Ei hakka ennast
kordama: 2011. aasta Läänemaa-reisi päevikusse toomasjuriado.blogspot.com/2011_07_01_archive.html
panin üsna täpselt kirja, kes me sellised oleme. Põgusalt siiski: meie
sõpruskonna moodustavad 1970. aastal Tartu ülikooli lõpetanud kursusel õppinud
keemikud ja nende kaasad (enamasti vist on võinud küll öelda ainsuses: „ja
neist ühe kaasa“). Ja see sõpruskond on aastaid koos rännanud. Eelmine aasta
jäi vahele; oleme jõudnud ikka, kus tervis hakkab ellu korrektiive tegema. Sel
aastal läksime jälle, aga päris viimasel hetkel jäid ajutise tervisehäda tõttu
kõrvale kaks alalist peategelast: Eha ja Ülo (viimane just see „ühe kaasa“
ongi).
Meie seltskond öömajakoha, Kehtna majandus- ja
tehnoloogiakooli suurepärase hosteli ees: (ees vasakult) Meeli, Erika, Ann,
Andrus, (taga vasakult) Toomas, Helgi, Merike, Maret ja Tõnu; seekord siis
viimseni kõik ühel kursusel õppinud inimesed.
Reisi ajaks
valisime 3. ja 4. juuli ning reisi sihtkohaks minu mitmeaastase surve
tulemusena Raplamaa. Tahtsin sinna esmajoones seetõttu, et vist üheski
teises maakonnas pole ma käinud nii vähe.
Eks ma oleks
pidanud olema ka tubli marsruudi koostaja. Ja lõpuks ma selle kokku kirjutasingi.
Aga ilma kaasa Erika surve, alustuse ja abita võinuks see ka tegemata jääda.
Oli täielik
juhus, et just selleks ajaks andis mu tööandja, ajakiri Eesti Loodus
välja Raplamaa erinumbri. Kindlasti oli sellest marsruuti koostades
mõneti abi, võib-olla aga rohkemgi kahest intervjuust, mille tegin selle
ajakirja ilmumise järel Kuku raadio jaoks. Nii geograaf Taavi Paelt kui ka
bioloog Uudo Timmilt küsisin muude pärimiste seas lausa otse: kuhu nad
soovitaksid minna.
Taavi Pae EL loos
on tsitaat Lennart Meri raamatust „Lähenevad rannad“: Erilise aardena
säilitan Raplat: ma ei ole seal kunagi käinud ega lähegi. Pole sugugi
kindel, et hilisem president oma 1970. aastatel antud lubadust tõesti ka pidas.
Ent asja mõte on selge: Raplamaa on oma asendi tõttu (kaart: www.estlandweb.com) paljude jaoks meist
otsekui olematu maakond. Seda enam tasus teda avastada. Ette rutates võib
öelda, et kaks reisipäeva pakkusid mõnegi hea üllatuse; julgen üksiti arvata,
et kõik jäid käiguga rahule.
Raplamaa kaart (entsyklopeedia.ee/artikkel/raplamaa3).
Õige põgusalt
üldandmeid EEst ja Vikipeediast:
moodustati 1.
jaanuaril 1990 olemasoleva Rapla rajooni halduspiirides. Rajoon omakorda
moodustati 1950. aastal tollase Harjumaa lõunaosast. 1959. aastal liideti
juurde osa Türi rajoonist, 1962. aastal osa Vändra rajoonist ja peaaegu kogu
Märjamaa rajoon.
Pindala 2979,7 km2, elanikke oli 2010
36 620, 31.12.2011 – 34 914.
Keskus on Rapla linn.
10 valda (sh üks
alevvald); valdade vapid: www.raplamsl.ee.
Asulad: 1 linn (vallasisene linn), 3 alevit, 14 alevikku, 267 küla.
Raplamaa vapi (allikas: Vikipeedia) kohta on
Taavi Pae kirjutanud, et see kajastab hästi maakonna sünnilugu. Vapi
põhimotiiv on Harjumaalt ja neli värvi kilbil sümboliseerivad asjaolu, et
maakond koosneb neljast ajalooliselt maakonnast: hõbedane rist märgib
Pärnumaad, sinine kilbiosa Järvamaad ning Harju- ja Läänemaalt on kummaltki üks
punane kilbiosa.
Raplamaa lipp – ikka Vikipeediast.
Tuleme kolme
autoga eri suundadest: Merike, Tõnu ja Maret Tallinnast, Meeli ja Helgi
Jõgevamaa idaservast ning Ann, Andrus, Erika ja Toomas Tartust. Keskpõrandaks,
kus siit nurgast ja sealt nurgast tulijad kokku peavad saama, valime vaidluste
järel Lelle kiriku.
Seda leida osutub
tartlaste jaoks päris keeruliseks: küsime paar korda teed ja peame juba kohale
jõudnud kaaslastega telefonisidet. Umbes kokkulepitud ajal, kella 10 paiku,
oleme siiski kohal. Fotol on kiriku vastas asuv rahvamaja.
Apostlik-õigeusu Lelle
Püha Kolmainu kirik näeb üsna väsinud välja. Merike on vahepeal suhelnud
rahvamaja juures heina niitva isandaga ja saanud teada, et kirik töötavat paar
korda aastas; preester käivat Pärnust. Aga Lelle kool pandud kolm aastat tagasi
kinni.
Nüüd teele. Kolin
Andruse autost Merikese juhtautosse šturmani kohale. Kaardil on meie esimese
päeva peatuspaigad: punasega need, kus oleme veidi pikemalt, sinisega
põgusa pildistuspeatuse kohad.
Esimene siht on Paluküla
hiiemägi. Selle eest oli marsruuti koostades tükk heitlemist, sest ta jääb
suurest teest oma 20 km kõrvale ja sinna tuleb spetsiaalselt sõita. Aga
kaaslaste arvates on mu esialgu pakutud programm liiga mahukas ja millestki
tuleb loobuda. Paluküla jääb siiski sisse ja reisi käigus selgub, et seekord on
kava vägagi realistlik.
Mul on hiiemäega
isiklik nostalgiline side. Nimelt käisin seal 2004. aasta külmal talvel
keskkonna-telesaate „Tasakaal“ jaoks intervjuusid tegemas; kaamera ees läks
suusamäeentusiastide ja hiiekaitsjate vahel kõvaks sõnakähmluseks (fotol);
vahepeal tundus, et käedki võivadki käiku minna. Igatahes saime pärast hea loo
ja sellele pidi ka järg tulema, aga paraku läksin enne „Tasakaalu“ pealiku Riho
Västrikuga oma kasimatu suuvärgi tõttu tülli ja sain kinga...
Korra tundub, et
oleme eksinud, aga siis on teeservas rahustavad sildid.
Osundan
Vikipeediast (et.wikipedia.org/wiki/Paluküla_hiiemägi):
Paluküla hiiemäe
kõrgus on 106 meetrit üle merepinna. Tegu on ajaloolise Harjumaa kõige kõrgema
mäega. Siinse kauni, omapärase ja liigirikka looduse kaitsmiseks on loodud Kõnnumaa
maastikukaitseala.
Enne, kui kõndima
hakkame, on mul kaaslastele väike kingitus: Eesti Looduse Raplamaa erinumber (foto:
Erika).
Tundub, et
suusamäe-
arendajail vahepeal erilist edu pole olnud: ainus loodusvõõras asi, mis
mäel ja jalamil silma hakkab, on elektrivalgustuse postid.
Ja eks need kulu
pimedal ajal ära ka mäe lähedal olevale majapidamisele.
Veel
Vikipeediast:
Paluküla
hiiemäe lõunakülge kutsutakse Reevimäeks. Sõna reev tähendab rannikumurdes serva, äärt.
Reevimägi on Paluküla hiiemäe üks osa, nagu kinnitab ka kohalik pärimus.
Naudime vaateid,
siis jälle mäest alla ja autodesse. Tundub, et programm on saanud oma esimese
plusspunkti.
Ärasõidul magan
ühe risttee maha ja selle asemel, et tuldud teed pidi otse läbi Lelle sõita,
teeme esimese ülearuse mõnekilomeetrise haagi.
Liigume edelasse,
üle Lokuta Järvakandi poole. Kolm kilomeetrit pärast Lellet on Lelle mõis (www.mois.ee/parnu/lelle.shtml).
Kell 11. 20
oleme Järvakandis.
Muuseumi kodu on
viimane kuuest 1879. aastal ehitatud klaasikoja tööliselamust.
Majas oli neli
kööktuba, igas elas üks töölispere. 2000. aastal jäi maja klaasitehasele ette
ning siis tekkiski mõte tuua see alevi keskele ja muuta muuseumiks. Muuseum
avati 140-ruutmeetrisel pinnal 16. augustil 2002.
Peame hetke nõus,
kas võtta ka giid – ja teeme väga hästi, et võtame. Allan Kima, muuseumi
juhataja, osutub väga mõnusaks ja huumorimeelseks selgituste jagajaks. Esimeses
toas saab teada, kuidas töötasid keskaegsed klaasikojad, ...
... kus
klaasesemeid tehti käsitsi. Kel aega ja tahtmist, võib infotahvleilt
leida väga põhjaliku ülevaate.
Teine tuba teeb
selgemaks klaasi masintootmist. Fotol on vertikaalne mehaaniline
Fourcault’ tüüpi klaasitõmbe-
masin. Järvakandis toodeti sel meetodil lehtklaasi
aastail 1928–1995.
Meieealistele
tuttavaid Järvakandi tehase tooteid.
Põnev pudelikogu.
Kolmas tuba
räägib stendil Järvakandi ajaloost, aga ruumi keskele mahub ka näitusi.
Oktoobri keskpaigani on väljas klaasikunstniku professor Maie-Ann Rauni
tööd.
Üks näide neist
veel.
Ja veel üks
kollektsioon: Tõnu Lauk. Purgid 1850–1944.
Viimane tuba on
sisustatud tööliskorteriks: umbes selline oli 1920. aastate klaasimeistri
kodu.
Klaasi
kõikvõimalikke kasutusviise on näha nii muuseumimaja sees kui ka selle ümber.
See pole veel
kõik. Giid juhatab meid üle õue klaasikotta. Meister Eero Vaikre on täna
paraku kusagil messil, ...
... aga tema
loomingut saab riiuleil näha.
Muuseumi veeb (www.klaasimuuseum.ee)
teavitab:
Järvakandi
Klaasimuuseumi klaasikoja on üürile võtnud OÜ Klaasistuudio klaasimeistrid.
Külastajatel on võimalik klaasesemete valmimist jälgida ja soovi korral
vahetult sellest protsessist ka osa võtta: eraldi väikese tasu eest on võimalik
puhumist proovida.
Küsin
alevimeestelt teed veel ühe vaatamisväärsuse juurde; see, selgub, on päris
muuseumi lähedal – ümber nurga paremale: Järvakandi Pauluse kirik.
Järvakandi
miniatuurne puukirik ehitati 1996. ümber alevivalitsuse majast. Järvakandi
Pauluse kiriku projekteeris arhitekt Illar Kannelmäe. Hoonele lisati eeskoda
koos kellatorniga.
Altarimaali ja
vitraažide autor on kunstnik Eva Jänes. Järvakandi Pauluse kirikus saab kuulda
digitaalorelit.
Kiriku ees seisab
puust ingel.
Otse kiriku
vastas töötab endiselt edasi üle 130-aastase ajalooga, 1879 käivitatud Järvakandi
tehas, ...
... ainult et
selle omanik on nüüd USA klaasikontsern O-I (Owens-Illinois). Leian 10.
juuli 2010. aasta Maalehest teate, et tehase aastatoodangust kolmandiku
moodustavad kuulsa Finlandia vodka pudelid.
Lahkume
Järvakandist 12.40 ja oleme minu ettevaatlikult tehtud päevakavast üle
tunni aja ees.
Raikkülla on
sõita umbes 20 km; selle teeääre võimalikest vaatamisväärsustest jääb Purku kooli
park koos männikuga märkamata, küll palun pidureid tõmmata Põlma tuuliku
juures.
Vana Õhtuleht (www.ohtuleht.ee/315896) kinnitab, et
Kuuekorruselises
veskis on mitu firmat üritanud juba üle 10 aasta söögikohta pidada, kuid hoones
tegutsev ammuse peremehe vaim on äri alati tuksi keeranud. Legendi järgi
tahtvat kummitus rahu, mispärast ta peletavatki kõrtsmikud ja nende kunded
järjekindlalt minema. Ühe pidutseja olevat tige vaim koguni trepist alla lükanud.
Olgu nende
vaimudega, kuidas on, aga igatahes on Põlma tuulik üks neid väheseid
Eesti veskeid, mis jõudnud ka postmargile. See postiminiatuur anti välja
28. augustil 2008, kujundaja oli Indrek Ilves.
Sõidame
Raikkülast veidi edasi ja jõuame kell 13 paiku teeotsa, kust arvame
paremaks jala edasi minna: 300 meetrit Pakamäeni.
Siis avaneb
paremat kätt kaarekujuline paesein, ...
... mille juurde
postile kinnitatud, paraku veidi loperguseks taotud silt ütleb olulisema ära.
Täpsustusi
veebist raikkyla.ee/index.php?option=com_content&view=article&id=220&Itemid=60:
Henriku
Liivimaa kroonika andmetele toetudes on Pakamäge peetud Muinas-Eesti
hõimujuhtide kärajate ehk nõupidamise paigaks.
Ühe võimaliku
variandina oletatakse, et Jüriöö ülestõusu märgutuli süüdati Raikkülas
Pakamäel.
Pakamägi on
lame õhukese pinnakattega metsane paekõrgendik. Paekõrgendiku läbimõõt ulatub
0,7 kilomeetrini, absoluutne kõrgus 62,5 meetrini ja suhteline kõrgus ligi 9
meetrini. Kõrgendiku loode- ja põhjanõlv on väga järsk, lääneküljel lõpeb mägi
kuni 9 meetri kõrguse astanguga. Mäe nõlval käiakse talvel kelgutamas. Astang
on enamuses kaetud rusukalde ja taimestikuga, vaid keskosas paljanduvad Raikküla
lademe kivimid 2 meetri kõrguse seinana.
Hmm, siit ülevalt
vaadates tundub, et vähemalt osa seltskonnast ei huvitu üldse mitte sellest
loodus- ja muinsusimest, vaid hoopis maasikatest... Mis seal salata: vist
ootasin ma ise ka kirjelduste põhjal midagi väheke suurejoonelisemat...
Pakamäel on ka
märgistatud ja teabetahvliga varustatud loodusrada; selle jätame seekord
vallutamata.
Taas sõitu läheme
13.25 ja valime Märjamaale minekuks mitte kõige otsema, aga see-eest
asfaltkattega tee: Raikkülast paremale Lipa peale, varsti pärast Lipat uuesti
paremale – läbi Kabala Koikseni, kus pöörame vasakule Rapla-Märjamaa teele.
Viit näitab Lipal Uku Masingu sünnikohta, kenad kohad on Tammel, Kabala kool ja
Kabala mõis. Pärast on täitsa kahju, et neis kinni ei pidanud; ju on mul ka
ikka see graafikust väljamineku hirm...
13.55 oleme Märjamaal, kiriku parklas.
Märjamaa
Maarja kirik (et.wikipedia.org/wiki/Märjamaa_kirik):
Arvatavasti
14. sajandil ehitatud hoone oli kasutusel pikemalt kaitseehitisena. 1686.
aastal uuendati kirikut ning 1871. aastal ehitati kirikutorn praeguse
kõrguseni. /--/ 1941. aastal Märjamaa lahingute käigus kirik hävines
täielikult. 1959. aastaks kirik taastati ning võeti uuesti kasutusele.
Mälestusplaadid
kirikuaias II maailmasõja ja riikliku vägivalla ohvritele 1940–1954.
Õnneliku juhuse
läbi saame pühakotta ka sisse: pastor Illimar Toomet on parajasti ametis üsna
proosalise tööga – asendab läbipõlenud elektripirne uutega. Mees kutsub meid
lahkesti sisse ning pajatab kiriku ajaloost ja koguduse argipäevast.
Muu hulgas
soovitab pastor meil tulla missale. (Jääme Tõnuga nõutult arutama, mis ajast on
luteri kirikutes missad.) Lugemist ja fotosid ajaloo kohta leiab võrgupaigast kirikud.muinas.ee/?page=2&subpage=293,
samuti marjamaa.weebly.com/index.html.
Veel
Vikipeediast:
Enne 1941.
aasta põlengut kirikus olnud Christian Ackermanni 17. sajandil loodud altar oli
kingitud „Jumala auks ja kirikule kaunistuseks“ Paeküla mõisniku Anton
Friedrich von Salza ja „au ning voorusrikka proua Dorothea Taube“ poolt.
Praegu on
kasutusel arhitekt Illar Kannelmäe kavandi järgi rajatud altarilaud ning
altariseinal on Uno Roosvalti altarimaal ”Mina olen eluleib”.
Kirikutornis on
viis kella, milles üks on toodud Märjamaa õigeusu kirikust.
Neitsi Maarja
auks pühitsetud kirik on andnud nime ka Märjamaale (Maarjamaa → Märjamaa).
Enne mainitud
võrgupaigast marjamaa.weebly.com/index.html
on lugeda, et 1891. aastal oli kirikus imetlusväärne orelikontsert, kus
herra K. Türnpu imeilu hääled orilast välja meelitas, mis kuuljaid kõige
kõrgema vaimustuse piirini täitis. Meie kiriku orel, mis kuulsa meistri Tantoni
tehtud, ja selle sarnast siin ümberkaudu paremat ei ole, ehmatas üsna ära, kui
kunstniku näppude osavust tundis; kui herra Türnpu orilat proovinud, siis orel
visanud väikesed puuviled, mis lahtised olnud, vulks ja vulks tuulekastist
välja. Kontserdi ajaks olivad viled kõvasti sisse kinnitatud. /--/
31. augustil
1930. a pühitseti Märjamaal uus orel, mille maksumuseks oli 4500 krooni. /--/
Orelimeistritele H. ja J. Kriisale maksti tööraha 350 krooni. Orelil oli 16
registrit. /--/ 1930. a pühitsetud orelile polnud pikka iga antud – see hävis
1941. a tulekahjus. 1960.-1962. a ehitas Saksamaal pilliehitust õppinud pastor
Helilaid kirikusse uue oreli. Kui 1990ndail aastail pilli mitme kuu jooksul ei
mängitud, olevat hiired selle kasutuskõlbmatuks muutnud. /--/ Orel lammutati
2003. a. Tänapäeval Märjamaa kirikus orelit ei ole, jumalateenistustel
kasutatakse elektriorelit.
Vikipeediast: 11.
septembril 1932 avati pidulikult kirikuväravana kirikuaia idaküljele püstitatud
mälestusmärk Märjamaa langenud sõdurite mälestuse jäädvustamiseks.
Jätkame Vana-Vigala
poole. Esialgu oli plaan minna väikese ringiga, Sipa ja Teenuse kaudu
(27 km) ning vaadata ära ka need mõisad. Aega selleks oleks jätkunud. Paraku jään
hätta õige tee leidmisega ja tahtmatult satume otseteele (19 km).
14.45 oleme Vana-Vigalas ja peame turismikaardi
juures plaani. Saabusime kolmest kaardil enamvähem ülalt alla kulgevast teest
vasakpoolset mööda.
Esimene siht on
selge: laululava.
Tähtsamad andmed
on teabetahvlil kenasti kirjas, ainult uue laululava ehituse aeg on
puudu. Jälle aitab guugeldus (valitsus.ee/et/uudised/istungid/10512/10:15):
valitsuse
kommunikatsioonibüroo on 3. septembril 2002 kaunis kantseliidis teatanud, et Vabariigi
Valitsus eraldas valitsuse reservist Vigala Vallavalitsusele 28 000
krooni Vana-Vigala laululava taastamiseks. Vana-Vigala mõisapargis asuv
laululava hävis 8. oktoobril 2001. a süütamise tagajärjel (kriminaalasi nr
01270001205). /../ Vigala valla 2002. aasta eelarvest on planeeritud laululava
taastamiseks 60 000 krooni, 13 000 krooni on laekunud annetustena.
Vana-Vigala laululava taastamiseks kulub vastavalt eelkalkulatsioonile 359 374
krooni
Selliseid
teabetahvleid on Vana-Vigala pargis toredasti palju; mõned küll – nagu fotoltki
näha – veidi vandaalikätt tundnud.
Meie ei asu laululava
pinkidele ei laulma ega isegi mitte kontserti kuulama, vaid lõunapausi
pidama. Teabetahvlil mainitud võimsad siberi lehised on fotol kenasti
näha.
Kuniks kaaslased
lauda katavad, uudistan lähiümbrust. Sellegi aia ja värava otstarbe ...
... saab teada
tahvlilt: siin on Uexküllide rahula. Õigem oleks küll vist öelda „endine
rahula“, sest ega peale piirdeaiajupikese suurt midagi säilinud-taastatud
olegi.
Küllap oli kabelgi
omal ajal hoopis teisem.
Lai jalgtee viib
kabelist mööda Vigala jõe äärde.
Vigala jõgi
(vanem nimetus Konuvere jõgi) (ka Koluvere jõgi) on Kasari veerohkeim lisajõgi.
/../ Jõgi algab Kõnnumaal Keava rabast ja suubub Rumba külas Kasari jõkke (24,7
km suudmest).
Vigala jõe
pikkus on 101,8 kilomeetrit, valgala suurus 1577,2 ruutkilomeetrit.
Aga siis peatöö
juurde tagasi. Lõunalaud on meie reisidele omaselt ohtra, isuäratava ja
suures osas kodus kasvatatud või tehtud kattega.
Kui suurem nälg
kustutatud, jääb Meelil aega ka vaimutoitu ehk EL Raplamaa
erinumbrit maitsta.
Siis ootab looduse
ja kultuuri õpperada. Esimesena köidavad tähelepanu vägevad, kimpudena
kasvanud pärnad. Oleme suures liigirikkas Vana-Vigala mõisapargis. (www.mois.ee/laane/vigala.shtml):
Alates 13.
sajandist von Uexküllidele läänistatud suure Vigala maavalduse (mõisa) varasem
keskus paiknes Kivi-Vigalas, kiriku läheduses. 18. sajandil siirdati
mõisakeskus Kivi-Vigalast 9 km loodesse, looduslikult ilusasse veerjasse paika
Vigala jõe paremkaldale, mida hakati kutsuma Vana-Vigalaks (saksa k nii
Alt-Fickel kui ka Schloß Fickel). Seda küll hoolimata tõigast, et algne
mõisakeskus Kivi-Vigala, mis uue mõisa rajamisega kõrvalmõisa staatusse jäi, on
temast mitmeid sajandeid vanem.
1869.
aastal oli
piirkonnas suur viljaikaldus, mistõttu ohustas elanikke tõsine näljaoht. Mõis
otsustas elanikele anda tööd mõisapargi piirdemüüri ehitamisel. Kuna Vigala
piirkonnas viirsavises pinnases ehituseks sobivaid kive ei leidu, toodi kivid
üle Avaste soo taliteed pidi Koongast. Vastutasuks andis mõis ehitajatele
leivavilja. Sellest ajast kannab tänaseni säilinud pargi piirdeaed nime Näljamüür.
Nii ütleb
Vikipeedia, Näljamüüri küljes on ometi aastaarv 1867.
Pargi on rohkesti
uhkeid puid ...
... ning leidub
veesilmi, ...
... millest mõnes
õitsevad vesiroosid.
Siis jõuame kenas
korras peahoone juurde. www.mois.ee/laane/vigala.shtml:
Boris von Uexkülli
ajal 1772–75 ehitati uude paika kahekorruseline varaklassitsistlik peahoone.
Hoone püstitamisega tehti algust juba 1760. aastatel, kuid Vigala paikkonnas
asuvate liikuvate viirsavide tõttu varisesid algse hoone müürid kokku. 1864.
aastal mõisahoonet veidi muudeti.
1905. aasta
ülestõusu ajal mahapõletatud mõisahoone taastati hiljem praktiliselt endisel
kujul. 1919. aasta maareform võõrandas Vigala mõisa von Uexküllidelt, kelle
valduses see oli olnud seitse sajandit. Mõisa peahoones oli pikka aega põllutöökool;
peale selle kolimist uutesse hoonetesse 1970. aastatel asub hoones Vana-Vigala
põhikool.
Suurele teele
jõudnud, põikan korraks vasakule, et kaeda sillalt ...
... nii üles- ...
... kui ka
allavoolu Vigala jõge.
Siis teen
ümberpöörd: jõuame sissesõiduteel säilinud graniit-
obeliskideni.
Jälle tükk
sildiselgitusi.
Kõnnime mööda
tehnikumi, praeguse nimega Vana-Vigala tehnika- ja teeninduskooli
kompleksist.
Vana maja näeb
väheke väsinud välja.
Vigala
Põllutöökool avati 01. mail 1920. a. Alates 1998. a. kannab kool nime
Vana-Vigala Tehnika- ja Teeninduskool ning see vastab praegu kooli
õppesuundumustele.
/../ Praegu
õpib koolis ligikaudu 400 õpilast ja töötab 34 õpetajat. Õppetöö toimub neljas
hoones, mis asetsevad üksteisest 100–400 meetri kaugusel. Lisaks kooli
peahoonele toimub õppetöö veel kokanduse algõppe laboris, autoteeninduse ja
metallitööde õppehoones ning õppetöökodade hoones, kus asuvad autoplekksepa-,
automaalri-, puidukäsitöö-, puidumasintöötlemise-, kiviraiumise- ja sepatöö-
õppetöökojad.
Fotol on mõisa
1864. aastal arhitekt Wiedemanni plaani kohaselt uuendatud ait. Näha on,
et teda on hiljemgi muudetud. Praegu on aidas puidutöökoda.
Silt teatab, et
oleme jõudnud noore tammepargini. Esimesed puud istutas parki 1983.
aastal mõisas laululaagerdanud Eesti kooriühing, hiljem on puid lisatud mitme
piduliku sündmuse puhul.
Siis oleme aga
parklas tagasi ja kell 16.25 on aeg edasi liikuda. Liikumisteede kohta
annab täiendteavet üks varem pildistatud järjekordne tahvel.
Liigume just
mööda 1843. aastal rajatud alleega Jädivere teed; palun Merikeselt
korraks fotostoppi.
Tee serva jääb ka
hirvepark (et.wikipedia.org/wiki/Vana-Vigala_Hirvepark),
aga otsustame seekord selle 81 hektari suuruse roheala vahele jätta: tundub
teine üsna võpsikuks kasvanuna.
Jääb silma, et
suurema jaole kõrvalteedele on pandud nimed ja need on teeotsa seatud siltidel
ka kenasti kirjas: Tapamaja tee, Eravalduse tee, Konnapere tee...
9-kilomeetrisel teel Kivi-Vigalasse peaks kusagil Matthias Johann Eiseni
sünnikoha mälestuskivi, aga see jääb märkamata.
16.45 jätame autod Kivi-Vigala parklasse
kena tiigi lähistel.
Asub Enge jõe
ääres. Kivi-Vigalas suubuvad Enge jõkke Naravere oja ja Konnapere oja, mis on
küla piires paisutatud paisjärveks. Külas asus Kivi-Vigala vasallilinnus, mis
hävis 1581. aastal. Kivi-Vigalas on rahvamaja, Vigala Maarja kirik, kalmistu,
raamatukogu, põhikool ja hooldekodu.
/../
18. sajandini
nimetati Kivi-Vigala mõisat lihtsalt Vigalaks (Fickel), levis ka nimi Suur-Vigala
(Gross Fickel), hiljem kunagise kivikindluse järgi Kivi-Vigala (Stein Fickel).
Samal sajandil viidi piirkonna Uexküllide peamõis Kivi-Vigalast Vana-Vigalasse,
pärast mida sai Kivi-Vigala mõisast kirikumõis. Veel 1774. aastal oli mõisamaad
35,75 adramaad, hiljem valdused vähenesid veelgi. Lõplikult jäi mõis kiratsema
1786. aastal pärast vana puidust häärberi põlengut.
Kui kiriku
poole kõnnime ...
... jääb paremat
kätt teeserva Vigala kihelkonna tamm. Veebist ma puu kohta midagi
täpsemalt leida ei oska.
Vigala Maarja
kiriku väliskuju mulle
tuttav ette ei tule.
Kivi-Vigala
vanim ehitis Vigala kirik on ehitatud esialgsel kujul 14. sajandi esimesel
poolel ühelöövilise gooti stiilis kirikuna. Sellest ajast on säilinud aga
ainult ehitise kooriosa, kuna pikihoone ja torn on pärit hilisemast ajast.
Kui uksest sisse
astume, on vist enamvähem kõigil déjà vu-hetk: muidugi, see on seesama
pühakoda, mis sai kurikuulsaks 2005. aastal, mil kirikuõpetaja Kristiina Jõgi
meister Christian Ackermanni 1680. aastal valmistatud barokkaltari ja
-kantsli sobimatute värvidega üle värvis ning muinsuskaitse kinnitusel
sellele suure kahju tekitas. Paariaastase epopöa järel loobus muinsuskaitse
siiski tsiviilhagist ning ka esialgset pilti ei hakatud taastama.
Mina mõtlen
patuselt, et kiriku interjöör on tegelikult täitsa tore: hele ja rõõmus nagu
sefiiritort.
Oreli kohta leian, et (et.wikipedia.org/wiki/Vigala_Maarja_kirik)
paljude oluliste kiriku ajaloo tähiste hulgas on kindlasti erilisel kohal
1886. aasta, kui kogudus sai V. Müllerverstedi Tartu Peetri kiriku jaoks
valmistatud, aga suurele kirikule ilmselt väikseks jäänud suure oreli. /../
Suur pill remonditi 1997. aastal /../.
Üks aknanäide
ka.
Lähemat uurimist
väärib kiriku torn. www.eestigiid.ee/?CatID=289&ItemID=2703:
1933. a.
ehitatud Vigala kiriku torn (arh. Alar Kotli) oli ühtlasi mälestusmärk neile
kihelkonna meestele, kes langesid 1905. a. revolutsioonis, I maailmasõjas ja
Vabadussõjas.
Tahvlitel
torni seinas on
hukkunute nimed, tahvlite kohal konsoolidel seisavad graniitskulptuurid
"Sõdur" ja "Talumees" (raiunud R. Hammer-Vasser
mehaanilisel menetlusel). Kõrgel kiriku ukse kohal asub Vabadusrist. Torn
ennistati algsel kujul mais 1988, esimesena Eesti vabadussambaist.
2005. aastal
pahandas muinsuskaitse ka kiriku ümbruse pärast: peeti veaks, et
kraavist, prügimäelt ja võsast korjati kokku vanad sepistatud raudristid, need
üle värviti ja kiriku lähedale paigutati. Selles punktis räägiti, et oleks
pidanud nõu pidama maastikuarhitektiga (www.nadaline.ee/index.php3?lookup=uudis&teema=uudis&ID=3171).
17.05 oleme jälle teel. Esimeseks päevaks
kavandatud põhilistest sihtkohtadest on käimata vaid öömajapaigas Kehtnas; ent
ühtteist vaatamisväärset on marsruudilehel kirjas ka sinnasõiduteel.
Korraks võtame
hoo maha Päärdu mõisa juures. www.mois.ee/laane/paardu.shtml:
Päärdu mõisat
(saksa k Kosch) on esmamainitud 1520. aastal. Kahekorruseline barokne peahoone
valmis mõisas 1790. aastal von Rennenkampffide ajal. /../ Hoone sisemust on
1920–30tel aastatel kooli tarbeks osalt ümber ehitatud. Kaasajal on mõis
eraomanduses, 2005. aastal alanud suurejoonelised restaureerimistööd on hetkel
käimas.
Nii tundub tõesti
olevat ja me ei hakka hoonele lähemale tükkima.
Otse teeservas
seisev mälestuskivimürakas annab aga teada, et koolitarkust jagati
Päärdus lausa 125 aastat.
Väidetavasti oli
Päärdu ainus Vigala kihelkonna peamõis, mis pääses 1905. aasta ülestõusu ajal mahapõletamisest.
www.velise.ee/m6isad_files/paardu.html:
Põhjustena on mälestustes toodud kaks. (1.) Peale talude müümist
müüsid mõisaomanike pärijad ka mõisa ära. Uueks omanikuks sai Viljandimaalt
pärit Abja puussepp Johann Lüdig. See oli esimene mõis ümbruskonnas, mis läks
eestlaste kätte. J. Lüdig oli tubli põllumees ja oli talupidajate seas
lugupeetud. Kuna ta aga kandnud töö juures pastlaid, hüüdnud naabermõisnikud
teda halvustavalt Pastla Lüdig. Tema isikut ja suhtlemist peetakse üheks
põhjuseks, miks mõisahoone põletamata jäi. J. Lüdigi käes oli mõis 1884–1912.
(2.) Kuna
üheks kohapealseks revolutsioonilise liikumise juhiks oli Päärdu Pipra
renditalu pidaja Mihkel Aitsam, kes olevat öelnud: “Las see mõisahoone jääb
meie lastele koolimajaks.” Ja koolimajaks kuni 1972. aastani see hoone Päärdu
lastele oligi.
Selle juurde, mis
alles jäänud kunagisest Velise mõisast, me viita ei leia, küll aga hakkab juba
eemalt silma kiiskava tornikiivriga Velise õigeusu Ristija Johannese kirik.
Velise kirik on ehitatud Ervin Berhardi
projekti järgi. Kiviraidurid toodi kohale Peipsi äärest. Vene ehituskunstile
iseloomulik dekoorirohkus sobitati meie vaoshoitud kultuuri tellise ja
põllukivi värvikontrastide oskusliku kasutamisega.
Velise kogudus
oli esimene kogudus, mis loodi aktiivse venestuslaine ajal praegusel Raplamaal.
Vene tsaaririigi rahadest eraldati 15 000 rubla kiriku ehitamiseks. 1889
pühitseti Velise kirik Ristija Johannese auks.
Kiriku ees seisab
mälestuskivi 1905. aastal langenuile. See püstitati 1936. aastal Velise
rahvaraamatukogu seltsi eestvõttel annetatud raha eest.
Toonaseid
sündmusi Velisel meenutavad ka rahvamaja seinale ...
... kinnitatud mälestustahvlid.
Velise kujunes
1905. aasta sügisel Läänemaa revolutsioonilise liikumise keskuseks. Siin
moodustati revolutsiooniline omavalitsus – Velise „vabariik“. Selle juhtideks
olid kihelkonnakooli õpetaja Jaan (Ivan) Paulus, kohalikust talurentnikust
kujunenud revolutsionäär Mihkel Aitsam ja Nurtu kaupmees Jüri Oviir.
3. detsembril
1905 esines Velisel sütitava kõnega noor Friedebert Tuglas (Mihkelson), kelle
Mihkel Aitsam oli Tartust aulakoosolekult kaasa kutsunud. Sündmused
kulmineerusid, kui 14.–17. detsembril põletati Tallinnast saabunud relvastatud
tööliste õhutusel ümbruskonnas maha 12 mõisahäärberit. Suleti kõrtse ja
riigiviinapoode. Ülestõusu staap asus kohaliku kihelkonnakooli ruumides
(praegune Velise Klubi). 19. detsembril jõudis Haapsalust kohale tsaariarmee
väeosa koos ümbruskonna relvastatud mõisnikega – niinimetatud mustsajalised.
Selleks ajaks oli koolimajja kogunenud hulk talupoegi. Karistussalgal õnnestus
koolimaja märkamatult ümber piirata ja lähedalt tuli avada. Ülestõusnud ei
suutnud ootamatult kallale tunginud ja relvastatud karistussalgale vastu panna ning
taanduti koolimaja taga asuva jõe kõrgete kallaste varjus. Tekkinud
tulevahetuses said surma viis ja haavata kaheksa meest. Ülestõusu juhtidel
õnnestus pääseda.
13. jaanuaril
1906 jõudis Velisele kindral Bezobrasovi karistussalk, kes korraldas vallamaja
ees metsiku veresauna, pekstes vallarahva silme all poolsurnuks 14 meest.
Mahalaskmise läbi mõisteti surma neli „süüdlast“. Samuti põletati karistuseks
maha maadluskuulsuse Georg Lurichi onu Hans Lurichi Kalase talu Velisel.
Üks, hoopis uuem
plaadike veel: 2012. aasta sügisel, Velise kultuuritegelase Elmar Tootsi
100. sünniaastapäeval, avati legendaarsele seltsielu edendajale nimeline mälestuspink.
Autodest tuleme
välja ka Valgu mõisa juures. www.mois.ee/laane/valgu.shtml:
Valgu mõisast
(saksa k Walck) on esmateateid 1280ndatest aastatest, mil ta kuulus
Farensbachidele (Varnsbekedele). /../ Mõisa viimane omanik oli Theodor Baron
Pilar von Pilchau, kelle kätte jäi mõisasüda kuni 1939. aastani. Mõisahoone
ostis vald temalt kooli jaoks 1938. aastal.
Kahekorruseline
suurejooneline klassitsistlik peahoone ehitati tõenäoliselt 1810-20tel
aastatel. Kõrge kelpkatusega hoone ehteks oli fassaadil asunud kuue joonia
sambaga massiivne portikus. 1905. aasta mässu ajal mahapõletatud hoone taastati
lameda hädakatusega (mis on alles tänini) ja ilma portikuseta. Algselt oli
taastatud hoones kasutusele võetud vaid esimene korrus, algsest madalamate
akendega taastatud teine korrus võeti kasutusele kooli ajal. Mõisahoones asub
praegu Valgu Põhikool, hoone parempoolsesse otsa on kooli tarbeks tehtud väike
juurdeehitus. Säilinud on ka mitmeid kõrvalhooneid.
Mõisahoone teab
mis ilmekas pole, küll on maja ümber avar pügatud muru ja suurte puudega park,
...
... mida
kaunistavad kenad lillepeenrad.
Kui Valgult
lahkume, pole kell veel kuuski. Seepärast otsustame võta päevakavale
lisa homsest ja ära käia Jalase põliskülas.
Jalase
maastikukaitseala on eriline selle poolest, et ta keskendub asustusele:
kaitseala hõlmab iidse Jalase küla koos selle loomulike tagamaadega.
/.../ Jalase
küla asustuslugu ulatub vähemalt kahe aastatuhande taha. Jalase külamaastikku
ümbritsevad soo-, loo- ja metsakooslused, mis kokku moodustavadki Jalase
maastikukaitseala. /.../ 2003. aasta suvel kinnitas vabariigi valitsus
kaitstavate loodusobjektide seaduse kohaselt Jalase maastikukaitseala, mille
pindala on 2730 ha.
/.../
Kaitseala asub Põhja-Eesti lavamaa lõunaosas, kuuludes Märjamaa paelavade ja
moreentasandike, loometsade ja põldude maastikku. Kaitseala südamik – Jalase
küla ja põllud – paiknevad kahe suure kõrgustiku vahel, neid piiravad soised
metsad või kunagised puisniidud.
Külaplatsil ohvriallika
kõrval kasvab Jalase nimepuu jalakas, ...
... selle all on
aga Jalase küla vapiga raudkivi.
Paraku lööb just
Jalasel välja suhteliselt nigel ettevalmistus reisiks, mis toob nende kahe
päeva suurima pettumuse. Kindlasti oleksin tahtnud jõuda Lipstu nõmmele ja Abru
metsa. Millegipärast lootsin liigselt teeviitadele, neid siin paraku pole. Pole
ka kelleltki küsida: ainsad näha elusolendid –– see-eest hirmuäratavalt
häälekad! – on selle kena koha vastas aias põrgulärmi tegevad koerakolakad.
Mõtlen kahetsusega tagasi aegadele, kui siin innukalt tegutses Aino Valgma,
keda omal ajal tundsin: temalt saanuksin kindlasti abi ja juhatust. Paraku
hukkus Aino juba 1997. aastal autoõnnetuses. http://et.wikipedia.org/wiki/Jalase: Jalase küla
arendustöö eest sai Aino-Helene Valgma 1993. aastal Eesti Taassünni auhinna.
Alles pärast
retke, juba Tartus, kuulen, et Jalasel elab üks mu loodusesõbrast tuttav, kes
küllap oleks saanud meid õigele teele juhatada. Paraku jääb see teadmine liiga
hiljaks.
Edasi sõidame
mööda Kuusikust, kuulsast „külmapoolusest“ ja langevarjurite paradiisist,
Raplasse, kus minu targal juhtimisel õnnestub jälle teelt eksida, aga mitte
väga hullusti.
Nii et 19.12
peatume paigas, kus ühel teepervel on selline kena rapsipõld, teisel aga Kehtna
majad.
Siin seisab ees
jälle paarkümmend ekslemisminutit, sest meil pole meie öömaja aadressi ja
telefoninumbrist on selles mõttes vähe kasu, et keegi ei taha esialgu toru
võtta. Enne, kui päris rappa jõuame minna, helistab hosteli perenaine tagasi.
Selgub, et sõitsime hostelist enne parklasse keeramist lausa kõrvalt
mööda.
19.30 oleme õige maja juures tagasi ...
... ja kümmekond
minutit hiljem võime rõõmuga tõdeda, et väikese öömajatasu eest pakutakse siin
kenasid ruumikaid tube.
Muidugi ei
kavatse me veel põhku pugeda, vaid läheme kohalikke vaatamisväärsusi avastama.
www.mois.ee/harju/kehtna.shtml: Von Vietinghoffide
suguvõsale kuuluvat Kehtna mõisat (saksa k Kechtel) on esmamainitud
1470. aastal. Vahepeal paljude omanike valduses olnud mõis kuulus alates 1777.
aastast taas von Vietinghoffidele, kelle ajal ehitati välja tänini säilinud
kahekorruseline varaklassitsistlik peahoone. Hoone valmis 1790. aasta paiku.
/../ 1905.
aastal põletasid mõisa ülestõusnud. Taastamisel asendati mõisahoone lame katus
kõrge mansardkatusega, mis peitis endas kolmandat korrust. Taastatud
interjööridesse ilmus rikkalik stukkdekoor, kus neoklassitsismile lisandus ka
veidi juugendit.
Ka tollal
hoonele lisatud tagakülje palkonis võib leida juugendstiili sugemeid.
1919. aastal
Helmuth von Lilienfeldilt võõrandatud mõisahoonet kasutas algul
kodumajanduskool, hiljem aga sovhoostehnikum. Alates 1997. aastast on hoone
eraomanduses ning seda on paljus restaureeritud.
Mõisast on
säilinud kaunis park, ...
... samuti ka
hulk kõrvalhooneid.
/../ Peahoone
esise suure auringi keskel paikneb tiik, ...
... suur osa
kõrvalhooneid asetseb teisel pool tiiki.
Mõisa
valitsejamajas asub Kehtna vallavalitsus.
Leiame pargist nimelised
tammed: selle on 1933. aastal istutanud Konstantin Päts, ...
... selle aga
2001. aastal Lennart Meri.
Mõisamaja, kus
tänapäeval sees majutuskoht, kannab nime „Varjula“. Nimelt pandud
kodumajanduskooli aegadel õpitööhoonetele kõigile nimed: peahoone oli
„Koidula“, valitsejamaja „Kivila“, peale „Varjula“ olid veel „Priimula“ ja
„Metsala“.
Kus me ka tiigi
serval seisma ei jääks, ikka sööstab meie suunas lootusrikas pardiarmaada. Ega
meil neile nokapoolist kaasas ole, aga kui olekski, siis ikka ei annaks: ei
tohi suvel linde paikseks harjutada. Et prääksnokkadele mitte asjatult lootust
anda, asume 20.45 paiku tagasiteele hostelisse: õhtusöögile ja öörahule.
No comments:
Post a Comment