Jätkame 22. juuli 2016
laevareisi Põhjasaarte vahel ketšil Dragin. Ikka nii, et kapten,
kelle nime ma paraku ei tea, jagab selgitusi ja giid Ivi paneb need
eesti keelde ümber.
Tasub tähele panna:
taevas tagaplaanil tundub sel hetkel – 13.05 paiku – olema üsna pilvine, ent ilm
on nüüd sedavõrd soe, et poeg Rein on jope maha ajanud ja
jäänud T-särgi väele.
Oleme just Klaksvíki
lahest välja jõudnud ja vasakule pööranud, et pöörata veidi hiljem paremale, Kunoy
ja Kalsoy saare vahele.
Tammist on Vikipeedias vähemalt kaks suurepärast fotot.
Esimene (foto: Erik Christensen, Porkeri / Wikimedia, 2002) on tehtud Kunoy
poolt ja sellel on kenasti näha Klaksvíkist tulev tee, Ánavegur,
ning mäest laskuv Strondverkið’ elektrijaama toiteveetoru ning natuke ka
üht jõujaama maja.
Teisel, õhuvaatel (foto:
R. Hokwerda / Wikimedia, 2012), on peal suurem osa Haraldssundi külast ja sissesõit tunnelisse,
millel igati loogilise nimi Kunoyartunnilin. Liiklustoru valmis
1988. aastal ja on 3031 meetrit pikk. Lahes võib näha ka mitut sumpa.
Miks ehitati 1986. aastal
just sellise kujuga tamm üle Haraldssundi, ei oska mina oma harimatuses arvata.
Tundub, et mingit läbipääsu paatidele tammis ei ole. Võib-olla oleks seda
siinsetel tormistel vetel raske korraldada. Poleks tammi ja tunnelit 1980. aastatel
ehitatud, oleks Kunoy saare elanike hulk praeguseks kindlasti väiksem, kui ta
nüüd on.
Üldist juttu Kunoy
saarest (taanipäraselt Kunø) on hea alustada ikka saare kaardiga (allikas:
Anker Eli Petersen – http://www.faroestamps.fo
/ Wikimedia, 2006). Ikka põhjaloode–lõunakagu suunalise pikliku saare
pikkus on üle 14 km ja pindala 35,5 km². Saare nimi on tõlkes Naissaar
või Naistesaar ja selle nime olevat saar saanud põhjatipus asuvalt ligi 820 meetri
kõrguselt, peaaegu püstloodis Atlandi ookeani laskuvalt Kunoyarnakkuri kaljult
ehk Naisekaljult. Kunoy läänenaaber on Kalsoy – Meessaar või Mehesaar või Meestesaar
– teisel pool Kalsoyarfjørðuri nimelist väina. Idanaaber, Haraldssundi tagune
Borðoy oli pikemalt jutuks kolmes eelmises postituses.
Kunoy saarel on üldse
kaks küla: peale juba mainitud Haraldssundi läänerannikul asuv, saarega sama
nime kandev Kunoy, mida peagi ka laevalt näeme. 2016. aasta septembris elas
saarel 142 elanikku, neist 73 Haraldssundis ja 69 Kunoy külas.
Eks see saare võimas mägisus
olegi põhjus, miks siin on nii vähe asustust. Idarannikul on küll jõgede
õõnestatud ümaraid orgusid (fääri keeles botnur),
ent sinnagi ei saa asulaid rajada, sest nõlvad on liiga järsud ja laviinioht
väga suur.
Fotol on mäed
Haraldsundi küla kohal.
Üks foto veel ka Haraldsundi
külast (2 x foto: Erik Christensen, Porkeri / Wikimedia, 2002). Üks
kõnekas fakt paiga ajaloost: 1705. aastal vangistati üks siinne talumees, kuna
ta sai vahetuskaubana kahe paari sokkide eest Hollandi laevalt tubakat ja
rikkus sellega rängalt Taani kuningliku kaubandusmonopoli reegleid.
1860. aastal oli külas
olnud viis majapidamist. Kaks kilomeetrit külast lõunas on väheke varemeid, mis
tuntud kui Hálendarbúðnir; pärimuse
kohaselt olnud seal hollandlaste asunduskoloonia. Haraldsundist algab matkatee
umbes poole nõlva kõrguselt ümber saare lõunaotsa Kunoy külasse. Enne
tunneliehitust oli see kahe küla vahel põhiline, et mitte öelda peaaegu ainus
maismaaühendus. Teine rännutee viib piki kallast sinna, kus asub hüljatud küla Skarð;
väidetavasti olevat sel teel vaja ületada lausa seitse jõge ja oja.
Vanasti olnud Haraldssundis
kombeks tähistada 2. veebruaril küünlapäeva; hiljem on püütud seda traditsiooni
taaselustada kasvõi sel kujul, et inimesi kutsutakse külasse fääri tantsu
tantsima. 27. osas kirjutasin kuulsast Fääride nõiast, kelle nimi oli Guttorm í
Múla, ja seal sai mainitud ka tema isa, just Haraldssundist pärit Rasmus
Magnusseni (1560–1670), kes, vähe sellest, et elas 110-aastaseks, sai ka 103-selt
veel kord isaks.
Põhjasaarte
bussiliinide kaart (Anker Eli
Petersen, Postverk Føroya – http://www.faroestamps.fo
/ Wikimedia, 2005; silmas tasub pidada kaardi ilmumisaastat: tookord polnud
veel ei tunnelit Eysturoy ja Borðoy vahel ega ammugi muidugi mitte Viðoy
tunnelit).
Pärast Kunoy tammi
valmimist hakkas inimesi praamide asemel saarele tooma buss nr 504, mis
liigub marsruudil Klaksvík-Ánir-Haraldssund-Kunoy küla.
Korra sai mainitud ka
küla nimega Skarð; selle asukoht on saare kaardile kenasti peale
märgitud. Kirjutasin selle küla kurvalt lõppenud ajaloost samuti 27. osas: küla
mehed – seitse neid oligi – jäid kõik sel õhtul merre ning mõne aasta jooksul
jätsid naisedki koos lastega küla maha. Jutt on 23. detsembril 1913 juhtunud
suuremast õnnetusest kaluritega, kus Skarði küla rahvas polnud kaugeltki ainus,
kes leinama jäi. Hukkunud Skarði mehi olnud kokku seitse, meessugu jäid külas
ainsatena esindama 11-aastane poiss ja 70-ne taat. Kuna pelgalt põllupidamisega
oli ses külas peaaegu võimatu ära elada, oli viimane naine Skarðist lahkunud
1919 ja nüüd näeb seal vaid varemeid (foto: Tofts/Wikimedia, 2006).
Skarðist pärit inimestest
on Vikipeedias kirjas Símun av Skarði (1872–1942), kes asutas Fääride rahvaülikooli,
ning tema õde Anna Suffía av Skarði (1876–1932), kes omamata küll pedagoogilist
haridust oli selle kooli hing. Muidugi tuleb mainida, et Símun av Skarði on 1906.
aastal loodud Fääride rahvushümni Tú
alfagra land mítt sõnade autor, viisi kirjutas Petur Alberg (1885–1940).
Hümni saab täies pikkuses kuulata näiteks https://www.youtube.com/watch?v=3DcCRHqhZxs.
Peale üle-eelmises lõigus
mainitud piki rannikut kulgeva lihtsasti läbitava matkaraja Skarði ja Haraldssundi
vahel saab Skarðis valida ka hoopis nõudlikuma tee saare
läänekaldale Kunoy külla üle ligi 600 meetrini ulatuva Skarðsgjógvi kuru
(foto: Klaus Averberg / http://faeroeer.eu/).
See olevat vaata et Fääride üldse kõige paremaid mägironimisoskusi, jõudu ja
vastupidavust nõudev matkarada. Ent kunagi oli see Skarði inimeste
igapühapäevane kirikutee – sinna ja tagasi …
Sellest Kunoy külast
kirjutan siis, kui tast laevaga mööda liigume, praegu püüan jälle tulla reisi
kronoloogiasse. Nagu eelmise osa lõpus kirjutasin, olen aegajalt segaduses: et
mis saar ja mis vaates parajasti fotol on. Ma tõesti ei saa välistada, et
kusagil võib mõni allkiri ka viltu minna.
Selle fotoga kahtlust
pole: tegemist on Kunoy lõunaotsaga; juba varasematelt fotodelt on näha,
et seal käib mingi töö; täpsemalt ma siiski midagi teada ei saa. Pilved on nii
palju kõrgemale tõusnud, et Kunoy lõunatipumägi, 703-meetrine Suður á Nakki
on nüüd tervenisti näha.
Laevuke Kalsoy saare lõunapoolseima tipu Botnstinduri (744 m)
ees.
Korraks veel pilk tagasi:
paremal Borðoy ja veidi Klaksvíki linna põhjapoolsemaid maju, vasakul Kunoy.
Umbes samal taustal on Rein plõksanud
foto, millele ka mina olen peale jäänud (Rein, Samsung).
Ümber Kunoy
lõunaotsa.
Umbes samas kohas tehtud
pilt, aga Reinuga (2 x Reinu foto).
Kalsoy läänekülje
vaateid oleme mõlemal reisil
saanud vaadata Eysturoy idakalda küladest, esmajoones Gjógvist (2015).
Üle Kalsoy madalamate kohtade paistavad siin ka Kunoy sakid.
Nüüd tuleb võimalus
uurida Kalsoy ida- ja Kunoy läänekülge.
Kalsoy (taani keeles Kalsø)
on veel piklikum – kitsam (1 kuni 3 km) ja pikem (18 km) – kui Kunoy ja
pindalalt mõneti väiksem: 30,9 km². Nagu enne juba mainisin, on saare nimi tõlgitav
kui Meessaar või Meestesaar; ma pole paraku aru saanud, kas ainult sel
põhjusel, et idapoolne naabersaar on Naissaar või on seal ka mingi muu taust.
Kalsoy kuulub igati
õigustatult välissaarte (Útoyggjar) hulka. Meenub, et olen seda
terminit küll mitu korda kasutanud, mitte aga seletanud, mis on välissaared.
See on lihtne: nende hulka on arvatud saared, millel on ülejäänutega kehv
ühendus, mis pealegi ei pruugi iga päev võimalikuks osutuda, enamasti kehvade
ilmaolude tõttu. Kalsoy on just selline: siia ei tule ei tunnelit, tammi ega
silda.
Läänenaabrist Eysturoyst
lahutab Kalsoyd põhja pool üpris lai Djúpini väin, lõunaotsas hoopis kitsam
Leirvíksfjørður; kagunaaber on Borðoy saar.
Dramaatiliselt järsust ja
raskesti ligipääsetavast läänerannikust on osa linnukaljud; linnulaatadest
kuulsaim on loodes Kalsvíki lahes pesitsev Fääride suurim kaljukajakakoloonia.
Muidugi on sellelgi saarel määratletud BirdLife’i tähtsaid linnualasid ehk
IBA-sid, kus kaitstavad liigid eelkõige ikka lunnid, atlandi tormipääsud ja
krüüslid. Kalsoy eelis linnuparadiisina on see, et erinevalt mõnestki teisest
saarest pole siin ei hiiri ega rotte.
Saare idakülg on hoopis
laugem, selle sügavates idüllilistes orgudes (botnar) on neli küla, kus võimalik veidi ka põldu pidada.
Põhjapoolsemad Trøllanes (19 el) ja Mikladalur (34 el) moodustasid varem
omaette kommuuni Mikladals kommuna; nüüd kuuluvad aga Põhjasaarte metropoli Klaksvíki
külge. Lõunapoolsed Húsar (47 el) ja Syðradalur (7 el) olid 2016. aastal veel omaette
kommuunis nimega Húsa kommuna, aga
nüüd on vist nemadki Klaksvíkiga liidetud – haldusreform on käinud ka Fääridel.
Viies küla, saare edelanurgas asunud Blankskáli hüljati 19. sajandi alguses,
kui laviin oli maju lõhkunud. Teadja inimene oskavat Eysturoylt Leirvíkist üle
kitsa Leirvíksfjørðuri näha nii varemeid kui ka kunagisi põlde.
Märgitud elanike arve
tuleb võtta väga orienteeruvatena, sest eri allikates võivad need üsna tublisti
erineda ja pealegi on nad ka ajas kiiresti muutuvad – üldjuhul ikka vähenemise
suunas: ka Fäärid aina linnastuvad.
Tagasi vaadates näen, et kaptenil ja Ivil on ka üks rahulikum
hetk, mil ei pea seletusi jagama. Kokkurullitud purje ja kaptenisilla vahelt
paistavad Lääne-Borðoy mäed,
kaptenisillast vasakul saab aga korraks veel silmata siinset „suurlinna“ Klaksvíkit; …
… mille suumin viimast korda
lähemale.
Syðradaluri kohal
kõrguvad Kalsoy kõrguselt teine tipp Botnstindur
(paremal, 743 m) ja Gríslatindur (703
m). Nende alt kulgevat teed mööda edasi sõites …
Nagu mõni aeg tagasi
teksti vahel olnud bussiliinide kaardilt näha, kurseerib Syðradaluri ja
Trøllanesi vahel liinibuss nr 505, väidetavalt paar korda päevas.
Klaksvíkiga peab ühendust
laevuke nimega Sam, millele mahub ka
paarkümmend sõiduautot ja mis teeb päeva jooksul mitu sõitu (foto: Arne List / Wikimedia, 2008).
Elanike arv on aina vähenenud – vähemalt osalt ka õnnetuste tõttu kalapüügil;
praegust hulka pakuvad eri allikad pisut erinevalt, aga ikka alla kümne.
Fääridel on ka teine
Syðradalur: Streymoy saarel pealinnast läänes, mõne kilomeetri kaugusel Húsareyni
mäe taga. Vahet tehakse kahel Streymoyl fääri keeles eessõnadega: Streymoy küla
puhul kasutatakse sees- ja seestütleva käände eessõnu (í Syðradali og úr Syðradali í Streymoy – Syðradaluris ja
Syðradalurist Streymoyl) ning Kalsoy küla korral alal- ja alaltütleva käände
eessõnu (á Syðradali og av Syðradali í
Kalsoy – Syðradaluril ja Syðradalurilt Kalsoyl).
Reinu taustaks on sel fotol just samad tipud, mis Syðradalurit lääne poolt tuulte eest
varjavad: Gríslatindur ja Botnstindur.
Korraks vaade ette põhjakaare suunas tasapisi
lainevale Kalsoyarfjorðurile.
Autoparvlaev Sam sõidab
ka järgmisse külla ja pigem selle juurde kuulub ka äsja mainitud lõhehaudejaam.
See Kalsoy vanim ja suurim küla Húsar
(hääldus umbes hüusar), taani nimega Husum.
Nagu mitmed varasemates
osades jutuks olnud või ka järgmine Kalsoy küla Mikladalur on seegi küla
esmamainitud aastaist 1350–1400 pärinevas seadusdokumendis „Koerakirjas“ (Hundabrævið).
Ka Húsari elanike arv on aina vähenenud; saksakeelse Vikipeedia
kinnitusel oli 2016. a sügisel külas 37 elanikku. Enamasti töötavad nad kas
lõhede haudejaamas, on kalurid või peavad lambaid.
2016. sügisel jõudis
Húsari kommuuni nagu ka Klaksvíkisse klaasfiiberjuhtmete kaudu kiire internet.
Eelmine, 1862 ehitatud kirik
oli samuti kivist, aga mätaskatusega. Selle lõhkusid 1916. aastal talvised tormid,
nii et küla oli neli aastat ilma kirikuta. Uus pühakoda valmis meister Guttorm
Eysteroy käe all ja läks nii kalliks, et tühjaks tehti mitte ainult
Põhjasaarte, vaid kogu saarestiku kirikukassa. See kirik on punase
tinakatusega.
Väga omapärane on ukselink: väikese delfiini kujuline (http://www.danske-kirker.dk/index.php/19-faeroerne/209-husar-husum-kirke).
Ilm
läheb aina päikselisemaks ja soojemaks: reisikaaslase Mari tehtud fotol olen endale päiksekaitseks
mütsilodu pähe surunud, aga jope on veel seljas.
Kalsoy järgmised „sakid“. Maantee mahub
siin veel rannaribale ära. Hakkame
jõudma poole saare pikkuseni.
Sel kohal sügan ma kodus
pilte uurides oma vaest kukalt ikka päris raevukalt, sest oleme jõudnud paika,
kus tähelepanu peab jätkuma mõlema kalda jaoks: algab tunnelite piirkond. Teen otsuse eelkõige mägede kuju järgi ja
selle põhjal usun, et sel fotol on Kunoy saar ja selle postituse alguses jutuks
olnud Kunoyartunnilini Kunoy küla poolne ehk läänepoolne suue. Meenutan, et see 1988. aastal valminud tunnel on
3031 meetrit pikk. Kui ma nappe postitusi tõlkida püüdes olen õigesti aru
saanud, siis kuni viimaste aegadeni oli tunnel täiesti pime.
Sama koht suumimata kujul, …
… Kunoy küla poole viiv tee …
… ja Kunoy küla ise.
Enne, kui hakkan pikemalt
Kunoy külast kirjutama, pööran objektiivi uuesti Kalsoy poole ja püüan sealt kokku
seada samasuguse pildirea lõuna poolt põhja poole. Esmalt uuesti Húsari küla iseloomuliku külataguse vägeva uhteoruga, …
Järgmises mägede reas
peaksid kindlasti olema Miðardalstindur
(579 m) ja Hattardalstindur
(644 m).
Samast kohast kuus minutit hiljem tehtud foto.
Viimase koha vasakust poolest
suumin välja sellise mulle teadmata
tekkega suure süvise või kaevandi;
eelmise fotoga ühised on uhteorud, aga ka maantee serva püstitatud suurem ja
veidi maad nõlvast üles väiksem ehitis, ilmselt küünid. Veel suuremaks suumitud
fotolt leian hulga valgeid täppe, millest enamik on ilmselt kivirahnud, aga
arvatavasti on osa neist hoopis lambad.
Sedagi fotot peaks
vaatama suure suumiga, siis poleks raskusi leida mõlemast nõlvast tunnelisuu.
Kalsoy põhjapoolse osa puurisid tunneliehitajad 1970.–80. aastatel nii
põhjalikult läbi, et rahvasuu kutsub saart Plokkflöödiks: tunnelisuud on kui flöödi näpuavad.
Tunneleid (fääri keeles Kalsoyartunlarnir) on kokku lausa
viis, neist kolm saare keskpaiga ja Mikladaluri küla vahel: lõuna poolt alates
1979. aastal valminud Villingardalstunnilin
(1193 m) ning 1980 lõpetatud Ritudalstunnilin
(683 m) ja Mikladalstunnilin (1082
m). Väidetavasti on needki tunnelid valgustuseta.
Hüppan taas üle Kalsoyarfjørðuri: Kalsoy kõige
lõunapoolsema tunnelisuudmega võrreldes veel pisut lõuna pool asub Kunoyl
saarega sama nime kandev Kunoy küla (Kunoyarbygd),
taanipäraselt Kunø. Klõpsin tast tosina minuti jooksul oma paarkümmend fotot ja
nüüd on tükk tegemist, et just need kõige kõnekamad välja otsida. Ritta ei saa
nad seejuures mitte kronoloogilises järjekorras, vaid nii, nagu mulle tundub
loogilisem. Ja muidugi otsin lisa ka Vikipeediast.
See pilt on tõesti
ajaliselt esimene, tehtud kell 13.36.
Siit on esiteks näha, et küla koosneb otsekui kolmest eraldi osast; see on tunnistus sellest, et küla on alguse
saanud kolmest talust. Ja teiseks tasub tähele panna madalamat kohta küla kohal
kõrguval mäel. See peaks olema Skarðsgjógvi kuru, mida loo algusosas vaatasime teisest küljest, kunagise Skarði küla
asupaiga kohal.
Sellesse kaadrisse
mahuvad küla lõunapoolsem ja keskmine osa – küla keskus ehk Heima í Húsi. Dramaatilised kuni 800
meetrini kõrguvad mäed moodustavad küla taustal poolringikujulise amfiteatri.
Mägede ja küla vahel on puudesalu, Fääride väikseim: 0,78
hektari suurune Viðarlundin í Kunoy. Valdav
osa puudest on männid (Pinus sylvestris).
1914. aastal istutati siia puid taanikeelse Vikipeedia andmeil lausa 1,7
hektarile; nüüd on siis paraku üle poole sellest kadunud. Alates 1949. aastast
kuulub salu omavalitsusele.
Puudesalu servas on vägev rändrahn, üks Kunoy
vaatamisväärsusi (foto: Erik Christensen
/ Wikimedia 2006). Muidugi on selle siia toonud jääaja liustikud.
Küla keskus, Heima
í Húsi, kiriku ja sadamaga. Kuni
tunneli valmimiseni 1988. aastal ühendas küla Klaksvíkiga praam. Pärast
tunneli valmimist on külla ehitatud hulk uusi maju; suurem osa inimesi töötab
Klaksvíkis. Saare idaserva, saare ainsasse teise külla Haraldssundi viib kaks
võimalikku jalgteed, mida sai loo alguses ka mainitud: kas ümber saare
lõunaotsa umbes poole nõlva kõrguselt või siis üle 600 meetri kõrguse Skarðsgjógvi
kuru; viimane tee on jõukohane ainult vastupidavatele ja vilunutele.
Esimese kooli sai küla
1886. aastal. Kunoy on 1930. aastal moodustatud samanimelise omavalitsuse, Kunoyar kommuna keskus. 2016. aasta
sügisel elas külas 69 inimest. Kunoy külas on ka kohvik, Kaffistovan í Kunoy.
Külaidüll õhtupäikeses. Fääride
väiksematele saartele väga iseloomulikult tõuseb sadama juurest külasse treppidega slipp; üles saab ka pikemat
kurvilist teed pidi (foto: Erik
Christensen, Porkeri / Wikimedia, 2004).
Läbi küla voolava jõekese
või oja Myllá ääres on vana
mätaskatusega vesiveski. See on
ehitatud nii, et töötab ka siis, kui vett ojas napilt (foto: Torbenbrinker / Wikimedia, 2006).
Vaade põhja poolt (foto: Erik
Christensen / Wikimedia, 2009).
Teed ja tänavad külas on
käänulised, sest kõrguste vahed on üsna suured. Olulise lisa uhkele vaatele
lisab muidugi ka naabersaar Kalsoy,
olgu sealsed mäed siis pealegi madalamad.
Kõik oleneb vaatenurgast:
kui eelmisel fotol tundub kirik olevat
õige madalal, peaaegu ookeani ääres, siis siit (foto: Erik Christensen, Porkeri / Wikimedia, 2004) on näha, et pole ühti.
Kirik on ehitatud vana,
traditsioonilise mätaskatusega pühakoja asemele aastal 1867: 20. mail hakati
tööga pihta ja 17. oktoobril oli hoone valmis, nii et 1. advendil sai pühakoja
sisse õnnistada. Ehitustöödes, mida juhatas kogenud meister Símun Ericsen
Haraldssundist, lõid kaasa kõik saare elanikud. Näiteks korraldati selleks, et
hankida altar ja kroonlühter, omapärane korjandus: iga püügilt tulnud paat annetas
kiriku heaks ühe tursa.
Alul oli kirikul
kiltkivikatus, mis hiljem asendati punase laineplekiga. 1992. aastal võttis
Fääride valitsus Kunoy kiriku ja surnuaia mälestisena kaitse alla, aga muidugi
toimuvad pühakojas endist viisi ka jumalateenistused.
Kirikuhõbe on pärit 1830.
aastatest ja oli kasutusel juba vanas kirikus. Ka kirikukell valati vana kiriku
kella metallist (2 x foto: http://www.danske-kirker.dk/index.php/19-faeroerne/218-kunoy-kirkja).
Veel üks näide küla kõrguste vahedest: ka põhjapoolse
osa majad asuvad üsna erinevatel nivoodel. Pildi vasakus serva on veelkord näha
sadamasse laskuv serpentiintee (foto: Erik Christensen, Porkeri / Wikimedia,
2004).
Vaade ka lõuna poolt
põhjakaarde (foto: Erik Christensen,
Porkeri / Wikimedia, 2002). Külast on näha nii Heima í Húsi kui ka
väheldane põhjapoolseim osa. Taamal tõuseb pilvedesse Kalsoy põhjaosa.
Küla põhjapoolses osas on vaid mõni
üksik maja.
Selle sakslaste blogipostituse
fotosid vaadates tuleb tunne, et ehkki olen Fääridel kolm korda käinud, on kõik
kõige põnevam mul tegelikult nägemata: selleks oleks vaja ronida ilusa ilmaga
mäetippudele…
Kusagilt mujalt leian nende
isemoodi kaljude kohta legendi: et need olevat Noa laeva plangutuse vajutatud, kui laev tahtis siin saarel randuda.
Kunoy külast oleme
möödunud kolmveerand kahe paiku. Jätkame oma teekonda lehtri kombel tasapisi
laienevas Kalsoyarfjørðuri lahes üsna Kunoy saare ranniku lähedal, nii et
järgmise pooltunni jooksul klõpsin Kalsoyst
terve seeria üsna üht nägu fotosid, mis erinevad eelkõige pildistusnurga,
aga ka selle poolest, kui palju ma parajasti suumin.
Sellel 13.38 klõpsatul pildil on eristatavad mõlemad tunnelisuud, mis olid ka
viimasel pildil enne Kunoy küla põhjalikku ülevaatust. Esimene neist on üsna
nõlva alaosas, teine omajagu kõrgemal, esimeses suures orus, ja selle lähedal
on ka üks ehitis, ilmselt küün. Need peaksid siis olema vastavalt Villingardalstunnilini (1193 m) ja Ritudalstunnilini (683 m) lõunapoolne
suue. Järgnevast kolmest orust on
esimene ja viimane sel fotol peaaegu märkamatud, küll on aga hästi näha keskmine, Mikladalur, kus ka sama nime
kandev küla.
Kümme minutit hiljem,13.48, on ka need „varjatud orud“ näha.
Pildi vasakpoolses servas on Ritudalstunnilini suue; järgmises orus tuleb maantee jälle
päevavalguse kätte, et oru vastasnõlval sukelduda Mikladalstunnilinisse (1082 m); ei maanteed ega teise tunneli suid
ole pildil näha. Küll on Mikladaluri
küla kohal täiesti silmatav neljanda tunneli Trøllanestunnilini (ehitatud
1985, 2248 m) lõunasuue.
Viimasest haruneb veel viieski, Teymur í
Djúpadal (ehitatud 1979–85, 220 m).
Kui kellelgi peaks tulema mõte näiteks Syðradaluri
sadamast jalgsi piki tervet saart lõunatippu Kalluri majaka juurde matkata,
siis peab ta tahes-tahtmata kasutama tunneleid. Ohtlik see iseenesest pole, ka
mitte heitgaaside pärast, sest eriti saare põhjaosas on liiklus peaaegu
olematu. Ent kindlasti peab olema kaasas taskulamp. Enne teele minekut tasub
siiski mõelda: on ju viimane tunnel ikkagi üle kahe kilomeetri pikk ja kitsas,
pealegi külm ja niiske. Selge on aga ka see, et teekond Mikladalurist
Trøllanesi külla üle mägede on väga järsk ja ohtlik.
13.56 tehtud fotolt leiab terav silm suumides üles nii Mikladalstunnilini kui ka Trøllanestunnilini lõunasuudme. Järjest paremini
hoomatavamaks saab saare siit vaadates viimane
suur org (tegelikult on üks org veel: see, milles asub Trøllanesi küla) ja Mikladalur on nüüd juba tervenisti
nähtav. Kõrge tipp, mis kolmel viimasel fotol on endale ühe pilve mütsiks
õngitsenud, on 788 meetrit kõrge Nestindar,
mille kohta eespool kirjutasin, et see on Kalsoy kõrgeim ja Fääride kõrguselt 13.
tipp.
Ühel samal ajal tehtud
fotol olen minagi peal (Reinu foto).
Aga nüüd on aeg jälle ka Kunoy „järele aidata“, sest 13.54 ettepoole tehtud fotol „kaob“
saare ots juba „nurga taha ära“.
Objektiivi mõne minuti
jooksul lõunast põhja poole
liigutades saan detailirohke rea. Sel pildil domineerivad paar koske, lisaks uhteorud ja taas ilmuvad „Noa laeva plangutuse
jälgedega“ kaljud.
Siin näeb hästi mägede kihilisust ja uhteorge.
Umbes sama koht mõnede reisikaaslastega (Reinu foto).
Sel pildil on „plangutuse mõju“ eriti selgesti näha.
Lisaks veel üks kosk ja rohked erosioonijäljed.
Rannakaljudes on
siin-seal näha ka kulpaid.
Millise tipu nõlvade all
me parajasti oleme, on väga raske öelda, sest selgelt eristunud orgusid Kunoy
läänerannikul ei ole. Ja selleks, et tippusid tõesti silmitseda saaks, peaksime
olema rannikust kaugemal.
Aga nüüd jälle üle lahe Kalsoyle. 14.01 tehtud fotol on Mikladaluri
org peaaegu üleni näha, külast
rääkimata. Küla kohal kulgeb kahe tunneli vahel maantee, mille juurest laskub
harutee külla.
Sellise pildi suumin Mikladaluri külast 14.06. Kuna me
tuleme tagasiteel sellele külale hoopis lähemale, jätan pikema jutu just
sellesse aega.
Oleme jõudnud juba üsna Kalsoyarfjørðuri
lahe viimasesse ookeanipoolsesse viiendikku ja kell on 14.05, ent Djúpidalur tundub
ikka veel olema idaranniku viimane org.
14.14 on lõpuks pildile jõudnud saare
põhjaots ja hakkab ka paistma, et enne seda on „nurga taga“ üks org veel.
14.25 on see viimane org ja selle
asuv Trøllanesi küla lõpuks näha.
Kalsoy saare
põhjapoolseim asula Trøllanes (hääldus
umbes trödlanes), taanipäraselt Troldenæs,
on tilluke, mõneteist elanikuga küla (foto: http://www.faroeislands.dk).
Ega suur siia järsuseinalisse kitsasse orgu mahukski. Selles vaates lõpeb Kunoy
peaaegu püstloodis seinaga.
Tõlkes tähendab Trøllanesi nimi Trollineeme, pildil on vana talumaja ses külas.
Legendi kohaselt käinud vanal ajal trollid igal aastal kolmekuningapäeval siin möllamas ja
seepärast pidanud elanikud alati naaberkülas Mikladaluris varju otsima. Just
selle tõttu olevatki külal selline nimi.
Ühel aastal jäänud aga üks tänapäevaselt öeldes
liikumispuudega memm paigale ja peitnud end trollide tulles elutuppa laua alla.
Trollid teinud pidu pidades ja tantsides sellist müra, et surmani hirmunud
memmeke kutsunud Jeesus Kristust appi. Niipea, kui see nimi trollide kõrvu jõudis,
kadunud nad külast, et enam mitte kunagi naasta.
Kui külarahvas jälle koju tagasi pöördus, olnud
üldine arvamus, et mutike on hukka saanud. Ent memm olnud elus ja terve ning saanud
jutustada, mis tol ööl oli juhtunud.
Trøllanesi inimesed on
ennast ikka elatanud põllupidamisega.
Esimest korda mainitakse küla 1584. aastal; toona oli siin olnud kaks talu. 18.
sajandil olnud majapidamisi neli, 20. sajandil viis.
1686. aasta suvel
röövisid muidu raskesti ligipääsetavat küla kaheksa relvastatud piraati, kes
saabusid seda tüüpi laevukesel, mida toona kasutasid hollandi ja briti kalurid.
Kurjamid röövisid toitu ning isevalmistatud ja ostetud riidekraami.
1942 jõudis Trøllanesi
külla kaheksa meest Suðuroy rannikul Váguri juures uppunud saksa kuunarilt; nad
olid tervelt 53 päeva aerutanud.
1983. aasta detsembris
hakkas Trøllanesis (3 x foto: foto: Erik Christensen / Wikimedia, 2007) käima
helikopter, kuna liinipraam Barsskor ei
suutnud sageli halva ilma tõttu randuda. Kui 1985 valmis 2248-meetrine Trøllanestunnilini tunnel, langesid need
mured muidugi ära. Idüllilises külas elavat praegu kolm peret, kõik olevat
tublid ja elujõulised, nii et nende teisale kolimist pole küll põhjust karta.
Külast saab matkata Kalsoy
saare põhjatippu. Siit avaneb üliuhke
vaade Kunoy saare põhjaotsale Kunoyarnakkur ja Viðoy saare põhjatipus asuvale Ennibergi
neemele (foto: User:Thorbjoern /
Wikimedia, 2000). Meenutan, et ligi 820-meetrine, peaaegu vertikaalselt ookeani
langev Kunoyarnakkur on väidetavasti andnud nime saarele. Ennibergi neeme kalju
on kõrge 754 meetrit.
Veel veidi maad põhja
pool asub Kalluri neemel 240 meetri
kõrgusel 1927. aastal rajatud 4,5 meetri kõrgune tuletorn. Tundub, et Vikipeedia autorid pole tuletorni lähedusse
veel roninud, igatahes fotodega on kitsas käes. Ent Fääri tuletornide
veebilehelt Lighthouses of the Faroes (http://www.unc.edu/~rowlett/lighthouse/fro.htm) leian
kaks väikest, aga imekena Alessio Mesiano
fotot vaatega ühelt …
… ja teiselt poolt.
Tuletorni lähistel on ka
selle postituses alguses mainitud Kalsvíki laht, kus pesitseb Fääride suurim
kaljukajaka (Rissa tridactyla) koloonia.
Trøllanesi traditsiooniline
toit on lambarupskitest valmistatav (kui ma õigesti aru saan, siis keeratakse
rupskid suurrasvikusse) garnatálg (foto: Erik Christensen / Wikimedia, 2006). Valmis garnatálg lõigatakse viiludeks,
praetakse ja serveeritakse koos õhu käes kuivatatud kalaga (restfisk). Ingliskeelne Vikipeedia pakub
teatavate garnatálgi analoogidena –
aga kindlasti mitte identsetena! – välja šoti hägise (haggis), Leedu kepeninė ja
Islandi sláturi.
Guugeldades avastan, et
vähemalt 2017. aastal on Trøllanesis ka tilluke
toidupood (kioskin) (foto: Mattias
Nutt / www.google.com/maps, 2017).
Paistab niiviisi, et
päris sellest Kalsoy põhjaotsast mul
fotot polegi. Seepärast pean siia pistma jälle ühe Fääride margi. 2004. aasta väikepoognast
„Reis laeval Maria 1854“ pärit margi on kujundanud meile tänu selles blogis
kasutatud kaartidele ehk juba natuke tuttav Fääride postiteenistuse kunstnik Anker
Eli Petersen, poogen on trükitud Prantsusmaal.
Margipildid on tegelikult koopiad Samuel Rathbone’i and E. H. Greigi
raamatus A Narrative of the Cruise of
the Yacht Maria Among the Feroe Islands in the Summer of 1854 ilmunud litograafiatest. Need kaks
noort britti võtsid 19. sajandi keskel Fääridel ette väga põhjaliku
uurimisreisi, mis on ses raamatus kokku võetud. Avastan, et raamatu tekst on
täielikult internetis saadaval, nii et kunagi tuleks see ette võtta.
This comment has been removed by a blog administrator.
ReplyDelete