Seekordne minek põhineb 2016.
aasta 22. juuli muljetel. Päris otseselt ma selle sõidupäeva hommikust
kirjutanud pole: need muljed said põimitud 2015. aasta omadega 7. postitusse,
kus juttu käigust Saksunisse.
Hommikune teekond kulgeb
mööda Kollafjørðuri fjordi põhja- ja Sundini väina läänekallast kuni Hvalvíki
külani, sealt Saksunisse ja tagasi.
Just paar pilti tagasiteelt
Saksunist Sundini väina poole aitavad näidata, et ilm pole suurem asi:
kohati vihmaveejoad lausa voolavad mööda esiklaasi.
Sõidame uuesti läbi
Hvalvíki ...
... ja jõuame taas Sundini
väina äärde. Hommikuse bussisõidu lõpp-punkti Klaksvíkini jääb siit 38 kilomeetrit
ja kell on 10.12.
Hvalvíkist Sundini
sillani on vaid 3 km; sobiv koht korrata paari fakti, mis kirjas 8.
postituses: sild Brúgvin um Streymin (tõlkes „sild hoovuse
kohal“) ehitati väina kitsaimasse kohta (við Streymin) 1973. aastal ja
pikkust on tal 220 m.
Olgu pilt pealegi udusevõitu,
ometi on hästi eristatav silla teises otsas asuv Norðskáli küla ja selle
kohal mäkke kaarduv maantee, mida mööda meiegi sõidame. Taevas on
endiselt pilves ja üksildane pikk pilveräbal on seadnud ennast ka väina kohale.
Siis mööda nõlva mäkke;
siinpool väina Norðskáli ja Svínáir, teisel pool Nesvík.
Poolel nõlval sukeldume Norðskáli
tunnelisse (Norðskálatunnilin), mille eelmises osas läbisime
vastassuunas (2520 m, valminud 1976). Fotole on jäänud ka meie toreda bussijuhi
Anni peegeldus. Teisel pool tunnelit laskume aheliku vastasnõlvalt
Skálafjørðuri fjordi äärde ja sõidame piki selle idakallast ...
Sel fotol oleme juba Leirvíkis.
Saan tänu oma suurepärasele istekohale otse bussijuht Anni taga (veelkord suur
tänu Marile, kes selle koha just mulle kinni pani!) seekord siingi hoopis
sisukamad fotod, kui mul oli panna 26. postitusse.
Tunnelisse sõiduks on
siia rajatud päris keerukas liiklussõlm, millest peavad ju ka paadid
läbi saama. Foto paremas servas ongi paadikuuride rida.
Meeldetuletus: tunnelilõbu
eest tuleb maksta! Taustal eespool siinsed vägevad muulid ja
tagapool Kalsoy saare mägine siluett.
Veel üks kinnitus liiklussõlme
ja muuli ehitajate tublidusest.
Üks silt annab veelkord
teada tunnelimaksust ja üks videovalvest. Keskmist silti Sjálvvirkandi
gjaldstøð püüan tõlkida veebi fääri-inglise sõnaraamatu abil: sjálvur
= self, virka = act, gjald = fee, payment, støð
= station. Kokku siis „iseteenenduslik maksupunkt“ – fääri keel
on imelihtne! ☺
Aga Leirvíksfjørðuri
kohal lösutav valge pilve- või udumass teeb aiva murelikumaks: mis siis,
kui samasugune on ka meie laevasõidutrassi kohal?!
Valgesse uttu me siiski
ei sukeldu: juba on näha, et saame sellest altpoolt mööda nagu ka
fjordist...
Sukeldume hoopis praegu
Fääride pikimasse, 6,3 km pikkusesse Põhjasaarte-
tunnelisse (Norðoyatunnilin),
mis ühendab Eysturoy ja Borðoy saart (vt lähemalt eelmisest postitusest).
Püüan nüüdki klõpsida
pilte Tróndur Paturssoni loodud valgus-
installatsioonist – ja üks tuleb
isegi enamvähem välja.
See foto sobinuks paremini muidugi eelmisse postitusse: ehkki näeme Viðareiðit ka täna, siis sedapuhku me sinna 18 kilomeetri taha „maailma lõppu“ ei sõida.
... ja esimene käik jälle postkontorisse. Kas see vahva purkkaev on uus või jäi ta mul eelmisel korral lihtsalt märkamata, ei oska ma muidugi öelda.
Sel korral ma marke ei pea ostma, kaardid on juba valmis ja ma panen need sellesse kasti. Jõuavad kõik kenasti ja üsna kiirelt kohale.
Kirikusse me ühiselt ei
lähe, sest seal käib parajasti kurb matusetseremoonia. Küll teeme vastastikku
pilte: mina Reinust ...
... ja Rein minust.
Ja Rein piilub siiski ka
üle ukse pühakoja sisemust (2 x Reinu foto, iPhone).
Majad kiriku kõrval nõlval. Ka Klaksvíki lahe orus on priske
ja madal pilvisus.
Istume jälle bussi:
sõidame ümber Klaksvíki lahe otsa, kus teen läbi akna udupildi ühest pooleli
ehitisest.
Buss toob meid 11.15-ks
sadama lähistele, kus saame tubli poolteist tundi linnas ringi uidata.
Panen siia eelmiseski osas kasutatud Klaksvíki linnaplaani (allikas: Anker Eli Petersen, http://www.faroestamps.fo / Wikimedia, 2004), kuhu üritan märkida mõned kohad, kus käime või mida eemalt näeme ja mille asukoha suudan kaardil enamvähem tuvastada: 1 on Christiani kirik (ja kohe selle vastas üle Klaksvíksveguri on postkontor), 2 – sadam, 3 – turismiinfopunkt, 4 – Föroya Bjór, 5 – muuseum, 6 – Friða, 7 – jalgpalliväljak, 8 – Hotel Klaksvík.
Liigume esialgu Reinuga
paaris. Kahemastine purjekas kai ääres peaks olema just see, millega
varsti merele läheme. Tasub meelde jätta mastide erinevad kõrgused: pärast saan
teada, et see annab võtme, et määrata purjeka tüüpi.
Jälle võimalus fääri keelega tegelda: sõna støð sai enne juba üle vaadatud (station), sløkkilið = fire department, kokku tuleb see, mis on niigi selge: tuletõrjedepoo ☺.
... pood, kus on ka võimalus rahuldada oma kohvihimu (Reinu kõrval maas on minu seljakott-taburet, mis on mul seljahäda tõttu kaasas ja mida ka kasutan).
Liigume mööda Nólsoyar
Pálsgøtat fjordi otsa ehk kesklinna poole. Nólsoyar Pálsgøta, võib öelda,
on linna idapoole peatänav või õigemini osa sellest: tänava põhjaots kannab
nime Stangavegur; lahe otsa juures on peatänava jätk edelasse suunduv Biskupstøðgøta
ning ristteel, mille ühel küljel postkontor ja teisel kirik, algab taas põhja
poole suunduv Klaksvíksvegur, selle põhjaots kannab nime Stoksoyrarvegur. Nii
et selline U-tähe kujuline tänavate rida on see tuiksoon, mille ääres on valdav
osa kauplusi ja muid avalikke asutusi ning kust kahele poole hargnevad risti
nõlvaga kulgevad ikka lüheldased tänavakesed; peatänaval on lahe idakaldal kolm
kuni viis, läänekaldal viis kuni seitse paralleeltänavat, nii et kokku on linn selline
U-ks keeratud kitsas teedevõrk.
Pilk üle lahe lõunapoolse osa. Christiani kirik jääb kas selle pooleli ehituse taha või siis napilt pildist vasakule välja.
Pilk ka umbes loode suunas. Arvan kohapeal olles kaardi järgi, et pirakas maja lahe teisel kaldal üsna foto paremas serva võiks olla muuseum; kodus saan teada, et siiski ei ole. Kaardil, mille me peagi linna turismiinfopunktist saame, on koos nimedega kirjas küll rohkesti kauplusi, ent vaatamisväärsusi näitavad ainult tingmärgid, nii et endal tuleb mõistatada, mis on mis.
Google Mapsi toel leian
isegi selle märgatud hoone nime – Heimið við Vágna (ilmselt „kodu
lahe ääres“) – ja avamise kuupäeva: 9. november 2013. Püüan sõnahaaval tõlkida
ka asutuse kodulehe lauseid, aga ega eriti kaugele ei jõua. Julgen siiski
arvata, et tegemist on mingi näiteks meditsiini-või vanurite hooldusasutusega,
aga võin olla ka päris valel teel.
Üsna Nólsoyar Pálsgøta lõunapoolses lõpus märkan tänavast lahe pool silti, mis kinnitab, et olen jõudnud rahvuskangelase majani. Paraku ei anna siingi guugeldus ühtegi ingliskeelset vastet. Pálli eluloost on teada, et sajandivahetuse paiku suri tema esimene naine Sigga Maria Tummasdóttir ja 1801 abiellus mees Maren või Marin Malene Ziskaga, kelle isa oli Klaksvíki lähistel nn kuningatalu rentnik. Páll asunud samas kandis rentima teist kuningatalu ja olnud selleski töös nii edukas, et teeninud ära Taani kuningliku põllumajanduse arendamise ühingu hõbemedali; see jäänud tal küll enneaegse traagilise surma tõttu kätte saamata. Nii et ehk see on siin see, mis Pálli talust alles jäänud.
Üsna Nólsoyar Pálsgøta lõunapoolses lõpus märkan tänavast lahe pool silti, mis kinnitab, et olen jõudnud rahvuskangelase majani. Paraku ei anna siingi guugeldus ühtegi ingliskeelset vastet. Pálli eluloost on teada, et sajandivahetuse paiku suri tema esimene naine Sigga Maria Tummasdóttir ja 1801 abiellus mees Maren või Marin Malene Ziskaga, kelle isa oli Klaksvíki lähistel nn kuningatalu rentnik. Páll asunud samas kandis rentima teist kuningatalu ja olnud selleski töös nii edukas, et teeninud ära Taani kuningliku põllumajanduse arendamise ühingu hõbemedali; see jäänud tal küll enneaegse traagilise surma tõttu kätte saamata. Nii et ehk see on siin see, mis Pálli talust alles jäänud.
Ehk siis nende majade
pärast ongi just see tänav siin Nólsoyar Pálsgøta. Kusagilt olen leidnud ka
kinnituse, et fjordil hoitakse mootorpaati Nólsoyar
Páll, mis ehitatud 1927. aastal just Klaksvíkis ja kuulub nüüd siinsele
muuseumile.
Neid ridu kirjutades ja mööda internetiavarusi ringi siblides leian Nólsoyar Pálli maja (Húsið hjá Nólsoyar Páll) ehitusest foto (allikas: http://www.jn.fo), mis tehtud tänavu, 2017. aasta juuli alguses. Paistab tulema esinduslik rajatis.
Et muuseum juba paar korda jutust läbi käinud, siis on paras koht pista siia ka samuti suure otsingu viljana leitud Klaksvíki muuseumi (Norðoya Fornminnissavn) foto (kuvatõmmis Imants Kruminši fotost, 2017, võrgupaigast https://www.google.ee/maps). Muuseum asub tõesti veidi aega tagasi jutuks olnud keskuse lähedal, aga lahest pisut kaugemal (Klaksvíksvegur 86).
Muuseum asutati 1968.
aastal ja tegutseb aastast 1974 vanas kuningliku kaubandusmonopoli hoones
(ehitatud 1838). Üks muuseumi ruum on kunagine pesumaja,…
… kus aastail 1932–1961 töötas linna apteek (foto: http://visitfaroeislands.com). Kogu apteegi atribuutika on alles hoitud ja vaatamiseks väljas. Muuseumi teises osas saab näha vanaaegseid tööriistu, kalastamisel ja igapäevaelus kasutatud esemeid; eksponeeritud on ka hulk vanu fotosid Põhjasaartest.
Mõned näited majadest Nólsoyar Pálsgøtal või sellega ristuvatel tänavatel. Mõni neist on väga soliidne, …
… enamasti on tegemist
siiski tagasihoidlike väheldaste ehitistega.
Peatänavaga ristuvad
uulitsad on, nagu öeldud, päris lüheldased, sest järsk nõlv tuleb vastu.
Väikese platsikese servas, kus Nólsoyar Pálsgøtast on saanud juba Biskupsstøðgøta, seisavad nurgeti teineteise kõrval linna raamatukogu …
… ja turisminfopunkt; viimases käime muidugi ka sees, aga „saak“, nagu enne juba vihjasin, on kehvapoolne.
Väljaku keskel istub aga üks õige uhke hoiakuga härra, kuju ees on ka sildike, nii et põhiteabe saab kohe kätte: see on J. F. Kjølbro (1887–1967), mälestussamba autor aga ikka Hans Pauli Olsen ja kuju valmimise aastad 1998–2002. Mõistatame Reinuga, kes see mees võiks olla, aga ega päris täpselt ära ei arva.
Kui pärast juba üksi
kõndides näen ka kuju tagumist poolt, …
… kus sellised detailid, siis hakkan mõtlema, et ju see on üks mees, kes on linna mõndagi ehitanud. Ega see päris vale olegi: tegemist on Jógvan Frederik Kjølbro, väiketalumehe ja kaluri kitsastest oludest pärit pojaga, kes ennast võimsalt üles töötas ja lõi kogu saarestiku oma aja suurima äriimpeeriumi. Alustanud toidulao töötajana, ostis ta juba 22-selt oma kalalaeva, hiljem oli just tema Fääride kalalaevastiku moderniseerija, asutas siiani suurima kalatöötlusettevõtte, edendas mitmel moel kogu linna taristut. Elu viimastel aastakümnetel Kjølbro oma äridega enam nii edukas polnud, ent ometi oli tal vaieldamatult suur roll selles, et Fääride majandus on olnud nii edukas.
Huvitav ja oluline asjaolu
on see, et Kjølbro oli pärit väga usklikust perekonnast ja temastki sai
veendunud kristlane, kes elas väga valusalt üle Fääridel rohkesti ette tulnud
kalurite hukkumisi. Mingil hetkel pettus ta luteri kirikus ja temast sai
vennastekoguduse (kui see ikka on õige vaste ingliskeelsele terminile Brethren
congregation) veendunud liige ja toetaja.
Ehkki Kjølbro roll oli
mitmeski suhtes väga tähtis tervele saarestikule, teenis ta eelkõige ikkagi oma
sünnilinna ja tahtis, et tema loodu jääks Klaksvíkisse. Üsna ilmselt on just
Kjølbro mõju ka selles, et 2012. aasta rahvaloenduse andmetel on Klaksvíki
elanike religioosne suundumus suuresti erinev teistest fäärlastest: siin on
oluliselt suurem vennastekiriku mõju, ligi 40% kuulub siinsesse Betesda
kogudusse.
Kodus leian oma üllatuseks, et see moodne maja, mis asub turismiinfopunkti teise, läänepoolse külje lähedal, ongi just Betesda kogudusehoone, valminud 2014. Ehitust rahastasid koguduseliikmed ise, nii et see on omamoodi sümbol ja kinnitus koguduse tugevuse kohta.
Eelmisel fotol vasakut kätt jääva piirde taga on pooleliolev maja, mida sadama juurde sõidul bussiaknast pildistasin.
Teabetahvlilt on näha, milline see elumaja valmides välja näeb. Nimi tundub tal olema Biskupstorg; tänav siinsamas kõrval, meenutan, on Biskupstøðgøta. Oma rohkeid kaootilisi Klaksvíki-guugeldusi tehes olen märganud, et Biskupstø on ses kandis päris levinud perekonnanimi.
Kui tahvlile kirjutatud
infot uskuda, peaks maja nende ridade kirjutamise ajal juba valmis olema.
Üks asi, mis veel guugeldades silma hakkab, on ilmselge plaan Klaksvíki lahe lõunaotsa hoonestust suuresti ümber ehitada: leida on mitmeid projekte, üks näide ka siia. Selle on joonistanud 1994. aastal Nicholas Boyarsky ja Nicola Murphy asutatud ja Londonis tegutseva büroo Boyarsky Murphy Architects arhitektid, nende veebist http://boyarskymurphy.com on see pilt ka pärit. Asja mõte olevat muu hulgas seada tõke piki orgu puhuvatele tuultele. Ent sellelt pildilt on põnev otsida ka maju, millest olen kirjutanud või veel kirjutan: infopunkti, Betesdat, Nólsoyar Pálli talu, õlletehast, rääkimata kirikust ja postimajast.
Kusagil siin läheme
Reinuga lahku: temal on rohkem kõnniindu, minul tikub põlv haiget tegema. Liigun
vaid pisut läänekaarde edasi mööda kõige lahepoolsemat tänavakest, mille nimi Við
Sandin.
Ehitusplatsi serval hakkab silma üks tähtis meeldetuletus koeraomanikele, aga tagaplaanil on midagi huviväärsemat: …
… kohalik õlletehas. Õllekompanii nimi on Föroya Bjór ehk Fääride õlu. Tootmise pani 1888. aastal käima Símun F. Hansen, kes oli 1883 läinud Taani õlle pruulimist ja pakendamist õppima. Ju ta siis sai asja nii hästi kätte, et asutas naastes Klaksvíkisse oma pruulikoja. See oli saartel teine: esimese, Restorffs Bryggjarí, käivitas juba 1849 pealinnas Tórshavnis taani-saksa juurtega Martin Christian Restorff; firma oli üks vanimaid õlletootjaid kogu Taani kuningriigis.
Restorffide pere käes oli
firma 2002. aastani, siis müüdi see kohalikele ärimeestele. Need loobusid
esmalt 2005. aastal karastusjookidest, mille tootmise võttis üle just Föroya
Bjór, 2007. aastal panid aga vabriku hoopis kinni.
Nii oli Föroya Bjór paar aastat ainus Fääride õlle- ja karastusjookide tootja, kuni 2010. aastal alustas pealinna lähedal Velbastaðuris Okkara Bryggjarí nimeline pruulikoda (tõlkes „Meie pruulikoda“, vt ka 21. postitusest). Öeldakse, et kui Föroya valmistab jooke traditsioonilises stiilis, siis Okkara on käsitöönduslikum. Tundub ka, et nii kangeid kesvamärjukesi nagu on Okkara Brandan (10,4%) või Okkara Risi (8,1%) Foroya ei pruuli. Küll on mõlema toodete seas nii Gold kui ka Klassik.
Asutamisest peale on kompanii Föroya Bjór sümbol olnud jäär. Tasub tähele panna, et firma nimes kasutatakse taanipärase føroyar asemel vanemat, fääri keelendit föroya.
Fääride õlu ei jõudnud
varem kaugemale kui Taani, ent 2009. aastal avas Föroya Bjór kontori
Reykjanesbæris ja hakkas oma tooteid Islandile eksportima.
Ega ma kaugemale ei kõnnigi kui postimajani, sest kindel plaan on teha enne laevasõitu ka kerge eine.
Nii et kõmbin jälle laheotsa
juurde tagasi …
… ja lähenen turismiinfopunktile
nüüd lääneküljest.
Siin on selle naaber fääri
kudumite kauplus, Norðoya Heimavirki. Just selle ja laheotsa
vahel on Nólsoyar Pálli maja ehitusplats.
Kaks näidet fääri
tüdrukute soengumoest 2016.
Majade juures on kastid
põnevate lilledega, …
… mille targad botaanikud-aednikud määravad kodus prantsuse lavendliks (Lavandula stoechas) ja lisavad, et see olevat ka meil ilutaimena juba pildil.
Siis olen jälle Nólsoyar Pálsgøtal. Viimane risttänav, mis seob peatänavaga kõik kolm paralleeltänavat, on Fjøsabrekka, edasi läheb nõlv selleks juba liiga järsuks.
Leian Nólsoyar Pálsgøtalt meelepärase söögikoha, Friða. Menüüst hakkab juba tänaval silma, et pakutakse kalasuppi: viimane aeg oleks kalapüügipealinnas midagi taolist süüa.
Kohvik on väga tore, teenindajateks kenad neiud. Püüan ka ise mõne foto teha, aga millegipärast on need kõik jälle väga udused, seepärast teen jälle ühe „laenu“
(kuvatõmmis Jon
Drefvelini fotost, 2017, võrgupaigast https://www.google.ee/maps).
Tagaseina aknapooles
servas on pilt Nólsoyar Pállist ja tema laeva Royndin Friða purjest (vt.
ka 30. postitust); küllap on sellelt laevalt võetud ka kohviku nimi.
Kalasupp (69 DKK) on paks ja vürtsine, rohkete
krevettidega, maitseb suurepäraselt ja täidab piisavalt kõhtu.
Ühe oma udupildi siiski lisan siia: üritan kempsus teha enekat, sest mulle meeldib kangesti see kirev sein…
Nii nagu kohvikust välja
astun, kohtun otsemaid poeg Reinuga. Tema on kõndinud piki Gerðagøtat
veidi kesklinnast eemale…
… ja leidnud sealt mälestusmärgi
kahe, …
… 1745. ja 1765. aasta laviini ohvritele. Mäletan, et eelmise aasta reisil silmasin seda bussiaknast.
Kui sama teed mööda
kesklinnast kagu suunas edasi minna, jõuab siinsesse „metsa“ (Viðarlundin
úti í Grøv), mis ulatub Klaksvíki lahe lõunapoolse naaberfjordi,
Borðoyarvíki kaldale. Istandus loodi 1980 3,3-hektarilisele maatükile; 2006.
aastal salu laiendati. Puistu serval voolab oja, lähedal on kena kosk ja kõik
see kokku on populaarne väljasõidukoht, kus sisustatud ka grillimispaik.
Lähikonnast on leitud nii viikingi- kui ka keskaegse asustuse jälgi.
Reinu tagasiteel tehtud
foto: Klaksvíki jalgpallistaadion. Kohalik jalgpallimeeskond kannab
lihtsakoelist nime KÍ Klaksvík ehk Klaksvíki spordiklubi.
Ohoo, pilvede vahele on
ilmunud siniseid laike! Ilm polegi lootusetult halb (4 x Rein, iPhone).
Nüüd liigume juba koos piki Nólsoyar Pálsgøtat; vasakul ees on näha suur supermarket FK; selles käime külakostiks väikseid šokolaade ostmas.
Maju tänava vastasküljelt; kuni 689 m kõrgusele tõusva Myrkjanoyrarfjalli nõlv on tõesti väga lähedal ja väga järsk.
Enne, kui sadamasse
pöörame, väike ülestähendus ka Klaksvíki osavõturohkeima kultuuriürituse kohta.
Üle-eelmises osas
kirjutasin Syðrugøtas suviti toimuvast muusikafestivalist G! Festival, mida
käib kuulamas 5000 ja rohkem inimest; Klaksvíkis samuti aastast-aastasse
peetaval Summarfestivalurinil löövat kaasa veel vähemalt kaks korda rohkem
kuulajaid. Kui festival augustis 2004 esimest korda toimus, oli tükitud ainult
3000 piletit – ja need said lootusetult otsa. Aasta hiljem varutud juba 6000
sissepääsutähte.
Kõikide aastate
andmeid mul pole, aga suurim mulle teada publikuarv, 12 000, on pärit
2010. aastast. Kaasa aitas hea ilm, näiteks aasta enne seda tulnud tugeva tuule
ja kõva vihma tõttu osa festivali kontserte lausa ära jätta. 2010. aasta
festivali kaks isemoodi üritust oli samal ajal Klaksvíkis toimunud Fääride jalgpalli
karikavõistluste (Løgmanssteypið)
finaali võitnud meeskonna EB/Streymur (võitsid 1:0 ÍF Fuglafjørðurit) ning koos
kolme britiga äsja uue sõuderekordi püstitanud Hvannasundi mehe Livar Nystedi
austamine; need mehed olid 44 päevaga sõudnud üle Põhja-Atlandi New York Cityst
Scilly saartele Cornwallist edelas.
12.45 paiku oleme sadamas. Otse vastas on seesama arvatav hooldusasutus, mille sisu otsinguist enne kirjutasin.
Suumin selle hoone tagant välja hotelli, mille seinal kiri Hotel Sjomansheim. Võõrastemaja ametlik nimi on tegelikult Hotel Klaksvík; minu arusaamist mööda rohkem hotelle linnas polegi, küll aga mitmeid külalismaju, B&B-sid.
Nii me siis ootame,
…
Tervet laeva pildistada
paraku ei õnnestu: olen talle selleks liiga lähedal, eemale saaks ju astuda,
aga siis jääb ilmtingimata midagi ette. Hea, et enne sai vähemalt tagantvaade
tehtud!
Selgub, et sellise
purjeka tüüp on ketš. Vikipeediast: ketš on taglase tüüp ja selle
järgi nimetatud väike, kahemastiline purjelaev, mille besaanmast on palju lühem
kui grootmast ja mille besaanmast asub laeva roolipeast eespool. Juttu on
ses artiklis muidugi veel pikalt, võtan veel ühe lõigu: ketš on tavaliselt
kas bermuudapurjedega ehk bermuudaketš või kahvelpurjedega ehk kahvelketš. On
ka taakselketše, mis sarnanevad põhimõttelt taakselkuunariga. Traditsiooniline
kahvelketš oli varem väikese purjekana levinud eeskätt Lääne-Euroopas.
Tänapäevane bermuudaketš on ilmselt levinuim kahemastilise purjejahi tüüp.
Teabetahvlilt saab ka
teada, et purjeka pikkus on 24 m ja laius 4,74 m ning ehitusaasta 1945.
Kogu see purjelaevade lahterdamine on minu jaoks umbes sama keeruline nagu fääri nimede tõlkimine veebisõnaraamatu toel. Aga samast Vikipeedia artiklist jääb mulje, et bermuudaketš on pukspriidita. Kuna sel meremineku laevukesel on pukspriit olemas, ...
Purjeka nimi on Dragin;
nime kõlalise sarnasuse ja sellesama täävikuju järgi arvan esiti, et ju see
tähendab Draakonit. Veebi sõnaraamat seda kummatigi ei kinnita: draakon olevat
fääri keeles hoopis dreki. Ent ütlen jälle, et mine sa neid tüvehäälikute
muutumisi käänamisel tea...
Muutused taevas on üha rõõmustavamad: pilvkate on juba palju hõredam; ilmunud on juba ka varjud, nii et päike on pilve tagant valla päästetud. Et ka ootamine rõõmsam oleks, näidatakse linnast hangitut: ...
... nii on keegi ostnud suveniirpudelikese fääride akvavitti; akvavit (nimi tulenevat ladinakeelsest väljendist aqua vitae, „elu vesi“) on mulle varasemate kontaktide tõttu ikka tundunud Taanis või üldse Skandinaavias kõige enam tarbitava kange alkoholina.
Mõni minut enne kella üht saame laevale ning meid tervitab kapten, muheda olekuga papi, kelle nimi jääb kahjuks küll küsimata. Sissejuhatus käib harjumuspärases stiilis: papi seletab ja Ivi tõlgib.
Põhifunktsioon olevat
laeval talitleda õppelaevana: 14–16-aastased õpilased saavad valida meresõidu
eriala ja kui ilm lubab, sõidetakse iga nädal kuni oktoobrini merele – ja
muidugi mitte niiviisi mootori popsudes nagu meie praegu, vaid ikka purjede
all. Peale selle teeb laev selliseid tellimusreise nagu täna meiega, aga käib
ka pikematel retkedel; just äsja oli tuldud kahenädalaselt reisilt Šotimaale ja
Shetlandile.
Juttu tuleb kalapüügist.
Kogu töönduslik saak minevat välismaale: enda tarbeks püüab igaüks ise. Ka meie
kapten ei ostvat kunagi kala, vaid käib ise kalal. „Nagu seakasvataja ei osta
liha,“ lisab ta muiates juurde, nagu lausa teaks, et Eesti on seavabariik.
Täpset väljasõiduaega ei märka ma üles kirjutada, aga selle pildi teeb Rein telefonikella järgi 12.58 ja see on ehk minut-paar pärast kai äärest eemaldumist. Enne nägime kaugele lahe keskpaiga poole ulatuvat maabumissilda; jõnksuke ümber selle on veel tegemata. Kõrgemalt on taevas juba üleni selge, viimane kari pilvelambaid puskleb veel Kunoy kaljudega.
Minut hiljem oleme selgelt lahe keskel. Punaste väravatega garaaž kaldal peaks olema seesama tuletõrjedepoo, millest enne sadamast linna poole minnes mööda kõndisime.
Seltskonna põhiosa püsib
koos ja kuulab kapteni pajatusi (3 x Rein, iPhone).
Laevu on kaide ääres mõlemas lahe servas; kohati pean päris tükk aega mõtlema, et aru saada, kummale poole mul pildi tegemise hetkel objektiiv on vaadanud. Selle ja kolme järgmise fotoga on lihtne, sest natuke on pildid omavahel kaetud, pealegi on läänepoolsed mäed väheke madalamad kui idas kõrguv Myrkjanoyrarfjall.
Püüan tagajärjetult leida, mis võiks olla pikkades majades kaipealsel. Arvata võib, et midagi kalatöötlemisega seotut, aga kes teab.
See laev on parajasti sadamas seisvatest üks kõige suuremaid; taustal kõrguv mägi peaks olema Klaksvíkile nime andnud Klakkur (414 m).
Mööda tuhiseb tüdrukute kuuepaat. Paraku ei taba ma pildistamiseks parimat hetke: kõige uhkema pildi saaksin siis, kui aerud on lõpuni tõmmatud, ...
... nagu näha Reinu Samsungiga tehtud fotol: – sõudjate kehad on siis veepinnaga lõpuks peaaegu paralleelselt. Ja paadike lendab pöörase kiirusega.
Pilk ka lahe idakaldale. Ilm on nüüd tõesti ilus, aga tuul veel sedavõrd vinge, et parem on mütsi kinni hoida.
Pean siia laenama ühe uduhalli pildi eelmisest postitusest, mis sai tehtud idakaldalt sõidul põhja poole: nii palju kaugemalt, et peal on terve Klakkur ja lahe läänekalda põhjaotsa majad selle nõlval (2015). Selle abil on lihtsam mõned seekordsed fotod paika seada. Häda selles, et magan ümber Klakkuri sõidu millegipärast lihtsalt maha ja huvitavamad kohad jäävad pildistamata.
Kõige põhjapoolsemad majad sel kaldal on mul pildil siiski olemas. Tundub, nagu läheks nende kõrvalt mäe sisse avaus.
Liigutan objektiivi veidi
lõuna ehk kesklinna poole, siin on tagaplaanil näha teine mägi Klaksvíki
kohal: Hálgafelli (503 m).
Tagasivaade linna
poole on tehtud 13.04;
hakkame jõudma Klaksvíki lahe suudmesse.
Liigutan objektiivi vasakule ehk põhja poole; linn hakkab tasapisi lõppema: maju jääb üsna väheseks. Selle pildi vasaku serva majad …
… on jälle selle pildi paremas servas. Meelde tasub jätta siin vasakus servas algavad kütusemahutid: varsti näeme neid taas. Ent muid maju sel fotol peaaegu polegi. Eelmises osas kirjutasin, kuidas Klaksvík laieneb põhja suunas ja kasvab kokku oma põhjanaabri Ániri küla ja selles asuva Põhjasadama Norðhavniga; päris nii see siiski veel vähemalt 2016 suvel ei ole.
Selle väga olulise lainurkfoto taasavastan nende ridade kirjutamise ajal. Kellaajaliselt on ta varasem kui mitu eelmist pilti, aga sisuliselt sobib just siia: kohe on käes Klaksvíki lahe lõpp, otse ees on Kunoy, enne seda pöörame vasakule, Borðoy saare Klakkuriga poolsaare ja Kunoy otsa vahelt läbi, ning seejärel keerame üsna kohe paremale Kunoy ja Kalsoy vahelisse Kalsoyarfjorðurisse (2 x Rein, Samsung)
Lisan siia selguse huvides Põhjasaartega lõigendi ühest Fääride kaardist (allikas: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Map_of_the_Faroe_Islands_af.svg), kus pole küll peal päris kõiki kohti, millest järgmises osas juttu tuleb, aga midagi siiski.
Enne seda pööret on aga vaja üle vaadata paar fotot, mis seotud veel Klaksvíkist tehtud piltidega. Paar fotot tagasi kirjutasin, et vaja oleks meeles pidada foto vasakus servas näha kütusemahutid. Sel fotol siin on nad üsna paremas servas. Veidi maad edasi tuleb samuti veidi aega tagasi mainitud Ániri või Ánirnari küla ja veel natuke edasi on paari laevaga Norðhavn, Klaksvíki Põhjasadam, mille juures teadja oskab eristada uusi korterelamuid, veel kõrgemal nõlval aga Árnafjørðuri tunneli suudme ja selle juurde mäest üles viiva maantee (vt ka eelmist postitust). Ja veel jupike maad edasi tuleb mäest alla majade rühma juurde veetoru.
Veekogu, mille ääres
mainitud kohad asuvad, kannab nime Haraldssund, see on Kunoy ja Borðoy
vaheline väin. Jään äkitselt mõtlema nimede väikese vastuolulisuse üle: Kunoy
ja Kalsoy vaheline Kalsoyarfjørður on nime järgi fjord, ehkki on mõlemast
otsast avatud, Haraldssund, nime järgi väin, on ju vähemalt laevanduse mõttes
umbne, kuna veel veidi maad sellest veetoruga majade rühmast edasi algab
Borðoylt Kunoyle viiv tamm; järgmisse ossa panen sellest ka paar fotot.
Aga praegu keskendun sellele „veetoruga majade rühmale“, nagu teda äsja nimetasin. Pole muidugi raske ära arvata, et tegemist on hüdroelektrijaama ja tema toitetoruga. Viimasel kaardil on see koht – erinevalt näiteks tammist – kenasti peal, nimeks Strond. Suumin selle nii palju lähemale, kui mu ixus vähegi kannatab.
Strondi, esmakordselt
1584. aastal kirjasõnas mainitud küla, tegelikult enam pole – viimased elanikud
lahkusid 1930, ent nimi kandus siia rajatud jõujaamale üle. Esmalt ehitati just
hüdroelektrijaam, aga seda laiendati hiljem soojusgeneraatoritega, mis töötavad
diiselkütusel.
Võib-olla ma eksin, aga
mulle tundub, et ega ma Fääride elektritootmisest polegi eriti kirjutanud, ehkki
mitut elektrijaama oleme fotodel näinud küll. Energiatootmise ja -jaotamisega
tegeleb saartel kompanii SEV .
Kompanii nimi on tuletatud selle 1. oktoobril 1946. aastal asutanud kolme saare
nimede esitähtedest: Streymoy, Eysturoy ja Vágar. Valdav enamik nende saarte omavalitsustest
lõi asutamisel kaasa; 1963. aastaks olid liitunud ka kõik ülejäänud Fääride
omavalitused. Mul on kasutada 2015. aasta arvud, siis tuli 60% toodetud
energiast taastuvallikatest: 17,8% andsid Neshagi ja Húsahagi tuulepargid,
42,3% tuli hüdroelektrijaamadest. 2015. aastal teenis SEV
Põhjamaade nõukogu keskkonnaauhinna.
Ülejäänud viis SEV jõujaama on väikesed generaatorid Fugloyl,
Mykinesel, Kolturil, Skúvoyl ja Stóra Dímunil; need varustavad elektriga neid
saari ja pole üldisesse vooluvõrku lülitatud.
Elektrijutu järel jätkame enne ette võetud kursimuutusega. See Reinu tehtud foto (iPhone) paneb mu üsna põhjalikult pead murdma. Lõpuks arvan siiski, et esiplaanil oleva mäe ja tagumiste vahelt peab lai vesi läbi käima. Sel juhul on esiplaanil jälle Klakkur, taga aga Kalsoy saar oma küladega. Ehk siis oleme tegemas seda pööret vasakule, millest enne kaardi lisamist kirjutasin.
Järgmises osas jätkame ketšil Dragin reisi Põhjasaarte vahel; olen sel fotol tabanud hetke, kui suurem osa seltskonda on kogunenud laevukese käilaossa, sest oleme jõudnud järgmisse saarte vahelisse väina. Selle järgmise osa alguses astume siiski ühe sammukese tagasi, sest juttu tuleb esmalt Kunoy saarest ja sellele viiv tamm asub ju Haraldssundis.
No comments:
Post a Comment