Käes on 7.
august. Teisel ööl piraadikuninganna Teuta nime kandvas hotellis on
uni taas hea, aga jälle ärkan umbes tund varem kui oleks vaja. Dušist tuleb
sedapuhku soojemat vett kui eile hommikul. Millegipärast on isu tavatult kehv,
aga ühtteist pressin siiski sisse; valik on sama tagasihoidlik kui eile.
Tänagi jääb
hommikul kolmveerand tundi aega Risani linnakeses uidata. Esimese asjana
viin posti eile õhtul kirjutatud postkaardid.
Selle viidaposti
juures tasub meenutada, et serbia keel on ainus keel Euroopas, kus rööbiti
tarvitusel nii kirillitsa kui ka ladina tähestik. Bosnias ja Serbias ongi
kasutusel mõlemad, Horvaatias ainult ladina tähestik. Montenegro kohta ei julge
väga kindlalt sama öelda, aga ega kirillitsat näha ei ole küll. Pealegi on ka
Montenegros otsustatud, et keel, mida nad kõnelevad, polegi mitte serbia keele
dialekt, vaid omaette montenegro keel, mis aastast 2007 on ka ametlik riigikeel.
2009. aastal lisati tähestikku kaks tähte, mida serbia keeles ei ole.
Vähemalt sama
segane on olukord etnilise struktuuriga: eri aegadel on mitmesugustest
põhiliselt olupoliitilistest asjaoludest lähtudes serblaste ja montenegrolaste
arvuline suhe suuresti kõikunud; osa inimesi peab aga ennast hoopis
jugoslaavlasteks. Viimaste kättesaadavate hinnangute kohaselt oli
montenegrolasi 45, serblasi 30, jugoslaavlasi 0,2 protsendi ringis ning päris
arusaamatuid serbo-montenegrolasi ja montenegro-serblasi kumbagi umbes 0,3
protsenti. Muudest rahvustest oli muslimitest bosniakke 12 ja albaanlasi 5
protsenti, mustlasi ehk romasid ning horvaate kumbagi protsendi ringis.
Aga veidi ka
Risani ajaloost. Tegemist olevat Kotori lahe äärsetest asulatest vanimaga:
Rhizonit on esmamainitud 4. sajandil eKr. Nagu üleeelmises osas mainitud, oli
just siin Illüüria kuninganna Teuta kuningriigi keskus. Vaenlaste eest kaitses
Risanit samal moel nagu Kotorit soodne asend: Orjeni mägede ületamatud
lubjakivinõlvad maismaa poolt, kitsad väinad merelt. 2.–3. sajandil eKr münditi
Risanis pronks- ja hõbemünte.
Rooma-perioodi
hiilgeajad olid 1.–2. sajandil, mil linnas oli 10 000 elanikku ja
piirkonda ehitati hiigelvillasid. Sellest ajast säilinud mosaiigid on kõige
uhkemad kogu Montenegros. Pärast slaavlaste sissetungi jäeti Risan maha:
viimasest siinsest piiskopist on ülestähendused 595. aastast. 10. sajandil
ilmub Risani nimi taas Bütsantsi valitsejate ürikutesse. Keskajal linnal
erilist tähtsust polnud. Aastal 1482 vallutasid Risani türklased, alles 1688.
aastal sai ta osaks Veneetsia vabariigist.
Praegu on
Risan väike sadama- ja suvituslinn umbes 2000 elanikuga.
Kooserdan mööda
varahommikusi tühje tänavaid, ...
... kuni sisenen
külgväravast ...
... Peeter-Pauli
kiriku aeda.
Kirikut ümbritseval
kalmistul on hauad vägevatest kiviplaatidest või betoonist.
Kirik on
väheldane ja veidi väsinud väljanägemisega.
Kirikaia eesvärav
avaneb varjukasse linnaparki, mille mänguväljakul oli õhtul rohkesti emadega
lapsi.
Üsna hotelli
lähedal suubub merre lüheldane oja, mis toitub karstiallikatest. Viimaste kõrge
tootlikkus tuleneb asjaolust, et linna kohal asuv Krivošije karstiplatoo saab
Euroopas rekordilise sademete hulga: üle 5000 mm aastas.
Veidi peale kella
9 sõidame välja; esimese tänase põhivaatamisvääruse, Ostrogi kloostrini on
ligi kahe tunni tee. Esimene, pooletunnine või ivake pikem lõik kordab
vastupidises suunas Risanisse saabumise radu: need samas muredad
lubjakivikaljud, seesama kidur taimestik ning pool tosinat tunnelit. Paremal
servas istujaile saab Ott näidata vana Risani teed; see olevat umbes samasugune
serpentiin, nagu eile saime näha ja tunda Kotorist Cetinjesse sõites.
9.20 paiku jõuame
„hämmastavalt siledasse kohta“ (Oti väljend). Kahe järsaku vahele küllap
kunagiste veevoogude toodud ja siledaks lihvitud pinnasel on maju, ...
... aedu ja
põllulappe, samuti liiva ja kruusakarjääre ....
... ning silma
hakkab ka üks pühakoda.
Veel veidi tõusu
– ja oleme 1020 meetri kõrgusel. 9.35 pöörab vasakule tee, mida mööda
üle mägede Bosniast siia sõitsime. Koht on muide ühe Peipsi loodekaldal asuva
küla nimekaim: Vilusi. Meie sõit läheb paremale, Nikšići poole.
Asustus on siin
üpris hõre. „Kivine karstine kõnnumaa: see ära ei elata,“ nendib Ott. Pole
isegi karjamaid, mets on pigem põõsastik. Ja üksteise taga kulgevad
mäeahelikud. Naabrimees Üllar arvab, et vine võib olla põlengutest. Küllap on
tal õigus: päeva teises pooles näeme neid üsna lähedalt; suvisel ajal on see
Lõuna-Euroopas igasuvine nuhtlus.
Möödume ka ühest
täiesti varemetes külast, majad on enamvähem kõik katusteta. Ott pakub, et see
võib olla tuulispasa töö.
Giid võrdleb
Montenegrot Eestiga: meie mõlema looduslik eelis on tohutu elustiku
mitmekesisus. Maastikuliselt on Montenegro muidugi veel varieeruvam.
Geoloogiline aluspõhi, kliima, pinnas ning soodne asend Balkani poolsaarel
Aadria mere ääres on kindlustanud Montenegro koha Euroopa kõige liigirikkamate
riikide esirinnas.
Mõni minuti enne
kella 10 on jälle midagi uut: vaatevälja ilmub üpris suur veekogu.
Õnneks on teepervel
ruumi buss kinni pidada ja teha väike pildipeatus.
Slansko
(Slano) jezero ehk Slano järv on tehisveekogu, mida ühendab Zeta jõega Slano kanal. Koos samuti
tehislike Krupaci ja Vrtaci järvega toidab ta Nikšići lähedal Zeta jõel asuvat
Perućica hüdroelektrijaama. Kõik kolm järve on märgitud ka olulise
väljasõidukohana. Muid andmeid ma Slano kohta leida ei oskagi.
Oleme jõudnud
karstialale, mida nimetatakse Nikšići väljaks. Maavaradega on Montenegros kitsas:
enamasti märgitakse ära vaid boksiidivarud, siiski on ka pruunsütt (seda saame
õhtul oma silmaga näha) ning tsingi-, plii- ja kroonimaake. Küll on tohutult
palju ehitustoormeks sobivat lubjakivi. Veel üks Oti pillatud repliik: „Kui
selline maastik üldse millekski kõlbab, siis see on partisanisõda, mida on siin
ka peetud.“ Laskume Zeta jõe orgu.
10.07 sõidame üle
Zeta. Oleme jõe ülemjooksul, Planinica mäe all asuva lätte lähedal ja
Zeta on siin veel üsna kitsuke. Meenutame, et kunagi kandis sama nime kogu
riik. Arvatavasti tuleneb nimi vanast sõnast tähendusega „viljatera“ või
„viljasaak“. Zeta on 86 km pikk ja suubub pealinna Podgorica külje all
Montenegro suurimasse jõkke Moračasse. Viljakas Zeta jõe orus, mida vahel
kutsutakse ka siinse klanni nimega Bjelopavlići oruks, asub peale Nikšići ja
Podgorica veel Danilovgrad, praegu vaid 5000 elanikuga linn, millest viimane
Montenegro vürst tahtis teha pealinna. Ja oru järsu kaldanõlva sisse on rajatud
ka Ostrogi klooster, kuhu parajasti suundume.
Nikšić (foto: sr:User:Borisniksic / Serbian
Wikipedia) Trebjesa mäe jalamil on oma 75 000 elanikuga pealinna järel
suuruselt teine Montenegro linn. Esmajoones on tegemist tööstuskeskusega, kus
terasetehas ja boksiidikaevandus, samuti riigi ainus õlletehas (Nikšićka
Pivara). Õllesõber Ott teab seletada, et tehas varustab kogu riigi
lahedasti ära ja saadab osa toodangut ka naabritele. Valmistatavat ka tumedat
õlut, seejuures väga head. Aga Nikšićis on ka hulk kultuuri- ja haridusasutusi.
Nn.
sotsialistliku majanduse kokkuvarisemine tõi kaasa rasked ajad; tasapisi on
elujärg linnas jälle taastunud ja linn orienteerunud varasemast hoopis rohkem
teenindusele.
Meie Nikšićisse
sisse ei põika ja näeme teda vaid eemalt. Tee serva jääb tööstusehoone, mis
võiks olla elevaator (ehk ongi õlletehas oma?), …
… ja vana Türgi
kindluse varemed.
Pärast Nikšićit
pöörame lõunasse, Podgorica teele, ületame veelkord Zeta ning sõidame läbi kahe
pika ja ühe lühikese tunneli. 10.23 pöörame kloostrisse viivale kitsukesele ja
käänulisele mägiteele, …
… hakkame
tasapisi oru nõlva mööda üles kerima …
… ja saame jälle
imetleda päris dramaatilisi vaateid.
Päris ohutu see
minek ehk polegi, sest mõnigi kopsakas rahn tundub just äsja varisenud olevat.
Jäävad nad ikka kõik enne teed pidama?! Vähemalt üht kurvi ei õnnestu meie
bussil ilma tagurdamata võtta ja vastutulijatega on tükk manööverdamist.
Lõpuks jõuame
üpris avarale karniisile, kus jääb esmalt silma vardas praetav talleke, …
… siis peatume
parklas, mille kõrval on pühakoja makett. Siit suure bussiga enam edasi ei saa.
Kõrgel parkla
kohal, kus lõpevad puud ja algab peaaegu püstloodis paljas kalju, ongi meie
sihtmärk: Ostrogi ülemine klooster.
Kloostri rajas
17. sajandil mees, kelle sünnikohast Mrkonjici külast Popovo poljel
Hertsegoviinas sõitsime mööda reisi teisel päeval: 28. detsembril 1610 sündinud
Ostrogi Püha Vassili (Sveti Vasilije Ostroški). Küllalt noore
mehena piiskopiks nimetatud Vassili olevat Oti kinnitusel selle üksildase koha
kloostrile valinud pärast seda, kui türklased olid tema eelmise kloostri
hävitanud. Piiskopiametist oli ta selleks ajaks tagasi tõmbunud. Kloostri
ehitusaja kohta on andmed erinevad, Ott teab kinnitada, et 1655 oli see
igatahes olemas. Kloostreid on tegelikult kaks: ülemine ja alumine. Ja selle
alumise suhtes on leitud allikad mind üsna segadusse ajanud. Ilmselt on seegi
siiski samuti rajatud juba Püha Vassili eluajal, aga selle keskne hoone, Püha
Trojani kirik on ehitatud 1824.
Püha Vassili
vanal Serbia ikoonil (allikas: Wikimedia)
Vassilile
omistatakse arvukalt mitmesuguseid imesid. Näiteks oli tema külvatud seemnest
veebruarikuus ühe ööga kaljule kasvanud pirnipuu, mille üks külg oli õites,
teine aga kandis juba vilju. Teine lugu kõneleb, et Vassili, kes oli kuulus ka
ravitsejana, vajanud kord peterselli, mida polnud kusagilt võtta. Jälle
külvanud ta seemne ning hommikuks olnudki taim võrsunud. See jäänudki samasse
koopanurka kasvama, ehkki sinna ei paistnud kunagi päike ega sadanud vihma.
Kui Vassili 1671.
aastal suri, maeti ta kloostri koobaskirikusse ja sellest sai peagi väga
populaarne palverännakute sihtkoht, üks olulisemaid kogu Balkanil. Seejuures ei
käi siin sugugi ainult õigeusklikud, vaid ka katoliiklased ja koguni muslimid.
Eriti palju olevat palverändureid nelipühade aegu.
Imetegev jõud
olevat kloostril ja Püha Vassili säilmetel siiani: paljud kinnitavad, et on
siin vabanenud oma hinge- ja ihuhädadest. On näiteks kirjutatud lausa raamat
Ameerika senaatorist, kellel kloostris palvetamine aidanud päästa lootusetus
seisundis jala.
Paigale lisab omajagu
müstikat see, et Zeta jõelt tõusva niiskuse tõttu olevat 900 meetri kõrgusel
asuv klooster sageli udulinikusse ja/või pilvedesse mähkunud.
Radovan
Karadžić 2008. aastal (foto: wikimedia)
Ott räägib, et
Radovan Karadžić, endine bosnia-serblaste liider, olevat lasknud siin ristida
oma pojapoja, ja arvab, et mees võis ennast tagaotsitavana ka just siin
varjata. Kui ta lõpuks 2008. aastal Belgradis kinni nabiti, näinud ta välja nii
Oti enda sarnane, et sõbrad helistanud: „Vaata, sinu värvifoto on lehte
pandud!“ Ott lisab veendunult, et haritud mees, hariduselt arst ja peale selle
luuletaja Karadžić polnud mingi kõrilõikaja, küll aga oli seda Ratko Mladić.
Kloostri juurde
saab tõusta muidugi ka jalgsi. Õiged usklikud nii ka teevad, eriti alandlikud
minevat seejuures kogu tee põlvili. Ott räägib, et poolel teel asuvat
usukannataja Stanko kirik. Stanko käed oli türklane maha raiunud, kuna muidu ei
saanud ta mehelt risti kätte. See sündinud 19. sajandil...
Võrgupaigast www.virtualtourist.com leian foto
teest, mida mööda meid ühe euro eest kloostri juurde sõidutatakse: väikestes
logudes mikrobussides.
Minekuga valitseb
paras segadus: esimene seltskond, kuhu satun ka mina, aetakse kähku-kähku
bussi, siis jääme aga pikalt teisi ootama. Väljas on 40 kraadi, plekkkarbis
kindlasti veel tüki maad rohkem, nii et mingil hetkel tuleb pähe nägemus
põrgutules põlemisest. Ka pilt neist sõiduriistadest jääb klõpsamata. Aga
lõpuks me teele saame ja minek kitsal käänulisel teel on elamuslik. Päris raske
ette kujutada, kuidas siit saab üles talvel, kui tee on lumes ja jääs.
Üleval astume
sisse väravast, millel keelusildid suitsetamise ja liiga napi riietuse kohta.
Avara õue servas
kalju all on päris vastsena näiv kõrvalhoone; tundub, et seda kas laiendatakse
või remonditakse.
Meie suundume aga
õue teise serva pikka järjekorda. Hoolitsevalt on seatud paika päikesevarjud,
sest tõesti on väga kuum. Kloostrisse sisse lastakse väikeste rühmade kaupa,
oodata tuleb tubli pool tundi. Usklikud musitavad kirikuesise värava posti nii
sisenedes kui ka väljudes.
Sees muidugi
pildistada ei tohi. Seal on kaks ülestikku paiknevat imetillukest
koobaskirikut. Alumine, Maarja Templisseviimise kirik, on sisuliselt mausoleum,
sest siin asuvad ka Vassili säilmed. Üleval paiknev Risti Ülendamise kirik on
kloostri põhiline pühakoda. Mõlemas on ülihinnalised freskod, millest vähemalt
osa pärinevad veel pühamehe eluajast ehk siis 17. sajandist. 1920ndatel oli
kloostris olnud küll hävitav põleng, aga freskod jäid õnneks puutumata.
Küll tohib pildistada
kiriku ülemiselt rõdult, ...
... kust Zeta
ehk Bjelopavlići orule avaneva vaate kohta on kirjutatud, et tundub, nagu
näeks siit kogu Montenegrot.
Väike segadus on
sellega, et leida üles meid allpool ootava bussi juurde tagasi vedavad
väikebussid.
Enne lõplikku
ärasõitu käime põgusalt vaatamas alumistki kloostrit.
Kui ma ikka olen
asjast õigesti aru saanud, siis see on Püha Trojani kirik.
Pühakoda on
värvikalt dekoreeritud. Ukse juurde viivalt võlvkäigult vaatavad alla
kuuetiivalised seeravid, ...
... ka kiriku
interjöör on kirev. Saan selle pildi klõpsamise eest noomida, aga ma tõesti ei
pannud keeldu tähele. Häbi mulle...
Ja veel üks pilk
ülemisele kloostrile. Märkan alles nüüd, et selle kohal kaljul on rist.
„Maailma esimene
riidelaenutus“: viigipuu.
Veidi pärast
kella 13 jälle bussi ja mäest alla. Kas tõesti sõitsime ka läbi selle tunneli?!
Tundub teine õige madalake.
Nende vaadete
kõrvale räägib Ott eri õigeusukirikutest. Serbia kirikul pole Venemaal
või Eestis tegutsevaga õieti mingeid erinevusi, aga ometi on nad omaette, oma
patriarhiga. Ja Montenegro õigeusu kirik lõi omakorda lahku Serbia kirikust.
Kuna muist usklike jäi truuks viimasele, siis on Montenegroski kaks
õigeusukirikut. Ukrainas muide on neid koguni kolm.
Emandad selja
taga on võtnud üles laulu. Olen ennegi tähele pannud, et nad seda just
keerulistel teedel teevad; ju siis närvirahustuseks.
Sellel fotol on
näha lauge kaarega mäest laskuv raudtee. See on Nikšić–Tirana trass,
millel reisironge ei liigu. Podgorica juures ristub see riigi tähtsaima
raudteeharuga, mis tuleb Serbiast ja suundub läbi pealinna Aadria mere äärde
Barisse; viimane omakorda on riigi tähtsaim meresadam. Kokku on Montenegros
veerand tuhat kilomeetrit raudteid.
Kuni Nikšićini
sõidame sama teed nagu tulles, siis jätkame põhja suunas mööda vana
Istanbuli-Sarajevo maanteed ning 14.05 pöörame kirdesse, järgmise sihtkoha
Durmitori rahvuspargi poole.
Maastik on
tublisti muutunud. Hommikuse kõnnumaaga võrreldes on rohkem puid ja rohkem on
ka inimasustust. Tõuseme tasapisi üha kõrgemale, ületades teel mõnegi kuru.
Veidi pärast
14.30 laskume orgu, kus linn nimega Šavnik.
Umbes 3000
elanikuga linnake näeb oma arenguperspektiive eelkõige turismis, kuna suur
turismimagnet Durmitor on lähedal.
Mägede vahel
orgudes on põllud ja majapidamised.
Mitmes lõigus on
käsil kapitaalne teeehitus, seal hulgas uued pikad tunnelid.
Veidi enne kella
15 jõuame rahvuspargi maadele.
Durmitor on nii mäemassiivi kui ka rahvuspargi
nimi. Massiiv piirneb põhjas, läänes ja lõunas kolme jõe, vastavalt Tara, Piva
ja Komarnica kanjonitega, idas avaneb aga 1500 meetri kõrgusele Järvede
platoole (Jezerska Površ).
Massiivis on 48
kahest kilomeetrist kõrgemat tippu, neist kõrgeim on Bobotov Kuk: 2522 m.
Mäemassiivile ja Järvede platoole annavad suuresti kaunidust juurde Mägede
silmad, Gorske Oči: 18 liustikujärve. Enamasti on tegemist vaid sademetest
toituvate umbjärvedega.
Nimi Durmitor
arvatakse tulenevat samast tüvest mis sõna „domitoorium“ ehk magamisruum. Nii
et nime võiks tõlkida kui „magav mägi“.
Durmitori
rahvuspark loodi juba 1952; ta on Montenegro vanim ja ühtlasi ka suurim. Kokku
390 ruutkilomeetri suurune ala hõlmab nii Dormitori mägimassiivi kui ka Tara,
Sušica and Draga kanjonid ning Komarnica kanjoni platoo kõrgema osa. 1980.
aastast on rahvuspark UNESCO maailmapärandi loendis. Talvel on rahvuspark
suusa- ja lumelauakeskus, suvel käiakse siin matkamas ja mägimatkamas ning
mitmel muul moel puhkamas. Populaarseim puhkepaik on Crno jezero ehk Must järv.
Majakatuste kuju
reedab, et siin sajab külmal poolaastal rohkesti lund.
Durmitori
keskasula Žabljak aina laieneb, igal sammul on näha uusi või alles
ehitamisel maju.
Meie saame
rahvuspargi vaatamis-
väärsustest osa üpris põgusalt: jalutame Crno jezero
äärde.
Kell 15.15 jääb
buss parklasse, meie ootame tõkkepuu juures, ...
... kuni kassast
piletid ostetakse: järve äärde minek maksab kaks eurot.
Kassa juurest
avanev vaade ei reeda kuidagi, et oleme mägedes, ligi poolteist kilomeetrit üle
merepinna.
Kohalikud
tüdrukud üritavad teenida metsamarjade müügiga.
Järve juurde viib
lausa lai asfalttee.
Umbes veerand
tundi astumist ja siin ta ongi, Međedi mäe jalamil.
Poole
ruutkilomeetri suurune järv koosneb kahest osast, Suur- ja Väikejärvest (Veliko
jezero ja Malo jezero). Veetase varieerub aasta vältel suuresti ning suvel
võivat järvi ühendav veeriba ka kuivada. Praegu on ühendus siiski täitsa olemas.
Veliko jezero suurim sügavus on 24,5 m, Malo jezerol 49,1 m.
Järvele annab
rohelise värvi ümbritsev okaspuumets, ...
... mille serva
on rajatud seiklusrada.
Üks Suurjärve
kallas on veidi kõrgem ja kaljune, muidu on perved aga madalad ja kohati pehmevõitu.
Erinevalt
mitmetest teistest „Mägede silmadest“ ei toida Mustjärve mitte ainult sade- ja
sulaveed, vaid ka allikad ja ojad, millest suurim Mlisnski potok. Kevadel saab
rohkem vett Väikejärv ja siis voolab vesi sealt Suurjärve. Ülejäänud ajal on
vool enamasti vastassuunaline, kuna Väikejärve põhjas on kaljupragu. Kui vett
nii vähe, et ühendus kahe järve vahel katkeb, langeb Väikejärve veetase
kiiresti üha madalamaks.
Rahvast on kohal
üsna mõõdukalt ja suplema eriti ei kiputa.
Proovime vee siiski
ära, sel pole häda midagi. Aga põhi on vähemalt sellel kohal mudane ja kivine.
Ja siis polegi
muud, kui jälle tuldud teed bussi juurde tagasi.
Kell 16.40 kuni
17.35 teeme peatuse Žabljaki linna keskväljakul: kes vaatab ringi, kes
käib poes. Poekäigust jääb sügav mälestus: rahvast on kitsukeses kaupluses
palju, kassiir aga lausa uskumatult saamatu ja aeglane. Ostan muu hulgas Oti
kiidetud Nikšići tumeda õlle – teades küll juba ette, et mina teda hinnata ei
oska, sest pole peaaegu üldse õllejooja. Proovin selle joogi ära lausa linna
keskel pingil istudes. Aitab juua küll, nagu ütleks hiidlane.
See kummalise
kujuga pooleli maja väljaku teises servas on küllap järjekordne hotell.
1456 meetrit üle
merepinna paiknev linnake, kus elab alla 2000 inimese, on suhteliselt uus. Enne
II maailmasõda olnud siin vaid tüüpilised mägimajad. Rännusõbrad, eriti
itaallased, olid ümbruskonna turismiväärtused selleks ajaks juba avastanud.
Sõjas põlenud linn maani maha, sestap ei maksa siit vana arhitektuuri otsida.
Ülesehitatud Žabljak sai peagi tuntud talispordikeskuseks.
Žabljakist
sõidame üsna täpselt itta. Laugete nõlvade vahel on siinseal kämpinguid ...
... ja alalisi
elupaiku, ...
... küllap peetakse
siin ka loomi.
Maalilisi vaateid
on Durmitoris küllaga. Kümnekonna sõiduminuti järel ...
... laskume orgu,
mille siinpoolsel nõlval põlenud mets, vastasküljel põleb mets ka praegu.
Oleme jõudnud Tara
kanjoni servale ja meie ees avaneb vaade Tara sillale. Seda nimetatakse
täpsemalt Đurđevići Tara sillaks; kahjuks ei leia ma kusagilt selgitust,
miks just.
Vägev betoonist
kaarsild, mille projekteerija Mijat Trojanović, on ehitatud Jugoslaavia
kuningriigi ajal, aastail 1937–1940. Ehitustöid juhtis Isaac Russo.
365 meetri
pikkusel sillal on viis kaart, millest suurima laius on 116 meetrit. Autotee on
Tara jõest 140 meetri kõrgusel. Valmisajal olevat sild olnud Euroopa suurim
betoonkaartega autosild.
II maailmasõja
ajal oli sild itaallaste ja tšetnikute kontrolli alla, aga mägedes käis ka
pidev sissisõda. Jugoslaavia partisanid lasksid silla keskmise kaare õhku, neid
abistas üks silda ehitanud inseneridest Lazar Jauković. Sellega lõigati läbi
itaallaste ja tšetnikute edasitung, kuna rohkem sobivaid ülepääse Tara
kanjonist ei olnud. Jauković langes itaallaste kätte vangi ja hukati. Sellest
sündmusest tegid jugoslaavlased 1969. aastal filmi „Sild“.
Kusagil peaks
siin vist olema ka Jaukovići mälestussammas. Ent see pronksmees, keda me
usinalt pildistame, on hoopis Božidar Žugic, siin lähikonnas 1915. aastal
sündinud ja üles kasvanud leitnant, kelle surmal 13. aprillil 1941 pole sillaga
mingit pistmist. Ta olevat hukkunud hoopis Slovaki küla Gložani lähistel
lahingus ungarlastega ja on sinna ka maetud. Tema komandör tahtnud alla anda ja
läinud valge lipuga läbirääkimisi pidama, Žugic karjunud aga „Mina ei alistu!“
ja tormanud relvaga läbirääkijate poole. Vahejuhtum lõppes Žugici enda ja tema
15 kaaslase surmaga. Siiski on leitud, et Žugic oli kangelane, ja mehe ema,
sõjas koguni seitse last kaotanud Marija Žugic lasknud püstitada selle
mälestussamba.
Sild taastati
1946. aastal. Väidetavasti on sild üles võetud kuulsas II maailmasõjast
kõnelevas 1978. aasta USA filmis Force 10 from Navarone, kus mängib
Harrison Ford. Sellist silla täies hiilguses vaadet pole meil paraku võimalik
vaatama minna (foto: Nije bitno / Wikimedia).
Ka Tara kanjoni
kõige uhkemate paikade juurde oleks vaja matkata; teid mööda sinna ei pääse (foto:
Milan B. / Wikimedia). Euroopa suurim ja maailmas suuruselt teine kanjon on
80 kilomeetri pikk ja suurimaks sügavuseks on mõõdetud 1300 meetrit. Paraku
ripub sellegi kanjoni kohal üleujutamise oht: ikka selleks, et ehitada
hüdroelektrijaam.
Laita pole ka
need vaated, ...
... mida näeb
sillalt.
Kena pildi otse
ette...
... muudab hoopis
kurvemaks suur põleng.
Soovijatel on
võimalus jala üle silla kõndida, teised sõidavad bussiga – ja nii ühtesid kui
ka teisi ootab silla teises otsas suveniiride ja suupärasega kauplev emand
(esiplaanil), kellel meie ärasõidu järel on ilmselt tükk tööd kogunenud raha
üle lugeda.
Ei pane küll
tähele, et keegi siin ka kustutustööga tegeleks ...
... ja suitsu on
näha veel tükk aega.
Kulgeme
põhjakaarde. 18.45 sõidame läbi Mijakovići ja seejärel laia avara oru. Ott
räägib, et siinne kant sai Montenegro omaks alles pärast Balkani sõdu ja rahvas
peab ennast pigem serblasteks.
Kell 19 sõidame
mööda suurest soojus-
elektrijaamast ...
... ja 19.05
teeme kiire pildistuspeatuse augu kõrval, kust selle jaamale süüa ammutatakse.
Kodus loen Wikipediast, et see on „suurim söekaevandus Montenegros, mis
annab 100% Montenegro söetoodangust“. Küllap siis ainus söekaevandus?! Samas on
ka väidetud, et nähtud soojuselektrijaam on Montenegro ainus ja et see annab
45% riigi elektritarbest. CIA Factbook’is on seevastu kirjas, et Montenegro
saab kolmveerandi vajalikust elektrist veeenergiast ja veerandi fossiiltooret
põletades. Eri allikate andmed just niimoodi erinevadki.
Meie pool teed on
hiiglaslik aheraine mägi, eemal orus asub aga Pljevlja, kus näha mitu
minaretti. 21 000 elanikuga linn paikneb 770 meetrit üle merepinna
ja on üks riigi olulisemaid tööstuslinna. Peale pruunsöekarjääri ja
soojuselektrijaama on lähikonnas Šuplja stijena kaevandus, kus kaevandatakse
tsinki ja pliid. Ka on Pljevlja Montenegro metsaseim omavalitsus heal järjel
saeveskitega. Samuti ollakse tublid põllumajandustootjad ja kohalik
juustusordil Pljevaljski sir on delikatessi kuulsus. Arenguvõimalusi on
loodusturismil.
Õhtupoolik on
olnud suhteliselt pilvine ja tasapisi läheb pimedaks, nii et teel ma rohkem
pildistada ei ürita. 19.25 jõuame Montenegro piirile ja veidi enne kella 20
saame Jabuka piiripunktis Serbiasse. Sõita on sadakond kilomeetrit.
Maastikuvaated on endiselt kenad, kahju, et ei saa neid fotol kaasa võtta.
20.15 sõidame
läbi Prijepolje, esimese suurema Serbia linna. Linnast voolab läbi jõgi nimega
Lim. Küllap tähendab nimi, et tegemist on piirijõega; kes ainult teaks, mis
ajast ja kelle vahel.
Ronime üle
mäeaheliku ja jõuame järgmisse orgu, kus Nova Varoš, „uus linn“. Selle lähedal
ületame Zlatari paisjärve (Zlatarsko jezero).
Keegi saab
sõnumeid olümpialt: Nabi on võitnud hõbeda, Kanter pronksi. Vist nii, et
teiselt loodeti enamat, esimene seevastu serveeris meeldiva ja ootamatu
üllatuse.
21.30 paiku
sõidame läbi Zlatibori ja 21.50 jõuame hotelli kusagil Zlatibori ja Užice
vahel. Hotell kannab tabavat nime Zlatiborska noč, sest esmajoones just
magamiskoht ta ongi: peale hotelli ses paigas muud eriti pole.
Päev polnud kuigi
raske: kuhugi mäe otsa täna ei roninud ja käimistki polnud kuigi palju. Ometi
olen päris väsinud. Küllap roiutas palavus, eriti praadimine Ostrogi kloostri
juures bussikeses.
Hotellituba
valmistab mulle selle sõidu suurima pettumuse: liiga suur voodi jätab vaevu
ruumi kompsude ja liikumise jaoks, konditsioneeri pole, aken on kusagil lae
all, avaneb otse hotelli sissepääsu kohale maantee poole ja esialgu tundub, et
sealt pole ka erilist jahedust loota. Väljas on meie saabumise aegu 23 kraadi,
toas julgelt 30, nii et mõnda aega eelistan hoopis õues lobiseda. Õnneks läheb
kiiresti jahedamaks ja kui lõpuks 00.30 paiku voodisse ronin, on õhk
juba üsna hingatav.
No comments:
Post a Comment