Tuesday, January 9, 2018

Minu Fäärid, XXX. Jätkub laevareis Põhjasaarte vahel, II

Olemegi Kunoy ja Kalsoy saarte vahelt väljas: vasakut kätt on nüüd aina lõputu avameri. Nii et põhjust vaadata on põhiliselt ainult paremale, ent samas võivad konkreetsesse, kindlate kohanimedega juttu lüngad sisse tulla. Kaugeltki mitte iga saarenuki või kaljuseina kohta ei oska ma enam kindlalt öelda, millise saare küljes see just on. Ja paraku ei mahu need kõige uhkemad seinad enam fotodele ära, sest oleme liiga lähedal. Teisalt – kui oleksime kaugemal, ei näeks jälle detaile.

Selle kaadriga on kõik selge: poeg Rein tegi õnneks uhke lainurkvaate Kunoy saare põhjaotsast. Kui panna siia kõrvale seitsme pildi tagune Thorbjoerni foto Kunoyarnakkurist, siis on ühist päris raske leida. Nagu mitu korda kinnitatud, oleneb siin kõik tohutul määral täpsest vaatenurgast. Kas kõrge harja kõrgeim koht pildil on ka tegelik kõrgeim punkt Havnartindur (818 m), ei oska ma muidugi öelda. Küll olen kindel, et Havnartindurist veel vähemalt meetri võrra kõrgem Kunoyarnakkur jääb jälle „nurga taha“. Mõnda selle foto detaili näeb ka järgmistel tavaformaadis fotodel, mille ma hulga kaadrite seast välja olen valinud.

Näiteks selle pildi keskel on amfiteatri moodi lohu sisse püstitatud majake, temast paremal näeb teise majakese katust. Ei usu, et need võiks olla küünid: kes seal kõrgel ikka heina teeb; ent mine neid fäärlasi tea… Pigem pean neid siiski näiteks linnupüüdjate varjeteks või öömajaks. Silma hakkavad ka vägevad uhteorud ja natuke „Noa laeva plangutust“.

Sama koht suumimata (Reinu foto).
Mingi osa on ka Kunoy põhjaotsa kaljudest kinnitatud IBA-ks ehk BirdLife Internationali tähtsaks linnualaks. Esmajoones on see paik oluline atlandi tormipääsudele ja krüüslitele. Paraku tõid inimesed 1914. aastal Klaksvíkist saarele rändroti (Rattus norvegicus), kes on sellest alates linnuasurkondadele, eriti urgudes pesitsevale lunnile palju kahju teinud.


Mitmes kohas on näha, kuidas on töötanud looduse killustikuvabrik.









Oleme pisut rohkem saare külje pealt otsa poole nihkunud. Kalju on siin märksa rohkem püstloodis, lähenedes ehk sellele, kuidas Kunoy põhjaots fotodel tavaliselt välja näeb.
Aga meelde tasub jätta sellel …







  
… ja sellel pildil (Reinu foto) kõrge kalju jalamil näha kolmnurkne moodustis, …















… mis tegelikult on osa ühest suuremast kaljurahnust. Kõrge kaljuseina all tundub ta üsna väheldane.

 Ent vahepeal väike suum poolel kaljuseinal olevast veidi rõhtsamast rohetavast kohast: …









… ei tea muidugi, kui paks siin see mulla- või turbakiht on, aga sellesse võiksid ju vist lunnid suuta küll oma pesakoopaid kaevata. Sel laevasõidul mina vist küll ühtegi lunni ei märka.









Nüüd on meie ketš Dragin nii palju edasi popsutanud, et oleme minut-paar tagasi väheldasena tundunud kaljurahnule tublisti lähemale jõudnud. Ja selgub, et see on meie laevukesest ikka mitu korda kõrgem.

 Ka see sambamürakas












… tundus eemalt vaadates tagasihoidliku kaljutükikesena.











Aga nüüd (kell 14.26) on tähtis moment: nähtavale on ilmunud järgmine, tegelikult ülejärgmine (sest Borðoy põhjaots on veel varjus) saar: Viðoy (Reinu foto).

Minut hiljem on korraga pildil lausa neli saart: paremal mustendab Kunoy, tema kõrval hoopis heledam Borðoy, vasakul on Viðoy ning selle ja Borðoy vahel kumerdub Fugloy. Kes hoolega vaatab, näeb Viðoy nõlva alaosas maju: see on Viðareiði küla (vt 27. postitust).

Nüüd on paras koht pista siia jälle tuttav lõigend kaardist https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Map_of_the_Faroe_Islands_af.svg, et saaks piltidel vaatamisnurki hinnata.

Valin neid fotosid sedapidi ja teistpidi – ikka leian, et, näe, sellel on see detail ja tollel jälle too – ja nii jääb neid ikka liiga palju. Ehk on olulisemgi, et saaksin vähemalt iseenda jaoks selgeks, mis täpselt neist ühel või teisel on.
Siin on esiteks see osa Viðoy saarest, mis jääb Viðareiði külast põhja poole; just selle põhjasein, 754 meetri kõrgune Ennibergi neeme vertikaalkalju, on meie retke sihtkoht.
Ka on pildil Borðoy saare põhjaosa ja nende vahel jälle Fugloy saare platoo.

Viðoy saare kõrgeim koht on Villingadalsfjall (841 m); usutavasti on see muhk sel pildil olemas. Just sellele tipule viis matk, mille kirjeldusega saksakeelset blogipostitust (http://www.hikr.org/tour/post80242.html) ma eelmises osas viitasin, kirjutades, et pärast selle lugemist on mul tunne, nagu polekski ma Fääridel käinud.


Ei suuda kuidagi vastu panna ahvatlusele võtta sealt üks panoraamvaade: teeb ikka kadedaks küll!

Ja teine pilt samast: nii tihedalt on Viðareiði külast alanud matkarada tähistatud. Matkajad ise on selle üle väheke muianud, kommentaatorid arvavad aga, et selline vaev võib mõnel juhul olla vägagi tänuväärne: näiteks kui laskudes satute ootamatult peale tulnud udulaama sisse (2 x foto: http://www.hikr.org/tour/post80242.html).

Siin on ehk huvitavaim uurimisobjekt Borðoy saare põhjaotsa triibulisus. Aga näha on ka Fugloy saar, mis taustaks Viðareiði külale.

Kõik need on ka sellel väiksema suumiga pildil, aga minu jaoks on kõige olulisem paremas serva näha Kunoy saare kirdenurka moodustunud kaljust sarv: see aitab mul mõnel teisel fotol Kunoy ära tunda.







Siin sama sarv suumitult.










Viðareiði küla Viðoy saarel ja Fugloy saar. Imestan, kui madalal Viðareiði paikneb: kui olime külas endas (vt 27. postitus), tundus see olema ookeanist ikka üsna palju kõrgemal. Eks kõik olene ikka sellest, mis kõrval ja mis taustal, mastaabid muutuvad!

Oleme lendu peletanud parve jää-tormilinde. Ehk on siit mõni kalatöötluslaev läbi sõitnud: sel linnul on kombeks noppida merre heidetud kalarappeid.









Sellisena pildistan Haraldsundi lahte kell 14.36, …









… sellisena aga 14.42. Vasakul Borðoy, paremal Kunoy.










Kunoy kirdekülg.






Lõpuks ometi on Borðoy tagant välja pääsenud Viðareiði küla lõunanaaber, kooniline Malinsfjall (754 m). Ei seda ega küla põhjast varjavat Villingadalsfjalli (841 m) me 2015. aastal külas viibides ei näinud: udu oli ees.


Üksildane jää-tormilind, Viðareiði küla ja Fugloy saar.








Tuleme ümber Kunoy.









Kuidas Fugloy kaob










… ja tuleb tagasi.














Suumitud fotol on Viðareiði kirik ja majad päris kenasti näha. Just selles kirikus juhtus 27. osas kirja pandud anekdootlik juhtum, kui musta nahaga vapper merehädaline kirikuteenri surmani ära ehmatas. Ärge öelge, et selline jutt oli rassistlik!

 Hakkame jõudma Viðoy otsa juurde. Saare madalast kohast paistab peale Fugloy esimest korda üle ka Svínoy. Nüüd on mul kõik Fääride saared nähtud!








Hvannasundi lahe algus: vasakul Viðoy, paremal Borðoy.










Ongi Viðoy ots, erisugused kaljuformeeringud: kihiline sein, …








… vägev sammas, …














… omamoodi looduslikud skulptuurid, …











… salapärased läbikäigud, …







… kuulus vertikaalne sein, mis hakkab jääma udutupsude embusse. Oleme Fääride kõige põhjapoolsema maismaatüki juures.












Mastaape on raske tajuda; kapteni sõnul on esimene roheline kaldus pind umbes 60–70 meetri kõrgusel; seda vaatame peagi lähemalt.












Kui edasi sõidame, ilmuvad taas välja kirdepoolseimad saared Fugloy










… ja Svínoy.
Päike on taas kadunud ja ookeani pinnal hakkab roomama udu.







Aga nüüd tagasi mainitud rohelise kaldus ala juurde: …











… kui hoolega vaadata, märkame sellel väikest onnikest.









Kui kipper teeb ühe telefonikõne, avaneb uks, välja astub mees ja lehvitab meile. Kapten oli enne maininud, et hommikul vara sõitsid siia kaljudele linnupüüdjad.

Kisub tuuliseks, niiskeks ja jahedaks, …

 Poeg Reingi on taas riideid lisanud.


Mööda sõidab rannavalvelaev.







16.07 pöörame tagasiteele. Sestap on viimane aeg kirjutada ka Fääride saarestiku kirdepoolsematest saartest Fugloyst ja Svínoyst, mis on nüüd ju ära nähtud.










Meie sõidu loogika järgi peaksime esmalt käima varem nähtud Fugloyl, ent ma lähtun pigem Fääride loogikast: kui just ei tehta lihtinimese jaoks küllap pigem liiga luksulikku helikopterireisi, sõidetakse neile saartele enamasti ikka postipaadiga Hvannasundist ja nagu reisimarsruudi kaart (kaart: Anker Eli Petersen, Postverk Føroya, http://www.faroestamps.fo / Wikimedia, 2005) kinnitab…

 maabub laevuke esmalt Svínoyl, asulast veidi eemal läänerannikul Svinoyreiðis.

Siin on küll kohe vajalik üks õiend või täpsustus. Erik Christensen, mees, kes Vikipeediale andnud päratu hulga fotosid Fääride kohta (pärit on ta tegelikult Taanist Jüütimaalt Sonderburgist ja elab nüüd uuesti Taanis, Ærø saarel, aga oli aastail 2001–2013 Fääride lõunapoolseima saare Suðuroy elanik ja laskis ennast Fääridel, neil mehe enda sõnul väikestel „tindiplekkidel“ kaugel Põhja-Atlandil, otsemaid lummata), klõpsas need pildid juba 2004. aastal ja siis kurseeris sel liinil postipaat Másin (2 x foto: Erik Christensen, Porkeri / Wikimedia, 2004).

Nüüd võitleb sellel raskel ja ohtlikul mereteel – sest isegi ilusa ilmaga on Svínoyarfjørður Borðoy ja Svínoy vahel ning Fugloyarfjørður Fugloy ja Svínoy vahel karmid – tublisti suurem ja võimsama jõuseadmega alus, 1971 Hollandis ehitatud mootorlaev Ritan (foto: Hennerjordan / Wikimedia, 2014). Mõlemal laevukesel on „linnuline“ nimi: Másin on tuletis sõnast mási = hõbekajas, Ritan sõnast rita = kaljukajakas.
Suvel teeb parvlaev päevas neli, talvel kolm reisi. Teekonnale Hvannasundist Svínoyle kulub pool tundi, Svínoylt Fugloyle Kirkja külla 15 ja Kirkjast Hattarvíkisse 10 minutit. Tuleb kindlasti rõhutada, et tegelik sõiduaeg sõltub suuresti loodetest, tuulest, lainetusest jne ning pole sugugi haruldane, kui sõiduplaan on pea peale pööratud või laevuke ei saagi teele minna. Meresõidu ohtlikkust Fugloyarfjørðuril illustreerib asjaolu, et 7. detsembril 1941 uppus seal aurik SS Sauternes.
Proctor rõhutab ka, et ei Svínoyl ega Fugloyl pole kohta, kuhu tuule või saju eest varju pugeda; kõik vajalik toimetulekuks ootamatult halveneva ilmaga peaks reisilisel kaasas olema.
Svínoyl käib kolm korda nädalas ka helikopter.

Svínoy (kaart: Anker Eli Petersen, Postverk Føroya, http://www.faroestamps.fo / Wikimedia, 2005) – hääldus umbes svuinoi või svuini –, taanipärase nimega Svinø, kuulub muidugi välissaarte (Útoyggjar) hulka (vt selgitust eelmises osas). Saare nimi on tõlgitav kui Seasaar.
27,4 km2 suurune saar on suhteliselt lame, aga siiski võib seal eristada seitset mäetippu, millest kõrgeim Havnartindur (586 m). Üldkujult on saar niiviisi ülalt vaadates ehk natuke mudida saanud kaheksa kujuline, koosnedes kahest ebavõrdse pindalaga poolsaarest, mis ühendatud üsna kitsa maaribaga.

Suurema osa rannikust moodustavad järsunõlvased kaljud (foto: Erik Christensen, Porkeri / Wikimedia, 2004).






 Rannikul on ka Svínoyl jälle BirdLife Internationali tähtis linnuala ehk IBA, esmajoones ikka atlandi tormipääsude, lunnide ja krüüslite kaitseks (foto: Zairon/Wikimedia, 2013).







2009. aastast kuulub Svínoy Klaksvíki kommuuni alla. Saarel on ainult üks, saarega sama nime kandev asula (foto: Ulrich Latzenhofer / Wikimedia, 2009), mis asub just selle kitsaima koha idaküljes Svínoyarvíki lahe sopis. Saare eraldatuse ja kauguse tõttu on elanike arv aina langenud: 2016. aasta alguses veel 26 inimest, 10 aastat varem aga 55. Aga just sel 2016. aastal tuli Svínoyle 10 inimest juurde.

Kui ajalukku tagasi vaadata, on elanikke olnud tunduvalt rohkem: 1860 90, 1911 187 ja 1921 koguni 204 inimest; ka 1960. aastatel elas saarel veel üle 200 inimese. Kool asutati saarel 1888. Pildil on Svínoy 1961. aastal (foto: Bjarne Stoklund/Nationalmuseet / Wikimedia).

2005. aastal oli koolis veel kaks õpilast, ent nüüd eelistatakse teiste saarte koole. Tühjaks jäänud õpetaja korter on kasutusele võetud kogukonnamajana. Selle ja järgmisel fotol on Svínoy tänavad.




Kalanduse kõrval pakub elatusvõimalusi põllumajandus, kuna saare pinnas on suhteliselt viljakas. Võimalik, et oma nime on saar saanud saareelanike kombest pidada sigu: see olnud viikingiajast kuni keskajani üsna tavaline. Kui ma õigesti mäletan, siis praeguseks on seapidamine kogu Fääridel küll soiku jäänud.
Teine teooria saare nime päritolu kohta arvab, et siinsed asukad võisid olla pärit Seasaare nimelisest külast Norras. Ja vist 2015. aasta reisi ajal räägitakse meile legendi ujuvast saarest, mis jäänud paigale alles siis, kui nõid oma emisele võtme sappa sidus ja tal saarele ujuda laskis. Proctori reisiraamatuski on sama legend kirjas, kusjuures seal on lisatud väga oluline asjaolu. Olin ikka mõelnud, et miks ometi pidanuks emis sellise teekonna ette võtma; Proctor seletab ära: teda oodanud saarel kult!
(2 x foto: Torbenbrinker/Wikimedia, 2006)

Svínoyd peetakse üheks kõige esimeseks asulaks Fääridel. Fäärlaste saaga (Faereyinga saga) kinnitusel oli esimene asunik viikingipealik Svínoyar Bjarni. Suhteliselt lame maa saare keskel oli lihtsasti haritav ja hoonestatav. Ka oli lahtede vahelisele alale rajatud asulasse võimalik mõlemalt poolt randuda. Pildil on Svínoy 1899. aastal (foto: Generalstabens topografiske Afdeling (Danish General Staff, topographic department) - http://www.matrikul.fo/gs/a2808.htm).

Svínoy kivikirik on ehitatud 1878 Mikladaluri meistri Johannes Petersoni juhtimisel varem samal kohal seisnud puidust kiriku asemele.

Altaripilt, Jeesus Maarja ja Martaga, on koopia Carl Blohi maalist, mis ripub Frederiksborgi lossi kabelis. Lae all ripub ikka fääri purjeka mudel (2 x foto: http://www.danske-kirker.dk/index.php/19-faeroerne/1973-svinoy-kirkja).

Oletatakse, et pühakoda on rajatud enne mainitud suurtaluniku Svínoyar Bjarni hauale. Kiriku eeskojas on suur, nime Bjarnarsteinur saanud hauakivi (foto: Torbenbrinker/Wikimedia, 2006), mis leiti 1828. aastal lammutustööde käigus ja arvatakse tõesti pärinevat Bjarni aegadest. Külaelanikud olid kivi olemasolu mäletanud ka aegadel, kui ta oli veel varjus. Samamoodi arvatakse, et enne kirikut võis sel kohal olla viikingite ohverduspaik.
Selle sama saaga väitel oli Svínoyar Bjarni õde Guðrun vägeva viikingipealiku Tróndur í Gøtu ema (vt ka 26. postitust). Huvitav ajaloofakt on seegi, et just Svínoylt on teada viimane ketserluse eest täide viidud surmanuhtlus Fääridel: see mõistetud 1583. aastal Jacob Eudensenile, kes keeldus loobumast katoliku usust ja astuma luteri usku.


Kuna Svínoyl on erinevalt enamikust teistest saartest suhteliselt palju lamedat maad (foto: Eileen Sandá / Wikimedia, 2009), saab siin ette võtta igaühele jõukohaseid retki, näiteks saare põhjaserva Yvir á Dali orgu, kus kunagi turvast kaevati. Selle retke kõrgeim punkt on ainult 137 m ümp. Tänu sellisele maastikule ongi Svínoyl hoopis rohkem põllumajandusmaid kui mujal Fääridel. Saarel on ka kalakasvandus.



Külast sadamasse toova tee ääres on väike külapood (foto: Torbenbrinker/Wikimedia, 2007). Saarele on rajatud korralik sadam, aga ka kaasaegne lehmalaut.
Sihtotstarbelist turismitaristut pole, küll saab paaris kohas telkida.
Sõiduautosid saarel pole, küll mõned tarbesõidukid.
Võrgupaigast http://heima.olivant.fo/~anfinn/svinoy.htm leiab Svínoy kohta mõned õhufotod.

Kaht saart siduma sobib hästi see foto: esiplaanil on küll üks Svínoy kalju, ent taga Kirkja küla Fugloyl (foto: Erik Christensen, Porkeri / Wikimedia, 2004).

Ja veel paremini pilt, mille näppan Jens-Kjeld Jensen tohutu ulatuslikust, harivast ja väga kaunite fotodega portaalist: siin on esiplaanil Fugloy Kirkja küla ja taga Svínoy omapärase siluetiga põhjarannik. Otse Kirkja vastas on kalju nimega Kallanes, „kutsumise neem“: siit olid Svínoyle turvast lõikama tulnud Fugloy elanikud hõiganud paati, mis nad koju tagasi viiks (foto: Marita Gulklett / http://www.jenskjeld.info). Kirjutan Nólsoy saarel elavast paarist, fäärlannast Marita Gulklettist ja taanlasest Jens-Kjeld Jensenist pisut järgmises postituses.

Alustame Fugloy saarega samuti nagu Svínoyga: taas sadamast.

Teisel fotol tõstetakse Kirkja sadamas laevalt, ikka sellelt Svínoy puhul mainitud Másinilt kaupa maha (2 x foto: Erik Christensen / Wikimedia, 2004).
Võib-olla ma eksin, aga millegipärast tundub nappe tekste lugedes, et Másin oli kohalikule rahvale meelepärasem kui uus Ritan. Maha tulla on paadilt kahe laine vahel keeruline, eriti kui sul on ka mingeid pakke. Aga sama laevaga peavad saarele jõudma ka tünnid kütusega kohaliku elektrijaama jaoks ning ära tuleb viia jäätmed. Kolm korda nädalas peab Klaksvíki ja Tórshavniga ühendust helikopter.
Kuna sadam pole murdlainetuse eest kaitstud, pani see saare majandusliku arengu 20. sajandi alguses seisma. Kogu elatis ja napp sissetulek tuli põllumajandusest, vähesest kalapüügist ning lindude, esmajoones lunnide püügist. 1960. aastatel jõudis saarele ometi ka elektrivool, 1980-ndatel ehitati tee Kirkja ja Hattarvíki vahele ja saarel hakkas käima helikopter.
Kui 20. sajandi alguses elas saarel veel 250–300 inimest, siis nüüd on neid, kes püsivad saarel aasta ringi, Hattarvíkis viie ja Kirkjas 20 ringis; tööandjad on pood ja sadam.

Fugloy öeldakse olevat väga eriline: üks terviklik basaltmassiiv, väga järskude nõlvadega ja seetõttu raskesti ligipääsetav (2 x foto: Erik Christensen / Wikimedia, 2002). Umbes samasuguseid „pätsi pilte“ on olnud ka minu fotode seas, ainult kaugemalt üles võetud.

Fugloy on kaardilt vaadates (allikas: Anker Eli Petersen, Postverk Føroya, http://www.faroestamps.fo / Wikimedia, 2005) üsna täpselt südamekujuline, ainsa „defektina“ idakaldal Hattarvíki laht.
Saare nimi tähendab tõlkes Linnusaart, sest siin on ikka pesitsenud palju linde; saare taanipärane nimi on Fuglø. Seegi saar on IBA ehk BirdLife Internationali tähtis linnuala, kus enamikul saartel oluliste lunnide, atlandi tormipääsude ja krüüslite kõrval on tähelepanuväärne ka mõnekümne väikekoovitaja (Numenius phaeopus) pesitsupaari olemasolu.
Kunagi olevat saarel pesitsenud ka praeguseks välja surnud hiidalk (vt 1. ja 25. postitust). Saare idaküljel on koguni kalju nimega Gorfuglarókin ehk Hiidalgirinnak ja kirjalikud allikad tõepoolest kinnitavad selle praeguseks välja surnud linnu pesitsust 18. sajandil.
Imetajatest käivad Fugloy vetes regulaarselt hallhülged, inimene on sisse toonud mägedes ringi liduva valgejänese ja koduhiire; viimasel on siin, nagu mõnel teiselgi saarel, kujunenud lausa kohalik endeemne alamliik.
Taimestik on Fugloyl tänu viljakale pinnasele hoopis lopsakam ja roheline kuni mäetippudeni välja ning siin kasvab ka mõni haruldus, näiteks kohalik silmarohuliik Euphrasia foulaensis.
Ingliskeelses Vikipeedias loendatud kolm saare mäge ei klapi täpselt sellega, mis näha kaardilt: Klubbin (620 m) on olemas, Vikipeedia Norðbergist (549 m) näeb kaardil vaid nime ning Mikla (420 m) hoopis puudu.

Saare kirdekalju, mille suurim kõrgus 448 meetrit, kannab nime Eystfelli. Sellest paremal paiknev tohutu kaljupank on Stapin, Fääri saarte kõige idapoolsem punkt. Rahn on 47 meetri kõrgune (foto: Eileen Sandá / Wikimedias, 2010).

Eystfellil on 445 meetri kõrgusele püstitatud 8 meetrit kõrge sõrestiksilinder: Fugloy või Eystfelli tuletorn. Tasub tähele panna kummalisi kaljumoodustisi: looduslikku rõngast ning „Egiptuse vaaraod“, mis tõepoolest meenutab vaarao profiili (foto: Jógvan Horn / kuvatõmmis võrgupaigast https://www.unc.edu/~rowlett/lighthouse/fro.htm).

Väga omapärane on Stapini seinale, 32 m kõrgusele kinnitatud 3,5 m kõrgune Bispeni või Stapi tuletorn, mille juurde pääseb vaid paadiga ja siis mööda treppe ronides. Võis olla ikka tükk tööd, et selline paika saada! Taustal kõrgub 425 m kõrgune kalju (foto: Gert Norðoy / kuvatõmmis võrgupaigast https://www.unc.edu/~rowlett/lighthouse/fro.htm).

Saarel on kaks küla, mida eelnevalt olen ka maininud: Hattarvík ja Kirkja.
Hattarvík (taani Hattervig), Fääride idapoolseim asula, asub idarannikul ja on kolmest küljest mägedega piiratud (foto: Eileen Sandá / Wikimedia, 2010). Küla on asutatud 900. aasta paiku. Hattarvíkis tehakse korda vanu kivimaju, mis väidetavalt on kuulunud meestele, keda kutsutakse üldnimega Flokksmenn. Høgni Nev, Rógvi Skel, Hálvdan Úlvsson ja Sjúrður við Kellingará olid mässajad, kes hoidsid Põhjasaari keskajal tükk aega oma võimu all. Lõpuks mehed hukati, teiste seas Sjúrður við Kellingará, kes lükkas tagasi võimaluse saada armu, soovides olla kuni lõpuni kaaslastega.

Küla kivikirik on ehitatud 1899. aastal. Ehitaja nimeks on Taani kirikuportaalis märgitud PC Johannesen Tórshavnist. Kirikul oli alul roheline tinakatus; nüüd on see nagu vundamentki võõbatud punaseks.

Seest on kirik valge, lagi ja pingid helesinised. Põneva tosinast pildist koosneva altarikaunistuse sai kirik oma 100. aastapäevaks (kunstnik Oggi Lamhauge, sünd. 1971). Taani keele oskaja võib Taani kirikuportaalist uurida piltide sümboolikat.

Vana altarikast, millel tsitaadid Matteuse ja Johannese evangeeliumist, ripub nüüd kiriku tagaseinas rõdu all (3 x foto: http://www.danske-kirker.dk/index.php/19-faeroerne/202-hattarvik-hattervig-kirke).

Teine Fugloy küla Kirkja (taanipäraselt Kirke) (foto: Erik Christensen, Porkeri / Wikimedia, 2004) asub saare lõunatipus. Küla juurde kuuluv maa laiub üle saare läänekülje kuni nüüd elaniketa Skarðsvíkini. Skarðsvíkis on arheoloogid leidnud muistse asula jälgi; arvatakse, et see oli kas Kirkja või Hattarvíki elanike ajutina elupaik.
Kirkjast avanevad vaated lõunasse üle Fugloyarfjørðuri Svínoy saare neemede poole või lääneloodesse Fääride põhjapoolseimale neemele Ennibergile ja Viðareiði maakitsusele. Need ja imeilusad loojanguhetked on olnud nii Fääri kui ka välismaa kunstnike lemmikmotiivid.


Kirkja on tõlkes „kirik“. Kirkja kirik (fääri keeles Kirkju kirkja) – „Kiriku kirik“ – on ehitatud 1933 (foto: Eileen Sandá / Wikimedia, 2010). Samast on leitud endiste puidust kirikute jäänuseid ja Tórshavni insener Louis Zachariasen kavandaski pühakoja vana kiriku eeskujul. See on mustaks tõrvatud puitehitis valgete akendega, algselt mätas-, nüüd rohelisest laineplekist katusega.

 Kooriruum on löövist eraldatud puidust iluvõrega. Altarimaali autor on kuulus  Sámal Joensen-Mikines, maali on kirikule kinkinud J. Zachariasen Tórshavnist, küünlajala A. Weihe Selatrað’st. Laes on siin lausa kolm laevamudelit: kaks fääri paati ja üks luup. Kiriku kell on valatud Smithske valukojas Aalborgis. 
Kirikus on käinud ka kuninganna Margrethe ja prints Henrik.

Kiriku valduses on üks Fääride kõige vanemaid piibleid (2 x foto: http://www.danske-kirker.dk/index.php/19-faeroerne/215-kirkja-kirkja).
Kahe kiriku olemasolu saarel põhjendatakse sellega, et ühest külast teise oli enne tee ehitust 1980ndatel lihtsalt väga raske kõndida; posti toimetati ometi ühest külast teise just mööda maad, mitte meritsi.

Rohkete Fääri-filmide seas, mida neid postitusi koostades olen leidnud, on ka üks väga tore video, milles saab teha toredasti kaasa kolme rännulise reisi Hvannasundist Fääride kahele kaugele kirdesaarele, Svínoyle ja Fugloyle, seal hulgas kõndida viis kilomeetrit ühest Fugloy külast teise: https://www.youtube.com/watch?v=6Datpd87_Ro. Tõsi, Ritan sõidab selles videos teistmoodi marsruudil: Hvannasund–Hattarvík–Kirkja– Svínoy. Aga transpordifirma Strandfaraskip Landsins kodulehelgi http://www.ssl.fo on selline marsruut, nagu näitab enne esitatud kaart, nii et ma ei näe põhjust hakata oma kirjatöös saarte järjekorda muutma. Natuke näeb videos laevale tulekut ja mahaminekut, mis tõesti pole kuigi mugav (foto: kuvatõmmis videost), tõusu Fugloy kõrgeimale mäele Klubbinile (620 m), toredaid vaateid ümbritsevatele saartele ja pisut vilksab pildist läbi Svínoy talutöid: heinategu ja lammaste pügamist.

Leian ka ühe loo mütoloogiast. Fugloy olnud kunagi ujuv saar, kus elasid trollid. Alati, kui inimesed püüdsid saarele jõuda, pildusid trollid neid kividega ja sundisid taganema. Kord olnud meestega kaasas ka preester, kes saanud väga pahaseks, kui jälle kivirahe algas, ja visanud trollide pihta kaasas olnud piibli. Kui see trollide ette maandus, hakanud maapind vappuma, saar jäänud paigale ja trollid muutunud rohtunud mägedeks, mida näeb nüüd saarel eriti Kirkja ümbruses. Nii said inimesed tulla saarele elama.
See on üks võimalikke legendi versioone, on ka teistsuguseid, aga põhimotiiv on siiski piibli mõjul peatunud saar ja millekski elutuks muutunud trollid.
Võrgupaigast http://heima.olivant.fo/~anfinn/fugloy.htm saab vaadata Fugloy aerofotosid.

Aga nüüd jälle meie 22. juuli 2016 laevareisi juurde tagasi.
Ilm on tõesti läinud tuuliseks ja rõskeks, nii et lähen mõneks ajaks laeva kajutisse sooja.






Siin on kõik vajalik olemas, ka sanitaarruumid ja väike köögiplokk, mille pilt kahjuks ei tule välja.









Vahepeal jälle tuule kätte. Taevas on uuesti päris pilves. 15.30 paiku teen möödasõidul kaks fotot ka Hvannasundi väinast, …








… kusagil seal tagaplaanil on õige pisut näha ka Norðdepili ja Hvannasundi külad, esimene Borðoy, teine Viðoy saarel.












Kui oleme taas jõudnud Kalsoyarfjørðurisse, tüürib kapten laeva nüüd Kalsoy saare poole (tulles kulgesime pigem Kunoy saare ranniku lähedal) ja 16.05 paiku jõuame Mikladaluri orus asuva Mikladaluri küla juurde. Hommikul nägime seda ainult kaugelt. Mikladalur tähendavat tõlkes „suurt orgu“.

Mitu allikat väidavad üksmeelselt, et Mikladalur (foto: Erik Christensen / Wikimedia, 2006), taanipärase nimega Mygledal, on Kalsoy suurim asula. Kui aga vaadata viimaseid kättesaadavaid arve, siis tundub, et pigem on Húsar temast mööda läinud: kui Mikladaluri kohtas on viimased arvud pigem alla, siis Húsari kohta pigem üle 30. Ja siingi on elanike arv ikka olnud languse teel. See sai eelmisse osasse juba kirja, et küla kuulub Klaksvíki kommuuni alla, nagu ka see, et Mikladalurit ühendavad naaberkülade Húsari ja Trøllanesiga tunnelid.
Seal sai ka kirjutatud, et küla on esmamainitud aastaist 1350–1400 pärinevas „Koerakirjas“ (Hundabrævið), nüüd leian taanikeelsest Vikipeediast, et siiski juba 1298. aasta seadusdokumendis „Lambakirjas“ (Seyðabrævið). Samast loen, et kuningatalunike nimistus oli 1584. aastal ka üks Mikladaluri mees.
Mikladaluri kool ehitati 1885, aastail 1870–1926 oli saarel olnud ainult üks kooliõpetaja, kes siis käis kordamööda õpetamas kõigis neljas külas. Üks kurvem lugu ka: 1838. aasta mais sõudsid kuus meest paadiga Mikladalurist Tórshavni, tagasiteel jäi paat aga Norðragøta juures tormi kätte ja kõik kuus meest said hukka.

Küla paikneb sügavas ja laias samanimelises orus ja siitki avanevad imelised vaated (foto: DavideGorla/Wikimedia, 2013).Tagaplaanil on teadagi Kunoy saare põhjaots.
Külas on ennistatud vana jahuveski, mis suudab oma töö ära teha ka üsna kesise veehulga abil. Alles on ka vana ääsiga sepikoda ja küla vana pesukoht selle kõrval.

 Vana sadamakoht, mis oli kasutusel tunnelite eelsel ajal, on kapitaalne, ent siiagi maabuda pole ilmselt teab mis lihtne.








Küla kivikirik on aastast 1859, 1915. aastal tugevdati Hans Olavus Mansen juhtimisel selle seinu (foto: Erik Christensen / Wikimedia, 2006). Valgeks lubjatud kirikul on punane tinakatus. Kogudus olevat väga elujõuline ja küla paistavat silma aktiivse karskusliikumise poolest.

Seegi kirikusaal on kumera siniseks värvitud laega. Löövi kummaski küljes on üheksa pinki, rõdul veel kuus. Laes ripub kahe mastiga purjeka makett. Kiriku kell on valatud pühakoja valmimise aastal Kopenhaageni valukojas Gamst og Lunds eftf.

Altarimaali „Jumal aitab meid“ autor on Tórshavni kunstnik Jógvan Waagstein ja see on maalitud 1949. aastal. Maalil on hätta jäänud fääri paat ja möllavaid laineid rahustav Jeesus (2 x foto: http://www.danske-kirker.dk/index.php/19-faeroerne/222-mikladalur-mygledal-kirke).











Küla kohal püüab pilku väike metsasalu, Viðarlundin í Mikladali, ikka aed ümber, et lambad ei tuleks puid pügama (foto: Erik Christensen / Wikimedia, 2006). 1953 istutatud pooleteisthektarine salu kuulub Mikladaluri omavalitsusele.

Meie tuleme esmajoones siiski vaatama kaldale püstitatud meie juba hea tuttava Hans Pauli Olseni skulptuuri hüljesnaisest (fääri keeles kópakonan). Juba 3. postituses oli selle skulptuuriga plakat – pildistasin seda Vágari lennujaamas.
Ma usun, et olen kusagil eelmistes osades ümber jutustanud ka selle legendi, miks kuju siia püstitati, aga ei suuda seda praegu üles leida. Olgu see siis uuesti kirjas. Kuna allikas oli ilmselt teine, siis võib ka ümberjutustus esialgsest erineda – ja on sellest kindlasti detailsem.
Loo üks peategelane on hüljesnaine, tuntud ka mitme teise rahva folklooris, näiteks brittidel kui selkie. Need pärimused põhinevad uskumusel, et hülged on tegelikult vabatahtlikku uppumissurma surnud inimesed, kes tulevad kord aastas, kolmekuningapäeva eelõhtul kuivale maale, heidavad endalt hülgenaha ja tunnevad inimesena endast taas rõõmu, näiteks tantsivad rannal.
Kord sattunud üks noor Mikladaluri talumees hüljesinimeste tantsu vaatama ja armunud ühte selkie-neidu. Mees peitnud ta naha, nii et neiu ei saaks öö lõpul hülgena merre tagasi pöörduda. Mees astus alasti neiu ette ja sundis ta endaga abielluma. Naha peitis ta kodus kirstu ja hoidis kirstu võtit enda käes nii päeval kui ka ööl. Nii möödus mitu aastat ja paarile sündis mitu last.
Ühel päeval taipas kaugel merel kalastamas olnud mees, et võti jäi koju. Ta sõudis kogu jõudu kokku võttes koju tagasi, aga avastas seal, et nahk ja naine on kadunud: selkie oli merre naasnud. Lapsed oli ta koju jätnud ja teinud kõik endast oleneva, et need viga ei saaks: kustutanud koldes leegi ja peitnud ära teravad esemed.
Kord plaaninud Mikladaluri mehed minna ühte kaugesse koopasse hülgeid küttima. Ööl enne seda näinud mees oma hüljeskaasat unes. See öelnud talle, et ta ei tohi tappa suurt isashüljest, kes lebab koopa sissekäigu juures: see olevat hüljesnaise kaasa. Samuti ei tohi puutuda nende kaht poega. Et seda ei juhtuks, kirjeldas ta täpselt poegade välimust. Mees ei võtnud aga paraku unenäos kogetut kuulda: koos oma kaasjahilistega tapsid nad kõik hülged, kellele ligi pääsesid. Kodus saak jagati, meie talumees sai endale suure isashülge ja tema mõlema poja loivad.
Õhtul, kui suure hülge pea ning poegade loivad olid toiduks keedetud, kostus suitsutoas tohutu kärgatus ning hüljesnaine ilmus kohutava trollina. Ta nuhutas toitu kaussides ja hakkas karjuma needusi: „Siin on mu mehe laiade sõõrmetega pea, siin Háreki käsi ja siin Fredriku jalg. Nüüd järgneb kättemaks Mikladaluri meestele: mõned neist hukkuvad merel, mõned kukuvad alla mägedest ning seda nii kaua, kuni surnud mehed saavad kätest kinni hoides moodustada ringi ümber terve Kalsoy saare!“
Kui naine oli need sõnad lausunud, kadus ta taas tohutu äikesekärgatuse saatel ja hiljem pole keegi teda näinud. Ent kuni tänaseni hukkuvad Mikladaluri küla mehed nii merel kui ka mägedes ja kõigil elavail on põhjust karta, sest ohvreid pole veel nii palju, et hukkunute ring ümber Kalsoy oleks sulgunud.

Näen tükk vaeva, et leida kuju kohta lähemaid andmeid: kui suur, millal püstitatud jne. Lõpuks avastan igati huvitava veebilehe http://mermaidsofearth.com, kus on ka hulk kenasid fotosid. Seal on kirjas, et Olseni pronksist ja roostevabast terasest kuju avati 1. augustil 2014.

On ka kirjutatud, et kuju on üheksa jalga kõrge; see peaks siis olema 274 cm. Kuna parajasti käib kuju kõrval mitu inimest fotode jaoks poseerimas, saame kinnituse, et see võiks olla õige küll. Proctori reisiraamatust loen, et külast kaile tooval trepil olevat 146 astet ja et maja trepi otsa juures on Pakkhúsið, kus rännuline saab üürida öömaja.







Ei saa kuidagi vastu panna ka soovile näpata sealt veebilehelt ka üks selkie eestvaade, pealegi meile juba tuttava fotograafi pildistatud (foto: Marita Gulklett / mermaidsofearth.com)











Paari minuti pärast jätame pronks-selkie ja Mikladaluri selja taha ja jätkame koduteed.
Mõni nope Mikladaluri kohta veel. Esiteks: hüljesnaise ja talumehe järeltulijad olevat siiani äratuntavad, eelkõige kätte kuju tõttu – mõni allikas ütleb, et need on eriti lühikeste sõrmedega, teine – et need meenutavad hülge loibi.
Teiseks – teine legend, Páll fangi. 9. juunil 1657 olevat Poul Johannesen Mikladalurist mõistetud sunnitööle Bremerholmis Kopenhaagenis, kuna oli tapnud oma isa. Enne seda, kui mees suudeti Taani saata, oli tal õnnestunud kolm korda põgeneda Tórshavni Skansini vanglast ja ta elanud lausa terve aasta Kalsoy mägedes. Lõpuks üritanud ta põgeneda väikese paadiga Norrasse, püüti aga Norðuroyaris kinni grindajahi konksu kasutades. Kogu see lugu ongi kokku võetud terminisse „Poulipüük“, Páll fangi.
Mainime ka paari Mikladalurist pärit tuntud inimest: kunstnik Hans í Mikladali (1920–1970), kirjanik Hans Jákup Glerfoss (sünd. 1937) ja meile ehk kõige tuntumana skulptor Fridtjof Joensen (1920–1988), teda olen nimetanud kindlasti vähemalt kolmes postituses: 8., 11. ja 14.

Peagi põgenen jälle kajutisse sooja, sest ilm läheb üha sandimaks. Kapten tõstab mingil hetkel ühe pingi seljatoest välja ekraani, millelt saab jälgida nii telesaateid kui ka muud; näiteks kuvatakse meile jooksvalt laeva liikumistee.

Vahepeal käin siiski ka väljas ja klõpsan mõne foto. 16.44 jääb pildile Kunoyartunnilini Kunoy küla poolne ehk läänepoolne suue. Leian, et olen taaspildistanud peaaegu täpselt hommikuse foto, ainult ilm on tublisti kehvemaks läinud.


16.47 Kunoy kihilised mäed.











16.50 vägev org Kunoy lõunaotsas.










17.05 vasakul Kunoy, paremal Borðoy, nende vahel Strondverkið’ elektrijaam koos oma toiteveetoruga. Kõik see kordab vastupidisel kujul keskpäevast minekut.









Samas minutis, 17.05, teede hargnemine: üleval tee Árnafjørðuri tunnelisse, mäest laskuva tee vasakpoolne haru viib Ániri (Ánirnari) külla ja Norðhavnisse, Klaksvíki Põhjasadamasse, parempoolne kütusehoidlasse.

17.08 Klaksvíki esimesed majakobarad Klaksvíki lahe idakaldal.









Peale elamute ka sadama- ja tööstushooneid









… ning esimesed laevad sadamakaide ääres.










See suur laev seisis siin juba hommikul.










17.12 hakkame jõudma sadamasse.










17.14 selle laevukese kõrvale tulemegi.
Ja siis ei muud, kui 17.20 jälle bussile ning mööda kolme saart ja läbi nelja tunneli Tórshavni poole.











Ei suuda kuidagi jätta pilte klõpsimata ka teel olles. Sõidame küll läbi juba varasemast tuttavate paikade, aga esiteks olen ikkagi ju suurepärasel pildistuspositsioonil ja teiseks saab varem nähtut näha teise nurga all. 17.27 läheneme Põhjasaartetunnelile (Norðoyatunnilin), …


… mis ühendab Borðoy ja Eysturoy saart.









Ongi 6,3 km merealust toru läbitud ja oleme Eysturoyl. 17.33 on ees Leirvík oma liiklusringi, meremärgi …








… ja vägevate muulidega.









Leirvíki sadam













… on otse küla servas või lausa küla keskel.









Näha saab ka eelmisest sõidust tuttavat Leirvíki kirikut.








17.36 hakkame sisenema Leirvíki tunnelisse (Leirvíkartunnilin, valminud 1985, pikkus 2238 m), mis aitab meid läbi Leirvíki ja Gøta vahelise mäe.







Ringristmik Norðragøta kohal kurul, kus haruneb tee ka Fuglarfjorðurisse.









17.39 laskume Norðragøta poole, siit ülevalt paistab ta suurem, kui külas endas olema tundus.








Norðragøta kalatöötlustsehh ja sadam. Kes oskab otsida, leiab üles ka kiriku, muuseumi Gøtu Fornminnisavn ja Tróndur í Gøtu mälestussamba.








17.43 laskume Skálafjorðuri äärde.









17.44 teedesõlm Undir Gøtueiði ja Skipanesi külade kohal Skálafjorðuri ääres.







Sama liiklussõlme ringristmik.











Skálafjorðuri teisel kaldal on Skála küla sadama ja Fääride suurima laevatehasega Skála Skipasmiðja.











17.45 Piki Skálafjorðuri äärset maanteed loode suunas.













17.47 Fääride kohta päris tihe liiklus.
Läbi Norðskálatunnilini sõidame Sundini väina äärde ning üle Brúgvin um Streymini silla Streymoy saarele. Ilm läheb veel sandimaks: Sundinil sajab. Edasi piki Sundini lääne- ja Kollafjørðuri fjordi põhjakallast Kollfjarðartunnilinisse – ja selle lõunaotsast on vaid paarteist kilomeetrit Tórshavnini. Hotelli juures oleme 18.40 paiku, pealinnas pole ilmal häda midagi.

Päeva viimase pildi teen 19.20 hotelli kõrval hiina restoranis Seven, kuhu väikese seltskonnaga sööma läheme ja kus meid teenindab hästi pehme inglise keelega pisike aasialanna. Sojaga loomaliha ja Okkara siider maksavad kokku 149 DKK. Rein läheb veel linna, minule tänaseks aitab,

Aga mu virtuaalreisil on jäänud üle vaadata veel kolm saart.


No comments:

Post a Comment