Nüüd on mul jäänud
kirjutada veel kahest saarest: Vágarist ja Mykinesist.
Vágaril olen olnud kõigi
kolme reisi aegu, sest Fääride rahvusvaheline lennujaam Vága Floghavn ehk Vágari
lennujaam on ju just sellel saarel, Sørváguri küla kõrval.
Mykines oli mu ammune
unistuste saar alates ajast, kui selle ikka Linnusaareks nimetatud maalapi
kohta esimesi filme nägema ja Fred Jüssi reisikirju lugema sattusin. 2016.
aasta reisiga liitumise üks põhjusi oli kindlasti ka see, et Mykines oli
plaanis sees; sinna pole eestlasi n.ö organiseeritud korras just tihti veetud.
Aga Mykinesile ma selles ega järgmiseski jutuosas veel ei jõua: otsustasin siin
blogiseeria lõpus eri aastate reise enam mitte segada ja esmalt võtan ette
selle, mida nägime Vágaril 2015. aasta reisi aegu.
Seda Vikipeediast võetud kaarti kasutasin ka 3. postituses ja kirjutasin
seal punasega esile tõstetud Vágari
kohta nii: Isegi mina oma mitte just
eriti lennuka fantaasiaga märkan, et saar meenutab lääne poole vaatava looma,
näiteks koera pead, suu lahti; põhjapoolsem ja väiksem saare kahest järvest on
nagu silm. Vaat just selle lahtise suu lõpus, ütleme siis et kurgus, lennujaam
paiknebki. „Koera alalõua“ juures on paar rohelist kribalat, neist
kaljusaartest püüan ka natuke kirjutada. „Lõualuu“ ja nende kribalatega ühel
joonel, neist vasakul ehk lääne pool, on kribalatest hoopis suurem maalapp; see
on Mykines.
Saare nimi Vágar (ligikaudne hääldus vooar), kasutatakse ka nimevormi Vágoy, taanipärane
nimi on Vågø, on mitmus sõnast vágur
ehk „laht“, nii et seda võiks eesti keelde ümber panna Lahed, tõlkeraamatuis on
pigem kasutatud küll nime Lahesaar. Nimes
on silmas peetud ilmselt kolme lahte, mille ääres on samanimelised külad:
Sørvágur, Miðvágur ja Sandavágur; Miðváguri ja Sandaváguri lahed on pigem küll
ühe ja sama laia fjordi kaks soppi.
Eks siis siiagi tule
panna jälle samuti Vikipeediast pärit saare kaart (allikas: Anker Eli Petersen – http://www.faroestamps.fo
/ Wikimedia); tasub kindlasti rõhutada, et kaart on joonistatud 2006.
aastal, seepärast pole siin veel peal lennujaama maandumisrajale 2010–2011 juurde
rajatud ligi kolmandikku ja näib, et mitte ka tunneliga teepikendust Gásadalurini,
mis Vikipeedia andmeil valmis küll juba 2004.
Vágar on Fääri saartest
Streymoy ja Eysturoy järel suuruselt kolmas: 178 km2. Saare elanike
arv on olnud tasapisi tõusuteel, vähemalt taanikeelsest Vikipeediast leida
arvude rea lõpuosa on selline: 2000 – 2598, 2005 – 2888, 2010 – 3065 ja 2015 – 3068
inimest. Aga eks kogu saarestikugi rahvaarv suurene.
Vágar koos lääne pool
asuva Tindhólmuri kaljusaare ja Mykinesi saarega moodustab ühe kuuest Fääride
regioonist ehk fääripäraselt sysselist.
Vágarilt käib teadagi
läbi lõviosa saarestikku saabuvaid turiste: laevaga tuleb neid ilmselt Fääridele
palju vähem kui lennukiga, vist isegi siis, kui võtta arvesse ka ristlusturistid,
kellele tehakse saarel paaritunnine tiir: veidi Tórshavni, Kirkjubour ja
Vestmanna. Lennukiga tulevate inimeste arvus on läbi aegade olnud ka mõni
tagasilangus, aga vähemalt sel sajandil on see küll aina kasvanud (andmed
saksakeelsest Vikipeediast): 2010 – 199 988, 2012 – 225 532, 2014 – 250 287,
2015 – 276 385 ja 2017 – 341 388 reisijat. Meenutame ka 3. postituses
kirjutatut: 2014. aasta suvel avati lennujaamas uus reisijaterminal. Ja muidugi on reisimist tublisti mõnusamaks teinud
see, et alates 2002. aasta detsembrist ei pea lennujaamast peasaarele Streymoyle
suunduja enam praamile minema, vaid saab tulla läbi 4940-meetrine pikkuse
Vágatunnilini
ehk Vágari tunneli (foto Erik Christensen, Wikipedia, 2002).
Ent ega Vágarilt peagi
kohe edasi sõitma – nagu postituste sarja viimastes osades püüan kirjeldada, on
siin rohkesti vaatamisväärset: kaks
saarestiku suurimat järve Sørvágsvatn/Leitisvatn (pindala 3,4 km2)
ja Fjallavatn (1,02 km2), 41
mäetippu, millest kõrgeimad läänes asuvad Árnafjall ehk Kullimägi (722 m)
ja Eysturtindur (715 m) ning idas kõrguv Malinstindur (683 m); mitu uhket koske (Bøsdalafossur lõunas,
Múlafossur Gásadaluri küla juures läänes ja Reipsáfossur põhjas); saare vetes
on ka hulk põneva kujuga kaljusaari ja
-saarekesi. Lennukiaknast 2016. aastal klõpsatud fotol on
vasakult Gáshólmur, Tindhólmur ning Stóri Drangur ja Lítli
Drangur ehk kaks viimast koos nimetatuna Drangarnir
(foto: poeg Rein).
Saarel on kolm suuremat küla (Miðvágur,
Sandavágur ja Sørvágur) ning kolm
väikest (Gásadalur, Bøur ja Vatnsoyrar); need vaatame kõik üle, mõne
põgusalt, mõne põhjalikumalt. Arheoloogilised leiud, näiteks Sandavágurist
leitud ruunikivi Sandavágsstein (lisan
siia pildi Fääride postmargist 2004. aastast), kinnitavad, et Vágar oli
juba Fääride viikingiperioodil asustatud ning et Sørváguri, Miðváguri ja Sandaváguri
külal on selja taga julgesti 1000-aastane ajalugu. Miðváguris sai ammustel
aegadel igal kevadel 1. märtsil kokku kohalik Várting ehk Kevadting. Kõige uuem
saare küla on Vatnsoyrar, ainuke asula Fääridel, mis pole mere ääres.
Külasid on olnud
tegelikult rohkem: põhjarannikul paiknev Slættanes jäeti maha 1965. ja Víkar 1910.
aastal.
Víkar (foto: Ulrich Latzenhofer /
Wikimedia, juuli 2009) asutati 1833. aastal ja ta kuulus kokku lõuna pool
asuva Gásadaluriga. Rada külade vahel on siiani alles, aga Víkarisse jõuda –
kas siis jala või paadiga – oli sedavõrd tülikas, et 1910. aastal jäeti küla
maha. Asulas on mõned majad kenasti alles: eravaldusesse kuuluvad hooned olevat
suvemajana täiesti kasutatavad, aga elektrit külas pole.
Küla nimi on „lahed“
fääri keeles ehk siis tegelikult sama, mis terve saare nimi, lihtsalt teise
sõnaga.
Slættanesi (foto: Arne List, mai 2008)
asutas 1835. aastal mees nimega Hendrik Thomasen ja see kuulus toonase
Sandaváguri kommuuni alla. Parimatel päeval 1945. ja 1950. aasta vahel oli
külas elanud lausa 130 inimest, keskmiselt siiski umbes 70; külas oli 12
elumaja. Ehkki küla asukoht öeldakse olevat eriti kaunis, jäeti ta paiga üksilduse
tõttu ometi maha: viimane elanik lahkus 1965, ent siingi on majad alles ja suviti
käivad oma sünnipaigas regulaarselt kunagised elanikud.
Alles on ka endine koolimaja (kunstnik Eli Smithi kujundatud Fääride 2005. aasta postmargil vasakpoolne
maja; vasakpoolseim on ta ka eelmisel fotol), mida omal ajal kasutati
kirikuna ja kus tegutses küla kultuurikeskus.
Maanteed pole siia kunagi
ehitatud, küll on alles mitu jalgrada: kagu poole Sandavágurisse, lõuna suunas
Sørvágurisse ja läände Gásadalurisse. Posti toodi külasse jalgsi Sørvágurist,
hiljem postipaadiga Vestmannast.
Brošüürist Hiking in the Faroe Islands leian kahe
tosina matkaraja kirjelduse seast ka sellise (kuvatõmmis samast brošüürist), mis viib Sandaváguri lähedalt á Hálsi parklast (Sandavágshálsurist) vana
kivikuhjadega tähistatud rada pidi Slættanesi
külla, sealt üle Skoradalshálsuri Reipsá jõe äärde, mis voolab välja Fjallavatni järve põhjaotsast, edasi
mööda teisest mahajäetud külast Víkarist
ning siis üle mägede Gásadalurisse.
Osa 28–30 kilomeetri pikkusest
rajast on üsna keeruline – kohati järskudel nõlvadel, üle tuleb saada jõest ja
ojast–, brošüür hindab läbimisajaks
12–15 tundi; suurim kõrgus, mis tuleb ületada, on 625 m. Selle vaeva eest lubatakse hulgaliselt uhkeid vaateid.
Mingit turismitaristut aga näiteks Fjallavatni järve ääres ei maksa oodata…
2009. aasta algusest on saarel kaks omavalitsust (lõigend
kuvatõmmisest
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Map-kommunur-foroya-2009.png):
läänepoolsesse Sørváguri kommuuni (Sørvágs kommuna) kuuluvad peale Sørváguri
enda Bøur ja Gásadalur ning ka Mykinesi saar, idapoolsesse Lahtede kommuuni (Vága
kommuna) Miðvágur koos Vatnsoyrariga ja Sandavágur, kus on ka omavalitsuse
kontor. Varem olid Miðvágur ja Sandavágur omaette kommuunid.
Mõnest varasemast osast
on läbi käinud veel üks sarnane omavalitsuse nimi Vágur (Vágs kommuna), ent see asub hoopis lõunasaarel Suðuroyl.
Ühe saare
vaatamisväärsusena tuuakse välja ka üle Kvígandalsá
jõe ehitatud väike kena sild teel, mida mööda käidi turvast lõikamas ja mis viib
lõpuks Fjallavatni järveni kulgevale rajale. Ka selle silla on Eli Smith valinud ühele 2005. aasta
postmargile.
Nii see kui ka Slættanesi
küla kujutav mark kuuluvad 2007. aasta 5. veebruaril käibele lastud Vágari saart tutvustavasse sarja, mis
ilmus 10-margise poognana. Teistel seeria
postimaksevahenditel on pildid Víkari, Gásadaluri, Bøuri, Sørváguri,
Sandaváguri, Vatnsoyrari, Fjallavatni ja Miðváguriga.
Mainin sissejuhatuse
lõpuks sedagi, et ka Vágari rannikuil on oma BirdLife’i tähtsad linnualad (kaardil punasega, allikas: http://datazone.birdlife.org),
kus pesitsevad arvukalt jää-tormilinnud, atlandi tormipääsud, karikormoranid,
suurännid, kaljukajakad, lunnid, lõunatirgud ja krüüslid.
Aga nüüd siis lõpuks 2015. aasta reisi juurde. Lennujaama ja
teekonda peasaarele Streymoyle sai 3. postituses üsna põhjalikult kirjeldatud,
küll põhiliselt 2003. aasta sõidu põhjal, aga mis seal vahet. Nii et siia
lihtsalt mõni foto, et tuleksid meelde ilmaolud ja maastik.
On 1. juuli. Pidime saabuma juba eelmisel õhtul, aga Fääridel lasunud
udu tõttu polnud meie lennukil arukas Tallinnast teele asuda. Nii peame öö
Tallinnas Ülemiste hotellis veetma ja saame teele alles järgmisel hommikul kell
11. Lendame väheke üle kahe ja poole tunni ning paneme rattad maha kohaliku aja
järgi 11.37. Ega udu nüüdki vähene ole, aga ju siis ei sega see
lendamist-maandumist. Lennukist lennujaama
kõnnitakse Vágaril jala.
Väheldane lennujaam on
tühi, aga ometi tuleb pagasit suhteliselt
kaua oodata.
12.45 saame sõitu; seltskond jaguneb kahte bussi ja kumbki neist läheb sel
päeval eri teedele. Vágari saarel sõidavad bussid
küll üksteise järel
(kronoloogilises mõttes on pilt pisut hilisem: eespool sõitnud bussi saan
fotole liiklusringil Miðváguri külas).
Istume Erikaga bussis
vasakus küljes. Kui oleksime paremal poolel, näeksime mõni minut pärast
lennujaama saarestiku suurimat, 3,4-ruutkilomeetrist Sørvágsvatni ehk
Leitisvatni järve, mida rahvasuu kutsub lihtsalt Vatnið ehk Järv; meie peame
leppima järve suubuva Skjatlá jõekese
ja Vatnsoyrari külaga. Järvest
kirjutan siis, kui teda lähemalt vaatame, …
… Vatnsoyrarisse me aga oma reiside jooksul ei satu, nii et pisut
sellest külast, mille kohta enne kirjutasin, et see on ainuke asula Fääridel, mis pole mere ääres.
Vatnsoyrar (hääldus vatnsoirar, taanipärane nimi Vandsøre; foto: Erik Christensen / Wikimedia, 2004), Vágari kõige noorem
küla, on asutatud 1921. aastal: kolmele mehele anti Miðváguri küla karjamaadele
krundid, et nad saaksid oma peredele kodu ehitada. Vast senise ajaloo tippaeg
oli küla jaoks II maailmasõja periood, kui briti õhujõud, Royal Air Force,
kasutas küla vahetus naabruses laiuvat Sørvagsvatnit vesilennukite baasina ja
külas endas oli õhujõudude staap. 1942. aastal said britid järve läänekalda
lähistele valmis maismaa lennuvälja, praeguse Vágari lennujaama eelkäija.
Meie 2003. aasta giidi
Sámal Bláhamariga oli üsna palju juttu sellest, et briti okupatsioon oli –
vähemalt Sámali sõnul erinevalt praegusest Taani okupatsioonist! – igati
sõbralik, suhted briti sõjaväelaste ja kohalike elanike vahel olid soojad,
lausa suurepärased – kuni selleni välja, et ette tuli ka abielusid. Aga et Vágaril
paiknes sõja ajal suur inglise väekoondis, oli saar toona suletud piirkond,
kuhu pääses ainult lubadega. Vikipeedia väitel saadeti kohalik rahvas
sõja-aastateks külast ära, sõja lõppedes said nad muidugi taas kodudesse
tagasi. Inglased muutsid Vágaril liikluse sõja ajal vasakpoolseks ja et mitte keelt
ära väänata, panid küladele ka inglisepärased nimed: Vatnsoyrarist sai
Lakeside.
Vatnsoyraris on väike
automuuseum (Vatnsoyra Bilasavn), kus
väljas näiteks ka üks legendaarse Ford T näidis 1915. aastast ja 1922. aasta
veoauto Ford TT, üks üldse esimestest autodest Fääridel. Külas tegutseb akna-
ja uksevabrik Vatnsoyra Snikkaravirki.
Kui praegu on
Vatnsoyraris 50–60 elaniku kandis, siis kommuun kavatseb välja jagada krundid
veel 25 maja jaoks, nii et elanike arv võiks kahekordistuda.
Suviti peetakse
Vatnsoyraris populaarset noortelaagrit.
Edasi kulgeb tee piki
Sørvágsvatni idakallast, tegelikult peaks siin küll ütlema Leitisvatni
idakallast: esimest nime eelistavad läänepoolsed ehk siis eelkõige Sørváguri
küla elanikud, Miðváguris ja Sandaváguris kasutatavat pigem teist nime.
Kolme-nelja kilomeetri järel teeb tee järsu kurvi vasakule, ida poole, ja algab
Miðvágur (ligikaudne hääldus
miivoavur; taani nimi Midvåg), saare suurim küla, looduslik kese ja kuni 2008.
aastani omavalitsuse keskus, kus veidi üle tuhande elaniku (2016. aasta alguses
1080). Läbi bussiakna tehtud fotol on küla
algus; minu fotod on jälle ikka küla põhjaküljest, mis mulle aknast
paistab.
Miðváguri põhiosa või vähemalt kese
on pigem teest lõuna pool,
samanimelise pika lahe ääres (foto:
EileenSanda / Wikimedia, 2011). Fotole lisatud tekstis kirjutab Eileen
Sandá, et lahe ja küla nimi tähendab muidugi „keskmist lahte“, sest ta on ju
Sandaváguri („Liivaranna“) ja Sørváguri (mille nimele päris ühest seletust
pole) vahel. Sandá lisab, et foto on tehtud 9. juulil 2011 Vestanstevna festivali aegu, mida peetakse vaheldumisi kolmes saare
suuremas külas: Miðváguri järel oli see Sandaváguris, siis Sørváguris ja taas
uuesti Miðváguris. Üksiti juhib Sandá tähelepanu, et hoolikas vaataja leiab
lahe äärest ka jalgpalliväljaku;
kohalik, juba 1905 asutatud jalgpalliklubi on Miðvágs Bóltfelag ehk MB, sõudeklubi Miðvágs Róðrarfelag.
Nagu eelmises osas
kirjutasin, on Miðváguri laht olnud kõige suurema saagiga grindapüügi paik ja
just siit on pärit ka ühe jahipäeva rekord: 1899. aastal saadi kätte korraga
1300 looma; toona oli see külarahvale ülimalt tähtis toidu- ja vitamiinivaru
tagaja. Loomakarja tulekust on siin ikka märku antud kellahelinaga ja hüüetega
„Grindaboð!“.
Eespool kasutatud
Miðváguri liiklusringiga fotol oli vasakut kätt näha Klaksvíkist juba tuttava keti FK kauplus, sel pildil sama hoone
veel kord. Sildilt on näha, et pood avatakse meie jaoks harjumatult vara: juba 7.15.
Aga külas on ka politseijaoskond, arstikabinet ja kirikla.
1952. aastal ehitatud Miðváguri kirik (foto: Erik Christensen / Wikimedia, 2004) on küla poolitavast
suurest maanteest lõuna pool. Eelmise, 1830. aastate keskel ehitatud pühakoja
asupaik olevat kõrval asuval kalmistul veel näha. Uue kiriku projekteeris
kohalik mees Heini Joensen ja tema juhtis ka ehitust.
Kiriku valgeks lubjatud pikihoonel, mille
kummaski külgseinas seitse kaarakent, on idaotsas poolringikujuline käärkamber. Katust katab kiltkivi,
tornikiiver on vasest.
Eeskojas on 7. märtsil
1942 uppunud traaleri Nyggjaberg mudel, mis viis märga
hauda 21 meest, neist 16 Miðvágurist;
stendil on hukkunud meeste portreed.
Kirikusaal on kumera võlvlaega ja seal on
400 kohta. Vana altarimaal, Eleonor Lützowi koopia Caracci maalist Kristusega
ristil on nüüd keldrikabelis, aprillis 2000 sisse õnnistatud uue, samuti
ristilööduga altaripildi autor on
Torbjørn Olsen.
Küünlajalad ja osa mööblit kinkis külale Inglismaa – abi ja sõpruse eest II
maailmasõjas.
Oreli kohta mul andmeid pole.
Kiriku taga vanal
kalmistul on 1979. aastast kohalik
puudeistandus või park Viðarlundin á Tungu, 1,17-hektarina puistu kuulub
Miðváguri kogukonnale (5 x foto: http://www.danske-kirker.dk/index.php/19-faeroerne/221-midhvagur-midvag-kirke).
Nagu enne juba
kirjutatud, oli asustus Miðváguris juba viikingiajastul ja siin käis igal
kevadel koos Várting, kohalik parlament. Miðvágurit on esimest korda kirjasõnas
mainitud aastaist 1350–1400 pärit nn Koerakirjas (Hundabrævið), samuti on koht kirjas 1584. aasta kuninglike varade
ülevaates (Jarðarbókin).
1940. aastal avaldas
kirjanik Mikkjal Dánjalsson á Ryggi, kes oli 1915–1919 olnud Miðváguri linnapea, asula ajaloo Miðvinga søga, üldse esimese mõne Fääride paiga kohta kokku pandud
ajaloo.
Küla kõige hinnalisem ja
võib-olla kogu saarestiku kõige vanem hoone Kálvalíð (foto:
Torbenbrinker/Wikimedia, 2006) on ehitatud ilmselt keskaja lõpus. Traditsioonilises
fääri stiilis mätaskatusega majas on kaks tuba ja laut; keskajal oli see
elumaja, tänapäeval on majas muuseum.
Aastast 1673 oli maja
pastori elupaik ja väidetavalt on siin elanud ka küla küllap läbi aegade
kuulsaim (või kurikuulsaim) elanik ning kõigi aegade kuulsaim fäärlanna Bente Broberg, kes oli esmalt vikaar
Niels Gregersen Aagaardi ja hiljem vikaar Peder Ditlevsen Arhboe abikaasa.
Fääridel „kurja Beintana“ (Illa Beinta) tuntud femme
fatale’ist oli põgusalt juttu selle seeria 16. postituses. Nimelt olla
algselt Tórshavni toonasel peatänaval Gonginil (Jacobseni järgi Kangil) elanud kohalikust kõrgemast seltskonnast pärit Bente
Christine Broberg (1667 –1752) ehk Beinta olnud Jørgen-Frantz
Jacobseni romaani Barbara nimitegelase, peenelt öeldes promiskuiteeti kaldunud
ehk siis korraga rohkem kui ühe mehega sugulist läbikäimist ihaldanud naise prototüüp.
Kolm korda
kirikuõpetajatega abielus olnud kõrgklassist pärit Beintat on rahvasuu
süüdistanud kahe esimese abikaasa surmas ja kolmanda vaimuhaiguses; mingit
dokumentaalset kinnitust ei tema süüle ega süütusele kummati ei ole.
Ei hakka salgama, et
seda 16. osa kirjutades oli mul ajast, mil romaani lugesin, nii palju aega
möödas, et meeles polnud õigupoolest suurt rohkem kui see, mille eelmisse lõiku
kirja panin. Aga oktoobris võtsin romaani taas kätte ja seda on tõesti huvitav
lugeda, kui kujutad kõnealuseid kohti enamvähem ette. Tõlkija Arvo Alas on kõik
tõlgitavad kohanimed paraku maakeelseks keeranud ja see tegi mul tüki maad
keerulisemaks huviliselt kaarti jälgida. Ent igatahes oli põnev otsida nii Tórshavni
kaardilt võimalikke tegevuskohti linnas – see õnnestus pigem paremini kui
Heineseni „Head lootust“ lugedes –, kui ka iseäranis peategelase, naise
käitumisest äärmiselt löödud, aga siis veel imesse lootnud pastori Poul
Aggersøe eluohtlikku teekonda meritsi ja maitsi oma koguduse saarelt Vágarilt
(Lahesaarelt), Jansegærde kiriklast Kesklahel (Miðváguris) Tórshavni, kuhu
Barbara oli järjekordse kallimaga putkanud, sel ajal kui mees oli parajasti
tormivangis Sääseneemel ehk Mykinesi saarel.
Sama
teekond tänapäeval tähendab vaid üsna lüheldast auto- või bussisõitu…
Lisan
veel paar oma bussiaknafotot; udused nad on, aga annavad väikese
ettekujutuse Miðváguri rahva elupaikadest …
Miðváguri praegustest kuulsustest on Vikipeedias kirjas alternatiivpoppi harrastav
laulja ja laulukirjutaja Greta Svabo Bech (sünd. 1987) ja sõudja Sverri
Sandberg Nielsen (sünd. 1993), minevikutegelastest 1981–1985. aastate
peaminister Pauli Ellefsen (1936–2012), kirjanik Rasmus Rasmussen (1871–1962),
kirjanik ja poliitik Mikkjal á Ryggi (1879–1956) ning vahest kõige olulisema
tegelasena Jens Christian Svabo (1746–1824), pastori pojast keelemees, suuresti
tänu kellele on kaasaegne nii kirjalik kui ka suuline fääri keel kujunenud just
selliseks, nagu ta on, ning kes oli fääri sõnaraamatu looja ning rahvaluule ja
fääri murrete koguja.
Aga siis olemegi Miðvágurist läbi tuhisenud. Vaid veidi
maad edasi algab järgmine, veidi väiksem, umbes 900 elanikuga küla Sandavágur,
mis on alates 2009. aastast, nagu juba mainitud Lahtede kommuuni (Vága kommuna) keskus.
Sandavágur paikneb
valdavalt teest paremal, nii et sel sõidul ta minu fotodele ei satu ja nii jääb
lähem jutt sellest ka edaspidiseks. Bussi vasakul küljel istuja saab imetleda
ja pildistada rohelist lopsakust ja
selle servas tormlevat jõekest, …
… mida toidavad mäest laskuvad joad.
Giid Peri kinnitusel oli
talv Fääridel erakordselt lumerohke ja seetõttu on kosed ja ojad veerohkemad kui tavaliselt.
Mõni kilomeeter pärast
Miðvágurit teeb tee esmalt põgusa kurvi
vasakule ja siis veidi rohkem paremale …
Enne väina pöörab tee esmalt vasakule ja laskub üsna vee äärde;
samas suunas jätkuv tee viiks Oyrargjógvi külla, kust käis enne Vágari tunneli
ehk Vágatunnilini avamist praam
Vestmannasse; …
Taas jõuame siia pärast
küll ainult kaks päeva väldanud, aga ometi üllatavalt põhjalikku ringreisi 3. juuli õhtupoolikul. 18.20, enne tunnelisse sukeldumist jõuan teha mõne foto – ühel Vágatunnilini suue, …
… teisel aga vaade
vasakule vahetult enne tunnelit: see
tee viib edasi Kvívíki (vt 4. postitust) ja Vestmanna
(5. postitus) poole, tagaplaanil on Vágari saar.
Kuna kogu selle reisipäeviku
kirjutamine on hullusti veninud, ei tea ma enam kuigi hästi, mis juba kirjas ja
mis mitte. Näiteks ei mäleta, kas ja mida ma olen kirjutanud tunnelitasudest.
Kui saab topelt, siis saagu, mis seal ikka. Igatahes olen ma just sellel
tunnelisõidul pannud kirja giid Peri selgituse: tasu võetakse pildistamisega; maksta võib ette – see on kõige soodsam –
või siis kahe nädala jooksul. Kui hilined, saadetakse meeldetuletus ja siis
tuleb maksta ka viivist. Arvestus käib edasi-tagasi otsana, kõige odavam hind
on 8 eurot.
Siin oleme taas Vágaril. Pildile jäänud majades
peaks tegutsema lõhe noorjärkude kasvatus, aga surmkindel ma pole. Märkmikku
olen kirjutanud natuke segase jutu ka kalaparasiitidest: et selles kasvanduses
neid polevat, aga olevat ka selline kalaliik, kes just parasiitidest toituvat,
ja neid lastavat siis koos lõhedega paaki. Mine tea, ehk ongi nii! Igatahes on
see viimane sel reisil Nikoniga tehtud foto: kuna ilm läheb üsna sandiks, pildistan kogu ülejäänud õhtu väikese ixusega.
Teen sõidul kuni üsna
saare edelanurgas asuva Gásadalurini läbi bussiakna portsu pilte, nad kõik on
udused, osa väga udused, aga mõne panen siiski ka siia, et teekonda markeerida.
Esimene neist on Vágari
kolmest suuremast külast idapoolseimast, Sandavágurist
(ligikaudne hääldus sandavoavur; küla taanipärane nimi on Sandevåg). Kaks korda
–1997 ja 2003 – on Sandavágur valitud Fääride kõige heakorrastatumaks külaks ja
kõigist teistest Fääride küladest on ta hästi eristatav uhke punase katusega kiriku tõttu.
Küla nimi tähendab tõlkes
muidugi liivaranda; kunagi olevat
siinses rannas olnud liiva veel märksa rohkem kui praegu (foto: Stig Nygaard / Wikimedia, 2008).
Mingist punktist külas
avanevat vaade kõigile lõunapoolsetele saarestiku saartele. Nagu eespool juba
kirjutasin, oli Sandavágur kuni 2009. aastani omaette omavalitsus, siis liideti
ta Miðváguriga ja moodustus uus omavalitsus, Lahtede kommuun (Vága kommuna).
Tööandjatest rääkides
tasub Sandaváguris mainida muidugi konservivabrikut Kovin, mis paneb esmajoones
karpi krevette, aga ka kalamarja ja kalu ning toodab mitmesuguseid pasteete:
küll lõhest ja krevettidest, küll tuunikalast.
1916. aastal ehitatud ja
1917. aasta 29. aprillil sisse õnnistatud Sandaváguri
kirik on kindlasti üks Fääride kõige silmapaistvamaid ehitisi. Kiriku
kavandaja ja ehitusmeister oli Tórshavni arhitekt Magnus á Kamarinum (Magnus
Jacobsen). Eemalt vaadates võib tunduda, nagu oleks pühakojal ka ristlööv, ent tegelikult
on kiriku laius kogu pikkuses sama, lihtsalt katusel on mõlemal pool ristviilud ja nende all kolm kaarja
ülaosaga akent.
Läänetorn on alt ruudukujulise, ülevalt kahekskandilise ristlõikega. Lääneseinas on
sissepääsu kohal kaks üksikut ja kõrval kummalgi pool kaks paariskaarakent.
Idaotsas on
poolkaarekujulise ristlõikega käärkamber.
Ka seest on kirik väga
uhke, neljast kaarjast osast
koosneva sinise laega. Saal on suur:
kohti jätkub lausa 400 kirikulisele.
Seinad ja mööbel on kõik heledates värvides, altarimaalil
on kujutatud Jeesuse sündi.
Seintel on lillemustreid ja altari kohal seitse maali stseenidega Jeesuse elust.
Ka kantsel ja ristimisnõu alus on samasugustes värvides
ja samasuguste lilleornamentidega. Ristimisnõu tagant paistab …
… enne juba mainitud,
1917. aastal leitud ruunikivi
Sandavágsstein. Kiri 13. sajandi kivil teatab, et idamees Rogalandist Þorkæl Onondarsun oli esimene, kes siia elama asus.
„Idamees“ tähendas Fääride ja Islandi pruugis norralast.
Rõdu ja orelirõdu.
Laes ripub kolmemastilise
purjeka mudel.
Kiriku välisseina ääres
on mälestuskivi, mille tekstist
oskan arvata nii palju, et see on 1941. aasta augustis uppunud laevale nimega Sólarris, mille pardal
oli nähtavasti kaheksa meest, kellest viis hukkusid (10 x foto: http://www.danske-kirker.dk/index.php/19-faeroerne/231-sandavagur-sandevag-kirke).
Kusagil Sandaváguris
peaks olema (või on olnud) talu nimega Á Steig, kus elas lagman, „seaduselausuja“ – Fääride parlamendi juht – kuni 1816.
aastani, mil taanlased parlamendi laiali saatsid. Viimase lagmani poeg oli kirikumees ja fääri kirjakeele looja V. U. Hammershaimb (vt 2. postitust). Sandaváguris
on sellele kuulsale siin sündinud mehele ka mälestusmärk (foto: Erik Christensen / Wikimedia, 2004).
Kaasaegsetest kuulsustest
tuleb fäärlaste jalgpallilembust arvestades kindlasti mainida 1964. aastal
sündinud Torkil Nielsenit, kellega on jalgpallis – ja mitte ainult jalgpallis –
seotud mitu märkimisväärset seika. Esiteks pidas ta oma debüütmatši Fääride
rahvusmeeskonnas 24. augustil 1988, kui Fäärid olid just FIFAsse vastu võetud;
toona kaotati sõprusmatšis vastase väljakul Islandile 0:1. Oma teises
koondisemängus, Kanada vastu järgmise aasta aprillis Tórshavnis, lõi Nielsen
mängu neljandal minutil värava, mis tõi rahvusmeeskonnale esimese ametliku
võidu. Maailma jalgpalli ajalukku läks Torkil aga 1992. aasta Euroopa
meistrivõistluste kvalifikatsiooniturniiril 1990. aasta septembris, kui tema 4.
minutil löödud värav tõi Fääridele esimese võidu tiitlivõistluste matšis ja
selge favoriidina mängule tulnud Austriale šokikaotuse. Oma viimase
koondisemängu mängis Nielsen 1993. aastal MM kvalifikatsiooniturniiril
Tšehhoslovakkia vastu.
Muidugi on Sandaváguris jalgpalliväljak (foto: Clemensfranz/Wikimedia, 2012) kenasti olemas. Kohalik
jalgpallimeeskond oli SÍF Sandavágur kuni ühinemiseni MB Miðváguriga 1993.
aastal; uus meeskond kandis nime FS Vágar. Seegi meeskond lagunes 2004 ja
endisest SÍFist sai osa uuest meekonnast 07 Vestur.
Ent Torkil Nielsen oli
peale selle ka edukas maletaja: kolmekordne Fääride tšempion, kes kuulus ka
Fääride koondisesse kolmel maleolümpial ja tõi meeskonnale kokku 35 mängus 17,5
punkti. Huvitaval kombel on Torkili pojad Rógvi (sünd 1992) ja Høgni Egilstoft
(sünd 1997) astunud täpselt isa jälgedesse: mõlemad on olnud edukad nii
jalgpalliväljakul kui ka malelaual.
Tähelepanuväärne on Sandavágurist
ida pool, Vágari kagunurgas asuv huvitava kujuga kalju Trøllkonufingur (Nõia- või
Trollisõrm) (foto: Raki Man /
Wikimedia, 2012). Kalju kohta räägitakse üsna veidrat legendi.
Kui Taani kuningas Frederick
VII käis 1844. aastal Fääridel, oli üks mees roninud Nõiasõrme otsa, et laevaga
mööda seilanud kuningale lehvitada. Kui mees pärast jälle kaljult alla oli
jõudnud, avastanud ta, et üks kinnas jäi üles. Ta roninud siis seda ära tooma –
ja kukkunud surnuks.
Küla kirdeservas, 683 m kõrguse
Malinstinduri mäe jalamil on siinne puudeistandus,
1980. aastate lõpus istutatud 7340 m² suurune Viðarlundin á Abbreyt,
mille juurest avaneb kena vaade külale ja lahele (foto: Torbenbrinker / Wikimedia, 2006).
Nagu enne juba kirjas, on
kaks fjordi, Miðváguri ja Sandaváguri
laht, pigem ühe ja sama laia fjordi kaks soppi. Pärast Sandavágurit siis
selle „ühendfjordi“ ääres kulgemegi; näha on jälle hulganisti lõhekasvatussumpasid (pilt klõpsatud
kell 18.29).
18.32 sõidame läbi Miðváguri küla,
millest enne juba kirjutasin.
Märkmikus on kirjas, et giid
Per juhib tähelepanu kellelegi kooliõpetajale püstitatud mälestussambale – ta
olevat olnud paljude õpikute autor – ja taamal näha saare ainsale viinapoele;
napsisõber on Fääridel ikka üsna tülikas olla!
Tagant järele, ikka jälle
hoolikalt guugeldades, arvan, et see kooliõpetaja võiks olla siit külast pärit
(ja enne põgusalt mainitud) Rasmus Rasmussen ehk Rasmus á Háskulanum („Rahvakõrgkooli-Rasmus“).
Juba Miðváguri piires
ilmub vaatevälja Fääride suurim järv, millel, nagu juba ka öeldud, on mitu
nime, ütlen siin neist neutraalseima – Vatnið
ehk Järv. Et 2016. aasta reisil käime järve idakaldal matkamas, jätan tema
põhjalikuma kirjelduse edaspidiseks, praegu mainin ainult tagaplaanil hästi
eristuvat erilise kujuga kaljut: 148 m kõrgust Trælanípat ehk Orjakaljut. Järve kaldal hakkab silma vanu kivist
paadikuure, mätaskatus peal, vee peal on mitu paati. Per kinnitab, et järves
lõhet pole, küll aga rohkesti forelli.
Meil on tegelikult ka
seekord programmis väike jalutuskäik järve ääres, aga ilm on sant. 13
plusskraadi pole midagi erakordset, aga on ka udune ja alailma sajab vihma,
seepärast lükatakse see retk esialgu edasi (ja jääbki lõpuks ära).
Päris udused on 18.50 tehtud pildid, aga fikseerin
nendega siiski ära, et möödume lennujaamast
…
… ja hotellist Vágar, kuhu tuleme õhtuks tagasi: sööma ja äralendu
ootama.
Minut hiljem jääb pildile
ka lennuvälja tõusu-maandumisraja
lääneots. Siit on hästi näha, kui palju on raja tarvis tulnud teha
mullatöid.
Veel paar minutit ja paar
kilomeetrit sõitu ning oleme jõudnud saare kolmest suurest külast
läänepoolseima, Sørváguri vahele (18.53). 2016. aasta reisi aegu vantsin
sellest külast kaks korda läbi ja jäägu seepärast pikem kirjutamine sinna. Aga
küla kirikust ja kalmistust on see küll kõige parem
pilt, mis mul teha on õnnestunud, seepärast kirjutan sellest kirikust veidi
just siin.
Kui äsja nähtud Sandaváguri
kirik on midagi väga erilist, siis Sørváguri
pühakoda on täiesti tüüpiline
Fääride puukirik: valgel kividest vundamendil, mustaks tõrvatud plankudest;
tõsi – mitte rohelistest mätastest, vaid hallidest plaatidest katusega.
Aknaraamid ja uksed ning siin diagonaalis asetatud torn on valged.
Kirikust leiab aastaarvu 1886: kirik õnnistati sisse
24. oktoobril 1886. Muidugi pole see nii vanas külas esimene pühakoda. Eelmine
kirik oli ehitatud 1842, ent selle lammutas 1882. aasta jaanuaritorm. Hoonel on
kaks ust, ühes külgseinas kaheksa,
teises üheksa akent; kaks kitsast aknakest on ka lääneukse kohal.
Seest on kiriku seinad ja kumer lagi valged, pingid sinised. Kirikusaalis on 250 kohta.
Altaripildi maalis taanlane Carl Bloch 1880. aasta paiku ja sellel on stseen Matteuse
evangeeliumist. Altarist vasakul ripub seinal Taanis valmistatud kuldne rist, mis oli külla toodud 1843.
aastal ja mille eelmine asukoht oli olnud altari kohal.
Sini-valge
kaheksakandiline kantsel …
… ja uhke ristimisnõu.
Kiriku väike orel.
Tore kaunistus ühel
lõunaaknal: vitraaž rahvuslinnu
meriskiga (fääri keeles Tjaldur).
Laevamudel on selles
kirikus kuunar Sigrid.
See kuldne ese on
arvatavasti kiriku korjanduskarp (http://www.danske-kirker.dk/index.php/19-faeroerne/240-sorvagur-sorvag-kirke).
No comments:
Post a Comment