Uni ööl vastu 16.
augustit Drangshlíði külalistemajas on rahuldav: paar korda küll ärkan, aga
seda juhtub ka oma, ”sissemagatud” voodis. Tuul teeb väljas üsna ähvardavaid,
lausa ulguvaid hääli ja mingil hetkel lööb akna suure prahmakaga lahti, vastu
majaseina. Kinni panna on teda päris raske: tuuletakistus on sedavõrd suur.
Kõige selle kõrvale näen üpris ebameeldivat, aga sugugi mitte ebareaalset
unenägu: töölt on vaja keegi lahti lasta ja kolleegid otsustavad, et kõige
vähem on vaja mind...
Äratuskell mängib
5.55: et oleks aega enne väljasõitu veel veidi ringi kiigata.
Kui 6.40
väljume ja maja kaitsva varjus tagant välja astume, on tuul tõesti
selline, et tahab pikali lükata.
Klõpsin rea
pilte, esmajoones tõestuseks, et muidu on ilm üsna rõõmsat nägu. Et
poleks vaja eelmisest postitusest järele vaadata, panen ka siia kirja, et
eelmisel pildil kaugusest paistev mäejurakas on Pétursey, selle pildi
keskmes on Drangurinn.
Pilguheit ka
külalistemaja naabermaja-
pidamisele.
Aga siis peamajja
sööma; toiduvalik pole laita.
Hommikueine järel
veel mõned fotod, et toetada mälupilti selle hommiku taevakarjamaadest. Lääne
poolt hakkab tasapisi pilve kiskuma, ...
... idakaares
on esialgu klaarim.
7.25 paiku hakkab silma, et silmapiirilt
tõuseb tolmupilvi. Paar tundi hiljem sattume ise nende keskele.
Kuna eile buss
peamajast edasi sõita ei tahtnud, tassime kell 8 oma pagasi selle
juurde. Kohvriratastest pole siinsel killustikuteel eriti abi: võiksid vaid
kivikesi vahele koguda. Aga buss sõidab tulles lõpuks just meie majani, et seal
ümber pöörata...
8.15 oleme jälle Hringveguril ehk
maanteel nr.1. Tuul tõesti võimas, isegi buss kõigub. Ja mootorratturid
sõidavad, jalad kahel pool turvatoeks. Kui möödume päris tublisti teest eemal
asuvast Skógafossist, lendab selle vesi teeni.
Vast ei ole väga
suur patt, kui näppan siia Nordic Adventure Travel’i turismiveebist http://www.nat.is/ mõne kaardi, mis teevad
teekonna kirjelduse märksa selgemaks. Alustuseks siis lõik Skógari kandist kuni
Skeiðarársanduri lääneservani.
Olen täna valvas
ja saan udusele läbiaknapildile eile jutuks olnud Skógari lennuraja.
Jõgi sel fotol
võiks olla eelmises postituses samuti mainitud Jökulsá á Sólheimasandi, aga
võib olla ka mõni teine, sest neid on siin rohkesti. Sõidame ju Mýrdalsjökulli,
suuruselt neljanda Islandi liustiku all ja sellest lähtub suur hulk vooluvett.
Sellelegi
kohanimele võib anda tõlke: peeglioruliustik. Giid Ivi ütleb jääkilbi
pindalaks 590 km2, Vikipeedias on kirjas, et 1980. aastal oli
see 595 – täitsa reaalne, et mõni ruutkilomeeter on selle ajaga ära sulanud.
Jääkilbi paksus olevat kohati kilomeeter, kõrgeim tipp ulatub 1493
m ümp (Vikipeedia).
Liustiku alla
elab oma rahutut elu üks Islandi kurikuulsamaid vulkaane Katla (Ivi
meenutab, et sama nime kannab Lindgreni “Vendade Lõvisüdamete” lohe; kirjaniku
inspiratsiooniallikat pole raske ära arvata). Katla kaldeera läbimõõt on 10 km,
vulkaan tavatseb pursata iga 40–80 aasta tagant. Kokku on 930. aastast alates
dokumenteeritud 18 purset. Et viimati purskas Katla 1918. aastal, on põhjust
vulkaanil silm valvsalt peal hoida. Eriti tähelepanelikud ollakse muidugi
pärast naabervulkaani Eyjafjallajökulli 2010. aasta aprillipurset. Sama vulkaanisüsteemi
osa on 936. aastal pursanud 30 km pikk lõhevulkaan Eldgjá.
Enne ringtee
ehitust pidasid inimesed õigemaks selle tasandiku ületust võimaluse korral
vältida nii siin sageli ette tulnud kõike hävitavate jökulhlaup’ide ehk
liustikuuputuste tõttu kui ka sellepärast, et tuli ületada sügavaid ohtlikke
jõgesid. Aga eks ringteegi ole ohustatud – ja on ka kannatada saanud. Eriti
ränk uputus oli siin Katla viimase purske aegu. Õieti oli tegemist jaavakeelse
sõnaga lahar’iks kutsutava viskoosse ja paksu mudavooluga, mis pikendas
rannajoont lausa viie kilomeetri võrra.
Vikipeedia
kinnitab, et Mýrdalsjökull on ülimalt märg paik, mis saavat aastas 10 meetrit
sademeid. On see võimalik?!
Veerandtunnise
sõidu järel hakkab paremalt üle lahe paistma meie tänane esimene
vaatamisväärsus, …
... lähemale
suumituna on Reynisdrangari nime kandvad kaljud sellised.
8.45 vuramegi juba viis kilomeetrit pikal otse
lõunasse suunduval maanteejupil nr. 215. Paremat kätt jääb eile õhtul
paksus udus vaadatud Ukseaugusaar ehk Dyrhólaey. Täna oleks vaade
muidugi hoopis klaarim; iseasi, kas ka lunnid ikka sama taltsad oleks
Enne parklas
peatumist hakkab silma, et mingi seltskond on siia lausa laagrisse jäänud.
Parklast ruttame
kähku ookeani äärde, Reynishverfi rannale, sest vaadata on siin
rohkesti. Paremal on kui peopesal Dyrhólaey, hästi on näha ka tuletorn.
Randa murdvad lained on hoopis vägevamad, kui foto edasi suudab anda.
Vasakult paistab
aga Reynisdrangar. Muidugi mõista on rahvajuttudes tegemist ikka jälle
päikese kätte jäänud trollidega: kaks trolli on vedanud kolmemastilist purjekat
randa, aga jäänud natuke hilja peale ja kivinenud, kui esimesed kiired neid
puutusid. Sellest punktist, kust foto tehtud, pole tegelikult kõik vajalik
nähtaval; ...
... täpsem pilt
avaneb Vík í Mýrdali küla poolt, teiselt poolt Reynisfjalli mäge (foto:
Mike Schiraldi /Wikimedia). Ja veel paremini on kõik näha õhufotodelt, mida
ka internetis leidub, aga mida ma ei söanda siia kopeerima hakata (näit: www.icelandunlimited.is/tours/iceland-honeymoon-for-7-days/attachment/reynisdrangar/).
Seal on tõesti selgelt eristatavad kaks väiksemat omaette kaljumürakat ja üks
suurem, kolmetipuline.
Teadlastel on
Reynisdrangari tekke kohta teadagi teistsugune, hoopis proosalisem selgitus kui
lugu trollidest: Reynisfjalli mägi oli kunagi praegusest tublisti suurem, aga
marutav Atlandi ookean ja tuuled on teda tublisti väiksemaks kulutanud, nii et
alles on jäänud mõned ookeanist turritavad kõvemad tükid.
Põnevust jätkub
ka jalge alla: kogu rand on kaetud mustade ideaali-
lähedaste lutsukividega.
Eks vägevad
lained neid kivikesi siledaks lihvi, ...
… 340 meetri
kõrguses järsunõlvalises Reynisfjalli mäes ...
… on vajalikku
toormaterjali, basalti küllaga.
Muidugi pole neid
sambaid valmis meisterdanud keegi muu kui ikka emake loodus: kui püüda
kangesti targalt väljenduda, siis jahtuval laaval on energeetiliselt kõige
soodsam sel moel tahkuda. Olen kirjutanud kunagi Eesti Loodusele loo ”Kes
kardab Finn MacCooli” samasugustest sammastest koosnevast Giant’s Causewayst
Põhja-Iiri Antrimi rannikul. Seal, 2004. aasta septembrinumbris, on selgitavad
joonistused, kuidas see kõik juhtub.
Aga kirjutasin ma
toona nii: Sammaste kujunemisega ligikaudu sarnast pilti on meist igaüks
näinud: ka muda praguneb kuivades nii. Aga erinevus on selles, et kui muda
lõheneb vaid pinnalt, siis kokkutõmbuvas kõvas basaldis kanduvad lõhed
küllaltki sügavale. Niiviisi tekkisid üksteise kõrvale basaltpostid, mis
ühtlase jahtumise korral peaksid olema regulaarsed, kuuetahulised. Nii ideaalne
kõik siiski pole. Laavamass tõmbus kokku ka piki sammaste püsttelge. Niimoodi
katkesid sambad muhk–lohk- või pall–sokkel-seoses juppideks.
Muide, just siin
rannas on üles võetud stseene ameeriklaste ”Noah”-filmist Russell Crowe’ga
peaosas.
Islandlastele on
basaltsambad üks nende kodumaa sümboleid, mida ka näiteks arhitektid loomingus
ikka ja jälle jäljendada püüavad. Meenutame kasvõi Hallgrimi kirikut pealinnas.
Hoopis iseasi, kui
arukas on neil astmete-istmetena tunduvail moodustistel ronida või üldse kaljudele
liiga lähedale tükkida. Igatahes on ...
... ranna
teabetahvli alumises servas punase raamiga ümbritsetud ja kollase taustaga
esile tõstetud viies keeles (NB! viies keel on poola!) manitsused,
millest üks hoiatab just kaljudelt langevate rahnude eest, ...
... teist
hoiatust aga süvendab samasse käepärast seatud päästerõngas: ookeanile ei maksa
liiga külje alla tükkida, sest hoovused on karmid ja murdlained
ettearvamatud.
Veel üks
vaatamisväärsus on hallide kaljude rohelistel murumütsidel: siingi on lunnide
pesitsuskoloonia. Tõsi, üsna kõrgel, nii et ilma binoklita neid kuigi hästi
ei näe. See-eest on suurekstegeva toruga väga hea jälgiga, mismoodi nad oma
lühikeste tiivakestega imekiiresti, lausa kärbse kombel vehkima peavad, et õhus
püsida, ning kuidas nad suurte ujulestadega oranže jalgu naljakalt laiali
ajavad, et õigesse kohta maanduda.
Loodusimed
loodusimedeks, ses rannasopis on lihtsalt ka mõnus olla: tuul siia ei ulatu ja
bussi termomeeter näitab lausa 15 kraadi sooja.
Lõpuks on pool
tundi väldanud peatuse jooksul taskud lutsukive täis korjatud …
... ja aeg minna
suuremate kivide vahelt jälle bussile. Taamal on aimatavad Mýrdalsjökulli jääkeeled,
parkla taga kirendavad väikese Reyniri küla majad. Elumaju on vähe, küll
on olemas kirikuke. Islandil pole haruldased ka perekirikud.
Järsul nõlval
küla kohal võtavad hommikust kehakinnitust alpinistlambad.
9.20 läheme taas teele.
Mõni minut hiljem
jälle läbi bussiakna klõpsatud piltidest peaksid paar näitama Reynisfjalli mäe
idakülge, aga päris surmkindel ma selles pole.
Avastan
guugeldades kellegi kunstiüliõpilase Melanie blogi, milles väidetakse, et mäel
on raadio-
navigatsioonijaama varemed ja et II maailmasõja ajal olla liitlasväed
ehitanud mäele viiva tee, Islandi arvatavasti kõige järsema.
Sellelgi nõlval
märkan lambaid; fotol on nad vaid tillukesed täpikesed.
Pool kümme sõidame serpentiini mööda alla, läbi
lahesopis asuvast Víkist.
Vík í Mýrdal on Islandi lõunapoolseim asula. Ehkki
elanikke on linnakeses napilt 300, pole 70 km raadiuses Víkist suuremat
asustatud punkti. Vík sai oluliseks 19. sajandi lõpul, kui siin avati kauplus,
nii et ümbruskonna talumehed ei pidanud enam minema pikale kaubareisile näiteks
Eyrarbakkisse.
Víkisse istutatud
paplisalu.
Kunagi oli siin maad
hoopis vähem, nii et mägede ja ookeani vahele mahtus vaid paar talu. 17.
sajandil järjekordselt aktiviseerunud Katla purske järel tekkis rannamaad
juurde – just sama moodi, nagu 1918. aasta purse tõi tubli täienduse Víkist
veidi ida pool asuvale Hjörleifshöfði neemele, kuhu tekkis Kötlutangi ehk Katla
maasäär, nagu eelmises postituses kirjutasin.
Kui Katla ühel
päeval tõesti jälle purskaks, siis on võimalik, et tekkiv veemass uputaks Víki
täielikult, kuivale jääks vaid künkal asuv kirik. Seepärast teavad kohalikud
inimesed hästi, et Katla ootamatu purske korral tuleb rutata kiriku juurde.
Golfi hoovuse
tuulepealsel küljel asuv Vík í Mýrdal on üksiti Islandi sajuseim linn:
aastane vihmahulk olevat keskmiselt 2275 mm, kolm korda suurem kui Reykjavíkis
ja viis korda suurem kui Akureyris.
Kui Vík jääb
selja taha, pöörab ringtee rannikust tasapisi eemale. Mäed taanduvad põhja
poole; nende ja ookeani vahel laiutab must liivik, Mýrdalssandur.
Alatihti ületab tee jõgesid. Pakun, et see siin fotol võiks olla Múlakvísl,
liiviku läänepiirijõgi, aga ega kindel ei ole.
Kus üks liivik
algab ja teine lõpeb, pole ilmselt päris ühene. Igatahes leian ühes allikast,
et Mýrdalssanduri pindala on umbes 400, teisest – et lausa 700 km2.
Kindel on aga see, et suurem jagu liiviku mustast liivast on pärit Katla
pursetega kaasnenud jökulhlaup’idest. Näiteks 1918. aasta purske aegset
veevoogu on hinnatud 200 000–300 000 kuupmeetrini sekundis! Pole siis
ime, et see terve Kötlutangi neeme jao pinnast juurde kandis.
Keset liivikut
kerkib mõnedel andmetel 222, teistel 231 meetri kõrgune palagoniitkalju Hjörleifshöfði,
mis peaks olema nimetatud Ingólfur Arnarsoni kasuvenna Hjörleifur Hróðmarssoni
järgi: Hjörleifur oli just siin maale tulnud. Ja just siin leidis ta ka otsa
oma orjade käe läbi. Need põgenesid pärast veretööd üle mere Vestmanni
saartele, aga Ingólfur sai nad sealt kätte ja edasine on ütlematagi selge.
Väidetavasti on Hjörleifur mäele ka maetud.
Kindlasti oli mäe
otsas mäega sama nime kandnud talu, mille peremees kolinud sellele kõrgele
kohale just Katla purske eest. Kuni 1936. aastani tegutsenud talu olnud üsna
heal järjel, kusjuures olulist lisasissetulekut toonud ka linnujaht ja
linnumunade kogumine.
Et pinnast
kinnistada, on ringtee äärde istutatud vareskaera.
Tugev tuul on
jälle tagasi ja keerutab üles paraja tolmutormi, mille keskel sõidame 9.45
paiku.
Läbi karmide
iilide rühivad motomatkajad.
Kella 10 paiku
sõidame üle siinse suurima jõe Kúðafljóti, mis saanud nime ühe
esmaasuniku laeva Kúði järgi. Paraku jääb see jõgi mul pildistamata, aga olgu
vähemalt kirja pandud, et just seda loetakse Mýrdalssanduri idapiiriks.
Need praeguseks
sambla alla kasvanud laavaväljad peaksid olema tekkinud ühe asustusjärgse
aja kõige rängema vulkaanipurske, 1783.–1784. aasta Laki katastroofi aegu.
Tegelikult ei
pursanud mitte kahe suure liustiku, Mýrdalsjökulli ja Vatnajökulli vahel asuv
Laki ise, vaid kahel pool mäge avanes kokku üle 20 kilomeetri pikk lõhe, millest
lõpuks moodustus rohkem kui saja kraatriga Lakagígari mäeahelik,
Grímsvötni vulkaanisüsteemi osa.
Lakagigar (foto: Chmee2/Valtameri/Wikimedia)
Purse kestis
kokku kaheksa kuud, mille jooksul voolanud lava hulka hinnatakse 14
kuupkilomeetrile. Eriti äge ja karm oli purse päris alguses, kuna kuum basaltne
laava sattus kontakti külma pinnaseveega. Tulemöll sai nime Skaftáreldar,
Skaftá tuled. Tohutust laavahulgast hoopis ohtlikumad olid purskel tekkinud
ülimürgised gaasid, põhiliselt vesinikfluoriid ja vääveldioksiid. Hukka sai
pool Islandi kariloomadest ja järgnenud nälg tappis veerandi elanikkonda. Toona
Islandi üle valitsenud Taanimaale jõudis teade loodusõnnetusest küll sügiseks,
aga toiduabilaev saabus alles kevadel. Taani kuningas oli koguni kaalunud
islandlaste ümberasustamist Jüütimaale, ent sellest siiski loobuti.
Aga purske mõju
oli lausa üleilmne, kuna tõi kaasa globaalse kliimamuutuse. Euroopa maid kattis
mürgine sudu, järgnes ikaldus, Indias algas põud. Ohvrite koguarvu hinnatakse
kuue miljoni inimeseni; ükski teine looduskatastroof pole sellist hukkunute
hulka põhjustanud. Ilmselt pole liialdatud ka väide, et Euroopas tekkinud kaos
aitas kiirendada peatset Prantsuse revolutsiooni.
Veidi enne
Kirkjubæjarklausturit on
ridamisi uhkeid vaateid.
Siin paistab
taustal juba Euroopa suurim liustik Vatnajökull.
Kaksikkose Systrafossi
ehk Õdede kose pildistamiseks teen mitu katset, parima kehvakestest panen siia.
Väike, natuke üle
saja elanikuga Kirkjubæjarklaustur jääb teelt veidi kõrvale, aga on bussiaknast
vasakul näha. See on jälle üks neid kohti, mis 2007. aasta reisist on kuidagi
eriti toredana meelde jäänud. Sestap panen siia paar toonast pilti, ehkki me
seekord külasse sisse ei sõida.
Koha nimi on
jälle otsetõlgitav: mis muud kui kirikukülaklooster. Kohalikud ütlevat
küla nime enamasti lühemalt, lihtsalt Klaustur ehk Klooster. Ja klooster on
siin tõesti olnud. Arvatakse, et iiri mungad võisid siin olla juba enne ”päris
islandlaste” tulekut. Aastast 1186 kuni reformatsioonini (1550) tegutses külas
benediktiini nunnaklooster ja nunnade kohta on mitu legendi.
Ühe kohaselt on
mäel nimega Systrastapi (Õdede kalju) kahe tuleriidal põletatud nunna hauad.
Põletati nad seetõttu, et olid müünud oma hinge kuradile: üks viinud kirikust
välja armulaualeiba ja olnud pealegi meestega patuses ühenduses, teine olla
laimanud paavsti. Pärast reformatsiooni vabastatud neist üks süüdistustest ja tema
haual õitsevat nüüd lilled.
Teises loos on
juttu Systravatnist ehk Õdede järvest, kus nunnad tavatsenud supelda. Kord näinud
kaks nunna järvest välja sirutunud kätt, mis hoidis kuldsõrmust. Kui siis
nunnad üritasid sõrmust endale võtta, tõmmanud käsi nad vee alla ja uputanud.
Eelmisel pildil näha Õdede kosel pole samuti selline nimi mitte seetõttu, et
kaks juga niiviisi kõrvuti voolavad, vaid väidetavasti ikka nunnade
mälestuseks.
Aga fotol on nüüdisaegne
kirik või kabel Kirkjubæjarklausturis, mis ehitatud 1974 pastor Jón
Steingrímssoni (1728–1791) auks. Jón pidas nimelt palveteenistust 20.
juulil 1783, kui Laki oli poolteist kuud pursanud ja laavavoog aina lähenes
külale. Süvenenud oli veendumus, et viimsepäeva kohus on käes ja toimuv on
karistus inimeste patuelu eest. Jón palus härdalt Jumalat appi – ja ennäe imet:
laava peatuski Skaftá jõe sängis. Teenistust hakati kutsuma tulemissaks (eldmessu)
ja Jóni tulepreestriks. Tänapäeval arvatakse pigem, et laava ajas jõevee keema
ja jahtus seetõttu selle kohas maha; mujal kestis laavavool ju veel kaua. Jóni
ülestähendusi peetakse parimaks Laki purske dokumenteeringuks.
Teisel 2007.
aasta fotol on põnev loodusobjekt, Kirkjugólf ehk Kirikupõrand:
ikka jälle Islandile iseloomulik ning selgi reisil päris mitmes kohas näha
basaltsammaste kogum, mis siin moodustab tõesti uskumatult sileda pinna, nii et
vist on seda ka tõemeeli muistse kiriku põrandaks peetud.
Ehkki
Kirkjubæjarklausturis on vähe elanikke, on see tänapäeval vägagi
oluline asula: ainus küla Víkí ja Höfni vahel, kus on vajalikud
teenindusasutused: bensiinijaam, pank, postkontor ja kaubanduskeskus; pealegi
on küla hea lähtekoht mitme suurepärase vaatamisväärsuse juurde. Meie sõitsime
2007. aastal siit Landmannalaugarisse ja giid Arne viskas veel nalja: ”Kui
suudate õigesti hääldades öelda, et olen teel Kirkjubæjarklausturist
Landmannalaugarisse, siis on Islandi kohanimede hääldamine teil juba üsna
selge!” Nali aga alles tuli: kui olime püüdlikult hääldusharjutusi teinud ja
endaga üsna rahule jäänud, palusime seda öelda ka bussijuhil – ja siis selgus,
et meie katsed olid olnud ikka üsna abitult saamatud...
Paar toredat
esiaknavaadet veel. See koht kannab nime Foss á Síðu, Kosk Síðul. Ma ei
teagi, kas seda nime kannab ka kosk, küll aga järsaku alla asuv talu. Ivi
räägib meile näkk-hobusest Nýkurist, kes elavat samas mäel tiigis ning kes
olevat meelitanud karjatüdruku Þóra endale selga hüppama ja ratsutama, aga
uputanud siis tüdruku sukeldudes.
Guugeldatud pilte
enda omaga võrreldes julgen arvata, et selle mäe nimi on Lómagnúpur. Kui
see vastab tõele, siis on tegemist 764 meetri kõrguse põhiliselt palagoniidist
koosneva kaljuga, millest on juttu ka Njalli saagas.
Aeg lisada järgmine
kaart, allikas ikka http://www.nat.is/.
Nüüd on meie
paremal käel juba teine must liivik, tohutu suur Skeiðarársandur, mille
põhiosas kokku kandnud vaid 30 km pikk, aga väga halva kuulsusega ohtlik
liustikujõgi Skeiðará. Jõgi algab Skeiðarárjökullilt, Vatnajökulli ühelt
keelelt. Skeiðarárjökulli ja Skaftafelli mäe ning ookeani vahele on ta
tekitanud 40 kilomeetri pikkuse ja 5–10 kilomeetri laiuse musta liivavälja, mida
läbib lugematu arv suuremaid ja väiksemaid, aina muutuva sängiga jõgesid.
Üks suurem neist
kannab nime Núpsvötn. Aastast 1974 üle jõe aitav 420 meetrit pikk sild
kannab nime Súlubrú ning see pidas 1996. aasta kurikuulsas jökulhlaup’is
kenasti vastu.
Hoopis halvemini
läks tookordse Grimsvötni purske ajal 376 meetri pikkusel Gígjukvísli ja
176-meetrisel Skeiðará sillal. Jökulhlaup’i oli tipphetkel tulnud
alla sekundis 45 000 kuupmeetrit vett, mille ujusid majasuurused
jääpangad. Olen sellest katastroofist näinud helikopterilt filmitud kaadreid:
hiigelsild kanti minema nagu peotäis tikke. Õnneks möödus kõik inimohvriteta.
Sillarusud pandi siia mõni aasta hiljem sündinu sõnatuks tõestuseks.
Pildistame ja
uurime teabetahvleilt – neid on Islandil tõesti iga olulisema
vaatamisväärsuse juures ja ikka mitmes keeles – nii sildade, uputuste kui ka
...
... selle
isemoodi mälestussamba tagant paistva liustiku kohta.
Kell 11.20
jõuame Skaftafellsstofa, Skaftafelli rahvuspargi külastuskeskuse juurde
parklasse. Meie reisiprogramm tutvustab eeloleva paari tunni sisu niimoodi: Skaftafelli
rahvuspark on osa suurest Vatnajökulli rahvuspargist. Vatnajökull on Islandi ja
ühtlasi kogu Euroopa suurim liustik. Siin saavad soovijad teha mõnusa matka.
Väiksemate languste ja suuremate tõusudega viib tee mööda mitmetest kärestikest
ja pisematest koskedest, et jõuda lõpuks uhke Svartifossi (Must Kosk) juurde.
Viimane on Islandi lõputute koskede seas eriline oma kuuekandilistest süngetest
basaltsammastest koosneva tagaseina tõttu. Matkarajalt avaneb ülalt alla vaade
Skaftafelljökuli liustikule.
Meie n.ö
põhimarsruudi kood sel kaardil on S6: esmalt otse mööda Skaftafellheiði
nõlva keskosa ehk Miðheiðit üles kuni Svartifossini, sealt risti üle Miðheiði
ja veidi diagonaalis üle Idanõlva ehk Austurheiði kuni Sjónarnípani, kust kena
vaade liustikukeelele (sjón tähendavatki vaadet), ja siis taas alla
Skaftafellsstofa juurde, kokku 7, 4 km. Võimalikud on ka lühemad
variandid; pikemateks ei jätkuks aega, sest lahkumisajaks määratakse 14.15 ja
peale matka peaks selle aja sisse mahtuma ka lõunasöök. Ütlen endale: ”Eks
näis!” ja otsustan osaleda, ehkki pole oma võimekuses kuigi kindel: tõus tundub
olema üsna tõsine.
Umbes 11.35
hakkame astuma, esmalt
mööda telklinnakutest; rahvast on väga palju.
Kui kerge või
raske see minek kellelegi on, ei oska kommenteerida, mina igatahes närtsin üsna
kiiresti. Kindel tõestus sellest on tõusul klõpsitud fotode üsna väike hulk...
Püüan siiski olla
Mari, Erika ja Indreku sabas.
Üle ojakese, ...
... mööda kosest.
Kui võsa vahelt
välja saame (ca 11.50), näeb taha vaadates lõputut Skeiðarársandurit,
...
... ees aga
lumiseid-jäiseid mäetippe.
Täpselt
keskpäeval hakkan nägema
esimest sihtpunkti ...
... ja täheldan
rõõmuga, et polegi päris viimane ülesjõudja meie seltskonnast.
20 meetri kõrguse ja tõesti väga efektsete
basaltsammastega raamistatud Svartifossi (tõlkes Must kosk) juurde
ma siiski laskuma ei hakka, vaid seiran teda eemalt.
Foto näitab üsna
selgelt kätte, et eriti reibas ma välja ei näe... (Erika foto)
Kaalun veidi ka
võimalust otse tagasi minna, aga otsustan siiski jätkata, kuna edasine tee
tundub olema tublisti laugem. 12.13 oleme jälle teel.
Olgu siin siis ka
veidi Vikipeediast leitud teavet Skaftafelli rahvuspargi kohta.
15. septembril
1967 asutatud rahvuspark Kirkjubæjarklausturi ehk Klausturi ja Höfni vahel oli
omaette looduskaitseüksus üle 20 aasta; 7. juunil 2008 sai tast suurema
Vatnajökulli rahvuspargi osa – nii nagu Skaftafellsjökull on ju lihtsalt suure
Vatnajökulli liustiku üks keel.
Ühinemise eel oli
ta oma 4807 ruutkilomeetriga Islandi pindalalt teine rahvuspark. Siinne maastik
on üsna sarnane Alpide mõne piirkonnaga, aga tekkinud tuhandete aastate jooksul
tule (Öræfajökulli pursked) ja vee koosmõjus (liustikud Skeiðarájökull ja Skaftafellsjökull
ning jõed Skeiðará, Morsá ja Skaftafellsá). Vanimad Skaftafelli kaljud on viie
miljoni aasta vanused. Jääkilbialused vulkaanipursked põhjustavad jökulhlaup’e,
mis paisutavad tohutul määral Skeiðarát ning on tekitanud liustiku ja ookeani
vahele hiiglasliku jäätmaa, Skeiðarársanduri. Viimane hiiglaslik jökulhlaup
oligi mitu korda mainitud 1996. aasta oma. Just Skeiðarársandur oli raskeim
pähkel ümber saare käiva ringtee projekteerijatele ja ehitajatele. Ring sulgus
alles 1974. aastal, kui ehitati sild üle Skeiðará. Praegu on vett selle pika
silla all üsna napilt, sest Skeiðará muutis 2009. aastal voolusängi: pöördus
rööbiti liustikuservaga hoopis läände ja toob oma vee Gígjukvísli jõkke.
Skaftafell on
kõrge Öræfajökulli varjus tuntud Lõuna-Islandile mitteomaselt
päikesepaisteliste suvepäevade ja üldse leebe ilma poolest. Siin on Islandi
jaoks haruldast looduslikku kasemetsa (Bæjarstaðarskógur),
loodushuvilist rõõmustavad ka lindude mitmekesisus ja polaarrebased. Islandi
kohta liigirohke on ka Skaftafelli putukafauna.
Keskajal oli
piirkonnas mitu suurt talu, just Skaftafellis sai kokku kohalik parlament (þing).
Lambakasvatusest saadud tulusid aitasid suurendada hülgejaht ja linnumunade
korjamine; rannale paisatud laevadelt sai mitmesuguseid materjale, millest
lähtus mõnegi Skaftafelli talumehe käsitöömeistri kuulsus. Paraku pühkis
katastroofiline Öræfajökulli 1362. aasta purse kogu kogukonna minema ja
piirkond sai nime Öræfi (metsik või tühermaa).
Skaftafell talu
ja mõni teinegi majapidamine taastati ajapikku, aga siis algas ka väike jääaeg,
mis muutis raskeks talupidamisega elatist teenida. Pealegi ujutasid Islandi
üldse aktiivseima vulkaani Grímsvötni sagedastest pursetest alguse saanud jökulhlaup’id
üle heinamaad ning katsid nad tuha ja liivaga. Aastast 1988 alates Skaftafellis
traditsioonilist talu enam ei peeta. 1946. aastal maha jäetud talukoht nimega
Sel on nüüd rahvusmuuseumi filiaal. Paar siiani alles jäänud talu elatavad
ennast esmajoones turistide teenindamisega. Lambapidamise lõpp on piirkonnas
kaasa toonud suuri muutusi taimestikus.
Pärast
Svartifossi on minek tõesti hoopis lahedam kui algustõus ja nii märkan isegi raja
kõrval kasvavaid taimi.
Oskaks neid kõiki
vaid nimepidi tunda!
Leidub ka seeni.
Nõlvast alla,
kobeda silla kaudu üle jõe ...
... ja jälle nõlvast
üles.
Astumine on
tehtud ikka väga mugavaks.
Ohoo, kellukad!
Sellelgi teel on
mõni koseke.
Arktiline põdrakanep
on kodusest hoopis tillem, aga ikka tuttavate õitega.
Veel natuke
minna, vaade on taas avar.
Lausa kellukaväli.
Viimane tõusulõik
...
... ja kell 12.50
oleme radade ristil: tagasi Skaftafellsstofani on kolm kilomeetrit.
Enne tuleb
muidugi liustikukeel üle vaadata ...
... ja rohkesti
fotosid klõpsutada. Mõni meist mängib isegi mõttega liustikule laskuda, aga selleks
pole tegelikult aega.
Giid Ivi ...
... ning rõõmsad
matkajad: koos Mari ja Indrekuga (Erika foto).
Ja siis
allateele.
Alul on vaated
avarad, ...
... suurem osa
rajast kulgeb aga tiheda võpsiku varjus.
On natuke kividel
ukerdamist ...
... ja ojakeste
ületusi, ...
... ent peagi
hakkab Skaftafellsstofa koos parkla ja meie bussiga paistma.
Külastuskeskuse juurde jõudes tundub, et aega on veel
küllalt, aga supisaba osutub täna väga pikaks ja supp ise parajaks liruks:
lihtsalt puljong üksikute ujuvate aedviljatükikestega. Noh, kaks tükki võiga
leiba käib hinna sisse ja õllekese ostan juurde: mäelkäiguga oli vedelikukadu
päris suur.
Bussi juurde
jõuame kokkulepitust hiljem, aga kaugeltki mitte viimastena. Teele saame 14.15
asemel 14.30 ja Ivi muutub veidi murelikuks, sest kell 15.30 peame olema Jökulsárlónil.
No comments:
Post a Comment