Tagasisõidul ma eriti pildistama ei tiku; üks naabervahes istuv noor perekond ja nende transpordivahend jäävad siiski pildile.
Viimane jaam enne
Pariisi piiri on hommikul fikseeritud Issy–Val de Seine, esimene Pariisi jaam
Pont du Garigliano, nimetatud muidugi samanimelise silla järgi. Ja 1966.
aastal valminud sild on omakorda nimetatud järjekordse lahingu järgi, seekord
Itaalias 1944. aastal, kus võidukat Prantsuse väge juhatas kindral Alphonse
Pierre Juin.
See RER-i sõit on
tublisti pikem kui hommikune: tuhiseme mööda nii hommikusest pealetulekujaamast
Bir-Hakeimist kui ka kesklinnast; raudtee kulgeb kogu aeg rööbiti Seine’i vasakkaldaga.
Kui hommikupoolne
programmitäide, Versailles, sai kavasse esmajoones Reinu ja minu soovil, siis
nüüd liigume mitu tundi Reinu soovituste kohaselt; mulle on järgnev uus ja
huvitav. Rein on nimelt ühes pärastlõuna sihtkohas, Mitterandi raamatukogu
juures kunagi olnud – seda soovitanud üks sõber, kes ise palju kordi Pariisis
käinud ja siin vist isegi lühidalt elanud. Ette rutates ütlen, et valik on
suurepärane: Ida-Pariis on ju koht, kuhu enamasti ei minda, sest ega
reisijuhidki oska seda kuigivõrd soovitada. Ometi on seal palju põnevat ja
samas pole sellist rahvamassi nagu rohkesti ülistatud turistilõksudes või üldse
kesklinnas.
13.23 jõuame veel ühe lahingu, seejuures väga kuulsa lahingu nimelisse jaama: Austerlitzi jaama (Gare d'Austerlitz). Arvatavasti on paremini teada, et venelastele ja austerlastele pööraste kaotustega lõppenud lahing peeti 2. detsemb-
ril 1805, kui et see linnake, mille järgi ajaloosündmus nime on saanud, asub praeguses Tšehhias ja kannab nüüd nime Slavkov u Brna. Jaam ehitati 1840. aastal ja kuna ta teenindas Pariis-Orleansi liini, nimetati teda toona Gare d'Orléans. 1865–1868 laiendatud jaamahoone kavandas arhitekt Pierre-Louis Renaud. Jaamas käivad praegu suured ümberehitustööd, mis peavad valmis saama 2020. aastal ja siis hakkab jaamast väljuma kaks korda rohkem ronge kui praegu.
Enam-vähem Austerlitzi jaamaga kohakuti on Seine’i paremkaldal teine raudteejaam, Gare de Lyon. Prantsusmaa kõige reisija-
rohkemate jaamade edetabelis kolmandal kohal seisvale (90 miljonit sõitjat aastas) Lyoni jaamale kuulub fotol näha 67 meetri kõrgune kellatorn. Vikipeedia artikli autori arvates Londoni parlamendihoonet meenutav jaamahoone (arhitekt Marius Toudoire) on ehitatud 1900. aastal Pariisi maailmanäituseks ja teda peetavat selle aja arhitektuuri üheks musternäidiseks.
Ühe jaama juurest teise juurde saab üle Charles de Gaulle silla (Pont Charles-de-Gaulle). 270 m pikk ja 35 m lai ühesuunaline lennukitiiba meenutav sild (avati 1996) aitab autod vasakkaldalt paremkaldale ehk 13. linna-
jaost 12.-sse. Vastassuunaline liiklus käib piki allavoolu asuvat naabersilda, mille nimi Pont d'Austerlitz.
Kõnnime tasapisi ülesvoolu, üks pilk Charles de Gaulle sillale ja vastaskalda suurtele tänapäevastele klaaskarp-majadele veel.
Meil on nüüd plaanis lõunasöök ja üks võimalik koht, kust söögivõimalust otsida, seisab päris Seine’i ääres. Üpris isemoodi välimusega hoone on lühikese nimega Dokid (Les Docks), pikemalt Moe- ja disaini linn (Cité de la Mode et du Design). Kaasaegselt julge hoone on kavandanud arhitektibüroos Jakob + MacFarlane ja see avati pidulikult 2010. aastal. Majas tegutseb IFM Paris ehk Prantsuse moeinstituut.
Astume aga
julgelt sisse ja rühime mööda treppe üles ...
... „laevalaele“
välja (no tuleb mulle see laevalae mõte iseenesest pähe!).
On näha, et siin tunnevad
ennast hästi nii inimesed ...
... kui ka isegi
üks jõehobuke, ...
... on rohelust
ja toredaid vaateid ...
... ja ka söögikohti, aga menüüd uurides arvame üksmeelselt, et see pole siiski päris see, mida hing ja eriti kõht praegu ihaldavad.
Aga vaateid
vaadata ja neist fotosid klõpsida sobib siit ometi. Saan kätte Austerlitzi
jaama, ...
... veel ühe
vaate Charles de Gaulle sillale ...
... ning selle tagant paistab veel kaks silda: kõrge kaarega Viaduc d'Austerlitz ehk Austerlitzi viadukt, mida mööda sõidab üle jõe metroorong nr 5, ja veidi tagapool viie kivikaarega Pont d'Austerlitz ehk Austerlitzi sild.
20. sajandi alul
oli selline raudteeviadukt paras pähkel, sest jõe keskele mingit tugiposti ei tahetud
panna: see oleks olnud takistus laevaliiklusele. 1903. aastal mõtlesidki
insenerid Louis Biette ja Fulgence Bienvenüe (selle mehe, Le Père du
Métro ehk Metroo isa nimi käis jutust läbi esimeses Pariisi-postituses, kui
oli juttu Montparnasse–Bienvenüe jaamast) välja ühe 140-meetrise
metallsillusega silla. Silla kavandi tegi arhitekt Jean-Camille Formigé, kelle
projektide järgi on Pariisis mõndagi muud ehitatud, näiteks ka meile juba teada
Bir-Hakeimi sild. Formigé kaunistas silla mereelanike, aga ka Pariisi vapi
elementide kujutistega. 140-meetrine sillus oli Pariisi sildade rekord, mille
ületas alles Pont Charles-de-Gaulle. Et viadukt oleks piisavalt kõrgel
ja ei takistaks laevu, tõsteti ta neljale vägevale kivipostile. Veel üks
probleem oli pääs sillale paremkaldalt: seal olid ees majad, mida ei tahetud
lammutada, nii tuli ehitada mahasõidukaar raadiusega 75 meetrit. Viadukt
ehitati aastail 1903–04; rongid muutusid ajapikku raskemaks ja 1936. aastal tuli
konstruktsiooni tugevdada.
Viie kivikaarega
Austerlitzi silla esimene versioon ehitati 1801 (insener Becquey de Beaupré).
Seda varianti peeti liiga ohtlikuks ning asendati 1854 18 meetri laiuse
(arhitektid Alexandre Michal ja Jules Savarin) ning 1885 30 meetri laiuse sillaga
(arhitekt Jean-Marie-Georges Choquet). Silla pikkus on 173 meetrit.
Kaide ääres on
mõlemal kaldal mitut mõõtu laevu; ühe väheldasema püüan ka fotole.
Ega muud, kui
laskume jälle treppidest alla ja jätkame lõunapaiga otsinguid.
Les Docks’i vestibüül.
Kui piki
jõeääretänavat Quai d’Austerlitz ülesvoolu edasi kõnnime,
hakkavad silma plaatanipuu mullused viljad.
Teisel pool Seine’i püüab pilku veel üks üpris omamoodi kujuga maja. Kodus leian, et selles töötab Prantsuse majandus-, rahandus- ja tööstusministeerium (Ministre de l'Économie, des Finances et de l'Industrie).
1989. aastal
käiku antud hiigelhoone (230 000 m2!!) kavandasid arhitektid Paul
Shemetov and Borja Huidobro. Fotol on kenasti näha, et hoone all Seine’il on
kiirpaatide sadam: nii saavad ametnikud kõige kiiremini teha vajalikke sõite
näiteks teistesse riigiametitesse kesklinna. Kuna ministeerium asub Bercy
linnaosas, samanimelise silla kõrval, kutsutakse sedagi sageli lihtsalt
Bercyks.
Iseäralik hoone
on jõudnud olla ka vähemalt ühe filmi, 2002. aastal Prantsuse-Hispaania
koostöös valminud L'Auberge espagnole võtteplats.
Bercy sild oli ka juba eelmisel fotol natuke näha ja kui järjestiku vaadata eelmist, seda ja kaht järgmist fotot, näib sild koosnevat nagu mitmest eraldi tükist. Kunagi sai siit üle Seine’i vaid parvega, 1832 ehitati rippsild, mille ületuse eest tuli maksta sillamaksu: 1 sou jalakäija, 3 soud kahe- ja 5 soud neljarattalise hobuveoki eest. Peagi jäi see sild liiga väikeseks ja 1863–1864 ehitati kivisild. 1904 silda laiendati, et oleks ruumi ka 6. liini metroorongile.
1986. aastal otsustati silda taas laiendada, et lisada kolm liiklusrida. Projektivõistluse võitis kavand, mille järgi tuli silla kõrvale ehitada teine täiesti samasugune, sümmeetriline, mis erineb originaalist ometi päris palju: pole ehitatud mitte kividest, vaid raudbetoonist, aga kivi-
vooderdisega kaetud. Tööd alustati 1989 ja 1992 läks sild käiku. Lisandus 16 m laiust, nii et nüüd on 175 m pikkune sild 35 m lai.
Seegi sild
ühendab 12. ja 13. linnaosa, vastavalt Bercy bulvarit (boulevard de Bercy)
ja Vincent-Aurioli bulvarit (boulevard Vincent-Auriol).
Sellel üle tänava mineku fotol on nii Bercy silla viimane osa kui ka Bercy metroojaama hoone. Ja Vincent-Aurioli bulvari nurgal on restoran või täpsemalt nähtavasti baar nimega La Nouvelle Gare, tõlkes siis „Uus jaam“, kuhu läheme veidi enne kell 14 lõunat sööma.
Kõik Pariisi
söögikohad, kuhu siiani oleme sattunud, on igavesti vahvad.
Mulle meeldib eriti, et välja on pandud igasuguseid vanu asju: olete üksiti nagu ka omamoodi muuseumis.
Aega läheb siin vist veidi rohkem, kui
eelmistes einestus-
kohtades, aga ei midagi hullu.
kohtades, aga ei midagi hullu.
Mina tellin lõhe
avokaado ja aprikoosiga (ja olen natuke üllatunud, et see osutub külmaks
roaks).
Tütar lubab endale ka magustoidu: Prantsusmaale sobivalt creme brûlée. Mina vahin vesise suuga pealt ja olen oma kitsiduse peale pahane...
15.10 on lõuna söödud ja meie teekond kagu
suunas jätkub. Mõneski kohas kulgevad kõnniteed siin majade alt läbi ...
... ja üldse on põneva
arhitektuuriga elamuid.
Seegi üllatus on
muidugi jälle põhjustatud harimatusest: iiri kirjanik James Joyce (1882–1941)
oli Pariisis elanud ligi 20 aastat ja just siin ilmus ka tema peateos „Ulysses“
(1922). On ka lugeda, et siinsete toetajate, esmajoones Sylvia Beachi abita
võinuks nii see kui mitmed muudki vaesuse ja silmahädade käes vaevelnud Joyce’i
teosed kirjutamata ja/või ilmumata jääda. Pariisist lahkus Joyce sakslaste
sissetungi hirmus 1940. aastal.
Kaua aega oli
ainus Joyce’i Pariisi-elu materiaalne meenutus Odéoni tänava raamatukauplusel
(just seal romaan avaldati ja ilmus müügile) rippuv mälestustahvel, mille oli
sinna paigutanud Rootsi ja Soome James Joyce’i ühing. Kuni 1999. aastal avati
uue rahvusraamatukogu lähedal Joyce’i park; miks just siin, selle kohta ma
seletust ei ole leidnud.
Ühest Joyce’i
Pariisi-etapile pühendatud põhjalikust blogipostitusest leian, et park asub
väga soliidses naabruses: seda piiravad tänavad on nimetatud filmirežissööri ja
näitleja Abel Gance’i, georgia-vene päritolu ballettmeistri George Balanchine’i
ning kirjaniku, Joyce’i sõbra Valéry Larbaud’ järgi.
Prantsuskeelne
Vikipeedia lisab, et mingi osa pargist on kujundatud mälestuspargina 2005.
aastal Vincent Aurioli bulvaril juhtunud tulekahju ohvritele, Aafrikast pärit
14 lapsele ja 3 täiskasvanule.
Panen tähele, et
sildil on kirjas keelud, mida pargis teha ei tohi – ja millest kaht meie silma
all eiratakse: ...
... ei käi selle pingil istuva onu käes olevat purki muidugi lähemalt uurimas, aga küllap see ikka õllepurk on ...
... ning isa ja
poeg mängivad murul jalgpalli...
Need tähelepanekud teen küll alles kodus; pargis neelavad mu tähelepanu jälle roosad lopsakad õied; klõpsutan pargis kokku oma paarkümmend fotot ja mõne pistan ikka siia ka.
Kui Versailles’s kurvastasin, et oleme kohal liiga vara, nii et sel aastal pole lilli veel istutatud, siis siin, vastupidi, tuleb tõdeda, et tulime lausa viimasel hetkel: õied juba pudenevad. Otseteel on roosasid põõsaid kuni väravani, ...
... ristuval teel
tundub neid jätkuvat ka veel väljaspoole parki.
Teisel pool parki
kulgeb kõnnitee jälle majade alt läbi.
Ühel seinal
märkan üpris omapärast kaunistust.
Kui majade vahelt välja jõuame, avaneb vaade kompleksile, kuhu Rein meid juhataski: François Mitterrandi raamatukogule. Täpsemalt on tegemist Prantsusmaa rahvusraamatukogu (Bibliothèque nationale de France, lühendina BnF) uue ja põhilise hoonega, mis ehitati president Mitterrandi algatusel.
Seegi on jälle nii suur kompleks, et seda maapinnalt ülevaatlikult pildistada ei saa, seepärast tuleb taas internetist otsida. Kummalisel kombel Vikipeediast ma mingit asjalikku foto ei leiagi, võtan siis aadressilt http://www.eatcology.com/ raamatukogu maketi foto. Neli kahest täisnurgi asetsevast plokkist nurgatorni on mõeldud kujutama nelja avatud, otsale seisma pandud raamatut.
BnF ajalugu rehkendatakse juba aastast 1461,
siis oli see mõistagi kuninga raamatukogu; nii et sel aastal saab (või sai)
raamatukogu 555 aastaseks. Raamatukogus on kokku 40 miljonit säilikut, neist 14
miljonit raamatut.
Vajadusest uus
raamatukogu ehitada teatas president François Mitterrand 1988. aasta suvel.
Projekteerima valiti Dominique Perrault’ arhitektuurifirma, ehitis pälvis 1996.
aastal Euroopa Liidu kaasaegse arhitektuuri auhinna. Ehitas firma Bouygues,
mida mainisin seoses La Defence’iga. Töös tuli ette rohkesti tehnilisi raskusi
ja see läks maksma palju rohkem kui alguses planeeritud, nii et seda hakati irooniliselt
märkima lühendiga TGB (Très Grande Bibliothèque ehk Väga suur
raamatukogu) sarkastilise vihjena prantsuse edukale kiirraudteesüsteemile TGV. Kui
põhikogu oli senisest asukohast Richelieu tänaval siia üle toodud, avati uus
BnF pidulikult 15. detsembril 1996.
Kultuuriministeeriumi
haldusalasse kuuluva raamatukogu missioon on nagu rahvusraamatukogudel ikka
luua kollektsioon esimeses järjekorras Prantsusmaal avaldatavatest töödest, mis
tuleb seaduse kohaselt siia hoiule võtta, säilitada ja avalikkusele kättesaadavaks
teha. Raamatukogu koostab katalooge, teeb koostööd rahvuslike ja
rahvusvaheliste organisatsioonidega ning osaleb uuringuprogrammides.
Raamatukogu
veebist leiab virtuaalekskursiooni http://multimedia.bnf.fr/visitefmitterrand/.
Vähemalt kolmest küljest tuleb raamatukokku minekuks astuda esmalt üles mitmeteist-
astmelisest trepist; neljandat, jõest kaugemat külge me lihtsalt ei vaadanud, aga küllap on samasugune trepp ka seal.
Pildistan trepist
üles jõudes ka tagasivaate, ...
... otse vastas
on käik, millest me selle maja alt läbi tulime.
Raamatukogu juurest läheb üle Seine’i kergliiklussild, mis raamatukoguga sama moodi moodsa konstruktsiooniga, aga seda mööda läheme varsti üle jõe, nii et praegu temast pikemalt ei kirjuta.
Üleval tundub
olema hullusti tuuline, nii et tahes-tahtmata tuleb riideid lisada või
vähemalt olemasolevad koomale tõmmata.
Vaade vastasotsa
poole.
Tornide seinad on
üleni klaasist, ...
... akende taga
paistavad olema korrusekõrgused suletavad-avatavad luugid.
Ma ei teagi, kuidas seda kohta nimetada, kus me oleme: on see tornide vaheline väljak või on see põhikorpuse katus, aga igatahes on selle keskel suur, maapinnani ulatub auk. Ja üllatus-üllatus: selles augus või tühimikus kasvab lopsakas puudesalu, ...
Mõlemal pool „alumise
korruse metsa“ on tornide vahel lai ala. Kõnnime seda mööda katuse teise
otsa, kus, selgub, on sissekäik: ...
... invalift
...
... ja selle
kõrval põhisissepääs.
Sama sissepääsu-
konstruktsioon otsa poolt vaadates.
konstruktsioon otsa poolt vaadates.
Vaade sissepääsu juurest raamatukogu loodeotsa
poole.
Sissepääsu-
trepist alla, vasakut kätt on raamatukogu lugemissaalide uks.
trepist alla, vasakut kätt on raamatukogu lugemissaalide uks.
Perekonnal on
ilmselge soov ka raamatukokku siseneda, et vaadata, kuidas see välja näeb; minul
mitte eriti: millegipärast on mul alati tõrge minna kuhugi, kuhu mul pole luba
või kutset astuda. Võib-olla on see isegi veidi veider, näiteks kirikutesse
astun ma võimaluse korral ju ikka sisse, aga mõnda õppeasutusse või siin
raamatukokku ei söanda, kui lubavat paberit näpu vahel ei ole. Olen valmis kaaslasi
ukse taga ootama – mingu ja vaadaku. Aga lõpuks jääb see plaan neilgi siiski
katki.
Tuleme üles tagasi. Kui raamatukogu loodeservas oli astmestiku otsas üsna kitsas ala, siis siin, edelas, hoopis laiem ja siin on ka mingeid väiksemaid ehitisi (fotol vasakul).
Samal seinal ripub tahvel raamatukogu tööaegadega. Ilmselt just siit küljest enamasti raamatukokku tullakse, lähedal on ka 14. liini metroo- ja ka RER-jaam, mille nimi ikka Bibliothèque François Mitterrand. Üks peatus edasi, 2007. aastal avatud lõppjaama Les Olympiades juures, on pealegi Pariisi ülikooli Tolbiaci keskus.
Just seda lõiku
kirjutades saan täiendada esimese reisipäeva postituses kirjeldatud vaadet
Sacré-Cœuri esiselt Montmartre’il: sealt paistsid Les Olympiades’ tornid
kenasti kätte ja olid mulle mõistatus: et mis kõrged majad need küll on. Tegemist
oli siis projektiga, mille nimi Italie 13. Selle sisuks oli „halvasti
ehitatud“ piirkondade kapitaalne, kuulsa šveitsi-prantsuse arhitekti Le
Corbusier’ stiilis ümberkujundus 13. linnajaos, avenue d'Italie
läheduses, sellest ka projekti nimi. Aga valminud tornid langesid terava
kriitika alla ja uus president Valéry Giscard d'Estaing tõmbas 1974. aastal Italie
13 projektile piduri peale. Kavandajad olid lootnud, et linnaossa kolivad
jõukad inimesed, paraku hakkas seda peagi asustama hoopis Vietnamist ja Hiinast
tulnud mitte just heal järjel rahvas, sest kuna ehituskvaliteet polnud suurem
asi, maksis elamispind siin vähem kui mujal linnas. Viimastel aastatel on
mitmed tornid siiski läbi teinud põhjaliku ümberehituskuuri ja saanud hinnatumaks
eluasemeks. Aga Pariisi arendamisel võeti sellest projektist õppust ja edasised
arendused on olnud vähemalt kõrgusse tungimiste mõttes vaoshoitumad. Nii läks päris
Les Olympiades’ lähedal käima Paris Rive Gauche ehk Vasakkalda-Pariisi
projekt, mille osad on ka Mitterandi raamatukogu ja ...
... raamatukogu naabermajad.
Pilk jõe poole.
Kõnnime piki raamatukogu
jõepoolset serva enne mainitud ...
... jalakäijate sillani, mis meenutab eemalt vaadates küljelt suurt suurendusklaasi või läätse. 2006. aastal avatud sild on linna piires Seine’il 37. ja kõige uuem. Esialgne nimi oli sillal Passerelle Bercy-Tolbiac, enne avamist ristiti aga Pariisi meeri Bertrand Delanoë ettepanekul nimega Passerelle Simone-de-Beauvoir. Simone Lucie Ernestine Marie Bertrand de Beauvoir (1908–1986) oli Prantsuse kirjanik, filosoof-eksisentsialist, poliitikaktivist ja feminist. Silla avamisel 13. juulil 2006 osales Beauvoir’ kasutütar filosoofiadoktor Sylvie Le Bon-de Beauvoir.
Silla kesksille,
mille arhitektid Dietmar Feichtingeri arhitektuuribüroost nimetasid peltinée’ks,
on terasest, kaalub 650 tonni, on 106 m pikk ja 12 m lai. See pandi kokku
Alsace’is, Eiffeli kompanii tehases Eiffel Constructions métalliques,
toodi veeteid pidi Pariisi ja vinnati siin öisel ajal kahe tunniga kohale.
Jalgratturitele ja jalakäijatele mõeldud sild on kolmest varasemast Pariisis üle Seine’i kulgevast jalakäijate sillast (Passerelle Solférino, Pont des Arts ja Passerelle Debilly) suuresti erinev ja tehtud nii, et sillale ja sillalt ära saab nii tänavapinna kõrguselt kui ka tänava ääres asuvatelt kõrgematelt rajatistelt, sealhulgas ka Mitterandi raamatukogu väljakult.
Just sellele
harule astumegi ...
Sillalt on kenad
vaated kaide äärde pargitud laevadele ning ...
... naabersildadele. Allavoolu on meile juba tuttav Bercy sild, paistab ka samuti enne mainitud ministeeriumihoone.
Hakkab vist
juba üksluiseks minema, aga Tolbiaci tänav, sild ja metroojaam on nime saanud
ikka jälle lahingu järgi, sedapuhku on tegemist väga ammuse sündmusega, milles
Clovis I juhitud frankide vägi lõi 496. või hoopis 506. aastal alemanne.
Ennevanasti kutsuti lahingupaika Tolbiacum, praegu on seal Nordrhein-Westfaleni
liidumaa linn Zülpich.
Pont de
Tolbiac otsustati
juba eksisteerinud pont National’i ja Pont de Bercy vahele
ehitada Ida-Pariisi laienemise aegu 19. sajandi teisel poolel. Viie elliptilise
kaarega 168 m pikk sild valmis 1882. aastal. 1943 lasksid brittide lennukid
silla puruks.
Pont
National (1853–1870 pont
Napoléon-III) on samuti viie kaarega, kividest laotud sild pikkusega 188,5 m. Sild
ehitati aastail 1852–1853 (arhitektid Couche, Petit, Gaspard ja Netter) Pariisi
kitsarööpmelise ringraudtee (Petite Ceinture) jaoks, 1936. aastal laiendati
sedagi silda kaks korda, 34 meetrini.
Kergliiklussilla raamatukogupoolse otsa kõrval on väike (vabaõhu)kohvik, kus hulk inimesi ilusast ilmast rõõmu tunneb.
Üks näide teede
hargnemisest passerelle’il.
Veel paar jõel seisvat alust: see ujuv ujula kannab USAs sündinud prantsuse laulja, tantsijanna ja näitleja, rassismivastase võitluse aktivisti Josephine Bakeri (1906–1975) nime, ...
Tagasivaade: vastu valgust küll, aga Mitterandi raamatukogu neli „hiigelraamatut“ mahuvad ometi ühele fotole ära.
Aga ees on meil 12. linnaosa (12e arrondissement) ja kuna mul on käepärast sellest päris tore skeem (allikas: Wikimedia), panen sellegi siia. Kulgeme ju peagi läbi peaaegu terve linnaosa lõunakaarest põhjatippu, pealegi suure osa jala.
Silla
Bercy-poolselgi otsal on mitu
mahatuleku-
teed, ...
teed, ...
... millest
keskmine ja kõige laiem viib üle liiklusrohke Quai de Bercy ...
... otseteed Bercy parki (Parc de Bercy). See avalik roheala 12. linnaosas loodi samuti president François Mitterrandi Pariisi ümberehituskava raames. Varem veiniladude all olnud park on oma kogupindalaga 13,9 hektarit suuruselt kümnes park Pariisis.
Park rajati aastail 1993–1997, osalesid arhitektid Bernard Huet, Madeleine Ferrand, Jean-Pierre Feugas ja Bernard Leroy ning maastiku-
kujundajad Ian Le Caisne ja Philippe Raguin. See koosneb kolmest jalakäigu-
sildadega ühendatud osast. Need on „Romantiline aed“, kus ka kalatiigid ja düünid, taimede elule pühendatud „Lillepeenrad“ ...
... ja „Aasad“, suurte
puudega ümbritsetud lagendikud.
Pargi kirdenurgas
tegutseb Prantsuse filmiarhiivi Cinémathèque Française (arhitekt Frank
Gehry), pargis asub ka lõbustusvahendite muuseum Musée des Arts Forains.
Sellele terrassile, kuhu me satume, lõi Alžeeria juurtega prantsuse skulptor Rachid Khimoune 2001. aastal 21 skulptuurist koosneva installatsiooni „Maailma lapsed“.
Me kõnnime siiski
pargist vaid põgusalt läbi...
... ja laskume Joseph Kesseli tänavale (rue Joseph-Kessel; Joseph-Kessel (1898–1979) oli leedu-juudi juurtega prantsuse ajakirjanik ja kirjanik, kes osales lendurina mõlemas maailmasõjas), ...
Kirjutasin juba
varem, et täna pärastlõunal on reisijuhi taktikepp kindlalt Reinu käes: tema
pakutud oli Mitterandi raamatukogu ja on ka see koht, kuhu nüüd jõuda püüame.
Ta on siin korra käinud, püüab nende mälestuste järgi kohale jõuda – ja jõuabki
väga edukalt. Sõidame kuus peatust ja tuleme maha Louis Braille’ peatuses
samanimelisel kitsukesel tänaval. Louis Braille (1809–1852) oli teadagi see
mees, kes mõtles välja pimedate kirja, mida kutsutaksegi braille’ kirjaks
või lihtsalt braille’ks. Mees oli ka ise pime – varases
lapsepõlves juhtunud õnnetuse tagajärjel.
Veidi kõndimist – ja siis näeme üle Doktor Arnold Netteri avenüü (l'avenue du Docteur-Arnold-Netter) kulgevat sillakest: see võikski olla otsitu. Juste Arnold Netter (1855–1936) oli prantsuse arst ja arstiteadlane-professor, kes töötas pikka aega pediaatriaosakonna juhatajana siin lähedal asuvas Armand-Trousseau haiglas.
Mis muud, kui astume trepist üles sillale, Rein uurib siiski internetist, kas oleme õigel teel, ja muidugi ei jätta Tiiu ja Juhan e-maailmaga suhtlemata. Tiiu ja Reinu vahel on pildil näha värav ja sellel kiri: „Kuulimängu-
väljak“.
Ja mäng
parajasti käibki. On see pétanque
või miski muu sarnane, ei oska mina mõistagi kindlaks teha. Pétanque
tähendavat muide „jalad maas“.
Mina muidugi
kasutan pausihetke piltide klõpsimiseks. See on vaade põhjakaarde, Doktor
Arnold Netteri avenüüle.
Vastassuunas kannab tänav võib-olla nime l’avenue
du Général-Michel-Bizot; kuni 1962. aastani oli selle nimega terve tänav. Pole
raske arvata, et härra Bizot oli sõjaväelane, täpsemalt insenerivägede kindral
Michel Bizot (1795–1855), sõjaväeinsenere koolitanud õppeasutuses École
Polytechnique komandant. Bizot hukkus Krimmi sõjas Sevastoopoli piiramisel.
Tänav sai tema nime 1916.
Äratab tähelepanu, et üks parkiv auto on kohalike lindude meelepaha alla sattunud – või võistlevad nad lihtsalt täpsus-
laskmises...
... idakaares aga selline. Märkimist väärib maaling foto paremas servas näha majal. Ja muidugi ka see, et rada näib olevat tihedasti kasutusel.
Rein on jõudnud kindlale arusaamisele, et oleme tõesti seal, kuhu ta jõuda tahtis. Ja tegelikult kinnitab seda ka silt teepiirdel: Coulée verte René-Dumont, René Dumonti roheline rada. René Dumont (1904–2001) oli agronoom, sotsioloog ja ilmselt üdini roheline poliitik, kes kandideeris 1974. aastal koguni Prantsuse presidendiks, kogus 1,32% hääli, aga sai kampaania käigus teha vinget ökoloogilise mõtlemise propagandat. Teda on peetud ka Prantsusmaa rohelise partei esiisaks. Küll pole mul õnnestunud leida, kas Dumontil on tema nime kandva rajaga ka mingi otseseos või on see rada nimetatud lihtsalt suurmehe auks.
Olen näinud päris kõvasti vaeva, et rajast väheke rohkem teada saada, aga ega ma eriti edukas ole olnud. Midagi siiski: esmalt panen siia blogipostitusest võrgupaigas https://paris-inspired.com/2013/06/09/paris-has-green-eyes-a-prose-poem-for-the-promenade-plantee-paris leitud kaardi. Postituse autor kirjutab, et nägi raja leidmisega hullu vaeva ja seepärast tegi ise kaardi. See on tore ja postituses on ka rohkesti kenasid fotosid. Paraku puuduvad nii siin kui ka teistes analoogilistes postitustes viited, kus kohal just üks või teine foto on tehtud. Ja paraku pole mina ses suhtes sugugi kuigivõrd parem...
Teine, palju skemaatilisem kaart veel (http://i57.servimg.com/u/f57/17/84/51/86/t4210.jpg). Selle skeemi hea omadus on tingmärgid, ainult et kaart on jälle prantsuskeelne... Igatahes saan siin kinnitada, et meie jõudsime rajale kõige parempoolsema oranži ruudu juurest, kust kõndisime kuni läänepoolse otsani. Nii et enam-vähem kolmveerand roheteed sai läbi käidud. Asume sellele matkale 16.10.
Coulée
verte René-Dumont või
lihtsalt Coulée verte või vahel ka Promenade plantée
(puudega ääristatud jalgrada) on 4,7 km pikk ja kulgeb mööda kunagist
raudteetrassi, millel rongid viisid rahvast ja kaupa alates 1859. aastast Bastille’st
läbi Vincennes’i Verneuil-l'Étang’i. Detsembris 1969 ühendati lõik
Vincennes–Verneuil-l'Étang RER-raudtee A-liiniga ning Bastille’–Vincennes’i
lõik lihtsalt hüljati. Vincennes’i mets (Bois de Vincennes) on
samasugune populaarne roheala Pariisi kagunurgas kui meile ehk rohkem teada Boulogne’i
mets (Bois de Boulogne) linna lääneservas.
Philippe Mathieux
ja Jacques Vergely kujundasid sellele mahajäetud maaribale 1988. aastal
mitmekesise kitsukese roheala, mis avati 1993. aastal ikka jälle kui osa
president François Mitterrandi Pariisi ümberehituskavast.
Aga fotol näha
põõsast pildistan kui minu teada lodjapuud – arvan seda õite järgi. Kodus
kontrollin oma ülemuse teosest, „Eesti taimede kukeaabitsast“ üle – ei, ei ole
lodjapuu, lehed ei klapi. Küsin siis ülemuselt endalt ja saan teada, et päris
lepikusse mu määramine siiski ei läinud: on küll lodjapuu, ainult et mitte
harilik, vaid villane lodjapuu.
Minu arvates
kulgeme me sel rajal kogu aeg umbes ühel kõrgusel, suuremate tõusude või
laskumisteta. Ometi oleme me aegajalt vaata et oma kümme meetrit ümbritsevast
kõrgemal, teisal läbime tunneleid. Nii et ju siis on Pariisi 12. linnaosa
maapind selles lõigus omajagu künklik ja vaheldusrikas. Teisel skeemil ongi eri
värvidega esile toodud need osad roherajast, mis on tänavaga samal tasapinnal,
need, mis on kõrgemal, ning need, mis madalamal.
Sellel ja mõnel
järgmisel fotol oleme jõudnud tänavaga üsna samale kõrgusele, alustasime ju
mitu meetrit kõrgemalt. Kui enne arvasin Mitterandi raamatukogu kõrval James
Joyce’i pargis ühe „riiuli“ kohta, et see võiks olla putukahotell, siis
see siin on seda päris kindlasti. Kas „võõrastemaja“ mõni tuba ka hõivatud on,
jääb muidugi kahjuks uurimata...
Kõrvuti kasvavad looduslikud
taimed ja aialilled, ...
... kohati ka kenasti
kujundatud peenardel.
Õige mitmes kohas
on meenutusi, et see on olnud raudtee: siin lausa relsid.
Ilmselt on ka see
kobakas mingi raudteeatribuut, aga ma ei tea, mis just nimelt. Aga see
on ka üks koht, kus saab otse tänavalt Coulée verte’ile tulla.
Veidi maad edasi
juhatab elulõngadega kaunistatud aiake ...
... hakkab paistma
juba järgmine tunnel. Eelmine tunnel tundus läbi minevat tee alt, selle
kohal seisavad lausa majad.
Teisel pool tunnelit ootavad ees jälle kord roosad
õied.
Trepp süvendist välja.
Verstapost: Bastille’ni on veel 2,65 km, 750 m
pärast tuleb aga roheraja üks enim pildistatud kohti, Reilly park. Sellelt
fotolt on kenasti näha, et osal Rohelisel rajal saab jalakäiguteega rööbiti sõita ka jalgrattaga.
Vaatetorn; ...
Ja veel üks tunnel;
peagi selgub, et selle raja viimane, ...
... kõige pikem
...
... ja väga põneva
seinakattega. Vaevalt, et see on kuidagi juhuslikult laotud, ju on siingi
peidus ka mingi õpetusiva.
Reipal sammul edasi.
Saabume väikesele purskkaevuga väljakule, mis on koos järgneva tänavaga vist ainus koht terve Rohelise raja jooksul, kus kõrval on mootorsõidukeid. Väljakukese nime ma leida ei oska.
Väljaku teisest servast algab tore 390 m pikkune Allée Vivaldi. Ei teagi, kuidas seda tuleks tõlkida: prantsuse allée ei ole vist allee; üle ingliskeelse tõlke tundub see pigem tähendavat käiku või löövi.
Aga tegelikult on see tänav vägagi allee või promenaad: kummaski servas üsna kitsas ühesuunaline autotee, keskel aga lai jalakäiguala hoolitsetud muru, kenade puude ja pinkidega.
Tänav valmis 1991. aasta suvel, 1980ndate lõpus ette võetud 12,5-hektarise ZAC Reuilly linnaala kapitaalse ümberehituse käigus. Pole vist vaja lisada, et nime sai ta muidugi Itaalia helilooja Antonio Vivaldi (1678–1741) järgi; nimevaliku põhjuste või ajendite kohta ma jälle midagi teada ei saa.
Seegi pilt on Vivaldi promenaadilt. Mina multikaid ei tunne, nii et ei tea, millisest see stseen pärit võiks olla.
Kohe Allée Vivaldi järel tuleb park, mida enne seoses verstapostiga korra mainisin kui Coulée verte üht kõige rohkem pildistatud kohta: Reuilly-Paul-Pernini park (Jardin de Reuilly-Paul-Pernin), kuni 2014. aastani Reuilly park. Meie vaatame seda parki küll ainult ülevalt, üle roheala kaarduvalt sillalt (arhitekt Pierre Colboc ja insener Ghassan Tayoun.
Reuilly park rajati kohta, kus enne oli olnud Reuilly jaam. Projektikonkursi tulemusena anti park kujundada juba mainitud arhitektile Pierre Colbocile, kes võttis kampa maastiku-
kujundaja Thierry Loufi ja aasta hiljem läks ehituseks. Mõni aeg hiljem pandi üle pargi sild – seoses Coulée verte’i kujundamisega.
Pargi suurus on
kokku 15 200 m², suuremad rohealad 12. linnajaos on veel ainult
Vincennes’i mets ja enne põgusalt nähtud Bercy park. Olulisem osa pargist on
kerge kallakuga 4200-ruutmeetrine poolringikujuline muruplats, mille ümber on
väikesed teemapargid.
2014. aastal sai
Reuilly pargist Reully-Paul-Pernini park, kauaaegse (1983–1995) 12. linnaosa
meeri Paul Pernini (1914–2006) mälestuseks.
Rue Jacques
Hillaireti väljakul silla
Bastille’ poolse otsa juures ...
... on päikesekell
(autorid Régine ja Jean-Loup Doucet).
Teisel pool seda
väljakut on veel üks väike sild, ...
... mis viib üle Montgallet’
tänava (rue Montgallet).
Siis sukeldub Coulée
verte „poolekslõigatud“ maja vahele, ...
... et kohe rohelisena
jätkuda.
Lopsakate taimedega lillealal tundub olema „võimuvahetuse“ aeg: ühed lilled on just ära õitsenud, teised pole veel jõudnud puhkeda.
Nüüd oleme kuni lõpuni kunagisel kõrgel raudteetammil ja siit saab muu hulgas uurida eri ajastute katuseid ja korstnaid.
16.40 oleme Bastille’st veel 1,5 km kaugusel;
Reuilly pargi juurest oleme edasi tulnud 250 m.
Huvitav kuppelkatus aastal 1900 kunagise vangla asemele rajatud Abeli tänaval (rue Abel). Tänav on saanud nime Norra matemaatiku Niels Henrik Abel (1802–1829) järgi.
Veel üks maja,
mida püstitades on tulnud keskele „kuristik“ jätta, et rohetee alles jääks.
Samas on trepp
rajale tulekuks ja sealt lahkumiseks.
Infotahvel annab teada, milliseid puid ja muid taimi Pariisi
parkides kasvab ning millised loomad siin elavad.
Oleme jõudnud
üsna pikka suhteliselt ühelaadse kujundusega parki. Lihtsalt mõnes lõigus
on rada kitsam, ...
Rohkesti on istumiskohti
ja sõrestikud kasvavad suve jooksul küllap ronitaimi täis.
Majaderida raja kõrval on kokku pandud küll omavahel
suuresti erinevatest „legoklotsidest“.
Üks peaaegu
väljaku mõõtu koht ...
... on tegelikult
sild üle risttee.
Siis jälle kitsamaks
ja jälle roosaks.
Verstaposti
juures, kus Bastille’ni jääb veel 850 meetrit, ...
... kasvab keegi,
kes meenutab mulle bambust – või on see äkki hoopis mingi kiirekasvuline
pajuliik.
Väike näide taristust.
Elumajade vahele on õige kõhnana pressitud uusromaani-stiilis Saint-Antoine des Quinze-Vingts’i kirik (L'église Saint-Antoine-des-Quinze-Vingts), ehitatud 1902–1903. Fassaad vaatab Ledru-Rollini avenüüle (avenue Ledru-Rollin), aga sisse pääseb ka Traversière’i tänavalt (rue Traversière).
Ledru-Rollini
tänav ja sellel paiknev metroojaam on saanud nime jurist Alexandre Auguste
Ledru-Rollinilt (1807–1874), kes oli radikaalne rahvusassamblee liige ja
ajalehe La Réforme
asutaja.
Kui viit näitab,
et Bastille’ni on veel 500 m, märkame midagi, ...
... mis annab
põhjust veidi enne kella viit trepist alla tulla.
Näeme nüüd ka ära, mille turjal oleme juba mõnda aega kõndinud: see on le Viaduc des Arts (ehk tohib tõlkida „kunstide viadukt“?). Näeb välja nagu midagi üsna vana, aga ülesvuntsitut – ja eks see nii olegi. Varem oli selle rajatise nimi la Viaduc de Bastille ja siis kulges sellel muidugi meile juba teada Bastille–Vincennes’i raudtee. 1988 joonistas arhitekt Patrick Berger viadukti rehabiliteerimiskava. Kui viadukti peal on Promenade Plantée, siis viadukti sees hulk kunstigaleriisid ja poode.
Tänav, mille servas viadukt kulgeb, on Daumesnili avenüü (avenue Daumesnil) ja siin ristub see juba mainitud Ledru-Rollini avenüüga. Üle kuue kilomeetri pikk avenüü sai 1864. aastal oma nime parun Pierre Daumesnili (1776–1832) järgi. Parunist kindral kaitses aastail 1814–1815 Vincennes’i lossi, mille juurde tänav lõpuks jõuab.
1853. aastal ehitatud viadukt on poolteist kilomeetrit pikk ja selle on kokku 64 võlvi. 1979. aastal leidis aset põhjalik arutlus, mida juba kümme aastat jõude seisnud kolakaga peale hakata: kas lõhkuda ta maha ja ehitada asemele hulk maju või rajada sellele promenaad. Peale jäi teadagi teine võimalus, kui 1983 hakkasid Jacques Vergely ja Philippe Mathieux rajama Rohelist teed. Patrick Bergeri 1988. aastal tehtud projekti järgi ellu äratatud võlvidest esimesed avati juba 1989, põhiosa aastail 1994–1997. Kaartesse ehitatud poodide, galeriide ja kohvikute pindala varieerub vahemikus 150–460 m².
Põhjus, miks me siin viaduktilt alla tulime, on aga Daumesnili avenüü vastasküljes: kohvik nimega Les Artisans, Käsitööliste kohvik.
Arvame nimelt
üksmeelselt, et pika kõnni peale kuluks ära väike jook.
Kohvik on jälle toreda
interjööriga, ...
... ära kulub ju
ka väike puhkus –...
... saame soovitu
kätte: kes õlle, kes roosa veini.
Kui jälle tänaval oleme, arvan, et siiski tuleks ka Viaduc des Arts’i ots üle vaadata. Nii et ruttan taas trepist üles. Kiired pildistused: vaade meid võõrustanud kõrtsi poole, ...
... Rohelisele
teele ...
... ja viadukti otsatrepile.
Seda mööda tulen uuesti
tänavale.
Rohelise tee käsulauad.
Ja siis jälle
edasi, Bastille’ ooperi-
teatri ja väljaku poole. Kell on nüüd 17.35.
teatri ja väljaku poole. Kell on nüüd 17.35.
No comments:
Post a Comment