On igati loogiline, et Värska, mida tohib ju küll nimetada
Setomaa pealinnaks, saab selle reisi sihtkohtadest neis postitustes selgelt
kõige suurema tähelepanu: veedame siin ka kõige kauem aega.
Spikerdan algusteksti
jälle Setomaa Külävüü siinselt stendilt kalmistu juures:
Värska (Verska) asub Pihkva järvesuu idapoolsel
kõrgemal kaldal, on /../valla keskus ja /../ Eesti-poolse Setomaa suurim asula.
Siin on inimesed elanud ligikaudu 5000 aastat. Ürikutes on asulat esimest korda
mainitud 1585. aastal. Värska nime saamisloo kohta on arvatud, et see tuleneb
vene päritolu nimest Verhoustje („kõrgsuue“), mille panid kaubalotjadega
maabumispaika otsivad Pihkva kaupmehed. Pihkva järve sügavas lahesopis paiknev
Värska on olnud tähtis sadamakoht kuni teise maailmasõjani.
Esimese peatuskoha leiame
jälle lippudega väljakul, …
… vallamaja ees. Kaaslased ruttavad kohe majas asuvasse infopunkti teabematerjale
otsima. Minagi ostan lõpuks ühe raamatukese („Setu toidud“, koostaja seesama
Inara Luigas, kelle Vanavalgõ Kohvitarõga
me Mikitamäel väljast tuttavaks saime).
Enne seda teen aga paar
fotot. Viidapostil osutatud seitsmest vaatamisväärsusest kuus
vaatame me tänase ja homse jooksul üle, ainult laululaval jääb käimata.
Tagaplaanil hakkab silma kiigeplats,
kus tavapärase külakiige kõrval ka vahendid Eesti uue „rahvuspordi“ kiikingu
harrastamiseks.
Teiseks klõpsan pildile
ka Setomaa Külävüü kaardi, et oleks
silma ees, kus me oleme ja mis veel ees ootab. Meie seekordseks lõpp-punktiks
jääb homme õhtuhakul Vastseliina, nii et paras jupp sellest vööst jääb ka reisi
lõpuks üle kerimata.
Õige pea sõidame ühe
põhilise siinse vaatamisväärsuse, kalmistu
ja õigeusukiriku juurde.
Meie hakkajad naised on
kohale kutsunud ka preestri. Kuni teda ootame, …
… on jälle aega Setomaa Külävüü stendilt infot hankida;
ikka nii, et teen sellest fotod, et kodus vajalik tükk teksti maha kirjutada:
Õigeusu kogudus rajati Värskasse 1759. aastal.
Samal aastal ehitasid mungad siia uue puukiriku (25 x 7 m), mille kloostriülem
Josif pühitses suurmärter Gregoriuse auks. See kirik lammutati 1907. aastal, …
… kui valmis uus
kivist kirik (25 x 10 m). Uus põllukiviseinte ja telliskarniisidega
historitsistlikus stiilis kirik püstitati aastail 1904–1907 rahva enda
rahadega.
Vana kiriku altarikoht, mis
paikneb uuest kirikust mõne meetri kaugusel, on tähistatud väikese ristiga
tornikesega.
Ülejäänud osundused
stendilt jäävad pärastiseks, kui oleme juba pühakojas sees.
Märkan, et preester juba tulebki hoogsal sammul külakeskme poolt.
Võtan siingi kõiketeadja
Vikipeedia appi ja saan teada, et ülempreester
Andreas Põllu kodanikunimi on Kaupo Põld ja ta on meist just 20 aastat noorem,
sündinud 30. jaanuaril 1967 Kuressaares (Kingissepas). Lõpetanud kodulinnas
keskkooli, asus mees õppima EELK usuteaduste instituuti, hiljem jätkus
haridustee Leningradi vaimulikus seminaris ja Püha Platoni seminaris.
13. aprillil 1991
pühitses piiskop Kornelius mehe Tallinna Püha Neeva Aleksandri katedraalkirikus
diakoniks ja nädal hiljem preestriks. Mehe teenistusleht Eesti apostlik-õigeusu
kirikus on tähelepanuväärselt pikk; esimesena, juba enne pühitsemisi on kirjas
köstri ja lugeja töö alates 1988. aastast Saaremaa kogudustes. Ka esimesed
kogudused olid mehel kodusaarel; nagu maapreestrite puhul tavaline, tuli ennast
jagada mitme koguduse vahel. 1996–2004 oli Põld preester ja ülempreester
Värskas ja Saatses, 2011–2014 jälle Saare- ja Muhumaal ning alates 1.
septembrist Värska Püha Georgiose, Saatse Paraskeva, Ilmjärve Jumalailmumise ja
Priipalu Vassilius Suure koguduse ning ka Suure-Jaani Peetruse ja Pauluse
koguduse ülempreester.
Ülempreestri seisuse
andis Põllule 6. detsembril 2002 Tallinna ja kogu Eesti metropoliit Stefanus;
Stefanuselt sai ülempreester 31. jaanuaril 2012 ka Püha Piiskop Platoni ordeni.
Ülempreester osutub sõbralikuks ja suhtlusaltiks, laia silmaringi ja mitmekesiste
huvidega sõnaosavaks meheks nagu vaimulikule kohane. Oleme tublid kuulajad ja
varmad küsijad ning nii, nagu öeldakse, jätkub juttu kauemaks. Vist ütleb keegi
pärast välja sama mõtte, mida minagi mõtlen: jutt olnuks väärt salvestada, et
seda pärast siis uuesti ja suurema keskendumisega üle kuulata. Minu praeguseks
väga hõredaks kulunud mälumahutis pole enam suurt midagi alles ja vestluse ajal
ei tundu päris kohane olema ka kogu aega üleskirjutusi teha. Nii saan ainult
öelda, et oli väga huvitav ja läbi sai põigatud õige mitmesugustest
ainevaldadest.
Aga siis ütleb
ülempreester, et küllap te tahate kirikut ikka ka seestpoolt vaadata. Muidugi
tahame! Kirikumees tõmbab taskust välja nii uhke võtme, et palun seda eraldi ka pildistamiseks õieli hoida.
Uksesildil on kogu vajalik info. Olen siiani kasutanud kiriku kaht nimevarianti:
Georgios ja Georgius, just nii, nagu kasutatud allikas on seisnud. Sestap oleks
eestlasel ehk hoopis õigem öelda, et arhimandriit Josif pühitses kiriku pühale
Jürile 2. juulil 1907. Templipüha
tähistatakse vana kalendri jüripäeval ehk 6. mail.
Eeskojas näeme midagi,
mille kohta õigeusukiriku veebis seisab, et 1926
valmistati Tartus Teguri tehases Värska kiriku jaoks Jüri kell, mida kahjuks tänapäeval pragude tõttu enam kasutada ei
saa (Vikipeedias on kella valamise aastana märgitud 1924).
Kiriku sisutuses väärib tähelepanu algupärane, 20. sajandi algusest pärit ikonostaas,
mille pühapiltidel kujutatakse teiste seas ka kiriku nimipühakut püha Jüri. See
puule maalitud ikoon pärineb 17. sajandist. Usun, et jutt on ikooniseina kõige parempoolsest pühapildist: sellel on
ju üldtuntud stseen püha Jüri võitlusest lohega.
Vikipeediast: Püha Jüri (Georgios; ka Georgius; hukati
303) oli Kapadookiast pärit ohvitser ja kristlik märter. Ta on sõjameeste,
rüütlite ning talupoegade kaitsepühak. Veel on tema kaitse all talusulased,
püttsepad, turvisevalmistajad ja sadulsepad. Siin on paras koht esile tuua,
mida ka isa Andreas rõhutab (osundan jälle õigeusukiriku veebilehelt): Värska piirkonna talupojad pole olnud orjad,
siin pole olnud mõisaid ega mõisnikke. Maa ja järv, mida kohalikud elanikud
teatud rendi eest kasutasid, kuulusid Petseri kloostrile. /../ Misjonitööd
tegid seto rahva seas rahumeelsed Petseri kloostri mungad. Pikapeale hakkas õigeusuliste
arv kirikuga harjudes kasvama ja usk rahva südamesse kinnistuma.
18. sajandi keskel oli Värska piirkonnas juba
niipalju õigeusulisi, et võis koguduse asutamisele mõelda.
Eraldi pildistan paraku
küll just kõige vasakpoolse-
mat pühapilti.
mat pühapilti.
Saan teada midagi, mis on
mind ammu huvitanud: sellised õhukesest lehthõbedast katted ikoonidel, mis
jätavad nähtavale ainult näo ja käed, on riisad.
Isa Andrease sõnul olid need olnud moes 19. sajandi lõpus, Vikipeedia kinnitab,
et neid hakati kasutama juba 13. sajandil.
Veel üks sisevaade. Preester räägib, et setud kutsusid ikoone esiotsa puuslikeks.
Reisikaaslane Meeli on
hommiku jooksul juba paar korda arutanud selle üle, kuidas ühe või teise
konfessiooni esindajad risti ette löövad: õigeusklikud enne vasakule, katoliiklased
paremale (või oli see vastupidi?!) – et miks nii?! Nüüd on paras koht
asjatundjalt küsida. Isa Andreas seletab, et see kujunes välja sõltuvalt
sellest, kas vaimulik seisab teenistuse aegu näoga või seljaga rahva poole – kogudus
jäljendas teda peegelpildis.
Ka ütleb vaimulik, et
luterlane ei tohiks üldse risti ette lüüa ja et Eesti luterlus ongi natuke
„rikutud“, muudest konfessioonidest ülemäära mõjutatud.
Ja veel üks fakt meie
võõrustaja jutust: kuked pandi Liivimaa kirikute tornidesse protestiks õigeusu
ristide vastu. Teema on mulle väga tuttav, sest olen oma giidielu ajal juhatanud
kümneid venekeelseid ekskursioone kodulinnas Tartus ja ikka on seda küsimust
küsitud. Minu seletused olid toona teistsugused, usun, et ka mitte valed, aga
nüüd kasutaksin kindlasti sedagi versiooni.
Kirikut ümbritseval kalmistul pole meil enam aega ringi käia; muidu pannakse
Seto muuseum enne kinni, kui kohale jõuame. Vaadata muidugi oleks siin – ja
eemalgi – küllalt, osundan jälle veebilehelt:
Siin puhkavad lauluema, setode vaimse kultuuri
suurim kandja, Anne Vabarna (1877–1964); temalt on kirja pandud 150 000 värssi,
ja luuletaja „Peipsi laulik“ Paul Haavaoks (1924 – 1983). Teine surnuaed asub
kirikust 0,5 km põhja suunas, sinna on maetud Värska koguduse esimesed
preestrid, neist kuulsaim on Anikita Jakovlev, endine luterlane, kes teenis
kogudust 1774–1805. Tema sulest pärineb ka vanim teadaolev eestikeelne
pihtimiskord (1776) ja mõned Piibli ja kiriku liturgilised tekstid. Sellel
kalmistul on omapäraste sisseraiutud ristidega kivid 15.–16. sajandist, mida
peale Setomaa mujalt Eestist ei teata.
Tore viidapost: kui kaugel on naabrid.
Aga meie praegune siht on hoopis teistsugune
asutus.
Selline ongi Seto talumuuseumi värav, ...
... ega muud, kui astume sisse.
1. jaanuaril 2019
liitusid kolm Setomaal asuvat muuseumi Värskas, Saatses ja Obinitsas Setomaa
vallavalitsuse hallatavaks asutuseks
Setomaa muuseumid. Kahes esimeses käime sel reisil ka meie, viimast vaatame
väljast (et „Mis sealgi teist moodi saab olla!“).
Värska talumuuseumi ehitamisega alustati 1. novembril 1994
talumuuseumi fondi eestvedamisel ja see avati 17. juulil 1998.
Osundan Setomaa muuseumide
kodulehelt (http://www.setomuuseum.ee/varska-talumuuseum/)
(lisades puuduvaid kirjavahemärke ja parandades muid vigu …):
Kodu rajamine algas ennemuiste juba sobiva maatüki
väljavalimisest. Hea, kui mets oli lähedal, kust metsaande leida, hea, kui vesi
lähedal, kust kala ja vähki püüda, hea oli muust maapinnast veidi kõrgem tasane
plats, kuhu elamine ja põllulapp sisse seada. Järgmiseks tuli ehitada kaks
kõige olulisemat – saun ja …
… kaev.
Nii algas ka Värska Talumuuseumi lugu – päris traditsioonilist vana
talukompleksi, kuhu end sisse seada, ei leitudki, aga silma jäi tasane maa
Värska aleviku äärel – mets oli lähedal ja ega vesigi kaugele jäänud. Vastavalt
vanale ehitusloogikale kerkis esimese hoonena just suitsusaun.
Muuseumis on võimalik tutvuda XIX sajandi lõpu ja XX
sajandi alguse taluarhitektuuri, vanade tööriistade ja rikkaliku käsitööga.
Ekspositsioonis on pool-kinnine hoov,
elumaja, riide-, vilja-, söögiait,
…
… laut heinaküüniga, töötuba, varjualused
(millel toredad sammaldunud katused),
…
… suitsusaun (rajatud nüüd
teisel pool piiri asuvas Lädina külas olnud sauna koopiana), …
… potivabrik, …
… sepikoda, …
… rehi ja tsäimaja
(kuhu läheme meie muuseumikäigu
järel)
Enamus hooneid on originaalid, pärit
Põhja-Setomaalt. Lisaks saab näha vahetuvaid temaatilisi näitusi vanast uueni,
käsitööst kunstini, arheoloogiast ja ajaloost. Võimalik on osa võtta
talsipühast, seto pitsipäevadest, folklooriõhtutest, rahvakalendritähtpäevade
tähistamisest, talutöödest.
Sisse astume esmalt elumajja. Seinal vinnutatakse kala, setud ütlevad vast ka „vobla“, …
… eeskojas kuivavad vihad.
Eeskojast põikame
vasakule, kummalise ümmargustest,
liikuvatest palkidest põrandaga „külma tuppa“ ehk sahvrisse.
Aga praegu pole sahvris
toit, vaid näitus „Vaidu kinkis Zojale…“.
Võimalik, et muuseumi
giid rääkis näituse saamisest pikemalt, minu kuulsin küll ainult, et see on ühe
udmurditari väljapanek. Kodus loen näitusega seotud romantilise loo folkloorinõukogu
kodulehelt:
Zoja Lebedeva (1957)
on sündinud Buraanovas, Udmurtias. Suur armastus viis ta Moskvasse õppima. Sealt
põgenes ta tagasi oma sünnikohta, kus tema loominguenergia leidis väljapääsu
omapärases disainis õmblemise, kudumise, joonistamise ja sotsiaalsete
projektide kaudu.
Eestisse saabus ta
esimest korda 2015. aastal, kui
Obinitsa oli soome-ugri pealinn ja ta leidis siit rohkem kui armastuse.
Setomaal kohtus ta Eesti dokumentaalfil-
mide operaatori Vaidu Vidiliga, kes uskus temasse rohkem kui ta ise endasse.
mide operaatori Vaidu Vidiliga, kes uskus temasse rohkem kui ta ise endasse.
Vaidu kinkis Zojale värvid,
lõuendi, molberti, armastuse ja mõistmise.
2017. aastal lahkus Vaidu siit ilmast ja Zoja jäi
üksinda.
Alles nüüd tuleb Zoja vaikselt kaheaastasest
leinast tagasi elu ja loomingu juurde. Praegu on tema looming muutumises, ta
otsib uusi väljendusvorme.
Näitus tuli Eestisse UNESCO põliskeelte aasta raames. Enne
Värskat oli näitus avatud Laeva kultuurimajas ja Valga muuseumis, siit läheb aga
TÜ Pärnu kolledžisse, edasi Räpina loomemajja, Tori rahvamajja ja detsembris
Rannu rahvamajja.
Aga siis kutsub giid (vasakul) meid elutuppa, …
… kus otsemaid hakkab
silma pirakas ahi.
Ukse vastas on nn puhas
nurk, kus aukohal ikoon.
Kohe ukse kõrval …
… on omaette voodi. Giid
laseb meil mõistatada, kes seal magas. Õige vastus: mehelemineku-
eas tütar.
eas tütar.
Põhiline „magamistuba“ oli kitsuke nurgake ahjutaguses, …
… sinna pidi kogu ülejäänud perekond ära mahtuma.
Ettevaatust, ärge keldrisse kukkuge!
Elumaja vastas laiutava aitade rea keskel on nagu värav või
läbipääs, tegelikult küll katusealune,
kus sai halva ilma eest varju all hoida töövahendeid ja materjale.
Ka usteesisele on katus peale ehitatud, hoone ise on aga maapinnast kõrgemal, et vara paremini
säiliks.
Riideait oli soojal aastapoolel ka peretütarde magamistuba. Aida ees on praegu küll
väiksemate laste varandus.
Viljaaidas hoiti söögi-, sööda- ja seemnevilja varusid. Katusealuses on hea meelde
tuletada (või teada saada), kuidas üks või teine teravili välja näeb.
Samas olid hoiul ka viljatöötlus- ja -säilitus-
vahendid.
Talumaad ümbritsev punutud aed …
… ja väike puhkenurk.
Kogu muuseumikülastuseks
planeeritud aega me päris ära ei kuluta ja oleme juba kümmekond minutit enne 18 õhtusöögipaiga tsäimaja juures.
Toredasti lopsakad ja värvikirevad lilled kõrtsi ees peenral.
Lastele on püsti pandud kiiged.
Setokeelne silt ukse kõrval. Meeli uurib …
… menüüd, mis samuti meile võõras keeles. Nõua või keeleinspektsiooni
sekkumist! ☺
Kui muuseumi koha pealt
olen veidi kahtlev, et kas olin siin varem käinud või mitte, siis tsäimaja
kohta tean kindlalt, et olen: kunagi olin siin ajakirjanikuna Tartumaa
turismihooaja lõpetamisel.
Kui uksest sisse astun ja ringi vaatan, tuleb kõik väga tuttav ette.
Ehkki tulime varem kui 18, on laud meile juba kaetud:
astu ainult ligi ja kuku toitu sisse kühveldama! See peakski olema menüüst
loetud valgõ suulliim. Portaalist https://omamaitse.delfi.ee
leian selgituse:
Suulliim (sool ja leem) on üks setu
traditsioonilisi suviseid toite – külm supp. Hapupiimasse segatakse tindikala,
hapukapsast, sinki, muna, suvel ka tomatit ja kurki. Seda toitu võib teha ka
kalja sisse. Igal perel oli oma suulliimi retsept.
Foto paremas servas on
taldrik sõiraga.
See võiks vast olla savvutõt
liha leevägä ehk suitsuliha; leib on omaette taldrikul.
Ja siin kausis esiplaanil
muidugi seto paks pudõr. Mis on liim’i,
mida Helgi parajasti ammutab, ja mis pudõr’i
koostisosad, selle üle asuvad naised kohe arutlema. Mind huvitab rohkem see, et
kõik on väga maitsev; natuke palju saab ainult, küpsetis ja mingi salapärane
tee ka veel peale.
Sel fotol on söömine küll
veel pooleli, aga Ann ja Andrus on mõlemad juba rõõmsate
nägudega; Merike seevastu millelegi
väga keskendunud.
18.40 paiku jätame tsäimaja …
… selja taha.
Parkla juures saab taas
uurida Seto Külävüü kaarti.
Ja siis öömajale. Koidu Kodusse Lobotka külla on muuseumi
juurest vaid paar kilomeetrit. Kodumajutuse perenaise perekonnanimi on Koit,
küllap sellest ka turistipesakese nimi. Pärast saame teada, et mõni samm majast
Värska poole tagasi on ka pirakas kämpinguplats, kus saab teha lõket ja
grillida; seal on ka välikemmerg, mida meil soovitatakse vee kokkuhoiuks
kasutada. Portaal Puhka Eestis annab veel teada, et
Paikneme ajaloolisel Põhjalaagri territooriumil.
Meid ümbritsevad liigirohked seene- ja marjametsad. Lähedal asub Õrsava järv ja
ümber järve kulgev 5,2 km pikkune Õrsava matkarada. Meist möödub ka 43 km
pikkune RMK Laskevälja rattarada. Kalapüügiks ja romantilisteks hetkedeks järvel
on võimalus laenutada paati.
Autod jäävad öörahule maja ette, …
… ise lähme maja uurima. Rändurite jaoks on pererahvas
jätnud kolm tuba, kuhu kümnekesi parajasti ära mahume, ja köögi. Maksame selle
eest 150 eurot.
Kahman selles toas endal seinaäärse voodi, toanaabrid on Erika
ja Meeli.
Aga kell on alles veerand
kaheksa, nii arvavad naised, et
tuleb veel midagi ette võtta. Tegelikult on meie programmis lausa lakooniliselt
kirjas, et Õrsava (Värska) järve matkarada (vabatahtlik). Viimane sulgudes sõna sobib hästi Ülole ja minule:
kuna oleme mõlemad (loodetavasti ajutiselt) kehva liikumisvõimega, jääme
seltskonnast maha. Ülejäänud lähevad teele, aga mõned tulevad poolelt teelt
tagasi, nii et viiekilomeetrise matka
teevad tervenisti läbi neli, omaaegsed tudengiühiselamu toakaaslased ja sõbrad
siiani Eha, Erika, Helgi ja Merike.
Sel pildil on veel
arutlusel, et kuidas see rada õigupoolest kulgeb: vasakult alates Merike, Ann,
Maret, Erika, Helgi, Eha ja Meeli.
Ei jää meiegi Üloga tuppa
konutama, vaid kõnnime maja vastast algavat rada mööda päris lähedal asuva
22-hektarise Õrsava järveni. See on
suurim neljast Värska lahe lõunaosas asuvast Värska järvede nime kandvast järvestikust:
veel kuuluvad sinna Saarõpää järv (3 ha), Hilibiniidü järv ja Umbjärv (3,8 ha).
Õrsava järve
paralleelnimed on Ersava, Värska ja Ozerka järv. Peipsi järv teatavasti tõuseb
tasapisi põhjaotsast ja langeb lõunas. Seetõttu ongi 600 m pikk ja ligi 500 m
lai Õrsava järv Värska oja oru laiendisse tekkinud. Kaldajoon on kääruline,
kallas kohati liivane, sügavus ulatub kolme meetrini.
Küllap on fotol näha paat just see, mida Koidu Kodust
laenutada saab. Teiselt poolt järve paistavad Värska majad.
Vaade paadisillalt vasakule. Kusagilt
sealt lõuna poolt suubub järve Mustoja.
Nii nagu Värska lahes, leidub
ka Õrsava järves väärtuslikku ravimuda. Just selle järve kaldal asub Värska
mineraalvett andev puurkaev. Värska järved on kantud Eesti ürglooduse raamatu
andmebaasi.
Järv tundub olema üsna taimestikurohke.
Päeva lõpus ei saa kuidagi vaatamata jätta Rootsi
seriaali „On meie aeg“ järjekordset osa; õnneks pole ma ainuke huviline. Magama
saan 23.25.
Toomas, ma ei tea kuidas ma just nüüd sinu veebi peale sattusin, aga näed, sattusin! Tore oleks olnud su seltskonda Setomaal kohata, võib-olla ehk juurdegi lisada... igatahes tundub, et saite põhjaliku programmi ja see on hämmastav, kui palju suudad blogis taastoota! Muide, need Külävüü infotahvlite tekstid on minu tehtud - imelik tunne on neid siin ümberkirjutatutena lugeda. Muuseumi tekstid ei ole minu omad, ainult need tahvlite omad. Ootan põnevusega järge!
ReplyDeleteThis comment has been removed by a blog administrator.
ReplyDeleteThis comment has been removed by a blog administrator.
ReplyDelete