Jätkame teekonda
Saksuni poole, jõudsime eelmises osas Sundini juurest maanteelt sinna pöörava
tee otsa ehk Hvalvíkisse.
Hvalvíkist on mul
päris mitu fotot, aga peaaegu kõik läbi bussiakna tehtud ja üsnagi kehvakesed,
osa võetud sõidul Saksunisse, osa sealt tagasi tulles. Mõne neist siia siiski
panen ja lisan aastaarvule ka sõnakese „sinna“ või „tagasi“.
Kõige pealt aga foto, millel kaks väga tähtsat asja: Stórá jõgi, millest vasakul on Hvalvík ja paremal Streymnes, ning teeviit, millel rohelisel põhjal kollane õis, varsakabi. Samasugune oli ka Oyggjarveguri otsa juures ja see tähistab kaunite vaadetega teed. Saksunisse viiva tee nimi on Saksunarleið.
Võrgupaigast http://faroecamping.dk/ leian kaardi, kus peal kõik Fääride „varsakabjateed“ (Sóljuleiðir) – nagu Fääride teises postituses kirjutasin, on varsakabi (sólja) Fääride rahvuslill. Veel paarile „varsakabjateele“ suundume juba järgmistes postitustes.
Läbi Hvalvíki Saksuni poole saab vähemalt kaht erinevat teed
pidi (2016, sinna).
Küla nimi
tähendab tõlkes muidugi ’vaalalahte’: see oli olnud hea vaalapüügikoht.
Küla tundub
sõites üsna suur, aga pigem on lihtsalt piki teed välja venitatud. Elanikke olevat külas umbes 200 – ja sama palju inimesi
elavat ka Streymnesis, kaksikkülas kokku siis ümmarguselt 400 – ja elanikkond
aina suurenevat.
Maja, mille
juures spordiplats, on ilmselt kool
(2 x 2016, tagasi).
Hvalvíki kirik (vahelduseks ka 2003. aasta digifoto) on tähelepanuväärne esmajoones seetõttu, et ta on Fääride puukirikuist vanim ning üldse Tórshavni katedraali ja Kirkjubøuri kiriku järel vanuselt kolmas: pühitsetud 1829.
Siin on sobiv
koht kirjutada, et uusi kirikuid hakati 19. sajandi esimesel poolel Fääridel ehitama
taanlaste nõudel: vanad kirikukesed-kabelikesed olid selleks ajaks olnud
valdavalt üsna kurvas seisus. Kuni 1847 ehitati puu-, hiljem valdavalt
kivikirikuid. Kirikute koguarvuks Fääridel märgitakse enamasti „70 ringis“,
saksakeelne Vikipeedia väidab täpsemalt: 66.
Hvalvíki praegune
kirik on 17. sajandi keskpaigast alates vähemalt kaheksas. Eelmise, 1816.
aastal rajatu lõhkus 1829. aasta jaanuaritorm – kõigest päev pärast seda, kui
seal oli ristitud väike tüdruk. Uue jumalakoja ehitusele oli kulunud vaid neli
kuud ja see püstitati Pommerist pärit männipuust, mis saadi 1828. aastal
Saksunis randa jooksnud Glasgow’ pargaselt: see üritas tulla fjordi tormivarju,
kapten ei teadnud aga, et tema merekaart on aegunud ja fjord on vahepeal liiva
täis uhutud. Last pandi oksjonile ja peale kiriku jätkus sellest ka talude
remondiks.
Sellessegi
kirikusse pole ma sisse saanud, aga saksakeelsest Vikipeediast on lugeda, et
kantsel on valmistatud ilmselt 1609. aastal ja oli varem Tórshavni kirikus, kus
kannatas prantsuse piraatide 1677. aasta rünnakus. Altarimaali autor on nimekas
19. sajandi taani kunstnik Carl Bloch; maali annetas kirikule haigestunud
kohalik talumees Thomas Michael Johannesen, lootes sel moel surma edasi lükata.
Küsin 2003.
aastal Sámalilt, kust on pärit kasetoht kiriku mätaskatuse all. „Ikka Norrast,“
vastab giid, „nagu kõik muu: meie ise, meie lehmad, meie graniit!“.
Kiriku tagant (taas 2015) paistev puudetukk, Viðarlundin í Hvalvík, on üks fäärlaste rajatud istandusi. Puud pandi kasvama 1953. aastal ja salu kuulub kohalikule omavalitsusele.
Naaberküla
Streymnesi kohta leian kaks lisafakti: et aastail 1893–1927 töötas siingi,
täpsemalt Gjánoyris, norralaste vaalapüügijaam ning et külas tegutseb
jalgpalliklubi EB/Streymur, millel on ka oma staadion.
Läheme „varsakabjateele“ Saksunisse ehk maanteele nr 53, sõita on umbes 10 km. Kui hommikune ilutee vonkles üle mägede, siis Saksunarleið kulgeb, vastupidi, sügavas Saksuni orus, Saksunar-
daluris, mis lõikab põiki kagu-loode suunas läbi kogu Streymoy saare põhjaosa.
See foto on 2015. aastast, kui sõidame Saksunisse pärastlõunal, üsna ilusa ilmaga, aga kohati – ja sellel pildil on see selgesti näha –
on taevas ka üsna kurje pilvi; ...
... see aga 2016, kui retk leiab aset üsna vihmasel hommikul. Mõlemast sõidust on mul väga palju pilte, 2015 läbi vasakpoolse küljeakna, 2016 põhiliselt läbi esiakna – ja mõlematel on aknapiltide hädad: peegeldused, udusus, 2016 ka vihmapiisad jne. Ometi ei saa ma ka pärast pikka valimist läbi teisiti, kui et pilte saab ikka liiga palju... Tänu suuresti erinevale ilmale pole siin ilmselt vaja pildistamisaastat viidata.
Sellelt fotolt
näeb kaht asja: et tee on hästi kitsas ja et sellest paremal voolab jõgi, mille nimi sai
postituse alguses juba kirja: Stórá.
Suurust viitavale nimele vaatamata on jõgi pigem „mõttetult madal“, kui öelda
giid Oti sõnadega, ...
... ent mõnes
kohas ka üles paisutatud. Stórá on
meie kõrval küll siiski ainult umbes kolmandiku sõidust, edasi on veel mõlemal
pool teed teisigi voolajaid.
Orgu ümbritsevad kõrged mäed, eriti põhjas, kus on
näiteks 764 m kõrgune Melin, ...
... ja läänes,
kus mitme üle 700 m kõrguva tipu seas ka Streymoy
kõrgeim mägi Kopsenni (789 m). Kumbagi mainitud tippu sellelt teelt ei näe.
Maastik on üpris
dramaatiline: mitut mõõtu uhteorgude ja
koskedega. Korra jääb pildile üksildane hobune, ...
... alatihti
satub teele lambaid, ...
... mõni üritab
lausa bussiga võidu joosta. Liiklus
seevastu on teel arusaadavalt peaaegu olematu, sest orus on ainult üks küla ja
selles elab kümmekond inimest.
Samas on teekate väga hea, nii et igati arusaadav
on soovitus tulla siia jalgrattamatkale.
2003. aasta
päevikust: Tee on huvitavalt laineline,
sobiks ralli kiiruskatseks!
Taas osundus
2003. aastast: teeme peatuse teeservas
märgatud valkja hunniku juures. Need on molluskikarbid, mida veetakse
talumeestele, et nad saaksid neid külvates mulla kaltsiumisisaldust tõsta.
Sámal arvab, et talumehed on selleks liiga laisad: keegi pole hunnikut
puutunud. Ja lisab, et 3000 aasta pärast leiavad hunniku arheoloogid ja
arvavad, et siin oli ookean... Nüüd ehk „kaltsiumväetist“ enam laiali ei
veeta, sest nagu öeldud, on põllumajandus jäänud täitsa tagaplaanile.
Kui umbes tosin
minutit „varsakabjateel“ sõidetud, hakkab eest paistma Saksuni järv, Saksunarvatn.
Järve suubuvat
jõge ületava silla otsa juures ...
... on tahvel, ...
... millel Saksuni kaart. Kaardi kolmest rohelisest laigust keskmisel seisab põhiline osa Saksuni maju, vasakpoolsel, laguuniäärsel, tegutseb vanas talukompleksis muuseum. Kaardil on ka matkaradu. Üks neist toob Sundini äärsest Langasandurist Saksunisse, teine viib üle mägede Streymoy saare kõige põhjapoolsemasse külla Tjørnuvíkisse, kuhu meie suundume järgmises jutujärjes. Sellelt rajalt hargneb üks haar ka Sundini äärde Haldórsvíkisse, toreda kaheksakandilise kirikuga külla. Per Hansen räägib, et tema on Tjørnuvíki-matka – vist küll vastupidises suunas, mitte siit sinna, vaid sealt siia – kaasa teinud ja et seal kogetud vaated olevat üldse kõige kaunimad, mida ta kunagi on näinud.
Ühest blogist
loen aga matkamuljeid selle kaardi kolmanda matkaraja kohta, mis näha kaardi
alumises servas: laguuni serva pidi ookeani äärde musta liivaga randa. Päris
kindlasti on kõik kolm matka väärt, et nad läbi teha, jätkuks vaid aega ja
tervist.
Kaardi kõrval on
infotahvlil teade, et kalapüügiks järvel
on vaja luba, mille saab kas Tórshavnist, Klaksvíkist või Kollafjørðurist;
mulle pakuks huvi teada, mis see luba maksab – meelde tulevad Islandi üüratud
hinnad.
Saksuni järv ...
... ja kaljud.
... ja Saksuni
küla selle majarea äärmine, lõunapoolseim
talu.
Järgmise talu kõrvalt kiirustab mäest alla päris uhke lai kosk..
Ülejärgmisest panen siia lausa kaks eri aastal tehtud
läbiaknapilti: ...
... ühel üks häda, teisel teine... Majade ees on vägev uhteorg, mille põhjas jõeke. Fääridel on nagu Eestiski külad enamasti üsna hõredad ja majapidamiste vahel palju ruumi.
Ja ongi majaderida ja alumine tee lõppenud. Kaldun arvama, et mõnigi neist majadest on pigem suvekodu kui alaline elukoht, aga mine tea.
Lõpuks sellest külast ka üks korralik ja ülevaatlik foto: suurepärane võte kõrgemalt (foto: Erik Christensen / Wikimedia), millelt saab aimu mägede mastaapsusest. Siin peaks nüüd olema enamvähem kogu Saksuni küla, välja arvatud laguuni servas nõlval paiknev majapidamine, kus arvatavasti elab nende maade põhiperemees. Pildi keskel, mätaskatusega majades, on muuseum, kuhu peagi läheme.
Siis avaneb meile vaade, milleta ei saa naljalt läbi ükski vähegi pildirohkem Fääre tutvustav trükis.
Kohanime Saksun päritolu pole kaugeltki selge, aga enamasti on püütud seda
seostada saksidega, kelle kohalolu kohta Fääridel pole küll mingeid kinnitusi.
Ja sõna teine pool arvatakse tulenevat sõnast havn, ’sadam’. Nii on arvanud juba Fääride üks esimesi etnograafe
Jens Christian Svabo (1746–1824) ja samale seletusele vihjab vanim säilinud
Taani kuningavalduste ülestähendus Jarðarbókin
1584. aastast.
Ennevanasti oli
Saksuni kitsas mägedevaheline fjord tõesti suurepärane, tormide eest hästi
kaitstud looduslik sadam. Aga millalgi 17. sajandi alguses – kuupäev on teada,
2. veebruar, aga aasta mitte nii kindlalt, arvatavasti 1602 – kandis torm
fjordi kitsaima osa liiva täis, nii et suurepärasest sadamast sai rannikujärv
või laguun, mis on valdavalt mageveega, sest sinna suubub lausa kolm jõge või
oja: Gellingará, Skipá und Dalsá. Või ehk on õigem öelda, et laguun on
riimveeline, sest tõusuga tekib järve ookeaniga ühendav nireke, millest saab
madala paadiga kuidagi läbi.Fotolgi kenasti näha laguuni nimi on Pollur või
Pollurin ja see olevat 400-meetrise laiuse juures lausa kuni 27 m sügav.
Buss parklasse, ise uitama ja usinasti pildistama. Tasub tähele
panna, et nii mäest alla kiriku juurde kui ka nõlvast üles...
... tagumise
majapidamiseni viiv tee on asfalteeritud.
2016 on parkla
kõrvale äsja muru külvatud, silt
teatab Keep off the Grass.
2015 läheme
esmalt nõlvast veidi üles – muuseumisse,
...
... mis selle sildikese teatel on iga päeva kell 14–17 avatud. Kusagilt veebist loen, et pigem avatakse maja siiski siis, kui perenaisele helistada.
Muuseum on
tegelikult vana talukompleks, Dúvugarður (mõnes allikas Dúvugarðar),
mille kohta
Vikipeedia väidab, et see on 17. sajandist. See kehtib muidugi siiski vaid
vanimate osade kohta, midagi on neis hoonetes kindlasti ka isegi 20. sajandist.
Nii Saksunit kui
ka eelmistes osades nähtud naaberkülasid Vestmannat ja Kvívíkit on esmamainitud ajavahemikus 1350–1400.
Väidetavasti oli katk Saksuni keskajal inimestest peaaegu tühjendanud – alles
jäänud vaid üks naine. See nõudnud kevadisel kogunemisel, Vártingil, Kollafjørðuris kogu siinset maad endale ja saanudki loa
tingimusel, et ta leiab endale mehe. Just nii läinudki.
... kus on peale elumaja olemas ka pullilaut, hanelaut ja liha vinnutamise maja, samuti kartulikelder, varjualused turba ja heina jaoks ning vilja kuivatuseks (Reinu foto 2016). Peeti piimakarja, lauta mahtus kuus looma; suvel olid nad muidugi väljas. Esiajal elasid lehmad talvel koos inimestega sama katuse all: nii oli soojem. Talul oli olnud ka kolm hobust; need olid aasta ringi väljas. Põhiline oli siiski lambakasvatus, enda tarbeks püüti mõistagi ka kala nii merest kui ka enne nähtud järvest. 19. sajandil oli talu juures väike vesiveski.
Maja kõrval
kasvas kikkaputk, mis sobis nii arstirohuks kui ka toiduks. Naha parkimiseks
oli vaja purustada tedremarana juuri.
Joogivett sai
talumajade tagant kosest.
Piire ja paar aita ...
... paistavad
olema laotud maakividest ilma
sideaineta.
Elumaja on hoopis täiuslikuma viimistlusega, aga kõrvalhoonetest mitte kuigivõrd suurem. Ometi olevat seal elanud umbes 30 inimest.
Kui meie oma 40se
bussitäiega sisse astume, saab maja puupüsti rahvast täis. Majaseinte puitosa
on valdavalt ajupuudest.
Meid võtab vastu kena noor daam nimega Sonja, „peremehe girl-friend“ ütleb ta enda kohta. Sonja kinnitab, et see majaosa on umbes 300 aastat vana.
Maja keskne ruum on roykstova, suitsutuba: akendeta, tambitud pinnasest põranda ja tuleasemega, milles põletati enamasti turvast.
Suitsutuba polnud
mitte ainult köök, söögituba ja magamisruum, siin käis kogu elu. Tehti
käsitööd, fääride vill ja villatooted olid kaua tähtsaim väljaveoartikkel. Töö
kõrvale lauldi ja jutustati lugusid minevikust, nii säilis fäärlaste suuline
pärimus. Siin tantsiti ka kuulsat fääride aheltantsu; kui täiskasvanuil polnud
selleks töö tõttu aega, siis nemad laulsid ja lapsed tantsisid laulu saatel.
Nime Roykstova
kannab ka üks Klaksvíki restoran ja koguni üks Fääride raadio, Útvarp Føroya, populaarne muusikasaade.
Magamisorvad või -kapid – ei teagi, kuidas neid täpselt nimetada. Orvad on lüheldased, sest toona magati ju (pool)istukil – pikali pandi vaid surnu. Ühes kapis oli maganud kolm kuni viis inimest! Keegi arvab otsemaid, et ju nad pidid ülestikku magama... Aga eks tihedalt koos olnud talvel soojem.
Tagumistes
ruumides on panipaigad tööriistade
jaoks. Suitsutoas hakkavad silma sarvedest lõigatud lusikad, tööriistade seas
aga hobusejõhvidest köis.
Järgmine ruum on umbes 200 aastat vana glasstova ehk klaastuba: sellel on ka klaasitud aknad. Siin magas peremehe pere ja siia pandi ka öömajale jäänud külalised.
Kolmas, kõige
uuem osa, ehitati siis, kui külla püstitati kirik. See oli omaette sissekäiguga
ja seal sai öömajal olla kirikuõpetaja, kes käis siia üle mägede Kvívíkist,
päris karm tulek. Üks memmeke oli ses majas veel 1970ndatel elanud.
2015. aastal on ilm nii ilus, et võiks mõelda isegi
päikesevõtule, kui oleks rohkem aega.
Otse talu juurest kiriku juurde on päris järsk laskumine, ...
... parklast saab natuke laugemat teed pidi.
Saksakeelse Vikipeedia kinnitusel oli kirik (Reinu foto) Saksunis ka enne reformatsiooni, aga see suleti ja nii pidi Saksuni rahvas jumalateenistusele minekuks ette võtma ränga ja pika kirikutee üle mägede Tjørnuvíkisse. Pastor käis sinna aga koguni Kvívíkist, mis oli veel palju kaugemal. 19. sajandi keskel otsustati kirik Saksunisse üle tuua. Selle üle vaieldi ägedalt, mindi koguni tülli ja Per räägib meile 2015. aastal loo, kuidas sellest tülist tuli fääri keelde lausa üks kõnekäänd. Paraku ei jõua ma lugu üles kirjutada ja nii ta meelest kaobki.
Aga kirik toodi
siia ikka seda üle-mägede-teed pidi, mille kohta Per kinnitab, et sealt näeb
maailma kõige ilusamaid vaateid. Saksakeelne Vikipeedia väidab küll, et 1858.
aastal sisse õnnistatud kirik ei ole vana kiriku koopia: see oli puust, siinne
aga kivimüüridega. Ainult
siseseinad, kandepalgid ja altar on veel vanast kirikust.
Kirikud olid teadagi
merel olijate jaoks olulised maamärgid. Aga mõelda võib ka teisiti – 2003.
aasta giid Sámal ütleb, et kiriku asukoht valiti ikka nii, et kirikutorn oleks
esimene, mis merelt tulles silma hakkab: siis tead, et jumal on kõikjal sinuga.
Torn on sellelgi kirikul pikihoone suhtes 90
kraadi keeratud.
2015 ja 2016 on
kirik lukus, nii et saame vaid aknast
sisse piiluda.
2003. aastal saame ka sisse; ...
Kaks episoodi
sellest 2003. aasta käigust. Esiteks,
nagu olen juba öelnud, sõidame sel päeval ringi Taani kuningakojast toodud
autoga; kuninglikke atribuute on autol mitu ja taanlastele on need hästi teada.
Kui Saksuni saabume, on seal parajasti bussitäis taanlasi – ja need vaatavad,
suu ammuli, kuidas kuninganna auto ette sõidab, aga sealt astuvad välja mingid
täiesti ebakuninglikud kujud, kellel hakatakse ingliskeelseid selgitusi jagama.
Ja teiseks on
Sámal nende taanlaste peale väga pahane, kui need kirikusse annetust ei jäta ja
lausa kurjustab nendega. Seletab pärast meilegi, et keegi peab ju kirikut
pärast koristama. Minu arusaamistega klapivad need etteheited väga hästi:
giidin sel aastal sageli reise vanausuliste juurde ja pean reisilistele aina
selgitama, miks tuleb annetada. Sámal väidab muide, et Klaksvíki kirikus olevat
17 koristajat (teistes üldjuhul küll mitte ühtegi palgalist...) ja et Fääridel olevat kokku 52 kirikut.
Kirikaial on
päris soliidne piirdemüür, ...
... aga kalme tundub olema üsna vähe.
Külla jõudis elekter alles 1957. aastal, kirik sai
elektrivalguse ja -kütte veel hiljem – 1963.
Asfalttee lõpeb
kiriku kõrval väikese parklaga, kuhu
mahub paar sõiduautot.
2003. aasta foto: vaade
laguuni äärest kiriku ja muuseumi poole.
2003. aasta pildistuse skaneering pole küll päris samalt kohalt, aga sel teisel tundub ühendus ookeaniga parajasti olemas olevat, esimesel pigem mitte. Igatahes on sellel vesi hoopis kõrgem kui viimaste reiside aegu.
Ja ka ehitis
laguuni ääres on muutunud.
Kose portree ...
... ja kosepildistajad.
Reinu fotolt on hästi näha, et umbes rööbiti kosega tõuseb mäkke sissetallatud rada, See peaks olema Tjørnuvíki matkaraja algus.
Mäest tuleb alla teisigi jugasid.
Kose jätk nõlval.
2016 on selle kõrvale kaevatud ...
... kraav.
Lambaid satub Saksunis fotole ainult kaks.
Vaade kõige mere-
poolsema talu poole laguuni kohal nõlval.
poolsema talu poole laguuni kohal nõlval.
Parklasse on
tulnud teinegi buss.
Muuseum ...
Islandlased olid
muuseumi ja kiriku võtnud oma filmi Dansurinn
üheks oluliseks tegevuspaigaks. Film tugineb mingil William Heineseni jutustusel.
Samuti olevat siin üle võetud stseene Taani filmist teise fääri kirjaniku
Jørgen-Frantz Jacobsen romaani Barbara
ainetel; selleks jaoks võiks see paik tõesti suurepäraselt sobida.
Jutuajamine peremehega. Mina seda juttu ei kuule, aga giidid räägivad pärast, et noormehe käes on nüüd 25 km2 maad, sest naabrid on lahkunud ja ta on nende alad enda omaga liitnud. Karjas on üle 700 ute. Talu pakub ka turismiteenust, kala püüab noormees aegajalt oma lõbuks.
Saksakeelne
Vikipeedia kinnitab, et nagu paljud teised Fääride külad on Saksungi kaotanud
rohkesti asukaid: aastal 2000 olnud neid veel 30, 2015 ainult 10.
Mõni pilt tagasiteest ka. 2016 –
tulles sadas, minnes udutas, koha peal polnud väga vigagi.
Õnneks on möödasõidu-
tasku õiges kohas.
tasku õiges kohas.
Tema võiks ju ka taskusse minna!
2015. Jõgi saab kitsam ja sügavam.
Suvemaja karmilt kaunis kohas.
Eespool pilved laskuvad.
Oleme jälle väikese jõe ääres, mille nimi Suur jõgi. Ühes kohas märkame vee ääres ja vees kahvadega perekonda, pilt neist ei tule kahjuks välja.
Paar pilti ka 2003. aastast (ikka skaneeringud). Ühel hetkel peab Sámal auto kinni ja tutvustab meid ühele kerekale härrale, kes olevat majafirma omanik (nende paari päeva jooksul jääb mulje, et Sámal tunneb enamvähem kõiki fäärlasi...), ja arvab, et meie, metsarikkast Eestist pärit inimesed, võiksime selle härraga ärisuhted sõlmida... Mingil hetkel üritab ta ka meelitada Jaanust ja mind mingisse puhastusvahendikaubanduse ahel- või lausa püramiidskeemi; tundub, et ta ise on koos kaasaga selles kõva tegija.
Aga samas kohas
näeme esimest korda Fääride
kartulipõldu.
Ja kartulikasvatajad – küllap isa ja poeg – jagavad lahkelt selgitusi. Mugul pannakse lihtsalt kamarale. Kõrvalt on rida mättaid lahti aetud ja need pannakse tagurpidi mugula peale, nii et kõdunema hakkav rohi toimib kui kompost – ei mingit vagude ajamist ega muldamist. Kartul kasvavat hästi ja andvat head saaki.
Tagasi 2015. aastasse. Juba Hvalvíki vahel tekitavad ilmselt jääkülmas Stórás kõhuli sulistavad lapsed bussis istujais külmavärinaid. Puändina tunneb bussijuht ühes „morsas“ ära oma tütre.
No comments:
Post a Comment