Uni ööl vastu 14.
augustit Reykjavíki all-linna apartemendis nr. 203 on üsna kosutav, Ärkan
alles kellahelina peale 6.55, nii et küllap maganuks ma muidu väheke veel. Kuus
inimest kahe duši kohta pole just vähe, aga saame hakkama. Hommikusöök tuleb
selles öömajakohas oma varudest: natuke putru, natuke võileiba.
Olen
SMS-ühenduses tütar Tiiuga: Kanter on eile saanud hõbeda ja Rasmus Mägi võitnud
oma poolfinaali. Tore!
Ärasõit on
plaanis kell 9, aga jääb natuke venima, sest kaks vanaprouat on kadunud. Läinud
kell 6 linna ja lubanud 8ks tagasi tulla, aga pole tulnud. Ja mobiiltelefone
neil pole. Küllap on Ivi otsus õige: prouadele jäetakse kiri ja apartemendi
võti; ülejäänud seltskond läheb teele. Sest järgmise öögi oleme ju sama
hotellis ja seda ei usu küll keegi, et kahe Eesti prouaga saaks rõõmsas
Reykjavíki linnas midagi halba juhtuda. Ju läksid lihtsalt natuke vales suunas.
Aga ei hakka
salgama: jõuan mõelda (ja mis veel hullem – kellelegi vist ka öelda), et
oi-oi-oi, mis küll edasi hakkab saama, kui juba linnas tee sõlme läheb. Juba paar
päeva hiljem saan aru, kui rumal ma olen: eakad prouad on vaata et kõige
vintskemad ja kogenumad matkajad terves rühmas. Lihtsalt tegijal juhtub.
9.10 stardime, ilm on ilus, päike paistab ja +11 kraadi
on korralik Islandi suvesoe. Lahkume linnast mööda Laugavegurit ja selle
jätku, hoopis laiemat Suðurlandsbrauti. Selle ääres on hulk põnevaid
kohti, kus ma küll käinud pole: loomaaed, kuhu Jón Gnarr lubas jääkaru hankida,
botaanikaaed, hulk spordirajatisi, perepark. Suurem osa sest toredusest on koha
leidnud Laugardaluris, kus – nagu eelmises postituses kirjas – kunagi
naised pesu pesid. Rohketest hotellidest ja ametiasutustest suure tänava servas
ärme parem räägime.
Täna läheme Kuldsele Ringile (kaart portaalist http://www.twouptravels.com), kus ei jää naljalt käimata ühelgi turistil, kes natuke rohkem kui paariks tunniks Islandile tuleb. Ja esimene paik on islandlaste kõige püham koht: Parlamendi või Tingide väli, kohalikus keeles Þingvellir. Iseasi muidugi, kas ja kui hästi eestlane seda nime kokku suudab lugeda, aga kes on Islandist väheke midagi kuulnud või lugenud, on seda nime kindlasti kohanud.
(Väike
kõrvalepõige häälduse juurde; neid tuleb hiljem veel, sest ma olen suure ja
parima tüki oma elust töötanud raadios ning teinud päris palju intervjuusid ka
mitmest kandist pärit välismaalastega – ja alati olen ikka püüdnud
intervjueeritava nime hääldada enamvähem nii nagu inimene ise. Ei salga: see on
olnud raske ülesanne, eriti muide taanlastega, kes pole läbi ajaloo olnud
pehmelt öeldes just islandlaste suurimad sõbrad... Just selle raadiotöö tõttu
on mul see kiiks kõvasti küljes, et kui kuulen näiteks ringhäälingus kedagi rääkimas,
kes pole näinud vähimatki vaeva nimede korrektse hääldusega, siis hakkan
sügelema. Mis parata, hullusel on palju erivorme...
Islandi nimedega
on ka päris raske. 2010. aastal sain küll lausa Vikerraadiost auhinna, kui
suutsin enamvähem õigesti hääldada toona nii tähtsa vulkaani Eyjafjallajökulli
nime. Aga ikka teen avastusi, mõne sellelgi reisil… Küll pole mulle avastus, et
kaks võõrast tähte islandi tähestikus, þ/Þ ja ð – teises fondiga đ –,
tuleb laias laastus hääldada vastavalt nagu inglise keele helitu ja heliline
th.)
Muidugi räägib
Ivi sõidul Þingvellirisse Islandi ajaloost ja eelkõige nende tegelikult
ikka tõesti imepärasest parlamendist. Ma olen Islandi rahva imetleja,
ehkki ei saa neist kohati kohe üldse aru. Ja see parlament üks selle imetluse tähtsaid
osi. Et mitte umbes sama teksti uuesti leiutada, panen siia väikeste muutustega
osunduse mu enda 2008/09 kirjutatud loost:
Millalgi
asutusperioodi lõpul – tinglikult aastal 930 – tuli kokku Alþingi, mida peetakse maailma vanimaks
parlamendiks. Sellel osales mõnikümmend pealikut ehk goðar’it, aga
lisaks ka neid saatnud tavalised talumehed, reeglite kohaselt iga üheksas. Kuna
kokku oli talumehi Islandil sel ajal 4500 ringis, siis oli kohal julgelt
pooltuhat meest. Ja neilgi olid saatjad kaasas, nii et Alþingi polnud
mitte ainult oluliste otsuste tegemise, seadusloome ja kohtupidamise koht, vaid
üksiti ka suur üldrahvalik kokkutulek, kus näiteks mõnigi leidis endale
elukaaslase.
Keskne
tegelane Alþingi‘s oli
kolmeks aastaks valitud lögsögumaður ehk seadusekõneleja, kelle üks
ränkraskeid kohustusi enne kirjakeele teket oli seadusi peast teada ja suuta
vajalikke kohti koheselt ette kanda.
Seesama Alþingi võttis esimesel
aastatuhandevahetusel vastu ristiusu. Ja muidugi tekkis siis ka raamatuvajadus.
Miks Island kaldus kõrvale tollasele kirikule tavapäraselt ladina keelelt,
sellele on pakutud mitmeid seletusi. Minule meeldib neist enim see selgitus, et
Islandi kirikumehed, ehkki muidugi “kultuurses Läänes” koolitatud, olid pigem
talumehed kui elukauged skolaarid ning üsna tolerantsed ka traditsioonilise
paganliku religiooni suhtes. Tegelikult olevat kristluse vastuvõtt olnudki üks
suur konsensuslik kompromiss: ristikirik tuli küll saarele, aga koduseis oludes
tohtis jätkata ka paganlikku praktikat.
Kindlasti tasub
igal Islandi- ja Þingvelliri-huvilisel üle lugeda Halldór
Laxnessi (loe: lahsnes) „Islandi kell“, kus Tingide väli on oluline
tegevuspaik. Romaanis on üsna palju juttu ka sellest, kuidas toona seal kohut
peeti ja kuidas otsuseid ellu viidi. Tänapäeva keeles öeldes toona täidesaatvat
võimu polnud ja nii pidid iga kohtuotsuse puhul asjaosalised ise selle eest
seisma, et otsus täidetud saaks. Praktikas tähendas see seda, et võimsa
toetajata lihtinimesel oli raske, kui mitte võimatu saavutada kohtuotsuse täitmist,
kui tema vastane oli mõjukas isik.
Ivi räägib, et
sellest samast „Islandi kellast“ ehk nii hirmuäratavana tunduvas Þingvelliri
uputusaugus leidis pika ajaloo jooksul oma otsa siiski ainult 17 naist, kelle
patuks olid enamasti abielurikkumine või verepilastus; kõigi patuste või
“patuste” nimed, muide, on teada. Põletatud nõiad olid tavaliselt mehed, ainult
üks naine nende hulka oligi sattunud. Ent eks neid vargusega vahele jäänute
sõrmekesi ja käekesi raiutud väljadel ikka tõesti omajagu, tihti ka üsna
piinarikkalt, sest timukad olid sageli napsised amatöörid.
Þingvellir valiti
parlamendi kohaks kindlasti ka tema asukoha tõttu muistsete teede ääres:
ratsanik jõudis Lõuna- ja Lääne-Islandi põhiasulatest siia vabalt päeva
jooksul. Kaugemalt tulijail oli muidugi keerulisem: nemad pidid tulema üle
mägismaa ja teekond kusagilt idast või kirdest võis kesta kaks nädalat või
kauemgi. Ent küllap mängis valikus oma rolli ka paikkonna loodus, mis isegi
Islandi maastike niigi erilises reas täiesti isemoodi.
Ohohoo, milline pikk fotodeta heietus! Tasapisi olen teel püüdnud ka pilte klõpsida, aga kuna tänasest peale istume „seadusejärgses“ neljandas pingireas, mitte teises, nagu eile, on võimalused kehvapoolsed. Ühe pildi söandan siiski üles riputada: muidu ilusasse ja üsna klaari taevasse ilmub 9.45 paiku kummaline madal ja paks pilv. Läheb natuke aega, enne kui aru saan, et see on Þingvallavatni, Islandi suurima järve kohale tõusnud (või laskunud) udu. Mis tähendab, et hakkame kohale jõudma. Kuidagi ei suuda loobuda kiusatusest panna siis kirja ka maakonna nimi, kus parajasti oleme: Bláskógabyggð – kes soovib, võib proovida kokku lugeda!
Veidi enne 10 tuleme bussist maha ja buss sõidab meile vastu madalamasse parklasse, naljaga pooleks öeldes Euraasiasse, sest ülemine parkla on ju Ameerikas: just Þingvellirist jookseb läbi kaht mandrilaama lahutav lõhe, mis laienevat iga aasta paari sentimeetri jagu.
Sissejuhatuseks
tasub üle vaadata Þingvelliri infopunkti juures olev ümbruskonna makett.
Suurim veesilm on mõistagi Þingvallavatn, selles veidi põhja poole jääb Þingvellir
ja lõuna poole Hengilli vulkaan, mis küll aktiivne ja varustab
geotermaalenergiaga Edela-Islandilt, aga pole juba umbes 2000 aastat pursanud.
Tagaplaanil olev valge mütakas on Langjökulli liustik, mida me varsti
eemalt ka ise reaalselt näeme, ning suur jõgi maketi paremas servas Hvítá,
millel asub meie tänane teine objekt Gullfoss. Punasega on tähistatud teadagi
asulad. Suur punane laik vasakul mere ääres on muidugi Reykjavik,
Hengilli jalamil on aiandusküla Hveragerði, kust õhtupoolikul läbi
sõidame. Ölfusá jõe ääres, mis algab pärast Hvítá ühinemist Sogi jõega, on Selfoss,
mere ääres lõunarannal Eyrarbakki ja Stokkseyri, millest esimeses
on meil põgus peatus homme.
Þingvellir sai 1928. aastal rahvuspargiks nii oma ajaloolise tähtsuse kui ka riftioru erilise tektoonilise ja vulkaanilise maastiku tõttu. Muidugi on see Islandi vanim rahvuspark ja selle alla kuulub peale Tingide välja ja selle ümbruse ka Þingvallavatni järve põhjaosa. Oma 84-ruutkilomeetrise veepeegliga on Þingvallavatn Islandi suurim järv, millel sügavust kuni 114 m.
Fotol järve
voolava jõe nimi on Öxará (tõlkes „kirvejõgi“). Sellega paralleelsest
kahest järvesopist tagumine kannab nime Silfra; väidetavasti on
see sukeldujate ja snorgeldajate lemmikkoht. Ainuke väljavool Þingvallavatnist
on järve lõunaotsas: Sog – paar lõiku tagasi mainisin seda jõge:– seal, kus Sog
ühineb Hvítága, algab Ölfusá.
Järve kuulsaim
kala on mägihõrnas ehk arktika paalia.
Ameerika ja Euraasia lahknemisest tunnistust andvaid lõhesid on siin mitu ja suurim neist, Almannagjá („igamehekuristik“), annab välja tõelise kanjoni mõõdu. Maavärinad pole selles pühas paigas sugugi haruldased.
Kanjonisse saab
vaatekohast laskuda mööda laia estakaadi.
Laskudes ei oska kõrguste
vahet õieti adudagi, ...
... selleks on
vaja üle õla tagasi vaadata.
Pole siin ühtigi
ainult paljad kaljud: floora on madalake, aga kenasti värvikirev.
Kõnnime mööda
kanjonit edasi, ...
... sein vasakul
on kui plokkidest laotud: kihid annavad tunnistust hulgast
järjestikkustest laavavooludest, mis maapinda aina paksemaks kasvatasid.
Üle väikeste lõhede
viivad sillakesed, ...
Stendilt on näha, milline elu parlamendi tegutsemisajal Þingvelliris käis. Väli muutus tõeliseks Islandi (kultuuri)keskuseks, kuhu oli kokku tulnud tuhandeid inimesi. Nad rajasid eelmistest aastatest jäänud alustele onnid (búðir): kividest ja turbast seinte ning ajutiste katustega lühikeseks ajaks sobivad elupaigad. Onne oli nii kanjonis kui ka jõe mõlemal kaldal.
Nagu juba öeldud,
ei tulnud kohale sugugi mitte ainult need, kel oli otseselt pistmist seaduste
arutamise või kohtupidamisega: oma teenuseid ja kaupu pakkusid kaupmehed,
mõõgateritajad, nahaparkalid, õllepruulijad. Vahetati uudiseid lähedalt ja
kaugelt, mängiti, peeti pidu. Klounid andsid etendusi, rändtöölised otsisid
talumeeste seast tööandjaid, hulkurid kerjasid. Siin kohtus kogu Island, just
nii pandi alus islandi keelele ja kirjandusele, mis on elanud tänaseni.
Puitlava, mille kohal lehvib Islandi lipp, on rajatud Lögbergile („seaduste kaljule“), kust lögsögumaður ehk seadusekõneleja oma kõnesid pidas. Eiki Nestori elu on võrreldes oma kauge Islandi eelkäijaga ikka väga lihtne!
Esialgne Lögberg
oli küll hoopis teisel pool jõge, aga pärast ristiusu vastuvõtmist otsustati
see üle tuua Almannagjá jalamile, kus kaljusein töötas kui looduslik võimendi,
nii et jutt jõudis kõigi asjasse pühendatute kõrvadesse. Otsuseid ja seadusi
vastu võtnud seadusnõukogus (Lögrétta) oli 146 meest: 48 goðar’it
ehk pealikut, 96 nõunikku ja kaks piiskoppi. Nemad pidasid nõu seaduste kalju
all, Neðrivellir’il ehk Alumistel väljadel.
Keegi reisikaaslastest ütleb Lögbergi kohale kiviplokkide vahelise augu kohta, et see on aken Ameerikasse.
Vaatame eemalt üle Öxarál vahutava kose alumise otsa. Kose nimi on tuletatud jõe nimest: Öxarárfoss ehk kirvekosk. Olen joa kohta lugenud, et see võib olla inimtekkeline: jõesängi muudeti, et tuua Tingide väljale rohkem joogivett.
Kose ees paikneb Drekkingahylur
ehk uputusauk. Nagu enne mainitud, polnud neid süüdi mõistetud naisi siiski
kuigi palju, kes selles veekogus oma otsa leidsid.
Siis on aeg
laskuda mööda laudteid alla viimasest nõlvast ...
... ning minna sildu pidi teisele poole
jõge ja üle lõhede.
Järve kohal on ikka veel madal udulaam.
Olen Þingvelliris
neljandat korda, aga eelmistel käikudel pole jõudnud 1930. aastal, parlamendi
1000. aastapäevaks ehitatud talumaja ehk Þingvallabæri juurde, kus tänapäeval
töötab rahvuspargi administratsioon, ega ka Þingvallakirkjat ehk Tingide
välja kirikut lähedalt vaatama. Muidugi pole praegune kirik originaal ehk 11.
sajandil pühitsetud pühakoda, vaid on ehitatud palju hiljem: 1859.
Kiriku taha tillukesele
kalmistule on maetud iseseisvus-
liikumise-aegsed poeedid Jón Hallgrímsson ...
liikumise-aegsed poeedid Jón Hallgrímsson ...
Jónas Hallgrímsson (1807–45) on sama mees, keda sai mainitud eelmises osas: et ta on nüüd Islandi 10000-kroonisel rahatähel. Eks tegelikult juba seegi asjaolu näita, et tegemist on tõeliselt populaarse ja armastatud luuletajaga. Jónas suri tegelikult Kopenhaagenis ja oli ka sinna maetud, aga II maailmasõja järgses iseseisvumiseufoorias otsustati põrm ümber matta kodumaale, islandlaste kõige pühamasse paika. Sellega oli hulk sekeldusi, mis viisid vaata et lausa Islandi ühiskonna rahvuslikku lõhenemiseni. Jónase suur austaja Sigurjón Pétursson nõudis, et poeet tuleb matta sünnikohta Öxnadalurisse, selle vastu oli riigi eliit eesotsas peaminister Ólafur Thorsiga, kes kuulutas, et luuletaja põrm on riiklik omand ja tuleb matta Einar Benediktssoni kõrvale Þingvallakirkja taha.
Paraku polnud
valitsusest asja ei ümbermatmist korraldama ega isegi mitte rahastama, nii et
suurema osa kulusid kattis ikkagi Sigurjón Pétursson. Just tema ajas ka
Kopenhaagenis asju, et Jónase põrm saaks välja kaevatud. Sellegagi oli rohkesti
sekeldusi, sest haud oli jõutud kaks korda üle matta. Lõpuks jõudis Sigurjón
poeedi maiste jäänustega Islandile ja viis need trotslikult Öxnadalurisse, ent
sealsed vaimulikud keeldusid matuseriitust läbi viimast. Kirst seisis nädala
kirikus, siis viidi ta lõunasse tagasi ja maeti 16. novembril 1946, Jonase 139.
sünni-aastapäeval, valitsuse valitud kohta. Kogu seda epopöad on üsna
irooniliselt kirjeldanud Halldór Laxness oma 1948. aastal ilmunud ja eesti
keeldegi tõlgitud romaanis Aatomijaam.
1996. aastast
alates tähistatakse Jónas Hallgrímssoni sünnipäeva kui islandi keele päeva. Nii
et ta on nagu Islandi Kristjan Jaak Peterson.
Einar
Benediktsson elas tüki
aega hiljem, 1864–1940, ja tema puhul selliseid seiklusi polnud. Öeldakse, et
tema luulel oli tähtis koht islandlaste rahvuslikus ärkamises. Einar oli
1902.–12. aasta Taani-vastase poliitilise liikumise Landvarnarflokkurinn
üks asutajaid ja 1896–98 ilmunud esimese Islandi päevalehe Dagskrá
toimetaja ning sõdis kõvasti selle vastu, et välisettevõtjad ei teeniks Islandi
loodusvarade arvel. Just Einar tõlkis islandi keelde Henrik Ibseni Peer Gynti.
Tasub lisada, et aastaid elas Einar Põhja-Reykjavíki kuulsas majas Höfðis,
mille juures teeme peatuse täna õhtul.
Üks väike detail loodusest. Kuulen reisikaaslasi arutamas, kelle junnid on kalmistul haudadel ja teedel. Olen päris kindel, et see on hanede „toode“. Tundub, et mind ei usuta: „Siin pole ju mingeid hanesid.“ Aga vastuseks läheb peagi lähikonnast salgake kaagutajaid lendu.
Ka siinpool jõge on mitu tektoonilisi muutusi kinnitavat lõhet, suuremad neist on Brennugjá ehk põletuskuristik (seal põletati surma mõistetud nõidu), Flosagjá (nimetatud orja järgi, kes läks lõhes vabasurma) ning Nikulásargjá (uppununa veest leitud purjus šerifi järgi). Mõneski riftis on väga puhas ja selge vesi.
Kui 1907. aastal ehitati üle Nikulásargjá Taani kuninga Frederick VIII visiidi puhul sild, tekkis mitmetest Euroopa legendidest indu saanud komme hakata vette münte viskama ja lõhe lõunaots hakkas sageli kandma nime Peningagjá („mündilõhe“).
... aga mündid
säravad veest endiselt vastu.
Ärasõit peaks olema kell 11, aga Ivi ja bussijuht on parkla suhtes teineteisest ilmselgelt mööda rääkinud. Pole ka ime, sest ülalt vaadates tunduski, et parklaid on väljal eri kohtades õige mitu. Nii on meil aega ilusat ilma nautida, ...
Tüüpiline Islandi maastik: vaadet piiravad vaid mäed, väljad on täis heinapalle. Tundub, et heinamaad on saagirohked, ehkki Ivi räägib parajasti just sellest, et umbes 40% Islandi mullast arvatakse olevat viimase 1100 aastaga ookeani uhutud. On tõendeid, et viikingite tuleku eel polnud saar sugugi nii metsatu nagu nüüd. Aga puit kulus laeva- ja elamute ehituseks, uute puude kasvu pärssis rohke karjatamine. Mõne sajandiga saadi sel moel metsast lahti ning otsemaid tuli oma võimu näitama vee- ja tuuleerosioon. Erosioonilõhesid on tõesti täis suurem osa Islandi mägesid.
Liigume laias laastus idakaarde. Þingvallavatni ümber on rohkesti linlaste suvemaju: siia on ju häid ja küllalt rohkeid teid pidi vaid paarkümmend minutit autosõitu.
2007. aasta reisi ajal kutsus meid sõidutanud bussijuht terve bussirahva oma suvilat kaema. Need väikesed majakesed on meie mõistes keset võsa. Hoonete juurde viisid vähemalt seal küll ikka erkpunased pinnaseteed.
Olen geoloogia alal paraku tume kui öö, aga söandan arvata, et küllap on see punane ka mingi purskekivim. Kohe tuleb meelde 3000 aastat vana ja 55 meetrit sügav kraater Kerið, millel käisime 2000. aasta reisi ajal. Punaste järskude nõlvade ja rohelise läbipaistmatu veega loodusime on samuti üks Kuldse Ringi n.ö teise suurusjärgu vaatamisväärsusi, aga ka näiteks kontserdipaik: olen lugenud, et järvele paigutatud parvel on üles astunud Björk (kuulsa lauljatari nimi on tõlgitav: björk on kask).
Bussiaknast paistab kätte Islandi üks tuntuim ja vist kõige sagedamini purskav, 1488, teistel andmetel 1491 meetri kõrgune vulkaan Hekla. Pärast Islandi asustamist on Hekla pursanud üle 20 korra, viimati 2000. aasta veebruaris-märtsis. Nii minu 2007. kui ka 2008. aasta reisi ajal räägiti, et kohe-kohe purskab Hekla jälle. Ja näiteks mullu märtsiski hoiatati matkade eest suure koonuse piirkonda. Ent vulkaanid paraku ei käitu kuigi arusaadavate reeglite järgi ...
11.45 sõidame
mööda Laugarvatni järvest. Nimi viitab millelegi soojale – ja tõepoolest
on järves soojaveeallikaid, nii et siin saab mõnes kohas ka talvel supelda.
2007. aasta reisil olime järve ääres öömajal.
Ivi räägib meile hobustest.
Keegi on eile õhtul söönud hobusepraadi ja see annab põhjust seletada, et
lõunarannikul hobuseliha enamasti ei sööda („sõpru me ei söö!“), põhjas aga
küll. Eri andmetel on hobuseid Islandil 70–100 000 ja kõik need on
puhtatõulised islandi hobuseid: mingeid teisi hobusetõuge saarele ei lubata ja
kui mõni islandi hobune saarelt ära viiakse, siis igaveseks, tagasi ta enam ei
saa.
Raudruunade kohta
teab Ivi öelda, et esimene auto jõudis saarele 1904. aastal.
Nende vaadete ja
juttude saatel jõuame Kuldse Ringi teise põhivaatamisväärsuse juurde: 12.15
oleme Gullfossi (loe: kütlfoss, tõlkes „kuldkosk”) parklas. Kosk laskub
sügavasse kanjoni ja isegi üsna lähedalt pole temast muud märki kui tihe
veetilgapilv.
Jõgi, millel juga
asub, kannab nime Hvítá ehk „valgejõgi“. Samanimelisi jõgesid on
Islandil mitu ja nende kõigi nimi tuleneb asjaolust, et nad on liustikujõed ja
liustikuvesi ongi sellist kummalist heledat värvi. Teine tuntum Hvítá on
Lääne-Islandil ja reisi lõpul käime sellel vaatamas Hraunfossari nimega
joastikku.
Aga see Hvítá
siin algab 40 km kaugusel asuvast Hvítárvatni liustikujärvest
Langjökulli liustikul. Pärast Gullfossi saab jõgi kolmest lisajõest,
Tungufljótist, Brúarást ja Stóra-Laxást, sama palju vett juurde, kui voolab
alla Gullfossist. Ja nagu juba kaks korda kirja pandud, ühineb Hvítá Selfossi
linna lähedal Sogi jõega ja muutub Ölfusáks, mis suubub Atlandi ookeani.
Üleujutusohu tõttu, eriti talvel, peetakse Hvítát üheks kõige ohtlikumaks
Islandi jõeks, aga paadiseiklejad pidavat sellest jõest vägagi lugu.
Gullfossi nime päritolu kohta võib teabetahvlilt lugeda mitut seletust: võibolla seepärast, et õhtupäike teda kenasti kuldab, või seepärast, et ilusa ilmaga moodustavad kuldsed päikesekiired kose kohale uhke vikerkaare, või hoopis seetõttu, et kunagi elanud siinmail jõukas talupoeg Gýgur, kes polevat suutnud taluda mõtet, et tema rohke kuld jääb pärast ta surma kellelegi teisele – ja visanud kullakoti koske...
Kanjon on 2,5 km
pikk, umbes 20 meetrit lai ja 32 m sügavune. Kosk laskub kanjonisse kahe
astmena, mis teineteise suhtes umbes täisnurga alla; ülemine on 11, alumine 21
m kõrge. Keskmine vooluhulk on suvel 140 ja talvel 80 kuupmeetrit sekundis, aga
suurvee ajal võib veehulk küündida nii hirmutavalt suure arvuni kui 2000 m³/s.
See vesi muidugi enam jõesängi ära ei mahu.
1907. aastal tahtnud üks inglane panna Gullfossi veejõuelektrit jahvatama. Toonane maaomanik Tómas Tómasson öelnud küll, et tema oma sõpra ei müü, aga siiski sattus kosk võõramaiste rentnike kätte. Edasi sai eestvõitlejaks kose säilimise eest Tómase tütar Sigríður Tómasdóttir (1871–1957), kes olevat kõikjal selgitusi jaganud, veennud valitsusametnike ning ähvardanud lausa koske hüpata, kui jõujaamaplaanidest ei loobuta. Vahel on Sigríðuri nimetatud Islandi esimeseks keskkonnakaitsjaks. Tõde on siiski see, et pigem nurjas koseehituse avantüristide rahapuudus kui Sigríðuri võitlused. On aga teada, et koos oma nooremate õdedega oli Sigríður kosel giidiks ja rajas vaatamisvääruse juurde toonud raja. Esimesed turistid olid koske uudistama jõudnud juba 1875. aasta paiku, aga esialgu olnud ligipääs üsna keeruline. Nii või teisiti – kose juurde viivat teed kutsutakse Sigríðarstíguriks ja 1979. aastal pandi raja serva mälestuskivi, millele bareljeefi kujundas skulptor Rikarður Jónsson.
See vast siis
ongi Sigríðarstígur. Otsustame alt kose esimese astmeni mitte kõndida:
seal saaksime ilmselgelt märjaks, sest keebid jäid bussi. (Ja mina olen sel
kaljunukil tegelikult käinud ja lasknud endast seal fotogi teha – siis oli ilm
hoopis sõbralikum).
Küll tundub selle nurga alt, et ülevalt, kanjoni servalt, ei pruugi olla ülevaade sugugi kehvem: Sinna siis lähemegi.
... ja selline
ülevalt – paraku mitte siiski just väga ülevaatlik.
Kanjoni serval piiret
pole, küll aga teisel pool rada – ...
... et kaitsta
taimestikku.
Üle selle välja
paistab kaugusest ka liustik, kust Hvítá alguse saab: Langjökull.
Aga siis jälle
teele, Kuldse Ringi kolmanda suurobjekti – geisrite poole.
This comment has been removed by a blog administrator.
ReplyDelete