Sõita pole meil
kuigi palju, vaid mõniteist kilomeetrit: oleme teel Armeenia apostliku kiriku
keskusesse. Tee, tuleb tunnistada, on kohati päris jube, bussike rapub õige
kõvasti.
Tee servas
nähtust olen kirja pannud küla nimega Musaler, mille kohta Lilit ütleb,
et siin elavad tänapäeva Liibanonis asuvast Musa Daghist 1915. aastal genotsiidi
eest päästetute järeltulijad. Üks päästja olnud Liliti ütlust mööda ka Franz
Werfel, kelle mälestustahvel on Tsitsernakaberdi seinal; mina loen Vikpeediast
välja, et Werfel on pigem sellest päästmisest jutustava romaani autor.
Internetist leida
fotodel Musalerist on küla taustal kõikjal Ararat; meil paraku pole endiselt
õnne kuulsat mäge oma silmaga näha. Tsitserbakaberdis küll mingist udujoonest
räägiti, aga mina ei osanud sedagi vaadata ...
Ararati org, kus
parajasti sõidame, on ainus suurem siledam ala Armeenias. Ja Ararat
väidetavasti kõrgeim mägi maailmas – kui mõõta mäe jalamilt.
Armeenia apostliku kiriku peakorteri asukohalinna nimega on väheke probleeme. Meil on ta programmis – ja siia lisatud asukohakaardilgi (allikas: http://www.nationsonline.org) – kirjas kui Etšmiadzin või EE 15. köite kirjapildi järgi transkribeerides Edžmiatsin. Tundub siiski, et seda nime kandis linn 1945–1995 ja praegu on ta uuesti Vagharšapat. Tegemist on suuruselt neljanda linnaga Armeenias, kus 2011 oli elanud 46 540 inimest, 1989 aga umbes 61 000. Siia on Jerevanist 18 ja siit Türgi piirini 6 km. Aastail 120–330 oli Vagharšapat Armeenia pealinn.
Armeenia
kiriku pea ehk katoolikose lipp (allikas: Wikimedia)
Olulisim on
siiski see, et Vagharšapatis tegutseb Armeenia kiriku peakirik ning seal
on ka kirikupea ehk katoolikose residents. Praegune, järjekorras 132.
katoolikos on alates 1999. aastast Karekin II.
Usust ja kirikust
kirjutada on mulle alati suur probleem: lihtsalt haridus on sel alal eriti
puudulik. Näiteks arvasin millegipärast, et Armeeniaski on õigeusukirik nagu Georgias.
Kogenematu silma jaoks on ju ka naaberriikide pühakodade väliskujugi üsna
sarnane. Tuleb aga välja, et Armeenia kirik on üks väheseid monofüsiidide
õpetusel põhinevaid idakristlikke kirikuid; monofüsiidide kristoloogia järgi
pole Kristus jumalinimene, vaid ainult jumal. Ülejäänud tänapäeval tegutsevad kirikud,
mis sel õpetusel põhinevad, on Etioopia, Eritrea, kopti ja Süüria jakobiitlik
kirik (allikas: http://entsyklopeedia.ee).
Armeenia apostlik
kirik on üks vanemaid ristiusu kirikuid ja ilmselt lausa esimene, mis sai riigikirikuks.
See sündis aastal 301, mil kuningas Tiridates III tunnistas ristiusu maa ametlikuks usuks;
6. sajandil muutus Armeenia kirik autokefaalseks ehk halduslikult iseseisvaks. Legendi
kohaselt tegutsesid nii Armeenias kui ka Georgias apostlid Bartolomeus ja
Tadeus ning ärgitasid inimesi ristiusku pöörama. Kui see on pigem siiski
legend, siis päris kindel on Armeenia kiriku sünd neljanda sajandi alguses.
Kiriku eesotsas
seisab katoolikos, kellele alluvad kõik armeenia gregooriuse kirikud ja
kogudused kogu maailmas. Esimene katoolikos oli Gregorius Valgustaja ja tema
järgi ongi kirik saanud paralleelnime – Armeenia gregooriuse kirik. Rohkem ma
sellest parem ei kirjuta: jutt võib väga metsa minna...
Vagharšapatis tegutseb mitu pühakoda, millest vähemalt kolm on väga vanad: juba mainitud peakirik ehk Edžmiatsini katedraal (303), Püha Gajane kirik (630) ja Püha Rhipsime kirik (618). 11.15 jõuame just viimati mainitud jumalakoja juurde.
290. aastal märtrisurma surnud Rhipsime (teised nimevariandid Hripsime, Ripsime või Ripsima, Etioopias Arsema) on esimeste Armeenia kristlike märtrite seas (pilt: Hovnatan Hovnatanyan (1730ndad–1801/1802) / Wikimedia).
Ilmselt Rooma kõrgklassi
hulgast pärit Rhipsime õnnetus oli tema erakordne ilu, mistõttu ihaldasid teda
positsioonikad mehed, ka Rooma keiser Diocletianus ja Armeenia paganlik kuningas
Tiridates III. Neidu aga maised mehed ei köitnud: tema
oli otsustanud pühenduda Jeesusele ja hakkas nunnaks. Mida tähtsatele meestele
öeldud „ei“ talle kaasa tõi, selle kohta on mitu versiooni legende, üks jõhkram
kui teine: ühes põletati ta elusalt, teise kohaselt rebiti tal keelt suust ja
sisikond kõhust ning torgati silmad peast. Lilit räägib meile kõige leebema
variandi: neiu „kõigest“ pilluti kividega surnuks. Ühine on neile lugudele aga
see, et Rhipsime tapeti ühel neist jõledatest viisidest aastal 290. Ühtaegu
hukati sama jõhkralt ka tema kolm tosinat kaasnunna, teiste seas abtiss Gajane:
nad raiuti tükkideks ja visati metsloomadele toiduks. Ellu jäi vaid nunn Marine,
kellest sai Georgia õigeusukiriku asutaja Püha Nino.
Tiridatest ja
tema sõdureid karistas selle jubeda teo eest jumal ja muutis nad metsaelukateks;
kuninga näiteks ühe legendiga järgi metskuldiks, teise kohaselt karuks.
Tiridatese päästis sellisest saatusest Armeenia peapühak Gregorius Valgustaja
ja temast sai tubli kristlane, kes elu lõpul hakkas erakuks. Karm värk!
Gajane haual asub
nüüd Püha Gajane ja nunnade matusepaigas Püha Šoghakati kirik.
Püha Rhipsime kiriku laskis rajada 7. sajandi katoolikos Komitas I kohale, kus Rhipsime haua ümber oli 4. sajandi ehitatud mausoleum. Püha Rhipsime kirik pühitseti 618. aastal.
Püha Rhipsime haud on pühakoja all katakombis. Meil jääb see nägemata, sest kirikus on parajasti jumalateenistus ja hauale ei pääse ligi. Seepärast panen siia foto kiriku seinal nähtud Rhipsime pildist.
Teed väravast kirikuni ...
... ääristab roosipeenar.
Lilit selgitab taas kiriku ehituse iseärasusi. Kõigis neljas küljes on kiriku sees ruumikad apsiidid, millest välisseinas annavad tunnistust sügavad nišid. Koos kuplitrumli toesammastega muudab see seinad ühelt poolt kergemaks ja teiselt vastupidavamaks maavärina toimele – ja mitu maavärinat ongi kenasti üle elatud. Kuplis on valgustusaknad. Kõik see olevat armeenia kirikule väga iseloomulik.
Pühakojas on rohkesti rahvast, enamasti ollakse pidulikult riides ja naistel valdavalt rätikud peas, ka Lilitil.
Altari poole vaadates saan minagi oma harimatuses aru, et õigeusukirikuga pole siin midagi ühist: pildiseina ehk ikonostaasi ju ei ole.
17. sajandil tegi
kirik läbi tõsisema remondi, aga põhiosas jäi esialgne konstruktsioon alles. Püha
Rhipsime kiriku torn pärineb 18. sajandi lõpust.
Lilit näitab kirikuaia nurgas kasvavat puud, mille nimeks ütleb serebristõi loh. Nii saan kodus guugeldada: see on läikiv hõbepuu (Elaeagnus commutata); tuleb välja, et seda kasvatatakse ka meie aedades.
Astume läbi ka kiriku suveniiripoest, kus jutukas ja sõbralik müüjanna kinnitab, et oleme poes esimesed eestlased. Tal on ka oma versioon Tsitsernakaberdi kompleksi kontseptsioonist, mille olevat kuulnud arhitekti tütrelt: kaksteist ringikujuliselt paigutatud plaati esindavad 12 apostlit, sammas on aga kirik.
Mõni minut enne kümmet läheme Armeenia ühe vanima säilinud kiriku juurest taas edasi, järgmise ja veel tähtsama kiriku juurde.
Vikipeediast
loen, et Etioopias on see Arsema nime kandev pühak vaata et populaarsemgi,
igatahes on seal temale pühitsetud kolm kirikut. Üht neist, mis asub Tana järve
saarel, peetavat imetegevaks. Kirikus on hulk vanu maale, mis näitavad, kuidas Tiridates
III (Etioopia variandis Dirtados) neiu tapab
ja seejärel ise karuks muutub. Jaanuaris käiakse selles kirikus
palverännakutel, pühakust on tehtud laul. Raamat pealkirjaga „Gedle Arsema“ ehk
„Arsema elu“ on samuti kõrgelt hinnatud. Ka olevat Arsema Etioopia ja Eritrea
kristlaste hulgas väga populaarne naisenimi. Armeenias omakorda kandvat paljud
naised Hripsime/Rhimpsime nime.
Leian suure otsimise peale ka ühe üsna hädise Vagharšapati plaani (allikas: http://www.kamit.jp), kus peal kolm kirikut, kus täna käime, ülejäänud kolmest olen kaht eelnevalt maininud. Tõeline kirikutelinn!
Kesklinnast on parem kaart Vikipeedias Vagharšapati lehel, ainult et sellele pole ära mahtunud Zvartnots, kuhu ka täna läheme.
Sõidame üle Aleksander
Tamanajani projekteeritud uhke keskväljaku, mis kannab Komitasi nimi.
Kuulsale muusikule on väljaku keskele püstitatud ka mälestussammas, mida tahan
kindlasti lähemalt näha. Aga esialgu sõidame sellest mööda,. väljaku kõrval
asuva suure kirikukompleksini.
Siseneme Ararati
avenüült tohutu värav juurest, mis siit küljest ei mahu ...
... koos kõrval
asuva vabaõhu-
altariga ühele fotole äragi.
altariga ühele fotole äragi.
Alles teisest küljest, eemalt, saab pühast ehitisest õige ettekujutuse. Hallist tufist Gregorius Valgustaja värav ja Püha Drtadi (Tiridatese) altar ehitati Armeenia kristluse vastuvõtmise 1700. aastapäevaks 2001. aastal. Rahastaja oli taas välisarmeenlane, New Yorgis elav Louise Simone Manoogian. Suur autovärav avatakse vaid ametlike sündmuste korral katoolikose autokolonni jaoks. Altar on kasutusel suurte kiriklike sündmuste puhul nagu paavst Johannes Paulus II visiit 2001. aastal või püha mürri pühitsemine. Altari juurde väljakule mahub üle 1500 palvetaja.
Tänavu 23. aprillil
oli siin samuti hiigeltseremoonia, millel kuulutati kõik 1915. aasta genotsiidi
ohvrid Armeenia kiriku pühakuteks. See oli esimese kord viimase 400 aasta
jooksul, kui Armeenia apostellik kirik on andnud loa keegi pühakuks kuulutada. Kohal
olid vabariigi president, katoolikos, Lähis-Ida armeenia kiriku katoolikos ja
Armeenia katoliku kiriku pea. Kaks tundi väldanud tseremoonia lõpetuseks lõid
kellad sada korda ning seda korrati armeenia kirikutes üle maailma.
Ühes väljaku servas on Gevorki teoloogia-
seminari hoone. Seminari asutas 1879. aastal katoolikos Gevork IV, 2003. aastal tegi ehitis läbi põhjaliku noorendus- ja uuenduskuuri tänu New Jersey abielupaarile Kevork ja Sirvart Hovnanianile ning Kalifornias elavatele Bedros ja Anna Oruncakcielile. Seminari võetakse vastu 50–60 inimest, õpiaeg on viis aastat. II maailmasõja ajal oli hoones sõjaväehaigla, NL ajal keskkool.
Teisel pool
väljakut ja seda ääristavat parki on Vatche ja Tamar Manukiani raamatukogu
ja uurimiskeskus. Seda ehitust toetanud Vatche ja Tamar Manukian elavad
Ühendkuningriigis.
Foto paremas
serva taamal näha pühakoda peaks olema Püha Gajane kirik. Just selle juures
tegutsevat Armeenia ainuke klooster, väike nunnaklooster.
Mitte kõik torni või kupliga majad pole pühakojad: teiselt poolt tänavat paistab üks „vaese mehe eramaja“.
Aga siis liigume peakiriku,
Edžmiatsini katedraali poole. Juba eemalt on näha, et tohutu ehitis on
tellinguis.
Meie teega
ristuval laial teel hakkab paremat kätt silma Pühade Peainglite kirik.
Veel veidi maad
edasi on samuti paremat kätt esimene genotsiidi mälestusmärk, mille
juures parajasti pildistatakse, ja selle taga ristimiskirik. Neid näeme
hiljem ka lähemalt.
Edžmiatsini katedraal oli kindlasti esimene katedraal Armeenias (aga mitte esimene kirik) ja ka üks maailma vanimaid katedraale.
Pärimuse kohaselt
ehitas esimese kiriku vana templi asemele aastail 301–303, pärast seda, kui
kuningas Tiridates III
oli kristluse kui riigiusu vastu võtnud, Armeenia kaitsepühak Gregorius
Valgustaja. Legendi järgi näitas Kristus pühamu koha valguskiirega kätte ja
haamerdas maa kuldse vasaraga siledaks. Pärslaste sissetungi ajal sai katedraal
rängalt kannatada, nii et praeguseni säilinud ikka traditsiooniliselt nelja
apsiidiga konstruktsiooni rajas 483–484 Pärsi armeenlaste valitseja Vahan
Mamikonjan. Asutamisest alates kuni 5. sajandi teise pooleni oli Edžmiatsin
katoolikose asukoht (uueks asukohaks sai Dvin).
Päriselt pole kirik
oma tähtsust kunagi kaotanud, aga oli sajandeid üsna laokil. 1441. aastal tuli
katoolikos uuesti Edžmiatsini ja selles staatuses on koht tänaseni, ehkki näiteks
ka 17. sajandi alul käis siit üle pärslaste röövretk ja hiljem on tulnud
katedraali korduvalt renoveerida.
Nimi Edžmiatsin,
mis tähendavat jumalapoja laskumist, võeti kasutusele alles 15.
sajandil; enne nimetati kiriku Vagharšapati katedraaliks või lihtsalt
Katedraaliks (armeenia keeles Kat'oghike).
Kellatornid ehitati katedraalile 17. sajandi teises pooles. Nõukogude aja algperioodil kiriku tähtsus vähenes – lausa sulgeda kommunistidel seda siiski ei õnnestunud –, kasvas aga 20. sajandi teisel poolel ja iseseisvusajal uuesti.
Edžmiatsinil on
peale religioosse väärtuse olnud ka oluline poliitiline, majanduslik ja
kultuuriline tähendus. Just siin loodi armeenia tähestik, oli esimene
raamatukogu ja koguni esimene paberivabrik; praegugi tegutseb kiriklik
trükikoda. Olulise palverännakute sihtkohana on Edžmiatsin üks külastatavamaid
paiku kogu Armeenias. Koos teiste linna ja lähiümbruse tähtsamate pühakodade –
Rhispime, Gajane ja Šoghakati kiriku – ning Zvartnotsi varemetega kanti
katedraal 2000. aastal UNESCO maailmapärandi loendisse. Maailmapärandi
põhinimekirjas on Armeeniast üldse kolm rida, peale mainitu veel maa põhjaosas
asuvad Haghpati ja Sanahini kloostrid (1996) ning Geghardi klooster ja Azati
org (2000); ajutises nimekirjas on veel neli kohta. Geghardis käime meie reisi
järgmisel päeval.
Lilit juhib meie tähelepanu kivile, mille vanust näitab asjaolu, et kirjad on sellel veel kreeka tähtedega: Armeenia tähestikku siis veel polnud. Mõned eksperdid arvavad siiski, et kivi võib olla ka mõneti hilisemast ajast, näiteks 6. sajandist. Aga kindlasti on see kiriku üks eakamatest säilinud reljeefidest.
Sissepääsu juures on Vazgen I haud. Hoopis Rumeenia päritolu Vazgen oli katoolikos väga kaua, 1955–1994, ning on olnud üks läbi aegade kõige armastatumaid kirikujuhte, kelle ajal tegi kommunistlike repressioonide all kannatanud Armeenia kirik läbi tõelise uuestisünni.
Aga siis astume katedraali
sisse.
Kellatorni
kaarte – ja ka kupli – all
on kenad freskod. Need on pärit 17. sajandist, aga hiljem
restaureeritud.
Seegi pühakoda on rahvast tulvil. Aga mulle tundub, et siin on hoopis rohkem meiesuguseid läbiastujaid kui eelmises kirikus. Üks märk sellest on asjaolu, et paljud naised on katmata peaga.
Kiriku sisemust
liigendavad kuplit kandvad neli vägevat sammast.
Altari juurde ma trügima ei hakka, aga panen siia
veebist võetud foto (foto:
Vahag851/Wikimedia).
Siblimist on
rohkesti: kes uurib maale seintel, …
… kes süütab
küünla, …
… kes peab
vajalikuks just siin perekonna-
pilt klõpsata.
pilt klõpsata.
Otse kiriku sissepääsu vastas on Kuningas Trdati (Tiridatese) värav, mis viib Veharani, katoolikose residentsi juurde. Tundub, et sealgi on käsil uuendustööd.
Värav valmis 1964
– restaureeriti küllaltki hästi säilinud keskaegsed väravad. Veharan ehitati
1910–1915 ja selles on katoolikose ameti- ja eluruumid, vastuvõtusaalid ning
aarete muuseum. Pärast I maailmasõda muutsid nõukogulased residentsi sõjaväebaasiks,
tänu katoolikos Vazgen I-le saadi see kirikule tagasi.
Võimas plaatan
värava naabruses.
Enne juba silmatud esimene Armeenia genotsiidi monument – hulk kiviriste ehk hatškareid – valmis 1965 (autor Rafael Israeljan). Diasporaas oli genotsiidi mälestusmärke ka varem.
Edžmiatsin oli
genotsiidi eest Türgist põgenenud armeenlaste põhiline pelgupaik, kus 1918.
aasta alguses viibis 70 000 põgenikku. Armeenlaste Lähis-Ida päästekomitee
pidas siin hospidali ja orbudekodu.
Teine enne mööda minnes silmatud ehitis, Püha Vartani ja Hovhannesi ristimiskirik pühitseti 26. september 2008. Kolme kupliga kabeli kavandasid arhitektid Džim Torosjan ja Romeo Julhakjan; ehitust rahastas Briti-Armeenia filantroop Armen Sarkissian. Eks vajadus ehitada ristimiskirik näita omal moel Edžmiatsini populaarsust: teistel Armeenia kirikutel omaette ristimiskirikuid ei ole.
Siis siirdume Liliti juhtimisel vaatama piirdemüüri äärde kogutud ristikive ehk hatškareid; mõned näited neist ka siia.
Uuemate puhul on
tavapärane, et suure risti kõrval on kummalgi pool väike; see
sümboliseerib asjaolu, et Jeesus löödi risti kahe röövli vahel. Ristilöödut pole
Armeenias olnud kombeks hauamärkidel kujutada.
Hatškarid
püstitati enamasti vürstidele.
Vanemast ajast
pärit hoopis lihtsam ristikivi. Palmilehed on võidu sümbol.
Vist vanim siinsetest hatškaritest: pärit 9. sajandist. Astmeline kujutis risti all sümboliseerib Kolgata mäge.
Koos kõigi oma
rohkem kui 50 monumendiga on Edžmiatsini kompleks muidugi ka riiklik ajaloo- ja
kultuurimälestis.
Samas kõrval olev
hoone ehitati 1911 käsikirjade hoidlaks, Matenadaraniks. NL ajal
(1945–1997) oli see Gevorki seminari peahoone. Nüüd tegutseb majas kristlik info-
ja hariduskeskus.
Kaaslased sukelduvad katedraali suurde suveniiripoodi, mina eelistan liduda linna keskväljakule Komitasi mälestussammast pildistama, mida möödasõidul märkasin. Sinna on vaid mõnisada meetrit; teel möödun esmalt majast, mille kohta ei suuda enam selgitusi leida, aga minu mäletamist mööda võiks see olla seminaristide eluhoone.
See on Pühade Peainglite kirik, mis ehitati aastail 2009–2011 ja pühitseti 5. novembril 2011. Projekteeris jälle Džim Torosjan, ehitust rahastas filantroop Gagik Galstjan.
Komitasi
väljakule jõuan läbi Vaskeni värva, mis valmis 1962 (arhitekt A.
Gulikian) ja asus varem kompleksi idaküljes, aga toodi 2002 seoses
laiendustöödega põhjaväravaks. Ümberpaigutus ja renoveerimine sai taas teoks
eraannetajate toel, seekord olid nendeks Vrež ja Anahit Markosjan.
Kui Jerevani kohta on üsna lihtne leida internetist ingliskeelseid andmeid, siis tundub, et teiste Armeenia linnadega on see paraku hoopis vaevalisem. Nii on ka ainus Vagharšapati Komitasi väljaku kohta näppu jäänud fakt see, et projekteerija polnud keegi muu kui Jerevanigi planeerinud Aleksander Tamanjan ja et see toimus aastail 1927–28. Majad on ikka uhked ja monumentaalsed, roosast tufist, …
… mõni ainult hullusti
reklaame täis riputatud.
Mingeid andmeid ei leia ma ka väljaku keskel haljasalal asuva Komitasi monumendi kohta. Komitas on üks nimesid, mis varasest lapsepõlvest meelde on jäänud. Olin raadio kõrval kasvanud laps ja toona vaid ühe programmiga Eesti Raadio mängis väga mitmekesist muusikat. Sealt ongi meeles Komitasi-nimeline kvartett; seda, et ses kuulsas ansamblis mängisid just armeenlased, ma ilmselt sel ajal ei teadnud.
Komitas, ilmaliku nimega Soghomon Gevorgi Soghomonjan (1869–1935), oli armeenia preester ja muusik – helilooja, koorijuht, laulja, seadete looja, muusikapedagoog. Teda peetakse Armeenia rahvusliku muusikakoolkonna alusepanijaks ja üheks esimeseks etnomusikoloogiks või muusikaetnoloogiks.
Soghomon sündis
Anatoolias türgikeelsete armeenlaste perekonnas, jäi varakult orvuks ja sattus
tänu isalt päritud musikaalsusele ja kaunile lauluhäälele Edžmiatsini, kus
õppis Gevorki seminaris. Mungaks pühitsetuna sai nime Komitas (hiljem koos
vaimuliku tiitliga Komitas Vardapet). Oli seminaris muusikaõpetaja,
asutas koori ja rahvapilliorkestri, kirjutas rahvalaulude töötlusi ning oma
esimesed uurimused armeenia kirikumuusikast. 1895 asus õppima Tbilisi
muusikakoolis, aasta hiljem õnnestus noormehel aga minna naftamagnaadist
toetaja abiga õppima Berliini erakonservatooriumisse.
Pärast õpinguid
1899 pöördus Edžmiatsini tagasi. Keskendumine rahvamuusika uurimisele viis
Komitasi seal aga lõpuks vaimulikega konflikt. 1910. aastast elas ja töötas muusik
İstanbulis, kus tahtis rajada armeenia rahvusliku konservatooriumi. See ja
paljud teised plaanid ei teostunud, sest ta ei leidnud võimudelt tuge.
İstanbulis lõi
Komitas 300-liikmelise segakoori Gusan, mis sai peamiselt rahvalaule esitades
väga populaarseks. Komitas astus kontsertidel üles nii koorijuhi kui ka
solistina ning mängis hästi flööti ja klaverit. Pidas muusikaalaseid
ettekandeid ja loenguid ning võitis rahvusvahelise kuulsuse nii muusiku kui ka
muusikateadlasena. Komitas kogus ja kirjutas üles üle 3000 rahvalaulu, millest
paljud läksid küll hiljem kaotsi. Tänu temale anti välja näiteks ka esimene
kurdi rahvalaulude kogumik.
Armeenia
genotsiidi alguspäeval 24. aprillil 1915 ta arreteeriti ja viidi 180 nimeka
armeenlase hulgas rongiga Çankırısse. Ta oli tunnistajaks juhtivate armeenia
intellektuaalide hävitamisele, aga pääses ise tänu eestkostjatele koos veel kaheksa
küüditatuga Konstantinoopolisse tagasi. Läbielatud õudused hävitasid muusiku
tervise ja juba järgmisel aastal paigutati ta lootusetult haigena psühhiaatriakliinikusse.
Suri Pariisi 1935, 1936 maeti tema maised jäänused ümber Jerevanis, praeguses Komitasi
panteonis. Seega on igati alust pidada tedagi genotsiidi ohvriks.
Märkan väljaku
servas veel üht mälestusmärki, aga paraku ei tea, kellega on tegemist.
Väljakult
katedraali hiigelalale tagasi tulles näen eemalt Püha Gajane kirikut.
Ja ongi aeg
kõndida jälle Gregorius Valgustaja värava poole. Sedagi teed palistavad
…
… ristikivid hatškarid.
13.15 poeme bussikesse, sõidame kümmekond
minutit Jerevani poole ja pöörame paremale Zvartnotsi varemete juurde.
Sõite on jälle vaid kümmekond minutit: 13.25 peatume Zvartnotsi katedraali varemete parklas Vagharšapati servas.
Zvartnots tähendab taevaseid ingleid. Kirik oli pühendatud Gregorius Valgustajale ja ehitatud kohta, kus pühak kohtus väidetavalt esimest korda kuningas Trdat (Tiridates) III-ga. Ehituse algatas katoolikos Nerses III hüüdnimega Ehitaja aastal 643; pühakoda pühitseti sisse 652.
Katedraal on ehitatud ajal, mil Armeenia oli suuresti Bütsantis mõju all ja asjatundja leiab detailides rohkesti bütsantsi elemente. Samal perioodil algasid ka araablaste esimeses sissetungid Armeeniasse ja Nerses tõi patriarhi residentsi Dvinist Zvartinotsi.
Zvartnots seisis 10. sajandi lõpuni. Ajalooallikates polevatki selget kinnistust, miks ta kokku kukkus, aga küllap oli see maavärina töö. Umbes samasuguse kiriku laskis 10. sajandi lõpul Anisse ehitada Gagik I Bagratuni.
Pinnase alla jäid
varemed 20. sajandi alguseni; aastail 1901–1907 aset leidnud väljakaevamisi
juhatas vaimulik vardapet Khatšik Dadjan. Leiti mitte ainult katedraali
vundament, vaid ka katoolikose palee ja veinikeldri varemed. Väljakaevamisega
sai selgeks, et samas kohas olid varem seisnud Urartu kuninga Rusa II aegsed
ehitised.
Milline Zvartnots tegelikult oli, selle üle vaidlevad ajaloolased tänini, aga enamik toetab siiski väljakaevamistel osalenud Toros Toramanjan 1905. aastal tehtud rekonstruktsiooni. Lilit näitab meile seda ideed joonistel: ...
Mõned õpetatud
mehed vaidlevad ka vastu, olles veendunud, et nii julget projekti poleks olnud
toona võimalik ellu viia.
Pühakoda ise oli
jälle nelja võrdset mõõtu, ruudu nelja nurka või risti igasse otsa paigutatud
apsiidiga. Aga seda ümbritses veel 32-nurgeline polügoon, mis eemalt paistis
ümmargune.
Püsti aetud
sammaste kapiteelidel ...
... saab näha
erisuguseid ornamente; ...
... näiteks ka kotkatiiba
...
... või tervet kotkast.
Selline kolmekihiline ehitusviis olevat Armeeniale väga iseloomulik: kiviplaatidest vooderduse vahel on väiksematest kividest ja lubjasegust täidis. Kattekivina on selle kiriku puhul kasutatud andesiiti, ikka üht vulkaanilist kivimit.
Natuke kurvavõitu varememaastikku ilmestavad kenasti moonid. Just selle foto pildistamise ajal kuulen ka üht toredat linnuhäält, mida Eestis kuuleb haruharva: vaenukäo up-up-upi.
Mooruspuul ...
... on väga jändrikud
oksad. Lilit lubab, et näitab meile turul pärast ka mooruspuu marju.
Päikesekell.
Urartu
kiilkirjaga kiviplaat.
Lennukimürin ja
raudlinnud ise meenutavad aegajalt, et oleme päris lennujaama lähedal.
Sellegi nimi on ju Zvartnots.
Lõpuks astume
läbi ka väheldasest muuseumist, kus saab näha näiteks iidsete meistrite kivinikerdus-
kunsti.
kunsti.
Tavaline motiiv
on viinapuud, ...
... haruldasem – ehitusmeister
ise.
Kiriku interjööri
kaunistasid mosaiigid.
Ja veel on
muuseumis katedraali makett (fotol Mati), ...
... mida saab
vaadata ka seestpoolt. Maketi juures seisavad Hannes ja Lilit.
Paar üllatust ootab veel väljas. See 40 meetri sügavune kaev pole mitte vee hankimiseks, vaid selleks, et pehmendada maavärina mõju: vesi pääseb siitkaudu välja.
Osa väljakaevatud
detaile on seatud niiviisi, ...
... et tekkinud
on otsekui seina pinnalaotus.
Veidi värvi parklaservas.
Lilit räägib, et Pariisi kuulsas kabelis Saint-Chapelle on üks reljeef, kus Zvartinots olevat näha Ararati taustal. Vikipeedia küll kahtleb, sest reljeef on tehtud üle kolme sajandi pärast seda, kui katedraal kokku kukkus. Aga kui selline reljeef siiski eksisteerib, siis küllap on kunstnikku inspireerinud vaade umbes sellisest kohast (foto: David Holt / Wikimedia). Meil kahjuks pole õnne midagi taolist kogeda...
Kiriku reinkarnatsioon: Jerevani Malatia-Sebastia linnaosas valmis 2003. aastal Püha Kolmainu armeenia kirik, mille arhitekt Baghdasar Arzoumanjan modelleeris just Zvartnotsi eeskujul (foto: Anna Rogožina / Wikimedia).
14.15 oleme jälle teel – Jerevani tagasi.
No comments:
Post a Comment