Öö vastu 17.
augustit möödub Reyðarfjörðuri Tærgeseni hotelli toa nr.104
suurepärase voodis kosutava unega, paari põgusa ärkamisega. 6.40 saab
uni otsa.
Üldsegi mitte sama
meeldiv pole pilt, mis paistab uksest välja vaadates. Hetkel küll ei saja, aga
suured lombid kinnitavad, et on sadanud.
7.30 tuleme toast välja, ...
.. otsemaid
hakkab silma, et sellegi linnakese elanikel on võimalik kodu lähedalt napsi
osta.
Aga meie läheme
ümber peamaja külje, ...
... eesuksest
sisse ...
... ruumikasse hommikusöögi-
tuppa.
Pärast liigagi
rohket ja hea valikuga kõhutäidet on aega ringi vahtida: ruum on nagu väike
muuseum, ...
... kus ei puudu
vanapärased liikumisvahendid, ...
... jumal teab,
mis tööriistad, ...
... ja tunnistus
sellest, et talvel on siin õige kõle.
Siis taas välja.
Udu tikub riiete vahele, ...
... fjordi
ümbritsevatel ligi kilomeetri kõrgustel mägedel on tipud puudu.
Vikipeedia
kinnitab, et see olevatki eriti vihmane ja udune kant, aga et suvel
olevat sageli just siin Islandi suurim õhusoe.
Oma 1100
elanikuga on Reyðarfjörður siinse kandi üks suuremaid asulaid.
Eelmise sajandi
algusest alates on Reyðarfjörður olnud kauba- ja kalasadam.
Strateegilise asendi ja heade randumistingimuste tõttu sai linnakesest II
maailmasõja aegu liitlasvägede tähtsuselt teine baas Islandil: toona umbes 3000
külaelanikule “tuli külla” paar tuhat võõrsõjameest. Kusagil linnakese lähedal,
vanas sõjaväebaasis olevat ka maailmasõja muuseum.
8.15 paiku pääseb kusagil päike pilveprakku:
välja ilmub jupike vikerkaart.
Ei teagi, kumb
mind rohkem tuppa ajab: kas jahedus ja soov riideid lisada või lootus, et ka
täisvikerkaar taevasse kaardub ja see tuleb muidugi mitte väikese ixus’e, vaid
ikka suure Nikoniga üles võtta.
Tasapisi lähebki
kaar pikemaks, …
… pilved
hõrenevad …
… ning veidi
paistab juba ka taevasina ja päikeselaike.
Ja saangi täiskaare
mälukaardile.
Veel tiiruke
ümber majutus-
korpuse, ...
... tube
tundub olema vähemalt 22.
Ivi tassib juba kohvrit, ...
... sest ärasõit
on kell 9.
Kodus vaatan üle
nii enda kui ka reisikaaslase Tiina 2007. aasta fotod, sest mul oli meeles, et
toona sai teiselt fjordikaldalt (Reyðarfjörðurisse me siis sisse ei pööranud)
näha ka (kuri)kuulsat Alcoa-Fjarðaáli alumiiniumitehast ja seda pildistatud.
Selgub siiski, et minul pole üldse mingit fotot ja Tiina kenal fotol
pole mitte tehas, vaid Reyðarfjörður ise.
Aga see tehas on
mulle huvi pakkunud teema. Nimetuses Alcoa-Fjarðaál on kokku pandud Ameerika
alumiiniumikompanii nimi ja islandi uuskeelend ”fjordialumiinium”. Kui
Alcoa seda ettevõtet 2000. aastate alul ehitama hakkas, lõid keskkonnakaitsjad
üsna kõvasti lärmi. Põhjuseks mitte niivõrd tehas ise, kuivõrd vajadus ehitada
selle tohutu elektriisu rahuldamiseks Vatnajökulli külje alla suur Kárahnjúkari
hüdroelektrijaam, mis väidetavasti rikkus ära tubli tüki hindamatut
loodusmaastikku ja kenad jõed. Olin toona veel üsna aktiivne ajakirjanik ning
sattusin seetõttu minagi sellel teemal rääkima-kirjutama. Oma üllatuseks leian
nüüd, et ühe Vaba Euroopa raadioloo kokkuvõte on siiani veel võrgust saadaval (http://www.parnupostimees.ee/2338619/island-vooruse-varjukuljed).
Teine nurisemispõhjus oli vajadus suure hulga tööjõu järele; mingil hetkel oli
Reyðarfjörðuris olnud lausa 2800 võõrtöölist, kelle hulgas valdasid poolakad.
Aga oli, kuidas
oli, igatahes 2008. aastal sai valmis tehas ja 2009. 690-megavatise võimsusega
jõujaam ning kohalik rahvas uskuvat, et saavad nende abil jõukaks. Ehitati ka
süvasadam, sest nagu juba juttu on olnud, tuleb kogu Islandi metallurgiatoore
kaugetest maadest ja toodangki veetakse lõviosas välja. Tehase 450 töötaja
päevane alumiiniumitoodang olevat 940 tonni, aastatoodang 346 000 tonni.
Pennsylvania raamatukeskuse veebist leian loo Alcoa 100. aastapäevaks ja selle
juures on ka Alcoa-Fjarðaáli kompleksi foto (http://pabook.libraries.psu.edu/palitmap/ALCOA.html).
Pärast
Reyðarfjörðurit me täna enne ookeani, täpsemalt küll fjordi äärde enne ei jõua,
kui alles õhtul. Panen siia jälle ühe kaardi eile juba viidatud
veebilehelt http://www.nat.is/; teekonna
hommikune osa on siin näha: karmid, väga vähese asustusega maastikud.
Bussis meie ees
istuv Kristi teab kinnitada, et Islandi ilmateenistuse veeb www.vedur.is oli
tänaseks lubanud ilusat ilma; esialgu paraku jälle sajab. Ja bussi
soojamõõtja näitab, et väljas on ainult 6–7 kraadi.
Ilmselt
inspireerib maastik Ivit kõnelema sellest, kuidas kurikuulus Laki purse,
millest jäi maha 580-ruutkilomeetrine laavaväli ja mis – nagu varem sai
kirjutatud – mõjutas elu ka Euroopas, tõi Islandile üksiti ka laiema tuntuse.
Kummalise, rahutu loodusega saare vastu hakati huvi tundma ning siia saabusid
esimesed uljad rännumehed, eelkõige britid, kes üllitasid pärast kodumaal
reisikirju. Esialgu kirjutati pigem koledast ja ohtlikust maast, mida võrreldi
põrguga. Tasapisi hakkas aga kirjatöödesse tekkima ka küllap
rahvusromantilisest tõusust tingitud helgemaid motiive: esile tõsteti maastike
võimsust ja suurejoonelisust, tikuti lausa idealiseerima Islandi talumehi kui
suursuguse minevikuga austusväärseid inimesi, elagu nad siis pealegi üsna
primitiivsetes oludes. See mõjus omakorda äratavalt endist viisi Taani rõhumise
all kannatanud islandlaste rahvustundeile. Vulkaane ja liustikke hakati pidama
püsivuse sümboliteks.
Täna näeme mitmel
pool kividest laotud püramiide-teemärke: need aitasid maanteede eelsel
ajal suunda hoida. Püüan neid bussikanast pildistada, aga enamasti ei saa
pihta.
Ühe sellise
suumin siin veidi suuremaks.
Ivi räägib, et
nende kuhjade sisse jäeti ka luuleridu, mida järgmised möödujad sageli täiendasid.
Otsemaid tuleb meelde Skógari muuseumi giidi Tinna räägitu, kuidas käsitöö
rütmi hoidmiseks riimimänge mängiti. Islandlased suutvat riimidesse panna ka
reegleid, sõnastikke ja arveid. Sestap pole liialdatud ütlus, et Island on
luuletajate kaitseala.
Poole kümne
paiku sõidame läbi Egilsstaðir,
siinse regiooni suurima, veidi üle 2200 elanikuga linna, mis jääbki nüüd
mitmeks tunniks viimaseks vähegi suuremaks asulaks. Seekord vurame siit läbi,
2007. aastal olime aga Egilsstaðiri külje all Edda hostelis öömajal ja
järgmisel hommikul tegime linna keskel väikese poepeatuse. Mulle jäi meelde
kolm asja, millest panen siia ka toonased fotod. Kõigepealt hakkas silma, et
linnakeses peetakse väga lugu lilledest.
Siis vaatasin üle
jälle isemoodi arhitektuuriga kiriku. Linn muide on isegi Islandi
mastaabis väga noor: asutatud alles 1947. aastal kohale, kus enne asus sama
nimega talu. Linnas saavad kokku kõik piirkonna olulised maanteed.
Ja vahest kõige
köitvam oli suur veekogu, pigem jõge meenutav 25 kilomeetrit pikk, aga hoopis
kitsam – kõige laiemalt kohalt 2,5 kilomeetrit – Lögurinni järv või Lagarfljóti
jõe laiem koht, kuidas soovite. Veekogu olevat kuni 112 meetrit sügav ja
seal sügavustes elavat Lagarfljótsormurinn, Šotimaa kuulsa Nessi, Loch
Nessi järves kõigile teada koletise sarnane elukas, keda ometi keegi näinud ei
ole.
Olen täna
hommikul usin üritama küll külje-, küll eesaknast pilte klõpsima. Enamasti on
võtted üsna või täiesti ebaõnnestunud, aga mõne veidigi parema abil saab siiski
veidi maastikku iseloomustada. Pärast enamvähem otse põhja suundunud teelõiku
Reyðarfjörðurist Egilsstaðiri ja Lagarfljóti jõe ületust kulgeme paarkümmend
kilomeetrit põhja-loodesse. Ivi räägib üsna põhjalikult Islandi mütoloogiast,
aga need rohked jumalad jätan siinkohal kõrvale: mulle liiga keeruline teema.
Kunagi kirjutasin nüüdseks juba möödanikku jäänud ajakirjale Tarkade Klubi loo
Surtsey saare tekkest ja mäletan seda vaeva, mis tuli näha, et saada selgeks,
mida kõike tegi tulehiid Surtur, kelle järgi tuletati saare nimi (Surtsey =
Surturi saar). Aga Ivi kõneleb ka kaheksajalgse hobuse Sleipniri seljas
ratsutanud Odinist, viljakusjumalannast Freyast ehk Freyjast, tema vennast,
vihma, päikest ja põllumajandust valitsenud Freyrist, äikesejumalast Thorist
ehk Þórrist, kelle vasar Mjölnir viskaja kätte tagasi pöördus, rohkeid
sekeldusi põhjustanud Lokist ja võib-olla kellestki veel: et millised nad välja
nägid, mis on nende atribuudid ja olulisemad teod, omavahelised sidemed ja
suhted jne.
Pärast
kolmveerand kümmet hakkab paremalt paistma suur jõgi Jökulsá á Dal
(peaks tõlkes olema liustikujõgi orus vmt), teise nimega Jökulsá á Brú
või lihtsalt Jökla, ja mõlemal pool jõge rannikule viivad teed. Jökla oli
Ida-Islandi pikim jõgi – 150 km; nüüd, pärast Kárahnjúkari hüdroelektrijaama ehitust,
on kuuendik jõesängist Hálslóni veehoidla all ja vooluhulk varasemast üle kahe
korra väiksem.
Tee pöörab pika
kurviga vasakule ja kulgeb teisel pool jõge edelasse piki Jökuldaluri orgu.
Aeg on pista siia järgmine kaart, kuna hakkame eelmisest üle serva välja
sõitma.
Suur Jökulsá jõgi
jääb teest vasakule ja teda ma pildistama ei pääse, kuna istun parempoolses
istmereas. Paremal on rohkete vooluveekogude ja uhteorgudega lauge nõlv.
Vaade esiaknast:
kusagil seal all vasakul orus Jökulsá voolab ja siinseal on tema lähedal
talusid.
Muidugi ei puudu lambakarjad
ja -karjamaad.
9.55: tee pöörab orust välja, esialgu
loodesse ja siis läände.
Jõuame koserohkesse
piirkonda.
Mõni juga on
üsna muljetavaldav. Kulgeme mööda Jökuldalsheiði platood.
10.25: järjekordne
jõgi, Hofsá. See viib oma veed Vopnafjörðuri fjordi ja on tuntud kui üks
paremaid Islandi lõhejõgesid. Rohkete välismaiste kalameeste seas, kes jõel
käinud, on kuulsaim Walesi prints Charles. Teisel pool jõge läheb piki
Hofsárdaluri orgu paremale maantee fjordiga ikka jälle sama nime kandvasse
linna, Vopnafjörðurisse.
10.30: ilm on muutlik: vahepeal tundus, et
läheb heledamaks, nii et isegi sinist taevast on veidi näha; ...
... siis algab
taas vihm. Oleme roninud üsna kõrgele ja kohati on teeservas peaaegu igasuguse taimestikuta
alad, mustad tefra-
lagendikud, ...
.. kus vaid
vesistel lapikestel midagi rohetab. 10.36 on selle hommiku väikseim
välistemperatuur: ainult neli kraadi.
10.41 möödume järgmisest teeristist: vasakul
viib tee esmalt Möðrudalurisse, mis on Islandi kõige kõrgemal paiknev
asula: 469 m ümp. Meie tänasest teest jääb ta 8 km kõrvale, aga 2007. aastal
tulime selle kaudu tagasi seikluslikult sisemaaretkelt Askja kaldeerasse.
Möðrudalurist lõunasse, sisemaa ja Vatnajökulli poole viivat teed saavad läbida
vaid neljarattaveoga sõidukid, mis suudavad koolmekohtades ka jõgesid ületada.
2007. aasta
fotol on näha Möðrudaluri
väga islandipärane turbaseintega bensiinijaam ja 1949. aastal ehitatud kirik.
Külas on ka väike külalistemaja, et sisemaale ihkavad matkajad öömaja ja kosti
leiaksid. Enne Ringtee ümberehitust läks seegi Möðrudalurist läbi.
Vast on huvitav
teada, et just Möðrudaluris ja 30 km põhja pool asuvas Grímsstaðir mõõdeti 21.
jaanuaril 1918 Islandi külmarekord: –38.0°C.
10.45: esiaken on äsjasest vihmast märga, aga
korraks on päike väljas ja vasakul vilksatab silmapilguks ka vikerkaar.
Oleme laskunud madalamale ja jälle on rohkem rohelust. Ühel
järvekesel hakkavad silma laululuiged.
Tasapisi nüüd
allpoole laskumegi: oleme jõudnud Jökulsá á Fjöllumi orgu. 10.50 hakkab
jõgi paistma ja vaatevälja ilmub rippsild, millest 10.56 üle sõidame.
Pilt bussiaknast on väga vilets, ...
... seepärast
lisan siia ka 2007. aastal tehtud väheke parema.
Kodus püüan leida
selle silla nime, aga ei leia; võimalik, et seda polegi: kirjutatakse ikka
sillast Grímsstaðiri lähedal. Küll jääb silma portaalis Iceland Review
Online oktoobris ilmunud artikkel, milles teatatakse, et Bárðarbunga
liustikualuse vulkaanipurske ohu tõttu – see tekitaks tohutu üleujutuse – on
Islandi maanteeamet otsustanud ehitada uue, 230 meetri pikkuse silla pool
kilomeetrit või rohkemgi ülesvoolu. Praegune, 67 aastat vana sild ei peaks
üleujutusele vastu, pealegi on ta väga kitsas, nii et kaks autot sinna kõrvuti
ei mahu, ja kandevõime ei luba sillale suuri veoautosid. Bárðarbunga
aktiviseerus teadagi just meie saarel oleku aegu.
Jökulsá á
Fjöllum (liustikujõgi
mägedel) on oma 206 kilomeetriga pikkuselt teine Islandi jõgi (pikim on
lõunas nähtud 230-kilomeetrine Þjórsá); algab Vatnajökulli liustikult ning
suubub Öxarfjörðurisse. Jõel on kolm suurt koske –Selfoss, Dettifoss ja
Hafragilsfoss, millest kaht esimest peagi näeme, ning võimas kanjon
Jökulsárgljúfuri rahvuspargis, mida näeme täna Dettifossil ja homme kohas
nimega Hljóðaklettar.
2000–7100 aastat
tagasi olid siin aset leidnud kõigi aegade suurimad liustikuüleujutused ehk jökulhlaup’id,
mille olevat põhjustanud ilmselt just sellesama Bárðarbunga pursked. Veemass
olevat siis sekundis ulatunud 900 000 kuupmeetrini sekundis. Võrdluseks:
maailma suurima jõe Amazonase vool võib ulatuda 209 000 kuupmeetrini
sekundis.
Jökulsá á Fjöllum
on suure Ódáðahraun laavavälja idapiir ja tema valgla on Islandi jõgede suurim:
7380 km2.
Paar kilomeetrit
pärast silda pöörab vasakule tee, ...
... mille alguse
juures tehtud fotod on taas pärit aastast 2007. Just siit me tookord Askja
kaldeerasse suundusime.
Liiklusmärgid on
kõnekad, eriti info järgmise tankimisvõimaluse kohta.
Meie sõidame
mööda Ringteed veel mõne kilomeetri edasi, siis pöörame paremale üsna uuele
mustkattega teele, mida 2007. aastal vähemalt sellises headuses vist veel
polnud. Siit on 24 km meie tänase esimese sihtkoha Dettifossini.
Näha Dettifossi
ilusa ilmaga ja üleni on mu selle reisi üks suuri soove. Sest eelmine käik oli
natuke poolik. Nimelt 2007. aasta reisil käisime Dettifossi vaatamas
vastaskaldalt, ida poolt. Minek mööda libedaid kive polnud just kuigi
mugav ja ilm oli üsna jube: vihmane, udune ja külm.
Ja kui siis jõeni
jõudsime, selgus, et hiigelkosest on näha ehk ainult pool või vähemgi: teine
kallas kadus udusse.
Kose lähedusest
hakkab aimu saama juba mõnda aega enne kohalejõudmist: ühes kohas tõuseb
justkui nagu maapinnast pritsmepilv, udu. 11.22 oleme parklas, kus üsna
rohkesti sõiduautosid ja mitu bussi. Teabetahvel näitab kätte matkateed
ja jagab need nelja kategooriasse: mustad ehk rasked, punased ehk teatud
väljakutsetega, sinised ehk lihtsad ning rohelised, millel saab liikuda ka
puuetega inimene.
Parkla juures on tee
lai ja sile ning ...
... pole raske
märgata, et sellega on kõvasti vaeva nähtud: kogu ülejäänud maa on paras
kivirahnude segadik.
Peagi laskub
rada süvendisse, mis näeb välja nagu kunagine jõesäng. Võib-olla ongi.
Ees on näha kose asukohta reetev pritsmepilv.
Korra paistab
paremalt, ülesvoolu teine kosk, Selfoss.
Enne jõge tuleb
jälle nõlvast üles ronida ...
... ja seal ta
ongi: Euroopa võimsaim kosk Dettifoss. Värvitäpid vastaskaldal
kinnitavad, et kose juures käiakse endiselt ka ida poolt.
Kosk on 100
meetrit lai ja 45 meetrit kõrge; keskmise veevoolu hulga kohta on
eri allikates veidi erinevad andmed, Vikipeedias 193 m3/s.
Jökulsárgljúfuri
kanjoni langeva veemassi võimsuseks
pakub saksakeelne Vikipeedia 85 megavatti; loodetavasti ei kavatse keegi
seda tulevikus aheldada elektrit jahvatama.
Kose kõrval oled pidevalt
nagu vihmasajus; sel pildil on objektiivgi olnud pritsmetes.
Ingliskeelne
Vikipeedia ütleb, et pritsmed takistavad kosevaatlust läänekaldalt; mina seda
ei väidaks. Pigem on kose lähem serv varjus seetõttu, et astang on kaldaga
üsna terava nurga all.
Väga tore, et
päike mahub pilvede vahelt paistma. Nii kerib ennast veemöllu kohal lahti ka
vikerkaar, lausa topeltvikerkaar.
Giid Ivil on põhjust rahulolevalt naeratada:
Dettifossi õnnestus näidata tõesti täies ilus.
Sel pildil on taamal
näha ka idakalda parkla; hoopis tühjem kui läänepoolne.
Uhkest
vikerkaarest klõpsin lausa paar tosinat pilti ...
... ja rivistun
lõpuks ka ise pildile.
Kui neid saare
edelaosas paiknevaid vaatamisväärsusi, kus käisime teisel reisipäeval,
nimetatakse kokku Kuldseks ringiks, siis Dettifoss asub koos Húsavíki linna ja
Mývatni järve ümbrusega Teemantringil.
Liigume veidi
maad ülesvoolu, väiksema kose Selfossi poole, ...
... kuhu selle
viida kinnitusel on 600 meetrit.
Tee on kividega
piiratud ja mõnel pool on ka sildid palvega hoida taimestikku.
Palju viimast
just pole, seda enam tuleb tõesti teda hoida. See tutike siin võiks olla raudrohi,
...
... see üks põisrohuliik,
...
... selle nime
pole aga õnnestunud leida.
See on siis 10
meetrit kõrge Selfoss. Ei see ...
... ega see
teinegi pilt näita kose tegelikku kuju kuigi täpselt, ...
... seepärast
võtan siia Vikipeediast ka õhuvaate (foto: Hansueli Krapf / Wikimedia).
Kolmas kosk,
seekord nägemata jääv Hafragilsfoss, on 27 meetrit kõrge.
On aeg minna tagasi
parklasse.
Seal on parajasti
kuus bussi, kõige siinpoolsem on meie oma ...
... ja selle
kõrval seisvast kahest mehest parempoolne meie bussijuht.
12.35 oleme jälle teele; järgmisse peatuspaika
Námafjalli on sõita alla 50 kilomeetri. 12.57 oleme tagasi Ringteel ja
suunaviit näitab, et Mývatnini on 26 ja öömajalinna Akureyrini 125 kilomeetrit.
No comments:
Post a Comment