Viimasel
Islandi-ööl vastu 20. augustit kuigi kosutavat und ei ole: voodi on küll kõrge ja vägev, aga iga
pööramise peale kiunatab haleda häälega. Ja kell 4 mängib juba mobla
äratusviis.
Hommikusöök, nagu
eelmises postituse lõpus juba vihjasin, on korralik; söögiruumis valitseb paras
tunglemine, sest varahommikul läheb Keflavíkist teele hulk
lennumasinaid.
Kell viiesest
taevast paistab pigem
veel öö , ...
... kui 5.30
aga bussiga lennujaama poole liigume, hakkab päike taevast rõõmsamaks
värvima.
Mulle jääbki
saladuseks, kui kaugel on meie öömaja Keflavíki keskusest ehk ajaloolisest
Keflavíkist: ega me teda näe küll. Aga inglise kaupmehed kinnitanud siin kanda
juba 16. sajandil; hiljem arenes koht kalurikülana. Linnaõigused sai asula
siiski alles 1949. aastal ja 1951–2006 oli teadagi USA õhujõudude baas, mille
vastu alailma protestiti, tõsi, aja jooksul järjest loiumalt. On kirjutatud, et
baas oli üks tegureid, mis süvendas islandlaste segaverelisust...
Nimi Keflavík on
tõlgitav kui Ajupuidulaht ja väidetavasti pärinevat see juba Ingólfur Arnarson
aegadest, kui mehe orjad ei suutnud majaehituseks muud puitmaterjali leida kui
ainult ajupuitu.
Sõita pole palju,
enne kella 6 oleme juba Leifur Eiríkssoni lennujaamas (foto
võrgulehelt http://www.husavikguesthouse.is/)...
... ja siis saan
ka päikse pildile.
Esimene asi on
ennast iseteeninduses lennule registreerida (automaadid on sel fotol
paremas servas). Ma ei tea, kas peaksin selle üle piinlikust tundma, aga ma
teen seda esimest korda elus. Seepärast olen üksjagu närviline ja magan maha
võimaluse kohta valida. Sellel, nagu mõneti hiljem selgub, on suhteliselt
ebameeldivad tagajärjed...
Praegu lähen
korraks veel välja, et püüda pildile lennujaama kaunistavad skulptuurid.
Foto Magnús
Tómassoni „Reaktiivlennuki pesast“ (Þotuhreiðrið) oli mul ka
esimeses selle sarja postituses, ...
… nüüd võtan üles
ka 24 meetrit kõrge klaasist ja terasest Regnbogi ehk „Vikerkaare“.
1991. aastal püstitatud töö autor on Islandi naiskunstnik Rúrí (vt.
www.ruri.is)
Kunsti on ka
lennujaamas sees, näiteks lennujaamale nime andnud Leifur Eiríkssoni
bareljeef. Selle avas lennujaama sisseõnnistamise päeval 14. aprillil 1987
toonane riigi president Vigdís Finnbogadóttir ja see sai valatud Reykjavíkis
Hallgrímskirkja ees seisva kuju eeskujul. Meenutame (vt Islandi-postitust
number 2!), et väidetava Ameerika avastaja kuju kinkisid ameeriklased Islandile
siinse parlamendi asutamise 1000. aastapäeva puhul.
Portaalist https://www.extremeiceland.is leian
natuke üllatava teabekillu: Keflaviki lennujaam oli aastal 2009 valitud Euroopa
parimaks lennujaamaks ja 2011 Euroopa parimaks väikelennujaamaks. 2013. aastal
oli langetud küll „ainult“ neljandaks Moskva Šeremetjevo, Malta ja Edinburgh'
järel; ühe „allakäigu“ põhjusena mainitakse liiga karme turvanõudeid: toona
nõutud näiteks kõigilt reisijatelt, lapsed ja vanurid kaasa arvatud, et nad
võtaksid turvakontrollis kingad jalast... Nüüd on olukord jälle leebem. 6.30
paiku lähemegi turvakontrollist läbi, tuulutame poes veidi viimaseid
islandi kroone...
... ja siirdume ootesaali. See on
piisavalt avar ja mugav küll. Siingi on kunsti, mille autor jälle naissoost: Steinunn
Þórarinsdóttir (www.steinunnth.com). Neli samas vormis valatud,
120-sentimeetristele basaltsammastele tõstetud elusuurust alumiiniumist
inimfiguuri kannavad nime „Suunad”, sümboliseerides asjaolu, et
Keflavikist väljuvad lennukid igasse ilmakaarde.
Ja pange tähele:
pildi vasakus servas on poolenisti näha järjekordse Eymundssoni raamatukaupluse
silt (vt meeldetuletuseks 12. postitust!)
Mis aga sugugi
avar ja mugav ei ole, see on eelmise foto tagumises servas avanev lennuväravate
koridor: pikk kitsas soolikas, kus on tühiselt vähe istumisvõimalusi. Saame
ebamugavust päris priskelt maitsta, sest ehkki pardale mineku ajana on kirjas
7.05 ja lendu peaksime minema 7.35, kutsutakse meid lennukisse alles pärast
7.30 ja õhku saame veidi pärast kell 8.
Seekordse
õhulaeva nimi on „Grábrók“ – küllap siis selle kraatri järgi, millest eile
mööda sõitsime (vt. eelmisest postitusest!). Ja kohaga olen seekord
kapitaalselt alt läinud: vähe sellest, et see istmepaar on aknata kohas, üle
vahekäigu on kemps kogu oma rahva- ja aroomirohkusega. Selles paigas tuleb
mööda saata ligi kolm tundi.
12.50 Rootsi aja järgi maandume Stockholmis,
pagasiga läheb aega, sõitu saame Arlandalt 13.25 ning linnas kulgeme rohke
liikluse tõttu väga aeglaselt, nii et Frihamnenisse jõuame alles 14.20.
See sunnib revideerima plaane minna linna pojaga kohtuma: palume hoopis Reinul
endal sadamasse tulla. Tema liigub jalgrattaga ja see on sel kellajal tublisti
kiirem liikumisvõimalus kui ühistransport. Talle saame siis esimesi
reisimuljeid jagada.
16.40 paiku läheme laeval, seekord Victoriale.
Skääride vahel ei saa kuidagi olla pildistamata; olgu
siis siingi üks luigeline foto.
Muidu tüütuvõitu
sõidul on ka suur ja tore üllatus: selgub, et kajutikaaslane Kuno on sel laeval
läbi ja lõhki oma poiss ja teeb meile väikese tutvustuskäigu.
Iseäralik
meelelahutus on ka hommikul: laeval toimub mingi „Sinise helikopteri“ õppus,
mida üsna lähedalt vaatama satume.
Eestimaa
esimesed muljed on uduse-
ja pilvisevõitu, ...
... aga korraks
välgatab siingi tükk vikerkaart. Pärast 10 oleme maal ja kell 11 Tartu
bussil. See reis on sõidetud.
Reisipäeviku
kirjutamine võttis üüratult aega: reisi lõpust on juba üle poole aasta möödas.
Lihtsalt palgatöö kõrvalt polnud lihtne rohkem aega leida, mõne minuti kaupa sellist
juttu ei kirjuta. Pealegi läks täienduste uurimine-otsimine kohati väga
põnevaks ja tihti uppusin rohkesse materjali üsna ära. Aga see andis hea
võimaluse muljed veel kord üle kogeda.
Oli väga vahva
reis. Programm oli tihe ja huvitav, nii lühikese ajaga poleks rohkemat kuidagi
jõudnud, sest Island on siiski päris suur, ääretult mitmekesiste
huviväärsustega maa. Giid Ivi oli suurepärane mitte ainult sellise programmi
kokkupanijana, vaid ka teejuhi ja jutuvestjana. Ja muidugi oleme seekord palju
tänu võlgu Ilmavanale: nii hea pole ilm ühelgi mu varasemal Islandi-reisil
olnud; vaid paaril korral saime vihma ja seegi polnud pidev padukas. Nii et
kõik kokku 5+!
Panin päevikut
kirjutades sisse pilte ka kohtadest, kus me seekord ei käinud. Lisan siia lõppu
mõned varasematest käikudest eriti meelde jäänud paigad veel, esmalt aga
esimeses postituses juba kasutatud vaatamisväärsuste kaardi (portaalist
http://focus2move.com/), kust enamiku
neist kohtadest ka üles leiab.
Päris mitu korda
on jutust läbi käinud Askja kaldeera, kus käisime 2007. aastal. See asub
suurest Vatnajökulli liustikust veidi põhja pool. Pole küll sugugi kindel, kui
palju praegune Askja sarnaneb siia pandud fotodega, sest mullu suvel oli seal
kuuldavasti suuremat sorti maalihe. Oma mõistusega arvan, et see võis olla
tingitud algavast Bárðarbunga purskest.
Askja on tõlkes
karp või sahtel, aga geoloogide keeles tähistabki ka üldnimena kaldeerat. Seda
nime kannab siin 1,5 kilomeetrini kõrguvate Dyngjufjölli mägede vahel
tegelikult lausa mitme, eri aegade pursetes tekkinud kaldeera kompleks. Paik on
asustatud punktidest kaugel ja sinna pääseb parimal juhul ainult juuni lõpust
oktoobri alguseni mööda päris karme teid.
Maailm sai
sellest vulkaanist teada 29. märtsil 1875. aastal alanud üüratu purske läbi.
See tekitas tohutu tuhasaju eriti Idafjordides, tappis rohkesti kariloomi ja
andis hoogu inimeste väljarändele Islandilt. Tefra jõudis toona ka Norrasse ja
Rootsi. Hiljem on Kagu-Rootsist, Põhja-Iirimaalt ja Põhja-Norrast leitud
tefrat, mis arvatakse pärinevat Askja 11 000 aastat tagasi aset leidnud
purskest.
Viimati purskas
Askja 1961. aastal, aga on endast hiljemgi mitmel moel vulkanoloogidele märku
andnud.
Dreki mägionnide
ja laagripaiga juurest viib tee ülesmäge kuni parklani, ...
... sealt on
umbes 2,5 km matka kaldeera huvitavama osa – järvedeni.
Järved on väga
eri nägu. Tagaplaanil laiub suur, 12-ruutkilomeetrise pinnaga Öskjuvatn,
mis paikneb kaldeera põhiosast 50 meetrit madalam 1875. aasta purske ajal
tekkinud väiksemas kaldeeras. Järve on sügavuselt Islandi teine – kuni 220 m.
Alul oli järve vesi olnud soe, nüüd aga tavaliselt suurema osa aastast jääga
kaetud. Ent 2012. aasta varakevadel jää sulas: selge märk maapõue aktiivsusest.
1907.aastal
läksid jäljetult kaduma Öskjuvatnit uurinud sakslased Walter von Knebel and Max
Rudloff. Mullu suvel, 21. juulil aset leidnud maalihe oli järvel tekitanud 50
meetri kõrguse tõusulaine ja see on uuesti ellu äratanud vanad arutlused, kas
mitte just selline laine ei võinud uputada ka väikese paadiga järvel olnud
saksa teadlased.
Esiplaanil
sügavas augus asuva Víti ehk Põrgu piimjat karva vesi on aga soe, ...
... nii et kes
viitsib järsust savisest ja libedast kaldast alla (ja pärast muidugi taas üles)
ukerdada, ...
... saab mõnusa
supluselamuse.
Korduvalt olen
maininud ka Askjast mitte väga kaugel asuvat Bárðarbungat, mis
aktiviseerus just meie reisi ajal. Olen purske arengul püsivalt silma peal
hoidnud. esialgu arutati kolme võimalikku stsenaariumi: esiteks, et purse
hääbub, teiseks, et toimub samasugune läbi liustiku prahvakas keskkraatrist
nagu kurikuulsaks saanud, ehkki üsna väikese jõuga, ent vägevalt
õhusõidutaevast tolmutanud Eyjafjalljökulli purse 2010. aasta kevadel, või siis
kolmanda variandina – et toimub lõhepurse. Realiseerus just see kolmas
võimalus, pealegi mitte liustiku all, vaid selle serva taga. Nii et midagi
hullu seekord ei juhtunud, polnud ka erilist üleujutust. Purse jätkub ka nende
ridade kirjutamise ajal, aga varasemast tublisti väiksema jõuga. Holuhrauni
laavamaale tekkinud uus 85-ruutkilomeetrine laavaväli pole enam suurenenud, aga
pakseneb. Jaanuari lõpus rehkendati väljapursanud laava kogumahuks 1,4 km³,
Bárðarbunga enda kaldeera oli selle ajaga 61 meetrit madalamale langenud ja
kaotanud ligikaudu 1,7–1,8 km³. Foto on Holuhraunil tehtud 4. septembril (foto:
Peter Hartree / Wikimedia).
Lisan siia ka
kaks foto nendest maastikest, …
… läbi mille me
Askja juurde sõitsime. Tagaplaanil on meie tubli buss.
Veidi maad on
sihile jõudmist peatusime nende tühermaade tõelises oaasis, Herðubreiðarlindiris.
Siin on kämping
ja matkamaja, kus sees ka soe vesi. Maja tagant paistab Islandi rahvusmäeks
valitud Herðubreið, viimase jääaja jääkilbi all moodustunud 1682 meetri
kõrgune kübarakujuline mägi. Kahjuks oli mäe ülemine osa sel päeval pilve sees
– ja enamasti olevatki.
Kui olime
kaldeerast jälle Drekisse tagasi jõudnud, tegime lühikese, aga põneva
kanjonimatka kuristikus nimega Drekagil ehk Draakonikanjon.
Tagasiteel
sõitsime sellist silda mööda …
… üle üsna ähvardava
vooluga liustikujõe; mõnestki väiksemast vooluveekogust sõitis meie
neljarattaveoga ja kõrge raamiga buss lihtsalt läbi.
Veel üks näide
Askjalt põhja poole viivast teest.
Siin on aga lõik Kirkjubæjarklausturist
Landmannalaugarisse viivast teest. Kaheksandas Islandi-postituses
kirjutasin, kuidas me seda hääldada püüdsime.
Paar järgmist
fotot on teekonnast …
… Landmannalaugarist
läänekaarde, Hekla poole.
Sellisest ojast
läbi sõita polnud meie bussile mingi probleem.
Saabuvas hämarikus
saime eemalt pildistada ka Heklat, üht kuulsaimat ja aktiivseimat
Islandi vulkaani. 1491 meetrit kõrge keskvulkaan ja sellega seotud umbes 40
kilomeetri pikkune vulkaaniseljandik on alates 874. aastast pursanud üle
kahekümne korra ja juba keskajal teeninud tiitli Põrguvärav. Terve kümnendik
tuhande aasta jooksul Islandil tekkinud tefrast ehk 5 km3 pärineb
just Heklast; Hekla sama perioodi „laavatoodang“ on olnud 8 km3.
Meelde jäänud
elamuse saime 2007. aastal ka maa-aluses Laxá hüdroelektri-
jaamas Põhja-Islandil
Mývatni piirkonnas. Juba mõte veejõujaama minna oli üllatav, aga Islandil
olevatki selline komme, et turismihooajal on mõni jaam ekskursioonidele avatud.
Giidideks palgatakse tudengid või vanemate klasside õpilased ning teenus on
kõrgel tasemel. Vähe sellest, et Laxá jaamas pakuti tasuta sooje jooke ja
hulgaliselt trükiseid – igaüks võis kaasa võtta ka sobivas suuruses
suveniir-T-särgi.
Seegi polnud
kõik: jaama ruumidesse oli välja pandud kunstinäitus!
Nüüd hüppame üle
terve Islandi saare lõunaserva, täpsemalt edelanurka. Kaardil on suures kirjas
nimede Blue Lagoon ja Selfoss vahel kaks väiksemalt esile tõstetud
vaatamisväärsust: Kleifarvatn ja Krýsuvík. Neid käisime vaatamas nii 2000. kui
ka 2007. aasta reisi ajal.
Kleifarvatn on Reykjanesi poolsaare suurim, umbes
8-ruutkilomeetrine järv. See ala on teadagi tektooniliselt aktiivne, otse
Euraasia ja Ameerika laamade piirialal, ja järvegagi võib ühtteist juhtuda.
Näiteks 2000. aasta maavärina järel kadus lausa viiendik veepeeglit. Avanenud
lõhed aga täitusid tasapisi ning 2008. aastaks oli jälle endine suurus
taastunud.
Veel põnevam on
naabruses asuv Krýsuvíki geotermaalala, mõnes suhtes sarnane, ehkki
tublisti väiksem kui 11. osas kirjeldatud Námafjall: ikka fumaroolid,
sulfataarid ja mudapotid. 2000. aasta reisist jäi see meelde eriliselt
mudasena: õhtul oli külalistemajas tükk tegemist, et tossud jälle puhtaks
saada. Just selle tõttu võtsin 2007. aasta reisile kummikud kaasa – aga
vahepeal oli ala täiendatud korralike laudteedega ja kummisaapad osutusid
täiesti ülearuseks ballastiks. Teine esimese käigu elamus oli põlenud kiosk,
kus enne oli müüdud kohapeal küpsetatud laavaleiba: maasoojus oli ühel hetkel
nii suureks läinud, et süütas ka majakese.
Mis on Krýsuvíkis
aga Námafjallist hoopis uhkem, on maapinna värvikirevus: sellist
erksat punast ...
... ja sinist
Námafjallis ei näe.
Kui minult
küsitaks, mis on Islandil nähtust minu lemmikkoht, siis kindlasti saaks kõrge –
kui mitte lausa esimese – koha Heimaey ehk Kodusaar –
lõunaranniku lähedal asuva Vestmannaeyjari ehk Vestmanna saarestiku peasaar (saare
kaart on võetud portaalist http://icelandsuperjeeps.com/).
Sealgi olen käinud kaks korda, nii 2000. kui ka 2007. aastal: hommikul
Reykjavíkist lennukiga sinna, õhtul tagasi. Saare lennujaama radasid märgib
kaardi keskosas valge rist. Need on nii lühikesed, et lennuki pidurdus jättis
tõeliselt meeleheitliku mulje.
Kaardil roosaks
värvitud ala on 1973. aasta jaanuaris alanud purskel tekkinud maa, mille keskel
koonus nimega Eldfell ehk Tulemägi. Purse leidis aset üle 5000 elanikuga
linna servas, ometi suudeti rahvas evakueerida ja päris palju ka materiaalseid
väärtusi päästa, kariloomadest rääkimata. Läheks pikaks hakata seda lugu siin
ümber jutustama, vaadata võib minu Eesti Looduses 2002. aasta mais ilmunud
artiklist (http://www.eestiloodus.ee/artikkel27_5.html;
paraku tikuvad vähemalt minu arvutis küll spetsiifiliste islandi tähtede asemel
selles artiklis tulema suvalised „jätid“). Olen seda saare- ja vulkaanilugu ka
päris mitmel esinemisel tutvustanud.
2007. aastal
ookeanilt klõpsatud fotolt on näha haljastuspiir: taimestikuga püütakse
pinnast kinnistada.
Koonuse varjus
seisab suur rist: meenutamaks päeva, kui maapõu juuli alguses lõpuks
taltus. Tagaplaanil paistavad Lõuna-Islandi liustikud.
Heimaey põhjarannikul
kõrguvad vägevad püstloodis kaljud, ...
... mille jalamil
on hea koha leidnud golfiväljak, ühtlasi ka saarlaste piduplats. Tänu
samadele kaljudele on Heimaey sadam üks Islandi kõige paremini tuulte eest
varjatud laevakodusid.
Linna keskel on
tore haljasala või park nimega Stakkagerðistún.
Vaade linnale
Eldfellilt. Suur osa
linnast, ka pildi keskel näha kalmistu oli pärast purset paari meetri
paksuse tuhakihi all, mida käisid minema vedamas inimesed kogu Islandilt ja
kaugemaltki. Kalmistu taga on linna kirik.
Mõlema saarereisi
ajal saime käia nii bussiretkel saare lõunaossa kui ka paadituuril ümber
saare sellise väikse pähklikoorega.
Peale Heimaey ...
... sai siis näha
ka teisi, väiksemaid Vestmannaeyjari saarekesi. Selle foto keskel on
neist kuulsaim: 1963.–65. aasta veealuses vulkaanipurskes tekkinud Surtsey.
See on nüüd omamoodi looduslik teaduslabor, kuhu tavainimesel asja pole:
teadlased jälgivad, kuidas elustik sellist noort maad segamatult koloniseerib.
Heimaey
põhjakülje kõrged kaljud on linnulaatade päralt.
Peale sel fotol
põhiliselt näha kaljukajakate pesitsevad karniisidel ka tirgud ja algid,
...
... kaljude
rohelistel mätasmütsidel aga lunnid. Mis seal pattu salata: oma 2000.
aasta reisi ajal sain suitsulunni ühes saare kohvikus ka maitsta.
Mõlema paadireisi
lõppvaatus oli muusikaline: laevuke tüüris avarasse koopasse, kapten tuli
ahtrisse, võttis saksofoni ja demonstreeris ühtaegu nii oma
pillimänguosavust kui ka loodusliku kontsertsaali suurepärast akustikat.
Ja päris lõpuks
tunnistan üles, mis mind kohe kindlasti veel kord Islandile meelitaks: kui
keegi korraldaks mulle jõu- ja rahakotikohase reisi Islandi loodenurka ehk Läänefjordidesse.
Seda kanti iseloomustavad kõrged järsud rannakaljud, kitsad käänulised teed
ning ahtale rannaribale klammerdunud asulad. Paar Vikipeediast võetud
pildinäidet:
... Þingeyri (foto:
AgainErick / Wikimedia), ...
... Suðureyri (foto:
Brad Weber / Wikimedia) ...
... Ísafjörður
(foto: Aron ingi / Wikimedia).
Tere, tahtsin öelda suur aitäh nii põhjaliku reisiblogi eest! Valmistan just ette reisi autoga ümber Islandi ja teie reisikirjast on suur abi. Nii praktilise poole peale (kui kaua teil mingi vaatamisväärsuse juures aega läks) kui loomulikult ka silmaringi avardamise mõttes, erakordselt mahukas ülevaade!
ReplyDelete