kaitsjat, kedagi, kes sind alati hoiab.
Juba 13-aastaselt tegi tüdruk oma esimese muusikalise välisreisi – meeskoori
solistina Itaaliasse! –, astus esimest korda üles Fääri televisioonis ja võitis
saarestiku laulukonkursi; 15-aastaselt liitus enne mainitud ansambliga Clickhaze.
Aastal 2000 ilmus tema esimene album, kus oli klassikalisi fääri ballaade ja
laule tuntud Fääri autorite tekstidele. 2001. aastal võitis koos bändiga Clickhaze
Fääride muusikapreemia. 2002 siirdus Reykjavíkisse õppima klassikalist ja
džässmuusikat. Fääride juhtiv muusik Kristian Blak (vt 10. postitus) kutsus neiu
oma džässgrupi Yggdrasil (Maailmapuu) juhtivaks lauljaks, samal aastal
ilmus Yggdrasili esimene album. Koos Clickhazega tegi samal suvel
esimese rock-albumi ja käis väga menukal ringreisil Fääridel, Rootsis,
Taanis (ka Roskilde festivalil), Islandil ja Gröönimaal. Pärast teist
sooloplaati Krákan teenis Eivør Pálsdóttir eriti suure tunnustuse ja
võitis 2003. aastal Islandi muusikaauhinna lausa kolmes kategoorias, seal
hulgas parima naislaulja ja parima esitaja auhinna, mida muidu naljalt
väljaspoole Islandit ei jagata. Nii olid islandlasedki Eivøri omaks kuulutanud.
Pole ime, et teda on ka Eestis nimetatud mõni kord hoopis Islandi lauljaks. Klassikalise
laulja haridus tõi ta Fääride sümfooniaorkestri ette ja andis 2004. aastal osa Kristian
Blaki ooperis Firra. 9. veebruaril 2005. aastal omistati noorele
lauljannale tiitel Ársins Føroyingur 2004, „Aasta fäärlane“. Nii et
karjääri algus oli üsna peadpööritav – ja edu on jätkunud: praeguseks on Eivøri
arvel vähemalt 17 albumit ja hulk auhindu nii Fääridelt, Taanist kui ka
Islandilt. Eivør elab põhiliselt Kopenhaagenis, aga püüab võimalikult sageli
viibida ka kodusaarel.
Eivør Pálsdóttir ja Gustaf Ljunggren Flensburgis Saksamaal
(2006) (foto: Arne List / Wikimedia)
Püüdsin leida, millal
käis Eivør esimest korda Eestis, aga pika guugelduse tulemusena saan vaid
kinnitada, et hiljemalt 2006, kui ta astus üles Jazzkaarel. Hiljem on ta siin
veel korduvalt käinud nii üksi kui ka näiteks koos Kristian Blaki Yggdrasiliga.
Eesti muusikute sidemed Fääridega said alguse ilmselt Villu Veski ja Tiit
Kalluste 1997. aasta käigust neile toona täiesti tundmatusse saarestikku – ja
sealt sündinud vaimustusest. Just koos Veskiga on Eivør palju esinenud ka
Eestis, näiteks festivalil Juu Jääb.
Eivøri enda arusaama oma
muusikast ja kujunemisest just selliseks muusikuks, nagu ta on, saab lugeda
näiteks Helen Arusoo intervjuust ajakirjas Loodusesõber http://www.loodusesober.ee/artikkel1098_1092.html.
Kõige olulisem lõik on ehk see: Meil on olemas traditsiooniline muusika, aga
ainult lauluhäälele! Meie saarel polnud ühtegi instrumenti, alles ligi
viiskümmend või kuuskümmend aastat tagasi tuli esimene pill. Ja kui Helen
küsib, kas esimene saartele jõudnud pill oli viiul, vastab: Ei, orel. Kiriku
jaoks. Meie fääri muusika põhines selle ajani vokaalil, lisahelisid tehti
näiteks jalgadega – trampides vastu maad. Traditsiooniline muusika inspireerib
mind väga.
Jutt on nüüd jälle väga
pikalt põhiteemalt kõrvale läinud, aga põhjus on lihtne: Eivør on minugi jaoks
tõeliselt vaimustav muusik, keda ma mõnigi kord ka neid postitusi kirjutades
olen kuulanud. Ja tema puhul on mul vist tõesti ka üks eriline lemmiklaul, mis
ei ole hoopiski tema enda kirjutatud, vaid islandikeelne variant Peter Grönvalli
(kelle isa, hilisem ABBA-mees Benny Andersson oli Peteri sünni ajal
16-aastane...) laulust Den Vilda, millega Peteri ansambel One More Time
sai 1996. aastal Oslos Eurovisioni konkursil 3. koha. Eivøri versioon Dansaðu
vindur (Tantsiv tuul) ilmus 2013 ja sai otsemaid Islandil tohutuks hitiks.
Fääride 2006. aasta
postmargil on Syðrugøta rand,
kus toimubki G! Festival. Sel muusikaüritusel on ka Eivør Pálsdóttir
aastast-aastasse üles astunud.
Peale Eivøri ja paari
poliitiku on Vikipeedia Syðrugøtast pärit tuntud inimesena välja toonud Fääride
aasta naissportlase 2005, ujuja Elspa Mørkøre (sünd. 1991).
Syðrugøtast, millele
pühendasin päris pika jutujupi, tuhiseme me, nagu juba öeldud, paari minutiga
mööda, küll aga peatume 16.15 kolmest siin pool kuru asuvast Gøtast keskmises
ja kõige väiksemas, umbes 40 elanikuga Gøtugjógvis (taani Gøtegjov) –
ikka selle uhke kiriku juures, mida juba bussiaknast pildistada jõuan.
Pärast selgub, et see jääbki mu parimaks pildiks sest põnevast ehitisest: meil
on kogu aega väga kiire, sest udu tõttu läks siialennuga ju tubli pool päeva
raisku ja nüüd tuleb tihe programm lühema aja sisse pitsitada.
... aga selleks pole enam
aega: juba kutsutakse meid sisse (5 x 2015).
Gøtugjógvi kirik ehitati
seetõttu, et Norðragøtas asuv vana kirik jäi Gøta rahvale kitsaks. Kiriku
õnnistas Taani kuninganna Margrethe II ja Põhjamaade piiskoppide juuresolekul 25.
juunil 1995 sisse piiskop Hans Jacob Joensen.
Esimene mulje 270
istekohaga pühakojast võtab ausalt öeldes tummaks, igatahes minu võttis
küll. Kogu selle kujunduse taga pole muidugi keegi muu kui ikka Tróndur
Patursson, kelle suurepärast loomingut oleme saanud varasemates osades juba
rohkesti imetleda.
Muidugi pole vitraažid
ja valgustid siin lihtsalt juhuslik värviline klaas, iga klaasist teos on
vaste mõnest piibliloost. Giid Per seletab tõesti kõike enam-vähem tükkhaaval,
aga ei jõua ju seda kõike üles tähendada, kui tahad mitte ainult vaadata, vaid
ka pildistada. Loodan, et küllap leian selgitusi internetist – ent elan kodus
üle tõelise pettumuse: enamasti on paremal juhul mainitud ainult Tróndur
Paturssoni nime. Vaid mitu korda varemgi tsiteeritud Taani kirikuportaalist
leian vähemalt mõne kinnituse sellele, mida kirja olen jõudnud panna. Ja James
Proctori reisijuhi 2016. aastal ilmunud 4. trükk isegi ei maini uut Gøta
kirikut, ainult vana Norðragøta pühakoda. See pole paraku esimene kord, kus ma
kahtlen, kas Proctor on ikka olnud oma raamatut uuendades küllalt põhjalik ...
Vist on nii, et kiriku kooriosa
vasakus nurgas olev mosaiik kujutab loomist, parempoolse kohta pole ma jõudnud
midagi üles tähendada.
Keskmine, idaseina
vitraaž (seda akent pildistasin
ju ka väljast!) kujutab ülestõusmist; pildi keskel on kaljude vahel tormitsev
paatidega ookean, all aga ootavad ja lootvad merele vaatavad inimesed.
Laes on kuus valgustit, ...
... seintel 24 lampi:
12 suurt, ristidega, ...
... ja 12 väikest,
millel 12 apostli atribuudid.
Kantsel ...
... ja ristimisnõu on
meresinised ning neil on seitse nurka nagu nädalas päevi. Ristimisnõu
alus on modelleeritud tulekeeltena, mis sümboliseerivad Püha Vaimu.
Nõu all on seitse küünalt, mis pannakse piduliku sündmuse ajal põlema. Giid Per
jutustab, et kord oli pastor last ristides öelnud, et tunneb kärsahaisu – ja
just nii oligi: küünal oli ta rüü süüdanud...
(Loodan väga, et miski
ses jutus päris metsa ei läinud...).
Per teab kinnitada – ja
seda on lugeda ka Vikipeediast –, et kiriku ehitus oli läinud maksma kaks korda
rohkem kui alul kavandatud.
Fääride giid Per
Hansen (vasakul, pildil koos
teise, Eesti giidi Ott Sandrakuga) ütleb, et kirikus on suurepärane
akustika – ja laulab selle kinnituseks meile Fääride hümni (10 x 2015).
Jumalateenistusi kantakse
internetis üle, et osa saaksid ka maailma meredel seilavad mehed. Peri
kinnitusel olevat kirikuskäijaid 10–15% rahvast. Aga pühade ajal on kirikud
inimesi täis.
Kool on ehitatud 1890 ja
laiendatud 1929, 1974 ja 2010. 1980. aastatel oli siin ka keskkool, nüüd õpivad
majas piirkonna 4.–7. klassi lapsed.
Gøtugjógvi kohaliku
omavalitsuse hoones tegutseb muu hulgas kauplus ja postkontor ning rahvamaja.
Küla kohal nõlval on väike
istutatud metsasalu Viðarlund við Gøtugjógv, mis erinevalt teiste
Fääri külade istandikest koosneb valdavalt vahtratest, mõned kuused
seas. Nagu Fääridel ikka, on salu ümbritsetud aiakesega kaitseks lammaste eest (foto:
http://www.faroeislands.dk/).
Vaade samale salule
ülevalt poolt, mäenõlvalt (foto: Torbenbrinker/Wikimedia, 2006).
Kenasti on näha nii Gøtugjógvi kirik kui ka idapoolne osa Norðragøta
külast ja sadam. Näen omajagu vaeva, et mõista, kas küla kõige
põhjapoolsemate majade kohal näha kaheastmelisel kaevandil on ka mingi
muu mõte, kui lihtsalt siledat pinda juurde võita, aga vastust ei leia.
Uue Gøta kiriku juurest
sõidame pisut maad edasi, viimasesse Gøta ossa vana Norðragøta kiriku juurde.
Lühikese sõidu jooksul klõpsan mitu pilti, näiteks kohalikust
jalgpalli-staadionist Serpugerði Stadium. See on siinse meeskonna,
saarestiku paremikku kuuluva Víkinguri (varasem Gøtu Ítróttarfelag)
koduväljak.
Tagasivaade üle
Gøtuvíki nurga: näha on enamvähem
terve Gøtugjógv koos uue Gøta kirikuga ja osa Syðrugøtat.
Siis peatumegi Norðragøta
kõige vanemate ja kuulsamate majade juures (3 x 2015). Tagaplaanil
lookleb ülesmäge tee, mida mööda külast – ja ka Eysturoy saarelt – peagi
lahkume.
Norðragøta (taanipäraselt Nordregøte) (foto: Erik
Christensen, Porkeri / Wikimedia, 2004) on kolmest sõsarkülast suurim, saksa-
ja ingliskeelse Vikipeedia andmeil ligi 600 või taanikeelse kinnitusel lausa
620 elanikuga (2015). Sestap pole imestada, et kui kõneldakse lihtsalt Gøtast,
siis peetakse silmas ikka just Norðragøtat. Gøtuvíki kaarti vaadates pole raske
aru saada, miks just siin on parim paik külade ühissadama jaoks: ida- ja
kirdetuulte tekitatud murdlainetuse eest on see lahesopp kõige paremini
kaitstud. Foto keskel on Norðragøta kirik, sellest vasakul vanad
mätaskatusega majad, millest osa kohalik muuseum.
Küll pole sel eelmisel
fotol veel kirikust paremal, künkal seisvat skulptuuri, ...
Põhjus on muidugi lihtne:
2004. aastal, kui Erik Christensen oma pildi klõpsas, polnud seda kuju veel siia
püstitatud. Pole raske ära arvata ei seda, keda skulptuur kujutab – muidugi on see
siin elanud viikingipealik Tróndur í Gøtu – ega teose autorit: Hans
Pauli Olseni töid oleme jõudnud juba nii palju näha küll, et tema stiil on
saanud väga tuttavaks. See graniidist ja pronksist vägev teos valmis 2008.
aastal.
Siin-seal postitustes on varem
juttu olnud, et Tróndur Gøtuskegg ehk Tróndur í Gøtu on
islandlaste kirjutatud „Fääride saaga“ (Færeyinga saga) üks võtmefiguure,
tolle ajastu saarestiku paganlik valitseja, saaga „paha poiss“, vastandina
„heale poisile“, saarestiku ristiusustajale Sigmundur Brestissonile.
Tróndur í Gøtu eluaastatena
märgitakse ca 945 – 1035. Saagas kirjeldatakse teda kui sassis punaste juuste,
tedretähnilise näo ja armutu pilguga meest. Ta elas oma vanemate, isa Torbjørn
Gøtuskeggi ja ema Guðrúni talus ning sai selle omanikuks, kui oli venna
Thorlaciga liisku heitnud.
Norðragøta kirik on Fääridele väga tüüpiline: mustaks tõrvatud
seinad valgel kivist alusmüüril, valged aknaraamid ja torn ning mätaskatus (kasetoht
on siingi servas lihtsalt dekoratsioon, tegelikult on mätaste all nüüd plekk).
1833. aastal valminud ja sisse pühitsetud pühakoda mainitakse kui seda tüüpi
sakraalehitiste ja fäärlaste tisleritööoskuste musternäidet (2015).
See pole sel kohal sugugi
esimene kirik: kindlasti oli siin pühakoda juba 18. sajandi alguses ja see
püsis 1724. aastani, kui ehitati uus. Paraku viis torm selle juba 1740. aastal
minema, nii et tuli jälle ehitustöö ette võtta. Praegune, 22. septembril 1844
Niels Johnsen Strueri pühitsetud kirik oli alguses mõõtudega 11,3 x 6,45 m, aga
pikendati 1860 14,9 meetrini.
Seest on kirik värvimata
puidust. Kohti on pinkidel ainult 150 ja nagu enne öeldud, oli just vana
kiriku väiksus põhjus ehitada uus. Nüüd kasutatakse vana pühakoda ainult erandjuhtudel.
Kiriku ehitamise aasta
on pühakoja sees selgelt esile tõstetud (2 x http://www.danske-kirker.dk/index.php/19-faeroerne/225-nordhagota-nordregote-kirke).
Kirikut ümbritseb
kivirahnudest väga hoolikalt laotud müür. Tähelepanelik vaataja märkab,
et lahesopitaguse nõlva alumises osas on kalmistu, ...
... suumin selle
väheke lähemale.
Natuke saame kiriku
kõrval aega uurida toredasti korda tehtud vanu maju. Mingi osa neist kuulub kohaliku
koduloomuuseumi (Gøtu Fornminnisavn) alla, osa on eravalduses ja kasutusel
suvekodudena (3 x 2015).
Maja tähtsaim ruum on
ikka suitsutuba (roykstova), kuhu pikkadel talveõhtutel kogunes kogu
pere villa, „Fääride kulda“ töötlema: mehed sorteerisid, kraasisid ja ketrasid,
naised kudusid. Üsnagi monotoonsele tööle lisasid vürtsi jutud ja laulud, nii
et päris kindlasti aitas selline ühistöö kujundada, põlvest põlve edasi anda ja
säilitada fääri rahvakultuuri.
Nagu toona oli kombeks,
on enamasti igal majal nimi. Peale Blásastova on kultuurimälestised
veel näiteks hjá Glyvra Hanusi, kus on endale kodu leidnud Gøta
arheoloogiaühing, ning 20. sajandi alguse kalurimajad Jákupsstova ja hjá
Peri – üle-eelmise sajandi alguseks oli Fääride igapäevaelus toimunud
oluline pööre ja juhtivaks majandusharuks tõusnud kalandus (2015).
Blásastova juures poseerib ei keegi muu kui koju käima
tulnud Eivør Pálsdóttir (foto: Jonna Klæmintsdóttir / Wikimedia, 2004).
Räägitakse muide, et
fäärlaste taani keele hääldusviis on just siit Gøtast pärit ja seda
nimetataksegi gøtudanskt; võib
ju ka tõlkida „tänava taani keel“! Kuna Fäärid kuuluvad teadagi Taani alla, on
taani keel koolis teine kohustuslik keel emakeel kõrval. Nii et fäärlased
valdavad ka n.ö riigi taani keelt. Aga selle kõrval kasutatakse seda gøtudanskti,
kus hääldus on kirjapildile lähedasem kui „õiges“ taani keeles. See hõlbustavat
fäärlastel omandada kirjalikku taani keelt. Just gøtudansktis lauldakse
kuulsaid fääri kirikulaule ehk Kingo psalme ja selles keeles lauldakse tänaseni
taani rahvalaule. Fääri keeleteadlane Jógvan í Lon Jacobsen väidab, et gøtudansktis
kõneldav taani keel on teistele skandinaavlastele paremini mõistetav, nii et
see on omamoodi „interskandinaavialik lingua franca“. Gøta metalrocki
ansambel Týr, mis esineb nii fääri kui ka inglise keeles, on teinud
mõnegi laulu gøtudansktis.
Nagu juba öeldud, on Gøta
sadam just Norðragøtas ja see on aktiivses kasutuses. Randumissildade
juures hakkab silma rohkesti väiksemaid meresõiduvahendeid.
Külas töötab ka
fileerimistehas ja tegutseb kalaekspordi kompanii. Veel pakub rahvale tööd
plastitehas ja mõni muugi väiksem firma.
Küla lähedal kohas nimega
Uppi á Brekkum haljendab 1970. aastatel istutatud puudesalu, oma 0,76 hektariga
üks saarestiku väheldasemaid.
Heledas valguserikkas
kirikusaalis on kohti 300
kirikulisele (foto: http://www.danske-kirker.dk/index.php/19-faeroerne/220-leirvik-lervig-kirke).
Ühe udupildi klõpsan
tagasiteel Leirvíkis veel. See on 1982. ja 1987. aasta väljakaevamistel leitud 9.
sajandi viikingielamu alusmüür (2015 ixus). Praegu viie-kuue kivirea
kõrgusel müüritisel on pikkust 20 meetrit, hoone oli jagatud kaheks: läänepoolses
osas elas pererahvas, idapoolsesse aeti talvel kariloomad. Samast leitud
puuristid on dateeritud vahemikku 860.–970. aastad – mis on ilmselges vastuolus
üldaktsepteeritud arvamusega ristiusu tulekust Fääridele 1000. aasta paiku.
Samast kohast ka üks hoopis
parem pilt (foto: Erik Christensen / Wikimedia, 2004).
Lisan veel mõned pudemed
Leirvíki ajaloost.
Asunduse kirjalik
esmamainimine on pärit taas 1350–1400 seadusena kehtestatud Koerakirjast (Hundabrævið).
1349. aastal olla kõik
Leirvíki elanikud katku surnud.
Reformatsioon järel 1538 oli
siinne kirik hüljatud. 1906. aastani Fuglafjørðuri juurde kuulunud asula sai
oma kiriku tagasi just sel samal 1906. aastal.
1725. aastal ajanud
külamehed äri siia saabunud salakaubalaeva meeskonnaga ja saanud neilt külge rõuged.
Kuna peagi pärast seda olnud külas suured pulmad, levinud nakkus kiiresti ja
küla jäänud taas peaaegu tühjaks. Ometi oli asustus kiiresti taastunud, kuna
enamik siinset maad kuulus kuningale; 1801. aastal elanud Leirvíkis jälle 85
inimest.
Aga meil on aeg Eysturoy
saarega selleks korraks hüvasti jätta.
No comments:
Post a Comment