Sõidust Dilidžani
pole mul jälle ühtegi fotot ja mälupiltidega on asi ka kehvasti. Natuke on
siiski ülestähendusi ja nende põhjal saab üht-teist kirja panna. Paraku pean
jälle kurvalt tõdema sedagi, et kui Jerevani kohta pole internetist kas siis
inglise, saksa või vene keeles materjali leida kuigi raske, siis väljapoole
pealinna jäävad paigad on palju napimalt kajastatud-kirjeldatud ja iga leitud
infokild tasub kohe salvestada: pärast ei pruugi enam sama otsa komistada.
Selle tarkuse saan just Dilidžanist kirjutades liigagi hästi selgeks...
Paarteist minutit peale Sevani äärest lahkumist sukeldume Sevani-Dilidžani tunnelisse (foto: Wikistreet / Wikimedia). 2257 meetri pikkust, umbes 2000 m merepinnast kõrgemal paiknevat teetoru hakati ehitama juba 1970. aastatel, 1992 jäi töö rahapuudusel seisma ja lõpetati alles selle aastatuhande alguses. Tunnel tegi määratul moel lihtsamaks teekonna 4000 elanikuga Tsovagiughi-nimelisest linnast Dilidžani: enne oli vaja mööda tosina kurviga serpentiini ronida üle kuru; tee oli talviti sageli suletud, suvel aga varisevate kaljurahnude tõttu küllaltki ohtlik.
Kas vahetult enne
tunnelit või lausa tunnelis ületame maakonnapiiri ja jõuame Gegharkunikist
Tavuši maakonda. Sööstame tunnelist väljudes serpentiini mööda mäest alla:
Dilidžan on Sevanist madalamal. Lilit ütleb linna kõrguseks 1200, Vikipeedia
kirjutab 1500 meetrit üle merepinnas; kõrguste vahed linnas endas on tegelikult
ka päris suured, kuna ta paikneb sügavas jõeorus.
Peagi möödume
teeristist, kus harutee pöörab venepärase nimega Semjonovka külla. See ongi
vene lahkusuliste, molokanide küla. Tee kulgeb metsaste mägede vahel.
Armeeniast on metsaga kaetud vaid veidi üle 11%, aga just siin põhjas või
kirdes ja veel ka kaugeimas kagunurgas on metsi kõige rohkem. Keskosa on päris
lage, võib ka öelda, et lagedaks raiutud: rasketel aegadel, ka viimase kriisi
ajal, on just puit olnud ikka tähtsaim energiaallikas. Aga Mägi-Karabahhist on
metsa all koguni 37%. Karabahhi armeeniakeelne nimi, Artsakh, tulenevatki just
sõnast puu või puit. Puudest domineerivad Armeenia metsas pöögi-, valgepöögi-
ja tammeliigid. Metsades elavaist loomadest mainib Lilit karusid, rebaseid,
hirvi. Mingil hetkel on teeservas puuskulptuur: poegadega emakaru; ju neid siin
siis metsaski askeldab.
Kell 15.10 sõidame Dilidžani piirist sisse; peatuseni kulub veel ligi veerand tundi, sest Aghstevi jõe orus asuv linna on üsna kitsas, täpsemalt väljavenitatud otstega T-tähe kujuline, aga väga pikk: oma 20 kilomeetrit. Paras koht pista siia linna vapp, mille leian ikka Vikipeediast ja mis on kasutusel 1991. aastast.
Dilidžani nime
päritolu legend meenutab natuke seda, mille panin eelmisse postituse kirja
Akhtamari saare kohta. Olnud kord Dili nime kandnud karjuspoisil suur
armastus oma peremehe tütrega. Papale selline asjade käik muidugi ei meeldinud
ja ta lasknud vaese poisi tappa. Poisi ema jäänud pikkadeks päevadeks poega
leinama ja kurvalt hüüdma: „Dili džan, Dili džan!“ (džan on Armeenias
sõbra või pereliikme nimele lisatav hellitusliide). Nii saanudki paikkond
praeguse nime. Keeleteadlastel on muidugi siingi jälle oma seletused.
Aga linn on olnud
kuulus; NL ajal ehk kuulsam kui praegu – kui suurepärane kuurort, kus hea õhk
ja mõnus kliima, ning kui hinnatud mineraalvee leiukoht. Dilidžani rahvusparki
on koos linnaga nimetatud ka Väikeseks Šveitsiks või Armeenia Šveitsiks. Võib
tunduda liialdus, aga kui mõelda, et ka meie Aegviidu ümbrust on tikutud
Eestimaa Šveitsiks nimetama, siis pole see Dilidžanis ülepakkumine ühti.
Suviti on siin
mägedes suhteliselt jahe – näiteks meie käigu ajal õitsevad veel sirelid, mille
aeg Jerevanis on ilmselt ammu ümber saanud – , talvel mitte teab mis külm, aga
lumigi võib maha tulla. Aja jooksul on siin elanud palju tuntud
kultuuritegelasi: kunstnikke, heliloojaid, filmitegijaid. Siin käiakse
meelsasti matkamas ja mägedes ronimas ning lõõgastusväljasõitudel.
Vikipeedia
kirjutab, et Armeenia valitsus tahab muuta Dilidžani Armeenia rahanduspealinnaks
ja tuua siia üle põhilised keskpanga osakonnad. Liliti jutust jääb küll mulje,
et see oli pigem eelmise (2008–2014) peaministri Tigran Sargsjani soov, mis
täitmine praeguseks on võib-olla veidi pidurdunud. Aga tohutu klaasist
pangamaja siia Sargsjani ajal igatahes ehitati. Näeme seda kusagil jõe
põhjanõlval ka bussiaknast, aga pilti ei õnnetu tast klõpsata. Hoogsalt
arendatakse Dilidžanis rahvusvahelist kooli; sellest kirjutan siis, kui me oma
viimasel Armeenia-päeval Dilidžanist jälle läbi põikame ja uhket kooli
kompleksi eemalt seirata saame.
2011. aastal
tehtud loenduse kohaselt oli linnas 17 712 elanikku, hoopis vähem kui
1989. aasta 23 700.
Linna madalamasse ossa, kus liiklusringi juurest lähtuvad kolmes suunas suuremad teed – lõunasse, mida mööda meie saabume, kirdesse, Idževani poole, kuhu linnast lahkudes suundume, ning läände, Gjumri poole, kuhu suundume ülehomme, me kohe ei siirdu, vaid sõidame sellest veidi kõrgemale, Aghstevi jõe lõunanõlvale, kus asub nn Hin Dilidžan ehk Vana Dilidžan. Kirjutasin siia „niinimetatud“ seetõttu, et pole päris kindel, kui vana või autentselt vana see linnaosa siiski on. Sest mitmes allikas on kirjas, et selle tänava on loonud 1979. aastal kohalik kunstnik Hovhannes Sharambejan – ja Sharambejani nime see tänav kannabki. Sel fotol on küll veel Mjasnikjani tänav, Sharambejani tänava algus on kusagil selle kurvi taga, kuhu auto parajasti pöörab.
Teisalt – sellel fotol näha maja ilmselt ON vana, vajab vaid väheke korrastamist. Kuna Dilidžan on üle nelja sajandi vana ja vähemalt juba 19. sajandist ka kuurordina tuntud linn, siis võib-olla pole vanalinna majad sugugi mitte mulaažid, vaid tõesti korda tehtud vanad majad.
Selle ülemise
tänava ääres on ka veel Dilidžani amfiteater (valminud 2011, autor Nver
Danieljan), linnale oluline suvefestivalide ja kontsertide paik.
Ja siis oleme nõlvast laskuval, üsna lühikesel Sharambejani tänaval. Käigutee on täies pikkuses hoolikalt looduslike kiviplaatidega sillutatud, ...
.. majad on ehitatud
vastavalt Armeenia arhitektuuri tavadele ning materjaliks on ikka looduslikud
kivimid ...
... ning puit.
Alates 2005. aastast on Hin Dilidžan renditud Tufenkiani fondile, millest kirjutasin Armeenia-seeria kuuendas postituses. See on tiibeti vaipade tootmisega rikkaks saanud Ameerika-Armeenia ärimehe James Tufenkiani 1999. aastal loodud rahastu, mis toetab Armeenia rahvuskultuuri, keskkonnakaitset ja Mägi-Karabahhi inimesi ning on asutanud ajalooliste hotellide keti. Üks neid hotelle on ka sel tänaval.
Peale selle on
majades hulk käsitöömeistrite stuudioid ja kauplusi, ...
... kus pakutakse
ka näiteks sellist keraamikat.
Dilidžani ajaloo-
ja kultuuripärand on rikas. Arheoloogilistel väljakaevamistel ümbruskonna
matmispaikadel on leitud ligi kolme aastatuhande tagant pärit pronksesemeid:
turviseid, relvi, kanne, ehteid. Omajagu neist viidi NL ajal Venemaa
muuseumidesse, eelkõige Peterburi Ermitaaži, aga ühtteist saab näha ka
kohapeal.
Tundub, et osa
tänavaäärseid maju on ka lihtsalt elumajad, ...
... rajatud on tore
haljastus, ...
Siin fotol on
kenasti näha ka enne mainitud õitsevad sirelid.
Ei puudu ei Armeenia
trikolor ...
... ega
järjekordne ristikivi ehk hatškar.
Lilit juhatab
meid rõdule, ...
... ümbruskonna majadele
ja aedadele, ...
Valge sakiline
betoonjurakas all-linnas on Nõukogude Armeenia 50. aastapäeva memoriaal
(1970, autorid Khoren Vatinjan, Artur Tarkhanjan ja Sejran Avetisjan).
Tõuseme Sharambejani
tänava alumisest otsast treppi mööda jälle Mjasnikjani tänavale, ...
... bussikese
poole kõndides jääb esmalt silma veel üks vana maja, mida parajasti
ilusamaks vuntsitakse, ...
... ning uhke
hoone, mis Vikipeedia andmetel on Dilidžani geoloogia-
muuseum ja kunstigalerii, mis asutatud 1950.
muuseum ja kunstigalerii, mis asutatud 1950.
Siis tuhiseme mäest alla enne juba mainitud liiklusringi juurde, kust hargnevad kolm suurt maanteed. Teisel pool ringi on näha samuti juba nimetatud Armeenia NSV 50. aastapäeva memoriaal ning bensujaam; olen kirja pannud, et bensiini hind on 430 drami ehk kriipsuke alla 80 sendi.
Lõunakaarde vaadates silma jääv punaste katuste ja rõdudega majade rida on muidugi Sharambejani tänav.
Lääne poole viiva tee alguses on siinses stiilis väike majake, tore sepisaed ümber. Selles tegutseb, nagu fotolt näha, käsitöö-
suveniiride pood, aga ka turismi infopunkt.
Ja maja ja liiklusringi vahel on Dilidžani küllap enim pildistatud vaatamisväärsus: kuulsat Dilidžani vett pakkuva kraaniga laud, mille ümber seisavad George Danelia 1977. aastal valminud ülipopulaarse komöödia „Mimino“ kangelased. Enamvähem kõik allikad kinnitavad, et skulptor Armen Vardanjani 2011. aastal püstitatud skulptuur sümboliseerib sooje inimlikke suhteid armeenlaste, grusiinide ja venelaste vahel.
Vaevalt saan ma
olla üht filmi täiesti ära unustanud, seda enam, et režissööri ja ka filmi enda
nimi – näitlejatest ja nende nägudest rääkimata – on mulle väga tuttavad.
Sestap pean arvama, et ma tõesti-tõesti pole „Miminod“ näinud. Sest tegelaste
nimed ja ametid, mida nüüd Vikipeediast loen – veoautojuht Ruben Khatšikjan
(Mher/Frunzik Mkrttšjan), helikopteripiloot Valiko „Mimino“ Mizandari (Vakhtang
Kikabidze) ja sõjaveteran Ivan Volohhov (Jevgeni Leonov) – ei ütle mulle
vähimatki. Kõik mu reisikaaslased, tundub, on nende 24 miljoni endise NL
elaniku hulgas, kes on seda linateost vaadanud. „Mimino“ monumendid on muide ka
nii Tbilisis kui ka Moskvas, mõlemad Zurab Tsereteli tehtud.
Selle foto peal on esiteks Lilit mõõdupuuks – et näha skulptuuri-
grupi suurust; teiseks aga paistab siit, et Frunziku nina on külastajate näppimisobjekt nagu ilmselt ka mehe käsi. Ju on sellega seotud ka mõni lugu või enne.
Mimino
sõrmedki on kullakarva
küllap ikka samal põhjusel.
Lähemas vaates
rikuvad muljet tobedad plastluiged ...
Et muljed toredast mägilinnast nii halvasti ei lõppeks, olgu siin üks pilt veel. See on Aghstevi jõgi, õige tormakas teine.
15.50 paiku läheb sõit edasi.
Maastik on endiselt väga kena: metsased mäed. Tee kulgeb piki Aghstevi jõe orgu ja viib nüüd rohkem allamäge (foto: Elegant's/Wikimedia): järgmine suurem linn Idževan on „ainult“ 755 m ümp. Aga enne, 16.10–16.15 vahel, sõidame läbi väikese, mõnesaja elanikuga Hovki.
16.20 on teeservas silt Welcome To Ijevan, ent meie selles linnas ei peatu, sõidame lihtsalt läbi. Idževan (foto: OneMoreJo/Wikimedia) on Tavuši maakonna keskus ja suurim linn – üle 21 000 elaniku. Nii linna praegune nimi Idževan kui ka 1919. aastani olnud nimi Karavansara tähendavad kõrtsi, üks armeenia, teine pärsia keeles: linn on muistsetest aegadest peale asunud tähtsal liiklussoonel ja eks siin peatutud, puhatud ja söödud-joodud. Praegugi käib linnast läbi Jerevani-Tbilisi autotee ning aastast 1870 on siin raudteejaam.
Nii Vikipeedias kui ka Lilit kinnitavad, et NL ajal oli linn kiiresti arenenud tööstuskeskus, iseäranis kõrgel järjel oli vaiba- ja puidutööstus. Siinne vaibavabrik, kus kooti käsitöövaipu, oli Kaukaasia suurim ja kolmas kogu NL-s. Pärast NL lagunemist ja majanduskriisi Armeenias pidi suurem jagu ettevõtteid uksed kas lausa kinni panema või vähemalt tootmist kõvasti kokku tõmbama. Tööpuudus on linnas siiani tõsine probleem. Lilit ütleb, et veidi kootakse vaipu Idževanis siiski ka tänapäeval. Fotol (allikas: Rotatebot/Wikimedia) on Idževanis 19. sajandil kootud vaip.
Praegu on linnas
väikesi toiduainete tootmise ja masinaehitusettevõtteid. Tähtsaim firma on
1976. aastal tööle hakanud Idževani veinitehas, mis on eriti kuulus oma
granaatõunaveini tõttu. Linnal on oma ajalehed ja koguni telejaam.
Lilit ütleb
siinsete inimeste iseloomustamiseks, et neid peetakse üldiselt heatahtlikeks,
aeglasteks ja naiivseteks. Seevastu näiteks Gjumri elanikke tuntakse nende teravmeelse
naljasoone poolest. Just Gjumrist on pärit ka Mher (Frunzik) Mkrttšjan.
Üsna varsti pärast Idževani pöörame suurelt teelt vasakule ja hakkame tõsiselt mäkke kerima. Sõita on veel kümmekond kilomeetrit, aga see võtab julgesti oma pool tundi. Kui kuni külani nimega Jenokavan on tee küll väga käänuline, aga teekate on enamvähem korralik, siis teekonna lõpp kulgeb tõelisel krossirajal ja raputab mis hirmus. Jenokavan kandis kuni 1935. aastani nime Krdevan, siis aga nimetati siinkandis esimese kommunistliku parteirakukese loonud Jenok Mkrtumjani auks ümber.
Vaated lähevad
aina uhkemaks, sest jõuame üha kõrgemale. Ammu tahaks juba pildistus-
peatust, 16.35 paiku see lõpuks tehakse.
peatust, 16.35 paiku see lõpuks tehakse.
Teest vasakul on vägev kanjon, kohati vist lausa sada meetrit sügav; selle taga kõrguvad lopsaka metsaga kaetud mäed.
Mägiaasu värvivad
moonid; moonivälju on tõesti lausa lõputult ...
Aga näha on ka teisi
lilli.
Edasisõidul püüan ka autoaknast mõne pildi klõpsata; kerge see pole, sest raputamine on ikka päris hull. Ja auto toonitud aknad neelavad osa värve.
Ma arvan, et
sellel pildil näha looklev tee on seesama, mida mööda oleme sõitnud.
Lilit räägib, et
kui ta eelmisel aastal ka ühe Eesti rühmaga siin käis, olid parajasti kusagil
teeservas käinud filmivõtted: tehti filmi Armeenia 5. sajandi väejuhist. Meile
selliseid atraktsioone paraku ei pakuta...
Mingil hetkel
hakkab orus paistma Idževan, ...
... alles nüüd
saab aru, et üsna suur linn tõesti.
Tee lõpus liigume mööda auklikku teed lausa teosammul; siis on teel ees tõkkepuu ja selle taga mäenõlval igavesti uhked kivimajad. Kell on umbes 17, oleme jõudnud Apaga puhkekohta, kuhu jääme kaheks ööks ja üheks päevaks – ülehomme hommikuni.
Lilit rääkis
siiasõidul, et see oli NL ajal hobusekasvatus, mille muutunud maailmas üks
Moskva armeenlane ära ostis ja turismibaasiks ümber ehitas.
Millegipärast
võtab majade jagamine hämmastavalt kaua aega, mina seiran sel ajal üsna
murelikult küllaltki järsku nõlva ja treppe ning mõtlen, kuidas mu haige selg
küll reageerib, kui kohvriga mööda neid ronima hakkan. Aga ma olen siinsete
võõrustajate külalislahkust selgelt alla hinnanud: pean ainult ENDA kohale
viima, kohvri kannab mäkke ja ka sellest maja nr. 3 teise korruse trepist
üles üks poiss-teenindaja.
Tuba on väga
ruumikas, mitte küll
luksuslik, aga kõik vajalik on olemas. Välisukse-
poolses, n.ö elutoa-osas on ...
poolses, n.ö elutoa-osas on ...
... ka väike
kööginurk; välisukse vastast viib uks dušinur-
gaga kempsu.
gaga kempsu.
Toa kitsam osa on
magamis-
ruum ...
ruum ...
... kahe
voodiga.
Olemas on soojuspump,
mida ma küll ei kasuta. Õhtul on tuba üpris jahe.
Ja toal on ka rõdu, kuhu kohe pildistama lähen. Sel fotol on sissesõidutee. Edasi autoga enam sõita ei saa: on ainult jalgrajad ja ratsutusteed.
Vasakpoolne maja on söögisaal, parempoolne turismibaasi keskus või peamaja. Nende vahel, veidi siinpool asuvas hoones on köök ja töökojad.
Paistab, et
elumaju ehitatakse veel juurde. Pooleli maja varjust paistev pikk ehitis on hobusetall.
Eelmised pildid on tehtud väikese ixus’ega, kolmveerand tundi hiljem lähen veel kord oma maja rõdule pildistama; nüüd on värvid hoopis teised, sest päike on kadunud pilvede taha. Siin siis veelkord turismibaasi südaehitised.
Sama koht veidi teise nurga alt.
Kui hoolega vaadata, on kaugel ka selliseid mägesid, millel üleval lumi. Ja ikka need tihedad lopsakad metsad.
Majade tagant
pöörab nõlva mööda üles ratsutusrada.
See on minu
maja neiks kaheks ööks ja üheks päevaks. Alumisel korrusel minu meelest
kedagi polnud.
Keskmiselt
tõusuteelt kulgevad majade juurde ikka hoolikalt valitud plaatidega sillutatud rajad.
Samasugune on ka
esimeselt tasemelt teisele viiv keskmine tõusutee.
Peamaja kõrval on
kasvuhoone ja veidi allpool palliplats.
Maja ümber
ukerdavad süsimustad kutsikad, üks natuke väiksem ja abitum kui teised.
Ihukosutushooned: tagapool köök, paremal söögisaal. Ohtlikumates ja järsumates kohtades on kõikjal kooritud roigastest käsipuud ja piirded.
Kui tahvlilt
õpetusi loen, tuleb otsemaid meelde Tõravere kuulus burromeeter.
Söögisaali
räästaste all on mitu räästa-
pääsukese pesa, ...
pääsukese pesa, ...
Kileseintega söögisaalis
...
Õhtusöök on meil
kell 19. Eelroaks mitut liiki marineeritud aedviljad, juust ja rohkesti
rohelist, põhiroaks lambaliha leemes keedetud kartulitega ehk hašlama.
Pildid unustan paraku tegemata.
Istume ja arutame
maailma asju, idas mägede taga lööb taeva korduvalt valgeks. Siiski pole aserid
sõda alustanud – see on lihtsalt vägev äike.
Meie juhid ja
õpetajad: Lilit ja Mesrop.
Lähen juba 21.30
voodisse, sest selja seis pole kiita.
No comments:
Post a Comment