11.25 asume Šargani raudteejaama juurest jälle
teele, järgmiseks sihtkohaks on selle sama raudtee Mokra Gora jaama lähedal
asuv Drvengrad ehk Küstendorf ehk Mećavnik – heal kohal hulk nimesid.
Mećavnik on
algselt vist selle künka nimi, kus küla asub, ja/või mõne allika kinnitusel ka
naaberküla nimi. Drvengrad on tõlgitav kui Puulinn, saksapärane Küstendorf on
aga kokku pandud saksakeelsest sõnast Dorf ehk küla ning (kuri)kuulsa Serbia
filmirežissööri Emir Kusturica hüüdnimest Kusta.
Just Kusturica on
selle küla rajaja: see ehitati esialgu lihtsalt tema 2004. aastal esilinastunud
filmi „Elu on ime“ võttepaigaks. Küla või ehk nüüd juba linnakese kodulehel http://www.mecavnik.info kirjeldab
Kusturica, kuidas ta filmivõtetel päikest oodates tundide viisi seda mäge
põrnitses ning kuidas talle tundus, et ehkki seal polnud mingeid rajatisi, oli
seal just seda, mida ta nii väga ihaldas: rohkesti päikest.
Igatahes sai küla
Kusturicale nii armsaks, et väidetavalt on see nüüd Serbia ja Prantsuse
topeltkodakondsusega režissööri, näitleja, muusiku ja kirjaniku põhiline
elukoht. Ning giid Ott ütleb, et tema eelmisest käigust möödunud kahe aastaga
on Küstendorf tublisti laienenud.
Emir Kusturica
Guadalajara filmifestivalil 2009. aastal
(foto:
Festival Internacional de Cine en Guadalajara / Wikimedia Commons)
Pikalt Emir
Kusturicast kirjutada pole siin õige koht, mainin ainult paari fakti: et ta
on sündinud 1954. aastal Sarajevos sekulaarsete bosnialaste perekonnas,
kinnitab aga, et isa pidas ennast ikka serblaseks ning seepärast laskis Emir
ennast Nemanja Kusturicana 2005. aastal Serbia õigeusu kirikus ristida. Oma
rahvuseks ei märgi mees ometi ei serblast ega bosnialast, vaid hoopis
jugoslaavlase. Mõne uurija kinnitusel on tema esivanemate hulgas ka üks Türgi
võimu ajal ostetud mustlane. Filmimehena on Kusturica kahtlemata kõrgelt
hinnatud: seda tunnistavad kaks Cannes’i festivali Kuldset palmioksa ja hulk
muid auhindu. Mehe vaated on aga põhjustanud rohket kriitikat ja tekitanud
mitmeid skandaale.
Kindlasti olen
näinud päris mitut Kusturica filmi, aga ei osanud neile toona erilist
tähelepanu pöörata, kuna päris minu maitse see kõik kindlasti ei ole. Küll on
hästi meeles vist tema praegu tegelikult viimane, ehkki juba 2008. aastal
linale jõudnud teos, dokumentaal „Maradona“: nii tähelepanuväärselt napakas ja
naljakas, et vaatasin selle otsast otsani mõnuga ära.
Tunnustust on
leidnud Kusturica ka muusikuna. Sel (2013) aastal loodeti teda näha Guča
trompetifestivalil, aga filmivõtted ei lasknud neil lootustel täituda.
Mokra Gora kandi
jaoks on Kusturica muidugi tõeline taeva kingitus, kellega koos on tulnud
turistid, tööhõive, raha. Kunagisel täielikul ääremaal liigub nüüd rahvast
aasta ringi.
Jõuame Drvengradi
11.40 paiku ja jääme sinna tunniks.
Meie saabudes on
rahvast suhteliselt vähe ja näiteks peatänava või lausa -väljaku saab kenasti
pildile. Pange tähele, et Puulinnas on isegi sillutis puidust.
Peatänav või
-väljak kannab muidugi Ivo Andrići nime, kes ilmselt on üks Kusturica iidoleid.
Väljaku tagumises
otsas on Püha Sava kirik (foto: Getter Õigus), ...
... ilmselgelt
töötav pühakoda.
Plaanilt vaadates
pole küla kuigi suur, aga kui tänavhaaval seiklema hakata, kulub aeg lennates.
Majade üldkuju
tuleb väga tuttav ette: selliseid nägime eile ju ka Sirogojno vabaõhu-
muuseumis.
Ega peale
peatänava siledat pinda suurt olegi, lõviosa majadest on nõlvadel ja kõrguste
vahed on üpris suured.
Külast avanevad
eranditult vaid miljonivaated.
Ott väidab, et
kõike seda, mis ehitatud kirikutagusele nõlvale, kaks aastat tagasi veel
polnud.
Haljastustki pole
unustatud.
Juhtumisi
avastan, et Puulinna ehitajad pole siiski päris kivideta läbi saanud.
On mitu söögikohta,
...
... mõni õige
vallatu sisekujundusega.
Ilusa ilmaga
eelistatakse pigem küll välikohvikuid.
Täie hooga töötab
kaubandus.
Pakutakse ilmselt
päris põnevat käsitööd.
Joogilettideski
on pigem unikaalsed tooted.
Mõeldud on ka
väikestele lõbudele. Mina pildistan, Taivi ja Getter poseerivad – ...
... ning Getter
jääb tulemusega ilmselgelt rahule.
See on
spordikeskus, ...
... mäenõlvale on
suudetud paigutada koguni kaks tenniseväljakut ja kusagil olevat ka ujula.
Ei puudu
juuksurisalong ...
... ja isegi
mitte vangla.
See on ilmselt
elumaja, ...
... mõne asja
otstarvet ei oska aga ära arvata.
Ühest nurgast
leian Drvengradi maketi.
Mitmel moel on
külas jäädvustatud kuulsusi, küll minevikust, küll tänapäevast.
Enim on nende
seas muidugi filmirahvast. Nii kannab üks restoran Luchino Visconti nime, ...
... tänavad on
aga nimetatud näiteks Ingmar Bergmani, ...
... Nikita
Mihhalkovi ...
... ja Bruce Lee
järgi. Serbia versioonis võib mõne nime kokkulugemine veidi raskusi valmistada.
Sportlaste
nimedega tänavaid on külas vähemalt kaks. Kusturica suure lemmiku Diego
Maradona tänav jääb leidmata, küll märkan Serbia tennisekuulsuse Novak Đokovići
nime.
Esindamata pole
ka teadus: muidugi praegusest Horvaatiast pärit Serbia leiduri Nikola Tesla näol.
Kirjanike majale
maalitud portreel arvan ära tundvat Fjodor Dostojevski.
Meie kohaleoleku
tunni jooksul on Drvengradi rahvast rohkesti juurde tulnud ...
... ja parkla
värava taga on autosid täis.
Alles lahkudes
märkan vägevat kahurit; ühe Kusturica filmi rekvisiiti (foto: Getter Õigus).
Filmi nime ma paraku ei mäleta.
Drvengradist
Serbia-Bosnia piirini on napilt kümne minuti tee. Serbia poolel (fotol)
läheb aega 40 minutit, sellest 25 ootame järjekorras. Siin korjatakse
looduspargi maksu; oleme tõesti kesk imekauneid maastikke. Üritan pildistada ka
üsna armetukest, vaid soojakutest koosnevat Bosnia piiripunkti, aga bussiaken
on vale koha pealt määrdunud. Kell 13.45 oleme taas Bosnias ja
Hertsegoviinas.
Siis veel mõni
minut sõitu Rzavi jõe orus, õigemini kanjonis, seal hulgas läbi mitme tunneli –
ja vaatevälja hakkab ilmuma maju, ...
... siis rohkesti
maju: ...
... oleme jõudnud
Višegradi.
Sama, ehkki võib
olla veidi erineva kirjapildiga kohanime on mujalgi: Ungari Pesti komitaadi
väikelinn Visegrád, Vishegradi küla ja mäetipp Bulgaarias, Praha Vyšehradi loss
ja metroojaam, Ukraina Võshorodi linn. Kõik need nimed tähendavad ikka seda
sama: kusagil kõrgemal asuvat lossi või linna. See Višegrad siin on üle
20 000 elanikuga linn Drina ja Rzavi jõe ühinemiskohas ...
... Bosnia
Serblaste vabariigis. Viimase asjaolu näitavad lipud otsemaid kätte.
Aga juba oleme me
Drina ääres ja pildistame usinasti.
Drina jõgi algab
Dinaari mäestikust Piva ja Tara jõe ühinemiskohalt, voolab põhjasuunas ja
suubub paremalt Savasse. Jõe pikkus on 346 km; tema suudmest kõige kaugema,
Tara jõe allikani arvestades aga 487 km.
Suurem osa
Drina jõest voolab sügavates kanjonites või kitsastes kurudes järskude
mäeseinte vahel. Kohati, kord ühel, kord teisel kaldal, läheb jõesäng üle
avaraks lagendikuks, andes ruumi päikesepaistelisele maastikule, mis on osalt
tasane, osalt lainjas ning sobiv põlluharimiseks ja elamiseks. Üks selliseid on
Višegradi külje all...
(Ivo Andrić. Sild Drina jõel, Aleksander Kurtna tõlge, Tallinn 1967)
Ja veel Andrićit:
Seal, kus
Drina roheline ja vahutav vetetulv kogu oma vägevuses umbseinana näivast
mustade kaljumägede murrust välja tormab, seisab suur, tahutud kividest
meisterlikult laotud sild. /--/ Kui seda orgu eemalt vaadata, näib, nagu ei
voolaks valge silla laiade kaarte alt üksnes roheline Drina, vaid ka avar,
päikesepaisteline, ülesharitud maa ja kõik, mis seal peal on, isegi tema kohal
kummuv taevas.
Rumal mõtte
võib-olla, aga küllap on see sild oma kuulsuse eest vähemalt osa tänu võlgu
just nimelt sellele Ivan (Ivo) Andrići (1892–1975, foto: Wikimedia)
1945. aastal ilmunud romaanile. Esmajoones see teos tõi autorile 1961. aastal
Nobeli kirjanduspreemia. Romaani peategelane ongi sild: tema sünd ja keerukas
elukäik hetkeni, kui austerlased osa temast I maailmasõja ajal õhku lasevad.
Raamatus saavad seletuse mitmed sillaga seotud legendid ja pärimused.
Sild kannab
Mehmed Paša Sokolovići nime: silla ehitas sellenimelise suurvesiiri soovil
Osmani õukonnaarhitekt ja insener Mimar Sinan 1571. aastal. Mehmed Paša
Sokolović oli kristliku päritoluga: serbia külast pärit poiss, kes väevõimuga
võeti nn. vereandamina õppima janitšariks.
Umbes 180 meetrit
pikal paekivist sillal on üksteist kaart, millel laiust 11–15 meetrit;
vasakkaldal on nelja kaarega pealesõiduramp. Sild on kuus meetri lai ja ulatub
14 meetrit üle veepinna. Omaaegse vägeva Türgi riigi üks kõige uhkemaid sildu
arvati UNESCO maailmapärandi loendisse 2007. aastal.
Silla laiendusega
keskosa ehk kapija linna poolt tulles vasaku külje keskosas kõrgub
üle pea ulatuv kivisein; selle ülemisse ossa on kinnitatud valgest marmorist
tahvel, millesse on raiutud türgi ilukirjas tarihh – kolmeteistkümnest reast
koosnev kronogramm sillaehitaja nime ja silla püstitamise ajaga.
Legendi kohaselt
on silla keskmises talas suur süvend, tuba või saal, kus elab Must Murjan.
See, kellele Must Murjan end ilmutab, peab surema. Andrići raamatust saab
lugeda, et selle legendi allikas on ilmselt üks traagiline seik: silla ehitusel
hukkus õnnetult kiviplaadi alla jäänud noor neeger.
Teine legend
räägib, et silla ehitamist takistas näkineid; kuna ta igavesest igavesti ja
kõikjal armastab rikkuda inimeste kätetööd, siis lõhkus ta öösel selle, mis
päeval oli ehitatud. See kestis niikaua, kuni veesügavusest kostis salajane
hääl, mis soovitas Rade Taiduril otsida kaks last – kaksikud vend ja õde,
nimedega Stoja ja Ostoja – ning müürida nad keset jõge silla talasse.
Suure otsimise
peale sellised lapsed leitudki ja võetud vesiiri käsul väevõimuga emalt ära. Lapsed
müüriti sisse, teisiti ei saanudki see olla. Aga nagu rahvasuu räägib, hakkas
ehitusmeistril õnnetust emast kahju ja ta jättis müüritisse avause, mille läbi
naine ohvriks toodud lapsi imetada võis.
Legendid
legendideks, Mehmed Paša Sokolovići sillal on pika ajaloo jooksul peale
rohearvuliste rõõmsate sündmuste aset leidnud ka mõndagi verist ja traagilist.
Viimased jubedused tehti siin üsna hiljuti, Bosnia sõja ajal. Väidetavasti
visati sillalt Drinasse vähemalt 400 inimest, osa surnult, osa elusalt. Muidugi
hukkusid ka viimased. Kogu Višegrad sai kurva kuulsuse etnilise puhastuse ning
massimõrva ja -vägistamise paigana. Enne elanikkonnas vallanud bosnialasi on
linnas nüüd väga vähe.
Sillalt linna
poole vaadates hakkab kohe silma üle kesklinna kõrguv õigeusukirik, ...
... kõrvaltänavas
on aga ka väike, ilmselt päris uus mošee.
Linna nüüd
lähemegi – ja väga selge sihiga: et vaadata üle selle uusim, õigemini alles
ehitatav osa: Kamengrad ehk Andrićgrad.
Seegi on Emir
Kusturica algatus. Nimedega on asi selge: Kamengrad tähendab mõistagi
Kivilinna, Andrićgrad aga seda, et linn on pühendatud Ivo Andrićile. Ehitus
algas 28. juunil 2011 ja peaks lõppema aastal 2014. Siis hakkab Kusturica siin
üles võtma filmi romaani „Sild Drina jõel“ põhjal.
Pole üllatav, et
linna peaväljakul seisab Andrići mälestussmmas. Ehitust toetab Bosnia Serblaste
vabariik ja viimase president Milorad Dodik on juba nimetatud uue linna
aukodanikuks. Sama tiitli on saanud ka tennisetäht Novak Đoković.
Keskväljakul
tegutseb juba ka (väli)kohvik, ...
... aga tööd on
veel küllaga.
Suure pannoo
juurde kuluks ära sisuseletus.
Natuke sohki ka:
pigem betoon- kui kivilinn.
Siin kerkib
ilmselt midagi keskaega meenutavat.
Haljastusega pole
asjad vist päris korras. Igatahes palun giid Otil järgmisel aastal üle vaadata,
kas see puu on siis veel alles.
Siiski
rõõmustavad pilku juba ka mõned lilled, ...
... üks erksamat
karva kui teine.
Kamengrad kerkib
neemele kahe jõe, Rzavi ja Drina vahel ...
... ja sinna
tekitatakse maad juurdegi.
Siiagi on
kerkinud uus mošee: asenduseks neile, mis Bosnia sõja ajal lammutati. Ehkki,
nagu öeldud, on bosniakke jäänud linna napilt.
14.50 sõidame üle Rzavi ...
... ja Drina ning
saame kesklinnale ka teiselt kaldalt viimase pilgu heita.
Veidi maad laiub
Višegrad veel orupõhjas edasi, ...
... siis on piki
Drinat ülesvoolu sõites vaateväljas päris uhked maastikud. Üsna sageli sukeldub
tee küll tunnelitesse: neid on pärast kell 15 paarikümne minuti jooksul oma
kaks tosinat.
Metsade vahel on
näha üksikuid majapidamisi.
Siin on mäeharjal
lõõmanud põlengud.
Järjest
sagedamini on jälle näha sõja jälgi: küll kuuliaukudega maju, küll tihedalt kokku
ehitatud ühekorruseliste majade kogumeid, kodupaikadesse naasnud bosnialaste
elamuid.
Ott ütleb, et
islamilipud minarettidel on uus nähtus: usk on muutunud poliitiliseks, Bosnia
ja Hertsegoviina on islamimaailma jaoks sillapea Euroopasse.
15.30 paiku möödume
umbes 30 000 elanikuga Goraždest; siin on täkkeid täis maju eriti
palju. Bosnia sõja ajal oli Goražde üks kuuest bosniakkide enklaavist, nagu
näiteks ka Srebrenica ja Žepa. Seda ümbritses ja piiras Bosnia serblaste armee.
Aprillis 1993 muudeti Goražde ÜRO turvapiirkonnaks, milles ÜRO pidi takistama
ründeid tsiviilelanikkonna vastu. 1994. aasta 3. märtsi ja 23. aprilli vahel
ründasid serblased linna suurte jõududega. Õhurünnakuga Serbia tankide ja
eelpostide vastu ning NATO ultimaatumiga sunniti neid lõpuks viima suurtükid ja
soomusveokid linnast 20 km eemale. Daytoni lepingu läbirääkimiste järel loodi
Goražde ning Bosnia ja Hertsegoviina föderatsiooni vahele maakoridor. Kui
vaadata kaarti, siis on see kitsa lääneotsaga sopistus keset Bosnia Serblaste
vabariiki.
Goražde
supelrand. Oti sõnul ei
käi Bosnia mosleminaised „ujumas, telk selja“.
Mõni kilomeeter
pärast Goraždet tuleb Mravinjac. Üsna tüüpiline pilt: sõjas pihta saanud
maja kõrvale on ehitatud uued ja väiksemad.
Kõigi vanemate
majade seintes on näha kinniplötsitud kuuli- ja mürsuauke.
Selleski linnakeses
on uhiuus vägeva ja „ väga hästi teritatud pliiatsiga“ (OS) mošee.
Linnaservas
seisab hüljatuna purustatud tehas.
Drina on jäänud
üsna kitsukeseks.
Pastoraalne idüll
Mravinjaci ja Foča vahel.
Kusagil siin
peatab meid politsei, aga midagi meile ette heita tal pole.
Oleme jõudnud Foča
külje alla. Linnas on umbes 24 000 elanikku, valdavalt serblased. Kuni
1991. aastani oli üle poole linlastest muslimeid.
Siingi on linna
bassein üsna hõivatud.
Sõidame üle Drina
kesklinna ja teeme seal umbes tunnise peatuse (16.15–17.20).
Vana kellatorn sahat
kula. Keskajal oli linn Hotča nime all tuntud kui oluline
kaubanduskeskus Ragusa (praeguse Dubrovniki) ja Konstantinoopoli (Istanbuli)
vahel. Koos Gornje Podrinjega oli Foča kuni 1376. aastani vana Serbia riigi osa,
kuningas Tvrtko ühendas ta seejärel Bosniaga.
See peaks olema
mitte Drina, vaid teine linna läbiv jõgi Bistrica.
Linn on vaikne ja
idülliline ning meeldivalt roheline.
Sel taustal on
päris raske ette kujutada, kui palju on siin verd valatud. II maailmasõja ajal
1941. aastal tapsid ustašid juhtivad serblased, 1941–42 tšetnikud omakorda
tuhandeid muslimeid; kõik muslimi külad piirkonnas põletati maha. Lähikonnas
peeti legendaarne Sutjeska lahing Tito partisanide ja Saksa armee vahel
Väga halb kuulsus
on Fočal Bosnia sõja ajast aastail 1992–95: kõik 13 mošeed purustati,
22 500 muslimit põgenes, osa tapeti. Vägistamislaagrites hoiti sadu
muslimi naisi ja ka 14–15-aastaseid tüdrukuid.
Linna nimigi
muudeti: sellest sai Srbinje ehk serblaste koht; 2004 tunnistas riigi
konstitutsioonikohus muutuse ebaseaduslikuks ja linn muutus taas Fočaks.
2004 üritas
naiste-sõjaohvrite liit panna mälestustahvlit spordihalli ette, kus kuriteod
olid toime pandud. Sajad protestivad Bosnia serblased ei lasknud sel sündida...
Pärast sõda on siiski umbes 4000 muslimit endisesse kodulinna naasnud ja mitu
mošeed on taas üles ehitatud, seda eelkõige tänu linnapea Zdravko Krsmanovići
Serbia natsionalistide vastasele tegevusele Serblaste vabariigis. Mullustel
valimistel sai Krsmanović aga lüüa ja võimule sai Serbia natsionalistide
toetatud Radisava Mašić.
Nende Peeter I: Petar
I Karađorđević (1844–1921) oli aastail 1903–1918 viimane Serbia kuningas ja
seejärel juhtis kuni oma surmani Serbia, Horvaatia ja Sloveenia kuningriiki.
Viimane nimetati 1929. aastal ümber Jugoslaavia kuningriigiks.
Lisatahvel
mälestussambal meenutab meiegi sammaste saatust.
Sarajevoni on
meil sõita vaid 70 kilomeetrit, aga tee on kitsa ja käänuline, nii et kui 17.20
Fočast lahkume, arvab Ott, et üle tunni kulub meil sõiduks kindlasti. Kulubki:
linna piirini 1.20, hotellini lausa 1.35. Panen siia alul Bistrica jõe
kanjonis kulgenud teest ka ühe väikese näite, olgu foto pealegi kehvake.
Ronime üle 1155
meetri kõrguse kuru; korduvalt tuleb meil venida suurte veoautode sabas, paar
korda sekkub veisekari.
Aga see on juba Sarajevo
teletorn: pildistatud 18.50.
18.55 oleme peene
hotelli Bristol ees, kuhu jääme öömajale.
Otse hotelli
vastas on väga auklik elamu. Sellised ongi Sarajevo kontrastid.
No comments:
Post a Comment