Panen siia nüüd
lausa kaks kaarti. Esimene on väiksevõitu, aga siin on peal kogu tänaseks
jäänud tee, samuti homne ja osa ülehomset. Esmalt oleme lõigul, mille kohal kaardil on Mývatnjärve kirdenurgas
asuva küla nimi Reykjahlíð (allikas ikka http://www.nat.is).
Teine (http://www.christianengl.de) näitab
sama lõiku veidi täpsemalt ja olulisemad kohanimed on ka peal.
Tee kulgeb endiselt
üüratu laavavälja põhjaservas; asulaid siin pole, küll on taas märgata eelmises
kirjatükis mainitud kivikuhjakesi, mis paiknevad kord ühel, kord teisel pool
teed – küllap oli kunagine tee hoopis kurvilisem kui praegune Ringtee.
Aga peagi hakkame
vasakul ees nägema mäge, mille jalamil suitsu- ja aurupilvi: see ongi meie
järgmine sihtkoht Námafjall.
Loodetavasti saan
veidi üksteisele vastu rääkivatest allikatest ikka õigesti aru: Námafjall on
see kummalistes pastelltoonides mägi, tema jalamil tossav geotermaalväli aga Hverir
või Hverarönd – ehkki mõnigi allikas nimetab ka viimast ikka
Námafjalliks. Noh, väga vahet pole: nad ongi ju tegelikult üks tervik.
13.12 tuleme parklas bussist maha; esmalt satub
tulija vaate-
platvormile, ...
... kust avaneb
selline vaade. Tagaplaanil kurviga Námaskarðil mäkke tõusev tee
on ikka Ringtee.
Kui tuul on teie
poole, võib vaade muutuda hägusemaks, ...
... sest kogu
väli ja osalt nõlvgi on täis suitsevaid auke ja lõhesid.
Sellele väljale
võib vabalt jalutama minna, ...
... ainult ei
maksa aukudele-lõhedele liiga lähedale tükkida. Ja muidugi tuleb
vältida köitega piiratud kohti.
Kuidas üht või
teist isenägu tossajat või mulksujat nimetada tuleks, selles pole ma eriti
kindel ja ei oska ka leida ühtegi head emakeelset allikat. Üldnimi vulkaani
nõlval või jalamil paiknevale lõhele, kust kuum aur või suits välja tungib,
peaks olema fumarool.
Seekord hakkab
suhteliselt vähe silma väävlit reetvat kollast värvi. Rohke väävlisisaldusega
gaase eritavad fumaroolid on solfataarid. Neid ongi mõnel pool tõesti
kasutatud ka selleks, et väävlit hankida. Õhus on tugev mädamunahais: eraldub
väävelvesinik ehk vesiniksulfiid.
Sellist või ...
... sellist auku,
kus vulksub sulaselge muda, nimetatakse inglise keeles otsesõnu just nimelt mudpot,
mudapott.
Mudapott vist
seegi, ainult vesisevõitu mudaga.
Ja see võiks olla
siis lihtsalt veepott ehk kuumavee-
allikas.
Astangul köidab
enim tähelepanu kuhi, mis suitseb paraja vilega nagu keris, millele äsja
vett visatud.
Mõni peab ikka
ilmtingimata proovima, kas on ka kuum...
Tasub tähele
panna, et nõlv ja väli on taimestikuta: ilmselgelt on keskkond mitte
ainult liiga kuum, vaid ka liiga mürgine.
2007. aastal
pildistasin sel väljal üht põisrohu-
puhmast, mis oli hoolikalt kividega
piiratud, et keegi seda ära ei tallaks. Seekord ühtegi sellist erandtaime silma
ei hakka.
Mis sest muud
arvata, kui et vaevalt inimenegi siin lõpmata kaua vastu peaks, kui ei saaks
vahepeal käia muus õhus.
Alles teisel
pool maanteed ilmub maastikupilti jälle ka roheline värv.
Mis maapinnas
toimub, selle seletab
teabetahvel üle: läbi pinnase magmani imbuv külm vesi kuumutatakse seal auruks,
mis siis jälle tagasi üles tungib ja väävliühendigi kaasa haarab. Keemik leiab
tekstis vea: väävelvesiniku asemel on kirjutatud väävelhüdroksiid.
Eemalt paistab
üks huvitav mägi. Vähemalt osa selliseid on tekkinud omaaegsete jääaluste
vulkaanipursete aegu: jää ei lasknud laaval koonuseks kasvada.
Ivi räägib, et
lühikese ajaga on siin käivate turistide hulk lausa kümnekordistunud: praegu
juba 400 000 inimest aastas, nii et plaanis on kehtestada väike
keskkonnamaks. Õigemini teadsime siia tulles, et juba tulebki väheke maksta,
aga saime siiski tasuta.
Vahva koht, aga
tegelikult hakkab tasapisi tekkima soov jälle rohelisemasse maailma jõuda.
Ja veidi enne kella 14 olemegi taas teel.
Kui Námafjall oli
mulle taaskohtumine juba varem nähtuga, siis kaks tänast ülejäänud pikemat
peatust on seni käimata kohtades. Esimene neist on Krafla (loe krabla).
Täpsemalt kannab seda nime Ringteest kaheksa kilomeetrit põhja pool asuv mägi,
aga nüüd kutsutakse sel moel tervet vulkaanilist piirkonda. See on umbes
10-kilomeetrise läbimõõduga kaldeera ja 90 km pikk lõhede piirkond. Krafla tipp
ulatub 818 m ümp. Ajaloo jooksul on Krafla piirkonnas kirja pandud 29 purset,
mis on kujundanud siia Islandi ühe põnevaima laavavälja.
Kui oleme
Námafjalli parklast välja sõitnud, pöörame Ringteele paremale ja veidi hiljem
vasakule, põhja poole. Peagi ilmub vaatevälja rajatis, mis on samuti
Krafla-nimeline: Kröflustöð ehk Krafla geotermaalelektrijaam.
1978. aastal
tööle hakanud jaamas on kaks 30-megavatilist generaatorit, mille käitab paarikümnest
puuraugust pärit aur. Magma olevat siin ainult veidi rohkem kui kahe
kilomeetri sügavuses.
Kogu see torudega
maastik jätab mujalt tulnule üsna ulmelise mulje.
Jaama ehitusega
on seotud üks hästi lõppenud omapärane õnnetus. Jaama idee käidi välja 1973.
aastal ja alustuseks puuriti kaks tosinat katseauku, et jaama tasuvust
kontrollida. Üks puurauk osutus aga nii vägevaks, et toimus plahvatus, mis
virutas puurseadme tükke lausa kolme kilomeetri kaugusele. Ime ja õnn oli see,
et ükski inimene kannatada ei saanud. Tekkis kraater, mis sai nimeks
Sjálfskapar Víti, tõlkes umbes isetehtud põrgu. Samas lähedal on ka
looduslik, rohelise järvega kraater nimega Víti ehk põrgu. Teise
samanimelise kraatri juures Askja kaldeeras käisime 2007. aastal. Hallidel
aegadel arvati ju, et vulkaanide all on põrgu, sellest siis selline nimi. Aga
samast sõnast on islandlased tuletanud sporditermini vítaspyrna ehk
karistuslöök, otsetõlkes siis põrgulöök.
Veel põnevamaks
muudavad maastikku lumelaigud: oleme rohkem kui poole kilomeetri
kõrgusel ja lumi pole siin augusti keskpaigaks jõudnud veel täielikult sulada.
Viimastel
sajanditel on Kraflal olnud kaks tähelepanuväärset purskeperioodi.
Aastail 1724–29, kui vulkaanilisel lõhel avanes mitu kohta, olid
tulefontäänid olnud näha ka Lõuna-Islandil ning laavavool hävitanud kolm talu
Reykjahlíði külje all. See nähtus sai nime Mývatni lõkked.
Teisel
purskeperioodil 1975–84 oli kokku üheksa purset ning viisteist korda
maapind kord paisus kummi, kord langes alla. Seismilist aktiivsust analüüsinud
vulkanoloogid tegid kindlaks, et moodustus uus suur magmakamber. Mandrilaamad
olevat sel ajal teineteisest eemaldunud ligi viis meetrit.
Krafla öeldakse
olevat väga aktiivne ka praegu, nii et poleks ime, kui ühel päeval tulejumal
Surtur siin jälle ellu ärkaks.
Fotol on 1984.
aasta puske aegne laavavool (foto: Michael Ryan, U.S. Geological Survey
/ Wikimedia)
14.15 jääb buss meist väikesesse parklasse: siirdume
5-kilomeetrisele matkale.
Esmalt vaatame
üle stendi: meie ees on Leirhnjúkur ehk Savimägi. 1727. aastal
moodustunud kraatri kivim, rüoliit, on kuuma aluspinna tõttu poorne ja kohati
muutunud saviks. Merepinnast on tema tipp küll 593 meetri kõrgusel, aga
ümbritseva laavavälja suhtes on kõrgus vaid 50 meetrit.
Ilm on endiselt
ilus ja astumisalune mõnus; raja kõrval on aga hoiatussilt, et vihmaga võib savine
pind muutuda väga libedaks.
Eri aegadel aset
leidnud pursetel tekkinud omapärane vormirohke maastik.
Natuke on mäe
jalamil ka lillekirevust, ...
... Savimäe nõlvad
ise on kohati igasuguste taimedeta.
Osa tõusu on
tehtud väga mugavaks.
Poolel teel on
peidus piimjassinaka veega tiik.
Üleval on ka vaateplatvorm.
Teisel pool
Savimäge avaneb hoopis
teistsugune pilt.
Vanemaid tahkunud laavavooge katab väheldane
samblatekk, ...
... uuemad
veel elu ei kanna.
Asjatundja oskaks
kommenteerida, millal üks või teine osa laavaväljast on tekkinud.
Matk jätkub.
Ega teekond väga
lihtne ole, sest laskuda tuleb küllalt järskudest nõlvadest ...
... ning passida
peale, et ei astuks mõnda auku või lõhesse, ...
... millest
mõnigi võib olla üsna ohtlik.
Eriti mõtlematu
oleks anda järele soovile hüpata lund täis auku: ei tea ju, võib-olla on
lume all sügav tühjus või teravad kaljud.
Ivi juhatab meid alla,
...
... laava
tahkudes tekitatud torusse.
Tõesti: nagu tunnelkollektor!
Välja ...
... ja järgmisse
torusse.
Laavaväli jätkub.
Seda suhteliselt
uut laavat nimetab Ivi tabavalt vanapagana künnimaaks.
Tagasi tuleme ümber
Savimäe, ...
... siin on maa
väga jõuliselt lõhki käristatud.
Kell 16 või väheke hiljem oleme taas bussis. Nüüd
on just paremal pool parem istuda, nii et jõuan geotermaal-
jõujaamast läbi akna
mõne pildi klõpsata: ...
... torudest
„auvärav“ ja ...
... jaamahoone.
Sõidame tuldud
teed tagasi kuni Námafjallini ja siis mööda Ringteed Námaskarðist üles. 16.15
teeme mäel pildistuspeatuse.
Nüüd on näha ka Mývatn.
Järve nimi tähendab tõlkes Sääsejärv: väidetavasti on siin suviti
tohutult sääski. Mina ei saa seda kummagi oma käigu põhjal kinnitada.
Sääserohkuse tingivat järve kõrge toitainesisaldus. Sääsevastsed on omakorda
rohke toit kaladele ja veelindudele. Ornitoloogid teavad pardi(liigi)rohket
järve kui toredat vaatlusparadiisi, kus võib näha ka paar liiki, keda kusagil
mujal Euroopas ei kohta.
Mývatn on
pindalalt – 37 km² – küll riigi neljas järv, aga üpris madal: keskmine
sügavus on 2,5 ja suurim ainult 4,5 meetrit. Järv asub 288 meetri kõrgusel ümp.
Sel korral me
päris järve ääres õiget peatust ei teegi, seepärast lisan siia jälle kolm 2007.
aasta juulis tehtud fotot järve lõunaservast. Järv on tekkinud 2300 aastat
tagasi vägevas basaltses vulkaanipurskes ja teda ümbritsevas maastikus
domineerivad põnevad laavamoodustised, millest tuntuim korra juba mainitud
Dimmuborgir, tõlkes must loss.
Järve kaldajoon
on tugevalt liigendatud ...
... ja järves on hulk
saarekesi.
Muide, alates
2004. aastast joostakse ümber järve maratoni.
Lõunakaldal on
rohkesti nn pseudokraatreid. Need näevad välja nagu väheldased
purskekraatrid, aga laavat pole need tegelikult taeva poole virutanud, vaid on
tekkinud siis, kui kuum laava voolas vesisesse kohta: laava sisse jääv vesi
muutus hetkega auruks ja tungis sealt plahvatuslikult välja.
Järv on koos
sellest välja voolava 56 km pikkuse Laxá jõega looduskaitse all. Laxá tähendab
tõlkes Lõhejõgi: nii lõhet kui ka forelli olevat jões rohkesti; Mývatn ise on
rohkem tuntud mägihõrna poolest.
Meie järgmine
sihtkoht, Jarðböðin, on Grjóatgjá ja Námafjall vahel. See on 2004.
aastal avatud kuulsa Sinise Laguuni Mývatni-äärne analoog: 2500 meetri
sügavuselt pärit geotermaalveega supluskoht. Saabume sinna 16.25 ja
saame aega 18.15ni.
Siingi on parkla
autosid täis, aga sees on rahvast siiski vist hõredamalt kui saabumispäeval
Sinises Laguunis.
Infotahvlilt saab
selgust, et asutus töötab suvel lausa keskööni.
Veesilm on
väiksem kui Sinises
Laguunis ...
... ja hoonedki
tagasi-
hoidlikumad, ...
... aga kõik
vajalik on olemas, ...
... kaasa arvatud
omaette istumis-
nurgakesed.
Vesi on küll
tublisti teistsugune:
teist värvi ja kuidagi libe nagu seebivesi. Ning aegajalt tõuseb siit-sealt
lausa ehmatavalt kuumi jugasid.
Supluse järel on
viimane aeg teha tänane lõuna. Restoranis Kvika, kus 120 kohta katuse
all ja 50 väljas, pakutakse üsna Ungari stiilis guljašši, hind 1700
krooni.
18.15 asume jälle teele. Ilm on endiselt väga
ilus, sooja on 12 kraadi. Öömajalinna Akureyrisse on sadakond kilomeetrit.
Teeme sõidu
alguses paar peatust: korraks Reykjahlíðis, kus midagi on vaja toimetada
bussijuhil, 18.40 paiku aga kusagil Mývatni idakaldal, et
pildistada siinset tühimikke täis maastikku, ...
... kuhu maanteed
olnud ilmselt üpris keeruline ehitada: miks muidu on ta nii kurviline,
kui ikka seetõttu, et sugugi iga koht ei suudaks teed kanda. Muidugi, Islandil
tuleb arvestada ka võimalusega, et tee projekteerijad on pidanud nõu haldjate
ja muude taoliste tegelastega, kes on nõudnud, et nende elupaiku ei lõhutaks.
Lisan mõne
läbiaknapildi. 18.44: asjaliku talumehe majapidamine.
18.47: veel mõned pseudokraatrid.
18.56: Másvatn, ligi neli
ruutkilomeetrit suur ja kuni 17 meetri sügavune järv 265 m ümp. Järves olevat
rohkesti mägihõrnast ja forelli.
19.04: jõuame orgu, mis ei ole eriti
üldse Islandi moodi – rohkesti talusid ja veel suurema üllatusena hulk
täitsa metsa nägu metsa. See toob mulle meelde, et intervjueerisin 1997.
aastal Hiiumaal Islandi metsakasvatajat Karl Gunnarsoni. Selgub, et see lugu on
veebis täitsa olemas: http://www.virtsu.ee/bka/kt/9/Island9.html.
Suuremalt ka:
päris korralik metsasalu. Ja esiplaanil vasakul on põld; ei saa ainult
aru, mis seal kasvab.
Maakoha kohta
tavatult suured hooned; kohanime ma kahjuks ei tea – võib olla Einarstaðir
või Laugar.
Natuke aega
hiljem, 19.10, sõidame üle laia ja 180 kilomeetriga Islandi pikkuselt neljanda
jõe Skjálfandafljóti, mis tuntud esmajoones mitme uhke kose tõttu. Neist küllap
kuulsaim, Goðafoss, tõlkes Jumalate kosk, on 19.13 bussiaknast näha. Homme
tuleme teda lähemalt vaatama.
19.20 möödume
Ljósavatnist, järvest pindalaga 3,2 km2, ja kohe seejärel siseneme
...
... uhkesse Fnjóská
jõe orgu, mida ääristavad kaljud tõusevad kilomeetrini. 117 km pikk Fnjóská
pole liustikujõgi, vaid algab allikatest ning on allikajõe kohta ebatavaliselt
muutliku veehulga ja tugeva vooluga. Oru lumistelt tippudelt laskuvad kosed
...
... ning siingi
on metsa ja talusid.
Ühele fotole, kui
tee hakkab tõusma, saan ka Fnjóská enda.
19.35: tee on kerinud Vaðlaheiðile.
Aastaks 2016 peab siin valmima 7400 meetrit pikk Vaðlaheiðargöngi tunnel, mis
lühendab teekonda Akureyrisse 21 kilomeetri võrra.
19.37: meie ees on avanenud Eyjafjörður,
Islandi pikim, 60-kilomeetrine fjord. Suudmes on fjord lausa 25 km lai, aga
põhiosas 6–10 km. Mõlemast küljest ääristavad fjordi mäed, läänes, Tröllaskagi
poolsaarel, kõrgemad kui idas. Eyjafjörðurisse suubub hulk jõgesid, millest
suurimad on idast tulev Fnjóská, läänest voolav Hörgá ja fjordi lõpus
Eyjafjarðará. Fjordi nõlvades leidub kuumaveeallikaid, üht purskajat näeme ka
bussiaknast.
Meil on veel hulk
maad piki fjordi idakallast lõuna poole sõita, enne kui vaatevälja ilmub esmalt
suur kruiisilaev ja siis ka üsna fjordi lõpus paiknev Põhja-Islandi suurim linn
Akureyri. Linna pääseme üle fjordi viiva silla kaudu, vasakul on näha
piki fjordi ehitatud lennuvälja tõusu- ja maandumisrada.
Öömajadesse
paigutamine võtab tublisti aega, sest ühine öömaja öeldi reisi eel üles ja meid
paigutatakse laiali külaliskorteritesse. Mäenõlval asuva linna tänavad on aga
kitsad ja sageli ühesuunalised, nii et bussiga annab ringitada ja manööverdada.
Mari ja Indrek ning meie Erikaga väljume päris kesklinnas. Islandi
rõivafirma 66°North kaupluse juures ootab hiiglasekasvu Kristjan ja juhatab
meid maja neljandale korrusele, fotol näha punase kaare taga on meie
elutoa aken.
Välisrõivaste
tootja 66°North on Hans Kristjánssoni 1926. aastal asutatud firma, mis toona
mõtles esmajoones sellele, kuidas kaitsta Põhja-Atlandi karmi ilma eest Islandi
kalureid. Nüüd on toodete nomenklatuur hoopis laiem, aga kaluri- ja tööriietus
on endiselt firma põhitoodang. 2004. aastat peale on 66°North jõudnud ka
välisturgudele.
Meile kaheks ööks
antud korter on väga uhke, aga tegelikult natuke ebafunktsionaalne,
rohkele reisivarustusele on veidi raske sobivat kohta leida. Kaks magamistuba,
suur elutuba hästi varustatud kööginurgaga, kus kõik vajalik olemas (aga
nõudepesumasinas on mustad nõud...), kaks avarat rõdu, ühel neist ka
grillimisalus.
Rõdult avaneb
vaade kesklinnale, üle majade
paistab kahe torniga Akureyri kirik.
Teeme kerge
õhtusöögi ja läheme 21.15 väikesele jalutuskäigule.
Umbes 18 000
elanikuga Akureyrit nimetatakse sageli Islandi põhjapealinnaks.
Väljaspool Reykjavíki linnastut teisi nii suuri linnu riigis pole. Esmaasukas
saabus siiagi juba 9. sajandil, aga esmamainitud on Akureyrit alles 1562.
aastal: kohtuotsuses, mis mõistis ühe naise süüdi abielurikkumises. 17.
sajandil rajasid fjordi äärde ühe oma baasi Taani kaupmehed, sest siin olid
suurepärased sadamatingimused ja viljakas muld. Talviti eelistasid taanlased
elada siiski soojemates paikades. Pideva asustuse algusena on märgitud aasta
1778 ja veel kaheksa aastat hiljem sai Akureyri Taani kuningalt linna õigused:
kuningas tahtis õpetada maarahvast islandlasi ka linnades elama. Paraku üle
tosina linnaelanike arv siiski ei tõusnud ning 1836–62 oli paik jälle
munitsipaalõigusteta. Alles siis hakkas rahvast juurde tulema, sest sadamakoht
oli tõesti suurepärane: aasta ringi jäävaba. Pealegi toodeti lähikonnas rohkesti
põllumajandussaadusi.
Teise maailmasõja
päevil oli Akureyris üks kolmest Islandil asunud Norra-Briti lennuväebaasist.
20. sajandil hakkasid islandlasedki eelistama linnaelu ning ka Akureyri kasvas
kiiresti. 1987. aastast on linnas ülikool, mis nüüd edukalt areneb ja kosub.
Olen Akureyris
küll alles teist korda, aga tunnen, et oleksin nagu koju jõudnud. Panen
siia mõned fotod õhtusest kolmveerandtunnisest jalutuskäigust.
Akureyrarkirkja,
Akureyri kirik valmis
1940. aastal, kavandaja oli jälle riigiarhitekt Guðjón Samúelsson (1887–1950),
kelle kuulsaim töö on teadagi Reykjavíki Hallgrímskirkja. Tema projekteeritud
on ka Islandi ülikooli ja rahvusteatri hooned, Reykjavíki katoliku katedraal,
hotell Borg jm.
Bautinn on
linna arvatavasti kuulsaim restoran, mis tuntud esmajoones oma suurepäraste salatitega, aga pakub muidugi ka
rahvustoite.
Vahva veetrepp
Hafnarstrætil.
Hotell
Akureyri samal tänaval.
Juba 2007. aastal
panin tähele, et haljastuses on palju kasutatud kortslehte.
1906. aastal
ehitatud teatrimaja, Samkomuhús.
Akureyri tekkis
praegusest kesklinnast mõneti lõuna pool; praegusesse kohta, sobivaima
sadamakoha juurde, nihkus kesklinn siis, kui sadam muutus linnale oluliseks.
Seepärast on linna vanimad majad nüüdiskeskusest veidi eemal – ja kõige
vanemani me täna ei jõuagi. See asub Hafnarstraeti 11, kannab nime Laxdalshús
(foto aastast 2007) ja on ehitatud aastal 1795 Taani kaupmehe
Kyhni perekonnale. Just siin on olnud ka linna vanim juurviljaaed.
Tagasi tuleme
piki fjordiäärset promenaadi, ...
... mis polegi
veel vist päris valmis.
Kirik on õhtul tuledega esile tõstetud.
Jón Gunnar
Árnasoni (1931–1989)
skulptuur Sigling, Puri, aastast 1986. Sellegi mehe üht tööd oleme enne
näinud: Sólfar Reykjavíki rannapromenaadil.
22.10 oleme öömajakorteris tagasi; Akureyris
jõuame veidi ringi vaadata ka homme hommikul ja õhtul ning ülehomme hommikul. 22.45
loeme toreda päeva lõppenuks.
No comments:
Post a Comment