15.23 ületasime lõhe Euraasia ja Ameerika
mandri vahel.
Veel paar minutit
sõitu ja siis pöörame suurelt teelt paremale. ees on 14 kilomeetrit
„hammaste põrutamise teed“ nr. 862 meie tänase viimase suurema
sihtkoha Hljóðaklettari juurde.
Tee on tõesti
ebatasane ja väga kitsas, nii et vastu tulevad sõiduautod tõmbuvad meie bussi
nähes varakult aupaklikult teeserva rajatud taskutesse; kaks bussi võiksid siin
vastamisi sattudes küll mõnevõrra hätta jääda. Maapind teeservas on ebatasane
ja enamasti vist isegi mitte käidav, kindlasti mitte sõidetav. Ning üsna
rohkesti on tihedat võsa, mis kohati on lausa metsa mõõtu.
15.50 laskume kurvilist teed mööda alla: oleme jälle
jõudnud samasse Jökulsá á Fjöllumi orgu, kus eile Dettifossi vaatasime,
ainult mõniteist kilomeetrit põhja pool. Kõik kokku – kuni Dettifossini välja –
on 1973. aastal moodustatud Jökulsárgljúfuri rahvuspark. 1978. aastal
liideti rahvuspargile põhjapoolne osa, mille kuulsaim paik Ásbyrgi org. 2008.
aastal ühendati see kaitseala suure Vatnajökulli rahvuspargiga.
Looklev tee viib
kummaliste basalt-
mürakatega üle puistatud künkliku maa keskele rajatud ...
... Vesturdaluri
parklasse.
Bussist maha
tulles saan lõplikult aru, kui suur viga oli jope hommikul öömajakohta maha
jätta. Õnneks on Kunol (fotol vasakul servas musta baretiga)
tagavarajakk kaasa ja lahke inimesena annab ta selle mulle selga.
Põgusa
„sulesoputus“- ja kempsupeatuse jooksul on mahti skeemilt vaadata, kuhu
me siis õigupoolest läheme.
Õnneks võtan
skeemi ka üles: kodus aitab see mul tegelikku matkarada üles otsida.
Millegipärast olin arvanud, et liikusime lõunakaarde, aga fotosid ritta pannes
ei saanud kuidagi aru, miks asjad ei klapi. Sellelt suurenduselt on marsruut
lihtsasti hoomatav: üsna pisike pruun ring punase täpiga esile tõstetud parklast
kirdes. Selle sisse mahub kohanimelõik Hljóð ja kõrval on nimed Kirkjan
ja Tröllið.
Viitadel on
kaugused peal, meie kaugeimat punkti Kirkjanit siiski mitte, vast on sinna kilomeeter
või poolteist. Rauðhólar ja eriti Ásbyrgi on natuke liiga kaugel, aga siiski
panen ka neist siia pärast pildi-paar.
Matkakoha nimi on
Hljóðaklettar, Kajakaljud (või mõnes allika kohaselt Sosistavad
kaljud): see tulenevat Jökulsá veevulina erilisest vastukajast kummalise
ehitusega kaljudelt.
Siinse
hiiglasliku loodusliku „skulptuuriaia“ sünnilugu ulatub 8000 aasta taha,
kui võimsa jõe all purskas vulkaan. Külma veega kokku puutunud laava on
tahkudes omandanud väga kummalisi vorme; hiljem võtsid kujuripeitli enda
kätte suur jõgi, tuuled ja üldse ilmastik: pehmemad osad on erodeerunud,
vägevamad basaltmoodustised aga püsivad, ehkki on üsna amorfsed ja siin-seal ka
pudenevad.
Kohati on kasevõsa
ebaislandilikult kõrge ja juba on lehestikus rohkesti kollast.
Otsemaid hakkab
silma tohutu seenerohkus.
Suurem osa matka
kulgeb piki mõnusat siledat teed.
Veebist leitud
fotodega võrreldes arvan, et just see kaljumürakas võiks olla Tröllið (tõlkida
pole vist vaja??), aga võib-olla ka mitte. Loen reisikirjadest, et nimed on
tegelikult vaid üksikutel siinsetel kaljuformatsioonidel – mis on
islandlaste saaga- ehk jutuvestmislembust arvestades üsna üllatav.
Mõni meist tikub
teelt hälbima; varsti saame teada, mis sihiga.
Ei hakka samast
kaljust suuremat fotot panema, loodetavasti on selleltki näha üks siinsete
moodustiste erikujusid: basaltrosetid. Kui tavapärased kuusnurksed
basaltsambad on kalju välispinnal otstega, näeb teist iseloomulikku vormi: mesilaskärje
taolist.
Alul arvasin, et Tröllið
on pigem see jõeäärekalju. Aga küllap oleks nimi siis mitmuses.
Pildilt on ka
hästi näha. millist basaltkillustikku on ilm ja vesi kaldakaljudest
jahvatanud.
Kohati jäävad kaljud
ka astumise alla.
Järjekordne näide
igatpidi väänatud kuuskant-
kogumitest.
Mõni basaltdetail
on omaette pudenenud, ...
... suveniiriks
õnneks liiga kopsakas.
Mis võiks sobida selle
müraka nimeks?
Või sellele?
Või sellele?
Kohati on jalgealune must, peenike ja pehme: ei saagi aru, kas liiv või
tuhk. Umbes sellise liivaga on täidetud Akureyri lasteaedade liivakastid.
Mõne kalju sees
on ka koopaid ja usinamad meist käivad neid uurimas.
See tundub olevat
magav hiiglane: silmade ja lömmis ninaga pea paremal.
Siia on aga nagu
lohakalt halge riita laotud.
Olulisse lohku
laskumiseks on lausa korralik trepp kujundatud.
Lohus on üks
väheseid nimega moodustisi: Kirkjan ehk Kirik.
Annab pühakoja
mõõdu välja küll!
Siis saabub teelt
hälbinu: siiasõidul laevakajuti- ja pealinna apartemendis korterikaaslane Mall
...
... korraliku
seenesaagiga. Jäi küsimata, kas nende toas oli pärast õhtul seenesöögipidu.
Jälle edasi, ...
... üsna Jökulsá
ääres ...
... mäest üles,
...
... ikka Ivi
teejuhina ees.
Siis küllaltki
tülikast nõvast alla ...
... jälle ühe
omanägu basaltroseti juurde, millel meekärg keskel. Ivi ütleb: „Pliiatsid“.
Tõepoolest – igal
isemoodi hieroglüüf otsal.
Ja ongi ring
täis: seda kaljut oleme juba näinud.
Lisan siia
panoraamfoto Vikipeediast (Pjt56/Wikimedia): vasakul jõe kaldal seesama
kaljuformatsioon, paremal aga kivistunud trollipaar, Karl og Kerling ehk
Mees ja naine. Jah, karl on islandi keeles mees, kempsugi uksel on silt Karlar.
Tunni ja viie
minuti pärast oleme parklas tagasi. Seni, kuni kaaslased taamal näha pisikese kemmergu juures sabatavad,
jõuame piltidelt üle vaadata kaks kohta, mis täna päriselus vaatamata jäävad.
Ásbyrgi
kanjonis käisime 2007.
aasta reisil. Meelde jäi esmajoones väga vilets, tiheda seenevihmaga udune
õhtu ja kõrged püstloodis seinad ning kanjoni tagumise sopi tiigis
solberdanud poegadega pardiema, kelle liik jäi mul paraku määramata, ...
... samuti see,
et teerada selle veekogu juurde lookles tiheda ja Islandi kohta üllatavalt kõrge
segametsa vahel.
Et
sellelaadsetest loodusobjektidest õiget ettekujutust saada, tuleks hoopis õhku
tõusta. Vikipeediast leian õhufoto, mis tehtud 2008. aasta mais (foto:
Hansueli Krapf/Wikimedia). Pole tegelikult seegi eriti hea, sest kanjoni
põhi ei paista ju peaaegu üldse. Üle metsase serva aimatav kumerjoon on kanjoni
põhjas, lohu suudmes asuva 25 meetri kõrguse kalju Eyjani ehk Saare
ülemine ots.
Rahvatarkuse
kohaselt on Ásbyrgi Odini kaheksajalgse hobuse Sleipniri kabja jälg. Ja
vähe sellest: Ásbyrgi on ka Islandi „nähtamatu rahva“ ehk haldjate pealinn,
kus paikneb nende tähtsaim kultuuri- ja teaduskeskus. Sellest teatab turistidele
kuristikku paigaldatud teabetahvel. Paiga erilisust näib rõhutavat ka see, et
kased on siin hõbehalli koorega.
Geoloogid
seletavad kuristiku teket siiski mütoloogiata. Kuristiku olla välja voolinud
kolm eriti vägevat jökulhlaup’i, mille tekitasid Vatnajökulli all
paiknevate vulkaanide Kverkfjölli ja nüüd jälle aktiivse Bárðarbunga pursked
umbes 4000, 3000 ja 2500 aastat tagasi. Viimase vooluhulk olnud hindamisi
200 000 m³/sek ehk umbes neli korda suurem kui kurikuulsal Skeiðarál 1996.
aastal.
Ja üks Vikipeediast
pärit foto veel. See koha nimi oli enne viidal näha: siit kaks ja pool
kilomeetrit põhja pool asuv Rauðhólar (foto: Mickaël Delcey /
Wikimedia).
Liide rauð-
on nende päevadega juba meelde jäänud, seepärast oli pilti nägemata, ainult
nimest selge, et tegemist peab olema millegi punasega. Tõepoolest – Rauðhólar
ehk Punamäed (Red Hills) on kooniline punasest vulkaaniliselt räbust mägi, mis
koos eriti tipus näha valge lumega mõjub muidu mustades ja hallides toonides
laavamaastiku taustal lausa ehmatava kontrastina. 220 meetrini kõrguv Rauðhólar
on ikka olnud populaarne matkasihtkoht; tegelikult liigagi populaarne, nii et
nüüd ei lubata tema otsa enam ronida. Aga eemalt ongi vaade ju uhkem.
17.22 asume tagasiteele; ennustan, et
sõit Akureyrisse võtab kolm tundi, tegelikult kulub kaks ja pool vaatamata
rannikul tehtavale pildistuspeatusele.
Esmalt siis jälle
loksumine sel kitsal ja konarlikul teel nr. 862. 17.40 olen pildistanud
sellist mäge, aga paraku ei mäleta, läbi millise akna... Ammugi pole siis mõtet
hakata pakkuma mäe nime ja mind korduvalt aidanud guugeldus seekord sihile ei
vii. Aga hästi on
näha, kui künklik ja ebatasane on maa tee kõrval.
17.52 jõuame
suurele teele, nr.85-le.
18.02 jälle üks pilt, seekord üsna linnurohke. See, mis taustal paistab,
peaks olema Tjörnesi idanaaber, hoopis suurem poolsaar nimega Melrakkaslétta.
Veel mõni minut
hiljem näen kohta, mida siiasõidul pigem aimasin kui nägin: vanast, hüljatud
koolimajast ümber ehitatud Skúlagarðuri hotelli. Saan teha ka mitu
fotot, ...
... millele on
hea kõrvale panna seitse aastat tagasi tehtu. Nagu siiasõidul mainisin,
olime siin 2007. aastal öömajal ja siis olid olud ikka väga spartalikud.
Vahepeal on peale fassaadi muutunud ka sisu. Hotelli veebilehelt on lugeda, et
seal on nüüd 17 oma duširuumiga tuba ja eraldi majas, Jõe külalistemajas veel
30 ühiste kõrvalruumidega magamiskohta. Koht on turismistrateegiliselt muidugi
ülimalt hea, sest Ásbyrgini on vaid 8 kilomeetrit ning ka Mývatn, Húsavík ja
Dettifoss on üsna lähedal. Meie käisime tookord õhtul just Ásbyrgi
hobuserauajäljes ning hommikul suundusime Detifossile.
Tookord tundus
kant ülimalt üksildasena; seekord märkan – ja pildistan – vaid neli minutit
hiljem, 18.10, üht päris kobedat talukohta.
18.14 sõidame üle siiasõidul mainitud abaja, Lónsósi.
Tasandik on moodustunud liustikujõe Jökulsá á Fjöllumi läbi ajaloo toodud
mustast liivast. Ees paistab Tjörnesi poolsaar.
Ka rannad on
siin süsimustad ja
paksult täis ajupuitu, siinset põlist väga olulist ehitusmaterjali.
Paar minuti
hiljem saame Tjörnesi
kagunurga pankkaldal (kaardil märgitud sinise noolega) pisikese pildistus-
peatuse.
Infotahvlid
annavad muu hulgas teada, et meie ees oleva fjordi Öxarfjörðuri piirkond
on üks Islandi suurima vulkaanilise aktiivsuse alasid. Eriti rahutu oli maapind
siin Krafla 1975.–76. aasta purske ajal, kui maavärinais purunesid teed ja
veidi maad ida pool tekkis liivatasandikule uus järv, mis sai nimeks
Skjálftavatn ehk Maavärinajärv.
Paremal on
kenasti näha tasandik, kust äsja tulime, Lónsósi abajas ja sild üle
selle, millel meiegi sõitsime. Kusagil pildi vasakus serva või selle taga võiks
olla ka Skjálftavatn.
Vasakul avaneb
vaade järsule kaldapangale.
Lisan siia kaks
pilti 2007. aastast, ...
... mis tehtud
ilmselt pigem Tjörnesi põhjarannal.
Sõidame edasi; 18.27
paistavad taas Háey ehk Kõrgesaar ja Lágey ehk Madalsaar.
18.30:
Voladalstorfa on Tjörnesi
põhjapoolseim „sarv“. Tuletorniga neemel on arvukas lunnikoloonia.
Veelkord Háey
ja Lágey – hoopis teise nurga alt.
18.37: Oleme
jõudnud üsna Húsavíki
külje alla. Üle fjordi ja pilvede paistavad jälle Í Fjörðumi mäed.
18.38: üks siinsetest rohketest jõgedest on
õõnestanud vägeva oru. Taamal paistab Lundey saar.
Lundey ehk
Lunnisaar on üks kahest
Skjálfandi lahes Húsavíki lähedal asuvast saarest. Nagu nime põhjal pole raske
arvata, pesitseb järsunõlvalisel maalapil suur lunnikoloonia; on ka teisi
linnalaatadele iseloomulikke arktilisi linnuliike. Teine, pindalalt suurem, aga
hoopis madalam saar on Flatey ehk Lamesaar. Sellel on mõne majaga küla, kus
küll isegi kool ja kirik, aga elanikke enam pole ja muidugi pole siis enam ka
laevaühendust.
18.42–18.45
sõidame läbi Húsavíki. Teen siingi pilte, aga ükski ei tule küllalt hea välja.
Küll on koduteest
veel kaks suhteliselt normaalset pilti, ...
... kui 19.06
ületame suure, Islandi pikkuselt neljanda jõe Skjálfandafljóti, millel
asub ka hommikul vaadatud Goðafoss.
Enne kaheksat
oleme juba „õigel pool“ Eyjafjörðurit. Oma suureks rõõmuks saan 19.50
läbi bussiakna üsna selgelt fotole nii üle fjordi toova tee kui ka lennujaama
tõusu-maandumisraja.
Ja veel üks
udune, aga oluline tabamus: need majakesed on meie algselt planeeritud
öömaja.
Linna vahel on
jälle tükk bussislaalomit. Veidi pärast kella 20 oleme „kodus“.
Pildistan läbi
akna ja ...
... rõdult halle
kitsaid pilvi, mis takerdunud fjordi vastaskalda mägedesse.
Umbes veerand
tunniga laskuvad nad peaaegu fjordini.
Pärast kerget
õhtusööki läheme 20.30 koos korterikaaslastega neljakesi välja.
Minul on oma kindel eesmärk, mille ma – paraku teisi eriti kuulamata – ka välja
ütlen: mul on nägemata linna esmaasuka Helgi magri Eyvindarsoni
mälestussammas. Mõtlen omaette vabanduseks, et ega kedagi pole ju sunnitud
kaasa kõndima...
Igatahes läheme
esmalt ümber nurga Rádhústorgile ehk Raekoja platsile ning siis mööda
diagonaalis nõlva pidi tõusvat Brekkugatat mäkke. Tänava tõusunurk on
sellelt ja ühelt hilisemalt fotolt hästi näha: mitte liiga suur, aga minu jaoks
siiski mõneti väsitav.
Majas sellel
fotol tegutseb 1989. aastal asutatud ning põhiliselt Islandi, Fääride ja
Gröönimaa reise korraldav Nonni Traveli reisibüroo.
Nonniga
Islandi postmark
Nonni, kodanikunimega Jón Stefán Sveinsson
(1857–1944) on Akureyris – ja kaugeltki mitte ainult siin – väga populaarne
kosmopoliitsest kirikumehest (laste)kirjanik, kes mujal maailmas on tuntud
nimega Jón Svensson. Eriti populaarsed on Jóni raamatud Saksamaal.
Sündinud siit
natuke põhja pool Hörgárdaluris Möðruvelliris, elas poisipõlves Akureyris –
väikeses mustas puust majas linna lõunapoolses osas, mis nüüd kannab nime
Nonnahús ehk Nonni maja ja kus on kirjaniku muuseum. Kaotas juba 11-aastaselt
isa, aga sai tänu ühele prantsuse aadlimehele Taanis ja Prantsusmaal hea
katoliikliku hariduse. Astus jesuiitide ordusse ja õppis veel mitu aastat
Prantsusmaa, Belgia ja Hollandi ülikoolides ning töötas 1883. aastast 20 aastat
õpetajana Taanis Ordrupi katolikukoolis. Oli pärast reformatsiooni esimene
katolikupreestriks pühitsetud islandlane. 1912. aastal pidi tervislikel
põhjustel õpetajatööst loobuma ning hakkas oma elust raamatuid kirjutama,
reisis maailma palju ringi ja pidas loenguid – kokku 5000! Raamatuid on Nonni
kirjutanud 13 ja need on tõlgitud umbes 40 keelde. Islandile sattus mees pärast
lapsepõlve ainult kaks korda; suri 86-aastaselt Saksamaal Kölnis.
Veel paar foto Brekkugata
ääres klõpsitutest. Järjekordne näide islandlaste raamatu-
lembusest.
Viinapoe parkla on üsna tühi: muidugi, sel
kellaajal on pood loomulikult kinni.
Eriti tänava
alllinnapoolses osas on majad enamasti väikesed. Ja tundub, et lausa iga teine
pakub kodumajutust. Akureyri on mitut moodi populaarne
turismisihtkoht, näiteks ka golfarite ja mäesuusahuviliste seas, küllap
toob kodumajutus siis peremeestele kenasti sisse.
Tosinkonna
minutiga oleme minu ihaldatud vaatamisväärsuse juures: 1957. aastal loodud esmaasukate
mälestussammas, Landnemar. Tahvli põhjal otsustades on autor Höfundur Jónas
Jakobsson, kelle kohta ma küll kusagilt mingit infot ei leia.
Eyjafjörðuri
kallaste esmaseks asustajaks peetakse norra-iiri viikingit Helgi magri
Eyvindarsoni, kelle hüüdnimi magri ehk Kõhn oli
tulenenud mingist kasina lapsepõlve tõttu Orkney saarel saadud tervisehädast,
mis tänapäeval kuulub ehk anoreksia valdkonda. Naine Helgi kõrval on Þórunn
Hyrna.
Helgi oli muidugi
Þóri usku ja temagi heitis meritsi tulles elukoha otsinguil auvaia üle parda;
küllap sümboliseerib auvaia asjandus ausamba postamendi küljel. Vool tõi vaia
kaldale praeguse Akureyri asupaigast seitse kilomeetrit lõuna pool. Sinna
rajatud talu nimetas Helgi Kristnesiks ehk Kristuse neemeks.
Pealt üsna
siledat kaljut, millel ausammas seisab, nimetatakse ka vaate-
platvormiks
...
... ja eks siis
tule muidugi jälle vaaterida üles võtta – ...
... põhjast kaarega
...
...kuni kaguni,
edasi tulevad juba majad ette.
Ja üks väheke suumitult
veel juurde.
Landnemar
vaadatud, pakun järgmiseks sihtkohaks botaanikaaia; kõige otsem tundub kaardi
järgi olema minna mööda ausambamehe nimelist tänavat, Helgamagrasrætit. See on
väheldasemate elumajade piirkond, on nii eramuid kui ka väikemaid mitme
korteriga maju. Ja nende vahel üks lasteaed: ikka musta liivakastiliivaga.
Mu laiatarbekaart
pole siiski suurem asi, tänavaid see eriti täpselt ei näita ja ammugi mitte
linna üsna muutlikku pinnaprofiili. Nii et enne kui botaanikaaiani jõuame,
läheb liiga palju aega ning Mari-Indrek siirduvad peagi all-linna: vaja veel
Eymundssoni raamatupood üle tudeerida, et lastelastele midagi kaasa osta.
Meie jõuame
öömajapaika tagasi 21.30, pilved on vajunud fjordile. Õhtu venib
tasapisi toimetades üle kesköö.
No comments:
Post a Comment