Sõit Cetinjest
Budvani on jälle üsna lühike; veidi aega mägismaal, siis serpentiine pidi
mere äärde.
Umbes
veerandtunnise sõidu järel on mäel näha vana kindlus või kindluse vare, mille
Ott ütleb olevat Brajići. Guugeldades leian juurde, et 800 meetri
kõrgusel Brajići küla lähistel asuv rajatis kannab Kosmači kindluse nime
ja selle ehitasid aastail 1841–50 Montenegro ja Austria piirile austerlased.
Veel kolm-neli
minutit – ja juba ilmub vaatevälja Aadria meri ja Budva piirkond. Esimene läbi
bussiakna klõpsatud pilt on küll jälle üpris udune, aga see-eest on vasakusse
serva jäänud ka maismaaga tammi abil ühendatud kuulus Püha Stefani saar (Sveti
Stefan), kus uhked ja hirmkallid hotellid.
Ühel hiljem tehtud
pildil paistab Sveti Stefan natuke selgemini.
Hoopis suurem
saar rannikust kilomeetri jagu eemal on Püha Nikola ehk Sveti Nikola,
mida kohalikud kutsuvat ka Školj, noored aga Havai. Školj on tuletatud sõnast školjka,
merikarp. Kui pärastpoole näeme saare vaadet ka Budva vanalinna poolt, saab see
tuletis selgemaks.
Sel pildil
paistvad hooned pole veel ilmselt Budva, vähemalt mitte kesklinn – see jääb
teisele poole mäeseljandikku. Aga vanalinnast on väike nukike näha foto
parempoolses servas.
Siin oleme varjavast
mäest mööda saanud ja suurem osa linnast on nähtavale ilmunud. Teeme põgusa
pildistuspeatuse.
18 000
elanikuga Budva on oma ajaloolise vanalinna ja 11 kilomeetri Budvanska
rivijera liivarandadega Montenegro tähtsaim turismi sihtkoht. Reisiraamatust
loen toreda lause: „Kui jumal kingitusi jagas, andis ta neid sellele kandile
peoga.“
Budva öeldakse
olevat vanim asula mitte ainult Montenegro, vaid kogu Aadria mere rannikul.
Esimene illüürlaste asula olnud liivakivisaarel, praegusel neemel, 4. sajandil
eKr. Legendi kohaselt asutanud Budva müütilise Foiniikia kuninga Agenori ja
kuninganna Telephassa poeg Kadmus, kes viinud hiljem illüürlased sõtta Kreeka
vastu.
Budva on olnud
nii Kreeka kui ka Rooma all, keskajal valitsesid siin Duklja vürstid ning Serbia
ja Zeta aristokraadid. Nagu Kotori lahe äärsedki linnad, kuulus ka Budva,
tookord nimega Budua, ligi 400 aastat (1420–1797) Veneetsia vabariigi alla. Sel
ajal ehitati kaitseks Osmanite vastu linna ümber vägevad veneetsia müürid. Kuni
19. sajandini räägiti linnas põhiliselt veneetsia keelt; kuulsaim sel perioodil
Budvas sündinud inimestest on dalmaatslasest libretist, helilooja ja
teatriajaloolane Cristoforo Ivanovich (1620–1689). Hiljem jõudsid siin üksteise
järel võimul olla austerlased, prantslased ja venelased, 1918. aastast alates
kuulus Budva Jugoslaavia (Serbia-Horvaatia-Sloveenia) kuningriigi koosseisu.
Võrgupaigast www.budvaaccommodation.org leian
aerofoto, kus kenasti näha kompaktne ja üsna tilluke Budva vanalinn.
Nagu eelmises postituses kirjutasin, sai see rängalt kannatada 15. aprilli 1979
maavärinas. Kaheksa aastat hiljem, 1987, olid toonased haavad valdavalt
hoolikalt ravitud: linnamüür jälle paigas ja ajaloolised hooned saanud esialgse
välimuse.
Jõuame viimaseid
teelookeid pidi ...
... majade
vahele. Nähtavale tulevad ilmselt suvitajahordidele mõeldes püsti aetud
majakolakad, ...
... millest mõni
on suisa kole. Loen veebist, et linna taristu ei tule tipphetkil 100 000ni
ulatuva suvitajaskonnaga hästi toime: ei jätku joogivett, ette tuleb
voolukatkestusi. Tõsine pähkel on ka liiklus ja parkimine.
Neid viimaseid
saame ka oma nahal veidi tunda, ehkki esmaspäeva õhtuhakk ei pruugiks olla just
lausa tippaeg: tükk manööverdamist ja konsulteerimist liikluse reguleerijatega.
Lõpuks, kell 15.45, on buss siiski paigas. Saame kaks tundi aega linna
vaadata ja Aadria vett proovida. Kes sööstab kaubanduse, kes rannariba poole.
Mina haagin end Oti sappa, et minna esmalt vanalinna müüride vahele.
Vahetult
vanalinna ümber on rohkesti igasuguseid puhke- ja lõbuhooneid. Kriitikud on
leidnud, et suures arendushoos on vaade vanalinnale piinlikult kinni ehitatud.
Need kaks pilti panen siia rohkem sellepärast, et esimesel on näha ühel
laternal istuv kaelus-turteltuvi, Vahemere-maadele väga iseloomulik
linnalind, kelle kohati päris kole hääl pole õrna välimusega sugugi kooskõlas,
...
... teisel aga
võib kasiino külje all märgata ilmselt mingeid ajaloolisi müüre, mille täpsem
nimetus ja päritolu jääb mulle küll teadmata.
Vanalinna
tänavad on ikka sellele
osale maailmast iseloomulikud: hästi kitsad; käimise all jalgadest läikima
kulutatud plaatsillutis. Põikame Otiga ühte väiksesse poodi ja satume piinliku
stseeni tunnistajaks. Noor lapsega venelanna on väga kuri umbes sama vana
müüjanna peale, kuna viimane ei saa aru ... venekeelsest jutust! Kliendi
kõnepruuk pole just viisakate killast; kas teenindaja vastust võib
kvalifitseerida Švejki-raamatust tuttavasse kategooriasse „tõlkimatu rõve sõim
serbo-horvaadi keeles“, seda ei julge kinnitada, aga ilmselgelt ärritatud on ta
küll.
Vene keelt
kuuleme nii Budvas kui ka Kotori sel õhtul päris rohkelt.
Ott vanalinna
vanamerepoolses servas kõrguva kindluse müüri taustal.
Olen küll püüdnud
hoolikalt uurida allikaid, mida leida olen suutnud, et kindlaks teha, mis kirik
on mis nimega, aga ega ma uurimise tulemustes päris kindel ei ole. Siiski
julgen arvata, et see pühakoda, mille taustal need emandad istuvad, on 840.
aastal ehitatud Santa Marija in Punta, ...
... väljaku tagumises
servas seisab aga VII
sajandi Püha Sava kirik.
Väljaku
vastasküljes paiknevat julgen pidada 1804 pühitsetud Püha Kolmainu kirikuks,
tagaplaanil näha torn peaks kuuluma Johannese kiriku juurde ning on
ehitatud 1867.
Püha Kolmainu
kiriku sisevaade.
Siis ronime
trepist kindlusesse; selle eest tuleb maksab kaks eurot. Sissepääsupilet
väärib kirjeldust: tagaküljel on küllap siingi riigis rahalisele dokumendile
ikka kohustuslik järjenumber, aga ka tsitadelli skeem (selgitused küll natuke
liiga peenikeses kirjas) ning esiküljel kolm vaadet nagu postkaardil. Pilet
ongi ka postkaardina kasutatav: aadressjooned ja margigi kleepimise koht peale
trükitud.
Kindluses on
väike näituseosa (mida Ott mulle selle laeva kohta rääkis, on kahjuks küll
meelest läinud) ja kobe söögikoht, ...
... ühel müüril
märkan sellist toredat logo, ...
... kõige rohkem
naudin siiski müüridelt avanevaid vaateid. Klõpsin ikka jälle hulga pilte,
millest püüan nüüd siis valida siia ühe päripäevatiiru. Esimesel on mere taga
mägedel näha terrassid, mida mööda kulgeb meid Budvasse toonud tee.
Otse ees on näha Sveti
Nikola saar, mis teelt vaadates tundus pigem mingi pätsina. Siit vaadates
saab aru küll, miks teda ka merikarbiks nimetatakse. Saar on 2 km pikk ja 36
hektarit suur. Kõrgeim kalju kerkib üle merepinna 121 meetrit. Saar on
populaarne väljasõidukoht, mille kolme suurema liivaranna pikkus on kokku 840
meetrit; peale selle on hulk väiksemaid randu, kuhu pääseb vaid paadiga.
Selline mägi ja
sellised majad vaatavad vanalinnale loodest, ...
... nende all
asub ülitihedasti asustatud supelrand, kus mürtsub kõrvulukustav, tõenäoselt
ajukahjustusi tekitav muusika.
Veel veidi
pöörates jääb vaatevälja juba vanalinn ...
... ja ongi ring
peale tehtud.
Tsitadellist
laskume sellega risti paiknevale mereäärsele linnamüüriosale.
Siit on selgesti
näha, et vanalinn pole sugugi lihtsalt muuseum, ...
... vaid inimeste
elupaik, ...
... kus kohta ka
lemmikloomadele.
Viimaseid on
mõnel katusel ennast hästi tundnud õige arvukalt (foto: Getter Õigus).
Oleme jõudnud
linnamüüri vastasnurka ja leiame selle tagant hoopis väiksema supelranna.
Sealgi on rahvast palju, aga vähemalt ei mürtsu see jube muusika, nii et
otsustame ennast just seal vette kasta.
Aga enne tuleb
leida allatulekukoht. Nii et saame näha veel mõnegi siseõue ...
... kenade
õitega, ...
... piiluda
vanalinna kitsatele tänavatele, ...
... märgata uhke
viinamarja-
pergolaga kõrtsi ...
... – ja lõpuks
pääseme müürilt alla.
Vees saab käidud,
ehkki merisiilikud teevad muret (näeme nendega mängivaid lapsi...).
Tagasitee
parklasse viib mööda uhkete kaatritega sadamast, ...
... silma hakkab
suur kirikukell ...
... ja ankur,
millest kummalegi taas mingit seletust ei leia.
Selle
mälestustahvli tekstist õnnestub vene keele toel aga natuke arugi saada:
budvalased tänavad Serbia sõjamehi, kes 8. novembril 1918 linna Austri vägedest
vabastasid. Sellest peale sai Budva Jugoslaavia linnaks.
Aga sellelt
õhufotolt (www.buy2travel.com) saab
uuesti üles otsida neid kohti, kus käisime ja mida nägime.
Paar Wikipediast
leitud tõika Budva kohta veel. Paika kutsutavat ka Montenegro Kuveidiks,
kuna siin olevat suhteliselt kõige rohkem miljonäre kogu Euroopas. Rikkus
tulnud sellest, et kinnisvarabuumi ajal müüsid palju kohalikud oma maatükid
varem lagedatel järskudel mäenõlvadel hirmkalli hinna eest välismaa
arendajatele, enamasti venelastele, austerlastele ja itaallastele.
Budva
populaarsust näitab küllap ka see, et siin on esinenud Madonna ja Lenny
Kravitz, ning et see on üldse väikseim linn, kus andnud kontserdi The Rolling
Stones.
Mõned inimesed
on parkla leidmisega veidi hädas, aga natuke pärast kell 18 on kõik
bussis ja sõit läheb Kotori poole.
Sellest sõidust
pole mul ühtegi fotot ja ainsa ülestähendusena seisab märkmikus, et mõni minut
enne Kotorisse jõudmist oleme sõitnud läbi pooleteisekilomeetrise tunneli. Vrmaci
tunnel aitab Kotorisse, ilma et oleks jälle vaja üle mäe ronida, nagu
päeval tegime. Tee, mida mööda sõitsime, kannab Aadria autotee nime ja
viib põhja poole suundudes lõpuks läbi Herceg Novi Horvaatiasse.
Umbes poole
tunniga oleme jõudnud Budvast Kotorisse ja väikese peatuskoha otsimise
järel paneb buss meid kell 18.40 maha otse vanalinna külje alla, laia
kanali ja võimsa veneetsia müüri äärde. Kohalolekuks on aega jälle kaks tundi.
Müür on 20 meetri
kõrgune ja kohati kuni 15 meetri paksune.
Sellegi linna
ajalugu on pikk ja kirev. Esmamainimine Acruviumi või Ascriviumina ulatub
tagasi aastasse 168 eKr. Kindlustatud on linn – toona nimega Cattaro – olnud
aastast 535, mil keiser Justinianus ehitas pärast idagootide väljaajamist
kindluse Acruviumist kõrgemale. Cattarost sai üks mõjukamaid Dalmaatsia
linn-riike ja dalmaatsia keel oli siin valitsev 11. sajandini.
11. sajandi
alguses sai Cattaro kõvasti kannatada Bulgaaria kuningriigi okupatsiooni tõttu;
hiljem loovutas bulgarite kuningas Samuel linna serblastele. Kotorlased sõdisid
Ragusa vabariigi abiga selle vastu üle 180 aasta. 13. sajandil asutati
piirkonda bogomiilide vastu dominiiklaste ja frantsiskaanide kloostreid.
1420–1797 oli
Cattaro sarnaselt Budva ja Perastiga Veneetsia vabariigi osa, välja arvatud
kahel Osmanite võimutsemise perioodil (1538–1571 ja 1657–1699), mil Cattarot
pikalt piirati. Just Veneetsia ajast on pärit see Kotor, mis on olnud väärt
arvamist UNESCO maailmapärandi loendisse. Peale türklaste tekitatud purustuste
lõhkusid linna 1563. ja 1667. aasta maavärinad; 1572 tabas katk.
Pärast
veneetslasi tulid austerlased, prantslased, venelased, Itaalia kuningriik,
jälle prantslased, siis inglased ja uuesti austerlased. 1918 läks Cattaro nüüd
juba Kotori nimega Serbia, Horvaatia ja Sloveenia kuningriigi ehk Jugoslaavia
koosseisu; vaid II maailmasõja Itaalia okupatsiooni ajal oli ta korraks taas
Cattaro.
Jugoslaavia
lagunemine tõi kaasa Kotori majandusliku allakäigu. Kuni selle ajani oli siin
merekompanii Jugooceanija kodusadam, mille üle 20 laeva töötasid maailmameredel
ja kindlustasid elatise nii laevameeskondadele kui ka nende pereliikmetele.
1990–2000. aasta vahel puhkenud korruptsiooniskandaaliga firma lagunes. Pärast
1979. aasta maavärinat ehitatud hotell Fjord jäi varemetesse, kultuuri- ja
rahandusasutused kolisid Podgoricasse. Võib öelda, et see oli Kotori jaoks
vaata et suurim tagasilöök terve ajaloo vältel.
Sellest
põhiliselt Wikipedia põhjal tehtud kokkuvõtte viimasest lõigust võib jääda
mulje, et Kotoris on kõik ikka veel väga halvasti; kohal olles sellist muljet
küll ei teki. Vanalinn on rahvast ja poed kaupa täis, töötavad kohvikud ja
restoranid. Kotoris on umbes 5300 elanikku, koos sisuliselt ühe terviku
moodustava Dobrotaga 13 100.
Siseneme 1555.
aastal rajatud Mere- ehk Lääneväravast. Selle kohale on raiutud tsitaat
Josip Broz Titolt: ainult neli serbiakeelset sõna, mille tõlge inglise keelde
on tervelt neliteist sõna pikk! Natuke vabalt tõlkides saab eesti keeles
hakkama viie sõnaga: „Võõrast ei taha, oma hoiame!“
Värava kõrvale
riputatud linnaplaan tekitab veidi kadedust: sellega oleks hea huvitavaid kohti
otsida. Ent õnneks on olemas ka huvilistele jagatavad, veel palju paremad ja
detailsemad kaardid. Seal, kus punasega ükshaaval välja joonistatud majad
lõpevad, algab järsk mäenõlv. Linnamüür, millel kokku pikkust umbes neli
ja pool kilomeetrit, kulgeb lisaks all-linnale ka ümber plaanil oranžiga
märgitud nõlvaala; selles on mitmeid vägevaid forte. Omaette vahemüür on veel
kohe linna kohal, plaanil piki rohelise ja oranži ala eraldusjoont.
Otse teisel pool
müüri Läänevärava juures on avar Relvaturg (Trg od oružja).
Kolmekorruseline maja väljaku vasakus, väravapoolses küljes on Valitseja või
Providuri palee, tagumises servas aga arsenal ehk relvaladu.
Värava vastas
seisab 17. sajandi alguses ehitatud kellatorn, selle ees on püramiidja
ülaosaga häbipost.
Väljakul on
muidugi ka mitmesuguseid poode, ühest hangingi linnplaani ja Montenegro kaardi.
Väljakute vahel
kulgevad tänavad on väga kitsad, paljud majad aga soliidsed ja esinduslikud.
Siin on paremat kätt teine maja Beskuća palee.
Veidi laiematel
tänavaosadel on koht leitud söögikohtadele. Sellelt ja mitmelt teiseltki
pildilt on näha, kui järsult tõuseb majade tagant mäenõlv.
Olulisemate
hoonete küljes on kakskeelsed selgitused, ...
... see siin
näiteks on Pima palee 17. sajandist.
Linna suurim ja
tähtsaim kirik, Püha Tripuni (Trifoni) katedraal, mis ehitatud 1166.
Tripun on linna kaitsepühak, kes tapeti 18-aastase noormehena kristlaste
vaenamise perioodil. Tema pead hoitakse kaunite ornamentidega kaunistatud kuldkastikeses
katedraali varakambris. Väga hinnaliseks peetakse kivist altarikarikat. Oluline
reliikvia on ka munk Marko Avijani rist. Sellega õnnistas ta 1683. aastal Jan
Sobieski juhitud kristlaste armeed, mis peatas Viini all türklased.
Keskajal oli
Cattaros olnud umbes 30 kiriku ja seitse kloostrit; praegu on alles kümmekond
kirikut, millest kuus töötab: neli katoliku ja kaks õigeusu.
Majadelt leiab
kauneid detaile, näiteks selle hoone ülakorruse aken.
Sellel pildil on
kaks otstarvet: näidata, et kivises linnas on siiski ka rohelust, aga
olulisemana: et üleval nõlval on kirik, mille juurde ma peagi ronin.
Võimas Austria
vangla 19. sajandist.
Kaev, tagaplaanil
aga kirikuke, mis pühitsetud Cetinje Pühale Petarile.
Veel üks väga
kitsas tänav. Siingi on komme kuivatada pesu otse täna kohal.
Olen jõudnud
otsitud põiktänavale. Tagasi, läbi tänavajupi otsas asuva värava vaadates on
näha 1221. aastast pärinev Jumalaema kirik, ...
... eespool algab
tee ülesmäge.
Olen esimese
tõusulõigu läbinud ja vaatan tagasi kohale, kus müüakse pileteid. Siinne
lubatäht on vana gravüüriga keskaegsest Cattarost ja maksab kolm eurot.
Aga siit avaneb
juba mõningane vaade ka linnale. Kolme kupliga Serbia õigeusu Püha Nikola
kirik (1902–1909) jääb veel hulgale fotodele.
2004. aastal
pandud tahvel on juba üsna tuhmunud. Sellel tänatakse ameeriklasi abi eest
alumiste kaitsemüüride rekonstruee-
rimisel.
Olen viis minutit
roninud ...
... ja juba saab
teha päris toreda pildirea, ...
... kus vanalinn
peaaegu tervenisti näha. Selle foto vasakus servas on kahe torniga Püha Tripuni
katedraal.
Aga minna on veel
palju. Tõusta võiks muidugi ka päris linnamüüri ülemise servani; mina olen
seadnud siiski märksa tagasihoidlikuma sihi jõuda umbes poolele teele,
Jumalaema kirikuni nimega Crkva Gospa od Zdravlja, mis sel pildil üleval
kenasti näha.
Jälle kaks pilti
teekonna edenemisest; lähtest on möödunud üheksa minutit.
Sadamas praegu
selliseid suuri aluseid pole nagu hommikune ristluslaev.
Korraks ka pilk
tuldud teele.
Vähem kui 20
minutiga olen üleval: see ongi Crkva Gospa od Zdravlja. Astmete
lugemine läks vist segi – ja ega neid kogu aeg olnudki, vahepeal oli lihtsalt
kallaktee. Aga kusagil 530 kandis peaks olema ligilähedane arv.
Ja viimane
pildikolmik...
... Kotori lahe
kaugeimast sopist...
... juba veidi
hämarduvas õhtus.
Kinnituspilt ikka
ka, et pildid on tõesti minu enda tehtud. Ning et ma olen higine ja võhmal.
Natuke väsinud
tundub olema ka minu järel üles jõudnud kauni piiga neljajalgne turvaja.
Kui aga allamäge
hakkan koperdama, sööstab peni nagu tuul minu ja seina vahelisest kitsast
praost läbi. Mis ilusatesse tüdrukutesse puutub, siis neid näen nii üles- kui
ka allamäge liikudes ning all-linnas õige rohkesti. Kusjuures suurem jagu neist
räägib vene keeles.
Selline see rada
on.
Olengi all
tagasi: kokku kulus üles-alla käigule veidi üle 40 minuti.
Kampana torn ja
tsitadell ning pargike selle ees: linnamüüri loodenurk
Astun korraks
välja Jõe- ehk Põhjaväravast. See on ehitatud kuulsa Türgi admirali
Hajrudin Barbarossa üle 1539. aastal saavutatud võidu auks. Barbarosa piiras
linna 2000 laeva ja 30 000 sõduriga, aga ometi ei suutnud seda vallutada.
Põhjavärava taga
on Püha Nikola kloostri varemed.
Enne mäkketõusu
nägin mitut toidupoodi, nüüd sörgin tükk aega ringi, enne kui selle ühe üles
leian: toidu- ja veetagavara tahab veidi täiendust.
Püha Luuka
väljakul on kõrvuti kaks kirikut: ...
... 12. sajandist
pärit tilluke Püha Luuka kirik, milles on veel ehitusaegseid freskosid,
...
... ja enne
korduvalt ülaltvaates nähtud Püha Nikola kirik.
Mina lõpetan
kella 20 paiku pildistamise ära, reisikaaslane Getter Õigus on aga hämaruses
teinud veel paar vahvat pilti. See siin on ikka seesama Püha Nikolai kirik, ...
... see aga vaade
mäele, kes linnamüüri kaitsetornid ja Jumalaema kirik on kenasti
illumineeritud.
Lähen vanalinnast
ära Jõevärava kaudu ja kuna kogunemishetkeni on natuke aega, otsustan valida
väikese kaarega tagasitee. Loomulikult oskan veidi ära eksida ja lõpuks läheb
kiireks. Olen siiski viis minutit enne õiget aega kohal, mõni kaaslane aga
hilineb pisut. Nii et ära sõidame 20.50. Keegi annab üle bussi teada, et Heiki
Nabi saab olümpiamedali, ainult ei tea veel, millise.
Tagasi sõidame
sama teed mööda, kust hommikul tulime; ega muud võimalust olegi. 21.10 paiku
oleme jälle oma Teuta hotelli juures – ja minul on lootusetult meelest läinud
mu toa number. Nii et võtme saamiseks pean paluma abi Kristelilt...
Toimetan toas
veel ligi kolm tundi, seal hulgas kirjutan valmis postkaardid. Teel on need nii
palju kauem kui Bosniast ja Serbiast saadetud (vastavalt 3, 5 ja 14–18 päeva),
et mingil hetkel kaldun kartma nende kaotsiminekut.
Kui veidi
pärast keskööd tule kustutan, võin rahuldustundega nentida, et 6. august on
olnud üks äärmiselt sisukas ja põnev reisipäev.
No comments:
Post a Comment