Ikka on 11. juuli ja meie reisiseltskond sõidab
kolmel autol Obinitsast peaaegu otsejoones lõunasse; minna on vähem kui 10 km –
…
… ja olemegi Meremäe vaatetorni juures.
Siingi on olemas Külävüü infostend, nii et vaatame, mis
seal kirjas:
Meremäe mägi on üks Haanja kõrgustiku idaosas
asuva Vaaksaare kõrgustiku kõrgemaid punkte, ulatudes 204 m üle merepinna.
Veelgi kõrgemale kerkib siit veidi Miikse poole jääva Kuksina mäe tipp: 211 m
ümp. Meremäe mäelt on näha lai panoraam u 50–70 km raadiuses. Selge ilmaga
paistab siit suurem osa Setomaast, Saalessa kirik ja mitu Petseri linna tähist.
Lõikan seekordse
Setomaa-seeria esimeses postituses nähtud Setomaa kaardist endise Meremäe valla
osa välja, et näidata mõne kõnealuse
koha asetust. Meremäe on kaardil märgitud punase topeltringiga, eelmise
postituse lõpp-punkti Obinitsa ja eelmises lõigus kirjas Miikse juurde panen
kaardile punase noolekese. Kuksina mäe asukohta (alla kahe kilomeetri Miiksest
otse põhja) sel kaardil pole ja Saalessa (Zalesje) kirik on hoopis Vene poole
peal Petserimaal (ca 8–9 km Meremäest idas). Väheke hiljem tuleb selles
postituses kaart, kus on ka Zalesje, ehkki ega see olegi ju selle postituse
seisukohalt väga oluline.
Aga veel Külävüü
stendilt:
2008. aastal ehitas Meremäe vallavalitsus mäele vaatetorni ja laululava. 2015. aastal
vana torn demonteeriti ja püstitati uus. Siinsel peoplatsil peetakse igal
aastal jaanipäeva ja teisi üritusi.
Ega muud, kui tuleb üles ronida. Astmeid loen kokku 68.
Peoplatsi tagumises
servas on väike lava ja istepingid,
samuti on ülevalt kohe selge, kus jaanituld
tehti. Paremal maantee servas on aga päikesekell,
seda uurime pärast lähemalt.
Maastik on toredasti
laineline. Vastaseliin-Meremäe-Kliima maantee,
mida mööda Obinitsast tulime, kulgeb siin torni all idakaarde, …
… aga veidikese aja
pärast tuleb kurv vasakule ja tee
suundub põhja, Obinitsa poole. Google
Maps’i kaardi lõikelt on see hästi näha.
Torni rinnatisel on kirjas ülevalt nähtavate (või teatud ilmaoludes nähtavate) lähemate ja
kaugemate kohtade nimed ja kaugused
nendeni. Praegu nähtavus vist lausa hiilgav ei ole – ja eks mu
silmanägeminegi ole just selline, nagu ta on. Kõige lähemal, 300 meetri
kaugusel edelas, …
… on Kalatsova küla, sellega pole probleemi.
Kas mõni täpike ida-kirde sektoris võiks olla …
… Petseri kloostri torn,
ei julge ma küll öelda.
Umbes samas suunas peab
olema ka endise Meremäe valla keskus.
Kui jõuan selle sildini, otsustan, et siinne
loogika minu omaga ei sobi. Hea küll, eesti- ja ingliskeelset teksti võiks ju
interpreteerida nii, et mäe kõige kõrgem koht on 60 meetrit eemal. Aga vaadake venekeelset:
see viitab ju otsesõnu just torni?!
Suunad on vist peal ka
sellel liivakella-
kujulisel puuasjandusel, midagi Maret sealt igatahes uurib.
kujulisel puuasjandusel, midagi Maret sealt igatahes uurib.
Veel üks vaade ülevalt
alla, vist lääne ja loode vahele, siis
kobin jälle maapinnale …
… ja uurin veel kord torni, mille sindlikatuse tipus lehvib
uhkesti Setomaa lipp. Lipust
kirjutasin pisut selle seeria teises postituses ja seda näeme sel reisil tõesti
ikka kohe päris sageli.
Küll ei märka ma kusagil Setomaa vappi, millest leian pildi seda
postitust kirjutades. Kui lipu kujundus valiti välja 2003 Obinitsas toimunud
VII Seto kongressil, siis vapi oma 2014. aastal Värskas toimunud XI Seto kongressil
(https://www.setomaa.ee/kogukond/seto-vapp).
Kas fikseeritud on ka vapi värvid või ainult kuju, ei oska ma
öelda, sest võrgupaigas https://et.wikipedia.org/wiki/Fail:Setomaa_vapp.svg
leidub hoopis teiste värvidega vapp.
Kui nüüd jälle ka
maapinnal kõndiva jupatsi tasandilt vaadata, siis on pilt natuke teine, näiteks
ehk künklikumgi kui ülevalt tundus.
Laululava juures on istekohti ilmselgelt vähem kui suvisel üldlaulupeol Tallinnas.
Selle majakese otstarvet ei oska ma hästi ära
arvata, …
… küll aga selle oma.
Meeli seletab Erikale, mida kõike ja
kuidas see päikesekella näidata suudab.
Maret jälgib mängu.
Nüüd on ka Eha oma tarkused letti ladunud.
Arutlus muutub aina üldrahvalikumaks, aga keskmes on ikka
Meeli. Nojah, aga päike ju ei paista…
Veel juttu Külävüü
stendilt:
Kalatsova küla /../ on ajalooliselt paiknenud
vanal Vastseliina-Petseri kauba- ja sõjateel. See tee kulges ka üle Piirimäe,
mis asub Meremäest mõni kilomeeter Vastseliina pool. Üle mäe on läbi aegade
jooksnud palju riigipiire. 10.–13. sajandil asuti läänemeresoome alasid
vallutama nii idast kui ka läänest. /../ Vallutuslained kohtusid Piusa jõe
joonel ning siia hakkas kujunema piir. Piir kujunes lõplikult välja alles 1550.
aastatel, mil Petseri klooster muutus oluliseks keskuseks. /../ Praegu tähistab
Piirimägi piiri Setomaa ja Eestimaa vahel.
/../
Seto kuningriigi päeva
idee pärineb folklorist Paul Hagult, kes
nägi samalaadset ettevõtmist Norras, kus saamid kuulutavad igal aastal kolmeks
päevaks välja Metsasoome vabariigi. Esimene Seto kuningriik kuulutati välja
1994. aastal Obinitsas. Sestsaadik kehtestavad setod igal aastal kordamööda
ühes Setomaa vallas augusti esimesel laupäeval üheks päevaks oma kuningriigi.
Kuningriigil on oma lipp ja hümn, samuti piir , millest üle pääsemiseks peavad
need, kes ei kanna seto rõivaid, ostma viisa.
/../
Nagu igas õiges kuningriigis, on ka setodel oma
kuningas: selleks on nimetatud seto eepose nimikangelane Peko. Peko puhkab aga Petseri liivakoopas ega saa ise kuningriiki valitseda. Seetõttu
valitseb setosid tema nimel rahva poolt valitud asemik – Setomaa ülembsootska.
Ülembsootska valitakse kuningriigipäeval:
ülesseatud kandidaadid tõusevad pukkidele ja rahvas seab end meelepärase
kandidaadi ette ritta. Kelle ees on rohkem rahvast, see ongi uus valitseja.
Stendil soovitatakse käia
ka Miikse külas, kus Jaani kirik, iidne ohvrikivi ja allikas. Ehkki see käik on
võimalikus päevaplaanis isegi kirjas, jääb seekord seal käimata. Nii ongi
Meremäe peatus sel korral Setomaal viimane.
Magan paraku maha
Setomaalt lahkumise hetke: võinuks ju kasvõi läbi autoakna pildi klõpsata.
Ilmselt on paras aeg
pista siia korra jälle Külävüü kaart
(https://www.visitsetomaa.ee).
Nagu varem olen juba
rõhutanud, on sellele joonistatud vöökirjas lint ehk Külävüü marsruut pikem ja
pöörab lõpuks tagasi ka Setomaa lõunapoolseimasse Luhamaa nulka. Tegelikult on
Luhamaagi võimaliku peatuskohana meie reisi esialgses marsruudis kirjas, aga
mõnel meie seast on täna ajada veel perekonnaasju. Nii jäävad Setomaa kõrgeim punkt
Maaniidumägi (225,4 m) ja Luhamaa Pühavaimu kirik kunagi edaspidi vaadata.
Meie tõmbame järgmist ja
täna viimast korda ühiselt teelt kõrvale Vana-Vastseliinas
ja paneme autod parklasse. Parkla
juurest saab lugeda tagurpidi suurtähtkirja SUNNILIPOK-
SIIP ANIILESTSAV – ja just Vastseliina piiskopilinnuse varemed meile teiselt poolt maanteed vastu vaatavad; kell on jõudnud kolmveerand nelja kanti.
SIIP ANIILESTSAV – ja just Vastseliina piiskopilinnuse varemed meile teiselt poolt maanteed vastu vaatavad; kell on jõudnud kolmveerand nelja kanti.
Parkla kõrval on suur skeem, kus kogu külastatav kompleks
peal.
Selle sama skeemi taga on
külastaja rahakotisisu ihalev käsitöötare
(nr 7).
Käsitöötare ja maantee
vahel näha lasipuu otsa juures on tontlik kuju, küllap palverändur.
Üle üsnagi elava liiklusega maantee on vasakult alates näha alles mullu avatud moodsalt roostekarva palverännumaja, taamal ka lossivaremete ots, …
… ning lõpuks kompleksi peamaja.
Küllap on siin kusagil ka Külävüü stend, aga minul jääb see märkamata. Nii pean seekord leppima sellega, et osundan kollaste akende projekti käigus paigaldatud infokandjat:
Võite kohata Musta ratsanikku, kuulda neitsite
ettekuulutusi ja mekkida kõiki tõbesid ravivat vett (torkan vahele: minust jäävad need asjad kõik
kohtamata-kuulmata-mekkimata…).
Ühel septembriööl 1353. aastal kostis tühjast
linnusekabelist imeilusat muusikat, küünlad süttisid ebamaises valguses ning
linnuserahvas nägi valget risti kabelis hõljumas.
Veel neli kuud hiljem kestis samasugune olukord ja
kõik kabeli külastajad võisid olla ime tunnistajaks. Paavsti käsul sai
Vastseliinast püha paik ja imekabelisse jõudnud arvukad palverändurid
lunastasid oma patte. Pimedad muutusid nägijateks ja kurdid kuuljaiks ning
Neuhauseni linnuse kuulsus kasvas väljaspoole Liivimaa piire.
Sel ajal, kui mina pildistan ja stendilt tekste loen, jõuavad mu kaaslased juba üle maantee minna ning nii pildistan neid ka Piiri kõrtsi sisenemas.
Ega muud, kui tuleb neile
järele kiirustada.
Eks kõrtsis ole ka igat
sorti kommertsvärki, näiteks õnneloosiratas.
Taipan pildistada ka kella, mille pildil Vastseliina linnus oma parimate päevade hiilguses; oli vist võimas küll! Paremas servas riiulil on oranži vedelikuga pudelid, millest väiksema ostan pärast kaasa.
Pudeleis on vürtsidega vein, klarett. Olen kunagi mekkinud Tallinna raeapteegi klaretti, see oli punaveini baasil. Siinne on pigem valgest veinist. Kõrtsmik valab seda soovijatele prooviks – ja ju ta mulle siis meeldis, et pärast ostan küllalt kalli väiksema pudelikese kaasa. Ent kodus see jook mulle enam eriti ei meeldi…
Kuna olen kõrvaliste
asjadega liiga ametis, siis juhtub siin ka see, et kaotan korraks kaaslased ja
liitun kogemata tasulise, giiditud ekskursiooniga. Giid räägib mingi iseäraliku
aktsendiga – äkki läti?? – eesti keelt.
Üsna kähku saan siiski oma veast aru – aina võõrad näod ümberringi! – ja jõuan kaaslastele järele. Varemed täies ilus.
Maarja kuulutamise päeval, 25. märtsil 1342,
alustati Vastseliina linnuse ehitamist piirikindlustusena Tartu piiskopkonda.
Linnus pühitseti Neitsi Maarjale ja hakati tema auks kutsuma Frouewenborchiks /
Frauenburgiks. Alles hiljem hakati linnust nimetama Novum Castrum ehk
Neuhausen, venepäraselt Novõi Gorodok, kirjakeelsena Vastseliina (uus linnus).
Kõigi linnuse stendide
nurgas on logo kirjaga Koht, kus imed on igapäevased.
Astumine on tehtud väga mugavaks.
Varemete vahelisel platsil õitseb rohkesti neid vägevaid lilli, kes on mulle lapsepõlvest peale ikka väga meeldinud ja keda olen tundnud üheksavägise nime all.
Kunagi hiljem sain teada, et üheksavägisega väga sarnane on must-vägihein. Nii ei püüa ma isegi hakata mõistatama, kummaga on siin tegemist.
Teadja oskaks ehk kohe öelda?
Mõni tükk varemeist on jäänud väga üksildaseks.
Piusa jõe ürgoru väike matkaring (~3,5 km) ja
Piusa jõe ürgoru suur matkarada (~15 km) algavad Vastseliina piiskopilinnuse
varemete juurest. Väike matkaring läbib Vastseliina mõisa parki, möödub Paabu
müürist, Kelba veskist ja läbib Kelba orgu. Suur matkarada kulgeb mööda Piusa
jõe ürgorgu Linora külani Võru-Obinitsa maanteel. Lisaks ilusatele paljanditele
näeb rajal mitut vana veski kohta. Rada on varustatud suunavate viitadega.
Otsemaid tuleb meelde üks
ammune just siit Vastseliina varemete juurest alanud tore matk, mille
tulemusena valmis ajakirja Eesti Loodus 2003. aasta 7.–8. kaksiknumbrisse ehk
Setomaa erinumbrisse lugu Eesti Looduse
teekond müürist müürini (http://vana.loodusajakiri.ee/eesti_loodus/artikkel433_415.html).
Mu matkakaaslased olid EL
peatoimetaja Toomas Kukk ja toimetaja Helen Alumäe (nüüd Külvik). Muide, Helen
kirjutas väikesed kommentaarid selle postitusterea kahele esimesele loole ja
kui siis pärast veidi kirju vahetasime, tuli välja, et just tema on Külävüü
stendide tekstide autor. Seda nüüd teades on mul eriti hea meel, et neid nendes
kirjatöödes kasutasin, sest Helen on mulle Setomaa-asjades – ja mitte ainult
neis! – suur autoriteet.
Teele mõisapargi poole viib see trepp; foto ei näita kuigi täpselt, KUI järsk see trepp tegelikult on!
Taim-sammas kivisamba taustal.
Oleme jõudnud Vastseliina linnuse kabelini.
Tekst sel roosteplaadil on päris raskesti loetav isegi natuuris, saati siis väiksel fotol. Fotot saab vajadust mööda suuremaks vedada, nii saan teksti mõningase vaevaga kenasti kätte:
Tekst sel roosteplaadil on päris raskesti loetav isegi natuuris, saati siis väiksel fotol. Fotot saab vajadust mööda suuremaks vedada, nii saan teksti mõningase vaevaga kenasti kätte:
Siin lõpeb palverännutee Maarjamaa ühest äärest
teise, Pirita kloostrist Vana-Vastseliina linnuse kabelini. Mõlemad pühakojad
olid palverännutee olulised sihtkohad juba keskajal.
Palverännak on uskuja teekond pühasse paika,
teekond Jumala armuni, iseenda leidmise teekond. Armsad kaasteelised, saatku
meid kõiki me palverännaku radadel need read vanast keldi palvest:
Ole Sina tasane tee minu ees, ole Sina juhatav
täht minu kohal, ole Sina valvas silm minu taga tänasel päeval, tänasel ööl,
ikka ja alati.
Põhjatorni ühe varemesamba otsas trooniv valge-toonekurepesa on ajalooline. Valge-toonekurg pole erinevalt oma lähisugulasest must-toonekurest Eestis ju kaugeltki põlisliik ja varaseim teadaolev pesitsemine meie riigi territooriumil registreeriti 1841. aastal just nimelt siin, Vastseliina piiskopilinnuse varemetel. Küllap on pesamaterjal ligi 180 aasta jooksul korduvalt vahetunud-uuendunud, aga vanima pesa tiitlit see ära ei võta.
Kirjutasin enne, et linnuse stendide nurgas on logo kirjaga Koht, kus imed on igapäevased. Oleksin siis peaaegu lisanud, et meie küll imesid ei näe, aga see olnuks vale mis vale. Sest tõeliselt imelised on siinsed isetekkelised (?? või on keegi neid siiski tagant utsitanud?) „lillepeenrad“: põhiliselt vist eri liiki kukeharjadest koosnevad kirevad kooslused mitmel pool varemete vahel ja peal.
Toreda lisandi sellesse põhiliselt heleroosasse-kollasesse-rohelisse värvide mängu lisavad tumedamad roosad …
… ja iseäranis veel sinised-violetsed toonid. Need
sinetajad on siin vist kurerehad.
Aastal 1342 alustati Tartu piiskopkonda
piirikindlustusena Vastseliina piiskopilinnuse ehitamist. 1353. aastal toimub
linnusekabelis Valge Risti ime ning Vastseliina piiskopilinnusest sai
palverännakute sihtkoht. Teateid palverännakute kohta linnuse kabelisse on
leida ka 15. ja 16. sajandist. 1558. a toimub sõjaretk Ivan Julma juhtimisel,
kus umbes 40 000-meheline vägi liikus üle Vastseliina Tartu piiskopkonda,
seejärel Laiuse ja Põltsamaa ümbrusesse ning läbi Järva- ja Virumaa Venemaale
tagasi. Linnus oli langenud venelaste kätte. Vastavalt Jam Zapolski vaherahu
tingimustele võtsid linnuse üle 1582. a poolakad. 1600. a algas kakskümmend
viis aastat kestev sõda Poola ja Rootsi vahel. 1601. a algul vallutasid
rootslased ka Vastseliina. Järgnevalt käis linnus korduvalt käest kätte ning
alles 1625. aastal vallutasid rootslased selle lõplikult. 1702. a hävitati
linnus Põhjasõjas Peeter I käsul.
Ega sest linnusest ole suurt alles tõesti, põhiliselt põhja- ja kirdetorn. Just kirdetorni juures olemegi ja sellelt poolt lähenedes jääb mul temast korralik foto tegemata. Võtan seepärast laenu Vikipeediast: Vastseliina piiskopilinnuse kirdetorn 2011. aasta septembris (foto: Vaido Otsar / Wikimedia, 2011).
Linnuse võtmete hoidja.
Kirdetorni ehitamise ajal arutas linnuse nõukoda, kuidas saada linnusele
tugevamat kaitset. Ühiselt otsustati, et tuleb leida neitsi linnuse võtmete
hoidjaks. Ümbruskonda saadeti teade, et otsitakse ingelliku välimusega süüta
tütarlast linnuse võtmete hoidjaks. Lootuses pääseda raskest igapäevatööst,
tuli linnusesse neidusid kaugemalt ja lähemalt, kellest valiti välja kõige
kaunim. Väljavalitud neiul paluti müüri juures põlvili langeda, anti kätte
võtmekimp ning müüriti koos võtmetega kirdetorni. Seda kohta tähistab müüri
sisse laotud rist.
Imesid tegev mesi.
Vastseliina linnust külastas Peeter I, kuid paraku polnud see aeg Liivimaale
kerge ning naaberriigi ainuvalitseja ei jäänud kostitamisega rahule. Kui 1702.
aastal oli linnust piiramas Vene vägi, siis olla Peeter I meelepaha jätkuvalt
nii suur olnud, et ta käskinud linnuse maatasa teha vaatamata sellele, et
linnus oli valmis alistuma. Kui vaenuväed olid juba linnuse all, otsustasid
kümme linnuse neitsit sulgeda end kabelisse, et nende süütus ja puhtus koos
Püha Risti väega võiks linnust kaitsta ning sinna nad ka jäid. Räägitakse, et
kui suvistel täiskuuöödel üks süütu ja puhas neitsi kabeli rohtunud müüride
peal käies neitsite laulu kuuleb, siis on see tema jaoks hea märk. Kui aga laul
kostab mõne naisterahva kõrvu, kes ennast enam neitsiks kutsuda ei või, siis
talle tähendab see kurja tõbe või isegi surma. Nuhtluse alla langenud naisi
võib päästa vaid siiras ja südamest tulev patukahetsus, mispeale linnuse
mesilased Neitsitorni müürile mett tilgutavad, mida korjates ja haigele kohale
määrides surmatõbi varsti taandub.
Minu parim foto kirdetornist on selline. Ronin ka üles; kui ma loendades ei eksinud, siis on astmeid 57.
Teen ülevalt muidugi ka peotäie fotosid. Üle kindluseõue tehtud fotol paistab kindluse kõige pikem säilinud fragment, mille vasakpoolses otsas on siitpoolt küljest tellingutes põhjatorn. Sinnagi saab üles ronida.
Teisest küljest vaadates näeb see osa välja selline.
Arutame omavahel, miks on
siin nii palju surnud, kuivanud puid.
Õiget vastust ei oska keegi pakkuda.
Loen seda alles nende ridade kirjutamise ajal kusagilt ajalehest: tegemist on ränga seenhaiguse saaresurmaga. Surmava epideemia märke olevat Eestis täheldatud juba 2003. aastast alates, aga iseäranis kiiresti on see puutaud hakanud levima mõne viimase aasta jooksul, nii et seni Eesti parkides ja looduses üsna tavaline harilik saar võib muutuda kaitsealuseks liigiks. Rootsis olevatki harilik saar seoses saaresurma massilise levikuga juba 2010. aastal kantud punasesse nimistusse.
Tornist jälle alla tulnud, jalutame lähemalt kaema ka palverändurite kodu, möödudes teel sinna sellisest lavast. Kas on see ehitis ehk seotud mingi siinse rituaaliga, ei oska ma öelda.
Piilume ka üle ukse sisse, …
… nende herneste abil tehakse keskaegset
meetodit kasutades kindlaks, kui palju rahvast majas käib: igaüks
peab ühe herne kannu pillama.
Enne seda arutame käsitöötare ees, …
… kuhu läheme samas koosseisus aasta
pärast.
Ma enamasti ei taha ennast fotodelt näha, sest ikka olen ma neil millegipärast vingus näoga. Seekord saan fotograafilt Erikalt kindla korralduse naeratada – ja pilt saabki hoopis parem.
Selle reisi järel tasub naeratada küll. Aitäh
reisikava koostajatele, kõigile kaaslastele ja iseäranis meie autot roolinud
Andrusele!
No comments:
Post a Comment