Thursday, June 30, 2016

Roosa Pariis, viimane rahukevad, IX. Läbi Soo õhtusöögile ja siis koduteele


Kui piki Daumesnili avenüüd edasi liigume, hakkab paistma Bastille’ väljak (place de la Bastille) ja selle keskel kõrguv Juulisammas (Colonne de Juillet).

 Aga esmalt hakkame kõndima piraka moodsa maja kõrval, mille seinad päikest peegeldavad. See on Bastille’ ooperiteater; teatri fassaad avaneb Bastille’i väljakule, kus kohtuvad kolm Pariisi linnaosa, 4., 11. ja 12.





Seal, kus praegu on Bastille’ väljak, seisis 18. sajandi lõpuni Bastille’ kindlus, osa Pariisi kaitsesüsteemist. Kindlus, mis pidi aitama kaitsta linna saja-aastase sõjal ajal (1337–1453) inglaste rünnakute eest, ehitati vahemikus 1370–1383 kuningas Charles V ajal. 17. sajandil muutis kardinal Richelieu, Louis XIII peaminister, kindluse vanglaks, kuhu esmajoones paigutati poliitilisi vange ja religiooni vastu eksinuid, mässumeelseid kirjanikke, aga perekondade tahtel ka noori elupõletajaid. Kuna Bastille’sse hakati saatma esmajoones neid, kes olid võetud vahi alla kuninga isikliku korralduse alusel, omandas vangla ajapikku halva reputatsiooni.







18. sajandi lõpu kindlus on piltidelt palju nähtud: ümber siseõuede ja arsenali paiknes kaheksa 24 m kõrgust torni. 1750. aastast pärit joonistusel on tornide läbilõiked (Anonymous, 1750 - 1750 drawing, original in BNF, Va 250, folio, reproduced in Dutray-Lecoin and Muzerelle's "La Bastille" / Wikimedia). Viiel kuni seitsmel korrusel paiknesid vangikongid, eriti kurikuulsad olid keldrikambrid (cachots): ligaste põrandate, rottide ja kõiksugu parasiitputukateega. Aga keldrikambrid polnud Louis XV ja Louis XVI ajal enam kasutusel ja üldse olid olud vanglas selleks ajaks palju paremad kui mõneski teises Prantsuse vanglas, kasvõi näiteks samuti Pariisis paiknenud kurikuulsas Bicêtre’is. Ometi jäi Bastille esmajoones populaarsetesse raamatutesse kirjutatu tõttu õuduse ja surve ning autokraatliku julmuse sümboliks.

Ilmselt just seetõttu sattus nimelt kindlus olema koht, millest sai 14. juulil 1789 Prantsuse vabariikliku liikumise sümbol, kui rahvamassid seda ründasid ja vabastasid viimased sinna jäänud seitse vangi; revolutsionäärid olid arvanud, et leiavad eest hoopis rohkem „türannia ohvreid“. Vangide seas oli väidetavasti neli vekslivõltsijat, kaks vaimuhaiget ja üks noor aristokraat, kelle isa oli mingite pattude eest Bastille’sse peitnud. Kümme päeva varem oli kindlusest ära viidud markii de Sade. Garnison koosnes 80 veteransõdurist, kes lahingutes sõdima enam ei kõlvanud, ja neile oli äsja appi toodud 32 šveitsi kaardiväelast. Ligi tuhande ründaja vastu jäi seda väheseks.
Just 1789. aastast pärit pildil on Bastille’ kindlust ja Püha Antoniuse väravat (porte Saint-Antoine) kujutatud nimelt idast, sellest küljest, kust ka meie läheneme (allikas: Porte_Saint_Antoine_1789_JB_Lallemand.jpg / Wikimedia).
Ehitusettevõtja Pierre-François Palloy (1755–1835) ehk tema enda eelistatud nimega Patriote Palloy eestvõttel hakati kindlust pärast vallutust kohe maha lõhkuma ja paar päeva hiljem oli Palloyl taskus kindluse lammutamise leping. Põhiosa ehitisest kõrvaldati mõne kuu jooksul, kaasa lõi ligi tuhat töölist. Kivid läksid taaskasutusse: neist sai Concorde’i sild (pont de la Concorde). Peagi tekkis idee püstitada väljakule vabanemist märkiv sammas ja 16. juunil 1792 pani jälle just Palloy sellele nurgakivi. Plaan jäi siiski katki ja 1793 rajati platsile hoopis purskkaev.

Päris hull plaan tuli pähe Napoleonile tema urbanistlike kavade raames: ehitada platsile elevandikujuline võidumonument, Elephant de la Bastille. 24 meetri kõrgune elukas pidi valatama lahingutes sõjasaagiks saadud kahurite pronksist. Elevandi seljas oleks olnud vaateplatvorm, kuhu pidi saama ühe jala sees keerduvast trepist. Kuju kavandas Jean-Antoine Alavoine (1776–1834) sellisena, nagu see ta enda akvarellil näha (allikas: Elephant de la Bastille aquarelle de Jean Alavoine.jpg / Wikimedia).

Leian siia ka ühe teise kavandi, Charles Ribart’i oma (allikas: http://cultureandstuff.com/).
Kärsitu Napoleon ei suutnud pronkskuju valmimist ära oodata ja laskis teha täissuuruses kipskoopia (arhitektid Charles Percier ja Pierre François Léonard Fontaine). Seda lõiku kirjutades saan oma häbiks aru, et pole ilmselt kunagi lugenud Victor Hugo 1862 ilmunud „Hüljatuid“ (küll olen näinud selle põhjal tehtud filmi ja kahes variandis Claude-Michel Schönbergi muusikali Les Misérables, mis on vist lausa mu lemmikmuusikal): muidu ehk mäletaksin, et kipselevandi jalg oli olnud Gavroche’i elupaik... Kipsmonument püstitati 1813 ja lammutati 1846.


Leian siin ingliskeelsest Vikipeediast vastuolu: tõesti on kirjas, et elevant lammutati 1846 ja lausa samas artiklis on teisal kirjutatud, et „samasse kohta püstitati 1840. aastal Juulisammas“... Aga aastaarvud aastaarvudeks, juba 1792. aastal planeeritud Juulisamba plaanidelt pühkis 1833. aastal tolmu kuningas Louis Philippe I (1773–1850, võimul 1830–1848), nüüd küll juba teise Prantsuse revolutsiooni, 1830. aasta juulirevolutsiooni tähistuseks.
Juulisamba (Colonne de Juillet) projekteeris Alavoine'i kolleeg Joseph-Louis Duc. Samba pühitsemisel 28. juulil 1840 juhatas Hector Berlioz pärast muusikute protsessiooni väljakul oma enda selleks sündmuseks loodud teost Grande symphonie funèbre et triomphale.
47 meetri kõrgune sammas on kokku pandud 21 pronksist valatud trumlist ja kaalub 74 tonni. Samba sees on keerdtrepp; sambale on kuldtähtedega kantud 1830. aasta juulirevolutsiooni ajal hukkunute nimed. Valgest marmorist jalami pronksreljeefidest on kuulsaim Antoine-Louis Barye loodud lõvi. Samba all kolumbaariumis on 615 revolutsiooni ohvri põrmud, 1848. aastal lisati 200 tollase revolutsiooni ohvri maised jäänused ja platsil põletati sümboolselt Louis-Philippe’i troon.

Korintose kapiteelil seisab 4,9 m laiune rõdu, sellel kroonib kuldne maakera, millel omakorda seisab kullatud hiigelfiguur, Auguste Dumont’i „Vabaduse geenius“ (Génie de la Liberté). Ingli kujutis oli ka Prantsuse 10-frangisel mündil.











Väljaku idaservas sätendab Bastille’ ooperiteatri hoone (Opéra Bastille). Prantsuse revolutsiooni 200. aastapäeval, 14. juulil 1989 avatud teater oli järjekordne osa president François Mitterrandi suurest ümberehituskavast (Grands Travaux). Ümbritsevaga üsna suures kontrastis hiigelhoone projekteeris Uruguay arhitekt Carlos Ott, kes võitis 750 osavõtjaga rahvusvahelise projektikonkursi. Uus teater pidi saama moodsaks, aga ühtaegu rahvalikuks alternatiiviks vanale, aristokraatlikule ooperiteatrile, Garnier’ paleele, mis on väga tuttav küllap esmajoones tänu Andrew Lloyd Webberi „Ooperifantoomile“. Praegu mängitakse enamik oopereid just Bastille’ teatris, siin leiavad aset ka sümfooniakontserdid ja vahel etendatakse ballette. Garnier’ ooperimaja osaks on rohkem jäänud ballett, oopereid mängitakse seal harvem. Bastille’ teatri saalis on 3309 kohta; majas on ka kontserdisaal ja stuudioruumid.

Kui ka Rohelisel teel jalutas üsna palju rahvast, siis Bastille’i väljaku sagina kõrval oli seda päris vähe. Teatrimaja trepid näivat olema populaarne paik jalgu puhata. Trepi kohalt paistab kaugele parajasti repertuaaris olevate ooperite loend: Charles Gounod’ „Faust“, Antonín Dvořáki „Näkineid“ ja Wolfgang Amadeus Mozarti „Võluflööt“.

Juba esimesel päeval otsustasime, et viimase õhtusöögi teeme Montmartre’il, seepärast hakkame tasapisi nüüd sinnapoole liikuma. Esiotsa jala, läbi veel käimata paikade, teejuhiks Rein.
Liigume läbi linnaosa, mida nimetatakse Le Marais, mis tähendavat „sood“. Võrgupaigas http://www.fodors.com/world/europe/france/paris/neighborhoods/the-marais on esmalt kirjas tore sõnamängufraas from swampy to swanky („soisest šikiks“) ja edasi, et 12. sajandini olid siin tõepoolest sood, siis muudeti ala aga talumaadeks. Kui Henry IV praeguse Pariisi vanima väljaku, Vogeeside väljaku (place des Vosges) äärde kuningalossi ehitas, sai sellest uhke linnaosa. Kui Louis XIV viis õukonna Versailles’sse, pidid aristokraadidki linnast lahkuma ja nende uhketesse eramajadesse (hôtels particuliers) asusid kaupmehed.
Fotol on kohvik Café Rey rue du Faubourg Saint-Antoine’i alguses, üpris Bastille’i teatri kõrval.

Siin jäi imekombel alles kitsaste tänavate segadik, mis oli iseloomulik kogu Pariisile, kuni Louis Napoléon ja tema abimees parun Hauss-
mann selle revolutsioonide hirmus hävitasid. Just sellise täitsa põneva tõlgenduse Pariisi ümberehituse põhjusele ma enne mainitud võrgupaigast leian: kitsastele tänavatele oli ju hoopis lihtsam barrikaade rajada. Lammutuslaine läks Marais’st mööda, aga selle hind oli unustus ja lagunemine, kuni 20. sajandil linnaosa käsile võeti, nii et teoks sai vana hiilguse taassünd.
Sel fotol on meie ees kahe tänava, rue de la Roquette’i ja rue Saint-Sabini vahel kitsukeses hoones restoran La Rotonde Bastille; oleme liikunud veidi kirde suunas.

Ka siis võinuks vähemalt osa sellest kaduda, sest linnavõimudel mõlkus taas meeles moderniseerimine. Poleks alanud I maailmasõda, olekski läbi Marais’ arvatavasti lõigatud lai avenüü. Nii jäi Napoleoni-eelne Pariis oma kitsaste munakivitänavatega siia alles. Nüüd on Marais’ korterid kõrges hinnas, ehkki – taas võtan võrdluse samast võrgupaigast – sageli on majades järsud ja nii kitsad keerdtrepid, et vaid supermodell mahub läbi, ja kui seal ongi lift, siis tõenäoliselt teie kohver sinna ei mahu.
Liigume mööda rue Daval’i läänekaarde.



Kitsatel tänavatel on rohkesti baare, restorane, hotelle, kõikvõimalikke kauplusi, kunstigaleriisid, muuseume, toredaid siseõuesid ja varjatud aiakesi.

Marais on olnud ammustest aegadest ka Pariisi juutide tuumpiirkond ja on seda mingil määral siiani, uuemal ajal on siia koondunud põhiosa Pariisi gei-elust.
Püüan ka edasi fotodele ikka reaalse vastavuse leida, mitte neid lihtsalt juhuslikult ritta laduda. Päris alati see siiski ei õnnestu ja midagi võib ehk ka viltu minna.

Vikipeediast fotosid võrreldes jõuan näiteks järeldusele, et see siin peaks olema Marais’ga idas külgnev Richard-Lenoir’bulvar (boulevard Richard-Lenoir), mis pärineb ikka parun Haussmanni ümberehitusaegadest. Bulvar on nime saanud töösturite François Richard’i ja Joseph Lenoir-Dufresne’i järgi, kes tõid 18.–19. sajandil Pariisi puuvillatööstuse. Tänaval tegutseb kunstiturg ning Pariisi üks suuremaid puu- ja köögiviljaturge.

Seevastu selle pildi juures püüan sihile jõuda nii väikese kirikukese kui ka Star Motorsi kaupluse järgi otsides, aga kumbki ei vii mind samasuguse vaateni.










Küll saan otsemaid kätte rue des Tournelles’i, kus klõpsan foto neli minutit hiljem. Tänav on nime saanud selle idaküljel asunud maja Hôtel des Tournelles’i järgi, kus on elanud  Charles VII, Louis XI ja Henri II; viimane neist ka suri selles majas. Gooti-stiilis kompleksi laskis 1565. aastal lammutada Catherine de Medici, kes kolis sealt Louvre’isse.

See on kuulus koht: Vogeeside väljak (place des Vosges) on Pariisi vanim planeeritud väljak. Vogeesid (prantsuse Vosges) on põhja-lõuna suunalised mäed Kirde-Prantsusmaal, mis eraldavad Alsace’i Lorraine’ist.
Väljaku mõõtudega 140x140 m laskis aastail 1605–1612 ehitada Henri IV eelmises lõigus mainitud lammutatud Hôtel des Tournelles’i ja selle aedade kohale. Siis kandis see Kuningliku väljaku (Place Royale) nime. 1612. aastal ehitati väljak Louis XIII ja Austria printsessi Anne pulmadeks ümber: kõik väljakut ümbritsevad punasest tellisest majad said ühesuguse väliskuju (arhitekt oli ilmselt Baptiste du Cerceau). Ehkki kaht kõrgemat maja väljaku servas nimetatakse Kuninga ja Kuninganna paviljonideks, pole ükski kuninglikust soost isik siin elanud. Aga Place Royale’ist sai eeskuju kogu Pariisi edasisele arengule. Praegune nimi anti väljakule 1799. aastal, selle auks, et Vogeeside piirkond oli esimene departemang, mis hakkas toetama revolutsioonilist armeed. Kuningavõimu taastudes taastati ka endine nimi, aga 1848. aastal nimetas Teine vabariik väljaku uuesti Vogeeside väljakuks.
Väljaku populaarsust kinnitab nende inimeste hulk, kes ennast siin kenasti pügatud pärnade varjus parajasti väga hästi tunnevad – laupäeva õhtu ju ikkagi.


Maja Vogeeside väljaku põhjaküljel.







Marais’ üks pikimaid tänavaid on rue des Francs Bourgeois. Tänava iseärajoon on see, et kui üldiselt on kauplused Prantsusmaal pühapäeviti suletud, siis siin on nad enamasti avatud ja seetõttu on tänav ka pühapäeval väga rahvarohke.






Nime päritolu on väga huvitav. 1415. aastal andis aadlimees le Mazurier linna käsutusse tohutu suure, 24 magamistoaga maja, et sinna saaks panna elama 48 väga vaest inimest. Need inimesed olid nii puruvaesed, et ei pidanud linnale makse maksma; neid kutsutigi francs-bourgeois.

Praegusi jalutajaid vaevalt et saab sellesse kategooriasse liigitada... Teiste seas on tänaval Guerlaini ilutarvete pood.










Kui piilun piki Sévigné tänavat vasakule, hakkab silma kirik. See on Église Saint-Paul-Saint-Louis Saint-Antoine’i tänaval. Praegune kirik ehitati Louis XIII korraldusel jesuiitidest arhitektide Étienne Martellange’i ja François Derandi kavandi kohaselt aastail 1627–1641. Paistab, et kiriku 55 m kõrgune peakuppel on remondis.
Sévigné tänav on nime saanud siin elanud Sévigné markii Marie de Rabutin-Chantali (1626–1696), kuulsate tütrele kirjutatud kirjadega Prantsuse kirjanduse ajalukku läinud daami järgi. Tänaval on terve hulk väga uhkeid maju.





Carnavalet’ muuseum, kus saab tutvuda Pariisi ajalooga, tegutseb kahes naaberpalees, mille nimed Hôtel Carnavalet ja Hôtel Le Peletier de Saint Fargeau. Esimene neist osteti parun Haussmanni soovitusel linnale 1866. aastal ja avati publikule 1880. 20. sajandi lõpul jäi see eksponaatidele kitsaks ja 1989 võeti kasutusele ka teisena mainitud palee.










Muuseumi vastas püüab üks proua tänaval lauldes elatist teenida.
















Kõnniksime me aina mööda puruvaeste inimeste tänavat, rue des Francs Bourgeois’d edasi, jõuaksime me peagi Pompidou keskuse juurde. Meie aga pöörame nüüd vasakule. Järgmisel paralleeltänaval rue des Rosiers’il hakkab silma Zapa riidekauplus.
Tõlkes tähendab rue des Rosiers Roosipõõsaste tänavat; oleme nüüd enne korra mainitud juudikvartali keskmes. Juudid ise kutsuvad seda linnaosa jiidišikeelse nimega Pletzl, tõlkes Platsike.
Viimase kümne aastaga on Roosipõõsa tänav kuulsust kogunud Euroopa moekaimate riidefirmapoodide koondumisega. Kuna juutide elukorraldus on lääne omast hoopis erinev, on see paik, kus saab ostelda ka pühapäeviti või jõulude ajal.

Jalgrattur on Pariisis suhteliselt haruldane nähtus. Roosipõõsa tänav ristub siin Ferdinand Duvali tänavaga (rue Ferdinand-Duval). Ferdinand Duval (1827–1896) oli Seine’i prefekt ja munitsipaalametnik.











Tähelepanu äratab ka nurgamaja huvitav seinafaktuur.








Lääne suunas järgmine Roosipõõsa uulitsaga ristuv tänav on la rue des Écouffes, väidetavasti väga juudipärane uulits. Nime päritolust ei saa ma päris hästi aru, midagi on sellel pistmist pandimajapidajatega. Sellelgi tänaval on rohkesti juudilikku, näiteks isegi sünagoog, vana juudi raamatupood, juudi restorane jne. Selle tänavaga on seotud ka mitmed juutidele traagilised lood II maailmasõja ajast.








Roosipõõsa tänavalt pöörame lõpuks vasakule, rue Vieille du Temple’le. Seda mööda Rivoli tänava poole kõndides jääb silma pisike tore vasakule pöörav umbtänav rue du Trésor, kus on rohkesti restorane ja moepoode. Tänava lõpus on 18. sajandi purskkaev Fontaine du Trésor, mis aga ei tööta. Kui ma prantsuskeelse Vikipeedia artikli internetitõlkega just väga alt ei lähe, siis on tänav saanud nime selle järgi, et 1882. aastal leiti siit vasknõu kuldmüntidega väärtuses 7882 liivrit. Enne mainitud Carnavalet’ muuseum oli vaasi ja osa münte ära ostnud. Paraku pole mul küll õrna aimugi, kui palju võiks olla 7882 liivrit...




Järgmine rue Vieille du Temple’iga ristuv tänav on rue du Roi de Sicile. Templi tänava nime päritolust ma paraku tõlke kaudu aru ei saa, Sitsiilia kuninga tänava nimi viitab kuningas Louis VII pojale ja Louis VIII vennale Charles’ile, kes sai 1266. aastal Charles I-na Napoli ja Sitsiilia kuningaks. Charles on sellel tänaval elanud.

Nüüd oleme jõudnud eilsest juba tuttavale uhkele Rivoli tänavale. Aga kordamine on tarkuse ema: veidi üle kolme kilomeetri pikk tänav on saanud nime Napoleoni ühe esimese võidu auks Itaalia sõjakäigul Austria armee üle 14.–15. jaanuaril 1797.

Nagu eilegi, taban Rivolil jälle ühe kodutu, kellel tundub ees olema ka kerjatopsike.

Siin me pikalt ringi ei vaata, vaid istume bussile nr 67, et sõita Mont martre’ile.
Olen ära unustanud, millal, aga ühel hetkel on osal meist probleeme kolme päeva piletiga, mis enam ei taha töötada. Rein käib asja klaarimas ja saab uued piletid asemele. Arvatavasti oli tõrge eelmisel bussisõidul Bercy pargist Rohelisele rajale ja klaarimas käis Rein seda Bastille’ väljakul.

Oleksin ma osanud aimata, kui aeglaselt meie sõit kulgema hakkab, oleksin kindlasti sõidu alguse kirja pannud; paraku ei aimanud. Küll saan vaadata fotode tegemise aegu ja see annab väikese ettekujutuse, millises tempos sujub liiklus õhtusel Rivolil. Esimene pikem stoppamine on Pariisi raekoja (Hôtel de Ville)juures (foto kell 18.38; bussi aknad on toonitud, seepärast on pildid rohelised).


Suumitud pilt raekoja peatornist ja katuse-
kaunistustest.










18.42 oleme kohakuti 52-meetrise Püha Jakobuse torniga (Tour Saint-Jacques).











Siingi suumin lähemale ülaosa rohkeid kaunistusi.













18.46 pildistan ümberehitusel olevat endist La Samaritaine kaubamaja.








18.47 ja Louvre. Edasi kulgeb sõit siiski ladusamalt ja 19.04 astume Pigalli väljakul bussist maha.








Püha Jakobuse tornist, La Samaritaine’ist ja Louvre’ist olen eelmistes postitustes natuke kirjutanud, pisut peaks midagi üles tähendama ka raekoja kohta: ikkagi oluline, silmapaistev ja seiklusliku ajalooga ehitis.
Linnavalitsus on samal kohal tegutsenud alates 1357. aasta suvest, kui provost (nii nimetati toona praeguse meeri ehk linnapea eelkäijat) Étienne Marcel ostis siia linna nimel maja, mida nimetati maison aux piliers, „sammaste maja“. Siin oli toona esmajoones sadamakoht, kus kaupa maha laaditi, ja selle kõrval väljak, kuhu pariislased olid harjunud kogunema, näiteks avalike hukkamiste ajal.
1533 otsustas kuningas François I kinkida linnale, mis oli toona kasvanud Euroopa ja kogu kristliku maailma suurimaks, vääriline raekoda. Ta palkas kaks arhitekti, itaallase Dominique de Cortone, hüüdnimega Boccador ehk Punahabe, ja prantslase Pierre Chambiges’. „Sammaste maja“ lammutati ja selle asemele kavandati midagi, mis oli ühtaegu kõrge, ruumikas, täis valgust ja väga peen. Ehitus võttis kaua aega ja päris valmis sai raekoda alles Louis XIII valitsusajal 1628. aastal.
Lisan siia Theodor Josef Hubert Hoffbaueri (1839–1922) gravüüri, millel on Hôtel de Ville de Paris 1583. aastal (allikas: Scan by Jebulon, Paris à travers les âges, by Hoffbauer, éd. Firmin-Didot 1885, rééd. 1998 / Wikimedia).

Kaks sajandit raekoda ümber ei ehitatud, 1835. aastal laskis Seine’i departemangu prefekt, Rambuteau krahv Claude-Philibert Barthelot lisaks ehitada kaks tiiba, et suurenenud linnavalitsus ära mahuks.
Prantsuse-Preisi sõja ajal 1870 hakkas siin mõndagi juhtuma: rahvas tuli korduvalt raekoja ette väidetava alatu alistumise vastu protestima. Pariisi kommuun valis 1871. aastal raekoja lõpuks oma peakorteriks ja kui neid seal rünnati, põletasid kommunaarid kõik, mis põles, majas ära, sealhulgas hävis kogu hindamatu väärtusega arhiiv, rääkimata kunstiteostest. Tulelõõmas jäi alles vaid kivikoorik, nagu on näha lisatud pildil (allikas: Hippolyte-Auguste Collard - Metropolitan Museum of Art, online database: entry 190022030 / Wikimedia).
Raekoda hakati taastama 1873. aastal ja tööks kulus 19 aastat, nii et avaliku konkursi kaudu ülesehitustöid kavandama pääsenud arhitektide Théodore Ballu and Édouard Deperthes’ juhtimisel jõuti lõpule 1892. aastal. Ballu juhatas muide ka naabruses asuva Saint-Jacques’i kiriku torni taastamist; sellest oli põgusalt juttu eilset päeva kajastanud postituses. Kui Hôtel de Ville on väljast ikka samasugune 16. sajandi prantsuse renessanssi stiilis hoone nagu enne 1871. aastast, siis interjöör sai täiesti uus, rikkalike 1880. aastate stiilis kaunistustega.

Selle kõrvalepõike järel tulen nüüd tagasi Pigalle’i väljakule, kus astume 19.04 bussist maha ja hakkame ülesmäge rühkima. Pikalt kohta ei vali: veerand tunniga, 19.20 paiku leiame crêperie, mille arvame meile sobivat – see peaks ju olema igati prantsusepärane toit.
Väike crêperie-siidribaar asub Clichy bulvariga paralleelsel, risti nõlvaga kulgeval Véroni tänaval (rue Véron). Vaatan sellegi nime kohta Vikipeediast järele: see anti tänavakesele 1863. aastal, kui Montmartre’i kommuun liideti Pariisiga; Jean-Louis Véron oli aastail 1830–1841 olnud Montmartre’i meer. Muide, prantsuskeelse Vikipeedia lehel on selle tänav kirjelduse juures just täpselt sama crêperie foto, kus õhtust sööme!


Üsna kohe saab selgeks, et poisid, kes meid teenindavad, pole teps mitte prantslased, vaid pigem pärit kusagilt Põhja-Aafrikast. Aga pole ju vahet, pariislased ikka! Menüüs on ka muid valikuid, ...







... aga meie jääme ikka galette’ide ja crêpe’ide juurde. Crêpe’id ehk magusad crêpe’id (crêpes sucrées) valmistatakse nisujahust ja on veidi magustatud, galette’id ehk soolased crêpe’id (crêpes salées) on tatrajahust ja magustamata; vastavalt sellele tuleb siis ka kate või täidis: esimestel pigem magus, teistel midagi tahedamat. Nimetus galette tulenevat muide prantsuse sõnast galet, eesti keeles „munakivi“, kuna algul oli galette küpsetatud tules kuumutatud kivil.





Ja peale joome siidrit, sest oleme ju siidribaaris. Selgub, et poekese küpsetusvõimsus on natuke kasin ja nii tulevad pannkoogid meie lauale vähehaaval, aga ega meil ju kiiret kuhugi olegi. Päev on olnud päris pikk ja tihe, kohe hea veidi lihtsalt istuda ja lobiseda!
Siingi hakkab silma Pariisi kõrtsidele nii omasena tunduvaid vanapäraseid plakateid jmt.

20.30 on õhtusöök söödud. Kõmbime mäest üles Sacré-Cœuri juurde; rahvast on väga palju ja paraku märkame, et prahti on peaaegu sama palju...

Vaade linnale on ikka uhke. Arutlesime esimesel päeval, et tore oleks siia jääda kuni pimedani, et vaadata illumineeritud Eiffeli torni. Aga nüüd, tundub, pole keegi meist sellest mõttest enam eriti suures vaimustuses, ...

... seda enam, et seltskond mäel on väga lärmakas ja rahutu, vaatamata tervele hulgale korravalvuritele, kes süngel ilmel edasi-tagasi patseerivad. Niiviisi on lahkumismõte vist täitsa üksmeelne ...

... ja mäest laskudes jõuame just enne sulgemist läbi põigata väga uhkest ja suurest šokolaadipoest, mille esinduslikkust tõstavad eriti vägevalt esile Pariisi tippvaatamis-
väärsuste suured šokolaadmudelid, näiteks Triumfikaar ja ...



... Jumalaema kirik. Tiiu ostab poest Eestisse viimiseks kaasa makroone, neid eht-prants-
laslikke maiustusi.
Ja siis polegi muud kui metroosse ja koju koti peale, sest homme algab jälle vara.








Päeva lõpetuseks jälle päeva kaart: (kaardi allikas ikka www.geoatlas.com). Täna on see üsna keeruline, sest paljud punktid on üksteisele väga lähedal ja ehkki panen siia neist vaid osa, on sigri-migri ikka päris suur: 1 – Glacière tänav, 2 – Bir Hakeimi jaam., 3 – Issy jaam, 4 – Austerlitzi jaam, 5 – Mitterandi raamatukogu, 6 – kergliiklussild Passerelle Simone-de-Beauvoir 7 – Bercy park, 8 ja 9 – pealemineku ja mahatuleku koht Rohelisele teele, Coulée verte René-Dumont’ile, 10 – Bastille’i ooperiteater, 11 – restoran La Rotonde Bastille, 12 – Richard-Lenoir’bulvar, 13 – Vogeeside väljak, 14 – Pariisi raekoda, 15 – Pigalle’i väljak, 16 – crêperie Véroni tänaval ja 17 – Sacré-Cœuri kirik.

Ööl vastu 19. aprilli magan viletsalt. Tõusen 5.25, tellime kella 6ks takso, mis tuleb väga täpselt ja toimetab meid 6.30ks lennujaama.
Check-in on alul aeglane, õpilane teenindab. Aga siis avatakse ka teine laud ja tempo tõuseb; enne 8 saame turvakontrollist läbi ja jääb aega ka kohvi juua.

Siin on selline süsteem, et tellid kohvi ära ja ütled teenindajale oma nime. Kui kohv valmis, kirjutatakse nimi topsile ja saad selle ära tuua. Kui minu nimega pole probleemi, ...









... siis võiks olla päris raske ära arvata, kellele on mõeldud tops, mis on parajasti Erika käes. Aga rahvast on vähe, nii et võib uskuda küll, et see on nime Tiiu prantsuspärane transkriptsioon...



Rein lendab oma kodulinna Stockholmi, meid nelja ootab Eesti Õhu Bombardier CRJ-900 NextGen.





8.40 lastakse lennukisse, oskan teel trepist alla korra isegi ära eksida. Kell 9 läheme liikuma ja pikal väljasõidul möödume (kuri)kuulsast Concorde’ist.



9.15 oleme õhus, väljavaade on rõõmsalt roheline. Eriti ma siiski vaadata ei saa: ilm on küll suhteliselt selge, aga päike paistab otse aknasse. Ja varsti läheb pilve ka.

Kaks ja kolmveerand tundi hiljem pole sugugi enam nii roheline...
13.07 paneb lennuk rattad maha, 13.40 sõidame juba Tartu poole, Tiiu roolis.

Reisipäeviku kirjapanek võttis aega mõni päev üle kahe kuu; neid päevi, mil polnud aega sõnagi kirjutada, oli kahtlemata palju rohkem, kui neid, mil mitu tundi järjest kirjutasin. Igatahes oli väga tore see vahva reis uuesti sel moel läbi teha; tublid olime, et ära käisime!
Päevikut kirjutades tekkis mul üksiti väike nimekiri neist kohtadest, kuhu ma Pariisis veel kindlasti saada tahaksin. Näiteks:
– kahel Triumfikaare juurest lähtuval avenüüle: Fochile ja Carnot’le
– La Defence’i „siselinna“, Esplanaadist kaugemale. Ja nii, et mul oleks linnaplaan näpu vahel
– kõigile Seine’i sildadele Pariisi piires
– Les Olympiades’sse
– kaart käes, mööda Marais’d
jne.
Ei me ette tea, mis tulevik tuua võib!

No comments:

Post a Comment