Monday, February 9, 2015

Islandile tahan ma ikka, VII: Elamusi Tinna ja lunniga



Skógafoss on meil plaanis väheke hiljem, enne käime Skógaris endas: lõunat söömas ja muuseumi vaatamas.

Kogu see muuseumi-
episood on minu jaoks tagant järele võttes lausa piinlik. Olen esiteks unustanud tegemata hulga olulisi pilte, nii et isegi foto muuseumi uusimast, 2002. aastal ehitatud suurest hoonest, mis mahutab trans-
pordimuuseumi, suveniirirohke poe ja ka meie söögikoha, pean võtma Islandi muuseumiveebist http://safnabokin.is/. Veel kurvem on aga see, et ehkki kuulasin pärast imevahva giidi seletusi nii innukalt, et ei märganud isegi mingeid märkmeid teha, siis meeles pole mul sellest jutust peaaegu midagi... Paraku ei oska ka veebist abi leida, seetõttu jääb järgnev jutt kohati ikka kohe kurvastavalt ebainformatiivseks.
Aga kõigest järjekorras. Skógar (hääldatakse seda muide skouar) tähendab metsa; miks küll selline nimi, ei oska ma öelda. Tegemist on imepisikese külaga, kus Vikipeedia andmeil vaid 25 elanikku, paar talu, kool-hostel ja muuseumid. Söögiga läheb veidi aega, nii et esmalt vaatame üle samas majas asuva transpordi- ja kommunikatsioonimuuseumi; seda pildistan küll ehk liigagi usinalt, mõned näited ülipõhjalikust ekspositsioonist panen ka siia.


Eksponeeritud pole sugugi ainult side- ja veovahendeid, vaid näiteks ka kõikvõimalikke tööriistu, ...








... muu hulgas ka selline tähtis seade nagu samagoni-
aparaat. Alkoholil on Islandil ikka hea minek olnud ja on seda vaatamata väga karmile – vist karmimalegi kui Rootsis ja Norras – alkoholi-
poliitikale ka praegu. Kui enne Eyrarbakkis olime, rääkis Ivi ühest sealsest saja aasta tagusest, viinakeeluaegsest legendaarsest puskariajajast, kes suutis võimude kiuste oma äri ajada lausa aastakümneid.


Kõikvõimalikke transpordi-
vahendeid on muuseumis tõesti palju, nii mudelitena ...








... kui ka „elusuuruses“.











Mõnigi neist on minu silma jaoks üsna eksootiline, näiteks see Citroëni aastaist 1927–30 pärit lumeauto.








Vähemalt sama ulatuslik on ka kommuni-
katsiooni-
vahendite väljapanek, ...









... sealhulgas on ilmselgelt tähelepanu keskmes pääste-
teenistus.











Üks ajalooline transpordieksponaat on ka muuseumi õues: Sólheimasanduril üle Jökulsá jõe 1921. aastal ehitatud sild.
Siis hõikab Ivi, et supp on ootel. Päevasuppe on kaks, tomati- ja seenesupp, ja sama raha eest pole keelatud proovida mõlemat: muudkui aga lähed ja võtad. Ja kohv käib supi juurde. Ei suuda magusasoovile vastu seista ja võtame kahe peale marjakoogi. Maksab teine küll lausa 850 iski – aga on ka väga suur ja maitsev. Paraku olen seekord toidu(koha)pildidki tegemata unustanud. Ju oli nälg liiga suur.

Siis on aega jätkata samuti ülimalt eksponaadirohke Skógari muuseumiga, mille tähtis osa mäe alla toodud vanad majad. Peale selle on omaette hoones veel hulk kõikvõimalikke esemeid ja kunstiteoseid täis ruume. Nendest alustame.















Kõik need aarded on kokku kogunud Þórður Tómasson (foto: TommyBee/Wikimedia), kes olevat kogumist alustanud juba 14-aastase poisina. Meie nüüd juba 93-aastast Þórðuri ei kohta, aga veel paari aasta eest oli ta käinud ise külastajatele selgitusi jagamas. Þórður nimetati muide 1997. aastal Islandi ülikooli audoktoriks. Muuseum, nagu ka kohalik kool, on asutatud aastal 1949.











Meie giid on Tinna Kvaran, väga ilmeka, sisuka ja emotsionaalse esitusviisiga naine. Teda mainisin teises Islandi-postituses:
Enne 1925. aastat sai võtta ka uusi perekonnanimesid; nii tegid näiteks Nobeli kirjanduspreemia laureaat Halldór Laxness ja teine tuntud kirjanik Einar Hjörleifsson, kes valis koos vendadega saagast võetud nime Kvaran (selle nimega noort naist kohtame oma reisi ülejärgmisel päeval!); alates 1925. aastast pole see enam lubatud.
Fotol on Tinna selja taga kohalike meeste meisterdatud paat, kaheksa aerupaariga Pétursey. Selle ehituse saamatus paneb ühe asjatundliku reisikaaslase pead vangutama: „Kas nad siis tõesti ei osanud paadile kaari painutada?!“ „Ei osanud,“ teab Tinna vastata.
Meeste vaprus, kes sellise kipaka laevukesega alatihti tormisel ookeanil saaki käisid nõutamas, on muidugi imetlusväärne.

Nagu juba kurvalt mainisin, olen suutnud Tinna äärmiselt köitva jutu peaaegu jäljetult unustada. Peateema on see, kuidas sellistes viletsates ja kitsukestes majakestes elati. Maalil näha majad on pigem uhked; ikkagi juba laudadega üle löödud esiseinaga: enamasti olid needki vaid turbast ja ümbruskonnast korjatud kividest. Ruumi oli väga vähe ja muidugi olid need onnid ka külmad. Seepärast hoiti tihedalt kobarasse ja mängiti käsitööle rütmitaustaks riimimänge. Tähtis roll sisustuses oli „polüfunktsionaalsetel“ lauakestel: öösel pandi need voodile küljelauaks või kui mitmekesi ühel asemel magati, siis suisa magajate vahele, aga päeval sobisid need tööaluseks.


Üks näide värvikast käsitööst. Kui ma ei eksi, siis on need jalatsite soojad sisetallad.



Muuseumimajas on veel mitu ruumi, mida vaatame omal käel. Kõikvõimalike tööriistade juures annab mõistatada, milleks neid kõiki kasutati.


















Tähelepanu köidab nelja sarvega lamba pea. Sarved on kõigil islandi lammastel, kokku olevat villaandjaid saarel 448 000, seega tublisti rohkem kui üks lammas inimese kohta (elanikke peaks Islandil olema umbes 325 000). Neljasarveliste kohta tsitaat Ivi mõni aeg pärast meie reisi tehtud kokkuvõttest (ta käis siis taas saarel ja ka farmides koos Eesti lambakasvatajatega ning sai muidugi tublisti teadmisi juurde):
Neljasarvelisus on geneetiline. Kui neljasarvelisel tuleb kahesarveline järglane, siis selles suguvõsas on see geen kadunud ja enam tagasi ei tule. Ei ole nii, et mõni põlvkond hiljem hakkab uuesti neljasarvelisi tulema. Värviga võib küll nii olla, et musta lamba tall on valge ja vastupidi.

Üks muuseumi eksponaat on terve tuba, mis on Skogarisse toodud koostöös Islandi rahvusmuuseumiga. Tegemist on nimeka luuletaja Þorsteinn Erlingssoni (1858–1914) toaga ehk Þorsteinsstofa’ga. Vikipeediast loen, et Þorsteinn oli ateist ja sotsialist, kes oma luuletustes sageli ründas valitsevat klassi ja kirikut, ent kes on loonud ka populaarseid laulukesi ja looduspoeeme. Kirjaniku talust toodud mööbli, raamatud ja maalid olid rahvusmuuseumile 1964. aastal annetanud poeedi järeltulijad.

Väljas on vaadata vähemalt samapalju. Enamikust sel pildil näha hoonetest-rajatistest on mul üles võetud ka eraldi, mitte aga nelja aknaga majast tagaplaanil foto keskel: see on vana koolimaja.

Sama koolimaja on ka selle foto vasakus servas. Aga alustame turvastalust. Umbes sellistes kompleksides elasid islandlased kindlasti 19. sajandi lõpuni ja suuresti ka veel 20. sajandi esimesel poolel; tihti oli kõik üleni turbast ja kividest, sest kui puitu üldse oli, siis ikka ainult ajupuit. Ja kindlasti seisid viilkatusega majad – nii elu- kui ka majandushooned – kõik külg-külje kõrval. Katus oli rohtunud turbast, õue ümbritses turbast ja kividest aed. Toad olid mõistagi pisikesed.
See kompleks siin on eraldi osadest kokku kantud ja need pole ka kõik päris ühest ajast. Infotahvli kinnitusel on siin umbes 1830. aastast pärit ristikujuline laut ja riistakuur, magamistuba (1838), sahver (ca 1850), köök (1880) ning elu- ja magamistoad (1895–96). Mõnda jõudsin ka sisse piiluda.


See küllap on riistakuur: ...











... sisevaade on selline; ...


















... see aga ilmselt see vanem magamistuba. Näha on ka enne jutu olnud mitut moodi kasutatav laud, siin on ta voodiserva kõrgenduseks.








Sajandilõpu maja (1896) oli kunagi Mýrdaluri orus Norður-Göturis ühe talu külalistemaja.












Selle fassaadi ehivad lausa lilled ...


















... ja tuba on juba päris toa moodi.











Koolimaja infotahvel: Litli-Hvammuri koolimaja on ehitatud 1901, siin Skógaris uuesti kokku pandud 1999–2001.







Hoones on üks klassiruum ...












,,, ja selle seinal kaartide hulgas Euroopa kaart, kus riikide nimedest ja piiridest on hästi näha, mis ajal on see trükitud: olema on NSV Liit, aga ka Eesti, Läti ja Leedu; viimane – nagu ka Poola – praegusest suuresti erinevate piiridega.

Selline juba õige uhke maja on ehitatud 1878. aastal maanõunik Árni Gíslasonile siit mitte väga kaugel ida pool Holtis, Síða maakonnas. Maja on üleni ajupuidust, läänepoolse seina esialgsed paneelid asendati 1899. aastal Kúðafljóti jõe suudmes randa jooksnud laatsaretlaevalt St. Paul toodutega. Originaalis oli maja katus olnud õhukesest laavakivimist, aga see asendati 19. sajandi lõpul praegugi kõikjal Islandil märgata ehitusmaterjali laineplekiga. Majas elati 1974. aastani, Skógari eksponaadiks sai see 1980; esialgse kivivundamendi asemele valati betoonmüürid.


Maja elutuba ehk baðstofa, …











köök











… ja pööningukorrus.

Veel on vaadata talumaja, mis ehitatud 1919–20 ja külalistemajaks ümber ehitatud varjualune aastast 1870 ning veidi eemal asuv kirik. Elumaja on samuti pärit Síðast, aga teisest külast, Skálist. Majas elati aastani 1970, Skógaris ehitati see taas üles 1989.


Vaade elutuppa











… ja aita.













Ja lõpuks muuseumi uhkeim ehitis, vana külakiriku koopia: väljast uus, aga sisemus on kokku korjatud vanadest kirikutest. Luteri piiskop pühitses kiriku 1998; enne seda polnud Skógaris kirikut olnud kaks ja pool sajandit.

Satun kiriku interjööri pildistama parajasti siis, kui seal on üks saksakeelne perekond.
17.10 paiku oleme jälle bussis, aga seekord on sõita vaid paar minutit – enne bussiaknast juba nähtud kose Skógafossi juurde.

Skógafoss (hääldatakse skouafos) on mitmes mõttes sarnane tänase esimese kose Seljalandsfossiga: ka tema nimi on tuletatud jõe nimest – Skógá, ka tema on 60 meetrit kõrge ja voolab üle endise rannakalju. See viimane asjaolu tundub mulle endiselt suisa uskumatu: ookean on nüüd ju mitu kilomeetrit eemal. Seda praeguse rannajoonega ligikaudu rööbitist kaljumüüri jätkub rohkem kui sajaks kilomeetriks.
Küll on Skógafoss Seljalandsfossist hoopis laiem ja võimsam: tänu 25 meetrisele veelindile võib teda pidada üheks vägevamaks Islandi joaks. Kahju ainult, et ilm on vihmane ja udune ning nägemata jääb paljudelt fotodelt tuttav vikerkaar või lausa topeltvikerkaar, mida koostöös päikesega loovad kosest paiskuvad piisad. Praegu paraku sajab lisaks kose piiskadele jälle ka vihma.

Legend kinnitab, et üks selle piirkonna esmaasunikke viiking Þrasi Þórólfsson olevat peitnud kose taha koopasse aardekirstu. Mõne kohalikud leidnud aastaid hiljem kirstu üles, aga rebinud seda välja tõmmata üritades ära käepideme, mis olnud pärast kohaliku kiriku ukse küljes. Nüüd olevat käepide muuseumis. Oleks seda lugu enne teadnud, võinuks muuseumis küsida.

Seda koske saab ka ülevalt vaadata, aga selleks tuleb muidugi nõlvast üles ronida. Seda võib teha viisaka kaarega mööda korralikku treppiastmeid on kokku umbes 420 –, ...










... või kasutada osaliselt „shortcut’e“; ...










... üleval koonduvad rajad ikka kõik üheks; lõpuks tuleb ronida ka üle lambaaia.









Nii see Skógá jõgi üle otsa ...












... hooga alla kukub.


Veidi maad ülesvoolu on üks pisem kosk või kärestik veel.










Oleks ilm ilus, näeks siit ülevalt kindlasti kena vaadet, nüüd on udu- ja vihmalinik ees.










Rööbiti jõega kulgeb rada põhja poole edasi: kahe liustiku, Eyjafjallajökulli ja Mýrdalsjökulli vahelt üle Fimmvörðuhálsi kuru kaunisse paika nimega Þórsmörk ja sealt piki kuulsat matkateed Laugavegurit veel kaunimasse Landmannalaugarisse. Aga see on muidugi paras paari päeva teekond.

Meil on teised plaanid, ehkki „ametlik programm“ on sellega tänaseks ammendatud: Ivi viib meid enne öömajale minekut veel ühte põnevasse paika. Veidi peale 18.15 oleme jälle bussis ja sõidame paarkümmend minutit ida poole. Paremal pool teed on tohutud mustad liivikud, esmalt Skógasandur, siis Sólheimasandur. Viimase peal peaks kusagil olema populaarne pildistuskoht: 1973. aastal hädamaandumise teinud USA sõjalennuki rusud.
Musta liiva on sandurile kandnud Eyjafjallajökullilt ja Mýrdalsjökullilt voolanud veed; liivikul on hulk ojasid ja jõgesid, millest suurim kannab Islandil rohkesti korduvat nime Jökulsá ehk liustikujõgi. Et neid omavahel eristada, lisatakse kohanimi, siin siis Jökulsá á Sólheimasandi ehk Liustikujõgi Sólheimasanduril. Tegelikult võib liivikugi nime eesti keelde ümber panna: päikesekoduliivik.

Ees kerkib täiesti lausikust maast 274 meetri kõrgune mäemürakas Pétursey (foto: Ira Goldstein /Wikimedia). Tekkinud on see massiiv sadu tuhandeid aastaid tagasi ilmselt vulkaanipurskel nagu 1963.–65. aastal kerkis merest Vestmanni saarestiku noorim saar Surtsey. Nähtavasti selle mäe järgi on nimetatud täna muuseumis nähtud suur aerupaat.

Peagi pärast Péturseyd pöörame teelt paremale, teele nr. 218, ja tõuseme väikesel poolsaarel täitsa tõsist serpentiini mööda mäkke. See ongi meie tänase viimase retke sihtkoht, 120 meetri kõrgune Dyrhólaey. Inglise meremehed olid seda kutsunud Cape Portland, aga islandikeelne nimi on hoopis tabavam: tõlkes ukseaugusaar. Just ikka jälle vulkaanilise tekkega – Islandil on ju seda mõttetu lisadagi, sest mis pinnavorm siin siis poleks niiviisi tekkinud! – saar ta tõesti kunagi on olnud.
Koht on kahtlemata huvitav, seda on paksus uduski näha. Sel fotol on kaljul kerkiv tuletorn (1927).

Vantsime mööda kaljuserva edasi ja jõuame vaateni, mis neemele nime on andnud: tõesti ukseauk. 1993. aastal olevat uljad tegelased august väikesel lennukil kolm korda läbi lennanud.
Dyrhólaey oli Islandi kõige lõunapoolsem tipp, kuni 1918. aastal purskas Mýrdalsjökulli liustiku all Katla. Tekkinud veemöll kandis Hjörleifshöfði neemele rohkesti liiva juurde, nii et rand pikenes paari kilomeetri võrra. Tekkinud maa sai nime Kötlutangi ehk Katla maasäär ja sellel on nüüd Islandi lõunapoolseim punkt.

Oleks ilm ilus, näeksime sellist pilti (foto: Guimard/Wikimedia). Ja näha oleks veel palju muud: põhjas suur Mýrdalsjökull, läänes kogu rannajoon ja idas Reynisdrangari mustad laavaskulptuurid. Viimaseid läheme õnneks järgmisel päeval päris lähedalt seirama.
Osa meist kõnnib ukseaugukaljule edasi, teised, mina ka, naasevad bussi juurde: mis ses udus ikka ukerdada.
Ivi räägib tagasiteel, et sellel kaljunukal olevat ka lunne. Parkla juurest avastan infotahvli kohalike linnuliikide tutvustusega ja nende seas on tõepoolest ka lunn, Islandi rahvuslind. Pole just see põhjus, miks ma hakkan bussi juurest järsaku pool kõndima, aga – seal nad ongi!

Alustan pildistamisega üsna kaugelt, aga kohe selgub, et lind püsib kartmatult paigal. Vastasnukil on teine samasugune ja kõik soovijad saavad neid lähedalt pildistada. Tagant järele mõtlen, et andke andeks, linnukesed, et teid nii põhjalikult tüütasime, ent loodan samas, et sageli käidaval kohal on lunnid veidrate kahejalgsete hiiglastega harjunud... Võimalik muidugi, et lunnide vapruse põhjus on hoopis see, et arvatavasti on käes aeg, mil pojad pesadest välja peaksid tulema; seda peavad papa-mamma ju ometi valvama!
Ukseaugule läinud kaaslased jäävad väga kauaks ära ja kui nad lõpuks tagasi jõuavad, on nemadki vaimustust täis: ka seal olnud lunne. Kogu bussitäis saab kohtumisest iseäraliku tiivulisega hea tuju.
Pakun Ivile, et võin lunnidest bussis veidi rääkida – ja taipan samas, et pole neist nii ammu ei kõnelnud ega lugenud, et võin midagi ka valesti pajatada. Ent tegu saab siiski tehtud, kusjuures lisan siiski ka hoiatuse, et võin mõnes asjas mälu järgi eksida. Tagant järele tundub siiski, et lausa pada ma ei ajanud.
Niisiis: umbes 30 cm kõrged musta-valgekirju sulestiku ja oranžide jalgadega alklased kannavad oma veidrat kirevat nokka sigimisperioodil, talvel on lapik nokk väheldasem ja tuhmim. Pesitsevad nad alati mere ääres järsakutel, kus kaljudel ka pehmet murukamarat, veel parem turvast, millesse saab pesaõõnsuse kaevata. See on isaslinnu töö. Käik võib olla õige sügav, kuni oma kolm meetrit. Selle lõppu koopakesse muneb emaslind suhtelise väikese linnu kohta üllatavalt suure muna; haudumise ja poja hooldega on ametis mõlemad vanemad. Ja pojukesel võtab sulgede kasvatamine kaua aega: kuni poolteist kuud. Kogu selle aja tassivad vanemad talle kalakesi. Lõpuks jäetakse rasvarulliks nuumatud tibu toiduta ja suures nälja ei jää tal muud üle, kui turvalisest urust välja ronida. Otsemaid suundub ta merel ja jääb sinna mitmeks aastaks: sigima hakkavad lunnid alles viieselt. Kord paari heitnud linnud jäävad paari, kuni „surm neid lahutab“. Kogu talve veedavad kõik lunnid avamerel.
Lendama on üsna lühikeste tiibadega linnud küllaltki saamatud, see-eest on aga suurepärased ujujad ja sukeldujad ning osavad kalapüüdjad. Lunni nokk on sellise ehitusega, et suudab kinni hoida hulga kalu, nii et poega toites pole vaja pidevalt mere ja pesa vahel saalida, vaid võib tuua suurema toidulaari korraga.
Islandil pesitseb miljoneid lunne, suurim koloonia on Vestmanni saartel. Täpseid arve pole mõtet tuua, sest viimastel aastatel räägitakse arvukuse drastilisest vähenemisest. Mujal elavad inimesed peavad põhjuseks põhjamaalaste kulinaariaharrastust, aga pigem on peapõhjus siiski kahanev kalade hulk ja elupaikade teisenemine. Vaat need hädad on küll ühel või teisel moel inimeste tekitatud.
Inimesele pakuvad huvi nii lunni suled, munad kui ka liha. Mittepesitsevaid linde püütakse enamasti suurte kahvadega nagu liblikaid. Mis seal pattu salata: 2000. aastal proovisin suitsutatud lunni ka ise Vestmanni saartel ära. Kõlbas süüa küll, aga hiljem olen neid vahvaid linde eelistanud pigem silmade kui suuga õgida.
Muide, saksa keeles on lunnil väga tabav nimi: Papageitaucher ehk papagoisukelduja.

Lõppkokkuvõttes oleme Ukseaugusaarel oma 50 minutit: lahkume alles 19.30. Ivi jagab seltskonna kaheks, kuna suurt öömajakohta lähikonnas pole. Osa läheb öömajale Skógari vanasse, 1999. aastal suletud koolimajja, osa Drangshlíði külalistemaja. Olen rõõmus, et mina olen nende teiste hulgas, sest siiasõidul jäid Drangshlíði juures silma põnevad mäerünkad. Fotol on vaade sellele paigale maanteelt, taustaks Eyjafölli mägi, mille peal Eyjafjallajökull. Siit umbes 14 km eemal asuva vulkaani purske ajal 2010. aastal jäi seegi talu tuhapilve alla.


Selline tahukas on maja, kus öö veedame, ...









... ja selline ruumikas meie tuba, kõige vajalikuga.











Teeme kerge õhtueine ja läheme lähiümbrust uurima. Paremal esiplaanil olevasse majja tuleme hommikul sööma, aga ka siin on tube.






Naabrimees parandab katust.











Suurelt teelt kutsub külalistemajja selline reklaamsilt.










Tüüpiline sissesõidutee algus Islandil: tõke ei lase lambaid maanteele.











Teisel pool teed koplis mugivad lehmad tulevad meid märgates otsemaid aiale lähemale.










Aga see, mis möödasõidul mu tähelepanu köitis, on sissesõiduteest vasakul, hindamisi paarisaja meetri kaugusel hostelist. Muidugi on tuffimürakal ka nimi: Drangurinn. Veebist leian kinnituse, et hiigelrahn ongi kohale nime andnud; Drangshlíð tähendavat mäge või nõlva Dranguri kalju juures. Nii tähtsast kaljust tuleb ikka kohe hulk pilte teha.

Loomulikult on sellise nähtuse kohta legende. Ühe järgi olevat jõumees nimega Grettir Ásmundsson, Islandi saagade tegelane, tahtnud oma rammu näidata ja rabanud selle rahnu Hrútafell kalju seest, mille tulemusena tekkinud Skarðshlíði kohale kuristik. Teised lood esitlevad Drangurinni kui vanapagana laeva või siis haldjate kodu.

 Olgu haldjatega, kuidas on, aga kalju sees on koopaid ja käike, mis pakkusid peavarju. Muistne inimene lisas neil oma ehitisi, mida kutsutakse fornmannahús.
Drangurinn ja tema lähim ümbrus on looduskaitse all, aga ka hinnatud filmimispaik: siin on vändatud nii dokumentaalfilmilõike kui ka stseene Islandi mängufilmist Hrafninn flýgur („Kui kaaren lendab“).

Suumin paar ehitist müraka kõrval veidi lähemale.
Leian muide Vikipeediast, et Rootsis on „destruktiivse muusika“ ansambel nimega Drangurinn. Ja kohe tuleb meelde, et ühe Norra karmi rocki (sõnasõnalt veebist tõlkides“sümfoonilise musta metalli“) bändi nimi on Dimmu Borgir. Dimmuborgir (tõlkes tume kindlus) looduses on iseäralike laavamoodustistega ala Mývatni järve lähedal Põhja-Islandil.

Kaks fotot veel, näitamaks, kuidas õhtune valgus muutub: ...

... need vaated kaugele Pétursey poole on tehtud kaheminutise vahega.
Üksiti on foto tõend, et ilm on vahepeal hoopis ilusamaks läinud.
Magama kobime juba 22.50.


No comments:

Post a Comment