Jätkub teekond
geisrite pool.
Juhuvaateid bussiaknast: Islandi talud on reeglina kõik omaette,
mitte küladesse koondunud.
Järjekordne kärestikuline
jõgi päris lüheldasel, vaid mõne kilomeetri pikkusel sõidul.
Siis hakkab
paistma Haukadalur, geisrite asupaik. Nagu Islandil üsna tavaline,
kannab sedagi kohanime (tõlkes Haukaorg või Kulliorg) mitu eri paika, aga
kuulsaim neist on muidugi see Kuldsel Ringil paiknev, kus mitukümmend
kuumaveeallikat, mudavulkaani ja fumarooli. Tuntuimad kuumajad on muidugi kaks
geisrit, Geysir ja Strokkur. Esimest korda on paika kirjalikus allikas mainitud
1294. aastal, 17. sajandil sai sellest Islandi külastatuim koht.
Haukadaluri umbes
pool kilomeetrit pikk ja sada meetrit lai geisriala paikneb ...
... rüoliitkünka Laugarfjall
jalamil; sõnaosa lauga- hakkab juba õige tuttavaks saama.
Astume 13.35
sisse geisriala tagumisest väravast, ...
... esimene
geiser siitpoolt tulles ongi Geysir, maailmas üldse esimesena kirjeldatu
omasuguste seas. Sestap ongi islandi verbist geysa („uhkama, purskama“)
tuletatud üldnimetus perioodiliselt purkavatele kuumaveeallikate kohta nii
laialt levinud.
Olen
Haukadaluriski käinud nüüd neli korda, aga Geysirit purskamas pole näinud.
Ausalt öeldes oli mul kinnistunud teadmine, et ega ta enam eriti tegutsegi –
kui selleks mitte lugeda tasast auramist –, aga tuleb välja, et vahetevahel
siiski.
Ümber purskeava
sajandite jooksul ladestunud paksust, geiseriidi nime kandvast ränimineraalist
kilbi uurimine kinnitavat, et Geysir on aktiivne olnud umbes 10 000
aastat, vahel rohkem, vahel vähem, suuresti sõltuvalt ala tektoonilisest
aktiivsusest.
Esimese seletuse,
kuidas geisrid toimivad, võlgneb maailm 1846. aastast Saksa keemikule Robert
Bunsenile; tema kinnitusel pidi purske kõrgus olema 43–54 meetrit. Väidetavalt
oli aga aasta varem fikseeritud lausa 170 meetri kõrgune purse.
Ajaloo jooksul
kujunes reegliks, et maavärinad ergutasid Geysiri sagedamini ja kõrgemale
purskama, hiljem aktiivsus jälle kahanes. 1916. aastal pursked lakkasid, kuni
1935. aastal aidati geisrit põhjavee taset muutnud augu puurimisega läbi
ränikilbi; hiljem on seda korduvalt puhastatud. 1980. aastatel hakati geisrit
„ergutama“ seebiga, aga keskkonnakaitsjate nõudel püüti seda teha võimalikult
harva, ainult erilistel puhkudel, näiteks rahvuspühal. 1990. aastatel purskas
Geysir harva, aga see-eest vägevalt, vahel kuni 70 meetrini. 2000. aasta
maavärin olevat pannud Geysiri kaheks päevaks purskama lausa 122 meetrini
üheksa korda päevas.
Selle kohta, kas
ja kui sageli purskab Geysir praegu, ma andmeid ei leia. Küll on aga
Vikipeedias jäädvustus ühest 2012. aasta purskest (foto: Papa
November / Wikimedia).
Huvitav on veel
lisada, et kuni 1894. aastani oli Geysiri piirkond kohaliku talumehe valduses,
siis aga müüs ta selle Ulsteri viskipruulijale James Craigile, kellest hiljem
sai lord Craigavon ja Põhja-Iiri peaminister. Craig pani kuumaveealale kõrge
tara ümber ja üritas geisrihuvilistelt raha kasseerida. Lõpuks ta õnneks
tüdines sest kasinast ärist ja mitme inimese kaudu jõudis ala lõpuks
filmirežissöör Sigurður Jónassoni valdusesse, kes annetas maa
igaveseks ajaks Islandi rahvale.
Igatahes meie
käigu ajal Geysiri ümber purskeootajaid ei ole, küll on neid pidevalt teise
geisri Strokkuri (tõlkes „võikirn“) ümber: see purskab kohusetruult iga
mõne minuti järel 10–20, vahel isegi 40 meetri kõrgusele.
Allatuult võib
Strokkuri auru sisse üsna ära kaduda.
Meie silma all
purskab Strokkur vast ainult minuti-paari pikkuse vahega kaks korda, ...
... aga mõlemad
pursked jäävad üsna madalaks.
Seepärast otsin
välja ka oma 2007. aastal tehtud foto ühest hoopis kobedamast
purskest.
Kohalolekuks
antud tunni ja veerandi jooksul tuleb ka lõunat süüa, seepärast võtame suuna
geisriala peavärava ja keskuse poole.
Möödume
väidetavasti tähtsuselt kolmandast geisrist, Väikesest Geysirist ...
... ja
igasugustest muudest aurajatest ja suitsejatest; õhus on tugev mädamuna- ehk
vesiniksulfiidi lõhn.
Keskusemaja teab mis suur ei tundu, aga sinna mahub
ära väga mitmekesise kaubavalikuga pood ja suur söögikoht.
Viimases võtame kjötsúpa
ehk lambalihasupi hinnaga 1790 islandi krooni (mis võrdub umbes 12 euroga);
supi juurde käib kaks tükki leiba ja või. Kallis muidugi, aga see on Island, ja
kõhu saab täis küll. Oskaks keelt, oleks ehk aru saanud, et veidi odavamalt
(1700 isk) võinuks saada plokkfiskuri ehk kalahautise, mis olnuks ehk
veel toitvam.
Suure
suveniiripoe ühest nurgast leian väljudes multimeedia-
keskuse, mida
mäletasin 2000. aastast, aga 2007 ja 2008 ei suutnud ma seda üles leida; ju oli
liiga kiire. Seal saab kena ülevaate tektoonikast ja vulkanoloogiast; ...
... üks
interaktiivne eksponaat laseb proovida, mis tunne on maavärina puhul,
mille magnituud on viis. Ausalt: üldse pole tore ...
Kui majast väljun
ja veelkord aurava-suitseva atraktsiooni poole vaatan, ...
... märkan parkla
servas üht iseäralikku skulptuuri. Huvitaval kombel näitas ka restoranis
olnud teler sama maadlusliiki, kus meeste puusade ümber on köidetud ilmselt ala
spetsiifika määravad rihmad. Kodus guugeldan välja, et see on Islandi
rahvusmaadlus glima, mille suurim äss on praegu mees nimega Pétur
Eyþórsson. Ta on võitnud kuus korda tähtsaima glima auhinna, grettisbelti
– ehk saanud kuus korda tiitli glímukóngur ehk glima kuningas. Sama kõva
mees oli 1980. aastatel tema isa Eyþór Pétursson.
14.45 asume taas teele. Bussi tabloo näitab
õhusoojaks 15 kraadi, täitsa suvi!
Ivi laseb kuulata
Islandi saagalaule ja räägib saagadest, sest järgmine suur käik on meil
Reykjaviki saaga muuseumisse. Kunagi asus muuseum Perlanis, selles suurtele
soojaveetünnidele ehitatud kultuuri- ja vabaajakeskuses, nüüd on aga kolinud
all-linna, sadama lähedale.
Sõna „saaga“
tulevat islandi tegusõnast segja, rääkima. Saagad – see on mitukümmend
üleskirjutatud lugu elust Islandil nn. saaga ajastul, mis algab Islandi
asustamisega 870. aastal ja kestab umbes kuni esimese piiskopikiriku Skálaholti
rajamiseni aastal 1056.
Tänapäeval kannab
Skálaholt nime Skálholt ja see on samuti üks Kuldse Ringi huviväärsusi.
Meie seekordne reis sinna ei vii, aga ma käisin seal nii 2000. kui ka 2008.
aastal; just viimase sõidu aegu on tehtud need kaks siia lisatud pilti.
Läbi kaheksa
aastasaja oli see üks Islandi tähtsamaid kohti: aastail 1056–1785 Hólari kõrval
üks kahest Islandi piiskopkonnast, mis tegi tast olulise kultuuri- ja
poliitilise keskuse. Just siin asutati ka Islandi esimene ametlik kool Skálholtsskóli,
et koolitada kirikumehi.
Praegune
katedraal, Islandi üks suuremaid pühakodasid, on ehitatud aastail 1956–1963,
piiskopkonna asutamise juubeli puhul.
Sel ajal tegid
mitmed teised kirikud Skálholtile kingitusi, näiteks taanlased rahastasid
kiriku uhkeid vitraažaknaid, mille autor on Islandi klaasikunstnik Gerður
Helgadóttir.
Saagad on
kirjutatud juba pärast kristluse vastuvõttu, põhiliselt 13.–14. sajandil. Kui
mujal Euroopas käis ristiusuga kaasas paganlike kommete karm väljajuurimine,
siis Islandil need pigem tugevnesid. Sestap pole ka üllatav, et arenes selline
kirikuideoloogiale täiesti võõras kirjandus, kus kristlike ideede mõju tühine
või lausa olematu.
Saagasid on
kümneid ja kümneid ning islandlased ise nimetavad saagaks ka lihtsalt
muistendeid ja legende. Eks sõna ole leidnud mujalgi tänapäevase tähenduse:
saagadeks nimetatakse mitmeid perekonnalugusid jutustavaid mahukaid
proosateoseid. Islandi saagad on kirja pandud enamasti täiesti realistlikus
stiilis; neis on tohutult palju nimesid: umbes 7000 – ehk sisuliselt kõik
Islandi toonase kodanikud, aga mitte orjad. Aga reaalse maailma kõrval on
tavaline ka teispoolsuse osa: suhtlus trollidega kuni nendega laste saamiseni,
naasmine Toonelast jne.
Neid jutte
kuulates olen püüdnud aknast veidi pilte klõpsida, mõni vähem udune ka siia,
näiteks järjekordne talumaja-
pidamine. Aga näha on jälle ka rohkeid
suvemaju: oleme ju endiselt linnastule küllalt lähedal.
Karja- ja
heinamaid näeb pidevalt, hoopis haruldasemad on põllud.
Islandil on
rohkesti lõhejõgesid, aga püük on õige kallis lõbu.
Selfossi lähedal
näeme ära mitu korda jutust läbi käinud Hvítá ja Sogi jõe ühinemise Ölfusáks.
Selle paiga kohta
olen üles kirjutanud, et siin võib olla ühe muistse kuulsa mehe matusepaik.
Siis sõidame üle
Selfossi–Hveragerði teeristi ja pöörame viimase poole.
liinid reedavad jõujaama lähedust.
Hveragerðigi on üks Kuldse Ringi vaatamisväärsusi.
Seda paari tuhande elanikuga valdavalt madalate majadega asulat ...
... kustutakse ka
kasvuhoonete külaks või koguni maailma soojaveeallikate pealinnaks.
Sest seal on tõesti rohkesti kasvuhooneid, aga ka geotermaalala
soojaveeallikate ja fumaroolidega. Kõike seda ikka tänu lähedusele 803 meetri
kõrguse vulkaaniga, mis kannab nime Hengill.
Ivi räägib, et
alguses oli püütud linnakeses käima panna termaalenergia toel töötav meierei,
aga see ei vedanud välja ja siis tuli juba kasvuhoonete idee, kus kasvatatakse
tõesti kõikvõimalikke taimseid saadusi – kuni banaanideni välja.
Silma hakkab mitu
lillepoodi.
2008. aasta sügisel
oli võimalus käia ühes kasvuhoones, mis oli täis õitsevaid gerberaid.
Islandlased olevat – sellest oli toona juttu – sagedased lillekinkijad.
Sellises aktiivse
maapõuega paigas elades võib juhtuda tõsiseid ootamatusi. 2000. aasta reisi
ajal rääkis giid, kuidas kunagi kasutatud üht vana auku või lõhet prügilana –
kuni lõpuks virutanud ootamatult purskama hakanud geisrike kogu prahi üle küla
laiali. Seekord aga näidatakse meile paika, kus maapõuejõud on purustanud
terve väikese maja.
Kodus loen internetist,
et Hveragerðis on maavärinanäitus, mis meenutab 29. mail 2008 aset
leidnud maavärinat magnituudiga 6,3; epitsenter olnud Hveragerðist paar
kilomeetrit kagu pool. Väljapanek esitlevat toonaseid purustusi mitte ainult
videote ja fotodena, vaid ka näiteks reaalset toonast korterisisustust pärast
tõukeid. Ning simulaatoril saab proovida, mis tunne on selline tõuge üle elada.
See foto on
mälestus aastast 2000, mil käisime suures kõikvõimalike troopiliste
kultuuride, restorani ja poodidega kompleksis Eden. Leian nüüd
internetist, et keskus läinud 2008. aasta lõpus pankrotti, 2011. aasta suvel
põlenud ära
ja üles pole teda
enam ehitatud. Oli päris iseäralik koht.
Pärast
Hveragerðit pöörame selle reisi vist kõige mägisemale mägiteele; nõlva
nimi peaks olema Kambar.
Siit on hea vaade
kogu linnakesele; paraku küll läbi bussikana klõpsatud.
Kohati on vaated
päris uhked.
Ja ära näeme ka
veel ühe Kuldse Ringi vaatamisväärsuse, maailma suurima geotermaaljaama
Hellisheiði ehk Hellisheidarvirkjuni. Jaama võimsus on 303 MW elektri ja
400 MW kuuma veena. Kuldsel Ringil on teinegi geotermaaljaam: Nesjavellir
Þingvallavatni lähedal.
Rajatis näeb
mujalt tulnu jaoks välja kui ulmefilmi dekoratsioon. Sõidame tast küll päris
külje alt mööda, aga teha õnnestub vaid paar udust kaugfoto. Seepärast võtan
ühe võrguavarustelt juurde (foto: ThinkGeoEnergy/Wikimedia).
95% Reykjavíki
küttest tuleb maapõuest; pole siis imestada, et on nii suurtest maailma
linnadest kõige puhtama õhuga.
Aga siis jõuame
jälle suurele teele ja mida edasi, seda tihedamaks liiklus läheb. Sõidame linna
sisse mööda kõige suuremat ida-läänesuunalist magistraali, kohati vist lausa
kaheksarealist Miklabrauti ning edasi piki Hringbrauti ja Ánanausti Grandagardi
tänavale sadama piirkonnas. Saagamuuseum asub üsna väheldases majas, ...
... pigem hakkab
uhkete seinamaalingutega silma üle tänava asuv hoone, mille sisu
ja otstarve jääb sel õhtul paraku teada saamata.
Kodus avastan
guugeldades, et kolme hiigelseinamaalingu autor on Austraaliast pärit just
sellisele seinakunstile pühendunud kunstnik Guido van Helten ja et maja
nimi on Loftkastalinn. Kunagi on siin olnud teater, nüüd aga
filmi- ja kunstistuudiod ning vägev sise-skeitpark. Maalingute eeskujuks olnud
fotod on pärit Reykjavíki fotomuuseumist (käisin seal 2008. aastal ja julgen
kõigile soovitada!) ja neil on stseenid ühest Jean Paul Satre’i näidendi 1961.
aasta lavastusest Reykjavíki teatris.
16.45 läheme
muuseumisse ja juba vestibüülis on mõndagi vaatamisväärset.
Siis astume sisse
pigem tööstushoonet meenutavast rauduksest ja leiame selle tagant üllatavalt
väheldase ruumi, kuhu on osavalt paigutatud 17 olulist episoodi Islandi
ajaloost. Alustuseks värvikas pilt Islandi loomisest, edasi esmaasukad iiri
mungad ja kaarnate abil navigeerinud Hrafna-Flóki ning neljandana esimese
norralasena Islandile pidama jäänud Ingólfur Arnarson. Ingólfuri ja tema
naise Hallveig Fróðadóttiri jalge ees lebab muide just taas üles leitud
rannale uhutud auvai ehk öndvegissúla – veel üks võimalus
võrrelda, kui erinevalt eri kunstnikud auvaia kujutavad.
Üldiselt rõhutab
muuseum oma veebis ja trükistes suurt tõetruudusetaotlust. Silikoonist
elusuurused figuurid on loonud muuseumi omaniku ja asutaja ning kujude
tehnoloogia väljatöötaja Ernst Backmani firma Saga Design. „Tähtsad on detailid
ja realism,“ on rõhutatud: rõivad, tööriistad, ehted, relvad ja olustik on
võimalikult lähedased sellele, mida ainsast algallikast, saagadest on saanud
põhjaliku uurimistööga välja lugeda. Kõik on püütud valmistada
traditsiooniliste meetoditega: relvad ja ehted on käsitöö ning villased ja
linased kangad käsitsi värvitud.
Iga stseeni
juures on kahes, islandi ja inglise keeles lühikese seletusega infotahvel, aga
muidugi on võimalik kasutada audiogiidi. Meie “audiogiid” on Ivi. Ja kodulehel
on lausa üleskutse: võtke kaamera kaasa ning pildistage ja filmige!
Eks siis
pildistangi mõned näited veel. Meenutus esimesest aastatuhandevahetusest, kui
Tingide väljal käis vaidlus ristiusu pooldajate ja paganate vahel: kas
nõustuda uue usuga või mitte. Paganate eestkõneleja Þorgeir Ljósvetningagoði
lebanud terve ööpäeva nahkade all oma onnis ning teinud lõpuks väljudes
kompromissettepaneku: jah, nime poolest me nõustume uue usuga, aga iga soovija
võib vanu jumalaid edasi paluda tingimusel, et ta teeb seda eraviisiliselt.
Talumehest
tunnustatud poliitikuks ja majandusmeheks tõusnud Snorri Sturluson oli
ka silmapaistev luuletaja ja kirjamees, keda peetaks mitme kõige olulisema
saaga kirjapanijaks.
Islandi esimene
märter, Kirkjubæri kloostri nunn õde Katrín, kes põletati 1343.
aastal vast ametisse määratud Skálholti piiskopi Jón Sigurðssoni
korraldusel, kuna Katrín olevat müünud hinge saatanale, laimanud paavsti,
elanud hooraelu ja levitanud kuulujutte.
Reformatsiooniaegne
veretöö: 7. novembril 1550 raiuti Hólari piiskopil Jón Arasonil ja ta
poegadel Aril ja Björnil pead maha. Jón polevat olnud mitte ainult
populaarne usujuht, vaid ka võimekas majandusmees ja poeet ning pani 1530.
aasta kandis tööle Islandi esimese trükipressi.
Eriti verise
värvingu annab loole asjaolu, et timukas, kriminaal Jón Ólafsson, oli ilmselt
oskamatu või ka väsinud, nii et kui ta suutis Ari pea maha raiuda ühe korraga,
siis Björnile kulus neli ja piiskopile lausa seitse kirvehoopi. Timuka enda
surm polnud kuigivõrd kergem: aasta pärast veretööd püüdsid tapetud piiskopi
pooldajad mehe kinni ja valasid talle sulatina suhu. Karm keskaeg, mis muud.
Aga üks noor
reisikaaslane küsib Ivilt just sama küsimuse, mille mina küsisin 2000. aastal
meie toonaselt toredalt giidilt Dóróthea Siglaugsdóttirilt: et kuidas-kuidas,
katoliku piiskopil olid pojad?! Õige vastus on: „Islandil oli/on kõik
võimalik!“. Siiski – mitte päris kõik: täpselt sellise kirjapildiga nime nagu
Dóróthea Islandil sündinud tüdrukule enam panna ei saa…
Enne sõitu
hotelli on Ivil veel üks vaatamisväärsus varuks. Seegi on linna põhjaservas
mere ääres, aga saaga muuseumist tubli tüki ida pool, üsna meie elukoha
lähedal.
Maja nimega Höfði
on ehitatud aastal 1909 Prantsuse konsuli Jean-Paul Brillouini jaoks, aga
nagu Þingvallakirkja kalmistust kirjutades sai mainitud, on selles tükk aega
elanud poeet ja majandusmees Einar Benediktsson (1864–1940). 1905. aastal sai
just sellest majast teoks Islandi esimene raadioside välismaaga, kui kontakt
saadi Ühendkuningriigis Cornwallis asuva Poldhu piirkonnaga.
1958. aastal
ostis maja Reykjavíki linn ja taastas selle kunagise hiilguse, et luua niiviisi
koht ametlikeks vastuvõttudeks ja muudeks pidulikeks sündmusteks. Maja
kuulsushetk saabus aastal 1986, mil just seal kohtusid Ronald Reagan ja Mihhail
Gorbatšov. Gorbatšovi ujuvbaas oli toona eestlastele hästi tuntud laev „Georg
Ots“.
Majas on olnud ka
Inglise konsulaat ja konsul John Greenway olla 1950. aastatel kaevanud, et teda
ahistab majas kunagi seal elanud noore naise vaim. Kuna välisministeerium oli kaebusele
vastanud, et nad ei kinnita ega lükka ümber vaimu olemasolu Höfðis, sai legend
otsekui ametliku kinnituse.
Mind, tunnistan
ausalt, huvitavad vaimudest hoopis rohkem Höfði juures muruplatsil end üsna
mõnusalt tundvad metshaned.
Kella 18 paiku jõuame hotelli ja siis on
juba oma asi, kuidas õhtu sisustada. Meie Erikaga teeme kerge eine ja läheme 18.50
hulkuma: minu ettepanekul esmalt mere äärde ja sealt piki rannapromenaadi
Reykjavíki vist uhkeima ehitise – kontserdimajani, kuna viimast oleme seni näinud
ainult eemalt.
Enne merd jääb
teele Laugaveguri ja meie „kodutänava“ Rauðarárstíguri nurgal seisev kuju,
linnast tulles hea orientiir, et on aeg paremale pöörata. Skulptor Sigurjón
Ólafsson 1963. aastal valminud Klyfjahestur meenutab, kui tähtis
roll oli vanasti islandi hobusel veo- ja ratsaloomana (hestur on islandi
keeles hobune).
Aga siis oleme rannapromenaadil.
Autoteest eraldi teed on nii jalgrattureile kui ka jalakäijatele. Hoonetest
parempoolseim, tume tahukas, on meie esimene sihtmärk kontserdimaja Harpa.
Selle tänava
ääres on küllap Reykjavíki kõrgeimad majad. Paistab, et pärast
pangakrahhi peatunud ehitustegevus on taas hoo üles võtnud.
Teeservas on ka
natuke kunsti. Mul on kusagilt loetud mälestus, et 1986. aastal, linna 200.
aastapäeva eel, korraldas linnavalitsus skulptuurivõistluse. Sellel pildil
oleva figuuri kohta ma andmeid pole leidnud, ...
... küll vaatab Jón
Gunnar Árnasoni (1931–1989) Solfar („Päikeserändur“), selle
võistluse võidutöö, vastu peaaegu igalt Reykjavíkki tutvustavalt
trükiselt. Graniitplaadil seisev kuju meenutab kindlasti laeva ja sageli
seostatakse teda viikingitega, aga kunstniku idee oli üldisem: tema
unistustelaev, ood päikesele, mis sümboliseerib avastamata paiku, edulootust,
arengut ja vabadust. Kuju avati 1990. aastal, juba pärast rängalt leukeemiat
põdenud kunstniku surma.
Omaette
vaatamisväärsus on kindlasti võimas kaldakindlustus.
Hakkame sihile
jõudma. Vaadet 43 meetri kõrgusele Harpale katab siitpoolt tulles peagi
kontserdile saabuva Toronto sümfooniaorkestri reklaam.
Harpa (tõlkes
Harf) kavandas koostöös Taani-Islandi kunstniku Ólafur Elíassoniga Taani firma
Henning Larsen Architects. Mullu surnud Taani arhitekti asutatud firma küllap
(kuri)kuulsaim varasem töö on Kopenhaageni ooperiteater, aga töötanud on nad
paarikümnes riigis.
2008. aasta
oktoobris oli ehitusplats
selline ja keegi ei osanud veel kindel olla, kas ja millal külmutatud projekt
taas ellu ärkab: olid ju just üksteise järel pankrotti läinud riigi kolm
suurimat panka ja kogu maa tulevik segane. Esialgu oli Austurhöfni, tõlkes
Idasadama piirkonda plaanis ehitada hoopis rohkem: 400 kohaga hotell, suur
ärikeskus, luksuskorterid, restoranid, parkimismaja, Landsbanki uus hoone.
Kontserdisaal ja
konverentsikeskus Harpa suudeti siiski valmis ehitada; avakontsert peeti 4.
mail 2011. Ja see on tõesti tore. Selsamal 2008. aasta sügisel käisime ka
suurepärase Reykjavíki sümfooniaorkestri väga heal kontserdil, millest ometi
jäi poolik mulje: hiilgavad muusikud olid tookord sunnitud esinema ülikooli olematu
akustikaga kinosaalis (kino on islandi keeles ühe võimalusena bíó; see
võib kirjapildis olla muulase jaoks üsnagi eksitav...).
Nimi Harpa anti
ehitisele 11. detsembril 2009 Islandi muusika päeval. Eemalt tumeda tahukana
näiv hoone paistab lähivaates hoopis õhulisem. Terasraamistikule ...
... on kinnitatud
eri värvi klaasist mitmelaadse geomeetriaga paneelid.
Natuke saame
hiigelmajas ka ringi kolada. Käimas on džässifestival ja parajasti saab
ruumikas vestibüülis kuulda suurepäraseid improvisatsioone. Nii palju, kui
rohke publiku vahelt piiluda õnnestub, on kõik bändi muusikud noored naised.
Vikipeediast
leian, et peasaal Eldborg mahutab 1600–1800 kuulajat-vaatajat, peale
selle on kolm eri mõõdus saali: Silfurberg võtab vastu 750, Norðurljós 450 ja
Kaldalón 195 inimest. Harpa kodulehe (http://en.harpa.is/)
kinnitusel tehakse majja ka 45 minutit vältavaid giidiga ekskursioone:
juunist augustini iga päev neli korda (kell 9, 11, 13.30 ja 15.30), muul ajal
tööpäevadel kell 15.30 ning nädalavahetusel 11 ja 15.30; osalus maksab 1750
krooni ehk umbes 11 eurot.
Kolame veidi ka sadama
kaldapealsel. Laevu siin teab mis palju pole, silma hakkab suur
rannavalvealus, ...
... mille juurde
sobib hästi see 1997. aastal sadama 80. asutamispäeval ja 60. Islandi
meremeestepäeval avatud Ingi Þ. Gíslasoni skulptuur.
Kaldast eemal
seisab veel midagi, mida silm päris täpselt ei seletagi. Vaid suumitud pilt ja
kodus välja otsitud teave annavad teada, et see on maastikuskulptuur, Ólöf
Nordali Þúfan („Künkake“). „Ökoskulptuur“ olevat 8 meetrit kõrge;
selle tippu viib kitsas spiraaltee ja sealt avanevat hingemattev vaade Faxaflói
lahele. Vaja oleks ikka kunagi veel Islandile minna!
Mälumängureilt
sobiks küsida, kas Islandil on raudteid. Õige vastus: ei ole, aga on
olnud lausa kolm kitserööpmelise raudtee juppi. Üks neist on seotud palju
meelepaha põhjustanud hiiglasliku Kárahnjúkari hüdroelektrijaama ehitusega
Ida-Islandil, mis rikkus suure tüki puutumatut loodust ja pakkus tööd suurele
hulgale võõrtöölistele, esmajoones poolakatele; 2004. aastal oli seal juhtunud
ka ainus rongide kokkupõrge Islandil. Teine rajati 1930. aastatel
Korpúlfsstaðiri suures talus Reykjaviki külje all; praeguseks pole isegi enam
seda talu. Ja kolmas raudtee tegutses siin Reykjaviki sadamas, kui 1913–28
ehitati lainemurdjaid. Neid aegu meenutab üks toonastest auruveduritest
nimega Minør. Raudteelase tütar nõuab, et temast tuleb
selle juures pilt teha.
Ja veel on
sadamas näitus, mida tasuks põhjalikumalt uurida: ...
... kaartidele on
kantud eri aegadel Islandi randadel ette tulnud laevahukud.
Iga natukese aja
tagant lendab üle meie ...
... mõni Reykjaviki
lennuväljale maanduv lennuk. Ilmselt on käes raudtibude õhtuse kojulennu
aeg.
Aeg on hakata
hotelli poole vantsima. Esmalt vaatame sadama kohal Arnarhóll künkal
kõrguvat Ingólfur Arnarsoni mälestussammast, mida eile seirasime eemalt.
See on järjekordne Islandi küllap silmapaistvaima skulptori Einar Jónsson
(1874–1954) teos; neid on mitte ainult Islandil, vaid ka USA-s, kus kujur mõnda
aega elas. Eile nägime veel kolme tema tehtud mälestussammast: Hannes
Hafsteini, Christian IX ja Jón Sigurðssoni.
Õhtusel ajal
pilvise taeva all on valgust pildistamiseks juba vähevõitu, aga siiski peaks
näha olema, millisena kujutas Einar Jónsson 1923. aastast pärit kujul
mitu korda juba jutuks olnud auvaia, mis Ingólfuri just sellele rannale
juhatas.
Infotahvlil samba
kõrval on üles loetud terve hulk auvaia detaile. Päris kõike väikselt
fotolt üles ei leiagi.
Edasi hotelli
poole läheme minu ettepanekul mitte jälle mööda Laugavegurit, vaid sellega
rööbiti kulgevat Hverfishgatat. Mäletan varasematest käikudest, et
siingi on mõndagi vaadata.
Kasvõi kohe
esimene vasakut kätt maja, Safnahúsið („muuseumimaja“) ehk Þjóðmenningarhúsið
(„kultuurimaja“). Reykjavíki küllap üks kõige väärikam maja ehitati 1906–08
Taani arhitekti Johannes Magdahl Nielseni projekti järgi rahvusraamatukogu ja
rahvusarhiivi jaoks. Esialgsete plaanide kohaselt pidi maja tulema doleriidist
nagu parlamendihoone, aga see osutus vaesele riigil üle jõu käivalt kalliks ja
maja tehti betoonist.
Majas on avatud
Árni Magnússoni Islandi uuringute instituudi pärgamentkäsikirjade näitus,
mida õnnestus 2008. aastal vaadata.
Tookord oli
ajutise näitusena põnev väljapanek 1963.–1965. aastast, mil vulkaanipurskel
moodustus Surtsey saar. Kirjutasin sellest inspireerituna veel loo,
mille mu n.ö koduajakiri Horisont ära põlgas, kaubale sain aga nüüd juba paraku
ilmumise lõpetanud Tarkade Klubiga.
Veel oli toona
majas vaadata meenutus Boriss Spasski ja Robert Fisheri 1972. aastal
Reykjavikis toimunud male maailmameistrimatšist, mille võitis
ülekaalukalt ameeriklane.
Ajutisi näitusi
on majas pidevalt, aga siin on juhtunud muudki. Näiteks pidi siin riigikohtu
ehk Landsdómuri ees 2012. aastal seletusi andma endine peaminister Geir Haarde.
Järgmine maja on Þjóðleikhúsið,
Islandi rahvusteater.
Üle tänava asuva
eripärase maja funktsioon tundub olevat muutunud: mõni aasta tagasi oli selles
immigrantide teabekeskus Alþjóðahús.
Veel üks esinduslik
maja sellest tänavalt: Taani saatkonna hoone.
Aga suurem osa
maju on väiksed ja tagasihoidlikud.
Veel üks
arhitektuurinäide, nüüd juba Vitastígurilt.
Tagasiteel astume
läbi ka paarist poest, päev lõpeb täna kell 22.35.
No comments:
Post a Comment