Tuesday, June 28, 2016

Roosa Pariis, viimane rahukevad, IV. Louvre ja Concorde’i väljak



Hakkame Püha Merri kiriku juurest tasapisi liikuma läänekaarde, Louvre’i ja Concorde’i väljaku poole.

Kiriku kõrvalt kulgev kitsuke tänav ...

... suubub Püha Martini tänavale (rue Saint Martin). Pariisi kohta on veebis nii rohkesti materjali ja kaarte, et näiteks toidu- ja joogikohtade või muude avalike kohtade nimede järgi saab suhteliselt lihtsasti kätte, kus üks või teine foto on tehtud. Päris alati see muidugi ei õnnestu ja läheb ehk vahel ka viltu, aga on igatahes omamoodi tore „detektiivitöö“.
Läbi 3. ja 4. linnaosa kulgev tänav on saanud nime kunagise samanimelise abikloostri järgi. Viimases tegutseb praegu mainekas inseneri- ja äriala doktorikraadi õppeasutus CNAM, Conservatoire national des arts et métiers, sõna-sõnalt kunsti ja käsitöö konservatoorium. Selle juures asub ka muuseum, kus hoitakse enne jutuks olnud Foucault’ pendli originaali.
Koos rue Saint-Jacques’iga oli rue Saint Martin keskajal Pariisi põhiline põhja-lõuna-suunaline liiklustelg.

Piki üsna kitsast rue Nicolas Flamel’i avaneb vaade Püha Jakobuse tornile (Tour Saint-Jacques). 52-meetrine jälle selles rikkalikus franko-gooti stiilis (gothique flamboyant) torn on kõik, mis on alles 16. sajandi Lihunike Püha Jakobuse kirikust (Saint-Jacques-de-la-Boucherie). Nagu paljud teisedki pühakojad, lammutati see Prantsuse revolutsiooni ajal 1797. aastal. Torn on nüüd riikliku kaitse all.
1509–1532. aastal ehitatud kiriku ja meie päevini säilinud torni dekoori rikkalikkus näitab, et kiriku tellijad, lähedal asuva Les Halles’i turu hulgimüügilihunikud olid väga jõukad. Paraku on ajahammas torni kõvasti purenud; viimane suurem remont tehti aastail 2008–2009. Torni jalamil on Blaise Pascali mälestussammas, meenutamaks õhurõhukatseid, mis arvatavasti just siin teoks said.

Eelmises lõigus mainisin kohta nimega Les Halles. Oleksin tegelikult tahtnud sealt läbi põigata, sest kogu see kant, kus asub osalt maa-alune Forum des Halles oma haljasaladega ja veidi eemal vägev Saint-Eustache’i kirik, on mul eelmistest reisidest hästi meeles. 20 aastat tagasi filmis Enn Putnik Saint-Eustache’i juures mingit episoodi, keeras oma suure kaamera korra ka supisabas seisvate kodutute poole ja oleks peaaegu peksa saanud… See kõik on päris-päris lähedal, aga jääb seekord siiski vaatamata.
Rue Saint Denis’ otsast avaneval vaatel arvan taustal ära tundvat Châtelet’ väljakul (Place du Châtelet) seisva 18 meetri kõrguse samba La Fontaine du Palmier, mille tipus võidujumalanna Victoria kuju; selle kõrval näha kupli kuuluvus jääb paraku määramata.

Ja siis oleme ülitiheda liiklusega laial ja soliidsel Rivoli tänaval. See veidi üle kolme kilomeetri pikk tänav on Pariisi kuulsamaid ja saanud nime Napoleoni ühe esimese võidu auks Itaalia sõjakäigul Austria armee üle 14.–15. jaanuaril 1797.











Tänava ääres on rohkesti ärisid, mille hulgas esindatud ka kõige moekamad brändid. Napoleoni ajal ehitati tänava Louvre’i ja Concorde’i väljaku vaheline osa, valmis sai tänav 1848. aastal.


Päris surmkindel ma pole, aga võrdlus paari pooljuhuslikult ette jäänud fotoga lubab arvata, et see esinduslik, aga remondis hoone on La Samaritaine, 2005. aastal ohutuskaalutlustel suletud suur kaubamaja, mida ehitab ümber luksuskaupade firma LVMH ja millesse tulevat korterid ja/või hotell ning vist veidi ka kaubandust. Lühike tänavajupp, millel La Samaritaine asub, on rue de la Monnaie. Tänava nimi tuletab meelde, et ennevanasti on siin olnud rahapada või mündikoda (monnaie = raha).

Ai-ai, üks prantslanna astub punase tulega Rivoli sõiduteele. Tiiu ootab rohelist tänava keskel, Erika ja Juhan teisel pool tänavat, Rein on arvatavasti koos minuga juba siinpool tänavat.


Kallite äridega tänava kontrastid.









Muidugi leidub Rivolil ka jooke pakkuvaid ettevõtteid.











Veerand tundi pärast keskpäeva oleme 1. linnaosas Louvre’i idaotsa juures. Kui reisikava kokku panime, oli ideede seas ka Louvre’isse minek. Mina ütlesin algusest peale, et ei taha: liiga vähe on aega, jõuaksime lihtsalt läbi joosta. Esialgu jäigi selline plaan, et ühel päeval tegutseme kahes rühmas: Louvre’isse minejad ja mitte-minejad. Mingil hetkel otsustasid aga kõik selle käigu tulevaste Pariisi-reiside kavasse jätta ja seekord hiigelmuuseumist loobuda. Sestap kõnnime seekord lihtsalt kompleksi õuedest läbi.

Üle väljaku Louvre’i vastas on järjekordne pirakas pühakoda: Saint-Germain l'Auxerrois. 7. sajandil asutatud kirikut on sajandite vältel korduvalt ümber ehitatud ja temas öeldakse olevat nii romaani, gooti kui ka renessansi elemente. Torn on lisatud 1860. aastal.
Just selle kiriku Marie’ks kutsutud kella helin andis 23. augustil 1572 märku pärtliöö tapatalgute algusest, mil Pariisi märatsev rahvahulk tappis tuhandeid kuningliku pulma puhul linna tulnud hugenotte; viis päeva varem oli kuningas Charles IX õde Margaret abiellunud protestantliku Navarra Henryga, hilisema Prantsuse kuninga Henry IVga. Massilise tapatöö peamiseks õhutajaks peetakse Charles IX ema Catherine de' Medicit.

Kiriku ees haljasalal on kenad lillepeenrad, …


… tänava ääres aga terve rida akusid laadivaid elektriautosid, …








… mõni neist õige tilluke (Juhan seisab mõõdupuuks kõrval).








Aga ega siis muud, kui kõnnime Louvre’i idafassaadi, Perrault’ kolonnaadi väravast sisse. Sammastiku ehitas Claude Perrault, kes töötas siin 17. sajandil koos Louis Le Vauga. 1665–1680 ehitatud kolonnaadi peetakse üheks kõige silmapaistvamaks klassitsistlikuks fassaadiks kogu Euroopas.
Louvre’i muuseum on teadagi üks maailma suurimaid ja enam külastatavaid maailmas; eelajaloolistest aegadest tänapäevani pärinevaid eksponaate olevat kokku 35 000 ja need on paigutatud näitusealadele, mille kogupind on 60 600 m2. 2014. aastal oli Louvre’is käinud 9,26 miljonit huvilist, veel rohkem oli külastatud ainult Hiina Keelatud linna paleemuuseumit. Vikipeediast leiab aga ka kinnituse, et 2015 oli Louvre juba maailma külastatuim muuseum.
Kust on pärit nimi Louvre, pole sugugi selge, aga välja on pakutud mitu võimalust. Keegi on arvanud, et ladina-saksi sõnaraamatus olnud sõna leouar, mis tähendab lossi, ja sellest saigi nimetus Louvre; keegi kinnitab, et nimi tulevat ladina sõnast rubras (punane muld); keegi oletab, et lähtesõna on hoopis prantsuse louveterie (koht, kus koeri treenitakse hunte jälitama)…

Muuseum on majutatud Louvre’i paleesse (foto: Matthias Kabel / Wikipedia), mis on alguse saanud Philippe Auguste’i 12. sajandi kindlusest; sellest olevat palee vundamendis midagi isegi veel alles. Hilisemad valitsejad ehitasid oma elupaika aina suuremaks, kuni praeguste palee mõõtudeni. 1682. aastal valis Louis XIV elukohaks Versailles’ ja jättis Louvre’i kuningliku kollektsiooni jaoks; 1692. aastal liideti sellega antiiksete kreeka ja rooma skulptuuride kogu. Prantsuse revolutsiooni ajal otsustas Asutav Kogu, et Louvre tuleb muuta rahvuslike aarete muuseumiks.
Muuseum avati 10. augustil 1793 537 maaliga, mis olid valdavalt kas kuninglikust kogust või siis kirikutelt konfiskeeritud vara. Napoleoni ajal sai muuseum uue nime – Musée Napoléon – ja kollektsioon kasvas jõudsalt. Ent pärast Napoleoni kukutamist tuli palju tema vägede poolt röövitud kultuuriväärtusi omanikele tagastada. Louis XVIII ja Charles X valitsusaega märgib taas kollektsiooni tõhus kasv; II keisririigi ajal jõudis eksponaatide arv üle 20 000. Kollektsioon on annetuste, kinkide ja päranduste kaudu aina kasvanud ja jõudnud praeguseks nagu öeldud 35 000ni ning on jagatud üheksasse kuraatoriosakonda: egiptuse, Lähis-Ida, kreeka, etruski ja rooma kunst, maal ja skulptuurid, mis koondatud maade järgi, tarbekunst ning joonistused ja graafika.

Rohkem pole vast alust Louvre’i muuseumi kohta tarkusi kokku otsida, kuna meist saab ta ju vaid väljast põgusalt vaadatud. Aga ma panen siia lossi skeemi, kust näha eri osade nimed (allikas: Paris 16 / Wikimedia). Sellel skeemi järgi sisenesime paremalt; eelmise lõigu foto on täpselt teistpidi: idakaar ja Louvre’i väljak on sellel vasakul. Järgnevate fotode juures püüan nimetada, milline osa lossist parajasti näha on ja lisada ehk ka mõne tera, mille Vikipeediast leian. Võrgupaigas https://en.wikipedia.org/wiki/Louvre_Palace on ka detailne skeem, millise valitseja ajal milline arhitekt ühe või teise osa ehitas; ei hakka seda siiski siia kopeerima. Kogu lossikompleksi pindala koos õuedega on 40 hektarit.

Oleme esimeses õues, eestikeelne „Silmaringi reisijuht“ ütleb selle nimeks Kuninglik õu, skeemil ja Vikipeedias on aga nimi Cour Carrée, mis peaks tähendama hoopis Ruutõu.
Seda ümbritsev hoonerida, nn Vana Louvre tundub pealiskaudsel vaatamisel olema ühtse planeeringuga, aga koosneb tegelikult mitmest paviljonist, mis püsti saanud üsna eri aegadel alates 1546. aastast, mil valitses François I, kuni Louis XIVni, kes viis õue ehituse lõpuni ja kolis siis 1678. aastal hoopis Versailles’sse. Ruudukujulise õue külgede pikkus on 160 meetrit.

Õuel on ka suur purskkaev. Hakkab paraku juba harjumus-
päraseks saama, et ka seda pole meie reisi ajaks veel tööle pandud, nagu enamikku Pariisi purskkaevudest, nii et Tiiu ja Rein saavad siin rahulikult, pritsmeid kartmata, jalgu puhata.


Seinakaunistuste vähesuse üle ei saa küll kuidagi kurta.


Sellesama ilu all on värav, mille kaudu saame järgmisse õue ...







... ehk Napoléoni õue (Cour Napoléon). Seda ümbritsevaid hooneid nimetatakse sageli ka Uueks Louvre’iks, ehkki tubli osa Seine’i poolsest servast on juba Henry IV ajal 16. sajandil ehitatud Suur galerii (Grande Galerie). Põhiline osa umbes 500 meetri pikkusest lossist on pärit siiski Napoléon I ja Napoléon III valitsusajast. Napoléon III oli ka see, kes ühendas 1850ndatel lõpuks Louvre’iga Tuileries’i palee, nii et sai ellu viidud Henry IV kavandatud Grand Dessein, Suur disain. Paraku polnud selle suure kinnise ristküliku päevi kuigi kaua, sest Pariisi kommuuni fanaatikud panid Tuileries’ 1871. aastal põlema ja varemed tõmmati lõplikult maha 1883.

Napoléoni õue küllap tuntuim rajatis on Louvre’i püramiid (Pyramide du Louvre), suur klaasist ja metallist tahukas, mille kavandas kuulus Hiina juurtega USA arhitekt Ieoh Ming Pei (tavalisem nimekasutus on I.M. Pei). Suure püramiidi ümber, mis on üksiti Louvre’i peasissekäik, on kolm väiksemat püramiidi. 1989. aastal valminud püramiid on 21,6 meetrit kõrge ja tahkude aluse pikkus on 35 meetrit. Külgedes on 603 rombikujulist ja 70 kolmnurkset segmenti. Alguses polevat moodne rajatis pariislasi üldse mitte vaimustanud, nüüd on see päris kindlasti üks Pariisi sümboleid, milleta ei saa naljalt hakkama ükski linna tutvustav väljaanne.

Püramiidi-vaimustus on sellelt fotolt hästi näha: vähemalt kolm poseerijat tahab siin saada pilti, millel tema väljasirutatud käsi „toetuks“ Püramiidi tipule.
1983. aastal president François Mitterrandi algatatud Grand Louvre’i plaani raames valminud Püramiid mängib muuseumis väga olulist rolli, sest põhiline on peidetud maa alla: seal on bürood, kauplused, hoidlad, auditoorium, turismibusside parkla, kohvik. Muuseum ise jagati Püramiidi valmimise järel kolmeks geograafiliseks tsooniks või tiivaks: Sully tiib idas („Vana Louvre“ Cour Carrée ümber), Richelieu tiib põhjas Rivoli tänava ääres ja Denoni tiib Seine’i kaldal.

Silma hakkab igasugust rahvast. Võimalik, et oma nägu valgeks võõpav neiu on miim, kes muutub peagi kedagi kujutavaks inimskulptuuriks: neid on Louvre’i ja Concorde’i väljaku vahel ning pärast Eiffeli torni juures näha üsna mitu.


Denoni tiiva lähistel uhkeldab hobusel kuningas Louis XIV.















Mis hetkel saab Cour Napoléon’ist Place du Carrousel (Carrouseli väljak), ei oska ma öelda; võib-olla umbes siin, kus olen teinud selle tagasivaatefoto Napoleoni õuele.




Veel 19. sajandi keskel olid sellel väljakul olnud vanad majad, mis lammutati alles II keisririigi ehk Napoleon III ajal.








1806. aastal hakati Louvre’i läänetiibade vahele keiser Napoleon I korraldusel ehitama tema sõjalisi võite ülistavat Carrouseli triumfikaart (Arc de Triomphe du Carrousel). 1808. aastal valminud monumendi arhitekt oli Charles Percier, nelirakendi värava tippu tegi François Joseph Bosio. Monumendi kõrgus on 19, laius 23 ja sügavus 7,3 meetrit. Samal 1806. aastal kavandati ka hoopis kuulsam ja ligi kaks korda suurem Champs Élysées’ triumfikaar, aga see valmis alles 1836.
Monumendi roosast marmorist bareljeefidel on meenutatud Pressburgi rahu (1805), Napoleoni sissemarssi Münchenisse ja Viini, Austerlitz lahingut (1805), Tilsiti konverentsi (1807) ja Ulmi vallutamist (1805).


Carrouseli triumfikaare juurest lähtuvad radiaalsed hekid kui kiired päikesest. Seda pilti näeks hoopis paremini muidugi õhust.





Avastan fotosid reastades, et sellegi pildi ülemises servas on need hekid natuke näha. Aga pilt sai tehtud selle kahevahel mustvarese pärast: olla või mitte olla? Minu sealoleku jooksul must lind siiski palukest nokkima minna ei söandanud.


Siin oleme juba vahetult Carrouseli aiaga seotud Tuileries’ aedades, mis kuulusid veidi varem mainitud, kommunaaride hävitatud Tuileries’i palee juurde. Tagasivaatel Carrouseli triumfikaare poole on näha rohkesti kaubitsejaid, kes valdavalt on noored tugevad süsimustad mehed. Võimalik, et need, kes on siia midagi letikese taolist üles seadnud, teevad seda tööd seaduslikult. Jõuame aga korduvalt näha ka selliseid, kes on kauba pannud riidest alusele, mille saab nööridest välkkiirelt kokku tõmmata ja kähku koos kaubaga minema putkata, kui korravalvurid tulevad; sedagi satume mitu korda nägema. Ja siis on veel sellised kaubitsejad, kelle odavad Eiffeli tornid jmt on lükitud traadile ja kes neid siis sulle üsna pealetükkivalt kaela püüavad määrida, ükshaaval või ka kümnekaupa.

Teiselt poolt Seine’i paistab Orsay muuseum (Musée d'Orsay), endine 1898–1900 ehitatud Orsay raudteejaam, milles taasavati 1983. aastal kui muuseum, kus saab näha põhiliselt prantsuse kunsti vahemikust 1848–1914: maale, skulptuure, mööblit, fotosid.

Kui olen nüüd suure vaevaga endale selgeks teinud, kus see Tuileries’ palee õigupoolest seisis (aga sugugi mitte sama hästi suhu saanud selle nimetuse häälduse...), ei saa ma kuidagi teisiti, kui panen siia ka foto, mis tehtud 1860. aastal (foto: Paris des Utopies (Yvan Christ) / Wikimedia). Mitme Prantsuse monarhi – Henry IVst Napoleon IIIni – elupaik olnud hoonekolakas ehitati 1564 ja laiendati järkjärgult nagu Louvre’i paleed, kuni sulges lõpuks 266 meetri pikkusena Louvre’i õuede lääneotsa. Ja nagu öeldud, hävitati see loss Prantsuse Kommuuni ajal.

Teine internetifoto veel, tehtud 1. jaanuarist 1850 (foto: Charles Fichot / the United States Library of Congress's Prints and Photographs division / Wikimedia). Siin on peal ka Louvre ja Seine. Aga esiplaanil ikka Tuileries’ palee ja aed.
Vikipeedias on muu hulgas lugeda, et mõlgutatakse mõtteid Tuileries’palee taastada. Põhjuseid on mitu, seal hulgas ka see, et Louvre’i loss ei suuda enam muuseumi eksponaate ära mahutada.

Tuileries’ aed on kenasti olemas; Vikipeedia ütleb, et kokku 25 hektaril ja et kujunduses on püütud üsna täpselt järgida seda, mille kuninglik maastikuarhitekt André Le Nôtre aastal 1664 välja mõtles.
Aed rajati aga hoopis varem, siis, kui pärast abikaasa kuningas Henry II surma 1559. aastal otsustas Catherine de Medici Bastille’lähedal asunud Tournelles’i paleest kolida koos poja, 15-aastase kuninga François II-ga Louvre’isse. Ta leidis, et vaja on ehitada uus palee, mis sai siin asunud keraamiliste katusekivide põletusahjude ehk tuileries’de järgi nime, ja rajada selle juurde kodust Firenzet meenutav park: purskkaevude, labürintide ja grotiga. Park oli 500 m pikk ja 300 lai, toonase Pariisi suurim ja kauneim.

Kui kuningas Henry III pidi Pariist 1588 põgenema, jäi aed hooletusse. Järgmine kuningas Henry IV ja tema aednik Claude Mollet tegid selle taas korda ning rajasid kogu pargi pikkuse kaetud promenaadi. Selle kõrval istutati paralleelne mooruspuuallee: Henry tahtis kasvatada siidiusse ja panna aluse Prantsusmaa siiditööstusele. Sel ajal ilmus parki ka purskkaevuga bassein (65x45 m). Henry IV pidevalt ümberehitusel olnud Tuilieries’ palees tegelikult kunagi ei elanudki, pargis käis aga puhkamas.
1610. aastal 9-aastaselt kuningaks saanud Louis XIII ajal muutus park hiiglaslikuks mänguväljakuks, kus oli midagi loomaaia taolist, peeti jahti, tegutses ratsakool. Kui kuningas ja õukond olid Pariisist eemal, lõbutsesid pargis ülikud.

Hoopis teistsugused mõtted oli Louis XIV-l. Tema arhitektid Louis Le Vau ja Francois d'Orbay lõpetasid lõpuks ometi Tuileries’ palee; veel laskis Louis esimese lapse sünni tähistamiseks rajada paraadväljaku, millest sai Place du Carrousel, ning 1664. aastal palgati juba mainitud maastikuarhitekt André Le Nôtre, kes lõi aia tasapisi kuulsust koguvas prantsuse stiilis, mida esmalt oli arendatud Vaux-le-Vicomte’is ja viidud täiuslikkuseni Versailles’s: pukspuuhekid, lillepeenrad, kolm purskkaevudega basseini, keskel grand allée pikkusega 350 meetrit, äärtes pähklipuualleed. Põhja- ja lõunaservadesse ehitati pikad terrassid, pargi lääneotsa, praeguse Concorde’i väljaku kõrvale, hoburauakujulised kaldteed ja kaks terrassi, millelt avanes vaade kaheksakandilisele purskkaevuga basseinile läbimõõduga 60 meetrit.
Le Nôtre ja tema sajad aednikud, müürsepad ja maastikukujundajad töötasid aia kallal aastail 1666–1672. Aga Louis XIV vihastas pariislaste allumatuse peale, jättis Pariisi maha ja kolis 1671. aastal Versailles’sse. 1667. aastal avati park kuulsa muinasjutumeistri Charles Perrault’ palvel rahvale – peale kerjuste, lakeide ja sõdurite. Nii sai sellest esimene publikule avatud kuninglik aed.

Sellest kokkuvõttest ehk aitab. Park on meiegi kohalolu ajal tihedas kasutuses, kusjuures tundub, et peale turistide on siin rohkesti ka kohalikku rahvast, näiteks hulk tervise-
jooksjaid.




Üks Tuileries’i aia veesilmadest. Tagaplaanil on jälle näha Orsay muuseum ja kaugemal ka Montparnasse’i torn.






Aias on rohkesti 19. sajandi skulptuure, mõni näide ka siia. Skulptuuri „Kentaur Nessos viib Deianeira üle jõe“ (Le Centaur Nessus enlevant Dėjanire) on teinud Laurent Honoré Marqueste (1892). Kreeka mütoloogiast ei tea ma vähimatki, aga otsin kohusetruult Vikipeediast välja sobiva lõigu ja saan teada, et Deianeira oli Heraklese kaasa:
Deianeira läks mehele vastu. Tagasiteel koju jõudsid nad Evenose jõeni, millel kentaur Nessos ülevedajaks oli. Nähtavasti ei tundnud Nessos Heraklest ära, sest ta katsus Deianeirat ära röövida, kui naine tema seljas oli. Deianeira hüüdis appi; Herakles laskis kentauri, kes oli juba teisele kaldale jõudnud, mürgitatud noolega ja tappis ta. Nessos ei surnud siiski kohe, vaid jõudis öelda, et naine võtaks tema verd. Kui tema mees peaks iial mõnd teist naist rohkem kui oma naist armastama hakkama, tulevat teda ainult kentauri verega võida.

„Thesseus võidab Minotaurust“ (Thésée combattant le Minotaure) – Étienne-Jules Ramey (1821). Jälle Vikipeediast: Theseus oli vanakreeka mütoloogias Ateena kuninga Aigeuse poeg, Minotauros ('Minose härg') inimese keha ja pulli peaga koletis, Kreeta kuninga Minose naise Pasiphae ja sõnni poeg. Teeme nii, et rohkem ma seda dešifreerida ei püüa...










Ja kolmandaks valin kuju „Spartacuse vanne“ (Le Serment de Spartacus) – Louis Ernest Barrias (1869).
















Sellel ja kahel järgmisel fotol on panoraam Tuileries’i aia keskse välja põhjapoolsest küljest, läänekaarest idakaarde.

Aia foonil on uhked Rivoli tänava äärsed Napoleoni-aegsed majad. Äratab tähelepanu, et siinsed aednikud ei paista sugugi häbenevat, et muru kirendab kirikakrast ehk margareetast, mida Eestis mõnes aias kirglikult vihatakse ja tõrjutakse.

Aia idaotsas kerkib juba Louvre’i palee otsatorn.

Tiiu ja Rein keset Ajaloolist telge (Axe historique) või Triumfiteed (Voie Triomphale). Selgesti näha on sellel asuv Concorde’i väljaku obelisk ja tagaplaanil aimatav Triumfikaar. Aga samal joonel on Louvre’i püramiid, Carrouseli triumfikaar ja kaugel läänes L'Arche de la Défense, La Défense’i triumfikaar, mille juurde peagi suundume.


Selles osas kulgeb Tuileries’i aia väga lai kesktee toreda, õieküünlaid täis hobukastani-
salu vahel.







Aia suurim, kaheksa-
kandiline veesilm. Kahju-kahju, et purskkaevud ei purska!







Siin on nüüd tagaplaanil natuke näha üks kahest eelnevas tekstis mainitud hoburaua-
kujulisest kaldteest, ...






... mida mööda saab tõusta Tuileries’i aia lääneotsa terrassidele.

 Sealt on avar vaade nii aia, ...

... kui ka Concorde’i väljaku poole. Taustal uhkeldab Eiffeli torn.

Ja suumitud vaade ikka samalt terrassilt, aga veidi teisest kohast: Concorde’i väljaku keskel seisva obeliski poole; esiplaanil on Tuileries’i aia lääneväravate ette sokutatud kaubitsuskohad. Obeliskist vasakul kõrgub üle puude Suure palee (Grand Palais) kuppeltorn, obeliskist paremal paistab Champs-Élysées’ algus ja aimatav on ka Triumfikaar.

Nagu lihtne näha, olen jälle ainus ronija-entusiast perekonnas – ja saan teistele lehvitada.

Concorde’i väljaku põhjaots: kahest identsest paleest läänepoolne, Hôtel de Crillon, paistab olema renoveerimisel ja seetõttu varjatud; teine maja on Hôtel de la Marine, Prantsuse mereväe staabi peakorter. Mõlemad on ehitatud 18. sajandi keskel. Nende vahelt viib Kuninga tänav (rue Royale) Madeleine kiriku (Église de la Madeleine) juurde. Viimane meeldib mulle millegipärast jälle väga, aga seal jääb seekord käimata.
8. linnaosas asuv Place de la Concorde on Pariisi küllap tähtsaim ja suurim: 8,64 hektarit; väljaku teisest servast algab ikka mööda Axe historique’i kulgev uhke Champs-Élysées. Skulptuuride ja purskkaevudega väljaku kavandas 1755. aastal Ange-Jacques Gabriel ja see nimetati toonase kuninga auks Louis XV väljakuks. Väljakul oli ka kuninga ratsakuju, mille linn tellis 1748 ning mille põhiosas tegi Edmé Bouchardon ja lõpetas tema surma järel Jean-Baptiste Pigalle (viimase järgi on nimetatud see väljak ja terve linnaosa, kus eile õhtul käisime).
Prantsuse revolutsiooni ajal kisti skulptuur muidugi maha ja väljak ristiti ümber Revolutsiooni väljakuks. Ausammast asendas platsil giljotiin, mille kõrgeima auastmega „klient“ oli kuningas Louis XVI, kes jäi peast ilma 21. jaanuaril 1793. Veel sai rahvahulk vaimustunult hõisata, kui sama juhtus kuninganna Marie Antoinette’i, printsess Élisabethi, Charlotte Corday (kes oli tapnud vanni võtnud Jean-Paul Marat’), kuninga maîtresse-en-titre Madame du Barry, revolutsionääridest revolutsiooni reetjateks kuulutatud Georges Dantoni, Camille Desmoulinsi, Maximilien Robespierre’i ja Louis de Saint-Justi, kuulsa keemiku Antoine Lavoisier’ ja ühe esimese feministi Olympe de Gouges’iga.
1795 sai väljak leppimise märgiks nime Place de la Concorde (Üksmeele väljak, Concordia on Vana-Rooma mütoloogias vaste Vana-Kreeka Harmoniale), pärast Bourbone’ide troonile tulekut 1814 taas Place Louis XV, 1826 Place Louis XVI ja 1830 juulirevolutsiooni järel uuesti Place de la Concorde.

Hôtel de la Marine ka omaette fotol. Mõlemad paleed, toonase Prantsuse rokokoo ehk Louis Quinze uhke arhitektuuri näited valmisid 1758. aastal arhitekt Ange-Jacques Gabriel kavandi järgi ja ehitati algselt valitsushooneteks.
Hôtel de Crillon sai praeguse nime Crilloni krahvi François-Félix-Dorothee Bertoni järgi, kes ostis selle oma koduks. Aga kümme aastat varem oli siin aset leidnud tähtis ajalooline sündmus: 6. veebruaril 1778 kirjutasid vast asutatud Ameerika Ühendriikide esindajad eesotsas Benjamin Frankliniga ja Prantsusmaa diplomaat Conrad Alexandre Gérard de Rayneval alla Prantsuse-Ühendriikide koostöölepingule. 1907. aastal sai hoonest hotell, kus praegu on 103 numbrituba ja 44 sviiti, kolm restorani ja tervisekeskus. Aga nagu näha, on ta praegu renoveerimisel.


Siis olen minagi väljakul. Istujate selja tagant paistab Tuileries’i aia terrass, kust tegin mitu fotot.








Üle terve laia ja elava liiklusega väljaku paistab tegelikult teisel pool Seine’i asuv Bourboni palee (Palais Bourbon, ehit. 1722), praegune Prantsuse rahvusassamblee residents. Sinna pääseb üle 1787–1790 ehitatud (arhitekt Jean-Rodolphe Perronnet) ja 1930–1932 laiendatud Concorde’i silla (Pont de la Concorde).

Concorde’i  väljaku keskel uhkeldab 23 meetrit kõrge, üle 250 tonni kaaluv 3300 aastat vana kollasest graniidist obelisk, mille toonane Egiptuse valitsus kinkis 1829. aastal Prantsusmaale. Tegelikult oli kingitud lausa kaks obeliski, aga teine jäi transpordiraskuste tõttu Egiptusesse ja 1990ndatel andis president François Mitterrand selle egiptlastele tagasi.
Obelisk on kunagi seisnud Luxori templi ees. Loomulikult oli tookord keeruline ülesanne raske kivikoloss kohale tuua. Kuidas see toimus, saab uurida obeliski jalami diagrammidelt. Obeliski originaaltipp rööviti arvatavasti 6. sajandil eKr, Prantsuse valitsus laskis 1998. aastal selle asemele panna praeguse kullatud lehtpüramiidi.






Väljakut ehivad ka kaks purskkaevu; paraku pole ka neid veel tööle pandud. Põhjapoolne, mis on fotol, sümboliseerib navigatsiooni ja kaubandust Prantsusmaa jõgedel, Seine’i poolses väljaku servas olev aga merekaubandust ja tööstust. Purskkaevud kavandas Pariisi kaunite kunstide koolis õppinud Kölnis sündinud sakslane Jacques Ignace Hittorff, sünninimega Jakob Ignaz Hittorff (1792–1867) ning need pandi püsti kuningas Louis-Philippe’i valitsusajal 1840. aastal. Purskkaevud olid tegelikult ka Ange-Jacques Gabrieli esialgsel Concorde’i väljaku projektil, aga jäid veepuuduse tõttu ehitamata.
Väljakul on veel kaheksa skulptuuri, mis sümboliseerivad Prantsusmaa linnu (need on Brest, Rouen, Lyon, Marseille, Bordeaux, Nantes, Lille ja Strasbourg; pean kurvastusega tunnistama, et olen neist käinud ainult Rouenis ja Strasbourgis); mõni neist skulptuuridest on eelnenud fotodel ka eemalt näha.

 Kõnnime üle väljaku Champs-Élysées’ algusesse, …

… pöörame paremale ja liigume ümber väljaku põhjaotsa. Väljaku loodeservas on väga kena park; taustal paistev hoone peaks olema l'Espace Pierre Cardin, kus teater, kino ja näitusesaal.

Sel fotol paistab paremas servas juba järgmist maja ümbritsev aed. Selle sees on puude varjus hoone, mida ka pildistan, kuna pean seda ekslikult Élysées’ paleeks. Juurde astub väga tõsise olekuga onu ja käsib mul foto nii karmi häälega kustutada, et pistan aparaadi vutlarisse ja ei tee natuke aega enam ühtegi foto. Alles kodus saan aru, et olin hakkama saanud ilge kuriteoga ja püüdnud fotole püüda USA saatkonda…
Peame natuke ekslema, et leida Concorde’i metroojaama: viidastus pole just eriti turistist hooliv. Aga rongile me siiski veidi pärast kella 13 jõuame ja sõidame liinil nr. 1 La Défense’i.

No comments:

Post a Comment