Šamaci
piiripunkt, mille kaudu õhtul Bosnia ja Hertsegoviinast lahkume, on Sarajevost
üsna täpselt otse põhjakaares. Maantee järgib aga suures osas Bosna jõe orgu
ning kulgeb alul enamvähem loodesse, siis pöördub korraks lausa läände, edasi
põhja ja lõpuks kirdesse.
Bosna on oma 271 kilomeetriga pikkuselt kolmas
jõgi Bosnias ja Hertsegoviinas ning üks kolmest tähtsamast sisejõest (koos
Neretva ja Vrbasega). Ülejäänud kolm suuremat jõge riigis on loodes voolav Una,
suur põhjapiirijõgi Sava ning Drina idas. Bosna nimetus tulenevat vanast
illüüria nimest Bosona, mis tähendavat voolavat vett. Ilmselt on Bosna andnud
nime ka tervele riigile. Mainitud kuuest jõest jääb meil reisil nägemata vaid
Una. Bosna, Drina, Una ja Vrbas on Sava lisajõed, Neretva suubub Aadria merre.
Sarajevo servas
on liiklus aeglane, maanteele jõudes kiirus kasvab, …
... eriti pärast
seda, kui saame kell 14.10 pärast teemaksu tasumist ...
... kiirteele.
Mitu korda käib tee üle Bosna – või siis jõgi maantee alt läbi; oleneb
vaatekohast.
Ott vist päris
kindel pole, aga kaldub vähemalt arvama, et koht, millest sõidame mööda 14.25
paiku ongi nn. Bosnia püramiidid.
Jätan igasugused
UFO- ja muud teooriad tähelepanuta ja osundan igasuguste kommentaarideta 28.
detsembril 2006 meiegi ajakirjandusest läbi käinud sõnumit (http://blog.postimees.ee/200107/lisad/teadus/teadus/236438_print.php):
Giza Suur
Püramiid on ainus säilinud seitsmest antiikaja maailmaimest ja oli 43 sajandi
jooksul kõrgeim inimese poolt püstitatud ehitis. Umbes 4500 aastat tagasi
püstitatud Suur Püramiid on kaotanud vaid kümme meetrit oma kunagisest
145-meetrisest kõrgusest, kirjutab The Register.
Nüüd on
teadlased :avastanud Bosnia-Hertsegoviinast veelgi kõrgemad kunstlikult loodud
rajatised. Need püramiidjad mäesarnased moodustised asuvad Bosnias Visoko linna
lähistel.
Ehitised, mis
praegu on säilinud korrapäraste mägedena, on saanud oma nimed maiade kuulsate
püramiidide järgi. Kõrgeim on 267-meetrine Bosnia Päikesepüramiid. Temast
madalamad on Bosnia Kuupüramiid, Bosnia Draakonipüramiid ja Bosnia
Armupüramiid.
Nende
uurimisega tegeleb Bosnia arheoloog Semir Osmanagic, kes on 15 aastat uurinud
maiade püramiide. Hüüdnime „Bosnia Indiana Jones“ teeninud teadlane kinnitab,
et tema avastused muudavad ettekujutust inimkonna ajaloost. Väljakaevamised
nendel objektidel on alles algamas, kuid teadlased kinnitavad, et nad on saanud
kinnitust maa-aluste käikude ja tunnelite kohta.
Ka on need
objektid mägede jaoks liiga korrapärased ja neil on suured anomaaliad tavalise
ümbritseva loodusega. Lähemalt saab lugeda veebist www.bosnianpyramids.org,
www.bosnianpyramid.com ja www.bosnian-pyramid.com.
Kiirteerõõm
siiski väga kaua ei kesta: jõuame ehituspiirkonda ...
... ja mõlemad
sõidusuunad lähevad ühisele teepoolele.
Korraks jääme ühe
uue tunneli juures lausa ummikusse.
Veidi enne kella
15 pöörame aga sellelt teelt vasakule ja sõidame umbes 30 km mööda Lašva jõe
orgu, et heita põgus pilk kunagisele Bosnia pealinnale Travnikile. Lašva jõe
org ühendab Bosna jõe oru lääne pool asuva Vrbase jõe oruga.
Liiklus on sel
teel aeglasem, nii et 30 km läbimiseks kulub mõni minut üle poole tunni: Travnikisse
jõuame kell 15.35.
Koht on ikka
mägine: linn asub 514 meetrit ümp. Lähedal on kaks tuntud mäge, Vilenica and
Vlašić. Vlahhide järgi nimetatud Vlašić on oma 1933 meetriga üks riigi
kõrgemaid ja hästi tuntud kui suusa-, matka ja kelguspordikeskus.
Mandrilise
kliimaga Travniki suvine keskmine temperatuur on 18,2°C, talvine 0,5°C. Igal
talvel sajab Travnikis lund.
90 km Sarajevost
eemal asuvas Travnikis elab praegu umbes 27 000 elanikku.
Asustus oli
olemas juba pronksiajal, tegelik ajalugu algab siiski esimestel sajanditel
pärast Kristust: sellest ajast on leitud rohkesti mälestisi. Siinsel asulal
olid tihedad sidemed 30 km eemal asuva praeguse Zenicaga.
Keskajal oli
Travniki piirkond tuntud kui Bosnia kuningriigi župa Lašva provints.
Pärast
Osmanite vallutust astus suur hulk kohalikke islami usku ja linn hakkas
kiiresti kasvama. Kui feldmarssali Savoia printsi Eugene väed 1699 Sarajevo
maha põletasid, sai Travnikist Osmani Bosnia provintsi pealinn ja Bosnia
vesiiride asupaik. Linn muutus impeeriumi läänepiiri tähtsaks keskuseks ja siin
avasid oma konsulaadid Prantsusmaa ja Austria-Ungari.
Austria
okupatsioon tõi kaasa läänestumise ja tööstuse, aga ühtaegu ka tähtsuse
vähenemise. Banja Luka, Sarajevo, Tuzla ja Zenica kasvasid kiiremini.
Bosnia sõja
ajal õnnestus linnal vältida suuremaid konflikte serblastega; küll jagelesid siin enne Washingtoni
lepingu allakirjutamist kohalikud bosniakid ja horvaadid. Pärast sõda
sai Travnikist Kesk-Bosnia kantoni pealinn.
Travnikis on
sündinud Ivo Andrić ja kirjutanud „Travniki kroonika“, mis põhiliselt
jutustab linnas elanud ja töötanud konsulitest.
Säilinud on
hulk Osmani-aja rajatisi: mošeesid, elumaju, purskkaeve ja kaks kellatorni.
Tarvnik on muide ainus Bosnia ja Hertsegoviina linn, kus on kaks kellatorni.
Vanalinn on
pärit 15. sajandi algusest ning üks populaarseimad ja ligipääsetavamaid selle
perioodi paiku.
Ott peab kõige
olulisemaks Travniki vaatamisväärsuseks nn värvilist mošeed ehk Süleymani
mošeed.
Veebist leiab
selle pühakoja kohta küll hulga fotosid, mitte aga selgitusi. Kui ma Oti jutud
õigesti olen üles kirjutanud, siis olevat mošee samal kohal juba 16. sajandist.
Kui vana ära
põles, laskis vesiir 18. sajandil uue ehitada ja üle maalida: välisseintel
hakkavad silma paradiisipuud – „Mitte haruldane nähtus, aga mitte ka
igapäevane!“ (OS).
Värvilise mošee
sisemus (foto: Getter Õigus).
Mošee kaaristu
all käib vilgas kauplemine.
Mulle hakkab
Tarvnikis silma tähelepanuväärselt palju pearättidega noori naisi. Jälle ei
söanda neid pildistada; ainus läbi bussiakna klõpsatud pilt on kehva
kvaliteediga, aga näitab siiski ära siinse moejoone.
Üks huvitav
Vikipeediast leitud fakt: Vlašići mäe piirkonnas on aretatud üks kahest Bosnia
koeratõust, tornjak (foto: Caronna/Wikimedia).
Taas teele asume kell
16, sõit suurele maanteele tagasi edeneb väga tiheda liikluse tõttu veelgi
aeglasemalt kui siiasõit, nii et 30 kilomeetrile kulub nüüd üle
kolmveerandtunni.
Suurel teel
tagasi, hakkame kümmekond minutit hiljem mööda sõitma Zenicast,
suuruselt neljandast Bosnia ja Hertsegoviina linnast, Zenica-Doboj kantoni
pealinnast.
Zenica asub 70
km Sarajevost põhja pool Bosna jõe ääres keset mägist maastikku.
Oli Bosnia
banaadi ja Bosnia kuningriigi tähtis majandus- ja militaarkeskus; sellest ajast
on pärit Vranduki kindlus. Vanalinnas ehk Stara Čaršija’s on hulk
vaatamisväärsusi.
Vahetult enne
Bosnia sõda, 1991. aastal asutati Zenicas üks esimesi Ida-Euroopa sõltumatuid
eraraadioid Radio CD-CEMP. Selle omanik ajakirjanik Zoran Misetic sai 1993.
aasta kevadel Belgia sõltumatu ajakirjanduse auhinna, Pen Of Peace.
Sõjaga linna
elanikkonna rahvuslik koosseis muutus mõnevõrra, sest teistest Bosnia osadest
tuli siia rohkesti etnilisi bosniakke, serblased lahkusid aga riigi
piirkondadesse, mis olid serblaste kontrolli all.
Tänapäeval
püüab Zenica saavutada samasugust majanduslikku mõjukust, mis tal oli sõja eel.
Siinne terasetehas, üks Kesk-Lõuna-Euroopa suuremaid, on erastatud ja tegutseb
nime all Mittal Steel Corp.
Toss, mis otse
üle 100 000 elanikuga linna elamurajoonide ja spordikompleksi kõrval
asuvate tehaste juurest kerkib, ja üsna sodine ümbrus ei jäta Zenicast teelt
vaadates just kuigi meeldivat muljet.
Maastik on aga
jätkuvalt kena; tihti on Bosna otse teeservas.
Silma hakkavad
põllud ja asulad, ...
... viimastes on
sageli jälle päris uusi kirikuid ja mošeesid. Ott tuletab meelde, et kuna sõja
ajal käisid külad ja linnad sageli käest kätte, võis kergesti juhtuda, et maha
lõhuti nii muslimite, õigeusklike kui ka katoliiklaste pühakojad.
Mäed hakkavad
tasapisi madalamaks muutuma ja Põhja-Bosnias pole neid enam samahästi kui
üldse.
Kell 19 sõidame
läbi Šamaci ja oleme viis minutit hiljem piiril. Märkan vabakaubandustsooni
silti, eemalt paistavad hiiglaslikud kraanad. Õlleautolt loen kirja Pij
malo, pij dobro! Vene keele baasil arvan aru saavat, mida silmas peetakse.
Kahe piiripunkti
peale kokku kulub tund ja veerand. Bosniast Horvaatiaase kulgeb tee üle Sava,
päike on loojumas.
990 kilomeetri
pikkuse Sava vesikond jääb Doonau lisajõgedest alla ainult Tiszale ja on
Eestist üle kahe korra suurem (97 713 ruutkilomeetrit). Sava voolab läbi
Sloveenia, Horvaatia, piki Bosnia ja Hertsegoviina põhjapiiri ning lõpuks
suubub Serbia pealinnas Belgradis Doonausse. Teda loetakse Balkani poolsaare
põhjapiiriks. Sava on üks pikemaid Euroopa jõgesid ja üks väheseid nii pikki,
mis ei suubu otse merre.
Meil on ees veel
sadakond kilomeetrit sõitu läbi Horvaatia, aga Balkani 90ndate aastate kodusõja
peatükil on selleks korraks joon all. Ma ei saa kuidagi vastu kiusatusele panna
siia üks tsitaat, minu meelest selle sõja üpris geniaalne lühikirjeldus.
See on pärit
2006. aastal eesti keeles ilmunud romaanist „Paadisild triivib merele“,
autoriks juudi-soome kirjanik Daniel Katz (sünd. 1938).
Teose
peategelane, ajalooõpetaja Henry Loimu satub juhuse tahtel kokku Bosnias Soome
rahuvalvevägedes teeninud koloneli ja tema bosnialannast kaasaga. Kaugest
sõjast sel moel ootamatult tublisti teadjamaks saades annab Loimu kord koolis õpilastele
ülesande seda sõnasõjana lavastada. Välja tuleb vaat mis (lk. 188):
Kui ta klassi
jõudis, käis sõda juba täie hooga. Serblased ei olnud tunnistatud muslimite
juhtimisel tegutsevate bosniakkide välja kuulutatud iseseisvat paljurahvuselist
föderatsiooni, sest teadsid siis vähemusse jäävat. Serblaste läbirääkimised
horvaatidega Bosnia jagamise üle olid raugenud, sest horvaadid ei uskunud
serblaste kinnitusi: neil oli meeles, kuidas nood olid vastvabanenud Horvaatia
alal asutanud Krajina serblaste sõltumatu omavalitsuse. Serblased võtsid appi
omakohtu ja surusid muslimitest bosniakid vastu seina. Horvaadid lõid
bosniakkidega hetkeks serblaste vastu liidu, aga läksid nendega Mostari
piirkonna valitsemise küsimuses riidu. Kõik rühmad süüdistasid, ähvardasid ja
solvasid üksteist rängalt. Töörühmade tütarlapsed liitusid omavahel ja asutasid
patsifistliku rakukese, et kaitsta üksteist tooreks muutunud poiste
lähenemiskatsete eest. Kõige jõhkramalt käitus NATO rahuturvajate rühm, kes
tormas iga rüsina keskele, et rusika- ja jalahoopidega sundida murjanid,
rätipead ja ida barbarid lääne rahudiktaadile alluma.
Veidi enne 22
jõuame Horvaatia-Ungari piirile. Horvaadid kulutavad meile napilt viis minutit
ja paraku tikume enneaegu rõõmustama: et ega vast ungarlasedki meid pikemalt
kinni hoia. Võta näpust: just kalli sugulasrahva esindajad on sel reisil
ainsad, kes lasevad pakiruumist mitu kohvrit välja tõsta, et neis siis sorida.
Tubli pool tundi läheb jälle kaduma, muidugi ei leita midagi taunimisväärset.
Siis veel
poolteist tundi sõitu, enne kui jõuame öömajale Kaposvári. Toredasti
ruumikas hotellituba nr.106 on lämbe; teen aknad lahti, …
… aga see avaneb
väljakule, kus uue päeva esimesel tunnil on veel lärmakavõitu lõbutsejaid ning
iga veerand tunni tagant prõmmutab tornikell õiget aega.
Ometi magan 11.
augusti ööl üllatuslikult hästi, vaid paari põgusa ärkamisega. Tõusen enne
kella 7, käin duši all ja astun 7.20 söögisaali poole. Hotelli ruumid on kenad
ja avarad, …
… söögisaal kaasa
arvatud. Ja hommikueine-
valik igati korralik.
Pärast sööki jääb
tubli tund aega linnas ringi vaadata – ja see käik valmistab väga meeldiva
üllatuse. Meie hotell Kapos asub päris linna keskväljakul, …
… mille ääres
mitu silmapaistvat ehitist. Juba öösel nägin aknast, et otse hotelli vastas on
suur kirik. Selgub, et katedraal, Jumalaema Taevassemineku peakirik,
ehitatud 1885–86 järjekorras kolmanda kirikuna samale kohale.
Väljaku teises
nurgas on raekoda (vasakul), parempoolse torniga maja kohta ma kahjuks
infot ei leia.
Umbes
70 000 elanikuga Kaposvár on Somogy komitaadi või krahvkonna ning
rooma-katoliku piiskopkonna keskus. Linna nimi tulevat kahest sõnast: kapu ehk värav ja vár ehk loss.
Nii et kokku Väravate loss. Arvatakse, et ju siis oli iidsel linnal palju
väravaid.
Asustus olevat
siin olnud juba 5000 aastat e.Kr., nimi Kapos ilmub esimest korda aastal 1009.
1061 asutati klooster, 1200. aasta paiku ehitati esimene Kaposvári loss. Rahutu
olustik ei soodustanud siiski veel tõsisema asustuse teket. 1555. aasta sügisel
läks loss Osmanite kätte, järgnes 131 aastat Türgi okupatsiooni. Kaposvár sai
selle ajaga väikeseks administratiivkeskuseks, aga talitles pigem
sõjaväelaagrina. Linn ja ümbruskond vabastati Osmanitest aastal 1686. Linna
kiirem areng sai alata siiski alles 18. sajandi keskel.
Sellisena paistab
hotell raekoja juurest.
Kiriku ees seisva
purskkaevu tagant paremal on veidi näha üks linna sümboleid, mida ma sel hommikul
kahjuks lähemalt pildistada ei taipa: Maarja sammas, mis pärineb umbes
1770. aastast.
Jõuan veel mõned
paigad läbi käia; sugugi mitte kõigi pildistatud objektide kohta ei leia ma aga
andmeid ei linna kodulehelt (https://www.kaposvar.hu)
ega ka mujalt.
19. sajandi
poliitiku Lajos Kossuthi, Ungari ülestõusu juhi mälestus-
sammas.
Klassitsistlik
endine maakonna maja, nüüdne muuseum (ehitatud 1828–1832).
Üks mitmest
Kaposvári purskkaevust.
Nüüd lihtsalt üks
rida toredaid väikesi maju kesklinna tänavatelt.
Linna sündinud
inimestest on ilmselt kuulsaim maalikunstnik József Rippl-Rónai
(1861–1927). Igatahes meenutab teda linnas muuseum ja mitu mälestussammast.
Hoopis vähem tähelepanu on pälvinud Imre Nagy, 1958. aastal hukatud ja hiljem
rehabiliteeritud kunagine Ungari valitsusjuht.
Äritänav on
laupäeva varahommikul peaaegu inimtühi.
Siin seisab paar
toredat skulptuurigruppi. Tundub, et vennake, lutt suus, kuulab, mida suur õde
talle ette loeb, …
… siin on aga
kuulajaks koer, jutuvestjaiks poeet Endre Ady (1877–1919) ja taas József
Rippl-Rónai.
Kunagine nunnaklooster,
nüüd katolikukool ja piiskopi büroohoone.
Ühel alleel on
reas skulptuurid ja purskkaevud, …
… mis meenutavad
vist Ungari vanemat ajalugu.
Samal puiesteel
on kultuuriasutus, mille täpne sisu jäi mul samuti leidmata.
Ja veel paar …
… toredat
skulptuuri.
8.45 olen hotellis tagasi, ära sõidame siiski
alles kell 9.15. Kaposvárist jääb väga meeldiv mälestus: ilus ja huvitav
linn.
Sõit lennujaama
võtab aega ivake üle pooleteist tunni. On näha, et tegemist on eduka
põllumajanduspiirkonnaga; asulate vahel on maisi- ja päevalillepõlde ning
puuistandusi.
Majad on asulates
pigem väheldased ja üsna tihedalt koos; majandus-
hoonetega krundid jäävad maja
taha.
10.30 paiku saab
ring täis: sõidame üle ristmiku, kus nädal tagasi sõitsime läänepool-
sele
teeharule, …
… ees hakkab
paistma Balaton.
Siis loksume
kitsal betoonplaatidest teel …
… mööda kunagise
Varssavi lepingu lennubaasi jäänustest …
… ning oleme enne
kella 11 jälle kitsukeses …
… Balatoni
lennujaamas.
Sõiduriist ootab
…
… ja mõni minut
enne keskpäeva saab heita pilgu Balatonile.
See on
juba Eesti. 14.55 maandume; Tallinn võtab vastu 14-kraadise jahedusega.
No comments:
Post a Comment