Enne, kui jõuame Vágari
saarele, pean ma täitma ammuse lubaduse kirjutada ühest Fääridele ülimalt
iseloomulikust, ilmselt kõige suuremaid pehmelt öeldes vaidlusi, sageli küll
lausa vahkviha põhjustavast tavast, mille nimi fääri keeles grindadráp,
kasutatakse ka lühivormi grind, eesti keeles tähendab see
grindajahti. Grindad on väheldased vaalalised, aga mitte vaalad, vaid
delfiinid.
Kusagil Lõuna-Iirimaa
vetes tehtud fotol on tavagrinda (Globicephala melas) emasloom
koos pojaga (foto: Mmo iwdg / Wikimedia). On andmeid, et osa poegi
jääb emaga ühte karja kogu eluks; grindad ongi väga sotsiaalsed loomad.
Peale tavagrinda
kuulub samasse perekonda ka troopikagrinda (Globicephala macrorhynchus), kes – nagu nimigi viitab – elab
lõunapoolsemates, troopilistes ja subtroopilistes vetes. Suuruselt jäävad
grindad ookeanis elavate delfiinide seas alla ainult mõõkvaalale (Orcinus
orca): täiskasvanud loomad võivad kasvada kuni 6,5 meetri pikkuseks,
kusjuures emasloomad on umbes meetri lühemad; maksimumkaal võib isastel ulatuda
2300, emastel 1300 kiloni. Grindade üks kurikuulus omadus on viskuda terve
karjaga rannale; kindlat seletust sellele enesetapuviisile ei ole.
Aga eluiga võib
ulatuda isastel 45, emastel koguni 60 aastani. Üks tavagrindade iseärajoon on
imetajatel muidu haruldane menopaus; viljatuks jäänud emasloomad jäävad karja
edasi. Toitub grinda esmajoones kalmaaridest, aga sööb ka kalu, nii et on
läbinisti karnivoor.
Rahvusvahelise
looduskaitseliidu IUCN punases raamatus kuulub tavagrinda kategooriasse data deficient ehk siis nende kohta pole
hinnanguks piisavalt andmeid; ohuteguritena nimetatakse esmajoones sattumist
kalapüünistesse, aga ka otsest jahti; mainitud on ka antropogeenseid
helilained (sonarid jmt).
Eesti keeles on seda
looma nimetatud – otsetõlkena ingliskeelsest pilot whale’ist – ka
pilootvaalaks. Võib-olla ma eksin, aga mulle tundub, et just see ebatäpne
nimetus võib õli tulle valada: kõik ju teavad, et vaalu tappa on barbaarne ja
pealegi on nad kaitsealused liigid. Näiteks saan minagi väga hästi aru
pahameelest Jaapani vaalapoliitika suhtes: „teadusjahi“ nime all peavad nad seal
tegelikult kommertsjahti, kusjuures väidetavasti polevat Jaapanis mingit
erilist vaalaliha nõudlust. Sama harrastasid millalgi minu mäletamist mööda ka islandlased
ja norralased; ei hakka salgama, et kunagi vist veel eelmisel sajandil Norras
olles sai vaalaliha ka ära proovitud, oli väga hea…
Seepärast pole seda juttu
väga lihtne kirjutada: ehkki mul on endal grindadrápi suhtes kindel
seisukoht olemas – ja see on fäärlaste suhtes igal juhul toetav –, tahaksin ma
kirjutada nii, et kahtlejad saaksid must õigesti aru. Näiteks kirglikke
veganeid ma kindlasti seda postitust lugema ei kutsu: minu meelest on nende
puhul tegemist pigem millegi religioonilaadsega ja miks peaksin ma üritama
kellegi usku kõigutada. Samuti ei ürita ma veenda selliseid kindlameelseid
mistahes elu eest seisjaid, nagu oli kunagi ühel koolitusel Bulgaarias kohatud
tore Sloveenia neiu Katarina, kes meie matkal loodusesse tahtis ilmtingimata
kõige ees kõndida, et saaks rajalt putukad ära korjata: muidu tallaksime nad
surnuks. Ja aasta hiljem oli ta ülikoolist välja visatud, kuna tüdruk polnud
selgrootute praktikumis nõus putukaid-mutukaid tapma, kinnitades, et kõik
vajalikud uuringud saab teha nii, et ühtegi pisikest olendit ei surmata. Katarina-taolistesse
suhtun ma sügava lugupidamise ja austusega ning palun neil loobuda selle
kirjatüki lugemisest: nemad elavad enda kujundatud ideaalmaailmas ja ma ei taha
neid pahandada, ehkki olen ise hoopis teistsugune.
Küll tahan ma veidigi
veenda neid, kelle jaoks pole mingi probleem mõnuga liha ja vorsti vitsutada, kes
ei võitle puurikanade ja kombinaadisigade õiguste eest ega maailmamere
saastamise vastu, ent kes võib-olla on hakanud just grindadrápi tõttu fäärlastesse
halvemini suhtuma ja kui jälle keegi postitab veebis selle kohta tõesti lausa
voogavalt veriseid fotosid, kirjutab sinna õudusest värisedes kurje
kommentaare, milles fäärlased verejanulisteks ja jõhkrateks metslasteks või
mõtlemisvõimetuteks värdjateks kuulutab – Facebookist võib leida uskumatu
sõnavalikuga laussõimu –, või vähemalt kinnitab oma põlgust.
Selliseks suhtumiseks on
loodud väga soodus pinnas, ka eesti keeles on näiteks ainus pihku sattunud
pikem kirjatöö selgelt hukkamõistev juba alates pealkirjast „Julm kultuuritava:
grindade tapatalgud Fääri saartel“; selle avaldas 29. jaanuaril 2014 Telegram
(vt http://www.telegram.ee/maailm/julm-kultuuritava-grindade-tapatalgud-faari-saartel).
Enamasti on lugude juures
ka fotod, mis tõesti pole just kaunid. Lisan siia kaks näidist, kuvatõmmised
võrgupaigast http://bit.ly/2rqb6p8, Maalehes 2009. aasta
augustis ilmunud kirjutisega „Internetis ringlevad võikad pildid vaalade
tapmisest Fääri saartel“.
Saan fotodelt aru, et
mõlemad on tehtud just Vágari saarel, kuhu järgmisena suundume. Sel
teisel on näha Bøuri küla, millest ühes järgmistest osadest läbi
jalutame.
Minu jaoks oli tore üllatus
neutraalne stiil, millega oma muljeid grindajahist vahendasid läinud suvel
Fääridel käinud Maalehe reisilised (vt näiteks http://bit.ly/2DyPLP6).
Teen ka sealt ühe kuvatõmmise; see foto on ilmselt tehtud pealinnas Tórshavnis.
Ise olen grindajahist
mõne korra rääkinud loodusõhtutel ja vähemalt ühe korra ka raadios; samuti
tikkusin 2016. aasta Fääride reisi ajal sel teemal, mikrofon peos, vastu
vaidlema giid Ivile, kes samuti pidas grindajahti esmajoones koledaks ja
mõttetuks asjaks.
Korra olen sel teemal ka
kirjutanud: 2015. aastal oma töökoha MTÜ Loodusajakiri veebiajakirja
Uudistaja (http://www.loodusajakiri.ee/uudistaja-15-07-2015,
sealt ka kuvatõmmis) kommentaaris. Mind ajas toona marru
keskkonnaorganisatsiooni Sea Shepherd Conservation Society sulaselge vassimine:
nad avaldasid pressiteate, milles hoiatasid saarte külalisi:
Nimelt väideti, et
kõik saartel liikuvad turistid olevat kohustatud teatama, kui nad märkavad
saari ümbritsevates vetes grindasid. Kui nad seda ei tee, olevat politseil
õigus neile 25 000 Taani krooni ulatuses trahv määrata või koguni kaheks
aastaks vangi panna!
Fääride valitsus tegi
sel puhul ümberlükkava avalduse /../. Avalduses on selgitatud, et trahvi ja
vangistusega hoiatajad on meelevaldselt fakte seganud. Tõepoolest on grindalógin’i nimelises määruses kirjas
kohustus delfiinide liikumisest teatada, kuna jaht võib toimuda ainult selleks
nimetatud ametnike loal ja kohas ning olema igati kontrollitud: igasugune
isetegevus on keelatud. Loomulikult ei puuduta teatamise kohustus mingil määral
turiste. Omavolilise grindajahi või sellesse loata sekkumise eest on ette
nähtud karistused. Kui selline sekkumine toob kaasa inimeste või loomade
vigastusi või vigastada saamise ohu, võib karistus olla isegi vangistus.
Protestiaktsioonides
oleks mõistlikum võtta arvesse väikese vapra rahvakillu ajaloolisi
traditsioone, kindlasti ei tohiks aga vassida.
Just see stiil, kui
loomakaitsjad ei vali vahendeid, et näidata fäärlasi kui verejanulisi ja
kultuurituid jõhkardeid, on see, miks ma saarte elanike kaitseks igal
võimalusel välja olen astunud. Ja mul on hakanud tekkima tunne, et selle sama
Sea Shepherdi tegevus, mida nemad ise on nimetanud ohustatud liigi kaitseks,
fäärlased aga seadusetuks sekkumiseks saartel lubatud tegevusse, on tekitanud
fäärlaste teatava trotsi, veelgi suurendanud nende ühtekuuluvustunnet ning
toonud jahti ja võõramaiste sekkujate tõrjumist jälgima rohkem inimesi kui
varem.
Sissejuhatus sai väga
pikk, asun nüüd siis lõpuks ka sisu juurde ja alustan ajaloost.
Pildil on (allikas: lk
107 raamatust A Narrative of the Cruise of the Yacht Maria among the Feroe
Islands in the Summer of 1854 … / Wikimedia) grindadráp
Vestmannas 17. juunil 1854.
Foto on vana, aga grindadrápi
traditsioon veel palju vanem. Arheoloogid on leidnud Fääride vanast asundusest
Eysturoy saarel Gøtas (vt 26. postitust) grinda luid, mille vanus on hinnatud
lausa 1200 aasta kanti. Andmed kütitud grindade hulga kohta on olemas juba aastast
1584! Grinda lihal ja rasval on ikka olnud tähtis koht saarterahva
igapäevamenüüs. Hinnatud on eriti just rasv, mis sobis nii toiduks kui ka
selleks, et valmistada õli, mida kulus nii lampidesse kui ka kasutuseks rahvameditsiinis.
Veel sai grinda nahast punuda köisi ja maost teha võrguujukeid.
Fäärlastele langeb vahel
saagiks ka vaalu, kes teab mis põhjustel satuvad kuivale ja hukkuvad.
Tähelepanuväärne on see,
et delfiinidesse ja vaaladesse puutuvad reeglid on kirjas juba Fääride
keskaegsetes seadustes: Norra kuninga nimel välja antud, mitu korda varemgi
mainitud „Lambakirjas“ (Seyðabrævið) on öeldud, mida tuleb kuivale
sattunud või rannale aetud vaalalistega teha ja kuidas saaki jagada.
Kui statistika ulatub
tagasi, nagu eelpool mainitud, juba 16. sajandi lõppu, siis juba 17. sajandil
talitles teavituskord: kui grindasid märgati, saadeti välja käskjalad ja
süüdati märgutuled. Kiire infolevi on hädavajalik, sest jaht nõuab suurt hulka
inimesi ja paate. Sama süsteem töötab tänaseni, ainult et käskjalgu ja tulesid
asendavad nüüd muidugi telefonid, internet ja muud tänapäevased sidevahendid.
Ammustest aegadest on kirjas,
et grindasid ei tohi jahtida kus tahes, vaid ainult kindlalt määratud kohtades.
Streymoy küla Hvalvík (= Vaalalaht) on tuntud koht, kus grindasid on püütud
(foto: Erik Christensen, Porkeri / Wikimedia, 2005).
Lahes peab olema laugelt
sügavamaks muutuv põhi, et saaks loomi kaldale või kalda äärde ajada, et nad
siis seal kiiresti tappa. Lahe vesi peab olema puhas. Kui grindakari ilmub
sellise reeglitesse kirja pandud ranna lähistele, kogunevad paadid poolkaares
karja taha ja ajavad loomad aeglaselt lahe või fjordi lõppu. Kokku on üldse 23
asulat või lahte (Viðvíkis nimelt asustus puudub), kus on lubatud grindasid kuivale
ajada. Tähestikulises järjekorras on need Bøur, Fámjin, Fuglafjørður, Húsavík,
Hvalba (ja Nes-Hvalba), Hvalvík, Hvannasund, Klaksvík, Leynar, Miðvágur,
Norðragøta, Norðskáli, Sandur, Syðrugøta, Tjørnuvík, Tórshavn (Sandagerði rand),
Tvøroyri, Vágur, Vestmanna, Viðvík (Hvannasundi lähedal Viðoy idakaldal) ja Øravík.
Enamik neist nimedest on meie eelnevatest postitustest läbi käinud või käivad
järgmistest. Kõigi nende lahtede kohta on olemas püügistatistika, mis alates
1709. aastast on täiesti lünkadeta ja usaldusväärne. 1584–1641 on statistika
ebatäielik, Gabeli perioodi kohta 1642–1708 (vt 13. postitusest) on vaid
fragmentaarsed andmed.
Kümme kohta, kus on peetud kõige rohkem grindadrápe,
on Miðvágur Vágari saarel (269 jahiga on saadud 46 737 grindat), Klaksvík
Borðoyl (233 ja 37 964), Hvalvík Streymoyl (193 ja 31 562), Vágur
Suðuroyl (155 ja 21 144 whales), Vestmanna Streymoyl (141 ja 19 695),
Hvalba Suðuroyl (136 ja 17 664, Tórshavn Streymoyl (107 ja 13 678),
Hvannasund Viðoyl (83 ja 8441), Trongisvágur Suðuroyl (54 ja 6511) ning
Funningsfjørður Eysturoyl (48 ja 4883).
20. sajandi alguses
hakkasid regulatsioonid jõudma seadustesse. Esimese visandi tegid 1907. aastal
Taani kuningriigi esindaja Fääridel (amtmaður) ja Fääride valitsusjuht (sysselmann).
Pärast aastaid kestnud arutlusi hakkas 1932. aastal kehtima esimene Fääride
grindajahi seadus. Tänapäeval on see osa Fääride kalapüügi ja jahi seadusest.
Iga grindadrápi detail on regulatsioonidega täpselt määratletud: vanad
tavad on muudetud seaduse punktideks ning kui mõni vana tava on ebapiisav või
sobimatu, on teda täiendatud. Kindlasti puudutab see näiteks varustust, aga ka
jahi korraldust.
Alates 1832. aastast on
saared jagatud mitmeks grindadrápi piirkonnaks; tegelikult ilmselt
muudeti siingi lihtsalt ammused tavad seaduseks. Eri piirkondades võib olla
erinev kord, kuidas jahisaak jagatakse, aga sellest veidi hiljem. Kui kunagi pidas
jahil silma peal Taani asevalitseja, siis nüüd on see kohustus Fääride
valitsusel: kohalik seaduslik esindaja vastutab nii jahi korralduse kui ka saagi
jagamise eest.
Pildil on grindadráp
Váguris Suðuroyl saarel augustis 2012 (foto: EileenSanda / Wikimedia).
Paadid suunavad grindaparve fjordi. Delfiinid tapetakse mõni minut hiljem, kui on
jõudnud lahe lõppu: sobivate vahenditega mehed juba ootavad.
Eileen Sandá (Wikimedia
kasutajanime EileenSanda taga on Suðuroyl elav Eileen Sandá, kes on minu poolt
neis postitustes kasutatud „võõraste“ fotode hulgalt Erik Christensen järel
ilmselt teisel kohal. Ta on peale imeliste vaadete rohkesti pildistanud ka
fäärlasi) on selle foto juurde kirjutanud, et ta laadis nimme üles just
sellise pildi grindadrápist: „Muidu leiab jahi kohta ikka ainult
veriseid fotosid või pilte tapetud loomadest. Aga enne seda, kui vaalad rannal
tapetakse, toimub ajujaht paatidega merel. Jahti ei planeerita ette, paadid ei
käi spetsiaalselt loomi otsimas. Jaht võib saada teoks, kui mõnest paadist või
parvlaevalt märgatakse seaduses lubatud lahele (hvalvág) lähenevat grindakarja
(grindaboð). Teade antakse edasi, niiviisi kutsutakse teised paadid kohale,
ent ühtlasi küsitakse piirkonna politseiülemalt (Sýslumaður) luba jahti
alustada. Luba ei pruugi tulla, kui leitakse, et inimestel on juba küllalt liha
varuks. Siis tuleb lasta grindadel minna või suunata nad teise saare juurde,
kus luba on olemas.“
Vaatame üle vahendid,
millega loomi jahitakse. Need on aja jooksul väga olulisel määral muutunud,
et viia loomade vaevad ja valud nii väheseks kui võimalik ning teha tapatöö
hästi kiiresti. Need on konksud (blásturkrókur), köied, eriline, selleks
otstarbeks disainitud suur fääri piik mønustingari, millega lõigatakse
läbi looma selg, nii et ta sureb mõne sekundiga, ja mõõdulatid.
Sellelt tagavaraks jäetud
fotolt, mille tegin Tórshavni kunstimuuseumis (vt 18. postitust) ja millel on Sámal
Joensen-Mikinesi (1906–1979) maal Grindadráp, mis tehtud
1944. aastal, on väga hästi näha, et toona peeti jahti hoopis teisiti ja teiste
vahenditega. Tuli muidugi liikuda tavalistel aerupaatidel ja loomi tapetigi ka paadist.
Nüüd pole see enam lubatud. Praegu on kasutusel muidugi ainult mootorpaadid.
Ent Váguri külas hoitakse alles kümmet vana grindapaati, millest vanim on 1873.
aastast.
Pildil on valik
grinda- ja vaalajahi relvi 19. sajandi lõpust (allikas: lk 267 raamatust
The Faröe Islands… With map and illustrations., by JEAFFRESON, Joseph Russell.
Original held and digitised by the British Library. / Wikimedia).
Kasutusel olid ka odad (hvalvákn)
ja harpuunid (skutil), mis on loomadele mõttetuid piinu valmistavatena juba
1985. aastast seadusega keelatud.
Üks jahi eeltingimusi on
ka sobivad ilma- ja mereolud. Vastavalt määrusele moodustavad paadid
grindaparve (grindaboði)
taha laia poolringi. Jahijuhi märguande peale visatakse vette kivid, mille
külge on kinnitatud jahiala markeeriv liin, sellest ookeani poole jäävaid loomi
ei tohi kaldale peletada. Kogu aju toimub ametisse kinnitatud ametimehe
kontrolli all. Samal ajal pannakse enamasti seisma liiklus vaalalahe ehk hvalvági
äärsetel ja selle juurde toovatel maanteedel, et delfiinidele tunduks see suund
turvalisem kui lähenevate paatide rida.
Grindadele, keda polnud
õnnestunud päris rannale ajada, löödi varem kehasse terav konks (sóknarongul)
ja loom sikutati kaldale. Kui hakkasid tulema süüdistused loomade jõhkra küttimise
kohta, võeti kasutusele 1993. aastal välja mõeldud nüri konks, blásturongul,
mida äsja mainisime. Nüri konks pole mitte ainult tõhusam, vaid teeb ka loomale
hoopis vähem valu. Kuni 2012. aastani võis juba tapetud looma kaldale vedada ka
hariliku pootshaagiga; nüüd on needki üldse kõrvale jäetud.
Kaldale aetud grinda
selg lõigatakse mønustingariga läbi, pilt on tehtud Váguris Suðuroy saarel 2004. aasta juunis (foto:
Erik Christensen, Porkeri / Wikimedia). Tasub tähele panna rahvahulka, kes
jahti jälgib, seal hulgas lapsi. See on üks aspekte, mida oponendid ikka rõhutavad:
kuidas isegi lapsi aetaks veriseid tegevusi jälgima.
Vaalakütt peab kohe
veenduma, kas loom on surnud; enamasti katsutakse selleks grinda silma. Siis
lõigatakse läbi grinda kael, kus asuvad ka suured arterid. Nii saab liha
võimalikult hea kvaliteedi nimel loomast võimalikult palju verd välja lasta.
Nagu öeldud, võib seda teha ainult surnud loomaga; selleks kasutatakse erilist
grindanuga (grindaknívur).
Mønustingari on nagu blásturongul üsna uus leiutis, mida
on lubatud kasutada alates 2011. aastast ja mis 1. maist 2015 on ainus selleks
otstarbeks lubatud vahend. Aeg, mille jooksul loom sureb, võib kõikuda mõnest
sekundist mõne minutini. Kriitikud on väitnud, et mõnikord võtab tapp aega oma
15 minutit ja et vahel on veri välja lastud veel elusast loomast. Et seda
vältida, on uues grindajahi seaduses (grindalógin) kirjas, et grindasid
võib tappa ainult kaldalt ja mitte paadist ehk et ajus osalenud mehed delfiine
tappa ei tohi, selleks on kaldal konksude ja seljanugadega varustatud meeskond.
Kuna kogu tapatöö toimub
pärast harpuunide, odade ja tulirelvade keelustamist päris kalda ääres, muutub
kogu lahevesi verest punaseks ja pärast jagab rõõmustav rahvahulk kaldale
tõmmatud lihakehi. Just neid pilte kasutavad loomakaitsjad oma grindajahi
vastastes kampaaniates. Kõik käib kindlate reeglite järgi, aga mujalt tulnule
on vaatepilt kahtlemata šokeeriv ja loomakaitsjad on sellise jahi vastu aastaid
raevukalt protestinud.
Fääride grindajahi liidu
esimees Ólavur Sjúrðaberg on kommenteerinud: „Ma olen kindel, et ükski inimene,
kes tapab toiduks ka oma enda kasvatatud loomi, ei ole selle juures tuimalt
ükskõikne. Ta püüab tapatöö teha nii kiiresti ja loomale vähem piina
valmistaval moel kui iganes võimalik.“
Pildil on tapetud
grindad Hvalba külas Suðuroy saarel augustis 2002 (Erik Christensen,
Porkeri / Wikimedia). Grinda liha ja rasva ei müüda, vaid jagatakse tasuta saarerahvale.
Kuidas see täpselt käib, ei ole mulle selge, aga needki reeglid on määruses
kirjas ja sõltuvad enne mainitud grindadrápi piirkonnast: eri
piirkondades võivad reeglid olla erinevad.
Mõnes grindadrápi
piirkonnas saab iga elanik kindla koguse liha ja rasva, sõltumata sellest, kas
ta osales jahil või mitte. Teisal saavad esmalt oma osa jahil osalenud mehed ja
siis jagatakse ülejäänu teiste inimeste vahel. Enne juba osundatud fotograaf
Eileen Sandá kirjutab ühe foto allkirjas, et näiteks Suðuroyl on politseiülema (sýslumaður)
otsustada, kas liha jagada kõigi 4800 saare elaniku vahel või ainult nendes
külades, kus jaht toimus, või hoopis näiteks saare põhja- või lõunaosa elanike
vahel. Muidugi on inimesel õigus talle määratud lihaportsust loobuda, siis
antakse see teistele.
Saartelt välja grindaliha
ja -rasva ei viida, küll võib eksootikahuviline turist proovida grindapraadi
mõnes restoranis; nagu 14. postituses kirjutasin, olen selle ka ise ära
proovinud.
Fääride seadus lubab
jahtida veel mõnda delfiiniliiki. Need on harilik afaliin (Tursiops
truncatus), valgekoondelfiin (Lagenorhynchus albirostris),
laik-nosudelfiin (Lagenorhynchus acutus) ja pringel (Phocoena
phocoena). Fotol on kaks rannale sattunud ja tapetud afaliini Nesi lahes
Hvalbas Suðuroyl (foto: Erik Christensen, Porkeri / Wikimedia).
Kolme esimest neist jahitakse sama moodi nagu grindasid, pringleid aga püssiga
ja neist tuleb kohalikule politseiülemale teada anda. Statistika järgi
tapetakse pringleid harva, mitte üle kümne aastas.
Suuri vaalu – esmajoones
kääbus- ja heeringavaalu – pole Fääridel tapetud pärast 1984. aastat. Viimasena
suleti Við Áir vaalajaam, mida nüüd püütakse taastada ja teha sinna mere- või
vaalajahimuuseum (vt 6. postitusest).
Grindi käigus võib juhtuda ka õnnetusi. Fotol on mälestusmärk
14 noorele mehele, kes hukkusid grindajahil Sandvíki, Suðuroy saare
põhjapoolseima küla juures 13. veebruaril 1915 (foto:
EileenSanda / Wikimedia). Kaks paati Sandvíkist ja Hvalbast pärit kokku 15
mehega pardal läksid tormisel merel ümber ja ainult üks mees, Petur í Køkini
pääses. Hukkunute seas olid ka Peturi vend ja poeg. See Fääride üks kõige
hullemaid mereõnnetusi on läinud ajalukku kui Skaðagrindin í Sandvík, „saatuslik
grindajaht Sandvíkis“.
Grinda liha (tvøst) on must (foto: Erik Christensen / Wikimedia).
Veganist fäärlast ei oska
ma ette kujutada, läbi ajaloo on traditsiooniline fääri toit olnud ikka loomne.
Ainult kaks protsenti saarestiku kaljusest 1393 ruutkilomeetrist on haritav ja
rohket saaki pole sealt loota. Talvekuudel on fäärlased söönud ikka soolatud
või kuivatatud toitu, seal hulgas lamba- ja grindaliha, aga ka merelinde ja
kalu.
Nagu juba kirjutatud,
jagatakse kogu grindaliha ja -rasv perede vahel, poest seda osta ei saa. Fäärid
on küll ka suured kala eksportijad, ent grindaliha välja ei viida. Aastatel
1990–1999 kütiti aastas keskmiselt 956 grindat, kellest sai umbes 500 tonni
liha ja rasva ehk umbes 30% kogu kohalikust lihatoodangust.
Grindaliha olulisust
menüüs aitab rõhutada asjaolu, et umbes ühel fäärlasel tuhandest olevat haigus ingliskeelse
nimega systemic primary carnitine deficiency (SPCD), ise kasutavad nad
lühendit CTD. Ei ürita hakata haiguse nime tõlkima, aga asja sisu on see, et
sünnipäraselt on nende inimeste organismis karnitiini vähem kui vaja. Meil on karnitiini
propageeritud kui võimalikku kaalualandusvahendit ehk rasvapõletajat. Organism sünteesib
seda rasvade ainevahetuses vajalikku ainet ise aminohappest lüsiinist.
Karnitiinipuudus võib
tekkida pikaajalistel veganitel, kuna nende toidus pole lüsiini; fäärlastel on
väidetavasti tegemist aga kaasasündinud veaga. Haigus toob kaasa krampe,
raskematel juhtudel lihaskoe düstroofia ja dementsuse. CTD diagnoositi Fääridel
esimest korda 1995 ühe naisel; asi läks tõsiseks, kui 2008 suri noor naine mõni
päev pärast CTD-diagnoosi: peagi pärast kurba sündmust kutsuti kõiki fäärlasi
vereproovi andma, et seda terviseriket skriinida. Umbes kolmandik saarestiku
elanikke käis proovi andmas ja nii leitigi, et CTD on vähemalt ühel fäärlasel
tuhandest. Saksa teadlane Ulrike Steurwald on arvanud, et just lamba- ja
grindaliha rohkus toidukaardis on ära hoidnud mõnegi noore fäärlase sellest
haigusest tingitud äkksurma, sest punases lihas leidub rohkesti karnitiini.
Samuti sisaldab grindaliha rohkesti organismile samuti vajalikku sulfoonhapet
tauriini ja seleeni ning grindarasv omakorda D-vitamiini. D-vitamiiniga olevat
kehvasti umbes pooltel vanematel fäärlastel ja enamikul noortest; selle üks
seletus on, et traditsioonilise toidu asemel süüakse nüüd rohkesti pitsat, kanaliha
jne.
Tvøst og spik – grindaliha ja -rasv – on Fääride
traditsiooniline toit. Sünonüüm tvøstile on ka grind, rasv – mina
ütleksin pigem pekk – on fääri keeles spik. Spik on sel pildil
keskel, peale musta tvøsti on taldrikul ka kuivatatud kala ja keedetud
kartul (foto: Arne List / Wikimedia).
Grindaliha ja -pekk on
ikka olnud fääri delikatess, inimesed on neid söönud läbi pika ajaloo kuni
tänaseni välja. Säilitatakse neid traditsiooniliselt kas soolatult või soolase
tuule käes vinnutatult (selleks kuluvat umbes kaheksa nädalat), uuemal ajal on
olulisel määral juurde tulnud sügavkülm; sügavkülmast võetud pekki ei pea
kuidagi töötlema: ainult lõika ja söö. Olevat väga hea, ent mina paraku pole
saanud proovida. Meie rahvuslikul õhtul 2016. aasta reisil oli spik küll
põhimõtteliselt buffet’-laual olemas, aga kui meie viimase laudkonnana
läksime toitu võtma, oli see parajasti otsa saanud. Tvøst,
tunnistan ausalt, mulle ei meeldinud, aga ega ju ei peagi.
Värsket liha keedetakse
või praetakse nagu steiki, fääri keeles on see praad grindabúffur.
Fäärlased on enamasti teadlikud,
et grindade nagu teistegi mereimetajate liha on saastatud ja seda ei tohi liiga
tihti süüa. Pole sugugi haruldane, et mõnes piirkonnas ei leia mitu aastat aset
ühtegi jahti ja siis on ainus võimalus grindi süüa, kui seda saadakse
sugulastelt või sõpradelt, kellel on seda ehk üle.
Fääri saartel on avalikel
kultuuriõhtutel, aga ka erapidudel tavaline, et pannakse üles kalt borð,
„külm laud“ – just selline buffet’-laud nagu meie 2016. aasta
kultuuriõhtul (vt 10. postitusest), kus muude soolaste ja magusate roogade seas
on kuivatatud tvøst ja soolatud spik.
Grindad Atlandi
ookeanis (foto: Mario Müller /
Wikimedia).
Nagu enne öeldud, on
grindajahi andmed olemas 1584. aastast, pidevad arvread aastast 1709 – ühegi
teise saaklooma kohta midagi võrreldavat maailmas ei ole.
Portse, millesse saak
jagatakse, on mõõdetud ja mõõdetakse ajalooliselt põllumajanduses kasutatud
ühikuga, mida nimetatakse skinn. Üks skinn on 38 kg liha pluss 34
kg pekki, kokku niisiis 72 kg.
Vahemikus 1709–1950
toimus 1195 jahti, püüti 178 259 looma, mis jagati 1 360 160 skinniks.
1951–1960 on need arvud vastavalt 122, 18 772 ja 99 102; 1961–1970
130, 15 784 ja 79 588, 1971–1980 85, 11 311 ja 69 026,
1981–1990 176, 18 806 ja 108 714 ning 1991–2000 101, 9 212 ja
66 284. Muidugi on arvutatud ka aasta keskmisi saake; see sõltub suuresti
sellest, milline vahemik võetakse: 1709–1999 tuleb see arv 850, 1900–1999 –
1225, 1980–1999 – 1511 ja 1990–1999 – 956 looma. Sel aastatuhandel on jahtide
ja saakide arv aastati väga suuresti kõikunud: üle tuhande looma on saadud
kolmel aastal – 2004 1010, 2010 1107 ja 2013 1104 looma, samas 2008 jahti ei
toimunud, 2014 püüti 48, 2016 295, 2005 302 ja 2009 310 grindat, teiste aastate
saak jääb vahemikku 503 – 918. Nii et tavaliselt kasutatav arv, et aastas
püütakse keskmiselt 850 grindat, vastab üsna täpselt tegelikkusele. Kokku
hinnatakse tavagrinda asurkonna suuruseks 778 000 looma, nii et fäärlased
püüavad sellest aastas väheke üle 0,1%. Nagu juba postituse alguses öeldud, on
maailma looduskaitse liit IUCN kandnud grinda punases nimekirjas kategooriasse data
deficient, aga on lisanud, et the Faroese catch is probably sustainable
ehk Fääride püük on ilmselt kestlik (http://www.iucnredlist.org/details/9250/0). Sama
kinnitavad muidugi fäärlased ka ise, aga ka ACS
ehk Ameerika vaalaliste ühing, mitte aga WDCS ehk vaalade ja delfiinide kaitse
ühing, kelle arvates on grinda populatsioon tegelikult väiksem.
2006. aasta grindijärgne
askeldamine Hvalbas (Erik Christensen, Porkeri / Wikimedia).
Saaste probleem käis
jutust juba läbi ja tegelikult on see vähemalt minu arvates grindadrápi
tuleviku seisukohalt vaata et üldse kõige määravam küsimus. Gindajahi
ajaloolisel skaalal on see päevakorda tõusnud muidugi alles hiljuti. Vist üks
esimesi, kes teemaga tegelema hakkas, oli Lõuna-Taani ülikooli professor
Philippe Grandjean. Tema juhitud uuringusse, milles tunti huvi ühelt poolt mereandidest
koosneva toidu ja teisest küljest lapse arengu vastu, haarati aastail 1986–87
üle 1000 fääride lapse. Analüüsiks kasutati rasedate naiste juukseid ja
nabaväädi vere proove. Seitsmeaastaselt tegid need lapsed läbi hulga teste,
millest tuli välja, et mida rohkem oli proovides olnud elavhõbedat, seda
kehvemini said lapsed katsetega hakkama: kehvem oli mälu, kõne,
reaktsioonikiirus. Ent elavhõbeda põhiallikas Fääridel elavatel naistel ja
lastel on teadagi grindaliha. Grinda kuulub n.ö tippkiskjate sekka ja nende
organismi akumuleerub kogu saaste, mille on kokku korjanud nende toiduks olnud
loomad. Arktika seire ja hindamise programmis (AMAP) on edaspidi regulaarselt
uuritud Gröönimaad ja Fääre ümbritsevas arktilises meres elavaid imetajaid ja
seal toituvaid merelinde ning nende organismidest on leitud norme kaugelt
ületavas hulgas nii elavhõbedat kui ka teisi väga mürgiseid saasteaineid,
näiteks plastifikaatorina kasutatud bis-(2-etüülheksüül)-ftalaate ehk DEHP-d,
millel on leitud terve rida tervisele ohtlikke, näiteks kantserogeenseid ja
teratogeenseid toimeid, või polüklooritud bifenüüle ehk PCB-d, mida on varem
laialdaselt kasutatud elektri- ja hüdraulikaseadmetes ning määrdeainetes.
PCB-dki on väga toksilised ja kantserogeensed ning ehkki Euroopa Liidus keelustati
PCB-de kasutus ja nende müük juba 1985. aastal, pole nad loodusest sugugi
kadunud.
Lisan siia veel ühe Tórshavni
kunstimuuseumis pildistatud Sámal Joensen-Mikinesi 1960. aastal
valminud maali, kus kujutatud vist grinda tükeldamine.
Fääride ja fäärlaste
jaoks on grindadráp muidugi kultuuri kauaaegne lahutamatu osa. Jaht on nähtavasti
kuni siiani peaaegu sajaprotsendiliselt meeste asi, mis aga sugugi ei tähenda,
et naised jahti pealtvaatajana ei jälgiks. Pigem on see lausa kogukondlik koguperesündmus,
mida tuleb vaatama väga oluline osa jahil mitteosalevaid külainimesi, lapsed
kaasa arvatud.
Nagu eelnevas mitmes
kohas kirjas, on jahiviis eriti viimasel ajal suuresti muutunud: enamik
kunagisi jahivahendeid on nüüd keelatud, loomi pole lubatud merel mingil moel
haavata ja kasutada tohib ainult nüri konksu nimega blásturongul ning
lõpuks tuleb loomad tappa mønustingari-nimelise terariistaga nii
kiiresti kui võimalik ning kindlasti juba kuival või äärmisel juhul madalas
vees, kus grinda kõht on vastu merepõhja.
Muidugi on grindadráp
oluline teema ka nii Fääride kunstis kui ka kirjanduses. Maalidest on
rahvusvaheliselt enim tuntud Sámal Joensen-Mikines teosed, mida, nagu öeldud,
saab vaadata Tórshavni kunstimuuseumis. Kirjanduses leidub koguni taanikeelne
fääri ballaad Grindavísan, mille on kirja pannud taanlane Christian
Pløyen (1803–1867) perioodi jooksul, kui ta oli Taani valitsuse esindaja
Fääridel (1830–1847). Pärast jahti tantsitava ridatantsu saateks lauldakse
refrääni Raske drenge, grind at dræbe det er vor lyst (tõlkes umbes
„vintsked poisid, me tahame, et te tapaks grindasid“). Iidne grindavísan
on saanud uue vormi ka fääri heavy-metal bändi Týr lauludes.
Sea Shepherd
Conservation Society paat Porkeri
sadamas Suðuroy saarel augustis 2011 (foto: Erik Christensen / Wikimedia).
Ei Fääride seadustes ega
ka rahvusvaheliste organisatsioonide reeglites grindadrápile
vastuväiteid pole, küll on neid rohkesti mõnel eriliste huvidega
rahvusvahelisel keskkonnaorganisatsioonil. Püüan nüüd kokku võtta grindadrápi
pooldajate ja vastaste põhiseisukohad ja siis asume vaatama, kuidas teised
esimesi takistada püüavad.
Pooldajad kirjeldavad
grindade ajujahti kui Fääride kultuuri loomulikku osa ja kvaliteetse toidu
pakkujat saartel, kus põldu pole võimalik pidada; see jaht ei kahjusta grinda asurkonda:
aastane jahisaak moodustab Põhja-Atlandi populatsioonist umbes 0,1%. Jahti ei
peeta kommertshuvides, kogu saak jagatakse kohalike majapidamiste vahel, küll
tohib grindaliha müüa ka restoranidele.
Oluline on välja tuua aastate
jooksul tehtud ja seadusesse kirjutatud suured muudatused jahiviisis: loomadele
ei tohi põhjustada mittevajalikke piinu ning kasutada võib vaid vahendeid, mis
tagavad, et surm saabub mõne sekundiga: nüri konksu blásturongul’it ja
seljapiiki mønustingari’t.
Oponendid viitavad sageli
keelatud vahendite kasutusele ja väidavad, et võimsatel paatidel peetav ajujaht
on sotsiaalsete ja liigisisese kommunikatsiooni võimega loomade jaoks liiga
julm. Jaht ei saa teoks sugugi sekundite ega isegi minutitega, sest ajujaht
võtab palju rohkem aega kui tapmine ise. Eriti viimastena tapetud loomadele on
piinav kogeda oma karjakaaslaste hukku. Väidetakse ka, et grindaliha siiski
müüakse ja on viidatud isegi juhtumeid, kus ülemäära kütitud või riknenud
lihakehad uputatakse ookeani. Pole küll kuulnud, et neile väidetele oleks ka
mingitki tõestust.
Üks võimsamaid argumente
on muidugi fotod (foto: ic.pics.livejournal.com) verest
punetavast merest ja surnud grindadest kaldal, need on kaasa toonud
üleüldise põlguse. Jahi toetajad ütlevad vastu, et hulk verd kaasneb ju
paratamatult mistahes looma tapmisega; inimesed lihtsalt on täielikult
võõrdunud sellest, kuidas lihasaadusi tegelikult toodetakse, või siis teevad
näo, et nad ei tea sellest midagi. Erinevus on lihtsalt selles, et kui tapamajades
voolab veri toidu tarbija eest varjatult kanalisatsiooni, siis grindajahil
merre, põhimõttelist vahet ei ole.
Küll on jahi pooldajate
sõnul suur erinevus see, et grindad on enne elanud loomulikku elu
looduskeskkonnas, Atlandi ookeanis, ja tapetakse mõne minutiga, enamasti kuni
30 sekundiga. Pole vist mõtet hakata lisama, millistes oludes veedavad oma elu seevastu
tavapärased lihaloomad: sead seakombinaatides või kanad linnuvabrikutes. Ikka
ja jälle rõhutavad grindajahi eestkõnelejad, et mittevajalikku või kestvat valu
ja ebamugavust ei luba Fääride seadused loomale põhjustada.
Järjest raskem on aga
vastu vaielda sellele, et grinda liha süüa on tegelikult väga ebatervislik või
suisa ohtlik. Seda küsimust on pikalt uurinud Fääride töömeditsiini ameti juht
doktor Pál Weihe, kelle kinnitusel on tvøstis
ja spikis mitte ainult elavhõbeda, vaid
ka PCB-de ja teiste keskkonnamürkide sisaldus liiga suur. Juba 2008. aastal
saadeti Fääride peaministrile kiri, milles soovitati anda inimestele nõu
grindalihast ja -rasvast loobuda. Otsest keeldu pole siiski välja öeldud, aga
2011. aastal avaldas Fääride toidu- ja veterinaaramet soovitusi, kes ja kui
palju seda toitu tohiks tarvitada. Selle dokumendi kohaselt võiks täiskasvanud
inimene süüa kuus ainult ühe grindast valmistatud lõuna, tüdrukud ja naised ei
tohiks süüa grindapekki enne, kui kõik nende lapsed on sündinud, naised, kel on
plaanis kolme kuu jooksul rasestuda või kes toidavad last rinnaga, peaksid
täielikult loobuma ka grinda lihast. Grinda neerud ja maks tuleks kindlasti
üldse söömata jätta.
Millal täpselt algasid grindajahi
vastased aktsioonid, pole ma suutnud kindlaks teha, aga ilmselt oli üks
avalööke 1989. aastal WDCS eestvõttel tehtud minuti pikkune filmilõik, kuhu
jutustaja rolli oli kutsutud kuulus näitleja Anthony Hopkins. WDCS on vaalade
ja delfiinide kaitse ühing (Whale and Dolphin Conservation Society), mida
mainisin enne kui organisatsiooni, mille arvates on grinda populatsioon
tegelikult väiksem kui tavaliselt viidatav 778 000. Ilmselt pärast selle
filmikese ekraanile tulekut algasid ka esimesed protestiaktsioonid.
Hoogu andis juurde 2011.
aastal ilmunud fääri fotograafi Regin Weihe Dalsgaardi raamat 2 Minutes, mille fotod (foto:
Regin W. Dalsgaard / videost Whale Wars, Viking Shores) tegi mees grindadrápi
ajal Tórshavnis juulis 2010. Raamatu pealkiri viitab aega, mille jooksul
rannale aetud loom tapeti. Dalsagaard ütleb enda kohta „Ma olen vaid
sõnumitooja“, rõhutades, et on jahi enda suhtes pigem neutraalne: ei kiida seda
ei heaks ega mõista hukka; sellest veidi hiljem pikemalt.
Hoopis teistsugune on
mõnede keskkonnaorganisatsioonide, eriti enne paar korda juba mainitud Sea Shepherd Conservation Society (pildil
organisatsiooni lipp, allikas: www.seashepherd.org)
tegevus, kes ei piirdu kaugeltki ainult sellega, et jahti kirjeldada ja
massilise meediakampaaniaga hukka mõista, vaid on valinud otsese sekkumise tee.
Aastaarvu, millal Sea Shepherd esimest korda grindadrápit vahetult
segama asus, pole ma osanud leida, aga see võis olla 2010. aasta paiku, sest päris
kindlasti on kampaaniad toimunud juba mitu aastat. Sea Shepherdi plaan on
lihtne: nad liiguvad oma laevadel Fääride vetesse ja kui märkavad saarestikule
lähenevat grindakarja, hakkavad seda ajama avaookeani poole.
Tullakse ka saartele ja
püütakse läbi murda grindajahi ajal maanteedele seatud teesulgudest, et
hirmutada loomi kaldalt ja mitte lasta neil tulla jahilahte. Selline tegevus on
selges vastuolus Fääride seadustega ja nii on ette tulnud otseseid vastasseise
aktivistide ja Taani/Fääri politsei vahel. Fotol on just selline episood, kus politsei
püüab augustis 2014 takistada Hvalbas välismaiseid keskkonnaaktiviste, kes
omakorda on teel plaaniga segada grindadrápit (foto:
EileenSanda/Wikimedia). Toona jahist asja ei saanudki, aga ma ei tea, kas
Sea Shepherdi aktivistide tõttu või mõnel muul põhjusel. Nagu eespool
kirjutasin, oli 2014. aasta üldse selle aastatuhande selgelt kõige kehvema
grindasaagiga aasta Fääridel.
Aktsioonide ajal tehtud
fotosid ja videoülesvõtteid püüab Sea Shepherd kasutada selleks, et kutsuda
turiste üles Fääre vältima ja üritada sellega mõjutada Fääride valitsust, et
nad jahi keelustaksid. Nagu üsna postituse alguses kirjutasin, ei öelda selle
nimel ära ka laimust ja otsesest valest.
Tehtud on ka katse
mõjutada e-kirja kampaaniaga Taani valitsust jahti peatama, ent 1948. aasta nn
koduseadusega on kõik jahti ja kalapüüki puudutavad küsimused jäetud Fääride
omavalitsuse otsustada. See kampaania tõi kaasa laialdase debati ning viis
lõpuks Fääride grindajahi seaduse kaasajastamiseni, aga andis üksiti hoogu
juurde ka Fääride iseseisvumismeeleoludele. Lõpuks kirjutasid Fääride
välisminister Poul Michelsen ja Taani integratsiooniminister Inger Støjberg alla
lepingule, mille järgi välispoliitilisi otsuseid saarestikus teeb edaspidi
Fääride valitsus. Viimane palus 2014. aastal pärast Sea Shepherdi kampaania GrindStop
lõppu ja enne 2015. aasta kampaaniat Sleppið Grindini (tõlkes
umbes „laske vaalad vabaks“) Taani valitsuselt, et see keelaks Sea Shepherdi
aktivistidel saartele tulla, aga taanlased keeldusid. Pildil on kampaania
logo (allikas: www.seashepherd.org).
Vastasseis on viinud
kohtuprotsessideni nii Fääride kohtus kui ka Ida-Taani riigikohtus (Østre
Landsret). Jahi segajaile on mõistetud rahalised karistused
5000–35 000 DKK, kogu organisatsioonile korra ka 75 000 DKK,
ülemkohus on jätnud Fääride kohtu otsused jõusse, aga mõnel juhul langetanud
või hoopis tõstnud mõistetud trahvisummat. Sea Shepherd pole ennast muidugi
süüdi tunnistanud ega trahve maksnud.
Ühel juhul on Sea
Shepherdit otseselt süüdistatud inimeste, seal hulgas 10-aastase poisi elu ohtu
seadmises: aktivistid kihutasid oma kiirpaadiga liiga uljalt läbi grindasid
ranna poole ajanud paatide eest, nii et põrgati kokku kalandusameti paadiga.
Seda postitust kirjutades
olen leidnud internetist päris huvitavaid „grindasõda“ iseloomustavaid
materjale, millest mõnda siin osundan.
Enne viidatud raamatu 2 Minutes autor, nüüd küll hoopis
USAs elav fäärlasest fotograaf Regin W. Dalsgaard on öelnud (allikas:
http://2minutesbook.com/about.html):
Ma olen vaid
sõnumitooja. Minu huvi grindi vastu on ammune, aga ma olen selle tegevuse suhtes
neutraalne: ma tunnustan mõlema osapoole, nii jahi toetajate kui ka oponentide
arvamusi. Tegin need fotod juhuse tõttu ja tänu Facebookile. Varem said jahi
algusest teada ainult paadiomanikud /../, nüüd saab igaüks info kätte Facebooki
avades, otse esilehelt. Jalamaid rabasin oma fotovarustuse, istusin autosse ja
ruttasin randa. Esimest korda märkasin, et mehed, kelle ülesanne grindad tappa,
on äärmiselt keskendunud, otsekui transis. Nad seisavad alul veepiirist tüki
maad eemal, et mitte hirmutada maa poolt loomi, keda parajasti ookeanilt randa
aetakse. Alles siis, kui grindad on juba enamvähem kuival, sööstavad need mehed
vette.
Läbi fotosilma sain
aru, et see transs on sügavalt juurdunud ettevalmistus, otsekui lahingueelne
meditatsioon. Sestap pole mu piltide põhiteema mitte jaht ise, vaid selles
osalenud mehed, kelle ilme räägib meile sügavatest emotsioonidest, mis selle
tegevusega kaasnevad. Selliseid võimsaid emotsioone näeb muidu ehk ainult mõnes
Hollywoodi filmis. Ent nendel fotodel on hoopis fäärlased, kes on korraks oma
igapäevaelust välja murdnud, et osaleda iidses grindatapu traditsioonis.
Väga emotsionaalne on
fäärlasest muusiku, enne korra mainitud heavy-metal
bändi Týr asutaja Heri Joenseni arvamus (allikas: https://www.spectator.co.uk/2016/09/in-the-faroe-islands-we-butcher-whales-heres-why/).
Ei saa teisiti, kui pean sellest suurema osa ümber jutustama:
Asutasin bändi Týr ligi 20 aastat tagasi. Meie
laulud pealkirjaga ‘Blood of Heroes’ või ‘Lady of the Slain’ ei pruugi kõigile
meeldida, ent me oleme välja andnud seitse albumit ja käinud mitu korda tuuridel
Euroopas ja Ameerikas. Meie albumite ümbristel on veriseid mõõku ja pealuid, aga
keegi ei leia, et see tema tuju rikuks. Ent otsemaid, kui olin pannud oma
Facebooki lehele foto, millel tükeldan grindat, läks lahti põrgu: algas
kampaania sihiga tühistada meie kontserdid.
Ma aitasin vaala tükeldada päeva pärast seda, kui
see oli tapetud. Kuna neli viiendikku maakera elanikest sööb liha, peaksid inimesed
ka teadma, kuidas liha toodetakse. Ma ei tulnud selle pealegi, et selliseid
pilte ei maksa jagada.
Tõsi, me ei näe just kuigi sageli tapamajas tehtud
fotosid. Vist sellepärast on inimestel tekkinud veider arvamus, nagu laseksid
loomad end rõõmsal meelel kusagil kinniste uste taga valutult tappa. Mina ei
näe küll mingit vahet, kas tapetakse grindat või talus kasvanud lehma. Kõik
loomad kannatavad – kui teie meelest sobib tappa liha saamiseks lehm, siis miks
ei või tappa looduses elavat looma? /../
Grinda tapetakse erilise piigiga, mis katkestab
ühe torkega aju verevarustuse. Muidugi voolab ookeani rohkesti verd, aga see
pole hullem mistahes tapamajas toimuvast. Nagu igal kaasaegsel maal
hoolitsetakse siingi looma heaolu eest: veterinaarid ütlevad, et see on kõige
humaansem loomatapu viis üldse. /../
Ma sain abi eest looma tükeldamisel 68 kilo liha;
sama kogus loomaliha maksaks üle 900 euro. /../
Fääridel on tavaline, et loom oma lõunasöögiks
tapetakse ise, olgu see siis lammas, kala, lind või jänes. Ma ise olen tapnud
palju rohkem lambaid kui lõiganud grindasid – ja see pole kedagi häirinud. Mulle
näib see veider: millest selline kaksikmoraal? /../ Grindad ei ole ju
ohustatud, me tapame aastas vaid 0,1% asurkonnast, kestlik oleks tappa kuni 2%
– kui võtta võrdluseks loomad, keda kasvatataksegi tapale.
Öeldakse, et grindad on intelligentsed, aga ega
seadki lollid ole – ja neid notitakse vähimagi mureta. Fäärlase jaoks on
grindad nagu mistahes muud loomad, keda on looduses külluses. Vahel räägitakse,
et vaalaliste jaht kuulub minevikku, see pidanuks koos Moby-Dickiga välja
surema. Seda sama võiks ju öelda mistahes liha söömise kohta. Minagi võin argumenteerida:
inimene, kes tapab ja sööb looduses elavaid loomi, säästab farmiloomi, kes
elavad aastaid ebatervislikus vangistuses.
Aktivistid, kes tahavad avaldatud fotode tõttu
meie kontserte ära jätta, on samal vaimsel tasemel nendega, kes ütlevad, et Maa
on lame, või arvavad, et reaktiivlennuki jäetud joonpilved on täis mõistust
mõjutavaid kemikaale. Kamp nimega Sea Shepherd Conservation Society juhib
kallaletungi Fääri grindaküttidele ja mina kirjutasin sellest laulu ‘Rainbow
Warrior’.
Ma pole kunagi ühtki grindat tapnud ja arvatavasti
ei tapagi. Aga ma võtan grindadrápist osa – see on sajandeid olnud
fäärlaste viis toitu hankida. Arvamus, et grindasid on ebamoraalne tappa,
veiseid tapamajas aga mitte, ei ole arukas.
Ent need on ikkagi
fäärlaste endi hinnangud, olulisem oleks vaadata, mida kirjutavad Fääridel
käinud reisijad. Pole parata: suure osa kirjutiste stiil on selline, mille juurde sobib siia illustratsiooniks
pandud foto (foto: Miriam & Janus
| Pinterest). (Olgu siia sulgudes lisatud, et sellise konksuga, nagu fotol
näha, ei tohi nüüd enam jahil käia ja ma olen kindel, et ei käidagi).
Reisiportaalis Matador avaldas 18. augustil 2016 loo Nicholas Burns (https://matadornetwork.com/life/visited-faroe-islands-learn-grindadrap-heres-found/).
Ta alustab tõdemusega, et
kui oli avalikult teatanud oma plaanist Fääridele minna, muu hulgas selleks, et mõista grindadrápit, hakkas temagi saama kurje kirju: näiteks et
seda tehes reedab ta ökoturismi põhimõtted. Selle, aga ka alatihti ilmuvate
fotode tõttu kaaluski mees tõepoolest reisist loobumist.
Ent lugenud veel grindadrápi kirjeldusi, sai
ta äkki aru, et sealt on alati midagi puudu: Fääride inimesed. Seepärast
otsustas Nicholas koos naisega reisi ikkagi ette võtta, vaadata, mis elu selles
kauges kandis elatakse, ning küsida ka kohalike inimeste mõtteid jätkuva jahitraditsiooni
kohta.
Nii teebki Nicholas
väikese kokkuvõtte: et Fäärid on kauge ja kaua aega isolatsioonis olnud
saarestik keeruliste oludega, kus põllupidamine piirdub ehk väikese
kartulimaaga ning kus puu- ja juurviljad on kaugelt kallimad kui mujal Euroopas
(Nicholas kirjutab „kümme korda“, see on küll ilmne liialdus). Juttu on ka
sellest, et Fäärid ei kuulu Euroopa Liitu ja et fäärlastele on omane ilmselge
iseseisvumise püüe.
„Meile,“ kirjutab
Nicholas, „tundusid fäärlased uhke, sõltumatu ja vintske kambana, kes on äärmiselt
rasketes oludes elades jäänud alles ka vaatamata katkule, mereröövlite rünnakule
ja võõramaisele okupatsioonile, kes on uhked oma ajaloo ja traditsioonide üle,
mida tähistatakse igas juulilõpus rahvuspüha Ólavsøkaga.“
Nicholas selgitab grindadrápi ajalugu, fäärlaste kunagist täielikku
sõltuvust mereandidest, jahi pidevat muutmist loomadele võimalikult vähe
piinavaks, detailideni reguleeritust ja kestlikkust: grinda ei ole ohustatud
liik ja jahi maht on pideva täpse kontrolli all. Jahti võivad pidada ainult
litsentsiga mehed ja ainult kindlates kohtades.
Kui Nicholas küsis inimestelt,
kes saatsid talle negatiivseid sõnumeid, miks nad seda tegid, selgus, et
pressis ja sotsiaalmeedias ilmunud veriste piltide pärast; keegi neist polnud
ise Fääridel käinud ega kavatsenud sinna minna: „Seal elavad ju metslased!“.
Nicholas nendib, et teda
hämmastas 6-päevase reisi jooksul kõige rohkem see, millises sügavas kooskõlas
loodusega saartel elatakse: kuidas lambad elavad vabas looduses ja söövad
saastevaba toitu ning kui nad lõpuks tapetakse, siis võimalikult humaansel
viisil; kuidas täpselt kontrollitakse, kas ja kui palju tohib jätkata teist vana
traditsiooni – merelindude jahti ja nende munade kogumist toiduks. Näiteks kümme
aastat tagasi oli Nicholas söönud Mykinesel lunni, nüüd seda lindu seal enam ei
püüta, kuna asurkond on vähenenud.
Teine üllatus oli
Nicholasele see, et kaugeltki kõik fäärlased ei kiida grindadrápi heaks: on ka kahtlejaid või ükskõikseid ning
lausa vastaseid, kes leiavad, et selle järgi pole enam vajadust ja see on
pealegi ebatervislik. Kindlaimad toetajad lähtuvad esmajoones vajadusest hoida
elus iidsed traditsioonid. Omamoodi tunnuslik on väike dialoog parajasti spiki
nosiva mehega: „Mõnedel on grindadráp tähtis, minule mitte.“ – „Miks sa
seda siis sööd?“ – „Miks ma ei võiks? Kas Taanis puuris kasvanud kana süüa oleks
parem?“
Küll on fäärlased
Nicholase kinnitusel – olenemata sellest, milline on nende suhtumine grindadrápisse – üksmeelselt väga pahased selle peale,
kuidas välismeedia neid deemoniteks kuulutab ja kuidas Sea Shepherd jõuga
sekkub. Vabatahtlikud tulevad saartele ilma igasuguse ettevalmistuseta Fääride
kultuuri kohta, postitavad veriseid pilte ja solvavad sotsiaalmeedias
kohalikke. Reaalse pildi asemel lokkab silmakirjalikkus ja sensatsioonihimu,
vaenuõhutav suhtumine grindadrápisse ei vii kuhugi, vaid paneb
traditsioone armastavad fäärlased pigem veel rohkem pärimustest kinni hoidma ja
veel meelsamini grindadrápile kaasa elama.
„Seda artiklit lugedes,“
resümeerib Nicholas, „võib teil jääda mulje, et ma olen grindadrápi poolt. Tegelikult ma ei ole; see pole enam
fäärlastele elutähtis, pealegi pole liha tarbimiskõlbulik. Aga olles
fäärlastega suhelnud, saan ma neist aru. Meedia on neid üleilmselt
naeruvääristanud ja demoniseerinud ning neist on saanud põhjendamatu põlguse
sihtmärk.“
Nicholase arvates võiks lahendus olla ökoturismi
arendamine, nii nagu Islandil, kus vaalajahi asemele on tulnud vaalavaatlus;
tegelikult ei tapeta ju ka Fääridel enam mõõkvaalu, vaid käiakse neid rõõmuga
vaatlemas.
„Dialoog, haridus,
teineteise kuulamine on parim viis tuua muutusi,“ soovitab Nicholas lõpetuseks.
„Käige Fääridel, suhelge fäärlastega, et neid mõista. Või vähemalt mõelge enne
kaks korda, kui jagate oma Facebooki seinal veriseid grindadrápi fotosid.“
Megan ja Mike Jerrardi reisiblogis https://www.mappingmegan.com/
(Megan on Austraaliast pärit ajakirjanik ja Mike ameeriklasest fotograaf) on lugeda
artikkel Understanding Faroe Islands
Grindadrap („Mõistes Fääride grindadrápit“) (https://www.mappingmegan.com/understanding-faroe-islands-grindadrap/),
mis käsitleb laias laastus samu asju üsna samasuguselt vaateplatvormilt, aga
kohati palju karmimas sõnastuses. Nopin sellestki mõned mõtted.
Rahvusvahelised
organisatsioonid ruttavad saartele sekkuma, ehkki paljud edukat kampaaniat
lootvad vabatahtlikud saabuvad puuduliku ettevalmistusega, toetudes vaid
meedias ülepaisutatule ning ei tea midagi fääri kultuurist, sageli tundub, et
ei tahagi teada. Aga niiviisi pole lootustki midagi saavutada. /../
Need, kes pritsivad
sotsiaalmeediasse vihakõnesid, saadavad üle maailma laiali valeinformatsiooni ja
pakuvad faktide asemel müüte, kes püüavad maailma meedias mustata kogu Fääride
ühiskonda, ei saavuta midagi ja nende barbaarne ignorantsus on hullem kui
grindatapp. /../
Võimalik
elavhõbedamürgitus on samuti propagandistide relv: fäärlased olevat pikaajalise
elavhõbedamürgituse tõttu vaimselt haiged. Me oleme, tõdevad Megan ja Mike,
muutunud oma linnakeskkonnas nii ignorantseks, et vaatame mööda faktist, kuidas
vaalu, keda väidame olevat meie kaitse alla, mürgitab ju seesama meie jätkuv
elustiil! Ehk ühe fäärlase sõnadega küsides: „Miks on lubatav, et vaalalisi
mürgitatakse, peaasi, et keegi neid ei tapaks ega sööks?“ /../
Fäärlastel on sügav
austus looduse ja kõigi loomade, sealhulgas vaalaliste vastu. Kusagil mujal ei
suhtuta loomadesse nii hästi; loomi tapetakse ja neid süüakse, aga enne seda on
neil hea elu. /../ Fääride toidukonsultandi Rúni Nielseni sõnul usub enamik
fäärlasi, et ühe looma surma ei saa eelistada teise looma surmale, ja niiviisi
ei ole nende jaoks ka kaalu väitel, et grindad peaksid olema oma intelligentsuse
või arenenuma närvisüsteemi tõttu seatud kuidagi kõrgemale astmele.
Külainimesed tapavad ise oma lambaid; kui külamehe koer jääb haigeks, laseb
mees ta maha. Oluliseks peetakse, et austatakse õigust elada väärikalt, aga ka
surra väärikalt. „Selles mõttes pole minu jaoks vahet,“ ütleb Rúni Nielsen,
„kas toiduks tapetakse kala või hoopis lammas või grinda. /../ Minu jaoks on
silmakirjalik pidada üht looma eneseteadlikumaks kui teist. Ma pole käinud
grindajahil, aga kui ma tapan lamba, siis ma mõtlen: „Nüüd ma lõpetan selle
olendi elu.““/../
Pole õige öelda, et grindajaht pole toidu
hankimiseks enam oluline: grindaliha moodustab praegugi umbes veerandi Fääride
lihatarbimisest ja on ses mõttes majanduslikult väga oluline. Kui grindajaht lõpetada,
tuleks aseaineks püüda rohkem kala või tappa teisi loomi. /../
Levib rahvusvaheline
silmakirjalikkus. Väga ebameeldiv on jälgida seda vagatsevat ignorantsi, mida
pidevalt sotsiaalmeediasse pritsitakse: ’ma tahaksin, et tsunami pühiks üle saarte’,
’verejanulised mõrtsukad, fäärlased on barbarid’, ’need haiged värdjad’, ’ma
loodan, et nad kõik surevad mürgise liha kätte’, ’räpased litapojad, need
jälgid saared peaksid mädanema põrgus’. See on vaid väike valik agressiivseid
ja süüdistavaid väiteid, mis vaevavad sotsiaalmeediat: mõttetult
üliemotsionaalne reageering, mis teeb väga raskeks leida tõde ja võimatuks
leida lahendusi. /../ Selliseid inimesi läheb ka saartele sooviga oma vaateid
peale suruda, ilma igasuguse soovita kuulata, mida on öelda fäärlastel, ja püüdeta
mõista nende eluviisi. Selline kultuuriimperialism on kõige halvem.
Vastupidiselt levinud
arvamusele pole fäärlased verejanulised mõrvarid või psühhopaadist tapjad, vaid
uskumatult sõbralikud inimesed, kes meelsasti võõrustavad välismaalasi ning on
väga valmis tegema koostööd nendega, kus suhtuvad neisse lugupidavalt. /../
Küll ei istu nad ühe laua taha nendega, kes neid demoniseerivad ja häbistavad
ning ei püüa mõista nende eluviisi. /../
Sea Shepherdi kohalolek
on äärmiselt agressiivne ja väga ebaproduktiivne. Tegelikult tuleme meie
linnakeskkonnast, mille süsiniku jalajälg on paisanud looduskeskkonna äärmisse
kaosesse. Just meie oleme oma eluviisiga tootnud selle elavhõbeda, mis mürgitab
grindasid. /../ Ma söön toitu, mis on toodetud väga julmal viisil. Kuidas ma
saan kohut mõista nende üle, kes peavad toime tulema isoleeritud keskkonnas, kaugel
eemal minu toiduallikatest? Kuidas ma tohin süüdi mõista teist ühiskonda, kui
loomade kohtlemine mu oma kodus ärritab fäärlasi samuti nagu grindajaht ärritab
meid? Kas pole see ülim silmakirjalikkus? /../
On siiski küllalt ka
looduskaitsjaid, kes tulevad saartele avatud meelega ja valmisolekuga arendada
rahumeelset arutelu ja koolitust, et tõsta teadlikkust selles, milliseid
tagajärgi toob traditsioonilise eluviisi jätkamine. Selline on näiteks
Uus-Meremaa Earthrace Conservation Society. /../ Ühing teeb tööd, et muuta
fäärlaste suhtumist grindadesse kui toiduallikasse ning arendada turismi ja
vaalavaatlust kui alternatiivset sissetulekuallikat. Ainult nii võib grindadrápi
lõpetada. /../
Sea Shepherdi värvatud
provotseerivalt käituvad aktivistid seevastu pigem tugevdavad Fääri
natsionalistide tahet kindlustada oma kultuuripärandi püsimine. „Pagan, nad
tekitavad isegi minus tahte asuda Fääri grindaküttide selja taha,“ tunnistab Megan.
Megani kokkuvõte:
Grindajaht ei ole enam
kunagine eluvajalik traditsioon, vaid pigem emotsionaalne osa
kultuuripärandist.
Vastus küsimusele, kas
grindajaht peaks lõppema, sõltub paljudest asjaoludest. Näiteks sellest, kas
teile on olulisem kultuuritraditsiooni või ühe loomaliigi käekäik, kas kultuur
või looduskaitse.
Kui te otsite võimalusi grindadrápi
lõpetada, peate tutvuma tegeliku olukorraga ja toetama neid saareelanikke, kes
töötavad rahumeelse lahendi nimel. Esmalt kuulake ja mõistke, alles siis
tegutsege.
/../
Rahvusvaheline surve grindadrápile
lõppu ei tee. Saarte elanikud on harjunud sajandeid muust maailmast
isoleerituna toime tulema ja kui vaja, tulevad ka edaspidi. Selles mõttes oleks
ka reisiboikott täiesti mõttetu.
Grindadráp lõpeb ainult siis, kui fäärlased seda ise
tahavad. Ainus, mida looduskaitsjad selle nimel teha saavad, on edendada
haridustööd ja teha koostööd mõtete ja arvamuste muutmise nimel.
Grindade kohta saab lisa lugeda võrgupaigast http://grindabod.fo/?lang=en.
Fotol on kuvatõmmis samalt veebilehelt.
Ja lõpetuseks ka ühest
filmist, mis tegelikult oli mu esimene nö välisallikas, kui hakkasin grindaloo
jaoks mõtteid koondama. Olin ennegi vaadanud jahist tehtud salvestisi ja need
olid enamasti ikka grindadrápi, fäärlaste ja Fääride-vastased
propagandalood. Nii olin ka selle pooletunnise video The Grind (https://www.youtube.com/watch?v=HYOTkwFhe-w) juurde asudes esmalt pigem skeptiline. Ent Kanadas
asutatud, nüüd põhiliselt USA-s tegutseva meediakompanii Vice teadusele ja tehnoloogiale
keskendunud alaharu Motherboard on teinud hoopis teistsugust, põhjalikku ja
igakülgset tööd. Otsustasin filmi teksti lausa sõna-sõnalt eesti keelde ümber
panna, poeg Reinu abiga saigi see lõpuks tehtud.
Kaadrid grindadrápist
endast on filmi jaoks üles võetud
jahtijate jaoks viletsal 2014. aastal
Sandoy saarel (ajus osalejate seas märkan muide meid 2016. aastal ümber Hesturi
ja Kolturi sõidutanud firma RIB62 omanikku Sigmund Signarssoni!). Siia loo
juurde lisatud pildil (kuvatõmmis filmist
The Grind) kannab Sea Shepherdi aktivist 2014. aasta grindajahivastase kampaania jakki. Kampaania logol on just seesama imepärase kujuga
tohutu kaljurahn Tindhólmur Vágari
juures, mis fotol taustal näha.
Napi poole tunni jooksul näeme
ja kuuleme fäärlasi, kes põhjendavad, miks nad jahti peavad ja mida see neile
tähendab, ning Sea Shepherdi aktiviste, kellest näiteks Guilherme Pirá kinnitab
„olen valmis surema kõikide loomade kaitseks“, ja ka Sea Shepherdi asutajat Paul
Watsonit („meid ei huvita karvavõrdki teie rahvus, kultuur, rass, etniline
päritolu vms. Kui te ebaseaduslikult vaalu tapate, siis me võitleme teie
vastu“).
Natuke saab aimu, kuidas
jahti peetakse ja kuidas Sea Shepherd seda takistada püüab. Kohtame koguni vabatahtlikke
ergutama tulnud rinnakat filmitähte Pamela Andersoni, kes jõuab nimetada
fäärlasi primitiivseteks ja öelda „jaht annab tõuke, dopamiinisärtsu nagu vägivaldne
arvutimäng“ ja et „alguses tapad loomi, siis juba inimesi“. Aga sõna saab ka
mereökoloog Kjartan Hoydal, kes kinnitab, et grindatapp on väga täpselt
reguleeritud ja kontrollitud, Fääride töömeditsiini ameti juht dr Pál Weihe,
kes selgitab, miks ei maksa grinda liha ja pekki süüa, ning fäärlanna, kes peab
grindajahti humaanseks ja kestlikuks, ent on grinda lihast kui ohtlikust
loobunud. Näeme, kuidas arreteeritakse jahti segama tulnud
looduskaitseaktivistid, viimased on täiesti nõutud: „neid, kes püüavad elusid
päästa, politsei arreteerib, need, kes tapavad loomi, on vabad seda Taani
valitsuse kaitse all tegema“, ning ka kuidas saaki jagatakse, seda jälgivad
lapsed leiavad sündimata jäänud grindapoja ja on elevil, aga veidi nõutud.
Kogeme, et grindapekk tõesti maitseb fäärlastele, kuuleme pisut nende laulu ja
näeme ridatantsu.
Ent minu jaoks on üks
video võtmetegelasi Lamya Essemlali, Maroko juurtega õbluke prantslanna, Sea
Shepardi Prantsuse haru ja Fääridel merel töötanud Grindstopi rühma juht. Me
näeme teda video alguses enesekindlalt seletamas, kui tähtis oleks jaht
peatada. Hiljem püüab ta veidi ujedamalt juhtida üsna käest minema kippuvat ja
vastastikuseks sõimlemiseks kujunevat pressikonverentsi. Aga video lõpuosas
räägib ta esmalt: Ma tean, et ajasime
vaalad minema, muidu oleksid needki võib-olla tapetud. Veidi hiljem: Sotsiaalmeediat lugedes jääb mulje, et siin
elab 45 000 barbarit. See ei ole nii. Ja siis juba naeratades
fäärlaste hulgas seistes: Siinsed
inimesed on ühed kõige külalislahkemad, keda ma kunagi olen kohanud. Isegi
mõned neist poistest, kes vaalu tapavad, on väga kenad inimesed.
Ma arvan ikkagi, et grind on
barbaarne ja kasutu, ent ma olen muutnud oma arusaamist, miks see ikka jätkub.
Ma arvan, et enamik teeb seda harjumusest, mis ulatub sajandite taha. Siin on
palju traditsioone. Ma lihtsalt loodan, et kunagi tuleb päev, mil Fääride
inimesed mõistavad, et see ei tee neid vähem fäärlasteks, kui nad loobuvad
sellest tavast.
Ehk on see ometi üks väike samm vastastikuse
mõistmise suunas?!
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteThis comment has been removed by a blog administrator.
ReplyDelete