Sõita on meil
metroos liinil nr 1 vist kuus peatusevahet, igatahes maapinnale tuleme jaamas
nimega Charles de Gaulle–Étoile, milles peegelduvad nii triumfikaarega väljaku
praegune kui ka endine nimi, vastavalt siis Place Charles de Gaulle ja Place
de l'Étoile ehk Charles de Gaulle’i väljak ja Täheväljak.
Suundume küll otse kaare juurde, aga siia panen ühe pärastpoole eemalt tehtud foto, et Arc de Triomphe de l'Étoile ehk Tähe triumfikaar ikka kohe silma ees oleks.
Üle-eelmises
postituses mainisin Carrouseli triumfikaarest kirjutades, et ka suure kaare
ehitus otsustati 1806. aastal, aga valmis sai ta alles 30 aastat hiljem.
Triumfikaar pidi tähistama Napoleoni edu, esmajoones võitu Austerlitzi lahingus
1805. aasta lõpul Aleksander I ja Franz II juhitud Vene ja Austria vägede üle.
Kui Carrouseli triumfikaar sai kahe aastaga valmis, siis siinsest
Triumfikaarest jõuti selle ajaga rajada vaid alusmüürid. Nii et kui Napoleon
1810. aastal oma pruudi, Austria printsessi Marie-Louisega Pariisi jõudis, tuli
vastuvõtuks püstitada kaare puust mudel. Triumfikaare arhitekt Jean Chalgrin
suri 1811. aastal ja tööd jätkas Jean-Nicolas Huyot. Kui Bourbonid taas võimule
said, jäi ehitustöö seisma ja viidi lõpule alles kuningas Louis-Philippe’i ajal
aastail 1833–1836 arhitekt Louis-Étienne Héricart de Thury juhtimisel.
Napoleoni säilmed toodi 1840. aasta detsembris Püha Helena saarelt tagasi ja
siis viidi need teel viimsesse puhkepaika Invaliidide kirikusse Triumfikaare
alt läbi. Enne matuseid Panthéonis oli 22. mai 1885. aasta ööl kaare all ka
Victor Hugo põrm.
Vana-Rooma
stiilis kaar on 50 m kõrge, 45 m lai ja 22 m sügav; suurema kaare mõõdud (29,19
x 14,62 m) on sellised, et I maailmasõja lõppu tähistanud paraadi ajal 7.
augustil 1919 lendas Charles Godefroy selle alt biplaanil läbi. Väiksema kaare
mõõdud on 18,68 x 8,44 m.
Kaua aega oli see
maailma suurim triumfikaar; nüüd on Vikipeedia kinnitusel kaks suurimat 67 m
kõrge Monumento a la Revolución Mexico Citys (1938) ja 60-meetrine kaar
P’yŏngyangis.
Kaare juurde saab mõlemalt poolt läbi tunneli; ülimalt tiheda liiklusega Täheväljaku „forsseerimine“ oleks mõttetult hulljulge tegu... Küsimust, kas minna ka kaare peale, eriti vist ei tekigi: kõik on niigi minejad. Pilet maksab 7.50; lift toimetab piletiomaniku peaaegu kaare ülaotsa: sealt „ärklikorruselt“, kus ka väike muuseum, tuleb veel 46 astet ülespoole vantsida.
Üllatus on mulle
kaare laele paigaldatud piirdeaed, pikkadest, otsast teravnevatest metall-lattidest
konstruktsioon – nagu mingi hiigelkamm.
Kümme aastat
tagasi seda veel päris kindlasti ei olnud ja siis sai kaare servast enamvähem otse alla
vaadata – kodus fotoalbumis on selle kohta ilmselge kinnitus olemas; lisan siia
selle paberfoto skaneeringu. Ju siis äratas allahüppevõimalus potentsiaalsete
enesetapjate liigset tähelepanu, miks muidu selline kaadervärk on püsti aetud.
Täna saan parima
pildi sest segadikust väikese ixus-ega, mida saan kaugemale ette upitada
kui peegelkaamerat.
Aga nüüd on paras koht laenata siia üks foto jälle Vikipeediast, et oleks näha, miks oli Trumfikaare asukohaväljaku nimi just Täheväljak: siia jookseb kokku tosin avenüüd (foto: Gérard Janot / Wikimedia). Foto on tehtud 2004. aastal.
Olen ikka
arvanud, et Täheväljak tekkis siis, kui parun Haussmann Napoleon III ajal Pariisi kapitaalselt ümber ehitas ja
suured avenüüd rajas, aga nüüd saan teada, et väljak ja tema nimi pärinevad
juba aastast 1777. Markii de Marigny, kodanikunimega Abel-François Poisson de
Vandières (1727–1781) lõi toona siia just samamoodi tähekujuliselt kulgevad
sillutatud teed. Aga praeguse kuju sai väljak tõesti parun Haussmanni
ümberehituste tulemusena.
Charles de
Gaulle’i nimi pandi väljakule pärast president Charles de Gaulle’i (1890–1970) surma
aastal 1970.
Kui mina juba kuhugi kõrgele satun, siis ei saa ma kuidagi vastu ohjeldamatule pildistamisvajadusele. Nii jõuan ma nüüdki klõpsida fotod ikka kõigist tosinast tänavast. Ainult et kuidagi ei suuda ma ennast süsteemseks sundida, et pärast oleks lihtsam täpselt aru saada, mis suunas üks või teine võte on tehtud...
Selle fotoga on
asi selge: see on muidugi Pariisi küllap tähtsaim tänav Avenue des
Champs-Élysées või lihtsalt Champs-Élysées, tõlkes siis Elüüsiumi
väljad, paik, kus pärast surma elavad igaveses õndsuses kangelased.
Selleltki fotolt on
natuke näha see uskumatu Browni liikumine, mis väljakul toimub; ilma piirdeta
sai sellest märksa mõjuvamaid pilte. Mäletan, et mu esimesel käigul vaatasin
seda, suu ammuli, päris tükk aega, saamata aru, kuidas nad küll kokkupõrkeid
suudavad vältida.
Nõksuke vastupäeva edasi: paremalt alates Champs-Élysées, Avenue de Friedland ja Avenue Hoche. Friedlandi avenüü sai praeguse nime 1864 Napoleon I võidu mälestuseks Vene väe üle 14. juunil 1807 Friedlandi lahingus. Nüüd on Friedlandi nimi Pravdinsk ja see asub 43 km kaugusel Kaliningradist.
Hoche’i avenüü
nimi pärineb aastast 1879; Louis Lazare Hoche (1768–1797) oli Prantsuse
revolutsiooni ajal kindraliks tõusnud sõdur.
Piki Friedlandi
paistev kupliga hoone peaks olema Püha Augustinuse kirik ning Friedlandi ja
Hoche’i vahel on märgatav ka Montmartre’i mägi koos Sacré-Cœuriga.
See foto on selles reas ehk veidi ülearune, sest järgmisest tänavast, Wagrami avenüüst, on foto vasakus ääres vaid väike servake. See-eest on taamal hästi nähtav Sacré-Cœur. Mis seal kandis põleb, jääb muidugi saladuseks.
Nüüd on Avenue de Wagram foto keskel. Nime on seegi saanud lahingu järgi: selle Austria külakese ümbruses lõi Napoleon austerlasi 1809. aasta juulis.
Paremal Wagrami avenüü, vasakul Avenue Mac-Mahon. 17. sajandi lõpus Iirimaalt põgenenud Mac Mahoni suguvõsa esindaja Patrice Mac Mahon (1808–1893) oli II impeeriumi marssal ja II vabariigi president. Sel ametikohal oli ta aastail 1873–79 ning sel ajal, 1875. aastal, antigi tänavale tema nimi.
Paremal natuke Mac Mahoni avenüüd, keskel Avenue Carnot ja vasakul servake Avenue de la Grande-Armée’st. Vägevast pilvelõhkujast kahe viimase vahel kirjutasin Pariisi-sarja esimeses postituses: siis vaatasime 137 meetri kõrgust hotelli nimega Hyatt Regency Paris Étoile Montparnasse’i tornist.
Prantsuskeelse Vikipeedia kinnitusel on Avenue Carnot väljakult lähtuvast kaheteistkümnest avenüüst lühim, ainult 299-meetrine, ja kuulus selle poolest, et kevaditi õitsevad siin kaunid printsessipuud (Paulownia). Selle teadasaamise peale hakkan kahtlema, kas mu arvamus, et suurem jagu roosasid õitsejaid on kirsipuud, on ikka õige... Ilmselt on need puud ka fotol näha, aga tunduvad pigem pruunina.
Loodan seda
tänavanime nähes, et ometi on siin esindatud ka üks teadlane (füüsikut Nicolas
Carnot’d on nimetatud ka „termodünaamika isaks“ ja nn Carnot’ tsüklit pidin ma
kunagi eksamit andes teadma). Aga võta näpust: tänav on saanud nime hoopis
kindral Lazare Nicolas Carnot’lt (1753–1823), kes olevat olnud küll ka
matemaatik, aga esmajoones siiski revolutsioonisõdade kangelane.
Olen jõudnud väljaku vastaskülge: piki Avenue de la Grande-Armée’d paistab La Défense. Siit kaugelt on väga hästi näha, et Tour First on tõesti ilmselgelt kõige kõrgem pilvelõhkuja.
See „Suur armee“,
mille järgi tänav 1864. aastal nime sai, on muidugi Napoleoni võidukas vägi.
Avenüü on üksiti piir 16. ja 17. linnaosa vahel, on 775 meetrit pikk ja 70
meetrit lai.
Väheke on foto
vasakus servas ka tänavat nimega Avenue Foch.
Avenue Foch, Fochi avenüü, on üks kõige uhkemaid Pariisi tänavaid. Parun Haussmann kavade kohaselt pidi see saama suurejooneliseks teeks uude Pariisi parki, samuti Hausssmanni kujundatud Boulogne’i metsa. 120 meetri laiune ja 1300 meetri pikkune tänav ääristati hobukastani alleega, rajati kaunid aiad rohkete eksootiliste taimedega.
Aedu on kokku 6,62 hektarit ja seal on lisaks neile 4000 puule, millest koosneb tänavaäärne allee, veel 2400 paljudest liikidest puud ja põõsast, kokku tõeline arboreetum, nagu ütles avenüü rajaja Jean-Charles Alphand (1817–1891). Mõnigi 1852. aastal istutatud puu on veel alles, näiteks 4,7-meetrise ümbermõõduga Indiast pärit kastan, 3,8-meetrine Siberi jalakas või hiiglaslik, 3,5-meetrise ümbermõõduga trompetipuu (Catalpa). Kogu selle uhke ilu keskel on ka aedade looja Jean-Charles Alphandi monument (1899, autorid arhitekt Jules Formigé ja skulptor Jules Dalou).
Tänav avati 1854.
aastal kui Avenue de l'Impératrice – Napoleon III abikaasa keisrinna Eugenie auks. Seda
nime siiski kauaks polnud, sest 1870 sai Napoleon III võimuaeg ümber. 1870 pandi tänavale nime Avenue
du Général-Uhrich, 1875 – Avenue du Bois de Boulogne ja 1929 pärast
I maailmasõja kangelase marssal Ferdinand Jean Marie Fochi (1851–1929)
surma Avenue Foch.
Avenüü ääres on
hulk väga kalleid paleesid, seal hulgas näiteks Onassiste ja Rothschildide
omad. Aga avenüül on olnud ka hoopis hullemaid aegu: II maailmasõja ajal
paiknes siin nii Gestapo peakorter kui ka see kontor, mis tegeles juutide
arreteerimise ja deporteerimisega. Pariislased nimetasid sel ajal avenüüd mitte
avenue Foch, vaid avenue Boche (boche (bošš) – lühend
sõnast alboche, mis omakorda tuletatud sõnadest allemand (saksa
prantsuse keeles) ja caboche (slängisõna pea kohta). Seda kasutati saksa
sõdurite kohta nii I kui ka II maailmasõja ajal).
Fochi avenüü on sel fotol parempoolne, edasi tulevad Avenue Victor-Hugo ja Avenue Kléber. Victor Hugo (1802–1885) nimi anti varem Avenue de Saint-Cloud’i nimelisele tänavale 1881. aastal, sel tänaval elanud suure prantsuse kirjaniku 79. sünnipäeval. 1825 meetri pikkune avenüü on De Gaulle’i väljakult lähtuvatest tänavatest Champs-Élysées’ järel pikkuselt teine.
Kléberi avenüü
sai nime 1879 järjekordse prantsuse kindrali Jean-Baptiste Kléberi
(1753–1800) järgi.
Jena avenüü on
nime saanud väidetavasti Jena silla järgi ja viimane omakorda Jena lahingu
järgi, milles Napoleon võitis 14. oktoobril 1806 preislasi. Mis torn fotol näha on, pole vaja lisada.
Kaheteistkümnes avenüü kannab nime Avenue Marceau. Ka François Séverin Marceau (1769–1796) oli prantsuse kindral. Tema nime sai tänav 1879. Avenüü paremal küljel kerkib église Saint-Pierre-de-Chaillot, küllp siis Chaillot’ Püha Peetruse kirik, ikka katoliiklaste 1938. aastal pühitsetud jumalakoda. Tagaplaanil on muidugi Montparnasse’i torn ning sellest eespool esmalt Invaliidide kiriku kuldne kuppel ja siis teravatipuline torn, mis peaks kuuluma Pariisi Ameerika kirikule, üldse esimesele väljapoole USA ehitatud Ameerika kirikule (1814).
Ja ongi ring peal, suutsin kõik avenüüd fotodelt identifitseerida ja olen üsna kindel, et pole eksinud. See siin on jälle Champs-Élysées, tõeliselt pulbitsev liiklussoon.
Läbi 8. linnaosa
kulgev bulvar on 1,9 km pikk ja 70 m lai; enne La Défense’i minekut jõudsime
ära näha ka avenüü teise otsa, Concorde’i väljaku. Avenüül on teatreid,
rohkesti kohvikuid ja luksuspoode ning 14. juulil marsib just siin Bastille’i
päeva paraad. Ja kui ETV-l on
jätkunud raha näidata Tour de France’i,
siis olen jälginud just mööda Champs-Élysées’d kulgevat lõpuetappi.
Vist just seda iseenesest üsna mõttetut ja reeglina enam mitte midagi otsustavat etappi vaadates olen tabanud ennast mõtlemast, et miks pagana pärast on suurlinna kõige suurema tänava nimi Elüüsiumi väljad?! Kui nüüd leian Vikipeediast selle Charles Fichot’ pildi – „Vaade Champs-Élysées’le 1860ndatel, nähtuna Rond-Pointilt Concorde’i väljaku poole“ (allikas: United States Library of Congress's Prints and Photographs division / Wikimedia) – saan asjast aru: see on tõesti olnud väli, uhke park. (Rond Point on praegugi eksisteeriv liiklussõlm vähem kui poolel teel piki Champs-Élysées’d Concorde’i väljakult Triumfikaareni; sinna varsti jõuame).
Pargi rajas
Tuileries’ aedade pikendusena 1667. aastal André Le Nôtre ja siis oli siinse
promenaadi nimi Grand Cours või Grand Promenade, nimi
Champs-Élysées tuli alles 1709. Avenüü rajati 18. sajandi lõpus ja kõige uhkem
erapalee selle lähistel oli III vabariigi aadlike eramu Élysée palee, praegune
Prantsusmaa presidendi residents.
1815. aasta võtsid
preisi, vene ja briti okupatsiooniväed pargi laagripaigaks ja raiusid puud
kütteks maha. Kui monarhia taastati, istutati uued puud ja avenüüd pikendati
Täheväljakuni. 1828 sai Champs-Élysées linna omandiks, juurde rajati jalgradu,
purskkaevusid ja hiljem gaasilaternavalgustus,
1855. aastal
valis keiser Napoleon III Champs-Élysées’
pargi esimese suure Pariisi maailmanäituse Exposition Universelle
toimumiskohaks. Näituse järel ehitas Georges-Eugène Haussmann ehk parun Haussmann
prantsuse pargi ümber inglise stiilis aiaks ja asendas näiteks põduraks jäänud
jalakad kastanipuudega. Ka 1900. aasta maailmanäituse ajal oli park
näituseplats, mille tähtsaimad paviljonid olid Grand Palais ja Petit
Palais.
Läbi ajaloo on
Champs-Élysées olnud sõjaväeparaadide koht. Kõige kurvemad olid pariislastele
muidugi sakslaste marsid 1871. ja 1940. aastal, kõige rõõmsamad liitlaste
paraad pärast võitu I maailmasõjas 1919. aastal ning prantslaste ja
ameeriklaste paraadid 1944. aasta augustis.
Pane siia ka paar suurema suumiga pilti. Sellel püüdsin eelkõige näidata Montmartre’it, aga ees paremal on ka üks tore katuseaed; neid leiab eelmistelt fotodelt veel ja veel.
Ja siis tõmban päris lähedale ameerika-
meelse katuse Avenue de la Grande-Armée äärsel majal. Sellegi katuse leiab visa otsija sama avenüü varasemalt pildilt üles.
meelse katuse Avenue de la Grande-Armée äärsel majal. Sellegi katuse leiab visa otsija sama avenüü varasemalt pildilt üles.
Usinaid
pildistajaid on kaarel
rohkesti.
... perekonna
kohaloleku.
Ja siis laskume
jälle alla, nüüd mööda treppi.
Kaare siseseintel
on hulk nimesid, näiteks revolutsiooni ja impeeriumi sõjaväejuhtide nimed;
...
... hukkunud
kangelaste nimedele on joon alla tõmmatud.
Kaare lage kaunistab
21 roosi.
See siin on Prantsuse
armee võitude nimistu.
Kaare all paikneb ka I maailmasõjas langenud tundmatu sõduri haud. Igavene tuli haual süüdati vaherahu päeval 1920. aastal. Väidetavasti on see esimene igavene tuli, mis Euroopa süüdatud pärast seda, kui rauges Vesta neitsite tule komme. Vikipeedia kinnitab, et Jacqueline Kennedy olevat saanud idee süüdata igavene tuli oma mõrvatud abikaasa haual Arlingtoni kalmistul just siit. Jacqueline ja John Kennedy käisid Pariisi igavese tule juures koos president Charles de Gaulle’iga 1961. aastal.
Turist Aasiast uurib Triumfikaare all Pariisi kaarti ...
... ning sama
teevad ka Tiiu ja Rein.
Vahepeal on
tulnud tundmatu sõduri hauale veteranid, ...
... lipud
kaasas ja puha.
Sammaste alumisel
osal on mõlemal pool skulptuurigrupid. Champs-Élysées’-poolse külje parempoolne
skulptuur kannab nime Le Départ de 1792 või ka La
Marseillaise. François Rude’i loodud kompositsioon sümboliseerib
esimese prantsuse revolutsiooni edu, kus vabatahtlike kohal hõljub tiivuline
Vabadus. Skulptuuri kasutati sümbolina I maailmasõja alguses sõdurite
värbamise ning 1915.–16. aasta sõjalaenude kampaanias.
1916. aastal oli
skulptuuri mõõk lahti murdunud – väidetavalt just Verduni lahingu alguspäeval.
Reljeef kaeti otsemaid roguskiga, et varjata juhtunut ja ennetada pahatahtlikke
interpreteeringuid.
Vasakpoolne
reljeef Le Triomphe de 1810 (autor Jean-Pierre Cortot) tähistab
Schönbrunni lepingut ning kujutab Napoleoni, kelle kohal hõljub võidujumalanna.
Triumfikaare
vastasküljel on bareljeefid La Résistance de 1814, mis mälestab
prantslaste vastupanu liitlasvägedele, ning La Paix de 1815 (mõlema autor
Antoine Étex), mis sümboliseerib Pariisi rahulepingut.
Kõrgemal on kaare neljal küljel kokku kuus bareljeefi, meile näha külje parempoolne kompositsioon meenutab kindral Marceau matuseid (autor P. H. Lamaire) ...
... ja
vasakpoolne Aboukiri lahingut (autor Bernard Seurre).
Neist vastavalt vasakul ja paremal, suure kaare kõrval on rooma mütoloogiast pärit tegelaste kujud. Triumfikaare ülaservas on näha nii pildistajad-piidlejad kui ka tõkke piid.
Loen Vikipeediast, et tunnelit pidi saab De Gaulle’i väljaku alt läbi, ju vist ise mõtlen juurde – läbi sõita. Nüüd mõtlen, et ehk ongi see siis sissesõit, ehkki mingit autodemurdu siin ei märka. Nii et pigem on tegemist siiski maa-aluse parklaga ja selle tunnelijutuga peeti silmas nähtavasti jalakäijatele mõeldud toru, mida meiegi kasutasime. Sest mingit autotunnelit ei näe ma üheltki kaardilt.
Korraks pilk
tagasi, Triumfikaare poole.
Tänav on kogu
pikkuses allee, ...
... sellel küljel
lausa topeltallee. Tundub, et puud on suhteliselt noored ning kõik
üheealised ja -pikkused.
Uskumatu lugu, aga taanlased on Champs-Élysées’le asutanud oma maja, prantsuse keeles Maison du Danemark, taani keeles Danmarkshuset. Tegelikult on Taani päralt põhiliselt vaid teine korrus, Salle du Danemark, kus saab tutvuda Taani kultuuri ja ärieluga, ning esimesel ja soklikorrusel tegutsevad Taani restoranid CPG ja Flora Danica.
Taani maja idee
oli tekkinud 1935. aasta Brüsseli rahvusvahelise näituse järel, kus taanlastel
oli väike äriedu ühepereelamutega, aga II maailmasõda tuli vahele ja mõte sai
teoks alles 1948. aastal. Esialgse maja asemele ehitati 1952–66 uus ja uhkem
ning seda käis avamas ka Taani kuningas Frederick IX koos kuninganna Ingridiga.
1997 tekkis korra ka idee maja rahaliste raskuste tõttu maha müüa, aga sellele osutati
otsemaid tugevat vastuseisu, maja majandamine vaadati põhjalikult üle ja tehti
suuri muutusi, samuti võeti jälle ette ümberehitusi. Taasavamisel 2002. aastal
käis kohal kuninganna Magrethe II. Maja aitab majandada asjaolu, et neli
korrust seitsmest on rahvusvahelistele firmadele välja renditud; võimaluse
korral renditakse üritusteks välja ka Salle du Danemark’i.
Nagu enne juba öeldud, on tänava ääres palju prestiižikate firmade esinduskauplusi; Mercedes Benzi esindusse põikavad järeltulijad sisse (aga ühtegi limusiini millegipärast ei osta...).
17.40 paiku oleme jõudnud liiklussõlme juurde, mida enne sai korra mainitud seoses vaatega kunagisele Champs-Elysées’le ja mille nimi on Rond-Point-des-Champs-Elysées. Muidugi huvitab mind, mis maja fotol näha on, ...
... ja kui üle tee läheme, et jõuda metroosse, hakkavad maja otsa juures silma sellised uhked värvad. Google Streetview’d kasutades jõuan arvamusele, et hoone värava taga peaks olema Hôtel Marcel Dassault.
Marcel
Dassault, sündinud Marcel Bloch (1892–1986), oli juudi päritolu prantsuse
lennukikonstruktor ja -tööstur. Kuna mees keeldus II maailmasõja ajal koostööst
sakslastega, tuli tal viibida ka „puhkusel“ Buchenwaldi koonduslaagris. Selle
1844. aastal ehitatud maja ostis Dassault aastal 1952. Aastast 2002 tegutseb majas Dassault Groupile
kuuluv oksjonimaja Artcurial.
... Franklin D. Roosvelti jaama, kus peatuvad liinide nr 1 ja 9 rongid. Algselt olid need liinid eraldi. Liin nr 1 avati aastal 1900 ja kandis siin 1770. aastatel arendustöid teinud ja terrori aegu giljotineeritud markii de Marbeufi järgi nime Marbeuf. Liini nr 9 jaam hakkas tegutsema 1923 ja kandis nime Rond-Point des Champs-Élysées või lihtsalt Rond-Point. 1942 jaamad ühendati ja said nime Marbeuf–Rond-Point des Champs-Elysees või lühidalt Champs-Elysees–Marbeuf. Kui 1946. aastal nimetati lähedal asunud Victor Emmanuel III avenüü ümber Franklin D. Roosevelti avenüüks, sai sama nime ka metroojaam. Nimemuutus oli peaaegu vältimatu, sest ehkki Vittorio Emanuele III oli I maailmasõjas olnud Prantsumaa liitlane, siis II maailmasõjas sõdis tema vastu, Roosvelt oli aga teadagi liitlane.
Sõita on meil
kolm peatust, Trocadéro jaama.
Nüüd on jälle kord see koht, kus maad mööda käies pole asjad üldse sellised, nagu oled harjunud neid fotodelt nägema: oled lihtsalt liiga madalal. Seepärast laenan siia ühe foto internetist. Tavaliselt püüan väljastpoolt Vikipeediat leitud fotosid mitte kasutada, aga kuna selle pildi juurde on lausa kirjutatud, et võid võtta küll, kui ilusti viitad, kust see pärit on, siis söandan seda teha; aadress on http://www.dudziak.com/picture.php/palais_de_chaillot9924 ja foto autor William Dudziak. Läheks me Eiffeli torni otsa, saanuks ehk ise ka mingi sobiva foto, aga see käik jääb seekord ära. Aga aitab vabandustest ja põhjendustest, fotol on 16. linnaosas asuv Chaillot’ palee (Palais de Chaillot). 1937. aasta maailmanäituse jaoks ehitatud palee koosneb kahest uusklassitsistlikust tiivast, mis eraldatud Trocadéro aedadesse (Jardins du Trocadéro) viiva terrassiga; terrassilt avaneb üks parimaid vaateid Eiffeli tornile. Palees on kolm muuseumi: arhitektuuri- ja mälestiste- (Cité de l’architecture et du patrimoine), mere- (Musée national de la Marine) ja etnoloogiamuuseum (Musée de l’Homme), restoran, kohvik Café Carlu ning Chaillot’ teater (Théâtre National de Chaillot). Kunagi oli palees olnud ka NATO peakorter. Kui ma õigesti aru saan, on nimi Chaillot pärit lihtsalt siin kunagi asunud külalt.
Palee taga on
poolringikujuline Trocadéro väljak, mille keskel peaks olema kenasti
näha üks monument. Selle väljaku servas on ka Trocadéro metroojaam. Ja
esiplaanil tuleb üle Seine’i Jena sild, mida mainisin Triumfikaarel
seistes seoses Jena avenüüga (viimane jääb foto keskosast väheke paremale).
Aga nüüd siis mu enda fotod, hoopis hallimad ja ebamäärasemad. Kell veel väga palju pole (mõni minut puudub kell kuuest), aga taevas on paksult pilves ja seetõttu muutub üsna hämaraks.
Sel fotol on
eelmise foto juures viidatud monument keset Trocadéro väljakut. See on Fochi
avenüü juures mainitud I maailmasõja kangelane marssal Ferdinand Jean Marie
Foch (1851–1929), kes oli liitlasvägede ülemjuhataja sõja lõpus. Foch
oli 1918. aasta novembris nõudnud selliseid vaherahu tingimusi, mis oleksid
võtnud Saksamaalt võimaluse veel kunagi Prantsusmaad ohustada. Prantsusmaa
peaminister Georges Clemenceau lükkas paraku tagasi tema ettepaneku
annekteerida Reinimaa või okupeerida see vähemalt 30 aastaks. Kui siis Versailles’
rahuleping 28. juunil 1919 alla kirjutati, oli Foch kinnitanud: „See ei ole
rahu, see on vaherahu 20 aastaks.“ Foch osutus prohvetiks: II maailmasõda algas
20 aasta ja 64 päeva pärast.
Veidi ka Trocadéro
väljaku nimest: ilmselgelt pole see ju prantsuspärane – eks see tähista
jälle järjekordset prantslaste sõjaedu. Hispaania kuningas Ferdinand VII oli 1823. aastal põhjanaabri appi
kutsunud liberaalset mässu maha suruma. Prantsuse väed, keda juhatas krahv d'Angoulême,
tulevase kuninga Charles X poeg, vallutas 31. augustil kindlustatud Trocadéro
saare (Isla del
Trocadero) Cádizi lahes Andaluusias ja Hispaania Bourbon Ferdinand VII pääses troonile tagasi.
Varem seisis
umbes sel kohal, kus praegu seisab Chaillot’ palee, hoopis 1878. aasta
maailmanäituse jaoks ehitatud Trocadéro palee, kahe kõrge torniga segastiilis
mitmeotstarbeline majamüraks. Selles leidus suur kontserdisaal, mis olnud
varustatud toonase Prantsusmaa suurima kontsertoreliga. Millegipärast polnud
palee rahvale meeldinud ja tükk aega oli veeretatud plaane ta maha lõhkuda.
Teoks sai see siiski alles enne 1937. aasta maailmanäitust.
Chaillot’ paleest mahub lähedalt tehtud fotodele ainult üksikuid tükke, sest seegi hoone on paras mürakas (arhitektid Louis-Hippolyte Boileau, Jacques Carlu ja Léon Azéma). Sarnaselt vanale paleele on ka see kaarekujuliste tiibadega, mis ongi ehitatud vanadele alusmüüridele. Suurim erinevus on keskosa puudumine: selle asemel on lai esplanaad, nii et ka Trocadéro väljakult näeb Eiffeli torni. Praegu ei näe, sest osa hooneid on remondis ning esplanaad on pooleldi täis tellinguid ja soojakuid.
Nii esplanaadil
kui ka muuseumide Eiffeli torni poolsel küljel on hulk skulptuure, mida
me lähemalt ei uuri. Mida kompleks sisaldab, selle panin juba kirja.
Ka esplanaadist
on osa piirdeaedadega kinni pandud, aga Eiffeli torni saab vaadata ja
pildistada ikka, …
… ja kui treppi
mööda allapoole liikuda, hakkavad paistma ka …
… Trocadéro
aedade (Jardins du Trocadéro) purskkaevude vägevad veejoad.
Väike
puhkehetk ja kiirpilk
maailma uudistele.
Paraku hakkab vihma
tibutama – see on kolme päeva jooksul ka ainus ja üsna lüheldane vihmasagar
–, …
… nii et liigume
edasi, treppidest alla.
Treppide kõrval
hakkab silma eksootilisi taimi, …
Kogu selle
kupatuse nimi on Varssavi purskkaev (Fontaine de Varsovie), siin
on 12 purskkaevu, mille joad lendavad 12 m kõrgusele, 24 väiksemat, 4-meetrise
joaga, 10 veekaart ja 20 vägevat veekahurit, mis virutavad vee 50 m kaugusele;
suurest basseinist kõrgemal on kaks väiksemat, millest vesi voolab suurde vanni
mööda kaskaade.
9,4-hektarise kogupindalaga pargi kujundas 1937. aasta rahvusvaheliseks näituseks Roger-Henri Expert. Enne seda samal maatükil olnud Trocadéro palee pargi kujundaja oli Jean-Charles Alphand.
Üks väsinud
pariislane.
Leian Vikipeediast huvitava pildi Trocadéro aedadest, mis tehtud Chaillot’ palee juurest 1937. aasta näituse ajal: vasakul on Natsi-Saksamaa, paremal Nõukogude Liidu paviljon (foto: BnF/Gallica / Wikimedia).
Liigume läbi
pargi Eiffeli torni poole.
Üle Seine’i
....
Seegi on juba
kirjas, et sild sai nime lahingu järgi, kus Napoleon võitis 14. oktoobril 1806
preislasi. Huvitav fakt on aga see, et Preisi kindral Gebhard Leberecht von
Blücher olevat tahtnud silla 1814. aasta Pariisi lahingu eel lammutada, ent
liitlased ei lubanud seda teha. Eks see olnud Blücheri vana vimm: temagi oli osalenud
tolles alandavas Jena lahingus, kus elu kaotas 28 000 preislast ja 2480
prantslast ning Prantsusmaa okupeeris Preisimaa.
155 meetri
pikkune viie kaarega sild on ehitatud aastail 1808–1814 ja selle külgedel on
impeeriumi kotkad, mis kuningavõimu aastail asendati tähega L. Sillal on neli
skulptuuri, mis kujutavad gallia, rooma, araabia ja kreeka sõdalast. 1937.
aasta näituse eel laiendati silda 14 meetrilt 35 meetrini ja tugevdati konstruktsioone,
sest liiklusriistad olid ju tublisti suuremaks muutunud ja liiklus tihenenud.
Üle jõe minekul
on näha järgmine, Bir Hakeimi sild (pont de Bir-Hakeim).
Aastatel
1903–1905 ehitatud 237 m pikkune terassild on kahekorruseline: alumine korrus
on autodele ja jalakäijatele, ülemist mööda sõidab metrooliini nr 6 rong. Alguses
siinse omavalituse järgi nime pont de Passy kandnud sild sai 1948.
aastal praeguse nime Bir Hakeimi lahingu mälestuseks: kindral de Gaulle
eksiilorganisatsiooni Vaba Prantsusmaa vägi sõdis seal 1942. aastal sakslaste
Aafrika korpusega.
Tagasivaade Jena sillalt Chaillot’ palee ja Trocadéro aedade poole. Sillal on näha üks enne mainitud neljast sõdurikujust. Sellel pool jõge on 7. linnaosa.
Karussell Eiffeli torni juures.
Marsi väljakul (Champ de Mars) kõrguv Eiffeli torn, küllap tuntuim Pariisi ehitis ja sümbol, on nüüd ridamisi olnud mitmel fotol. Kui oma reisi kavandasime, siis kaalusime ka torni minekut, aga oli karta, et see võib väga palju aega röövida. Rein püüdis sinna ka pileteid osta või kinni panna, aga tundus, et meie reisi päeviks pole see võimalik, ja nii kukkus torni külastus lõpuks programmist välja. Kui nüüd kohal oleme, pole kusagil näha mingeid tunglevaid rahvamasse, pigem vastupidi. Aga et päev on olnud juba õige pikk – kell on 18.15 –, siis ega me enam ei ürita ka. Mina olen algusest peale olnud suhteliselt ükskõikne, mis võib tunduda imelik, arvestades minu kirge kõrgelt alla vaadata. Aga ma olen Eiffeli otsas käinud ja leidnud, et see on natuke liiga kõrge: proportsioonid lähevad kaotsi. Noh, nii või teisiti – tornikülastuski jääb tulevikuplaanidesse (või minevikumälestustesse…).
Natuke fakte ka.
On ehitatud 1889 maailmanäituse sissepääsutorniks ja saanud nime insener
Gustave Eiffeli (1832–1923) järgi, kelle kompanii torni kavandas ja ehitas,
projekti tegid šveitslane Maurice Koechlin ja prantslane Émile Nouguier,
kujunduse juures mängis olulist rolli veel Stephen Sauvestre.
Rajatist hakati
juba ideefaasis pilama, pilkama ja karmilt kritiseerima. Pahandajate hulgas oli
rida kuulsaid kultuuritegelasi; moodustati nn kolmesaja komitee (viidates torni
kavandatud kõrgusele), mille eesotsas oli kuulsa Pariisi ooperimaja ehk
Garnier’ palee kujundaja Jean-Louis Charles Garnier, liikmete hulgas aga Guy de
Maupassant, Charles Gounod ja Jules Massenet. Mõned neist ajapikku leppisid
torniga, teise mitte. Näiteks Guy de Maupassant olevat pärast torni valmimist
iga päev torni restoranis lõunat söönud, kuna see oli Pariisis ainus paik, kui
torn ei paistnud (tuleb tuttav ette: Montparnasse’i torni kohta oli umbes samasuguseid
jutte). Eiffeli torn on ajapikku teadagi tõusnud kultuuriikooni staatusesse ja
oli 2015. aastal väidetavasti maailma enim külastatud tasuline monument: 6,91
miljonit inimest.
Tornil on koos antennidega kõrgust 324 m ehk umbes samapalju kui 81-korruselisel majal. Ehitamise ajal sai torn maailma kõrgeimaks inimese rajatud objektiks, möödudes seni valitsenud Washingtoni monumendist (169 m). Jäi sellele positsioonile 41 aastaks, siis, 1930, valmis New Yorgis Chrysler Building (319 m). 1957. aastal lisatud antenniga läks Eiffeli torn Chrysler Buildingist jälle mööda.
Torni alusruudu
külje pikkus on 125 m. (Tagaplaanil on jälle näha Chaillot’ palee).
Tornis on külastajate jaoks kolm korrust, esimesel ja teisel korrusel on restoranid, maast esimesele korrusele on 300 astet ja sealt teisele samuti 300. Kolmanda korruse vaateplatvorm on maapinnast 276 m kõrgusel: Euroopa Liidu kõrgeim avalik vaatekoht. Ka sellele ülemisele korrusele viib trepp, aga üldjuhul liigutakse sinna liftiga.
Fotolt on näha
kuldsete tähtedega kirjutatud nimed. Gustave Eiffel kandis esimese korruse
alusele nende 72 prantsuse teadlase ja inseneri nimed, kelle tööd ja avastused on
torni ehitusele mingil moel kaasa aidanud. 20. sajandi alguses värviti nimed
üle, aga 1986–87 need taastati.
Konstruktsioonis olevat 18 038 detaili, mis on kokku ühendatud 2,5 miljoni neediga. Neediaukude nõutav täpsus oli 0,1 mm, nurkadel üks nurgasekund. Ehitustöödel pöörati väga ranget tähelepanu ohutusnõuetele. Ehkki platsil lõi kaasa 300 inimest ja töötati kõrgustes, tuli ette ainult üks surmajuhtum; kriitikud olid samas enne öelnud, et tegemist on täieliku enesetapuehitusega.
Torni valmimine
võttis rohkem aega kui loodetud; enim probleeme oli liftidega. Nii et alates avamisest
6. mail kuni liftide käivitumiseni 26. mail 1889 ronis koguni ligi 30 000
inimest torni vaateplatvormile piki 1710-astmelist treppi. Kokku käis
maailmanäituse jooksul tornis 1 896 987 inimest.
Originaalliftid
teise ja kolmanda korruse vahel olid käigus lausa 97 aastat: alles 1982. aastal
tuli need asendada. Sõiduaeg kahanes sellega kaheksalt minutilt vähem kui
kahele.
Tornis on 7300
tonni rauda, koos liftide, kaupluste ja antennidega on torni kaal umbes
10 100 tonni. Demonstreerimaks torni konstruktsiooni ökonoomsust on välja
rehkendatud, et kui see metall kokku sulatada, moodustaks raud tornialuse
mõõduga alale ainult 6,25 cm paksuse kihi. Või et kui moodustada torni
mõõtudega – 324 m x 125 m x 125 m – risttahukas, sisaldaks see 6200 tonni õhku,
ainult veidi vähem kui kogu raua kaal. Umbuskliku inimesena klõpsutan
kalkulaatoril neid Vikipeediast leitud arve kontollida. Jah, paistab klappivat;
eri allikates on erikaalud väheke erinevad, nii et mina saan ausalt öeldes veel
ivake õhema rauakihi ja veel suurema õhu kaalu, aga suurusjärgud on samad küll.
Soojuspaisumise
tõttu võib torni tipp päikesepoolselt küljelt 18 cm eemale kalduda. Tuule käes
võib torn 9 cm kõikuda.
Torni hoolduse
üks tähtsamaid protseduure on korrosioonikaitse. Iga seitsme aasta kohta kulub
60 tonni värvi; siiani on torn täielikult üle värvitud vähemalt 19 korda. Kuni
2001. aastani kasutati pliivärvi, nüüd on see keskkonnakaitselistel
kaalutlustel keelatud.
Vast aitab, muidu
võingi Eiffeli tornist kirjutama jääda…
Kõnnime torni alt
läbi, vist kõik väikese kahetsusega südames, et üleval käimata jääb, ja pöörame
paremale, parki, …
.. kus poolpuhkenud
sirel …
… ja kus jalutab vastu kaelustuvi. Ehkki kaelustuvisid on natuke kolinud ka Eesti linnadesse, on mul alati kuidagi veider vaadata, kui see ikka veel metslinnuna tunduv peaaegu kana mõõtu tegelane inimeste vahel segamatult asjatab.
Aga siis jõuame
ühe pehmelt öeldes räpasena tunduva veesilma äärde, …
… kus hakkab
silma üksildane tilluke pardilaps.
Siis selgub, et
kas tema pere või ehk suure lapsekarjaga naabriemand on teisel pool
teed.
Ja hakkabki emand sulekerasid üle tee juhatama. Klõpsin sellest minekust pika rea pilte ja mõni siis ka siia.
Pole mina ja Tiiu
mu kõrval sugugi ainsad liikuva perepildi jälgijad ja jäädvustajad.
Kui pardilapsed on kõik turvaliselt teisele poole ohtlikku rada saanud, asuvad nad usinasti heina nokkima, ema näib aga publikule tänutäheks kummarduvat.
Veel üks pilk Eiffeli
tornile, siis on aeg mõelda õhtusöögile: kell on juba pool seitse läbi.
Leiame sobiva kohviku Le Castel (Le Castel Café) lüheldase Buenos Airese tänava (rue de Buenos Ayres) ja Suffreni avenüü (avenue de Suffren, Pierre André de Suffren (1729-1788) oli prantsuse viitseadmiral) nurgal: seintel fotod Pariisi tähtsaimatest vaatamisväärsustest, …
Igaüks meist
tellib ise roa, mina seentega omleti, on väga maitsev; kõrvale joome pudeli
punast veini.
Teenindus on
ülimalt kiire, nii et juba kell 19.10 astume Le Castelist välja.
Pilk piki Buenos
Airese tänavat: ikka paistab Eiffeli torn. Naljakas, miks on nii väiksele
tänavakesele pandud nii suure linna nimi?!
Siis jälle vutt-vutt metroo poole. Meil on piki Seine’i äärset Quai Branly tänavat (Édouard Eugène Désiré Branly (1844–1940) oli prantsuse füüsik ja leiutaja, traadita telegraafi arendaja) kõndida poole kvartali jagu ja see on päris värvikas minek, sest teeserv on tihedalt täis tõmmusid või päris musti kaubitsejaid ja sõrmkübaramängijaid. Mitmel pool on sõrmkübaramäng täies hoos, saa sa nüüd aru, kas tõemeeli või selleks, et lihtsameelseid ligi meelitada. Fotokad jätan targu vutlarisse: tunnen ennast siin niigi kuidagi ebakindlalt....
Minna pole õnneks
palju, jõuame Bir Hakeimi metroojaama; selle nime päritolu on eespool
kirjas seoses samanimelise sillaga.
Nr 6 rong viib meid juba kenasti tuttavasse jaama
nimega Glacière.
Koduteel jääb
silma, et siinne rahvas on usin jäätmetekitaja.
Enne „meie“
tänavaristi, kus paremat kätt on meie öömaja ja vasakul esimene söögikoht,
...
... põikame
paremale, kus käsil suured ümberehitus-
tööd ...
tööd ...
... ja kus õitsevad
toredad roosad puud, ...
Öömajapaika
jõuame 20.30, pikali viskan 22.15. Oli vinge ja muljerohke
päev!
Teisegi päeva lõpetuseks käidud kohtade kaart: (kaardi allikas ikka www.geoatlas.com): 1 – Glacière tänav, 2 – Luxembourgi aed, 3 – Püha Sulpiciuse kirik, 4 – Panthéon ja Sorbonne’i ülikool, 5 – Pompidou keskus, 6 – Louvre, 7 – Concorde’i väljak, 8 ja 9 – La Défense, 10 – Triumfikaar, 11 – Chaillot’ palee ja Trocadéro aiad, 12 – Eiffeli torn, 13 – kohvik Le Castel ja 14 – Bir Hakeimi metroojaam.
No comments:
Post a Comment