Nüüd on aeg ausalt üles
tunnistada, et eelmise postituse üldpealkiri on eksitav: pigem võinuks see olla
„Pildikesi teel Setomaale“, sest ega Räpina ole ju „päris Setomaa“. Kui kuni
viimase suure haldusreformini võis see olla natuke nii ja naa küsimus, et kust
see maa siis õigupoolest algab, siis nüüd on meil omaette haldusüksus Setomaa vald.
Sestap on viimane aeg
pista teksti vahele ka Setomaa kaart.
Kummalisel kombel pole internetist õigupoolest üldse midagi valida: leian
ainult ühe „söödava“ kaardi, portaalis https://lounaeestlane.ee/
leiduva (https://i1.wp.com/lounaeestlane.ee/wp-content/uploads/2017/04/Clipboard01-8.jpg).
Osundan Vikipeediast:
Setomaa vald on omavalitsusüksus Eestis Võru
maakonnas.
Setomaa vald moodustati 2017. aastal Meremäe,
Mikitamäe ja Värska valla ühinemise teel. Samuti liideti Setomaa vallaga Misso
valla Luhamaa nulk ehk setu külad Hindsa, Koorla, Kossa, Kriiva, Leimani, Lütä,
Mokra, Määsi, Napi, Pruntova, Põrstõ, Saagri, Tiastõ, Tiilige, Toodsi ja
Tserebi. Mikitamäe vallavolikogu ei nõustunud vabatahtlikult Setomaa vallaga
liituma ja vaidlustas sundliitmise Riigikohtus, kuid jäi seal kaotajaks.
/../ Setomaa vallas on üks alevik – Värska ja 156
küla.
Niisiis jõuame tegelikult
Setomaale alles Võõpsus. Kui
kaardilt hoolega vaadata, siis jääb küll mulje, et ka Võõpsu (või suur osa
Võõpsut) kuulub pigem Räpina valda. Ka need pildil näha viidad asuvad alles küla idanurgas, teisel pool Võhandu jõge. Tõe saan
kätte kodus, „Külavüü“ stendi teksti lugedes.
Mõni sõna ka alumise
pruuni viida „Poloda nulk“ kohta:
Nulk ehk kolk on setode rahvapärane mitteametlik
haldusüksus, mis on hõlmanud ainult seto, mitte vene külasid. Arvatavasti on
nulgad kujunenud välja loodulike piiride järgi: nulki on lahutanud üksteisest
suuremad soo- ja metsaalad, jõed, ojad või orud. Ühte Setomaa nulka kuulub
keskmiselt 20 küla, igas nulgas on olnud oma piirkondlik identiteet: isemoodi
kombed, laulud, rõivad ja keelepruuk. Kokku on setod eristanud 12 nulka,
kusjuures nende piirid võivad kohati olla üsna ähmased. Poloda nulk hõlmab
Setomaa põhjaosa Võõpsust kuni Suurõ-Rõsnani.
Aga need pildid teen
tegelikult mitte enne, vaid alles pärast kaht järgmisena peatusi väärinud küla,
Beresjet ja Lüübnitsat.
Asi selles, et pildistada
saab neid tee vasakust servast, Võõpsu
tsässona juurest, aga teeservas pole kolmele autole küllalt ruumi,
pisikesse parklasse sõit nõuaks omajagu manööverdamist. Seepärast jääbki üle
Võhandu minekul seal peatus tegemata. Meie reisi juht Eha ütleb pärast
Lüübnitsat, kui hakkame Võõpsu poole tagasi sõitma, et sõitku meie auto Räpina-Värska
maanteele jõudes veel veidi tagasi, et saaksin tsässonat pildistada, teised
ootavad meid lõunasse suunduval teel järele. Hea mõte, muidu jäänuks paar
olulist pilti puudu!
See siis ongi Võõpsu tsässon. Tsässon on teadagi Setomaale omane õigeusu külakabel. Tsässonat
muudest majakestest eristav väike rist kaob minu fotol üsna lehestikutausta ära,
aga tegelikult on ta ikka olemas küll.
Aga foto vasakus
alanurgas on näha ka väikest puhkenurgataristut;
veel on pildil kaks stendi.
Parempoolne jääb mul liigse kiirustamise tõttu (teised ju ootavad!)
pildistamata; siit saaksin tegelikult „isikliku“ Setomaa kaardi!
Ega ma seda kusagilt
lugenud ei ole, aga olen üsna kindel, et sõna „tsässon“ on laenatud vene tšasovnjast.
Vikipeedia kinnitusel on dendrokronoloogiliste uuringutega leitud, et Võõpsu tsässon
on tõenäoliselt ehitatud 1710. aastal. Restaureerimine lõppes 2010 ja pisike
pühakoda pühitseti uuesti 2011. aasta suvel.
Stendilt loen juurde, et
tsässon on Setomaa Eesti-poolse külje suurim, 8,3 x 4 m; ilmselt on see endine
ait. Erinevalt teistest tsässonatest on siin kaks siseruumi. Tsässona nimipühak
on püha peapiiskop Nikolaus Imetegija, setopäraselt püha Migul.
Kui Setomaa kaardiga
stend jääb pildistamata, siis lausa kaks pilti teen „Külavüü“ stendist. Siit leiangi vastuse mulle segaseks jäänud
piiriküla kohta:
Võõpsu (Võõpso) küla on kui värav Setomaa piiril.
See on Setomaa vanim küla, kujunenud Võhandu jõe parempoolsele kaldale
tänavkülana ühe kilomeetri pikkusel joonel. Suurem asula – Võõpsu alev – jääb
teisele poole jõge, Eestimaale. Need kaks asulat on arenenud küll kõrvuti ja
paljuski läbipõimunult, kuid siiski mõnevõrra erinevalt. Võõpsu küla on alati
olnud seto küla ja kahe asula vahelt, piki jõge, on ajalooliselt jooksnud piir
Eestimaa ja Setomaa/Petserimaa vahel. Varasemal ajal tehti kahel asulal selgelt
vahet; praegust Võõpsu küla nimetati Eesti poolelt vaadatuna Üle-Võõpsuks,
venelased kutsusid seda aga Lõbovkaks. Võrumaa Võõpsu puhul kasutati nii saksa
kui ka vene keeles nime Wöbs (Vebs). Petserimaa Võõpsus elasid õigeusklikud
setod ja venelased ning küla kuulus Kolpino kirikukogudusse, 1930. aastail
liideti siinne kogudus Räpina kogudusega.
Veel on lugeda, et Võõpsu
on ajaloos olnud Pihkva ja Liivimaa vahelise kaubatee olulisim sadam ja
kauplemiskoht. Kunagi peatusid siinses sadamas ka Tartu-Pihkva liini
reisilaevad.
Suur osa alevist hävis
1939. aasta kevadel suurtulekahjus; pärast sõda lõppes ka laevaliiklus. Esimene
sild kahe Võõpsu vahele ehitati alles 1946, enne käis ühendus parvedega.
Jutt Võõpsu kohta sai
nüüd ehk ülemäära pikk, sest rohkem me siin ringi ei vaatagi. Setomaa põhilise turismimarsruudi „Külävüü“
kohta (vt näiteks https://www.visitsetomaa.ee/et/kylavyy)
aga nii palju, et see avati uues kuues 2014. aasta aprillis. Võõpsust Luhamaani
looklevale 100-kilomeetrisele Seto Külävüü rajale on paigaldatud 130 uut viita,
12 välikaarti, 8 puhkekohta ja 3 infotulpa. Meile on stendid sel reisil (ja
mulle selle postitusterea kirjutamisel) suurepärane teabeallikas.
Räpinast tulles pöörame
esmalt üsna kohe pärast Võhandu silda vasakule. Õige kurviline tee jõuab
peagi hargnemiseni, võtame vasaku haru ja jõuame Beresjesse (eestipäraselt Peresi).
Seegi käik jääb väga põgusaks – sõidame läbi küla kuni vanausuliste kalmistuni,
vaatame seal mõne minuti ringi – ja jälle teele. Millegipärast ei tee ma seal
ühtegi foto. Aga ma käisin Beresjes ka 18. augustil 2012 koos seegi kord rooli
keerava Andrusega ja kirjutasin siis sellest pisut ka siin blogis. Võtan
toonasest reisist mõne iseloomuliku pildi; tuleb arvestada, et kalendri järgi
oli toona üle kuu hilisem aeg. Sel fotol on läbi küla kulgev tee, kitsas ja käänuline nagu siia toonud
maanteegi.
Olen toona kirjutanud, et
ega majad minu silma jaoks vanausuliste maju ei meenuta, …
… aga praegu leian, et
nii sellel …
… kui ka tollel majakogumil on Varnja või Kolkja
külamajadega see ühine joon küll, et majandushooned on elumajaga koos, ühes
kobaras, võib-olla küll mõneti teistsuguse paigutusega.
Hakkasid nii siis kui hakkavad
ka nüüd silma mõned isemoodi tänavanimed:
peale selle pildi Lukova ja Navoloki veel Terebniki (kas viimasel on mingi seos lähedal asuva Terepniki
neemega, ei õnnestu mul teada saada).
Vanausuliste kalmistu on küla tagumises otsas, …
… (jälle 2012. aasta üleskirjutust
tsiteerides) üldiselt küllalt korras, aga
paljud ristid on viltu, nagu oleks
siin sulav igikelts (viimased seitse fotot on, nagu juba mainisin, 2012.
aastast minu tollasest ixusest).
Aga kaks tänavust fotot ka, mõlemad Erika tehtud. Need on mulle, mitte ainult pikaaegsele giidile, vaid
ka aastaid giide õpetanud inimesel ülimalt õpetlikud. Sellel fotol on tüüpiline
vanausuliste rist.
Ilma et keegi oleks seda
palunud, asun kunagisi üsna pähe kulunud, aga mõne viimase giiditöövaba aastaga
ununema hakkavaid tarkusi meenutades seletama, miks see rist on just selline, nagu ta on: milleks rist- ja
põikpuud, miks on üks neist viltu, mida tähendavad tähed ristil jne. Mida
räägib pildil olijate kehakeel? Seda, et jutlustaja on maru innukas – ja et
kuulajatel, võib-olla ühe erandiga, on lihtsalt igav … Nii et ma võin taevast
tänada, et ei ürita selle tegevusega enam raha teenida!
Need ristil näha kirjad
peaksid olema lühendid sõnadest (vabandust, kui minu arusaamine vanavene
keelest on lünklik!) Царь Славы // Iсус /
Христос // Сынъ / Божiй).
Et minna edasi, tuleb
esialgu sõita mööda tuldud teed tagasi kuni teede hargnemiseni. Seal võtame
nüüd teise teeharu ja 13.20 peatume
…
… päris Lüübnitsa piiril.
Beresjes mainitud 2012.
aasta augustikuisel reisil koos Andrusega siia kanti käisime ka Lüübnitsas ja
siis seda tsässonat veel polnud: pühakojake ehitati 2015. aastal. See on 19.
augustil tähistatava Issandamuutmise püha ehk paasapäiv’a tsässon. Kusagil siin lähedal olnud palvela ka varem.
Kenad sildid annavad teada tähtsaid daatumeid.
Juba siin, selgelt külast
väljas, laiuvad sibulaväljad. Eks
suuremale osale eestlastest, kes üldse Lüübnitsast midagi teavad, olegi ta
esmajoone tuntud kui uskumatult populaarse sibula- ja kalalaada toimimiskoht; seda
peetakse alates 2001. aastast ja ikka augustikuu viimasel nädalavahetusel, tänavu
siis 24. ja 25. augustil. Mina, ei saa salata, olen aastaid mõelnud, mis vägi
see küll õigupoolest on, mis sunnib inimesi bussitäite kaupa siia „maailma
servale“ sõitma – ja ega ma vastust tea siiani… Vahva koht on küll, seda ei saa
eitada.
Helgil tekib rühmafoto tegemise soov. Et mulle ei
meeldi ennast fotolt vaadata, sean ka ennast tema kõrvale pildistama. Vasakult Ülo, Erika, Merike, Eha, Maret, Ann, Meeli ja
Andrus.
Siis sõidame jälle
vuhinal läbi küla; see on toredasti
kenas korras, …
… kuni küla teises servas
kõrguva vaatetornini.
Teadsime varasematest
kogemustest, et vaatetorni juures on toreda
vaatega koht einet võtta; aeg on ju ammu seal maal, et kõhud hakkavad oma
nõudma.
Kui vaatan võrdluseks
2012. aasta pilte, siis tuleb küll öelda, et see plats on nüüd märksa uhkem ja
heakorrastatum. Vaatetorn seisab maantee järvest kaugemal küljel, järvepoolsele
küljele on vahepeal kerkinud paar lastele mõeldud atraktsiooni: majake-liutee…
… ja piraatide laev, …
... küljes silt nii
tähtsa tekstiga, et kõik sõnad tuleb kirjutada lausa suure algustähega.
Märkan roostikus
helevalget laiku. Hõbehaigrud, kes
mitte väga kauges minevikus sattusid Eestisse harvade eksikülalistena ja siis
hoolsalt arvele võeti, on meile umbes kümnel viimasel aastal mitmele poole
pesitsema asunud. Aga mina, kes ma liigun praegu üsna vähe ringi, pole teda
Eestis varem näinudki.
Seltskond tassib
toidukorve, mina viilin ja ronin hoopis vaatetorni.
Nagu ikka, loen astmed kokku: 52.
Suumimata vaade alla; seltskond askeldab toiduga.
Radaritorniga neem vasakul ongi Beresjes mainitud Terepniki neem, sellest paremale jääv maa on aga juba Venemaa, Mteži, eestipäraselt Vantuse neem
samanimelise külaga. Arvatavasti umbes siin, Beresje/Lüübnitsa ja Mteži vahel
on ka koht, kus Lämmijärv läheb üle
Pihkva järveks.
Suumin välja söögiga askeldajad ning …
… vaated vasakule, Terepniki
neeme ja …
… Lüübnitsa küla poole.
Pildistan ka paremale viivat maanteed; selle otsas
on üks küla veel, Audjassaare, kuhu ma pole sattunud ja küllap ei satugi.
Fotolt ei saa täpselt aru, kus kulgeb eraldav vesi Eesti ja Venemaa, Kolpino ehk Kulkna saare vahel. Ilmselt
ongi kogu veetagune maa fotol Kulkna ja hoolega uurides arvan puude vahelt
leidvat ka Kulkna kiriku. Kahjuks jääb
suumitud foto siin tegemata.
Sel pildil välja suumitud
küla peaks olema Medli ehk Medele.
Sealt on näha ka kas piirivalve- või radaritorn.
Nii lähedale lubab mu
aparaat suumida hõbehaigru.
Aga siis sööma. Nagu ikka meie reisidel, on
toiduvalik rikkalik, mitmekesine ja maitsev.
Peale vaatetorni …
… on teisel pool teed ka
üks elutähtis rajatis.
Torni kõrval on ka siinne
„Seto Külävüü“ stend. Mõni nope
sellelt:
Ehkki Lüübnitsa asub Setomaal, on see vene küla. /../ Beresje /../ on ainus
vanausuliste küla Setomaal.
Ajalooliselt kuulusid kõik praeguse Mikitamäe
valla rannakülad, sealhulgas Lüübnitsa, Kulkna
koguduse alla (siia pean
osundusele kohe vahele pistma, et juba on üsna uus stend „hapuks läinud“:
Mikitamäe valda ju enam pole). Sestap on paljude külaelanike esivanemad maetud
Kulkna surnuaiale – see on ju ainult kahe kilomeetri kaugusel. Aga paadi või
praamiga, nagu vanasti, sinna nüüd paraku enam ei saa, teha tuleb hiigelring
Koidula piiripunkti kaudu.
20. sajandi keskpaigas
ulatus elanike arv peaaegu 250-ni, praegu
on külas püsielanikke umbkaudu 80.
Lüübnitsa küla on esimest korda mainitud /../ 1582.
aastal, kuid küla oli juba varem olemas.
Räägitakse, et Lüübnitsa on nime saanud Peeter I-lt, kes käinud siin suviti puhkamas ja randade
ilus nautimas (vn любоваться – imetlema).
Põhitegevus on läbi aegade olnud kalapüük
ja kala kuivatamine; omal ajal oli
kohustus püüda kala ka Petseri kloostrile. Oluline
tegevusala on köögiviljakasvatus,
enamasti kasvatatakse sibulat, aga üha enam ka küüslauku.
Mõni minut enne kella 14 sõidame edasi, uuesti Räpina–Värska maanteele.
Paarkümmend minutit sõitu
viib meid järgmise peatuseni Usenitsa
(kasutatakse ka nimekujusid Usinitsa, Usenitsõ, Usenitse, isegi Uuseni ja Uusna)
küla tsässona juures. Siin on mulle võõras isegi küla nimi, vaatamisväärsustest
rääkimata. Millegipärast ei taipa ma teha tsässona ümbrusest üldisemat fotot,
sest otsemaid sööstan pildistama kivi,
millel tuttava nimega mälestustahvel.
Nasta Pino (1932–2017) kirjutas enamasti
lugusid, mis mulle väga meeldisid. Olin omal ajal üliusin ajalehe Edasi
kaastööline ja toimetuses puutusin Nasta Pinoga õige põgusalt ka kokku, oli
kena inimene. Kivil nimetatakse teda kirjanikuks, mina paraku tema
ilukirjandust – ta olevat lausa mitme romaani autor – lugenud ei ole.
Kivi paigaldati siia
esiotsa küll kohalike koolide mälestusmärgina;
Nasta Pino plaat lisandus pärast ajakirjaniku surma.
Sel fotol on kuueotsaline õigeusu rist katusel
selgesti eristatav.
Aastaarvude kohta mälestusplaadil tsässona seinal ei oska
ma kirjalikku kinnitust leida, aga ju näitab väiksem arv küla esmamainimise
aastat ja teine ilmselt plaadi paigaldamise aega. 1993. aastal peeti ka esimene
küla kokkutulek, ju siis see plaat pandigi.
Vahepeal oli unarusse
jäänud tsässon üsna laguneda
jõudnud, 1989 tehti aga külarahva ühiste pingutustega korda. Näha on, et nüüd peetakse
tsässonat au sees ja seda ümbritsev plats
on kenasti heakorrastatud.
See on Mihkli (Püha
Miikaeli) tsässon, püha tähistatakse 14. oktoobril ja peale Usenitsa rahva
tulevat siis tsässona juurde ka seitsme naaberküla elanikud.
Muidugi klõpsub tsässona
ümber enamik meil kaasas olevaid pildistusmasinaid, sel fotol teevad pilti Erika ja Ülo.
Pildistamisväärne on ka
pildistajate seljatagune: hoolikalt niidetud platsikese kõrval saavad lilled kaunilt õilmitseda.
Platsikese kohal lehvib
uhkesti Setomaa lipp. Selline kujundus
valiti välja 2003 Obinitsas toimunud VII Setu kongressil nelja kandidaadi
seast. Valitud lipu õnnistas Värska kirikus isa Andreas.
Mälestuskivi kõrval
kasvab tore äädikapuu.
Selle puukesega seotud info loodan meeles
pidada sellega, et pildistan puu küljes märgata kollast sildikest. Paraku tuleb
just see foto udune.
Stend Usenitsas pole küll Seto Külävüü kujundusega, aga infot, mida Ülo parajasti uurib, on rohkesti. Ühtteist sellest võtan ka siia
kokku.
Küla nimi arvatakse
tulenevat vene sõnast uzinitsa (just
nii on stendil kirjas; minu arvates peaks see sõna olema uznitsa) ehk naisvang. Küll pole selge, kuidas võiks see sõna olla
külaga seotud…
19.–20. sajandi vahetusel
oli Suure-Usenitsa külas olnud 82, Väike-Usenitsas ehk Poolakestes 22 inimest;
1939 vastavalt 21 ja 12 talupidamist; 1996. aasta alguses 42 ja 26 inimest.
Kirjas on siinsete omaaegsete suuremate talude omanike, külas tegutsenud poepidajate
ja meistrimeeste nimesid ning põgus ülevaade siinse kooli tegevusest. Stendil
on ka Usenitsa/Usinitsa buklett, Tero Helli luuletus „Kodoküla Usenitsa“, „Elujuhis“,
mis olevat leitud 1692 St Pauli katedraalist, ning põhjalik ülevaade küla
pidupäeva mihklipäeva kommetest: mis tähendus oli sel päeval talurahvale, mida
sel päeval ei tohtinud või just tuli teha ning kuidas sai ilma ennustada.
Siis tuleb meie juurde
tore üllatustervitaja, naabermajas elav
vanaproua, kes küsib, kas tahame ehk tsässonat ka seest vaadata. Muidugi me
tahame!
Tugiraami najal liikudes teebki ta meile ukse lahti. Selgub, et väiksel pühakojal on ka
kitsuke esik ja siseuks.
Kuna eeskoda on tõesti
väga kitsas, ei õnnestu mul oma
aparaadiga sisemise ukse kohal olevat
kirja …
… ühte kaadrisse mahutada.
Mulle on natuke üllatav –
nii et küsin isegi üle, et kas ma valesti aru ei saanud –, et jumalateenistus
toimubki tsässonas ainult kabeli nimipühaku päeval, mihklipäeval. Meil, nö
luterlastel, on mihklipäev 29. septembril. Ma küll ei tea ja ei taibanud ka
küsida, aga küllap on see, et setod tähistavad mihklipäeva 14. oktoobril,
seotud erinevate kirikukalendritega – nii nagu on eri ajal ka õigeusklike ning
katoliiklaste ja protestantide jõulud või lihavõttepühad.
Ka ikonograafias olen ma
paraku tume nagu öö ja kõik giiditööga seotud mõne aasta taguste rohkete
palvelakäikude jooksul omandatud teadmised on kahjuks ununud. Seepärast ei
hakka ma oletama, millisel pühapildil sel väikesel
ikooniseinal on kujutatud just Miikael (lisan siiski sulgudes, et kaldun
keskmisel pühapildil näha valge habemega härrasmehe poole).
Kirikust saame kaasa ka
väikese Usenitsa (sellele on trükitud küll nimekuju „Usinitsa“) küla voldiku; tsässonast väljuval Ehal on see näppude vahel. Tekst on seal sama, mis küla stendil, ainult mõned vead
on parandatud.
Siis jälle autodesse,
reis jätkub; järgmine peatus on õige lähedal.
Kolmveerand kolme paiku juhatab see viit meid Mikitamäe tähtsaimate vaatamisväärsuste juurde.
Loen veebilehelt https://www.visitsetomaa.ee,
et Mikitamäe kultuurimaja esist
platsi kutsutakse Tsässonate väljakuks, sest seal paikneb kaks tsässonat
teineteise kõrval. Ju siis on
maja väljaku servas kultuurimaja; silt hoonel ütleb küll hoopis, et see on Setomaa vallavalitsuse Mikitamäe
teeninduspunkt. Mine tea, ehk mahuvad mõlemad sama katuse alla. Ukse
kõrvale kinnitatud oranž postkast lubab oletada, et ehk on majas ka kohalik
postipunkt. 1923–1954 oli siinse valla nimi Mäe vald.
Väljakul on varrastes kolm lippu: Setomaa, Eesti ja Euroopa
Liidu oma …
… ja nende all 1994
paigaldatud mälestuskivi, mis annab
teada, kui vana on siinne asustus.
Ajalooürikutes on
Mikitamäe küla esimest korda mainitud 1500. aastal Nikitina Gora nime all;
vanimad arheoloogialeiud pärinevad hiljemalt teise aastatuhande algusest.
Siinse hõreda asustuse ja suuremate teedeta kandi asukad elatusid peamiselt
küttimisest ja kalapüügist. Põllumajandus hakkas arenema suhteliselt hilja, aga
oli 20. sajandi alguseks siiski saanud elanike põhiliseks sissetulekuallikaks.
Sõjaeelses Eesti vabariigis oli Mäe vald Petserimaa jõukamaid; 1922. aasta
rahvaloenduse andmetel küündis valla elanike arv üle 3000.
Ülo
uurib juba Külävüü stendi; minagi
võtan just sealt infot järgmiste piltide allkirjade jaoks.
Mikitamäe vana tsässon on kogu Mandri-Eesti vanim puithoone: olevat
teine ehitatud tõenäoliselt 1694. aastal. Algselt oli hoone asunud Tartu‒Petseri
maantee ääres, Laossina teeristi kohal vanal kalmistul, kust ta nõukogude ajal,
1959, silma alt ära veeti. Omamoodi kinnitus sellele, et pühakoja lõhkujad
saavad lõpuks ikka karistuse, on asjaolu, et kõik teisaldamisel osalenud mehed
saanud ajapikku õnnetult surma. Uues asukohas jäi tsässon unarusse ja lagunes,
aga 20. sajandi lõpus suudeti maja konserveerida. 2009 renoveeriti tsässon algsel
kujul ja toodi toonase vallamaja ette platsile; hoone sai uue katuse, alumised
palgiread ja põrand vahetati välja..
Vahepeal, 1998. aastal,
oli aga ehitatud ka uus tsässon. Et
mõlema Mikitamäe tsässona nimipühak on apostel Toomas, kutsutakse neid tuumapühäpäävä tsässonateks ja nende
püha on tuumapühäpäiv (ka ollõtuspühi ehk kõllapühäpäiv), mida peetakse nädal pärast lihavõtteid.
Naised on nii kanged, et otsustavad külaplatsil koguni kiikuda, …
… mina lähen aga piiluma,
mis maja paistab teeviida tagant, …
… teiselt poolt teed.
Mälestustahvel seinal annab teada, et aastail 1912–1954 tegutses majas kool.
Ikka jälle Külävüü
stendilt on lugeda, et koolimaja ehitas omal kulul Mikitamäe elanik Semjon
Reisengof; kool oli alul kolme-, hiljem kuueklassiline. 1925/1926. õppeaastal
oli koolis õppinud 104 last. Praeguse põhikooli maja, siit mitte just kaugel,
valmis Semjon Reisengofi vennapoja, koduloouurija ja toonase koolijuhataja Leo
Reissari eestvõttel 1954. aastal.
Meid Usenitsas kenasti
teavitanud lahke proua jutu järgi juba teame, et nüüd kuulub maja vahepeal ka
riigikogulasena tegutsenud seto aktivistile Inara Luigasele. Tema on lasknud ehitada
majja köögiploki ja aegajal tegutseb majas Inara
Vanavalgõ Kohvitarõ. Setomaalgi on ju oma kohvikutepäev – Seto kostipäiv, tänavu 17.–18. augustil.
Iseäralik „skulptuurigrupp“ kohvitare ees. Keegi
viskab nalja, et rattaringlus pole mitte ainult Tartus, vaid ka Mikitamäel.
Hoi, Toomas! Kõik su oletused on õiged: jah, sa nägid Kolpino kirikut puude vahel. Mets kasvab peale ja iga aastaga on kupleid torni tipust järjest halvemini näha.
ReplyDeleteJah, kirikukalender on 2 nädalat (13 päeva) maas (nn vana kalender) ja kõiki pühi peetakse siis vastavalt 2 nädalat hiljem. Ja tsässonates peetaksegi ainult kord aastas, nimepühaku (või püha) päeval, preestriga teenitsust.
Ja Mikitamäe puhul ka õigus: kultuurimaja-vallamaja oli kaks ühes, nüüd on järel teeninduspunkt ja natuke kultuuri tehakse veel ka.