Oleks näotu jätta enne lõplikku
Tórshavnist lahkumist kirjutamata naabersaarest Nólsoyst. Ma pole sinna
küll ühelgi reisil sattunud, aga pealinnas ringi uidates on ta ju ikka silma
all olnud – kui parajasti just pilved või udu teda jälle oma embusse pole
võtnud, sedagi juhtub üsna sageli.
Näiteks 2016. aastal
oleme öömajal hotellis, mille eest avaneb Nólsoyle lausa otsevaade.
Pilt on tehtud 23. juulil, kui on Fääride kohta üsna hea ilm ja saar
kenasti näha.
Et saare asukohta
markeerida, sobib hästi lõigend Google Maps’i kaardist https://www.google.ee/maps/@61.9854034,-6.7212318,12z.
Nólsoyd Streymoyst lahutav väin kannab nime Nólsoyarfjørður ehk Nólsoy
fjord.
Mõni allikas ütleb
Tórshavni ja Nólsoy vahekauguseks neli, teine viis kilomeetrit;
ühendust pidav liiklusfirma Strandfaraskip Landsins laevuke Ternan
(2015) sõidab seda vahet 20–25 minutit. Kuni 2010. aastani sõidutas
inimesi saarele Ritan, mis nüüd kursseerib Hvannasundi ning Fugloy ja
Svinoy vahet (vt eelmisest postitusest).
Minu enda küllap parim
ülevaatlik pilt Nólsoyst on see, mis tehtud 3. juulil 2015 bussiaknast,
kui sõidame parajasti ümber pealinna piki Lääneringteed. Hästi on näha saare
üsna omapärane kuju: nagu oleks mingile suurele terava koonu ja küürus seljaga
mereelukale lühikese nöörijupiga midagi sappa riputatud. Sellest „nöörijupist“,
saare kõige madalamast kohast sammuke põhja pool asub ka saarega sama nime
kandev ainus asula.
Kes lugenud Heineseni
„Head lootust“ või Jacobseni „Barbarat“, sellel on tõenäoselt meeles kohanimi
Nõelasaar, mille taha laevad sadamast väljudes kaovad; romaanide tõlkijal Arvo
Alasel on olnud kombeks tõlkida ka kohanimesid ja Nólsoy või taanipärase Nolsø
tõlge olevat just Nõelasaar (mina leian küll internetisõnastikest, et nõel
on fääri keeles nál ja taani keeles nål, aga jälle ohkan: et kes küll
teab neid sõnamuutuste vorme...). Ühe teooria nime päritolu kohta pakub
taanikeelne Vikipeedia: nimi Nólsoy tulenevat saare lõunatipu koopa Bålholið
(Nåleøjet) nimest. Saaga järgi on selgitus küll hoopis see, et Nól olnud
esimese saarele elama asunud mehe nimi, nii et Nólsoy on siis pigem Nóli saar.
Hääldatakse seda nime umbes nölsooi. Nólsoylt on pärit fääri
perekonnanimi Nolsøe.
Kuni 2005. aastani, mil
Nólsoy liideti Tórshavni omavalitusega, kuulus saar ka nn välissaarte, Útoyggjar,
hulka.
Põhjaloode ja
lõunakagu suunaline saar (kaart:
Anker Eli Petersen, Postverk Føroya, 2005 / Faroestamps.fo / Wikimedia) on üle
üheksa kilomeetri pikk, saare pindala on 10,3 km². Nólsoy on Fääri saartest
kõige madalam, kõrgeim tipp on Eggjarklettur (372 m) Høgoyggj mäel.
Lõunapoolse künka kõrgeim koht on Skúvafjall (234 m). Hoopis madalam
saare põhjaosa kannab nime Stongin(i poolsaar) ja seda ühendab muu
saarega kitsas ja madal maariba, millest suuremad lained võivad maruilmaga,
eriti idatormide aegu üle käia. Saar talitleb siis kui tähtis lainemurdja, ilma
milleta poleks Tórshavni nii ilmastikutundliku lahe äärde ilmselt üldse
saanudki rajada.
Paras segadus on saare tuletornidega.
Sellelt samalt saare kaardilt – ja mitte ainult sellelt – jääb mulje, et neid
on vaid üks, saare lõunatipus. Ent guugeldades satub sama nime all ette kahe
ilmselgelt erineva tuletorni fotosid. Õnneks leian veebilehe Lighthouses of
the Faroes (http://www.unc.edu/~rowlett/lighthouse/fro.htm)
ja sealt saab selgeks, et tegelikult on tuletorne siiski kaks. Borðan,
5,5 meetri kõrgune metallsilinder, on püstitatud 1900. aastal saare kõige
lõunapoolsemale rannakaljule (lähivaade – Henrik Sjøri foto
kuvatõmmis sellelt samalt veebilehelt, ...
... vaade merelt – Stig Nygaard / Wikimedia, 2008). Punase, valge ja rohelise tulega Borðan meenutab
natuke valgusfoori.
Teine, küll palju kehvema
kvaliteediga merevaade veel (Henrik Sjøri foto kuvatõmmis mainitud
Fääri majakate veebilehelt): siin on näha üks Nólsoy tähelepanuväärseid
loodusobjekte: auk kaljus, millest ilusa ilmaga saab paadiga läbi sõita.
Kas mitte see polegi see koobas, millest nimi Nólsoy olevat tuletatud, nagu
veidi aega tagasi kirjutasin? Et on nagu nõelasilm?
Teine mereteenäitaja asub
umbes 800 meetrit eemal, saare kagupoolseima neeme Øknastangi rannakaljul
(foto: Erik Christensen / Wikimedia, 2007) ja mainitud veebilehe
andmeil nimetatakse seda lihtsalt Nólsoy tuletorniks (Nólsoyar
Viti), ehkki on eelmisest tublisti uhkem. Rõduga 14 meetri kõrgune
kivist torn on ehitatud 1893. aastal ja selle tuli paistab 30 km taha.
Kõnealune veebileht lisab, et vahel kutsutakse sedagi tuletorni nimega Borðan
ja et nii lähevadki kaks meremärki omavahel sassi. Seda jõudsin fotode
otsinguil mitu korda kogeda.
Øknastangil seisev majakas
trükiti 1985. aastal ka Fääride postmargile, ...
... 2005. aastal vermiti
aga Taani 20-kroonise mündi reversile (kuvatõmmis veebilehelt https://en.numista.com/catalogue/pieces14564.html);
graveerija muide ei keegi muu kui meile hästi tuttav Hans Pauli Olsen.
Taanikeelne Vikipeedia
kinnitab, et Borðan (muu jutt veenab mind, et pigem on silmas peetud siiski majakat
Øknastangil) on „Torn maailma lõpus“ ehk William Heineseni viimasele romaanile
(1976) nime andnud objekt. Edasi on kirjas, kuidas majakat kohapealt murtud
rahnudest ehitati – just see viitab Øknastangi tuletornile – ning et majaka
juures väikeses asumis elas kunagi kolm perekonda kokku kümne lapsega, nii et seal
oli isegi väike kool. Proctori reisijuht teab pajatada, et kaks majakast
kõrgemal mäenõlval paiknevat maja ehitanud tegelikult II maailmasõja ajal petteobjektiks
inglased, et ajada sakslasi segadusse. Tänapäeval kasutavat neid tehnikud, kes
käivad vajaduse korral tuletorni putitamas. Tuletorni lähedal rannas on ka maabumiskoht,
nimeks Stallurin ehk „Tall“: paadid seisid seal külg-külje kõrval nagu hobused
tallis.
Ingliskeelsest
Vikipeediast loen, et esimesed tulemärgid olid Nólsoyle paigutatud 18. sajandi
lõpul sihiga aidata neid, kes Taani võimude seisukohalt olid salakaubavedajad
ja püüdsid murda kuningliku kaubandusmonopoli ainuvõimu.
Kui majakatega pean
kõvasti vaeva nägema, siis üks teine foto, mida oskan küll juba igatseda, aga
mitte veel otsida, satub kätte päris juhuslikult. Nimelt tahan kangesti aru
saada, kuidas see saarega sama nime kandev asula, Nólsoy, ikkagi
paikneb. Ingliskeelse Vikipeedia väide, et ta on „saare edelarannikul Stongini
poolsaarel“, mind selles just eriti ei aita. Võrgupaigast http://village66.com/nolsoy-faroe-islands/
avastatud foto teeb aga asja kenasti selgeks: „Stongini poolsaare lõunaots“
oleks hoopis selgem väide.
Suurem osa külast on
fotol kenasti peal: sadam on muidugi dominant, aga ka kiriku ja jalgpalliväljaku
leiab vaevata üles. Kirikut vaatame hiljem ka lähemalt, kohaliku
jalgpallimeeskonna nimi olgu aga kohe kirjas: NÍF Nólsoy.
Päris surmkindel ei saa
olla, aga küla kaarti uurides julgen arvata, et kõige põhjapoolsem nõlvaalune
pikk rohelise katusega hoone on kool.
Selles kompaktses ja
kirevas külas (foto: DavideGorla / Wikimedia, juuni 2013) elab
praegu mõnevõrra üle 200 inimese, kellest väidetavasti umbes 40 sõidab
igal hommikul tööle Tórshavni. Mõnest allikast loen, et uuemal ajal kolib
saarele noori peresid, sest elamispind on seal märksa odavam kui pealinnas, linna
tööle on aga liinilaeva või isikliku paadiga vägagi mugav sõita. Laias laastus
elanike arv siiski langeb; maksimum, 358 inimest, oli 1977. aastal. Väljavõte
taanikeelse Vikipeedia elanike arvu tabelist: 1801 – 100, 1840 – 153, 1890 –
209, 1901 – 240, 1921 – 268, 1960 – 244, 1966 – 306, 1970 – 324, 1977 – 358,
1983 – 350, 1989 – 345, 1995 – 352, 2000 – 259, 2005 – 264, 2010 – 253 ja 2014
– 214 elanikku.
Nólsoy elanikke
kutsutakse nólsoyingar (ainsuses nólsoyingur).
Ternaniga Tórshavnist tulija satub sellisele laiale
sadamakaile (foto: Erik Christensen / Wikimedia, detsember 2007).
Küla on otse sadama
kõrval (foto: Björn Elíson / Wikimedia, jaanuar 2007). Külla sisse
astuda on ühtaegu omamoodi pidulik ja samas asula merelist paigutust hästi rõhutav:
te kõnnite läbi kašeloti lõualuust tehtud värava! Taanikeelne Vikipeedia
väidab, et värav oli püstitatud Taani kuninganna Ingridi külaskäigu auks
Nólsoyle 1970. aastate keskel.
Sadamale lisavad värvi
fääri paadid ja paadikuurid.
Saksakeelne Vikipeedia
rõhutab kontrasti Tórshavni sadamapiirkonna elava sagimise ning Nólsoy
maalilise kaluriküla rahu ja vaikuse vahel. Ju see nii ongi, seda enam, et
autosid Nólsoy külas (sama hästi kui) pole. Kui aga võrrelda välissaartega,
mille hulka Nólsoy veel paarteist aastat tagasi kuulus, on siinne kogukond
muidugi püsivam.
Selle seeria 18.
postituses kirjutasin pisut Nólsoylt pärit iseõppinud maalikunstnikust Steffan
Danielsenist (1922–1976), kelle praktiliselt kogu looming kujutab tema
sünnisaart. Paar Danielseni maalidega fotot hoidsin selle osa jaoks, aga tema
maalidega on ilmunud ka rida Fääride postmarke. Näiteks 1990. aastal käibele
antud postimaksevahendilt on näha, et pole see Stongini poolsaar nii
madal ja lame ühti, ...
... 1985. aasta mark talvepäevapildiga
näitab vaadet just vastupidises suunas: saare kõrge lõunaosa poole.
Eraldi tasub esile tõsta selle margi graveerijat: Czesław Słania (1921 – 2005),
Poola kaevuri poeg, on kindlasti kõige legendaarsem markide ja rahatähtede
graveerija, kes on jõudnud koguni Guinnessi rekordite raamatusse – kõigi aegade
suurima postmargi graveerijana. Sellel postimaksevahendil on minikoopia 17.
sajandi Rootsi kunstniku David Klöcker Ehrenstrahli laefreskost „Rootsi
kuningate suurteod“ Rootsi rüütelkonna majas. Guinnessi rekordite raamat
kinnitab ka, et Słania on oma rohkem kui 1000 postmargiga selle ala kindel
rekordiomanik. Omandanud terasegraveerija oskused, tegi ta oma esimese margi, ühe
Poola väljaande, juba 1951. aastal; viimane Słania töö, ÜRO postiteenistuse
postiminiatuur ÜRO peaassamblee 60. sessiooniks, valmis kunstniku surma-aastal
2005. 1956. aastal kolis Słania Rootsi ja on eriti palju graveerinud just
Rootsi ja teiste põhjamaade, seal hulgas Fääri saarte marke, aga üldse on ta
neid teinud 29 riigile.
Nólsoy suurimaks
turistlikuks vaatamisväärsuseks loetakse ikka seda kašeloti lõualuust „linnaväravat“.
Sel fotol on värav küla poolt vaadatuna, taustaks sadam ja saare kõrge
lõunaosa (foto: Mike Hansen / Wikimedia, juuli 2002).
Matk üle Eggjarkletturi
tipu kuni majakani pakub kindlasti suurepäraseid vaateid – kui ei juhtu jälle olema
udune ilm.
Hästi säilinud vanade
majade kõrval tuleb kindlasti esile tõsta 1863. aastal ehitatud kirikut.
Sellelt Steffan Danielseni 1972. aasta maalilt (minu foto Tórshavni
kunstimuuseumist, 2015), kus esiplaanil lainetusega üle ujutatud sadam,
jääb mulje, et kiriku ümber müüri veel pole (18. osas kirjutasin, kui
detailitäpne kunstnik Danielsen oli, nii et vaevalt ta jätnuks seda
kujutamata).
Seevastu juunis 2013
tehtud pildil (foto: DavideGorla / Wikimedia) on madal müür olemas.
Leiud näitavat, et umbes
samas kohas oli pühakoda ka katoliku kiriku aegadel. Eelviimane kirik oli
ehitatud 17. sajandil ja lammutati 1862. Praegune kirik pühitseti 1863.
aasta augustis ja see on ehitatud kivist; katust katab kiltkivi. Valgeid seinu
kaunistavad kenasti rohelised uksed, aknaraamid ja katuserandid.
Jumalakoja sisemus on üks Fääri väikesaarte uhkemaid. Kumer lagi
on taevakarva sinine, kuldsete tähtedega kirjatud. Avara kooriruumi tagasein on
samuti kumer, altar on sellest ettepoole tõstetud. Altarimaal on
Christian Holm-Isakseni tehtud koopia Taani kunstniku Anton Dorphi maalist
„Jeesus Marta ja Maarjaga“. Kenad valged, mustritega kaunistatud on kantsel
...
... ja ristimisnõu
alus. Aknaid teevad uhkemaks toredad rohelised ja punased klaasid
nende ülaosas (3 x foto: http://www.danske-kirker.dk/index.php/19-faeroerne/224-nolsoy-nolso-kirke).
Ainus gastronoomiline
asutus külas on kohvik, Kaffistovan í Nólsoy. Vikipeedias leiduv
pilt (foto: Erik Christensen / Wikimedia, detsember 2007) on liiga
väike, et hakata lõigendit tegema, aga kiri värava taga teises reas seisva
rohelise katusega pruuni maja ülemise korruse akende all on tõepoolest Kaffistovan.
Kohvik talitlevat üksiti ka lihtsa hotellina ja seal on ka turismiinfopunkt.
Kõhnema rahakotiga reisijad leiavad ulualust kämpingus.
Iga-aastane eriline
üritus saarel on augustis toimuv Ovastevna, pealinnas peetava
rahvuspüha Ólavsøka kohalik, tagasihoidlikum koopia. Sellega
meenutatakse üht saare kangelast Ove Joensenit, kirjutasin temast ühe lause 20.
osas.
Ove Joensen (1948 – 1987) (foto: https://alchetron.com)
oli fääri meremees ja seikleja, Tórshavni kaluri poeg, kes elas Nólsoyl.
Inspireerituna esimese mehena üle Tasmaania mere Uus-Meremaalt Austraaliasse
sõudnud Colin Quincey seiklusest, ehitas ta 1984. aastal 30-jalase fääri paadi Diana
Victoria, et läbida 900 meremiili ehk 1700 km Fääridelt Kopenhaagenisse.
Kaks esimest katset nurjusid: esimesel põrkus paat nii tugevasti laevaga, et
sai viga, teisel puhus ületamatult tugev vastutuul. 1986. aastal õnnestus mehel
lõpuks üksinda sõudes 41 päevaga jõuda Kopenhaagenisse, kus teda tervitasid
tuhanded inimesed. Taanlased hakkasid meest kutsuma Ro-Ove (Sõude-Ove).
Samasugune rahvarohke vastuvõtt ootas meest ka kodus. Paraku uppus Ove veidi
rohkem kui aasta hiljem, kui kukkus 24. novembril 1987 koduteel Runavíkist
Skálafjørðuris üle parda ja uppus; mehe surnukeha leiti alles kaks päeva
hiljem. Mõnedel andmetel mängis õnnetuses oma osa ka alkohol.
Ovastevna heategevusüritustel kogutakse raha küla siseujula
ehituseks, seegi on Ove Joenseni algatus: raha kogumine algas tema kuulsa
paadiretkega.
Diana Victoria (foto: Arne List / Wikimedia, 2008) on
hoiul äsja mainitud kohviku ja turismiinfopunkti soklikorrusel, ...
... „kašelotivärava“
kõrval on aga Ove Joenseni mälestuskivi (foto: Arne List / Wikimedia,
2008); umbes samasugune olevat ka Shetlandi saartel Aithi külas, kus
lõppesid mehe kaks esimest, nurjunud ülemeresõudu. Joenseni haud on Nólsoy
kalmistul, vaatega ookeanile.
Teine kuulus saarelt
pärit mees on muidugi Fääride rahvuskangelane Nólsoyar Páll, sünninimega
Poul Poulsen Nolsøe (1766 – 1808 või 1809) (pilt on pärit 1967.
aastal käibele lastud Fääride 50-krooniselt rahatähelt / Wikimedia). Tema
nimi on selle seeria postitustest korduvalt läbi käinud, esimest korda 2. osas,
viimati 28. postituses. Meenutan: Páll oli kaupmees, kes püüdis 19. sajandi
alguses võidelda Fääre 1271–1856 kurnanud Taani kuningliku kaubandusmonopoliga.
20-aastaselt läks ta Ameerikasse laevaehitust õppima, hiljem sõitis laevadel
Kopenhaageni ja Fääride vahel ning seal tekkiski mõte, kuidas ebaõiglasele
monopolile vastu astuda. Sõprade abiga taastas ta Hvalba lähistel Suðuroyl
madalikule jooksnud laeva. Nime Royndin Friða (tõlkes umbes vist ilus
proov või hea lootus) kandnud alus oli viikingi aegadest alates
esimene ookeanikõlbulik fäärlasele kuulunud kaubalaev. Sellega tegi Páll mitu
kaubareisi Kopenhaagenisse ja Bergenisse; näiteks 1805. aastal hankis Fääride
söe eest Norrast fäärlastele eluvajalikku rõugevaktsiini. Muidugi olid nende
reiside vastu mitte ainult Taani võimud, vaid ka Fääride eliit, kellele monopol
võimaldas suurepärast tuluallikat. 1807. aastal õnnestus Pállil veenda isegi
Taani kroonprintsi Frederikki sellise kaubanduse ebaõigluses, ent puhkenud
Napoleoni sõjad lükkasid vältimatud muutused veel mitmekümneks aastaks edasi:
monopol lõppes alles 1856. Ometi usutakse, et just Pálli julged teod panid jää
liikuma.
Kusagil külas, vist
kohviku taga (aadressi ma leida ei oska), on väike muuseum, Husið
við brunn („Maja kaevu juures“), mille vanim osa, suitsutuba ehk roykstova
on ehitatud 17. sajandil ajupuidust (foto: http://www.jenskjeld.info/).
Hiljem juurde ehitatud idaosa jaoks piisas ühest männitüvest, mis osteti 1828.
aastal Saksunis kaldale jooksnud puidukoormast (vt. 7. postitusest). Selle
majaosa ehitanud mees Gamli Jáki ostis 1858. aastal majale ka ahju, Nólsoy
esimese ja ühe esimese kogu Fääridel. Üle 300 aasta – kuni 1960. aastani – elas
majas ühe ja sama perekonna kümme põlve. 1985. aastal tehti maja Fääride
ajaloomuuseumi ja -ühingu abiga korda ja muudeti Nólsoy koduloomuuseumiks,
mille külastus tuleb ette kokku leppida.
Ka ei leia ma mingit
selgitust kirikumüüri taga seisva ürgse välimuse, aga tugeva uksega hoone
kohta (foto: Raki Man / Wikimedia, juuni 2012).
Veidi ka külast välja.
Enne oli juttu populaarsest matkateest üle Eggjarkletturi mäe saare lõunaotsa tuletornide
juurde. Teekond algab mööda Korndaluri tänavat või teed, Korndalursgøtat,
mis näha postituse alguses, pärast tuletornijuttu toodud õhuvaatel kui ainus
tee, mis suundub paremale ehk lõunakaarde. Üsna selle mineku alguses, kilomeetri
jagu lõuna pool, tuleb olla tähelepanelik, et märgata kahel pool teed madalaid
rohtunud varemeid (foto: http://www.six-bones.com/).
See on Korndalur (=Viljaorg), esimene koht Nólsoy saarel, mis oli pikka
aega asustatud – keskaegses asulas olnud lausa 18 maja. Nime põhjal võib
järeldada, et küllap oli tegemist viljaka oruga, kus teravili hästi edenes.
Kirikut polevat selles külas siiski olnud; see olnud kusagil põhja pool.
15. sajandist peale oli
hakanud küla elanikkond kahanema, sest koliti tasapisi sinna, kus nüüd asub
Nólsoy asula. Ligi 200 aastat oligi saarel kaks küla, 17. sajandil jäi
Korndalur aga lõplikult tühjaks. Tänapäeval olevat eristatavad kümmekond
vundamenti, osa nelinurksed, osa ümmargused. Suurim neist kannab nime Prinsessutoftir:
legendi kohaselt olevat seal elanud šoti printsess.
Muusika- ja reisihuviline
Katy, kelle blogist http://www.six-bones.com/
võtsin siia lisatud foto (mujalt ma selle koha pilte ei leidnudki!), kirjutab
seal, et Prinsessutoftir olnud vaata et tema Nólsoy-külastuse põnevaim
elamus. Mary toob ära ka legendi, mis lugeda Nólsoy turismiinfost. Ikka tuntud
lugu: isa polnud nõus lapseootel tütre peigmehevalikuga, noored põgenenud ja
leidnud varjupaiga Nólsoyl. Kuningas saanud aastaid hiljem põgenike jälile,
läinud neid tapma – ja nüüd järgneb õnnelik lõpp: nähes noorte ilusat elu ja
kohanud lapselapsi, heldinud tähtis mees sedavõrd, et leppinud rõõmsalt
juhtunuga.
Natuke veel loodusest.
Küllap tähtsaim on märkida, et Nólsoyl pesitseb üks maailma kõige suuremaid,
mõne allika kinnitusel lausa kõige suurem atlandi tormipääsu (Hydrobates
pelagicus) koloonia: hinnanguliselt 50 000 pesitsuspaari.
Illustratsioonideks kasutan üht kahest selle liigiga margist Fääride 2005.
aasta maailma looduse fondi WWF seeriast (Postverk Føroya, kunstnik:
Astrid Andreasen) ...
... ja 2007. aasta
marki müürilindude väikepoognast, mille on kujundanud kunstnik Edward
Fuglø, keda mainisin Fääride kunstimuuseumist pajatanud 18. postituses muu
hulgas kui hinnatud loodusmarkide kujundajat.
Peaaegu üleni must,
ainult laialt lumivalge päranipualaga ja valkja triibuga tiiva alaküljel,
kuldnokastki pisem tormipääsu (fääri keeles drunnhviti) on väikseim
merelind. Pesitsema hakkab ta alles neljandal või viiendal eluaastal ja muneb
oma ainsa muna ise kaevatud urgu või läheb lunni koopasse „kaasüüriliseks“,
samuti sobivad kaljulõhed ning müüripraod. Pesitsussaarele tuleb tormipääsu ainult
pesitsusperioodil ja liigub ainult ööpimeduses, kogu ülejäänud elu veedab
ookeanil. Muna hauvad vanalinnud vaheldumisi kolme ööpäeva kaupa 38–50 päeva, pojukese
tiivule kasvamiseks kulub veel 55–85 päeva! Toiduks on tormipääsul sellised
väheldased mereelanikud, kes ta nokast alla mahuvad. Vanalinnu maos muutuvad
need õliseks oranžiks vedelikuks, millega toidetakse poegi. Tormipääsu saab
ookeanil hakkama ka väga karmides ilmastikuoludes ja seetõttu on meremeestel tema
suhtes igasuguseid ebausklikke eelarvamusi, samas on mõni anarhistlik rühmitus
valinud ta oma sümbollinnuks.
Kui lugeda juurde
30 000 paari lunne ja hulk teistest liikidest linde, seal hulgas ka
sada paari krüüsleid (meenutan, et nagu mitmel teisel liigil, näiteks
kuldnokal, hahal ja käblikul, on ka krüüslil oma endeemne fääri alamliik), siis
kokku arvatakse Nólsoyl pesitsevat 90 000 paari merelinde ja muidugi on
saar kuulutatud ka BirdLife Internationali tähtsaks linnualaks ehk IBA -ks. Nagu mujalgi Fääridel on ka sel saarel
lunnikoloonia viimase sajakonna aasta jooksul kahanenud, vahel süüdistatakse
ülemäärast linnupüüki, aga pigem on peasüü siiski lunnile sobivate kalade
allakäigus ja saastunud ookeanis. Ent mis seal vahet: pahategija on igal juhul
inimene.
Vist kusagil mujal
Fääridel pole sigivaid kahepaikseid, aga Nólsoyl on: seal elavat rohukonna
(Rana temporaria) väike asurkond. Ka imetajad pole Fääride looduses
tavalised; Nólsoyl elab aga nii valgejäneseid (Lepus timidus) kui
ka hiiri, mõlemad on sinna jõudnud paraku küll inimese kaasabil. Ent
koduhiire puhul väidetakse koguni, et Nólsoyl on oma alamliik, seejuures üks
maailma kopsakamaid: Mus musculus faroeensis (oma koduhiire alamliik
olevat ka Mykenese ja Fugloy saarel).
Nólsoyl tegutseb 1970.
aastal fäärlaseks hakanud Taanist pärit ornitoloog Jens-Kjeld Jensen. Ta
on osav taksidermist, kellelt võib osta peaaegu mistahes Fääridel pesitseva
linnu topise. Mees ise väidetavalt linde ei püüa, vaid ostab neid saarte
elanikelt, sööb ära ja teeb nahast topise.
Koos suveniirimeistrist elukaaslase
Marita Gulklettiga peavad nad väiksest poodi ja muuseumi (2 x foto:
http://www.jenskjeld.info/).
Maja aadress on Í Geilini 37; see on vasakut kätt eelviimane, kollane maja
külast põhja poole väljuva tee ääres (vt jälle küla õhuvaadet). Ühiselt hoiavad
Jens-Kjeld ja Marita korras ka päratu hulga fotodega tohutu põhjalikku
veebilehte http://www.jenskjeld.info, millelt saab teada vist
peaaegu kõike Nólsoy või üldse Fääride looduse – ja mitte ainult looduse kohta.
Jens-Kjeld korraldab saarel ka loodusretki, seal hulgas öiseid matku atlandi
tormipääsu pesitsualale Suður í Dølumis Eggjarkletturi jalamil, Nevið’ neeme
lähedal idarannikul (vt saare kaarti); umbes tunnise matka kaugusel külast. See
väike lind on enamasti tumm, aga häälitseb nii pulmalennul kui ka öösiti
pesapaigal. Siis – tsiteerin Lars Jonssoni raamatu „Euroopa linnud“
eestikeelsest tõlkest – kostab pesaõõnsusest võrisevaid tõusvalõpulisi
„ooarrr“-helisid, mida katkestavad valjud luksatused.
Üks ajalooline, 1898.
aasta foto ka Nólsoy kaljudest: võetud on see Briti raamatukogus
digiteeritud raamatu The Faröe Islands… With map and illustrations., by
JEAFFRESON, Joseph Russell 155. leheküljelt (allikas: Wikimedia).
Sellega juhatan sisse
taanikeelsest Vikipeediast pärit ajaloofaktide valiku, mida ma varasemas
tekstis pole kasutanud:
1674 jooksis madalikule
Hollandi laev Konning David; meeskond päästeti ja Nólsoy elanikud said
väärilise tasu;
1677 heitsid Nólsoy
juures ankrusse neli Prantsusmaa sõjalaeva, et rünnata Tórshavni. Sealne
Skansin andis lahinguta alla ja prantslased röövisid linna;
1706 mainitakse
Korndalurit kirjasõnas; varsti pärast seda jäetakse see asulakoht maha;
1782 avab kuninglik
monopol Stonginil, Nólsoy põhjaosas, kauplemiskoha;
1810 saab valmis Nólsoy
ja Suðuroy inimeste ehitatud kuunar ja käib samal aastal kaks korda Šotimaalt
hädapäraseid kaupu toomas;
1818 ehitatakse Nólsoyl
9-tonnine luup, ühemastiline purjekas Jubelfesten;
1822 Nólsoy laevakojas
valmib 100-tonnine kuunar;
1836 hukkub 6-mehe paat,
mis käis uue koolimaja jaoks ehitusmaterjali toomas, ainult üks mees pääseb;
1837 valmib uus
koolimaja;
1846 esitavad Nólsoy
elanikud Roskilde ringkonnakohtule kaebuse koolikohustuse kohta, mille tõttu ei
saa 7–14-aastaseid poisse enam kalapüügile kaasa võtta;
1848 Nólsoyl ehitatakse
kaubandusmonopoli loaga 16-tonnine luup Fortuna, millega käiakse mitu
aastat kalapüügil, aga lõpuks tekivad majandusraskused, sest monopol maksab
saagi eest liiga vähe;
1859 valmib neljas ja
viimane laev, 30-tonnine Simon Peter. Ka sellega saadakse häid saake,
aga kuna hinnad on endiselt kehvad, müüakse alus kolme aasta pärast maha.
Ja lõpuks meenutan 24.
osas kirjas legendi, mis puudutabki rohkem Sandoyd kui Nólsoyd. Nimelt et
sealne kaljumürakas Trøllhøvdi olevat ühe äpardunud trolli pea: tahtnud teine
Sandoyd Nólsoyga kokku vedada, kinnitanud köie ühe otsa saare külge ja sidunud
teise ümber oma kaela, aga tõmmanud liiga äkiliselt ja jäänudki ilma peata.
Nüüd on meil jäänud
veel ette võtta sõit Tórshavnist lääne poole, et jõuda tagasi lennuväljasaarele
Vágarile, seal enne äralendu ringi vaadata, aga käia ka kuulsal linnusaarel
Mykenesil.
This comment has been removed by the author.
ReplyDelete