Oh, ja nii
lihtne see oligi!
Olen vahepealse kirjutuspausi ajal (eelmist Balkani-postitust vt.
28.09.2012 (toomasjuriado.blogspot.com/2012/09/armiline-aga-imeilus-laane-balkan-4.html))
ka korduvalt mõttes kukalt süganud: et kui jutujärjega Montenegrosse
jõuan, siis ei sobi mu põhiliselt Bosniat silmas pidades pandud armiline üldpealkiri
enam kohe sugugi – see tilluke riik Jugoslaavia kodusõjas ei kannatanud. Aga
teisalt oleks ju veider, kui poole reisipäeviku pealt sellele hoopis uue
pealkirja paneksin. Nüüd siis äkki kargas see sulgude võimalus pähe: olgu
pealkirja armiline pool nii kaua sulgude vahel peidus, kuni armid paraku uuesti
esile hakkavad kerkima.
Jutt jäi eelmises
osas pooleli seal, kus ületame 5. augustil kell 17.55 Bosnia ja
Hertsegoviina ning Montenegro riigipiiri.
Korraks saame
piiripunkti kõrval vilksamisi näha reisi esimest Montenegro lippu.
Kahtlustan, et see riigi sümbol pole mulle kunagi varem näiteks mõnes trükises
ette jäänud, sest nii isemoodi lipp oleks kindlasti äratanud tähelepanu. EE
(k.15, lk.420): Lipu (a-st 2004) eeskujuks on 19. saj. kasutusel olnud sõjalipp.
Kuldse äärisega punase lipu keskel on M. vapp.
Vapiks (a-st
1993) on Vana-Rooma ja Bütsantsi eeskujul põhinev kahepäine kotkas, kes võeti
M. sümboliks 15. saj. Hiljem lisati sellele võimu sümbolid kroon, valitsuskepp,
riigiõun ja lõvi. (pildid
Wikimediast).
Siia sobiks ka
korralik riigi kaart. Paraku on selle leidmisega palju vaeva, Wikipedia pakub
vaid tillukest CIA
Factbooki kaarti. Lõpuks leian aadressilt http://dulcineabooking.com
sellise. Montenegro pindala on 13 812 km2, rahvaarvu andmed
erinevad eri allikais lausa kuuendiku võrra: EE pakub 723 400 (2006),
Vikipeedia 625 266 (2011), CIA Factbook 657 394 (July 2012 est.). Kui
selline vähenemine (ja siis jälle uus kasv) tõesti on reaalselt aset leidnud,
siis küllap tuleb selgitust otsida Montenegro lahkulöömisest Serbiast 2006.
aastal.
Laskume. Kusagil
teeme vist mingi vale pöörde, igatahes läbime üht suurt käänakut kahel korral.
Öömajalinna Risanini Kotori lahe ääres on sõita 44 kilomeetrit. Nii suuri
hotelle, kuhu bussitäis rahvast magama panna, polevatki Montenegros mujal kui
rannikul eriti võtta.
Ühtäkki astuvad
lubjakivikaljud teest mõlemal pool eemale ning vast kümmekond või rohkemgi
minutit sõidame kummalisel laudsiledal väljal, mida ääristavad ikka samasugused
kühmulised ja lõhesid täis lubjakivimäed.
Ju on kaljude
vahel olnud mingi veekogu, millest selline tasane maa maha jäi. Millest selle
sileda pinna pealisosa koos seisab, seda näeb tee servas paiknevast karjäärist.
Siin on aedu,
põllukesi, lambakarjamaid, maju – mõned vanad või lausa varemeis, mõned uued
või alles pooleli. Või lühidalt öeldes: siin on inimestel ruumi elada.
Aga siis trügib
praguline ja kohati murenenud paas uuesti päris teeserva. Kiirustame mööda
muljetavaldavat serpentiini taas allamäge.
Sõidame läbi
poole tosina suuresti erineva pikkusega tunneli: märkmikus kajastuvad neli
neist kui ”toru”, ”üsna pikk”, ”väga pikk” ja ”pikk”.
Mõnes kurvis
vilksatab kaljude vahelt meri, ...
... mõnes mägede
alumisele, veidi laugemale nõlvale klammerdunud asulad ning nende vahel
väänlevad teed.
Ja siis on
vaateväljas sakilis-sopiline Kotori laht. Vasakus nurgas näha asula ongi
Risan, kuhu peagi jõuame, lahe keskel aga on aimatavad kaks saart, mis
on küllap Montenegro üks enim pildistatud ja raamatuis avaldatud motiive.
Selgi pildil –
lisaks lahe keskel seilavale suurele laevale – on need saared taamal näha,
neist vasakul, lahte tungiva neeme tipus, on aga Perast oma 55 meetri
kõrguse kellatorniga. Vast annab selle torni kõrguse mainimine teatud mõõtkava
ette kogu fotole.
Suurepärase
Kotori lahe 3-D-kaardi leian võrgupaigast www.kotor-bay.com.
Eestiski
ilmunud turismilugudes või -buklettides on Kotori lahte põhjendamatult kutsutud
Euroopa lõunapoolseimaks fjordiks, tegelikult on tegemist mere alla jäänud
jõeorutüübiga, mida nimetatakse vist ka ria’ks: see on Orjeni mägiplatoolt laskunud
Bokelj jõe üleujutatud kanjon.
Lahe kitsaim
osa on Verige väin St. Nedjelja ja Opatovo neeme vahel. Sel moel Aadria mere
poolsest laheosast eraldatud siselaht kuulub Kotori loodus- ja
kultuurilis-ajaloolisse piirkonda, mis on kantud UNESCO maailmapärandi
loendisse. Vanadel aegadel tõmmatud väinast üle ketid, mis takistasid vaenulike
laevade sissetungi siselahte. Kuuldavasti peetakse nüüd plaani ehitada üle
väina Verige sild.
Laheäär on
asustatud antiikajast peale ja seal on mitu kenasti säilinud keskaegset linna.
Maalilised Kotor, Risan, Tivat, Perast, Prčanj ja Herceg Novi, veidi eemal,
vahetult Aadria rannikul paiknev Budva ning siinne loodus on Montenegro
hinnatuimad vaatamisväärsused. Lahe ümber on ka hulganisti pühakodasid: õigeusu
ja katoliku kirikuid ja kloostreid.
Kotori
veepeegel on kokku 87-ruutkilomeetrine, keskmiseks sügavuseks on rehkendatud
27,3, suurimaks aga mõõdetud 60 meetrit. Lahe pikkus on 28,1 kilomeetrit,
suurim laius 7 ja väikseim 0,3 kilomeetrit. Rannajoone pikkus on 107,3 km.
Lahe servas
pöörame vasakule; enne Risanit märkan asulat, millel vaid kaashäälikuist
koosnev nimi: Strp. 18.40 sõidame Risani piirist sisse ja juba
paar minutit hiljem peatume hotelli Teuta ukse ees. Giid Ott Sandrak
jõuab kiiresti üle seletada, kust on pärit selle Tito ajal ehitatud ja nüüd
veidi nüüdisajastatud võõrastemaja nimi.
Teuta oli aastail 231–227 eKr. valitsenud Illüüria
kuninganna või täpsemalt lapsest kasupoja regent, kes käitus naabrite suhtes
üpris pahatahtlikult ja korraldas piraatlike retki nii Aadria kui ka Ioonia
meres ning ründas Kreeka ja tänapäeva Itaalia vahel liikunud laevu. Kui
roomlased läkitasid kaks saadikut Teuta juurde nõudega piraatlus lõpetada,
teatas kuninganna, et Illüüria seaduste kohaselt on see igati legaalne tegevus
ja temal pole alust takistusi teha. Kuna saadikud olevat käitunud Teuta suhtes
lugupidamatult, käskis ta nende laeva rünnata. Üks saadik vangistati, teine sai
surma. Asi lõppes sellega, et aastal 229 alustas Rooma Illüüria vastu sõda, mis
lõppes Teutale lüüasaamisega.
Sellisena on
Teuta vermitud Albaania 100-lekilise mündi tagaküljele (pilt: Wikimedia).
Tänapäeval peetakse
teda Balkanil, eriti Albaanias pigem kangelaseks ja vabadusvõitlejaks kui
mereröövliks.
Teuta residents
oli Risanis ja nüüd on siis meil au veeta tema nime kandvas hotellis kaks ööd.
Saan oma tuppa nr. 231 kell 19. Tasapisi hakkavad selguma asjad, mis on siin
natuke ligadi-logadi, aga tähtsaim on see, et kliimaseade töötab ja teeb toa
meeldivalt jahedaks.
Rõdul, kust
avanevad uhked vaated, tundub jahedast toast välja astudes eriti lämbe.
Siiski lähen üsna
kohe linnakesse, sest vähemalt veevaru tahab täiendust ja ei segaks ka mõni
puuvili. Hotell asub üsna Risani lääneservas; kesklinna poole viib oleandrite
ja veel mingite õitsvate puudega ääristatud tänav.
Meie hotell
kerkib merest kui valge laev.
Väikese vaevaga
leian üles toidupoe vastuolu kätkeva nimega Mini Maxi (järgmistel päevadel jääb
neid ette ka teistes Montenegro asulates; ju neil on selline kett). See pood
siin on igatahes rohkem mini kui maksi. Pärast satun ka ühte vähe kobedamasse
toidupoodi. Arveldada on Montenegros mugav: siis kehtib euro.
Mida mul aga
kusagilt leida ei õnnestu, on postkaardid ja margid. Järgmise kahe päevaga saan
selgeks, et postkaartidega ongi selles ääretult fotogeenilises riigis asjad
nirud: mitmes veel rohkem turismile orienteeritud paigas kui Risan on mingid
valikud küll olemas, aga pehmelt öeldes tagasihoidliku kvaliteediga. Tõeliselt
ilusaid kaarte märkan vaid kahes teeäärses müügikohas. Markide üle üritan nõu
pidada neiuga ajalehekioskis, kes paraku ei räägi ei inglise ega saksa keelt.
Venekeelse „potšta“ peale antud montenegrokeelsest vastusest saan aru, et see
asutus on kusagil üsna lähedal, aga praegu juba suletud.
Ainus pilt, mille saabuvas hämaruses veel klõpsan, on II maailmasõjas langenud sõjameeste mälestussammas, siis peletab lämbe palavus mu tagasi jahedasse hotellituppa.
Seal leian
uskumatult palju ajatäidet, ehkki teleka pilt on liiga niru ja kolmest
programmist ükski ei näita olümpiamänge. Igatahes saan magama alles 23.15.
Magan üsna
kenasti 5.30-ni, siis muutub uni hõredaks ja tund hiljem tulen üles.
Dušist ei taha sugugi sooja vett tulla. Kui pärast vastuvõtus nurisen, siis
kästakse lasta veel kauem voolata. Eks ma lasknudki õige kaua. Edasi otsin mõne
minuti paaniliselt passi – enne kui meelde tuleb, et see tuli ju õhtul
vastuvõttu ära anda. Oh seda mälukest!
Teen rõdult paar
fotot, detailid on paremini näha küll kui õhtul. Siin näiteks on vasakus nurgas
veepallivärav. Kohe tuleb meelde järele vaadata, kas ma mäletan õigesti,
et Montenegro on selles mängus hirmtugev. On tõesti: saavutanud lausa Euroopa
meistri tiitli (2008) ja võitnud FINA maailmaliiga (2009). Londoni OM-l saadi
neljas koht: pronksimängus tuli ühe väravaga alla vanduda alalisele
konkurendile Serbiale. Montenegro, vaid mõnesaja tuhande elanikuga
tibatillukese riigi tugevus just sportmängudes on äärmiselt muljet avaldav –
lausa rahvusspordiks peetava veepalli kõrval on väga häid saavutusi ka naiste
käsipallis ja eriti eelmisel aastal meeste korvpallis. Ju on neil siis väga hea
võime ühiselt tugevad olla.
Sel pildil avaneb
otse ees Verige väin.
7.15 on aeg minna läbi avara fuajee ...
... veel
avaramasse söögisaali, kus toidu valik küll üsna tagasihoidlik, aga kõhu saab
täis ikka. Paraku pakutakse juua jälle lahustuvat kohvi.
Pärast sööki on
ärasõiduni terve tund aega, niisiis lähen hotellist välja ...
... postkontorit
otsima – ja leiangi selle üles. Mark, mida välismaale saadetavale
kaardile pakutakse, on väga sobiv: Montenegro, Serbia ja Makedoonia küllap
kuulsaima viinamarjasordi Vranaci või Vraneciga. Ja jälle saan kirja ühe
riigi, kust postkaardi saatmine välismaale on odavam kui Eestist, ehkki
sedapuhku napilt: mark maksab 90 senti.
Veel on aega ka
mägede ja lahe vahele kitsale maaribale surutud linna vaadata. Juba töötab
annirohke turg, aga ostjaid napib.
Kui mereäärne
peatänav ja veel paar tänavat välja arvata, on ruumi õige kasinalt. Aga
sillutis on vanadel tänavatel tõeline filigraanne käsitöö, nagu Lõuna-Euroopas
sageli näha saab.
Ilm veel väga
palav pole ja nii saab luuke lahti hoida.
Palmid tunnevad
ennast Kotori lahe ääres koduselt.
Tundub, et
kusagil lähikonnas on algamas vanaautode kokkutulek: kaks sellist asutavad
parajasti hotelli juurest minekule. 8.55 läheme teele ka meie.
Sõita on vaid
mõni kilomeeter, aga siin tuleb aina teha „vaata vasakule, vaata paremale“, Kui
üritad samal ajal veel majandada kahe fotokaga ja midagi ka märkmikku
kirjutada, jääb käsi ja silmi tahes-tahtmata puudu. Nii jääb mul märkamata Oti
mainitav Banja klooster.
Lühikese sõidu
järel peatume Perasti parklas ja kõnnime liiklust ohjava tõkkepuu
kõrvalt linna.
Siit avaneb vaade
neile kahele saarele, mida eemalt nägime eile õhtul lahe äärde laskudes:
vasakul Püha Jüri saar, paremal Gospa od Škrpjela (tõlkes „Jumaema kaljul“).
Püha Jüri
saarel asub samanimeline
kirik ning 12. sajandist pärit benediktiini kloostri varemed. Prantslased
muutsid saare 19. sajandi alguses kindluseks, mille perastlased 1813. aastal
vallutasid.
Gospa od
Škrpjela on aga ainus
Aadria mere kunstlik saar. Maalapp pindalaga 3030 m2 kuhjati kalju
ümber, millelt kaks Perastist pärit Veneetsia meremeest olid 1452. aastal
leidnud Neitsi Maarja pildi. Traditsioon on nüüdki kive saarele juurde kanda.
Osa meist läheb
giid Oti soovitusel selles vanas Bujovićite aadlielamus asuvasse muuseumisse,
mina eelistan kulutada meile jäetud tunni pigem vabas õhus ringi
uidates-uudistades, Perasti ajaloo panen lühidalt kokku nii Oti jutu kui ka
veebist, raamatust ja Perastist ostetud bukletist loetu toel. Viimasesse
trükitud kaardil on tüüpiline Lõuna-Euroopa kaartidele omane häda: midagi täpsemalt
üles leida on selle järgi sama hästi kui võimatu.
Linn on
rajatud 873 meetri
kõrguse mäe jalamile, mis kannab Püha Eelija, otse taevasse
läinud prohveti nime. Just linna juures on strateegiliselt tähtis Verige,
Kotori lahe kitsaim koht, kus suurepärased võimalused kontrollida
laevaliiklust.
Asustus oli
siin juba väga iidsetele aegadel, aga esimene arhiivimärge Perasti kohta
pärineb 13. sajandist, kui kirjutati, et linnas tegutsevad müürsepad,
lubjapõletajad, vasksepad, laevaehitajad jt. meistrid; 1336. aastal on aga
ülestähendus juba Perasti laevaehituskojast.
Linna
hiilgeajad olid Veneetsia vabariigis aastail 1420–1797. Eriti tähtsa staatuse
omandas Perast pärast seda, kui türklased 15. sajandi lõpul vallutasid osa
Kotori lahte (kohalikus keeles Boka Kotorska). Ta oli strateegiliselt tähtis
paik lahe ja Kotori linna kaitses ning nautis täielikku majandusliku ja
poliitilist autonoomiat.
Just sel ajal
ehitati linna 16 barokkpaleed, mis kuulusid aadlikest laevaomanikele; linnas
oli olnud ka 17 katoliku ja kaks õigeusu kirikut. Selle asemel, et ümbritseda
vanalinn vägeva müüriga nagu näiteks Kotor, ehitati hoopis üheksa kaitsetorni,
mis võimaldasid olukorda täielikult kontrollida. Tippajal, 18.sajandil, oli
linnas neli laevaehituskoda, ligi saja alusega laevastik ja üle 1600 elaniku.
Linnas tegutses merekool, kus said hariduse näiteks ka Tsaari-Venemaa esimesed
laevastikuohvitserid.
Ott räägib, et
Kotori lahe ääres kõneldi enamasti veneetsia ja praeguseks juba hävinud
dalmaatsia keelt. 7.–8.sajandist peale elas mägedes slaavlasi, kes tasapisi
imbusid ka rannikulinnadesse, kus õitseajal oli ikka suur vajadus nii töökäte
kui ka linna kaitsjate järele. Nii kujunes välja segaasustus, mis mingil määral
püsib siiani: lahe ümber elavat praegugi pooltuhat inimest, kelle emakeel
itaalia keel. Osa rahvast olid õigeusklikud, osa katoliiklased; Perastis olnud
ülekaalus slaavikeelsed katoliiklased.
Veneetsia
vabariik lakkas olemast 12. mail 1797, aga mõnes Balkani paigas jäädi talle
lojaalseks. Just Perast olevat olnud viimane paik, kus Püha Markuse lipp 22.
augustil 1797 nutvate linnakodanike juuresolekul langetati ja maeti linna
peakiriku altari alla.
Austria-Ungari
(1797–1806 ja 1814–1918) ning Prantsusmaa all (1807–1813) käis linn kiiresti
alla. Ehkki Austrial oli siin I maailmasõjani peamerebaas, kadus
purjelaevaajastu lõpuga siinne laevaehitus ja lõpuks ka laevastik. 1910. aastal
elas Perastis 430 inimest, nüüd on elanikke umbes 350.
Tänu vaesusele
on linn jäänud ümber ehitamata, aga õnneks pole maju ka kuigivõrd hüljatud. Ka
1979. aasta aprillis piirkonnas ränki purustusi põhjustanud maavärin
magnituudiga 7,0 jättis Perasti puutumata.
Kellatorn Püha
Nikolai kiriku juures ...
... ja kirik ise.
Selle ees on kuulsate perastlaste büstid (vasakult): Matija Zmajević
(1680–1735) oli Vene Balti laevastiku admiral, Marko Martinović
(1663–1716) koolitas oma merekoolis Peeter I bojaare ning Tripo Kokolja
(1661–1713) oli kuulus barokiajastu kunstnik, kelle töid leidub ka Maarja
kirikus enne jutuks olnud kunstlikul saarel. Selles kirikus on muide ka 2500
kullast ja hõbedast mälestustahvlit, linlaste annetust kirikule.
Püha Nikolai
kiriku sisemus.
Turistid liiguvad
põhiliselt rannapromenaadil.
Kui põigata veest
eemale kitsukestesse paralleeltänavatesse, siis võib näha, et selles linnas
ikka tõesti ka elatakse. Seal asub ka suurem osa kauplusi; ranna ääres on pigem
kohvikud.
Mõnus
viinapuupergola.
Olen jõudnud
linnakese lõppu. Nende puude otsast kõlab peaaegu kõrvulukustav tsikaadikoor.
Tagasi vaadates
on näha, et mäe poole kerkib mitu majarida.
Seepärast
otsustan tagasi minnes tuldud teed mitte korrata.
Alul liigun
esimest paralleeltänavat pidi, ...
... siis otsustan
aga tõusta kõrgemale: ehk avaneb kusagilt uhke vaade lahele.
Kulub ligi
kakssada astet treppe ja siis olen tugimüüri ääres, mis hoiab üleval autoteed,
mida mööda peagi linnast Kotori poole sõidame ja pärast ka Risanisse tagasi
tuleme.
Tunnel viib
autotee alt läbi.
Erilist vaadet ei
leia ma siiski ei siit ...
... ega ka mõni
aeg üleval edasi kõndides. Küllap oleks selleks vaja tõusta torni või vähemalt
pääseda mõne siin üleval asuva maja merepoolsele aknale.
Vaba aeg hakkab
otsa saama, sestap tulen mööda „põiktänavat“ taas alla.
Ei saa öelda, et
oleksin pärast seda ronimist just väga reibas. Ostan poest suure pudeli vett ja
jäätise ning nooruke müüjanna näib muutuvat lausa õnnelikuks, kui saan aru
montenegro keeles öeldud hinnast – 1.20 eurot – ja ütlen „hvala!“. Igatahes
teeb kena tüdruku lai naeratus minugi oleku reipamaks.
10.35 jätkame
oma päripäevast kulgu ümber Kotori lahe.
No comments:
Post a Comment