18. aprilli und ei saa laita, kella 6 paiku ajavad
hääled üles. Vedelen siiski veel 7.30ni, siis läheme jälle siblima.
Vaade
tänavapoolsetest akendest üllatab: meie maja kõrvale rue de la Glacière’ile
on öö jooksul kerkinud tänavaturg!
Tiiu ja Rein
käivad jälle saiapoes saagil, siis sööme ja 8.45 paiku asume teele.
Esmalt vaatame põgusalt üle, millega tänaval kaubeldakse.
Kõige värvikamad
on muidugi puu- ...
Turult lahkudes
tuleb pähe pildistada ka „meie maja“ teist külge, sest tegelikult ju
just sellel küljel, teisel korrusel, on „meie korteri“ aknad (kaks korteri
silma vaatavad ka õue poole).
Selle pisikese ristuva tänava nimi on rue Boutin ja et mul on seda reisipäevikut kirjutades saanud kombeks vaata et kõigi tänavate andmed Vikipeediast, enamasti prantsuskeelsest, üle vaadata, siis teen seda ka nüüd. Saan teada, et 63 meetrit pikk ja 12 lai rue Boutin on tekkinud 19. sajandi teisel poolel ja saanud nime siin kandis tegutsenud puidukaupmehe järgi.
Üllataval kombel on väikese Vikipeedia-artikli juures tänavast isegi foto (foto: Mbzt /Wikimedia) ja sellelt selgub, et pildi tegemise ajal on maja esimesel korrusel olnud restoran! Tuleb vist arvata, et jumal tänatud, et enam ei ole.
Sel fotol kõnnime jälle mööda rue de la Glacière’i jaama poole ja risttee taga esimeses paremat kätt majas on ...
... esimesel
korrusel pood, mida Tiiu ja Rein on juba paar korda väisanud.
Nüüd astume boulangerie’sse
sisse täies koosseisus; kõht on küll äsja ümaraks söödud, aga suu läheb
vesiseks ikka.
Selle vitriini kaugemas servas on näha meilgi suureks moemaiuseks tõusnud, aga siin vist enamvähem rahvusküpsetise staatuses munavalge-mandliküpsiste makroonide (macarons) värvi- ja küllap ka maitsekirev valik. Tükk maksab 1.20, 8-küpsiseline pakend 11, 12ne karp 15 ja 18ne karbitäis 19 eurot.
Kolm meist lahkub
poest rõõmsa kohvijoojana.
Sel bulvaril on igas lõigus ise nimi, siin näiteks boulevard
St-Jacques ehk Püha Jakobi bulvar ning ...
Istume siin jälle
rongile ja sõidame samasse eksootilise nimega jaama, kust eile alustasime päeva
viimast metroo-otsa – Bir Hakeimi – ja seal istume ümbes RERi C-rongile, et
sõita Versailles’sse.
Rong veereb tükk
aega rööbiti Seine’iga.
Meist endist tehtud fotodel – jälle pole Juhan
millegipärast pildile sattunud! – ...
... näeb natuke
ka vagunit, millega sõidame: täitsa kobe ja mugav rong.
9.30 möödume mingist tööstus-
ettevõttest, ...
ettevõttest, ...
... viis minutit
hiljem on peatus Issy jaamas, mis on juba Pariisi piirest väljas ning
raudtee on jõest nüüd eemale pööranud.
Siin paistab
olema ka päris toredaid väiksemaid maju.
Pärast kuningliku
staatuse kaotamist sai Versailles’st 1790. aastal Seine-et-Oise’i departemangu,
1968 – Yvelines’i departemangu ja katoliku piiskopkonna keskus. Versailles’s on
sõlmitud mitu tähtsat lepingut, sh kaks rahulepingut: 1783. aasta oma tõmbas
joone alla Ameerika iseseisvussõjale, 1919. aasta leping I maailmasõjale. Just
siin saab kokku ka nn Prantsusmaa kongress ehk Prantsuse parlamendi mõlema
koja, rahvuskogu ja senati ühisistung, kui on vaja muuta põhiseadust. Alates aastast
1848 on olnud peale põhiseaduse arutelu veel kolme juhust, mil riigipea on siin
kongressi ees kõne pidanud: 1848 Charles-Louis Napoleon Bonaparte, 2009
president Nicolas Sarkozy seoses ülemaailmse finantskriisiga, ning juba pärast
meie reisi, novembris 2015, president Francois Hollande Pariisi tapatalgute
järel.
Versailles’ nimi
tulenevat ladinakeelsest sõnast versare, mis tähendab ’ikka ja jälle
ümber pöörama’: nii oli keskajal öeldud küntavate maade kohta.
Jaamast väljudes
pöörame paremale, kõnnime veidi maad mööda Kindral de Gaulle’i avenüüd, mis
tundub olema üks linna peatänavaid, ja pöörame esimesel tänavaristil vasakule
Pariisi avenüüle. Kohe jaama juures hakatakse pakkuma Versailles’ lossi ja pargi
pileteid ning vähemalt mõni pakkuja kinnitab, et siin on hinnad soodsamad. Tegelikult
vist siiski ei ole, ehkki kogu see Versailles’ piletite süsteem jääb vähemalt mulle
kuni lõpuni täiesti arusaamatuks. Igatahes siit me pileteid ei osta ...
Ka mõlemal pool
avenüüd on uhked lossid, mis on küll hoopis tallid: vasakut kätt Petite
Écurie ehk Väiksed tallid, paremal Grande Écurie ehk Suured tallid. Nimetustele
vaatamata on need aastail 1681–83 arhitekt Jules Hardouin-Mansarti (1646–1708) juhtimisel
ehitatud kompleksid üht mõõtu, seejuures enamvähem peegelpildis. Erinevus oli
otstarbes: suurtes tallides valmistati jahiks ja sõjakäikudeks ette kuningliku
perekonna ratsusid, väikestes hoiti vankreid ja tõldu ning õukondlaste
hobuseid. Louis XIV ajal oli tallikompleksis töötanud kokku tuhat inimest.
Tänapäeval
tegutseb suurtes tallides prestiižne ratsaakadeemia (Académie du Spectacle
Équestre), kus pakutakse vaatajatele ka suurejoonelisi ratsaetendusi,
väikestes töötab Versaille’ arhitektuurikool.
Fotolt on ka
näha, et me pole kaugeltki ainsad lossi poole siirdujad, aga pärast saame aru,
et nii vara tulla oli väga mõistlik.
Lossiterritooriumi ees laiutab 300x150-meetrine La place d'Armes (ju vist Relvade väljak?) ja selle keskel uhkeldab Päikesekuninga (le Roi-Soleil) Louis XIV ratsakuju. See monument paiknes varem lossiaia sees, väljakul nimega cour d'Honneur, („Silmaringi reisijuhis“ on see tõlgitud Ministrite õueks; ma pole kindel, kas see on korrektne – parem oleks ehk Auõu, sellist vastet pakub prantsuse cour d'Honneur’ile ka Vikipeedia), aga 2009. aastal paigutati siia, lossist veidi kaugemale. Kuju kavandas skulptor Pierre Cartellier (1757–1831), ent jõudis oma surma-aastaks valmis ainult hobuse; kuju lõpetas Cartellier’ väimees ja õpilane Louis Petitot (1794—1862) ja pronksi valas mälestussamba Charles Crozatier (1795–1855). Kuningas Louis Philippe I soovil valminud kuju pandi püsti 1838. aastal. Vikipeediast on lugeda, et ratsu ja kuninga proportsioonid olevat kerges dissonantsis.
Pole mõtet
oodata, kuni kogu bussidest väljuv lastevägi neoon-
vestidesse poeb ja lossi vallutama asub, ...
vestidesse poeb ja lossi vallutama asub, ...
... seepärast
jalutame julgesti lossiväravast sisse.
Ega õues erilisi õpetusi või viitasid ei märka, teeme lihtsalt nii nagu teised. Lossi ees on veel üks kuldne aed ja selle ees vasakul hall konstruktsioon, mille juurest leiamegi piletisaba.
Mina arvasin juba
enne reisi, et ega loss mind nii väga huvitagi, ilmselt on mäluriiulites
lossidele mõeldud osa lihtsalt täis saanud – eriti pärast aasta varem tehtud
Loire’i oru tuuri, kus losse, üks uhkem kui teine, sai üle vaadatud õige mitu. Ent
esiteks tahab täiendamist mu (mõtteline) nimistu külastatud UNESCO
maailmapärandi loendisse kuuluvatest paikadest ja teiseks huvitavad aiad mind millegipärast
vägagi. Tundub, et otse aedadesse vist ei saa, pealegi on perekond ilmselt
minust veidi rohkem ka lossist huvitatud, nii et mis seal ikka: vaatame sellegi
põgusalt üle. Piletitega on asi, nagu juba vihjasin, segane: esialgu tundub, et
makstud 15 eurot kindlustab ligipääsu nii lossile kui ka aedadele; pärast tuleb
siiski lisaraha anda ...
Sellest väravast
pole meil asja sisse astuda. Kuninglik värav on taastatud 2009. aastal.
Tundub, et osa
lossi on remondis ja piltidega varjatud.
Järjekorras
oodates on aega ka tuldud teed tagasi piiluda; rahvast teab mis palju ei
ole.
Siis oleme kuldse
aia taga Kuninglikul õuel, mille ümber on kuninga eluruumid..
Kuningliku õue tagumine ots, viieastmelise trepi jagu muust õuest kõrgemal, kannab nime Cour de Marbre, Marmorõu, sest on kaetud valgete ja mustade marmorplaatidega. Just siin üritas Robert-François Damiens, kas vaimselt ebastabiilne või usufanaatikust teenija, tappa jaanuaris 1757 kuningas Louis XV. Damiens oli viimane kurjategija, kes hukati eriti piinarikkal viisil: rebiti tükkideks.
Loss on uhkesti näha küll, aga et teda ikka tõesti üleni vaadata, oleks vaja õhku tõusta. Kuna seda ise teha ei saa, tuleb otsida abi neilt, kes on saanud: ingliskeelsest Vikipeediast võetud suurepärane foto (foto: ToucanWings / Wikimedia) on klõpsatud arvatavasti Versailles’ aedade kohal hõljunud droonilt. Esiplaanil on osa aedadest, siis mitmest tiivast koosnev loss, selle ees esmalt cour d'Honneur ja siis place d'Armes, millelt lähtub kolm suurejoonelist avenüüd. Keskmist, Pariisi avenüüd mööda me tulime, vasakul on avenue de Saint-Cloud ja paremal avenue de Sceaux ning avenüüde vahel on enne mainitud tallid: vasakul Suured tallid, paremal Väiksed tallid.
Väikest
Versailles’ küla on esimest korda kirjalikult mainitud ühes 1038. aastal alla
kirjutatud dokumendis, kuhu on allkirja andnud ka Versailles’ seigneur
Hugo de Versailliis. See oli küla, mille keskmes väheldane loss ja kirik. Kuna
siit käis läbi tee Normandiasse ja Dreux’sse, läks elu ülemäge kuni katku ja 100-aastase
sõja hävitustööni. 1575. aastal ostis valduse Firenzest pärit, aga naturaliseerunud
Albert de Gondi.
Et lossi ehitamise lugu mitte väga pikalt kirjeldada, lähtun tuntud tõest, et üks pilt ütleb rohkem kui sada sõna ja sirutan oma ahned näpud jälle Vikipeedia varamusse, kust leian ehitusloo graafilise kujutise ja et see siia vähegi suuremalt üles riputada, lõikan pildi kaheks, see siin on esimene osa (allikas: Eyleen Camargo, DensityDesign Research Lab / Wikimedia).
Gondi kutsus Versailles’
metsadesse korduvalt jahiretkele Louis XIII, kes laskis 1623 ehitada kivist ja
punasest tellisest jahilossi (arhitekt Philibert Le Roy). Mõni aasta hiljem
ostis Louis valduse Gondi perekonnalt ära ja hakkas lossi laiendama.
Tema poeg,
tulevane Louis XIV, käis Versailles’s poisikesena jahil, mängis lossis ning see
paik hakkas talle üha rohkem meeldima. 1661. aastast asusid arhitekt Louis Le
Vau (1612–1670), maastikuarhitekt André Le Nôtre (1613–1700) ja
maalikunstnik-dekoraator Charles Le Brun (1619–1690) château’d põhjalikult
renoveerima ja laiendama. Pärast Le Vau surma võttis töö oma õlule François
d'Orbay (1634–1697).
1678–1682 tõi Louis
XIV õukonna siia, tugevdas võimu aadlike üle ja saavutas valitsust
tsentraliseerides absoluutse monarhia; tema õukonnas kehtestatud etikett levis
kiiresti ka teistesse Euroopa õukondadesse.
Teisel laiendusperioodil (ca 1678–1715) lisas arhitekt Jules Hardouin-Mansart (teda olen eelpool maininud kui tallide kavandajat) Kuningliku õue (Cour Royale) põhja- ja lõunakülge kaks hiiglaslikku tiibhoonet ning ehitas Le Vau' lossi lääneküljele, aia kõrval paiknenud terrassi asemele palee kuulsaima ruumi, Peegelsaali.
70 meetrit pika Peegelsaali uhkus on 17 peeglitega kaetud kaart, mis peegeldavad 17 aeda avanevat kaarakent. Igas kaares on 21 peeglit, kokku niisiis 357. Kaarte vahel on marmorpilastrid, mille pronkskapiteelidel on Prantsusmaa sümbolid, näiteks stiliseeritud liiliad (fleur-de-lys) ja gallia kuked (Coq Gaulois). Selles saalis toimusid riiklikud vastuvõtud, 1919. aastal kirjutati just Peegelsaalis alla Versailles’ rahuleping.
Peegelsaali
kristalllühtrid.
Versailles’ kuningliku kabeli ehitusega alustas samuti Hardouin-Mansart 1688. aastal. Pärast tema surma lõpetas töö 1710. aastal Mansart’i assistent Robert de Cotte (1656–1735).
Nüüd siis ka teine pool ehitusloo graafilise kujutisest (allikas ikka Eyleen Camargo, DensityDesign Research Lab / Wikimedia).
Pärast
revolutsiooni ja monarhia langemist jäi Versailles lagunema ja suurem osa
mööblit müüdi maha. Midagi üritas lossi taastamiseks ette võtta Napoleon 1810.
aastal ja midagi Louis XVIII 1820., ...
... suuremalt võttis Versailles’ taastamise ja alleshoiu käsile 1830. aastal troonile tõusnud Louis-Philippe: ta muutis 1833. aastal palee Prantsusmaa ajaloo muuseumiks. Sel ajajärgul kujundatud ruumidest on kõige olulisem Lahingute galerii (Galerie des Batailles).
Üks kõige kallimaid ettevõtmisi on muuseumi ja Prantsuse vabariigi valitsuse jaoks olnud püüe hankida lossi tagasi võimalikult palju originaal-
mööblit.
Paraku on kuningliku päritoluga mööbel – seda enam just Versailles’ jaoks valmistatud mööbel – rahvusvahelisel turul väga nõutud ja kallis kaup.
2003 algatati uus restaureerimisinitsiatiiv, nn Suur-Versailles’ projekt, mille eriline pakilisus tuleneb vajadusest korrastada ja uuendada aedu.
Projekt on
kavandatud 17 aastaks; esimese seitsme aasta riigipoolne eelarve oli 135 miljonit
eurot. Näiteks tegi ehitusfirma Vinci SA 12 miljoni euro eest töid
Peegelsaalis. Rohkeid kulutusi nõuab ka palee turvalisus.
Sageli on üritatud hinnata, kui palju Versailles’ ehitus on maksnud. Aastal 2000 tehtud arvutus kulutuste kohta nn Ancien Régime’i jooksul ehk 15. sajandist Prantsuse revolutsioonini andis tulemuseks 2 miljardit dollarit.
Üldlevinud arvamuse kohaselt on see hinnang liiga tagasihoidlik. Arvatakse, et ainuüksi 5. Prantsuse vabariigi kulutused Versailles’ taastamisele ja korrashoiule on olnud suuremad kui käis välja Päikesekuningas.
Mitme viimase foto kohta – ja tegelikult on mul neid veel ja veel! – ütlen ausalt, et ei üritagi arvata, kus need täpselt üles on võetud. On olnud mõni väiksem loss, kus ma tõesti olen püüdnud iga pildistuse juurde kas etiketigi üles võtta või midagi kirja panna, aga Versailles on selleks liiga suur ja hoomamatu.
Pealegi on rahvast ikka päris-päris palju, selline tühi koridor, nagu näha sel fotol, on tõeline haruldus; võib-olla oli see hoopis liikumiseks suletud ja ainult otsast vaadatav.
Enamasti on ikka nii, nagu selle foto alumisest servast natuke näha: inimene inimese kõrval, suu ammuli ja fotokas õieli ajaloo- ja kunstiväärtusi uudistamas-jäädvustamas; paljudel ka audiogiid kõrva juures. Ma ei väida, et mul on tekkiv agorafoobia, aga mulle tõesti meeldib üha vähem keset rahvamassi tungelda ja aina vaadata, et kellegagi kokku ei põrka või teisele hullusti ette ei jää.
Ingliskeelne
Vikipeedia teab kinnitada, et 2008. aasta Versailles’ ametliku statistika järgi
käis lossis ligi viis miljonit inimest; aedades jalutavat
aastas 8–10 miljonit huvilist.
Sissejuhatuseks
sobib muidugi jälle üks vaade ülevalt, mida mul endal arusaadavalt pole.
Vikipeedias on selliseid fotosid tohutul hulgal, aga naljakas küll: ma ei
leiagi sellist, mis mulle igatpidi meeldiks. Lõpuks valin pildi (foto:
ToucanWings/Wikimedia), kus on näha mitu mulle olulist asja. Esiteks on
fotol lossi läänepoolne osa, kust tõuseb kenasti esile musta-valgekirju
Marmorõu. Teiseks pole raske märgata, et aedades on pooleli uuendustööd. Ja kogu
see osa, kus meie käia viitsime, on ka olemas: jõuame välja foto ülemises
kolmandikus, enne Suurt kanalit eristuva Apollo purskkaevuni.
Kokku on pargi
territoorium umbes 800 hektarit ja tubli tükk sellest on klassikaline prantsuse
park, nii nagu André Le Nôtre ta kunagi täiuslikult kujundas. Idast piirneb
park Versaille’ linnaaladega ja kirdes Le Chesnay kommuuniga; põhjaküljes on
pargi naaber Chèvreloupi riiklik arboreetum, läänes Versailles’ looduskaitseala
ja lõunas Satory mets.
Peale maniküürija
pedantsusega pügatud muru, lilleparterite ja skulptuuride on aias ka rohkesti
purskkaeve, mis töötavad suuresti tänu hüdraulilisele süsteemile, mis pärineb
juba Louis XIV aegadest ja just see teeb selle pargi eriti unikaalseks. 1979.
aastal kanti park koos lossiga UNESCO maailmapärandi loendisse; kus Prantsusmaalt
on kokku 31 rida.
Kuna mulle
meeldivad kangesti arvud, siis võtan ka need Vikipeediast siia üle:
200 000 puud, igal aastal istutatakse 210 000 lille, 50 purskkaevu
620 veejoaga, Suure kanali pindala on 22 või 23 hektarit ja ümbermõõt 5,57 km.
Lisan siia ka pargi skeemi (openstreetmap.org/Wikimedia) ja selle põhjal on selge, et pargiosa, kus me käime, moodustab kogu territooriumist üsna väikese, ehkki samas ka ühe kõige detailsemalt kujundatud osa ja näiteks piletiga koos antud skeemil just ainult see peal ongi.
Parki hakati
tasapisi rajama kohe Louis XIII aegadel Claude Mollet’ ja Hilaire Massoni
kavandite järgi, kui maatükk oli Jean-François de Gondilt 1632. aastal ära
ostetud, aga põhitöö tehti muidugi Päikesekuninga võimu ajal. Selle töö
juhtivad jõud on eespool kirjas: arhitekt Louis Le Vau, kunstnik Charles Le
Brun ja maastikuarhitekt André Le Nôtre; ühtaegu kasvasid ja laienesid nii loss
kui ka aiad.
17. sajandi lõpul
tegi suuri muutusi ja uuendusi varem näiteks tallide ja Peegelsaali kavandajana
nimetatud Jules Hardouin Mansart (ei puutu küll üldse asjasse, aga lihtsalt
huvitav on mainida, et termin ’mansardkatus’ on saanud nime Jules Hardouin
Mansarti vanaonu François Mansarti järgi, kes polnud küll selle
arhitektuurielemendi looja, ent muutis selle 17. sajandi alguses populaarseks).
17. sajandi lõpu
(9-aastane sõda) ja 18. sajandi alguse (Hispaania pärilussõda) sõdade tõttu
ehitus soikus, siis suri Päikesekuningas. Tema pojapojapoeg Louis XV aedades
suurt midagi ette ei võtnud, vaid tegeles kirgliku botaanikuna rohkem
botaanikaaiaga. Louis XV poeg ja pärija Louis XVI (1754–1793, kuningas
1774–1792) laskis hulga Louis XIV-aegseid puid uutega välja vahetada ja tegi
katse muuta prantsuse aed inglise aiaks, aga see plaan ei realiseerunud. Küll
asendati osa palju hooldust nõudnud põõsastuid lihtsamini korras hoitavate
pärnade ja kastanitega.
Siis järgnes
teadagi revolutsioon ja kergesti võinuks juhtuda, et aed oleks maha raiutud.
Õnneks suutis botaanikaia juhataja Louis Claude Marie Richard (1754–1821)
valitsust veenda aeda säilitama, pakkudes, et lilleparteritel võiks kasvatada
aedvilju ja aedades viljapuid. Õnneks ei juhtunud ka seda, küll avati aiad
rahvale ja siis võis näha päris harjumatut pilti: purskkaevudes pesti pesu ja
riputati see siis põõsatele kuivama.
Napoléon I
enamasti ignoreeris Versailles’d, Louis XVIII laskis osa aeda muuta inglise
aiaks, Louis-Philippe’i ajal aeda ei muudetud, Napoléon III taas Versaille’ vastu huvi ei tundnud.
Alles 1892.
aastal, kui muuseumi direktoriks sai Pierre de Nolhac (1859–1936), algasid Versailles’
jaoks uued ajad. Kirgliku õpetlase ja arhivaarina hakkas Nolhac tükkhaaval
taastama kompleksi ajalugu, et luua kriteeriumid château
restaureerimiseks ja aedade säilitamiseks. See töö kestab tänaseni.
Läheneme aedadele kusagilt palee põhjatiiva otsa juurest ja otsemaid hakkavad silma piirdeaiad: pole siin midagi, et muudkui lähed ja jalutad. Piirdeaia taga on Parterre du nord, Põhjaparter; kaks väikest purskkaevu töötavad, nende vahel aimatav Püramiidpurskkaev (Le bassin de la Pyramide) vist mitte – ja kahjuks on selliseid mittetöötavaid purkkaeve aias veel. Aprill pole vist päris hea aeg Versailles’sse tulekuks ka seetõttu, et lilli on veel väga vähe.
Põhjaparter ka ilma piirdeta (loe: üle selle
pildistatuna).
Ega siis muud üle ei jää, kui tuleb piirdeaia ja palee vahelt edasi kõndida. Ees palee läänetiiva nurga juures on rongike, millega saab aiatuurile minna, ja selle kõrval rohelised kioskid. Loodame veel, et seal tuleb lihtsalt paleest ostetud piletid ette näidata ja võib edasi kõndida, aga võta näpust: kui tahate purskkaevude juurde minna, tuleb 9 eurot juurde maksta. Mida ma ka teeme.
Esmalt on meie ees, just Peegelsaali välisseina kõrval, kaks suurt purskkaevudega ornamenttiiki, skulptuurid servadel – parterre d'Eau. Veepind peegeldab päikesevalgust; Le Nôtre pidas valgust samasuguseks kujunduselemendiks nagu rohelust, oma kompositsioonides otsis ta valguse ja varju tasakaalu. Basseine ehitati mitu korda ümber, lõpliku lahenduseni jõuti 1685. aastal.
Ühel veepeeglil
ujub kühmnokkluige paar. Skulptuurid, mille kavandas Charles Le
Brun ja mis on valatud aastail 1687–1694, sümboliseerivad Prantsusmaa
jõgesid: Loire ja Loiret, Rhône ja Saône, Seine ja Marne, Garonne ja Dordogne,
...
... peale nende
on neli nümfi- ...
... ja neli
laste-
rühmade skulptuuri.
rühmade skulptuuri.
Latona purskkaevu
juurde laskuva laia trepi ääres on paar looma-
purskkaevu, ...
purskkaevu, ...
... rohelise
põõsasmüüri taustal säravad valged marmor-
skulptuurid.
skulptuurid.
Selle kaks
väiksemat, Sisaliku purskkaevu töötavad, suurem, kogu pargi keskne...
... Latona
purskkaev (le bassin de Latone) on aga remondis.
Kõrval on küll ka
pilt, milline purskkaev välja saab nägema, ...
... aga ma otsin siia ka parema pildi (foto: Jean-Marie Hullot / Wikimedia). Pulmatordikujulise purskkaevu keskel on Latona lastega, alumistel astmetel konnad, sisalikud ja kilpkonnad. Purskkaevu kujundas Balthazar Marsy ja see paigaldati 1670. aastal kaljurahnule; hiljem, 1687–89, muutis kujundust Jules Hardouin-Mansart.
Latona või
kreekapäraselt Leto, oli kreeka mütoloogias titaanide Koiose ja Phoibe tütar,
kes sai Zeusiga kaksikud Artemise (Diana) ja Apolloni. Saan selgitusest aru
nii, et kompositsioon illustreerib Ovidiuse „Metamorfoosidest“ võetud legendi,
kus Latona muudab Lüükia talupojad, kes keeldusid talle vett andmast, konnadeks
ja sisalikeks.
Üks Sisaliku
purskkaevudest Latona parteris.
Pargi keskset
teed nimetatakse Kuningateeks, ...
... selle ääres
on hulk suuri vaase ja skulptuure. Selle marmorkuju (Milon de
Crotone, 1620) autor on Pierre Puget.
Kummalgi pool Kuningateed on kahe kaupa puudesalud (bosquet), millel igaühel oma nimi ja omamoodi kujundus. Salusid ääristavad põõsad on pügatud kandilisteks seinteks, teeservis on mitmel pool väga iseäralikult pügatud „kujundpõõsaid“.
Girondole salust (bosquet de la Girondole) leiame väikese söögikoha. Kohv – ausalt öeldes küll niruvõitu... – ja võileib kuluvad ära. Ja muidugi tuleb nutitelefonist uudised üle vaadata!
Kohv ajab nooremad
Jüriadod kihevile: ...
... hakatakse püramiide kasvatama. Midagi jõuab sellest otsemaid ka kas Instagrammi või Facebook’i (või lausa mõlemasse) ja hakkab like’e koguma...
Sageli on saludes
peidus ka purskkaev, nii ka Girondolos.
Basseinikese
serv on kujundatud
kõrkjate ja hundinuiade taoliselt.
Purskkaev on ka kõigil salude vahel kulgevate radade ristteedel, kokku on neid neli. See siin on üks neist: Saturni purskkaev (Le bassin de Saturne, autor François Girardon). Kuju sümboliseerib talveaega: Saturn ja teda ümbritsevad väikesed Cupidod pikutavad merikarpidega üle külvatud saarekesel.
Naabersalus
mängib muusika; ...
... salu serva
rajatud üsna suure Peegel-
purskkaevu (le bassin du Miroir)...
purskkaevu (le bassin du Miroir)...
... joad
kerkivad-langevad ...
Louis XIV tellis
selle purskkaevu 1702. aasta paiku; veesilma ääres olevad skulptuurid
tegi Jean Hardy.
Aedade praegust õienappust aitab veidi leevendada Peegelpurskkaevust mööduva tee vastasserva roosa õitseja-põõsas.
See rajatis on järgmisele salule nime andnud: bosquet de la Colonnade. Le Nôtre kujundas siia 1678. aastal üheksa saarekese vahel voolavad ojad, ent see oli üks neid kohti aias, mille Hardouin-Mansart täiesti teiseks muutis, püstitades kahekordse ringikujulise peristüüli. Peale 32 samba oli kompleksis 31 ühe joaga purskkaevu; vesi oli suunatud kolonnaadi keskele basseini. Praegu on sammaskäigu keskel hoopis skulptuur „Persephone röövimine“. Persephone oli kreeka mütoloogias Zeusi ja Demeteri tütar, kelle Hades Zeusi loal röövis ja viis allmaailma endale naiseks.
Veel üks „vigurpuu“.
Viimane purskkaev
enne Suurt kanalit, Apolloni purskkaev (le bassin d’Apollon).
Tiik on kaevatud juba Louis XIII ajal 1639. aastal ja kandis siis Luigetiigi
või Luige-
purskkaevu nime. Päikese-
kuninga Louis XIV ajal seda laiendati ja muidugi sobis sinna päikesejumala Apolloni kuju. Charles Le Bruni kujundatud skulptuur kujutab Apollonit tõusmas neljahobuse-
kaarikul merest. See oli toona populaarne motiiv, mida on kasutatud mitme Euroopa palee laemaalidel. Skulptuur tehti Pariisis Gobelinide manufaktuuris aastail 1668–70, transporditi Versailles’sse, paigaldati ja kullati üle.
purskkaevu nime. Päikese-
kuninga Louis XIV ajal seda laiendati ja muidugi sobis sinna päikesejumala Apolloni kuju. Charles Le Bruni kujundatud skulptuur kujutab Apollonit tõusmas neljahobuse-
kaarikul merest. See oli toona populaarne motiiv, mida on kasutatud mitme Euroopa palee laemaalidel. Skulptuur tehti Pariisis Gobelinide manufaktuuris aastail 1668–70, transporditi Versailles’sse, paigaldati ja kullati üle.
Kindlasti oleks pilt hoopis efektsem, kui purskkaev töötaks, aga kummalisel kombel on ta vist lausa enamikul internetist leida fotodel just samasugune, jõude seisev.
Basseinis ujub
sinikael-partide paar, purskkaevu taga on näha Versailles’ pargi suurim
veepeegel, Suur kanal (Le Grand Canal de Versailles).
22-hektarine, 1,8 km pikk ristikujuline veekogu rajati aastail 1667–1679; enne
seda oli Luigetiik pargi kaugeim objekt.
Hakkame tasapisi
lauget nõlva pidi üles palee ja väljapääsu poole liikuma, ...
... mööda vigurpõõsastest
...
... ja skulptuuridest.
Kui veidi enne poolt üht jälle lossiesisel väljakul oleme, näeme, kui tark oli tulla siia varakult: järjekord lookleb kuni väravani ...
... ja rahvast
tuleb aina juurde.
Kokkuvõttes pean
vist ütlema, et lootsin Versailles’st enamat: natuke liiga palju oli remondis, natuke
liiga vähe purskkaeve töötas ja olen ka veidi kurb, et polnud veel lilli. Aga
on vähemalt käidud ja üle vaadatud!
Siis kõnnime mööda Pariisi avenüüd, kus hakkavad muu hulgas silma sellised aparaadid, mis toovad pähe küsimuse, et kas need pole mitte osa rootslaste välja mõeldud jäätmetranspordi vaakumsüsteemist Envac!?
Üks sissepääse
Väikestesse tallidesse.
Jõuame raudteejaama.
Sellised on sissepääsu-
automaadid, ...
automaadid, ...
... aga enne
tuleb piletid osta; metroosse sobiv mitmepäeva-
pilet RER-il ei tööta.
pilet RER-il ei tööta.
No comments:
Post a Comment